InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 32: Kom uw verplichtingen na!

Joodse wijsheden 32: Kom uw verplichtingen na!

De meeste mensen streven plezier na. Ze zoeken het in hun carrière, vakanties, auto's, huizen, etc. Trouwen wordt lang uitgesteld omdat mensen bang zijn gebonden te zijn aan verantwoordelijkheden om kinderen op te voeden. Toch levert het nakomen van verplichtingen het meeste plezier op. Het geeft energie. Als alle mensen hun verplichtingen jegens de ander en God na zouden komen, dan zouden we in een veel prettigere wereld leven. Dit artikel is geschreven aan de hand van bronnen van Joodse wijzen. Tevens kunt u de ervaring van Etsel lezen.

Goede daden, goede tijden

Wanneer u bij de kassa te veel geld terugkrijgt, geeft u het geld terug. Dit geeft u een goed gevoel. Ook wanneer u ergens heel veel geld vindt, brengt u het naar de politie die het retourneert bij de eigenaar. De eigenaar zal u dankbaar zijn. Deze kleine verplichtingen c.q. goede daden leveren u veel plezier op. De les die u hier uit kunt trekken is dat een kleine moeite u veel plezier oplevert. Denkt u zich dan eens in hoeveel plezier u zult krijgen bij een grote verplichting.

Lichaam versus ziel

Het lichaam houdt niet van verplichtingen, maar de ziel juist wel. Het geeft de ziel een gevoel van belangrijkheid, waardigheid en eeuwigheid. U zult voor uzelf moeten opmaken wat belangrijker is: de klachten van het lichaam of de roep van de ziel. En dan gaat u mee met de roep van uw ziel.

Wanneer u goed handelt verleent u uzelf een gunst

Het doen van het goede is een fundamenteel behoefte van ieder mens. Dit zelfrespect en zelfwaardering geeft ons energie. Wanneer iemand niet van zichzelf denkt dat hij goed handelt, verliest hij de wil om te leven. Eigenlijk moeten we ons afvragen waarom we niet de hele dag mensen helpen. De vakantie die u nooit meer zult vergeten is niet de vakantie waarin u elke dag op het strand lag, maar de vakantie waarin u iemand hebt gered van de verdrinkingsdood. U moet uzelf niet afvragen wat de verplichting is, maar wat het resultaat zal zijn. Maak een plan om goede daden te verrichten: help uw ouders, bezoek een zieke persoon, vrolijk iemand op, etc.

Rechten versus verplichtingen

Vroeger speelden verplichtingen een belangrijke rol; tegenwoordig gaat het om rechten. In het Jodendom draait het echter altijd om verplichtingen. De Joodse wijzen zeggen: “Groter is iemand die een goede daad verricht via een opdracht dan uit eigen beweging.” Wanneer we namelijk in opdracht een daad verrichten is de weerstand groter. Er moet dus een grotere inzet worden verlangd.

Het is belangrijk kinderen al vroeg te leren verplichtingen te vervullen. Vraag een kind steeds na elke verplichting c.q. goede daad hoe hij zich voelt. Kinderen zullen zich er prettig door voelen. Ze vinden dat gevoel meer waard dan geld. Maak voor u zelf een lijst met verplichtingen en voer ze met plezier uit.

De grootste verplichtingen

Wijsheid is een verplichting. Het Jodendom leert dat onze grootste verplichting is om grootst te worden. Wijsheid leert ons groeien. Het is zaak te weten wat het juiste is. Gelukkig zijn is ook een verplichting. Een optimistische persoon straalt energie uit; een ongelukkige persoon straalt ongeluk uit.

Waarom het vervullen van verplichtingen een ingrediënt van wijsheid is

  • Om een goed persoon te zijn, moet u genieten om goed te zijn.
  • Verplichtingen zijn makkelijker wanneer u kijkt naar het resultaat.
  • Het goede doen is een zielservaring. Het geeft meer plezier dan materieel succes.
  • Na een moeilijke opdracht is het goed te reflecteren hoe goed u zich voelt.
  • Ons potentieel wordt er door vergroot.
  • Verplichtingen zijn onvermijdelijk. U kunt er dus maar beter van genieten.

Ervaring van Etsel

Vroeger draaide het bij mij meer om rechten dan om verplichtingen. Waarschijnlijk had dat met mijn leeftijd te maken. Wanneer je jonger bent ben je toch wat meer egoïstischer. De wereld draait om jou, denk je. Bovendien zie je dat je leeftijdsgenoten zich hetzelfde gedragen en daar wil je niet voor onder doen. Je hebt dan nog niet goed door dat altruïstisch gedrag veel meer loont dan egoïstisch gedrag, ondanks dat je ouders het je vertelden en zo probeerden op te voeden. Maar uiteindelijk worden verplichtingen dan toch onvermijdelijk. Wanneer je ouder wordt merk je dat er steeds meer verplichtingen op je afkomen. Aanvankelijk deins je daar wat voor terug, vooral wanneer die verplichtingen minder leuk zijn. Maar als je er eenmaal mee bezig bent en het eindresultaat ziet dan weet je dat verplichtingen plezier opleveren. Voor ieder mens voelt het goed om iets voor een ander te doen.

In het Jodendom draait het altijd om verplichtingen. De Tora, waarin de mitswot (wetten) staan, verplicht de Joden om God te dienen. Alleen op die manier kunnen we naar God toegroeien. Zo leert God ons dus dat alleen verplichtingen c.q. altruïstisch gedrag door Hem beantwoord wordt. Wanneer we ons richten op het materiële zonder dit te verheffen, wenden we ons van God af. Maar zodra we het materiële via het spirituele verheffen, maken we van de wereld een woning voor God waarin Hij zich 'thuisvoelt'. Als alle mensen hun verplichtingen jegens de ander en God zouden nakomen, dan zou er een veel betere wereld zijn waarin alle mensen zich prettig zouden voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplichtingen WerknemerVerplichtingen WerknemerEen werknemer heeft bepaalde rechten, maar ook een aantal wettelijke verplichtingen. Het Burgerlijk Wetboek regelt de ve…
Kerst, manieren om onder verplichtingen uit te komenKerst, manieren om onder verplichtingen uit te komenKerst kan de gezelligste tijd van het jaar zijn, maar het kan ook bol staan van de verplichtingen. In dit artikel treft…
Liquiditeitsratio’s - fundamentele analyseIn een eerder artikel zijn de solvabiliteitsratio en rentabiliteitsratio aan de orde gekomen. In dit artikel zullen een…
Hulp in de huishouding - fiscale gevolgenHulp in de huishouding - fiscale gevolgenVeel gezinnen hebben een hulp in de huishouding. Beide partners werken en thuis moet de boel ook op orde zijn. Maar niet…
Bijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaBijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaDe Bijbel is de bron en uitgangspunt van het Jodendom. In de loop der eeuwen is er enorme Joodse literatuur ontstaan die…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 32: Kom uw verplichtingen na!"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!