InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 31: Hou van alle mensen

Joodse wijsheden 31: Hou van alle mensen

Joodse wijsheden 31: Hou van alle mensen Er lopen zoveel mensen op de wereld dat je ze eigenlijk niet meer als bijzonder beschouwt. Toch is de mens de kroon der Schepping en heeft God ons geboden om van alle mensen te houden. Het is niet voldoende om alleen van God en je naaste te houden. Het gaat om alle mensen. Daarom is het streven naar vrede zo'n groot goed binnen het Jodendom. Leer met alle mensen goed om te gaan zo ontstaat vanzelf vrede. Dit artikel is geschreven op basis van kennis van Joodse wijzen zoals zij de Tora verstaan. De Tora is het handboek van waaruit de mens kan leren hoe met de wereld om te gaan.

Liefde is.....het identificeren van mensen met hun deugden

Om de schoonheid van de mensheid te ontdekken is het goed te kijken naar de deugden. Hoe meer mogelijke deugden u ziet hoe meer u een ander zult waarderen. Maak een lijst met deugden en maak onderscheid tussen de deugden, zoals altruïstisch, assertief, attent, moedig, kalm, zorgzaam etc.

Van welke mensen houdt u?

Wanneer u een lijst maakt van mensen van wie u houdt, zult u natuurlijk niet alle mensen die u kent opnoemen. Er zal slechts een klein percentage zijn. Maar dit percentage is kleiner omdat u zich óók focust op slechte eigenschappen. Wanneer u echter alleen kijkt naar de goede eigenschappen van mensen dan zal het percentage mensen van wie u houdt veel hoger zijn.

De goddelijke ziel

Eén deugd die elke mens heeft is een goddelijke ziel geschapen naar het beeld van God. Hoe laag een mens ook is gevallen, elke mens heeft het diepste verlangen om zoals God te zijn. Deze goddelijke ziel is de vrije wil. En dat is geen kleine deugd.

Het geven van liefde is een grotere deugd dan geliefd worden

De ziel wil liefde geven omdat deze hem het grootste geluk geeft. De ziel wil zich verbinden met andere zielen. Dat is de manier om toegang te krijgen tot Gods liefde. Het lichaam daarentegen wil liefde ontvangen. Dat lijkt makkelijker. Maar het is uiteindelijk het geven van liefde dat meer opbrengt.

De mensheid vormt één lichaam c.q. eenheid

Het is niet juist om wraak te nemen op iemand anders omdat deze deel uitmaakt van dezelfde eenheid. Daarom zegt de Tora ook: 'Heb u naaste lief als uzelf'. Het pijn doen van de ander is net zo dwaas als uzelf bezeren. Wanneer u zich richt op fysieke zaken dan zult u verschillen zien, maar wanneer u zich richt op de ziel dan zult u gelijkheid ontdekken. Wanneer iemand slimmer is dan u dan is het niet goed om daar jaloers op te zijn; in tegendeel u kunt van zijn/haar kennis profiteren. Het is zaak om alles met elkaar te delen omdat we een eenheid vormen.

Liefde begint thuis

Om van andere mensen te kunnen houden moet u eerst leren om goed met u naaste familie om te gaan. Hoe kunt u anders vrede bereiken? Het huwelijk is een goede testcase. Het leert u hoe met een ander om te gaan zoals u met uzelf om zou gaan. Om van de ander te kunnen houden moet u eerst van uzelf kunnen houden. Hou daarom dagelijks uw deugden bij. Bent u eerlijk? Werkt u hard? Zorgt u goed voor een ander?

Wanneer u een vreemde ontmoet kunt u hem het best behandelen als een verloren gewaande broer die u na jaren weer opnieuw ontmoet. Hoewel u uw broer nog nauwelijks zult herkennen bent u toch geïnteresseerd in hem. Zo moet u ook de vreemde beschouwen.

Hoe kunt u oefenen om van een vreemde te houden

Er zijn verschillende ideeën mogelijk om van een ander te houden.
  • Toon begrip voor iemand die pijn heeft.
  • Bezoek iemand die ziek is en help hem.
  • Zet niemand voor schut, zeker niet in het openbaar
  • Roddel niet over anderen
  • Neem geen wraak.
  • Lach uw geluk steekt anderen aan
  • Toon respect voor ouderen
  • Help een arme

Waarom het houden van mensen een ingrediënt van wijsheid is

  1. Het succes van een ander is ook uw succes.
  2. Hoe meer liefde in uw leven hoe gelukkiger u zich voelt.
  3. Houden van mensen is één van de grootste geschenken.
  4. Houden van anderen verbindt u met de wereld.
  5. Houden van anderen leert u in wij-denken i.p.v. ik-denken
  6. Realiseer u dat alle mensen kinderen van God zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 31: Hou van alle mensen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!