InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 42: een fascinerend leven leiden

Joodse wijsheden 42: een fascinerend leven leiden

Kinderen ervaren alles vol ontzag. Volwassen mensen hebben dit veel minder. Probeer toch gefascineerd te raken in de dingen die u onderneemt. Stel levensdoelen op en jaag ze na met ongekende fascinatie. Zorg dat uw emotie verbonden is met uw intellectuele waardering. Ga helemaal op in de dingen die u doet ongeacht wat het is. U bent dan beter attent en klaart de klus veel beter.

Persoonlijke betrokkenheid

Fascinatie hangt af van persoonlijke betrokkenheid. Indien u ergens persoonlijk bij betrokken bent zult u veel meer gefascineerd zijn. Een lezing over Israël wordt pas echt interessant als u het land gaat bezoeken. U zult er dan van alles over willen weten. Vraag dus bij alles af: waarom u het wilt weten; hoe relevant het is voor uw leven; hoe u het in de praktijk kunt toepassen.

De formule voor fascinatie

Om te weten wat fascinatie is moet u kijken naar uw verleden toen u door iets geboeid raakte. Hoe komt het dat u bijvoorbeeld geboeid raakte door een aardrijkskunde les over Nederland? Dit betreft niet alleen intellectuele kennis maar ook emotie. Waarom boeide u de beschrijving over Nederland? Waar werd u emotioneel door geraakt? Probeer ook eens uit te vinden waarom klassieke muziek u aanvankelijk niet boeide en later wel. Wat veroorzaakte de omslag?

Wat is fascinerend in het leven?

Maak voor uzelf een top 10 lijstje met wat u het meeste boeit. Wanneer u meer geboeid bent in iets zult u ook sneller uw doel bereiken. Iemand die geïnteresseerd is in schaken zal sneller kunnen schaken dan iemand die ongeïnteresseerd is.

Geboeid raken door mensen

Behandel mensen niet als objecten. Raak in ze geïnteresseerd en maak een vriendelijk praatje. Mensen zijn boeiender dan figuren uit een film of een roman. Toch zijn helaas veel mensen meer geïnteresseerd in filmhelden dan in echte mensen. Dit is een teken dat er iets mis is.

Weet wat u van het leven wil

Ga bij uzelf te raden wat u van het leven wil. Wilt u geograaf worden, ga daar dan voor. Studeer geografie, lees veel geografische boeken en praat als een geograaf. Zorg dat u ambitieus bent. Stippel een lijn uit van wat u wilt bereiken.

Studeer wat uw hart verlangt

De Joodse wijzen zeggen dat een persoon moet studeren wat zijn hart verlangt. Heeft u moeite met een bepaald studieboek, kies dan eerst het hoofdstuk uit dat u het meest boeit. De rest komt vanzelf.

Een fascinerend leven leiden is een weg tot wijsheid

  • Wanneer u gefascineerd bent zult u beter uw werk voltooien.
  • Fascinatie wekt energie op.
  • Verbindt intellect met emotie.
  • Een levende persoon is meer fascinerend dan een filmheld.
  • Stel doelen in het leven op.
  • U bent een ziel, geen lichaam; volg uw hart.

Visie van Etsel

Wanneer u terugdenkt aan uw kindertijd/jeugd dan zult u zich realiseren dat u toen alles veel intensiever beleefde dan als volwassen zijnde. De kunst is om de fascinatie die u als kind had, toen u bijvoorbeeld aan het knikkeren was of met autootjes aan het spelen, nu ook op te wekken als volwassen persoon. Leef u helemaal in met wat u boeit. Houdt u van sport leef u daar dan helemaal in uit. Houdt u van Torastudie dompel u helemaal onder in de Tora. Beleef het zo intens mogelijk. U zult er zo meer van genieten en ook veel beter kennis van opdoen.

Er is een reden waarom wij niet als volwassene op aarde zijn gekomen maar eerst als kind. Als kind leert u met open ogen, zonder vooroordelen, naar het leven te kijken. De ziel staat voor alles open wat zich buiten haar bevindt. De geest van een kind wordt niet vertroebeld door egocentrisme. Een kind kan zijn fantasie de vrije loop laten gaan en een enorm ontzag koesteren voor de kleinste dingen. Denk terug aan de tijd toen u als kind jarig was en cadeautjes kreeg waar u helemaal verrukt van was. Denk ook terug aan uw kindertijd toen u iets nieuws ontdekte. U nam die ervaring veel intenser op dan u nu als volwassene zou kunnen. U herinnert zich vaak dingen van de kleuterschool beter dan wat u gisteren in de krant gelezen hebt. Als kind was u veel meer op één ding gericht.

Probeer als volwassene elke dag 10 minuten de coconachtige staat van de kinderjaren in uzelf op te roepen: geen materiële zorgen, alleen maar zinvol richting geven aan uw even.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griezelen of heerlijke (ont)spanningGriezelen of heerlijke (ont)spanningWaar de ene van griezelt, vindt de ander het heerlijke spanning of raakt zelfs geobsedeerd. Zoveel mensen zoveel verschi…
De fascinerende katDe fascinerende katDe kat is al eeuwen een fascinerend dier voor veel mensen en toch kan lang niet iedereen goed benoemen waarom dat zo is.…
De Hongerspelen – TrilogieDe Hongerspelen – TrilogieAmerika in de toekomst, armoede en een keihard regime. Dit zijn de ingrediënten van de trilogie van Suzanne Collins, waa…
recensieRecensie: Maigret en het lijk bij de sluis - Georges SimenonIn 1931 publiceerde Georges Simenon de roman 'Le charretier de la Providence’. Deze detective over commissaris Jules Mai…
Natuurlijke prikkels, fascinerend!Natuurlijke prikkels, fascinerend!De natuur reguleert zichzelf en dat is maar goed ook, anders was er niets meer van deze aardkloot over. Maar een van mee…
Bronnen en referenties
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 42: een fascinerend leven leiden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!