Hoe leid je een fascinerend leven volgens religieuze Joden?

Hoe leid je een fascinerend leven volgens religieuze Joden? Kinderen ervaren alles vol ontzag. Volwassen mensen hebben dit veel minder. Probeer toch gefascineerd te raken in de dingen die u onderneemt. Stel levensdoelen op en jaag ze na met ongekende fascinatie. Zorg dat uw emotie verbonden is met uw intellectuele waardering. Ga helemaal op in de dingen die u doet ongeacht wat het is. U bent dan beter attent en klaart de klus veel beter.

Persoonlijke betrokkenheid

Fascinatie hangt af van persoonlijke betrokkenheid. Indien u ergens persoonlijk bij betrokken bent zult u veel meer gefascineerd zijn. Een lezing over Israël wordt pas echt interessant als u het land gaat bezoeken. U zult er dan van alles over willen weten. Vraag dus bij alles af: waarom u het wilt weten; hoe relevant het is voor uw leven; hoe u het in de praktijk kunt toepassen.

De formule voor fascinatie

Om te weten wat fascinatie is moet u kijken naar uw verleden toen u door iets geboeid raakte. Hoe komt het dat u bijvoorbeeld geboeid raakte door een aardrijkskunde les over Nederland? Dit betreft niet alleen intellectuele kennis maar ook emotie. Waarom boeide u de beschrijving over Nederland? Waar werd u emotioneel door geraakt? Probeer ook eens uit te vinden waarom klassieke muziek u aanvankelijk niet boeide en later wel. Wat veroorzaakte de omslag?

Wat is fascinerend in het leven?

Maak voor uzelf een top 10 lijstje met wat u het meeste boeit. Wanneer u meer geboeid bent in iets zult u ook sneller uw doel bereiken. Iemand die geïnteresseerd is in schaken zal sneller kunnen schaken dan iemand die ongeïnteresseerd is.

Geboeid raken door mensen

Behandel mensen niet als objecten. Raak in ze geïnteresseerd en maak een vriendelijk praatje. Mensen zijn boeiender dan figuren uit een film of een roman. Toch zijn helaas veel mensen meer geïnteresseerd in filmhelden dan in echte mensen. Dit is een teken dat er iets mis is.

Weet wat u van het leven wil

Ga bij uzelf te raden wat u van het leven wil. Wilt u geograaf worden, ga daar dan voor. Studeer geografie, lees veel geografische boeken en praat als een geograaf. Zorg dat u ambitieus bent. Stippel een lijn uit van wat u wilt bereiken.

Studeer wat uw hart verlangt

De Joodse wijzen zeggen dat een persoon moet studeren wat zijn hart verlangt. Heeft u moeite met een bepaald studieboek, kies dan eerst het hoofdstuk uit dat u het meest boeit. De rest komt vanzelf.

Een fascinerend leven leiden is een weg tot wijsheid

  • Wanneer u gefascineerd bent zult u beter uw werk voltooien.
  • Fascinatie wekt energie op.
  • Verbindt intellect met emotie.
  • Een levende persoon is meer fascinerend dan een filmheld.
  • Stel doelen in het leven op.
  • U bent een ziel, geen lichaam; volg uw hart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martythelewis, Pixabay
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie