InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 43: het analyseren van problemen

Joodse wijsheden 43: het analyseren van problemen

Vragen en antwoorden zijn de gereedschappen van het leven om duidelijkheid te krijgen. Alleen een dwaas durft geen vragen te stellen. Stel een goede vraag en je hebt de helft van het antwoord. Voor elke tegenstrijdigheid is een tegengestelde oplossing. Het leven biedt geen standaard antwoorden, er zal hard gewerkt moeten worden voor duidelijkheid. Een wijs persoon is iemand die vragen stelt en naar antwoorden zoekt. Dat is het analyseren van problemen.

Basis vragen die op alles in het leven kunnen worden toegepast

  • Wat is het probleem?
  • Waarom is het belangrijk voor me?
  • Wat ga ik eraan doen?

Vragen en antwoorden zijn de sleutel om te overleven

Door vragen en antwoorden kunnen we verwarring voorkomen. Wat is de kern van het probleem? Waarom verschillen mensen? Etc.

Wees niet bang om vragen te stellen. Ook al ergeren mensen zich aan jouw vragen, laat je er niet van weerhouden. Analyseren is belangrijk om het probleem duidelijk te maken. Krijg je geen duidelijkheid dan zullen mensen misbruik maken van je onkunde.

Het leven is vol tegenstrijdigheden

Vragen zijn noodzakelijk om tegenstrijdigheden op te lossen. Een voorbeeld:

“Kan God een rots maken die Hij niet kan tillen?”

Dit stelt beperkingen aan God. Of Hij kan niet zo'n zware rots maken of Hij kan het niet optillen. Met deze vraag lijkt het of twee oneindigheden (rots en God) met elkaar vergeleken kunnen worden. Maar dat kan dus niet.

Graaf door bij onbeantwoorde vragen

Iedereen heeft onbeantwoorde vragen. Hoewel dat op het eerste gezicht niet zo erg lijkt zit het ons toch dwars. Het gaat om vragen zoals?
  • Bestaat God?
  • Wat is het doel van het leven?
  • Hoe kan ik fouten vermijden?

Probeer de vragen te beantwoorden m.b.v. de Tora. Door Torastudie zult u veel antwoorden vinden op uw vragen. Misschien duurt het u jaren voor u antwoord vindt maar blijf toch doorgaan met vragen, elke dag opnieuw. Blijf niet passief maar zoek het uit.

Levensvragen

Pas vragen toe op alle aspecten van het leven: huwelijk, geboorte, vriendschap, etc. Vraag u bijvoorbeeld af waarom u wilt trouwen.
  • Wat is het doel van het huwelijk?
  • Hoe blijft mijn huwelijk gelukkig?
  • Hoe weet ik dat ik de juiste partner heb getroffen?

Stel de juiste vragen

Het is belangrijk de juiste vragen te stellen. Onder religieuze Joden is het stellen van vragen bijna tot topsport c.q. kunst verheven. In de jesjivot (religieuze scholen) worden Joden getraind in het stellen van de juiste vragen. De Talmoed staat vol met vragen en antwoorden. Het is gebouwd op tegenstrijdigheden. Het eist analytisch denkvermogen. Hoe meer er gestudeerd wordt hoe beter de vaardigheden van analyseren getraind worden. De topstudent van een jesjiva is degene die de beste vraag stelt.

Waarom is het analyseren van problemen een weg naar wijsheid?

  • Alleen een dwaas stelt geen vragen.
  • Een goede vraag is de helft van het antwoord.
  • Vragen en antwoorden zijn de gereedschappen van het leven.
  • Voor elke tegenstrijdigheid is een gelijke tegengestelde oplossing.
  • Mensen maken zich kenbaar door de vragen die ze stellen.
  • Vraag een Jood een vraag en hij antwoordt met een vraag terug.
  • Kijk of er tegenstrijdigheden bestaan.
  • Het leven geeft geen pas klare antwoorden. We moeten hard werken om volledige duidelijkheid te krijgen.
  • Vertrouw bij het trekken van conclusies niet op meningen en vooronderstellingen van buitenaf.
  • Een wijs persoon stelt vragen en zoekt naar antwoorden.

Visie van Etsel

Het is me altijd opgevallen dat aan een universiteit in Nederland veel negatiever op een vragensteller wordt gereageerd dan in Israël (dit is een persoonlijke ervaring - misschien dat andere studenten deze ervaring niet delen). Wanneer je in Nederland tijdens een college een kritische vraag stelt over de theorie dan schiet men gelijk in de verdediging. Je wordt zelfs als dom neergezet omdat je de essentie van de theorie niet zou begrijpen. Zoals de professor de theorie doceert is de enige juiste weg. Andere invalshoeken worden vaak niet geaccepteerd. Kritische kanttekeningen worden meestal niet op prijs gesteld. Dit in tegenstelling tot Israël waar juist wel naar een student geluisterd wordt (althans dat is mijn ervaring). Het Jodendom leert dan ook dat een leraar het meest leert van zijn leerlingen. Er is niet één weg die naar Rome leidt. Problemen dienen vanuit verschillende invalshoeken benaderd te worden. Een professor die denkt dat zijn wetenschappelijke benadering de enige juiste is, is geen goede professor. Hij belemmert zo de ontwikkeling van zijn studenten en misbruikt zijn studenten om zijn eigen wetenschappelijke visie aan de wereld te verkondigen. Dit is niet goed voor het wetenschappelijk onderwijs en dus voor de maatschappij. Studenten moeten veel kritischer leren nadenken en handelen. Het is niet goed alles wat een professor zegt voor zoete koek aan te nemen. Zeker in de wetenschap is het zo dat visies constant veranderen. Wat tien jaar geleden nog als heel normaal werd beschouwd is tegenwoordig al weer achterhaald. De enige leer die nimmer achterhaald is, is de Tora. Deze geldt eeuwig. Hierin staat Gods absolute waarheid. En desondanks worden in de Talmoed kritische vragen gesteld. Niet met als doel de Tora onderuit te halen, maar om de geheimen van de Tora te ontrafelen. Kritische zaken analyseren is van levensbelang en geeft inzicht in Gods Schepping.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen supervisie en coachingHet verschil tussen supervisie en coachingWat is coaching en wat is supervisie? Deze twee vormen van begeleiding liggen zeer dicht bij elkaar. Het doel is het hel…
In gesprek met de leerling: het onderwijsleergesprekVeel leraren vinden het in gesprek zijn met leerlingen een van de leukste aspecten binnen hun docentenbestaan. Het maakt…
Marketing onderzoekMarketing onderzoekHoe zit een marketing onderzoek in elkaar? In dit artikel zal ik de zes stappen van een effectief marketing onderzoek be…
Open vragen of gesloten vragen stellen bij een probleem?Open vragen of gesloten vragen stellen bij een probleem?Als je meer over een persoon en z'n probleem te weten wilt komen, zul je moeten luisteren in plaats van praten, en teven…
De interventieladderTijdens een gesprek kunnen gesprekspartners op verschillende manieren invloed uitoefenen op het verloop van het gesprek.…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 43: het analyseren van problemen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!