InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > The Gentlewoman meets the Fantastic Man

The Gentlewoman meets the Fantastic Man

Op 9 maart 2010 werd The Gentlewoman, een nieuw vrouwenmodeblad, in Parijs voorgesteld. Niet zomaar een modeblad maar het vrouwelijk antwoord op het wereldwijd gerespecteerde mannenmodeblad Fantastic Man dat vijf jaar geleden het licht zag. Twee Nederlanders zijn de dragende kracht van deze in het Engels uitgegeven magazines.

Butt

Het verhaal van The Gentlewoman begint eigenlijk in 2001 toen grafisch ontwerper Jop van Bennekom en journalist Gert Jonkers de handen in elkaar sloegen om het blad Butt op de markt te brengen. Met de naaktfoto’s van mannen op roze papier kon je er niet naast kijken: het was een tijdschrift voor homofielen gemaakt door homofielen. Je vond er artikels, interviews en foto’s in terug die zich toespitsten op trends en lifestyle binnen de homoseksuele gemeenschap. Bekende homoseksuele artiesten en kunstenaars verleenden hun medewerking aan het blad. In 2008 had Butt een oplage van zowat 24.000 exemplaren en werd het geroemd om zijn unieke interviewstijl.

Fantastic Man

Gesterkt door het succes van hun eersteling besliste het duo veertigers in 2005 om een tweede Engelstalig blad op de markt te brengen dat zich zou toespitsen op mode en lifestyle voor de man in het algemeen ongeacht zijn seksuele geaardheid. Uiteraard stond de mode centraal maar bedoeling van de uitgevers was niet om bijvoorbeeld verslag uit te brengen van wat er op de catwalk gebeurde, maar wel om kleding te tonen en erover te schrijven.

Het blad wordt gedrukt op lichtgrijs, mat papier en bevat naast de uitgebreide interviews en de lang uitgesponnen artikels over de meest diverse onderwerpen gaande van biefstukken tot zakkenrollers en alle soorten kleerhangers, enkel zwart-wit foto’s. Een verfijnde typografie is hét handelsmerk en mannen worden consequent aangesproken met ‘mister’ en ook zo genoemd in de onderschriften bij de foto’s. Aan titel en inleiding van de stukken wordt er een haast maniakale aandacht besteed omdat alles heel precies moet zijn en perfect binnen het vormelijk concept moet passen.

Inhoudelijk is er ruimte voorzien voor interviews met populaire (maar anderzijds niet té populair) mensen uit de modewereld, maar evenzeer uit de wereld van de kunst of de gastronomie of de sport met telkens de nadruk op de stijl waarvoor die personen staan. Hoewel het blad ook geïnteresseerd is in het interviewen van politici blijkt dat niet zo makkelijk als ze uitzicht hebben op een functie.
Enige voorwaarde voor de geïnterviewde is dat hij een toekomstperspectief moet kunnen bieden.
Bedoeling van de makers was en is om een blad te brengen dat zich duidelijk onderscheidt van de traditionele mannenmodebladen zowel qua inhoud als vorm.

The Gentlewoman

En nog hadden onze twee vrienden er niet genoeg van en beslisten ze om met hun uitgeverij Top Magazines een derde trendy blad uit te geven. The Gentlewoman werd geboren. Net als bij de Fantastic Man spitst The Gentlewoman zich toe op mode en stijl, maar deze keer voor de vrouw. Ook hier dus twee keer per jaar artikels en interviews en een uitermate geraffineerde vormgeving. De journalistieke stukken worden niet onderbroken door zwart-wit foto’s maar deze worden apart afgedrukt. Mode is niet noodzakelijk het onderwerp van de interviews. Zo vind je in het eerste nummer bijvoorbeeld gesprekken terug met een kunstenares, een architecte en een wijnmaakster zonder dat mode ter sprake komt.

Het hoofdinterview in het eerste nummer is evenwel met Phoebe Philo, een Britse ontwerpster die het Franse modehuis Chloé tot een groot commercieel en artistiek succes maakte. Dit wordt fotografisch in de verf gezet doorheen het nummer. In tegenstelling tot de traditionele modebladen is The Gentlewoman sober en ingetogen. Geen erotisch geladen fotografie noch overdreven aandacht voor cosmetica, beroemdheden en commercie. De mannequins laten zich fotograferen in aparte locaties zoals in het eerste nummer in een sportschool voor het tonen van body’s en andere lingerie.

De lancering van het nieuwe vrouwenblad werd eigenlijk al ingeleid en aangekondigd door een interview met styliste Melanie Ward en een fotoreeks van damestruitjes in het tiende nummer van Fantastic Man dat in september 2009 van de persen rolde met de acteur Ewan McGregor op de cover.
Gerelateerde artikelen
Strakke billen met de 30 day butt challengeStrakke billen met de 30 day butt challengeWil jij jezelf eens goed uitdagen en tegelijkertijd werken aan je billen? Met de 30 day butt challenge ben je dertig dag…
De Brazil Butt Lift Workout, voor mooie strakke billenDe Brazil Butt Lift Workout, voor mooie strakke billenHeb jij altijd al gedroomd van mooie strakke billen, benen en buik? Dan is de Brazil Butt Lift Workout waarschijnlijk we…
TLC (televisiezender)TLC (televisiezender)TLC is een themakanaal van Discovery Channel en heette eerst 'The Learning Channel'. Oorspronkelijk komt TLC uit Amerika…

Reageer op het artikel "The Gentlewoman meets the Fantastic Man"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 06-04-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!