Het nakomen van verplichtingen volgens Joodse wijsheden

Het nakomen van verplichtingen volgens Joodse wijsheden De meeste mensen streven plezier na. Ze zoeken het in hun carrière, vakanties, auto's, huizen, etc. Trouwen wordt lang uitgesteld omdat mensen bang zijn gebonden te zijn aan verantwoordelijkheden om kinderen op te voeden. Toch levert het nakomen van verplichtingen het meeste plezier op. Het geeft energie. Als alle mensen hun verplichtingen jegens de ander en G'd na zouden komen, dan zouden we in een veel prettigere wereld leven.

Goede daden, goede tijden

Wanneer u bij de kassa te veel geld terugkrijgt, geeft u het geld terug. Dit geeft u een goed gevoel. Ook wanneer u ergens heel veel geld vindt, brengt u het naar de politie die het retourneert bij de eigenaar. De eigenaar zal u dankbaar zijn. Deze kleine verplichtingen c.q. goede daden leveren u veel plezier op. De les die u hier uit kunt trekken is dat een kleine moeite u veel plezier oplevert. Denkt u zich dan eens in hoeveel plezier u zult krijgen bij een grote verplichting.

Lichaam versus ziel

Het lichaam houdt niet van verplichtingen, maar de ziel juist wel. Het geeft de ziel een gevoel van belangrijkheid, waardigheid en eeuwigheid. U zult voor uzelf moeten opmaken wat belangrijker is: de klachten van het lichaam of de roep van de ziel. En dan gaat u mee met de roep van uw ziel.

Wanneer u goed handelt verleent u uzelf een gunst

Het doen van het goede is een fundamenteel behoefte van ieder mens. Dit zelfrespect en zelfwaardering geeft ons energie. Wanneer iemand niet van zichzelf denkt dat hij goed handelt, verliest hij de wil om te leven. Eigenlijk moeten we ons afvragen waarom we niet de hele dag mensen helpen. De vakantie die u nooit meer zult vergeten is niet de vakantie waarin u elke dag op het strand lag, maar de vakantie waarin u iemand hebt gered van de verdrinkingsdood. U moet uzelf niet afvragen wat de verplichting is, maar wat het resultaat zal zijn. Maak een plan om goede daden te verrichten: help uw ouders, bezoek een zieke persoon, vrolijk iemand op, etc.

Rechten versus verplichtingen

Vroeger speelden verplichtingen een belangrijke rol; tegenwoordig gaat het om rechten. In het Jodendom draait het echter altijd om verplichtingen. De Joodse wijzen zeggen: “Groter is iemand die een goede daad verricht via een opdracht dan uit eigen beweging.” Wanneer we namelijk in opdracht een daad verrichten is de weerstand groter. Er moet dus een grotere inzet worden verlangd.

Het is belangrijk kinderen al vroeg te leren verplichtingen te vervullen. Vraag een kind steeds na elke verplichting c.q. goede daad hoe hij zich voelt. Kinderen zullen zich er prettig door voelen. Ze vinden dat gevoel meer waard dan geld. Maak voor u zelf een lijst met verplichtingen en voer ze met plezier uit.

De grootste verplichtingen

Wijsheid is een verplichting. Het Jodendom leert dat onze grootste verplichting is om grootst te worden. Wijsheid leert ons groeien. Het is zaak te weten wat het juiste is. Gelukkig zijn is ook een verplichting. Een optimistische persoon straalt energie uit; een ongelukkige persoon straalt ongeluk uit.

Waarom het vervullen van verplichtingen een ingrediënt van wijsheid is

  • Om een goed persoon te zijn, moet u genieten om goed te zijn.
  • Verplichtingen zijn makkelijker wanneer u kijkt naar het resultaat.
  • Het goede doen is een zielservaring. Het geeft meer plezier dan materieel succes.
  • Na een moeilijke opdracht is het goed te reflecteren hoe goed u zich voelt.
  • Ons potentieel wordt er door vergroot.
  • Verplichtingen zijn onvermijdelijk. U kunt er dus maar beter van genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Het nakomen van verplichtingen volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!