Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?

Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede? Innerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van woede. Omgekeerd kunt u innerlijke rust ervaren terwijl de wereld in brand staat. Innerlijke rust ervaart u wanneer lichaam en ziel één zijn. Innerlijke vrede betekent de overwinning van de ziel. In de Talmoed staat: “De rechtvaardige praat tegen lichamelijke verlangens, terwijl de onrechtvaardige de lichamelijke verlangens tegen hen laat praten.”

De overwinning van de ziel

Toegeven aan de grillen van het lichaam levert niet veel op. Er is even plezier, maar daarna volgt de bittere teleurstelling en woede tegen uzelf.

Zelfrespect -de ware vrede- komt vanuit de ziel. Daarom moet u het lichaam geven wat de ziel wil. De ziel geeft nooit op. Het doet misschien wat pijn om niet aan de wensen van het lichaam toe te geven, maar u overleeft het wel.

Trainen van het lichaam

Het lichaam moet niet ontkend worden. Het gaat erom om betekenis te geven aan uw lichaam; het moet afgestemd worden op de ziel. Daarvoor is training nodig, net zoals het lichaam getraind moet worden om bijvoorbeeld de marathon te kunnen lopen. Uw lichaam zal aanvankelijk protesteren, maar wanneer u uw lichaam niet meer traint dan ondervindt u tegenslag. Zo moet u ook uw lichaam trainen om in overeenstemming te komen met uw ziel.

Wanneer praat uw ziel, wanneer praat uw lichaam?

Wanneer u een morele strijd voert en de keuzes gelijk zijn hoe weet u dan dat uw ziel of uw lichaam spreekt? Over het algemeen kan gezegd worden dat het lichaam voor comfort en gemak kiest. De ziel kiest voor vriendelijkheid en geduld. De ziel wil andere mensen helpen. Wanneer u uw ziel niet begrijpt bent u opgesloten in een constante strijd. Het lichaam is bang, de ziel niet.

Streven naar een doel

Om lichaam met ziel één te laten worden moet naar een doel worden gestreefd. Er zijn mensen die zelfs hun leven opgeofferd hebben voor een hoger doel. Kijk naar het fenomeen oorlog en nationalisme. Vreemd genoeg is een land in oorlog veel meer eensgezind dan wanneer een land geen oorlog voert. In dat laatste geval maken veel mensen zich druk om de kleinste zaken. Tijdens oorlog vormen mensen een eenheid voor het hogere doel.

Zoeken naar eenheid met G'd

Waar de mens werkelijk naar zoekt is eenheid met G'd. Dat is het hoogste doel waar een mens naar kan streven. Daarom zegt elke Jood elke dag het Shema: “Hoor Israël, de Eeuwige is G'd, de Eeuwige is Eén.”

Anderen helpen

Wanneer u zelf eenheid tussen lichaam en ziel bereikt hebt kunt u anderen helpen om ditzelfde te bereiken. Veel mensen kiezen voor de status quo en denken ten onrechte dat alleen 'grote' personen innerlijke vrede kunnen bereiken. Maar u kunt de ander leren dat ook hij groots kan worden. Door anderen te helpen krijgt u innerlijke vrede.

Samenvatting

  • Wanneer u niet weet waarvoor u leeft, heeft u geen innerlijke vrede.
  • Kiezen voor de status quo leidt niet tot innerlijke vrede.
  • Denk groot en u wordt groot. U kunt veel goeds bereiken in de wereld.
  • Laat de ziel uw lichaam leiden.
  • Innerlijke vrede bereikt u wanneer uw lichaam uw ziel succes gunt.
  • Door anderen te helpen krijgt u innerlijke vrede.
  • Zoek naar eenheid met G'd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?"

Reactie

Paul Vreugdenhil, 12-02-2014 07:58 #1
Als niet Jood lees ik de bijbel intensief en en mijn doel is om overal God in te zien. Verder ben ik een praktiserend Christen een onderzoeker naar waarheid. Een studie van de thora voor niet Joden lijkt mij ook heel goed. De Thora is ontleend uit de eerste vijf boeken van de bijbel.

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!