InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Ons opgewonden stemgeluid versterkt genot en prestatie

Ons opgewonden stemgeluid versterkt genot en prestatie

Ons opgewonden stemgeluid versterkt genot en prestatie Keelgeluid produceren tijdens een opwindende actie geeft een extra impuls aan ons genot. Neem het kind dat meer plezier beleeft als het tijdens het spelen een joelend geluid maakt. Of de baby die kraait van plezier. Maar ook stemgeluid van volwassenen tijdens opwindende bezigheden is lustverhogend. Je eigen stem versterkt lust en genot. Aahh..... en mmm... zijn de klanken die we regelmatig slaken o.a. tijdens een tongstrelende maaltijd, ter versterking van het genotsgevoel.

Stem verhoogt genot en lust

Vaak zonder dat we het in de gaten hebben, produceren we via onze mond soms de vreemdste geluiden als we een activitet doen, die te maken heeft met ons welzijn, ons genot, onze wellust, onze ontlading, een gezonde agressie. Het geluid bestaat meestal niet uit woorden, maar uit kreten, gekreun en dergelijke klanken. Degenen die daar niet aan mee doen omdat ze zich generen moeten begrijpen dat ze zichzelf te kort doen. Het slaken van kreten op de juiste genotmomenten is goed voor ons welzijn en onze gezondheid.

Een heerlijke kop koffie

Het is niet zo gepast om het in het openbaar te doen, maar als we alleen zijn, of indien we ons bevinden in gezelschap van bekenden en vertrouwden ontsnapt er niet zelden een kreet in de zin van: “Aaah lekker “, bij het drinken van een kop koffie of een andere lekkere drank. Geen nutteloze uiting, omdat de kreet "aaah" een lustverhogend effect heeft en het drankje nog lekkerder doet smaken.

Spieren vertroetelen

Tijdens bepaalde momenten van lichamelijke ontspanning is het verstandig ook wat onsamenhangende klanken te produceren om het maximale effect te bereiken. Bijvoorbeeld als we ons eens lekker uitrekken in onze luie stoel, of een grote geeuw doen, in ons lekkere warme bed kruipen of na een lichamelijke inspanning onder de heerlijke warme douche stappen.

Sportieve prestatie

Geluiden produceren, in de vorm van vaak luide kreten tijdens het beoefenen van sport, maakt dat we maximale vorm bereiken en optimaal presteren. Het geluid brengt ons op de toppen van ons kunnen. Typisch voorbeeld daarvan is de tennisser die de partij alleen maar kan winnen, door zijn/haar acties met kreten te optimaliseren. De supporters joelen daarbij ook niet voor niets. Dat is niet alleen ter aanmoediging van hun held, maar ook voor het eigen genieten. En gejuich bij een overwinning is ook lekker.

Toejuichingen

Publiek bij een theatervoorstelling, concert, sportevenement, geniet alleen echt indien het z’n waardering voor de artiest kan ondersteunen met applausgeklater, gelach, juichen en gefluit. Zonder deze uitingen is de voorstelling een saaie boel waar je niet van kunt genieten, hoe fraai de artistieke prestatie ook is.

Zingen

Zingen is de ultieme vorm van genieten tengevolge van klanken die we via de stembanden produceren. Opmerkelijk is dat koorzang vaker door vrouwen dan door mannen wordt gedaan.

Seks

Als ergens het genot wordt versterkt door kreten, gekreun en andere geluiden via de mond, is het wel tijdens het beoefenen van de seks. Maar dat geldt alleen als de buren niet hoeven mee te "genieten".

Gezondheid en ontspanning

Al met al is het belangrijk dat we onze neiging tot het maken van stembandgeluiden niet te veel onderdrukken. Het onspant het ontlaadt en het verhoogt het genot. Een gezonde activiteit dus die ons gemakkelijker door het leven doet gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zingen met open en gesloten stembandenSoms, als je een mooie ballad zit te luisteren van je favoriete artiest, denk je: wow wat een mooie, warme stem heeft di…
Menselijke stem en werking stembandenMenselijke stem en werking stembandenOnder de menselijke stem kan het vermogen om geluid voort te brengen door middel van het laten trillen van de stembanden…
Waarom zingen vogels?Waarom zingen vogels?Vogelgeluiden: voor veel mensen een bekend geluid. Verschillende vogels 'zingen', hoewel dit maar een klein deel van all…
Cornage bij paardenCornage bij paardenCornage is een aandoening bij paarden waarbij ze tijdens een inspanning een piepend geluid maken. Hoe ontstaat cornage,…
StembandpoliepenStembandpoliepenStembandpoliepen zijn poliepen op de ware stembanden die heesheid kunnen veroorzaken. Dit komt doordat deze poliepen de…

Reageer op het artikel "Ons opgewonden stemgeluid versterkt genot en prestatie"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Op versiertoer
Schrijf mee!