Behulpzaamheid en attent zijn volgens Joodse wijsheden

Behulpzaamheid en attent zijn volgens Joodse wijsheden Empathie voelen voor de ander is één. Een ander echt helpen om zijn leven te veranderen c.q. weer op de rails te zetten is twee. Om dit te kunnen is verantwoordelijkheid nodig. Om een goed mens te zijn is het zaak om bezorgd te zijn om anderen. Wanneer we in staat zijn anderen te helpen dan kunnen we ook onszelf helpen. Maak plannen om uit te vissen hoe u anderen het beste kunt helpen.

Neem de verantwoordelijkheid

Om anderen te helpen is het belangrijk verantwoordelijkheid te nemen. We leven allemaal in deze wereld samen. Wanneer iemand in nood is (fysiek of geestelijk) moeten we hem helpen. Geef iemand het voordeel van de twijfel ook al is iemand bijvoorbeeld een alcoholist of heeft hij je verraden. Probeer minstens 10 manieren uit om hem te helpen. U zou ook graag door anderen geholpen willen worden indien u in moeilijkheden zat.

Om anderen te helpen hebt u verschillende plannen nodig. Als één plan niet werkt dan probeert u het andere plan. Wees creatief en zoek naar oplossingen. Ga net zolang door totdat u zult slagen.

Het motiveren van anderen

Motiveer anderen productief te zijn. Kijk naar het specifieke probleem. Help iemand die bijvoorbeeld geen zelfvertrouwen heeft of arrogant is. Ga niet iemand de les lezen maar breng hem op het goede pad. Isoleer het probleem. Je kan geen mensen veranderen; mensen veranderen zichzelf. Geef opbouwende kritiek. Help iemand op praktische wijze. Wees ook oprecht geïnteresseerd, pas dan krijgt u het vertrouwen van de ander.

Beoordeel mensen gunstig

Het is niet verkeerd om argwanend te zijn wanneer iemand iets fout doet. Maar trek er niet verkeerde conclusies uit wanneer u niet eerst de feiten heeft gecontroleerd. U kunt iets totaal over het hoofd hebben gezien.

Probeer iemands deugden te ontdekken

Schrijf nimmer een persoon af. Denk niet bij voorbaat al dat iemand arrogant of slecht is. Het kan zijn dat iemands deugden begraven liggen onder verwarring en pijn. Bedenk dat G'd alle mensen zuiver heeft geschapen. Ieder mens wordt zonder zonde geboren en ieder mens heeft een ziel die verbonden is met G'd die per definitie goed is.

Waarom is het belangrijk hulpvaardig, behulpzaam en attent te zijn?

Het is goed te realiseren dat iemand anders problemen ook jouw problemen zijn. De wereld vormt een eenheid; mensen moeten om elkaar geven. Door anderen te helpen wordt u objectief en kunt u uzelf ook betere helpen. Lijd niet mee met het leed in de wereld maar help de wereld te genezen. Deel uw prachtige ideeën met anderen zodat ze geholpen kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie