InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 37: beslissingen nemen

Joodse wijsheden 37: beslissingen nemen

Joodse wijsheden 37: beslissingen nemen Vaak wordt gedacht dat beslissingen nemen alleen maar gedaan wordt als er iets belangrijks op het spel staat. Maar feitelijk nemen we elk bewust moment een beslissing. De ene beslissing is uiteraard belangrijker dan de andere. Maar toch dienen alle beslissingen even serieus te worden genomen. Ze bepalen immers hoe je leven eruit komt te zien. De belangrijkste beslissing die u in uw leven neemt luidt: 'Waar leef ik voor?' Dit artikel is gebaseerd op de kennis van Joodse wijzen en tevens vindt u de visie van Etsel.

Leven betekent beslissingen nemen

Mensen die denken dat er geen doel is in het leven dienen zich de volgende vragen eens aan zichzelf te stellen.
  • Hoe eer ik mijn ouders?
  • Hoe blijf ik eerlijk?
  • Hoe zorg ik voor de maatschappij?
  • Bestaat God?
  • Heb ik een vrije wil?
  • Is er leven na de dood?

We moeten steeds belangrijke beslissingen nemen. Bijvoorbeeld: schakelen we wel of geen arts in? Wie wordt mijn partner binnen een huwelijk? Naar welke school stuur ik mijn kind? etc.

Wanneer u terug kijkt op het nemen van bepaalde beslissingen zult u merken dat u ze niet altijd zorgvuldig hebt genomen terwijl ze toch een dramatische invloed hebben gehad op uw leven. Een voorbeeld is dat u de verkeerde baan hebt gekozen waar u een tijd aan vastzit. Het kost u allemaal weer tijd en energie voordat u een nieuwe baan hebt gevonden. Dit kan veel stress veroorzaken. U kunt er zelfs ziek door raken.

Neem serieuze beslissingen

Bepalen wat u met uw leven doet is een even serieuze beslissing als de vraag of u een open hart operatie laat uitvoeren of niet. U gaat in beide gevallen niet een geldstuk opgooien en kijken of het munt of kop wordt.

Wanneer u met uw leven een bepaalde richting op wilt is het belangrijk alle zaken goed af te wegen. Neem er de tijd voor en laat u niet door de buitenwacht onder druk zetten. Wanneer u wilt gaan trouwen vraag u goed af of het de juiste persoon is met wie u gaat trouwen. Wanneer u besluit naar het buitenland te verhuizen kijk dan niet alleen naar de korte termijn effecten maar ook naar de gevolgen op de lange termijn. Ook wanneer u anderen wilt helpen bij het nemen van een beslissing is zorgvuldigheid geboden. Weet waar u over praat en stuur iemand niet het bos in.

Handel ook niet betweterig. Zeg niet dat u het beter zult dan dan de premier of de voetbalcoach. Wanneer het er op aankomt kunt u immers dezelfde fouten maken.

Geef toe wanneer u iets niet weet

Het is beter om toe te geven dat u iets niet weet dan om een foute beslissing te maken. Vraag om advies bij mensen die er verstand van hebben. Speel geen spelletje met uw leven.

Visie Etsel op het nemen van beslissingen

Inderdaad zijn er veel mensen die zich niet erg bewust zijn van de gevolgen van hun beslissingen. Op internet zie daarvan duidelijke voorbeelden. Het web is voor iedereen toegankelijk en dat betekent dat iedereen er zijn mening kan verkondigen. Er zijn mensen die dat heel zorgvuldig doen en goed inschatten wat voor impact hun schrijverij heeft op anderen. Anderen gooien er met hun pet naar en schrijven lukraak dingen op die in hun gedachte opkomen. Vaak dringt het niet tot hen door dat ze daarmee mensen kwetsen c.q. beschadigen.

Bij mijn activiteiten bij InfoNu tracht ik zo zorgvuldig mogelijk mijn taak uit te voeren. Ik heb een aantal jaar geleden besloten om lezers zo goed mogelijk te informeren over het Jodendom en Israël. Omdat goed uit te kunnen voeren is gedegen kennis nodig. Dat vergt veel lezen en studie. Het is niet mogelijk zomaar wat op te schrijven. Lezers verlangen betrouwbare informatie. Wanneer ze merken dat ik onzin opschrijf over Israël en het Jodendom raak ik mijn lezers snel kwijt. Ook is het zaak om de informatie up-to-date te houden. Een jaar geleden ben ik begonnen met het dagelijks bijhouden van nieuws over Israël. Dit was een bewuste beslissing waarbij ik me realiseerde dat dit enige mate van discipline vereist omdat het nieuws dagelijks moet worden bijgehouden. Tevens is het zaak de berichten steeds goed te verifiëren. Kloppen de gegevens wel? Hoe berichten verschillende sites over hetzelfde nieuws? Wanneer ik per abuis iets foutief bericht ben ik genoodzaakt dit zo snel mogelijk te verbeteren zodat het foutieve bericht niet gaat rondzweven over het internet.

Dit is slechts één voorbeeld van welke beslissingen ik neem. Elke dag zijn er natuurlijk weer nieuwe beslissingen te nemen die even serieus dienen te worden aangepakt. Dit is niet alleen voor mezelf belangrijk maar ook voor andere mensen. Mensen moeten op elkaar kunnen vertrouwen. Dit gaat niet bij het nemen van gedachteloze beslissingen. Een goede afweging is noodzakelijk. Wanneer u hier serieus in bent dan zult u merken dat het goed lukt en dat u uw leven de door u gewenste richting kunt geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: verwoest uw leven niet door verkeerde beslissingenWanneer u gevangen zit in uw ego (bang, boos, nerveus of gefrustreerd) bent u niet in staat een verstandige beslissing t…
Bach bloesemremedies voor besluiteloosheidBach bloesemremedies voor besluiteloosheidRegelmatig dienen we beslissingen te nemen in ons leven. Als men veel twijfelt over de te nemen beslissingen kunnen Bach…
Besluitvorming in organisaties, waar het mis kan gaanBeslissingen falen de helft van de tijd, vaak zonder daadwerkelijk te beseffen waarom een beslissing faalt. Het voorkome…
Persoonlijke groei: de ziel wint de strijd tegen pijnPersoonlijke groei: de ziel wint de strijd tegen pijnDe strijd tegen een verschrikkelijke ziekte leert ons dat geen enkele pijn, hoe groot deze ook is, de kracht van de mens…
Verstandig beslissingen nemenIedereen moet weleens complexe beslissingen nemen, zowel in werk- als privé-situaties. Het aantal keuzemogelijkheden hie…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 37: beslissingen nemen"

Reactie

Dr C. Lucas van Schaik (Lissing), 29-11-2013 05:50 #1
Het is goed je te beseffen dat een beslissing nemen in wezen betekent : "Afstand doen van iets".

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!