InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 30: God liefhebben met heel uw hart en ziel

Joodse wijsheden 30: God liefhebben met heel uw hart en ziel

We kunnen veel geld, liefde en kracht hebben. Maar we worden pas echt gelukkig door contact met God. Momenten van ontzag bij een mooi stuk muziek, de geboorte van een baby, een zonsondergang kan een mens al een fantastisch gevoel geven. Hoe veel sterker is dat gevoel wanneer we contact hebben met onze Schepper en Hem liefhebben? Zou dat niet de uiterste vorm van plezier zijn?

God is de Plaats

God is de Plaats omdat Hij het hele universum overstijgt: het universum is deel van God: Hij schiep ruimte en tijd. Er is geen plaats waar God niet gevonden kan worden. Daarom moet de mens van de Plaats houden (ohev et hamakom, in het Hebreeuws). God is oneindig en kan ons meer plezier geven dan wat dan ook.

Het grootste plezier betalen met de grootste prijs: dankbaarheid

Om van God te houden moeten we dankbaar zijn voor alles wat Hij doet. Alles wat u bezit is een geschenk van God. Daarom moet u niet denken dat het uw eigen prestatie is. U dient uw ego opzij te zetten. Alle dingen die u niet hebt staat niet in vergelijking tot wat u wel hebt. U kunt uw ogen niet ruilen voor 100 miljoen euro. U heeft van God gratis ogen gekregen. Zo geldt dat voor veel dingen: auto rijden, paard rijden, muziek luisteren, dansen. Erken dat God de Bron is achter al deze zaken.

Ontwikkel liefde voor God

Wanneer u zich niet realiseert dat God elk moment bij u is, kunt u geen relatie met Hem aangaan. Wanneer u betekenis aan uw leven wilt geven zult u aandacht aan God moeten schenken. Dit is onze taak op aarde: onze vrije wil gebruiken om een relatie met God op te bouwen. In het Jodendom verwijzen allerlei zaken naar onze band met God; bijvoorbeeld de mezoeza aan de deurpost, het opzeggen van de Shema (God dienen met heel uw hart, ziel en geheel uw vermogen), etc.

Hou van God door de natuur

Wanneer u naar de natuur kijkt en u erkent dat dit een geschenk van God is, leert u van God te houden. Wat vertelt de natuur u? Het verschaft al uw behoeften, zowel fysiek als emotioneel. Elke vrucht heeft haar eigen schoonheid, smaak, vorm, kleur en reuk. God vraagt van u dit geschenk te waarderen door bijvoorbeeld 10% van uw inkomen aan liefdadigheid te geven, of kosher te eten. Dit betekent God dienen met geheel uw vermogen.

Hou van God door de geschiedenis

Kijk naar wat God voor u heeft gedaan in uw persoonlijke en nationale geschiedenis. Hij zorgt ervoor dat u kunt leven en u kracht heeft. Als u werkelijk om iemand geeft gaat u een relatie met hem aan. God wil met u een relatie aan gaan. God zegt: “Wilt u werkelijk leven? Wilt u werkelijk een doel in uw leven hebben? Schenk aandacht aan Me!”

God geeft u de mogelijkheid te groeien onder bepaalde omstandigheden. Hij regelt de gebeurtenissen in uw leven.

U kunt ook kijken naar de wereld geschiedenis en kijken hoe God het Joodse volk leert te overleven, ondanks alle moeilijke omstandigheden.

Van God houden betekent ons dichter naar God toe bewegen. Wacht er niet op, maar investeer er tijd in. Dit is God dienen met uw ziel.

Hou van God door de Tora

Wanneer u de betekenis van het leven wilt ontdekken dient u de Tora te bestuderen. Hiermee communiceert God met de wereld. Hoe meer Tora u bestudeert hoe meer u Gods oneindige wijsheid lief zult hebben. Wanneer u weet dat de Tora u oneindige wijsheid biedt, dan zet u al uw persoonlijke verlangens opzij om de wil van God te doen. U weet dat niets anders u betekenis in het leven kan geven. Elk verlangen dat tegen Gods wil ingaat schept een afstand tussen u en God. Daarom dient u Gods wet uit te voeren om dichter bij Hem te komen. Dit is God dienen met geheel uw hart.

Het verlangen om met anderen te delen

Wanneer u vervuld bent van enthousiasme om dicht bij God te zijn, wilt u dat anderen daar ook in delen. Er bestaat geen jaloezie wanneer andere mensen God dienen, want God is oneindig.

Waarom is 'God liefhebben' een ingrediënt van wijsheid?

  • Elk mens verlangt naar God.
  • Ervaar plezier in het oneindige.
  • Dank God voor alle geschenken.
  • Wanneer u Gods liefde voelt, zult u van Hem houden.
  • Waardeer wie God is.
  • Het is relatief gemakkelijk van God te houden.
  • Voel Gods aanwezigheid bij alles.
  • Vraag u steeds af waarvoor u leeft, en wat u uit het leven wilt halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 44: nieuwe ideeën ontwikkelenWanneer u nieuwe ideeën hoort moet u deze ontwikkelen en relevant maken voor uw eigen leven. Zoek alles tot op de bodem…
Bijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaBijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaDe Bijbel is de bron en uitgangspunt van het Jodendom. In de loop der eeuwen is er enorme Joodse literatuur ontstaan die…
Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie!Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie!Arrogantie belemmert spirituele groei. Om arrogantie te vermijden moet u een onderscheid maken tussen trots ("ik ben bet…
Boekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversGeen bloemen, wel bezoek (1997) betreft een analyse van rouwverwerking van de Joodse theorie en praktijk. Het is een boe…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 30: God liefhebben met heel uw hart en ziel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!