InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 33: Volg het rechte pad van de Tora

Joodse wijsheden 33: Volg het rechte pad van de Tora

Iedereen wil het goede doen. Maar als iedereen claimt het goede te doen, hoe weten we dan wat echt goed is? We hebben daarvoor ethische wetten nodig. En zelfs dat is niet voldoende omdat de omstandigheden steeds wijzigen. We moeten dus in ons onderbewustzijn graven. Daar ligt de kennis van alles wat we moeten weten in het leven. Het Jodendom leert dat niemand u iets nieuws kan leren. De kennis heeft u al, het moet alleen opgehaald worden uit uw onderbewustzijn. De artikel is geïnspireerd op kennis van Joodse wijzen. Tevens vindt u Etsels eigen ervaring.

Natuurlijke wijsheid

Ieder mens bezit een aangeboren natuurlijke wijsheid die God in ons geprogrammeerd heeft. Daarom zult u steeds naar uzelf moeten kijken: “Wat is het juiste om te doen?” In het Jodendom is de Tora de gids voor het leven. Het kan voor iedere Jood als referentiekader worden gebruikt: Wat zegt God hierover?

Bewustzijn

Het bewustzijn is een krachtige drive. Het houdt ons op het juiste pad. U dient uw bewustzijn u te laten helpen om het karwei te klaren. Voordat u een beslissing neemt vraagt u uzelf hoe u zich erover voelt: goed of slecht. Deze oefening leert u onderscheid te maken tussen goed en slecht.

Ik kan het niet

Hoe vaak heeft u uzelf niet bedrogen door te zeggen: “Ik kan het niet.” Probeer dit te vervangen door “Ik wil niet.” U heeft dan meer controle over uw beslissing. U kunt het wel maar wilt het niet. Zo bedriegt u uzelf niet en kunt u uzelf aanmoedigen het toch te doen.

Het behandelen van andere personen

De Talmoed stelt dat u een arm persoon geld kunt geven en hem toch vernietigen. Het hangt er helemaal vanaf hoe u het doet. U kunt een euro naar de arme persoon gooien en de deur dicht smijten. U heeft dan -technisch gesproken- aan uw plicht voldaan. Maar u heeft die persoon ook vernederd.

Ga voor uzelf na hoe u personen het beste kunt behandelen: uw ouders, uw kinderen, uw vrienden, uw zakenpartners, etc.

Verder dan verplichting

U bent door uw ouders opgevoed. Zij hebben dit vrijwillig gedaan, u bent hen dus niets verplicht. Toch is het goed om later, wanneer uw ouders oud en hulpbehoevend zijn, hen te helpen. Dit is het juiste om te doen.

Wanneer u het juiste wilt doen, moet u verder kijken dan wat uw rechten zijn. Vermijd zaken als: “Het is niet mijn beurt om de afwas te doen.” 'Ik hoef niet op te staan voor een oudere in de bus,” etc. Doe meer dan wat u verplicht bent om te doen. Leer om voor anderen klaar te staan en kijk hoe ver het u brengt.

Ervaring van Etsel

Het doen van het goede is enerzijds doodsimpel en anderzijds enorm lastig. Het is weliswaar een aangeboren eigenschap, maar het dient wel geprikkeld te worden om ook daadwerkelijk te kunnen worden uitgevoerd. Dit vergt gewoonweg veel oefening. De beste manier om te oefenen is door naleving van de Tora. Dit is het beste referentiekader dat er bestaat. De Tora is ons geschonken om op het juiste pad te blijven. Veel mensen doen het af als een ouderwets boek. Maar de praktijk wijst uit dat de Tora steeds weer nieuwe inzichten verschaft ook ten aanzien van de nieuwste technische ontwikkelingen (hoe gaan we om met klonen, euthanasie, abortus, etc.?). Anderen verwijten de Joden weer dat ze de Mondelinge Tora te veel naleven en dat dit haaks zou staan op de Schriftelijke Tora, omdat de Mondelinge Tora de wetten van mensen zijn terwijl de Schriftelijke Tora van God is. Maar dat is onjuist. God heeft Mozes óók de Mondelinge Tora geïnstrueerd. Bovendien wist God toen al dat de omstandigheden waarin de mensen zouden leven ná de Openbaring op de Sinaï steeds weer zouden veranderen en er dus 'nieuwe' regels moesten komen. Feitelijk gaat het hier niet om nieuwe regels maar om het naar boven halen van wat God in ons onderbewuste heeft geprogrammeerd. God helpt ons bij het kiezen van het rechte pad en wij dienen daarvoor open te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De rechte fluitEen rechte fluit, is een type fluit die bespeeld wordt door de lippen aan de opening van de bovenkant van de pijp te pla…
Wiskunde: snijpunten van twee functies bepalenWiskunde: snijpunten van twee functies bepalenHoe bepaal je het snijpunt van twee wiskundige functies? Dit is een belangrijk vraagstuk in de wiskunde. Twee rechte lij…
Stelling van PythagorasStelling van PythagorasMet de stelling van Pythagoras kun je de lengtes van de zijden van een rechthoekige driehoek berekenen. De stelling is r…
Catheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren is het inbrengen van een slangetje (catheter) in de urineblaas zodat de blaas op een kunstmatige wijze ge…
Theorieën over dromen door de jaren heen25 jaar van ons leven slapen we waarvan we 5 tot 7 jaar dromen. Onze droomwereld verschilt nogal van elkaar. Het is verb…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 33: Volg het rechte pad van de Tora"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!