Praktisch leren volgens Joodse wijsheden

Praktisch leren volgens Joodse wijsheden Het draait bij wijsheid om het leven beter te maken. Je kan filosofisch geweldige ideeën hebben maar als je ze niet in de praktijk brengt heb je er niets aan en is sprake van verspilling. Bovendien leef je dan op twee verschillende niveaus en sta je niet in verbinding met de realiteit. Het Jodendom is meer dan studie alleen; studie leidt tot doen. Geloven in God is niet voldoende, het gaat erom God praktisch te dienen.

De kracht van het ritueel

Een ritueel heeft een nare bijsmaak. Het lijkt erop dat je iets doet zonder het te begrijpen. Ook is niet iedereen altijd even enthousiast. Maar het nadeel is dat je het uitvoert ook wanneer je geen zin hebt. Denk aan tandenpoetsen, beleefdheden, etc.

Het Jodendom kent vele rituelen. Hiermee worden idealen in de praktijk gebracht. Denk hierbij aan het aansteken van Shabbatskaarsen die warmte brengen.

Begin klein

Stel vijf ideeën op en probeer ze in je leven te integreren. Richt je elke dag op één idee en hoe je deze kunt uitvoeren.

Voorbeeld
Probeer elke dag de andere gezinsleden vrolijk te woord te staan. Een volgende stap is om bijvoorbeeld elke dag koffie voor hen te zetten. Breid zo langzaam je ideeën uit. Zo leer je dus praktisch je naasten te beminnen.

Oefenen

Het is belangrijk van tevoren te oefenen. Het is lastig tijdens een handeling jezelf af te vragen wat je aan het doen bent. Stel dus van tevoren vragen voor je iets in de praktijk brengt. Deze vragen zijn:
  • Wat heb ik geleerd?
  • Wat betekent het?
  • Waarom is het belangrijk voor mijn leven?
  • Wat zijn de gevolgen?
  • Hoe breng ik het in de praktijk?

Vermijd fouten

Joodse wijzen zeggen: Een dwaas leert van zijn fouten, maar een wijs persoon leert van de fouten van anderen.

Je kan fouten voorkomen door te kijken naar hoe het misgaat bij anderen. Kijk bijvoorbeeld naar de oorzaak van een scheiding bij vrienden. Leer van hun fouten en voorkom zo dat je zelf in een scheiding terechtkomt. Als je ideeën niet in de praktijk brengt weet je niet hoe een idee werkt.

Leer van fouten

Toch zal het voorkomen dat je zelf fouten maakt. Voel je niet schuldig want dan ga je niet opnieuw de fout in. Herstel de fout. Heb er spijt van een analyseer wat er fout is gegaan. Voorkom zo een herhaling.

Doe het vandaag

Begin vandaag al met oefenen. Van uitstel komt immers afstel. En als je geen tijd heb schrijf de ideeën dan in ieder geval in je agenda op.

Het ligt aan jezelf

Je draagt zelf verantwoordelijkheid. Als je werkelijk in iets gelooft krijg je het gedaan. Zorg dat je je leven controleert. Niemand anders kan voor jou leven.

Waarom leidt praktisch leren tot wijsheid?

  • Praktisch leren is het leven beter maken.
  • Stel niet uit.
  • Praten is goedkoop. Actie vereist toewijding.
  • Geestelijke groei is gebaseerd op de vrije wil.
  • De Tora geeft aan hoe te leven.
  • Verandering brengt een positieve wending voor de rest van je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • Zinvol leven - M.M. Schneerson

Reageer op het artikel "Praktisch leren volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!