InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 46: praktisch leren - rituelen

Joodse wijsheden 46: praktisch leren - rituelen

Het draait bij wijsheid om het leven beter te maken. Je kan filosofisch geweldige ideeën hebben maar als je ze niet in de praktijk brengt heb je er niets aan en is sprake van verspilling. Bovendien leef je dan op twee verschillende niveaus en sta je niet in verbinding met de realiteit. Het Jodendom is meer dan studie alleen; studie leidt tot doen. Geloven in God is niet voldoende, het gaat erom God praktisch te dienen.

De kracht van het ritueel

Een ritueel heeft een nare bijsmaak. Het lijkt erop dat je iets doet zonder het te begrijpen. Ook is niet iedereen altijd even enthousiast. Maar het nadeel is dat je het uitvoert ook wanneer je geen zin hebt. Denk aan tandenpoetsen, beleefdheden, etc.

Het Jodendom kent vele rituelen. Hiermee worden idealen in de praktijk gebracht. Denk hierbij aan het aansteken van Shabbatskaarsen die warmte brengen.

Begin klein

Stel vijf ideeën op en probeer ze in je leven te integreren. Richt je elke dag op één idee en hoe je deze kunt uitvoeren.

Voorbeeld
Probeer elke dag de andere gezinsleden vrolijk te woord te staan. Een volgende stap is om bijvoorbeeld elke dag koffie voor hen te zetten. Breid zo langzaam je ideeën uit. Zo leer je dus praktisch je naasten te beminnen.

Oefenen

Het is belangrijk van tevoren te oefenen. Het is lastig tijdens een handeling jezelf af te vragen wat je aan het doen bent. Stel dus van tevoren vragen voor je iets in de praktijk brengt. Deze vragen zijn:
  • Wat heb ik geleerd?
  • Wat betekent het?
  • Waarom is het belangrijk voor mijn leven?
  • Wat zijn de gevolgen?
  • Hoe breng ik het in de praktijk?

Vermijd fouten

Joodse wijzen zeggen: Een dwaas leert van zijn fouten, maar een wijs persoon leert van de fouten van anderen.

Je kan fouten voorkomen door te kijken naar hoe het misgaat bij anderen. Kijk bijvoorbeeld naar de oorzaak van een scheiding bij vrienden. Leer van hun fouten en voorkom zo dat je zelf in een scheiding terechtkomt. Als je ideeën niet in de praktijk brengt weet je niet hoe een idee werkt.

Leer van fouten

Toch zal het voorkomen dat je zelf fouten maakt. Voel je niet schuldig want dan ga je niet opnieuw de fout in. Herstel de fout. Heb er spijt van een analyseer wat er fout is gegaan. Voorkom zo een herhaling.

Doe het vandaag

Begin vandaag al met oefenen. Van uitstel komt immers afstel. En als je geen tijd heb schrijf de ideeën dan in ieder geval in je agenda op.

Het ligt aan jezelf

Je draagt zelf verantwoordelijkheid. Als je werkelijk in iets gelooft krijg je het gedaan. Zorg dat je je leven controleert. Niemand anders kan voor jou leven.

Waarom leidt praktisch leren tot wijsheid?

  • Praktisch leren is het leven beter maken.
  • Stel niet uit.
  • Praten is goedkoop. Actie vereist toewijding.
  • Geestelijke groei is gebaseerd op de vrije wil.
  • De Tora geeft aan hoe te leven.
  • Verandering brengt een positieve wending voor de rest van je leven.

Visie van Etsel

In mijn artikelen op InfoNu ben ik al vaak ingegaan op het verwijt van veel niet-Joden dat de Tora te wettisch is. Tora betekent echter onderricht. De Tora leert hoe met de Schepping om te gaan. Zonder Tora bestaat de Schepping niet; God keek in de Tora en op basis daarvan schiep Hij de aarde. Leven naar de Tora is dus heel praktisch leren. Datzelfde geldt voor niet-Joden die de Noachidische geboden behoren na te leven.

Voorbeeld
Een mooi voorbeeld van praktisch leren vind ik je naaste liefhebben. Het christendom heeft zich altijd op de borst geslagen dé godsdienst van de liefde te zijn. Zij heeft de Noachidische geboden daarvoor echter opzij geschoven (Jezus zou de wet hebben vervuld). Gevolg was dat het christendom tot één van de meest gewelddadige godsdiensten ter wereld werd. Kennelijk was het niet mogelijk de naaste lief te hebben zonder wetten.

Het Jodendom stelt daarentegen dat liefde zonder de Tora niet mogelijk is. Liefde is de verheffing van ons fysieke ik met God (en dus met alle mensen). Liefde is de gehele Tora en de rest is commentaar, zo zegt de Joodse wijze Hillel. Zonder Tora leidt liefde tot zelfzuchtige liefde. Alleen de Tora kan ons leren hoe onzelfzuchtige liefde te bereiken. Je moet zorgen dat er harmonie bestaat tussen lichaam en ziel. Als je met jezelf in conflict bent kan je ook niet in liefde met de ander leven. Kortom, liefde kan je leren door te oefenen lichaam en ziel in evenwicht te brengen. Dat moet al in het gezin gebeuren waarin een kind opgroeit. Door liefde te ontvangen kan een kind later opgroeien tot een liefhebbende volwassenen die elk ander menselijk wezen naar waarde kan schatten en hem kan helpen te ontwikkelen tot een uitmuntend mens. De Tora leert hoe medeschepselen te beminnen.

Als Joden de Tora niet zouden naleven dan blijft de Tora slechts een mooi boek met interessante wijsheden maar niet meer dan dat. Dan heb je er ook niets aan. Slechts door de Tora praktisch na te leven krijgt het boek ook echt betekenis voor de Joden. Hetzelfde zou moeten gelden voor niet-Joden die de Noachidische geboden behoren na te leven. Pas als ze dat doen heeft het ook echte waarde en beseffen ze wat het doel van het leven is: een partner zijn van God en zo de Schepping vervolmaken. Je kan niet passief een partner zijn van God; je moet God praktisch dienen. Met uitvoering van de aanwijzingen van God (de Noachidische geboden door niet-Joden en de Tora door Joden) kan het praktisch leren simpelweg niet misgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over het rijbewijs BHad je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op…
Ons leven, aaneenschakeling van rituelenOns leven, aaneenschakeling van rituelenGoal! Wegrennen, op de knieën en shirt over het hoofd! Ons leven wordt gekenmerkt door rituelen. Rituelen worden van gen…
Kinderen en rituelenRituelen helpen ons voorbereiden op een gebeurtenis of het juist verwerken. Voor kinderen zijn rituelen zeer belangrijk.…
Verschillende soorten steekproevenWanneer je een onderzoek uitvoert moet je ook regelmatig gebruik maken van steekproeven. Het is heel belangrijk om de ju…
Boekrecensie 'De menselijke maat', A.J.H. HaakrecensieBoekrecensie 'De menselijke maat', A.J.H. HaakDit boekje komt bevat zeer handige informatie, voor zowel voor de professionele als de gewone gebruiker. Van de doe-het-…
Bronnen en referenties
  • Zinvol leven - M.M. Schneerson

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 46: praktisch leren - rituelen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!