Jodendom - Chassidische leer: bij zichzelf beginnen

Bij conflicten met andere mensen dient u uw eigen innerlijke conflicten op te lossen. Dit kan alleen wanneer u uzelf als geheel beschouwd. Alleen dan kunt u genezen en kan gekeken worden naar de relatie tot de ander. Het conflict bestaat omdat u niet zegt wat u bedoelt en u niet doet wat u zegt. U moet de wil hebben om te veranderen. U moet bij uzelf beginnen. U mag niet eindigen bij uw ik (egocentrisch). Dit is een samenvatting van een hoofdstuk uit het boekje 'De weg van den mens' van Martin Buber.

Bij zichzelf beginnen

De ware oorsprong van het conflict tussen mensen ligt bij uzelf. U dient het uiterlijk leven terug te brengen tot het innerlijk leven, zo zegt de Chassidische leer. U dient dan wel u zelf als geheel te benaderen. Alleen zo kunt u genezen en kijken naar de relatie tot de ander. Er moeten conflictsituaties in de ziel worden opgelost om tot innerlijke vrede te komen. U moet niet naar de ander kijken om tot het oplossen van een conflict te komen. Zo staat staat het ook in een Psalm: Daar is geen vrede in mijn beenderen vanwege mijn zonde.

Bij het innerlijke conflict gaat het om de gedachte het woord en de handeling. U moet zeggen wat u bedoelt en doen wat u zegt. Zo niet dan ontstaat er verwarring en bent u slaaf geworden van uw innerlijke gespletenheid. U moet de wil hebben om te veranderen. U moet niet egocentrisch denken maar uw diepe 'zelf' van de aan de samenleving deelhebbende mens vinden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • De weg van den mens - Martin Buber
Jehoeda (522 artikelen)
Laatste update: 03-12-2022
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie