Wat doen religieuze Joden tegen verveling?

Wat doen religieuze Joden tegen verveling? Het is een bekend verschijnsel: verveling. Vooral kinderen hebben er last van. Maar ook volwassenen vervelen zich regelmatig. Voor sommigen zien alle dagen er hetzelfde uit. Ze hebben alles al gehoord, weten alles al, en dat oude nieuws is saai. Probleem is dat ze niet weten dat ze eigenlijk steeds weer nieuwe dingen kunnen leren. Men kan 'oude' dingen steeds weer vanuit een nieuw perspectief benaderen. U hoeft zich dus nooit te vervelen.

Bewonder het leven

Alles lijkt zo gewoon, maar dat is het niet. Kijk goed om u heen en bewonder wat u ziet: uw huis, uw tuin, de omgeving, communicatie, zwaartekracht, een vogel die fluit, een kind dat huilt, de zon die schijnt, de mensen om wie u geeft. Realiseer u dat alles een wonder is dat G'd voor ons heeft geschapen.

Zegt nooit: “Ik kan het niet”

Wanneer u constant roept dat u iets niet kunt blokkeert u uw geestelijke groei. Maak een onderscheid tussen: 'ik kan niet' en 'ik wil niet'. 99% van de keren dat u zegt dat u het niet kunt is een excuus voor 'ik wil het niet.' Daarom is het belangrijk om 'ik kan het niet' om te zetten in 'ik wil.' Zo wordt u actief en blijft u niet passief. Wees niet bang voor het maken van fouten maar blijf strijden.

Berusting versus actie

Berust niet in de situatie waarin u verkeert. Onderneem constant actie. Sta open voor nieuwe ideeën en kijk er objectief tegen aan. Kijk bijvoorbeeld niet op tegen het schoonmaken van uw huis. Maak er een spel van zodat u er plezier in krijgt. Probeer ook steeds andere mensen iets te leren, u zult er zelf ook weer door groeien. U krijgt nieuwe inzichten.

Vraag u zelf af wat het doel is in het leven

Dit is een hele lastige vraag en misschien zegt u hem niet te kunnen beantwoorden. Probeer het toch en kijk hoe ver u komt. U zult merken dat u zich niet zult vervelen. Tip: het Jodendom stelt dat het doel van het leven is om de aarde tot een woning voor G'd te maken. Kijk in de Tora (Bijbel) hoe G'd wil dat de wereld eruit komt te zien.

Bedenk ook dat u altijd met G'd kunt communiceren via het gebed. Zo zult u makkelijkere antwoorden kunnen vinden op grote levensvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Wat doen religieuze Joden tegen verveling?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!