InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 36: wat te doen tegen verveling - tips

Joodse wijsheden 36: wat te doen tegen verveling - tips

Joodse wijsheden 36: wat te doen tegen verveling - tips Het is een bekend verschijnsel: verveling. Vooral kinderen hebben er last van. Maar ook volwassenen vervelen zich regelmatig. Voor sommigen zien alle dagen er hetzelfde uit. Ze hebben alles al gehoord, weten alles al, en dat oude nieuws is saai. Probleem is dat ze niet weten dat ze eigenlijk steeds weer nieuwe dingen kunnen leren. Men kan 'oude; dingen steeds weer vanuit een nieuw perspectief benaderen. U hoeft zich dus nooit te vervelen. Dit artikel is gebaseerd op kennis van Joodse wijzen. Tevens vindt u de visie van Etsel.

Bewonder het leven

Alles lijkt zo gewoon, maar dat is het niet. Kijk goed om u heen en bewonder wat u ziet: uw huis, uw tuin, de omgeving, communicatie, zwaartekracht, een vogel die fluit, een kind dat huilt, de zon die schijnt, de mensen om wie u geeft. Realiseer u dat alles een wonder is dat God voor ons heeft geschapen.

Zegt nooit: “Ik kan het niet”

Wanneer u constant roept dat u iets niet kunt blokkeert u uw geestelijke groei. Maak een onderscheid tussen: 'ik kan niet' en 'ik wil niet'. 99% van de keren dat u zegt dat u het niet kunt is een excuus voor 'ik wil het niet.' Daarom is het belangrijk om 'ik kan het niet' om te zetten in 'ik wil.' Zo wordt u actief en blijft u niet passief. Wees niet bang voor het maken van fouten maar blijf strijden.

Berusting versus actie

Berust niet in de situatie waarin u verkeert. Onderneem constant actie. Sta open voor nieuwe ideeën en kijk er objectief tegen aan. Kijk bijvoorbeeld niet op tegen het schoonmaken van uw huis. Maak er een spel van zodat u er plezier in krijgt. Probeer ook steeds andere mensen iets te leren, u zult er zelf ook weer door groeien. U krijgt nieuwe inzichten.

Vraag u zelf af wat het doel is in het leven

Dit is een hele lastige vraag en misschien zegt u hen niet te kunnen beantwoorden. Probeer het toch en kijk hoe ver u komt. U zult merken dat u zich niet zult vervelen. Tip: het Jodendom stelt dat het doel van het leven is om de aarde tot een woning voor God te maken. Kijk in de Tora (Bijbel) hoe God wil dat de wereld eruit komt te zien.

Bedenk ook dat u altijd met God kunt communiceren via het gebed. Zo zult u makkelijkere antwoorden kunnen vinden op grote levensvragen.

Visie Etsel op het verschijnsel verveling

Het leven is een voortdurend leerproces. Door constant te leren zult u zich nooit vervelen. Denk ook veel over het leven na en neem het niet zomaar voor kennisgeving aan. Maak iets moois van uw leven en zit niet bij de pakken neer. Er zijn duizend en één mogelijkheden om nieuwe dingen te ontdekken. Zelfs van oude dingen kunt u weer leren. Kijk eens in uw boekenkast. Misschien heeft u al uw boeken al een keer gelezen. Maar sommige heeft u vermoedelijk al jaren niet meer ingekeken. Lees deze boeken rustig nog een keer. U zult merken dat u er weer iets nieuws in ontdekt. Misschien leest u het boek nu met heel andere ogen dan de eerste keer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 36: wat te doen tegen verveling - tips"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!