G'd liefhebben met hart en ziel volgens Joodse wijsheden

G'd liefhebben met hart en ziel volgens Joodse wijsheden We kunnen veel geld, liefde en kracht hebben. Maar we worden pas echt gelukkig door contact met G'd. Momenten van ontzag bij een mooi stuk muziek, de geboorte van een baby, een zonsondergang kan een mens al een fantastisch gevoel geven. Hoe veel sterker is dat gevoel wanneer we contact hebben met onze Schepper en Hem liefhebben? Zou dat niet de uiterste vorm van plezier zijn?

G'd is de Plaats

G'd is de Plaats omdat Hij het hele universum overstijgt: het universum is deel van G'd: Hij schiep ruimte en tijd. Er is geen plaats waar G'd niet gevonden kan worden. Daarom moet de mens van de Plaats houden (ohev et hamakom, in het Hebreeuws). G'd is oneindig en kan ons meer plezier geven dan wat dan ook.

Het grootste plezier betalen met de grootste prijs: dankbaarheid

Om van G'd te houden moeten we dankbaar zijn voor alles wat Hij doet. Alles wat u bezit is een geschenk van G'd. Daarom moet u niet denken dat het uw eigen prestatie is. U dient uw ego opzij te zetten. Alle dingen die u niet hebt staat niet in vergelijking tot wat u wel hebt. U kunt uw ogen niet ruilen voor 100 miljoen euro. U heeft van G'd gratis ogen gekregen. Zo geldt dat voor veel dingen: auto rijden, paard rijden, muziek luisteren, dansen. Erken dat G'd de Bron is achter al deze zaken.

Ontwikkel liefde voor G'd

Wanneer u zich niet realiseert dat G'd elk moment bij u is, kunt u geen relatie met Hem aangaan. Wanneer u betekenis aan uw leven wilt geven zult u aandacht aan G'd moeten schenken. Dit is onze taak op aarde: onze vrije wil gebruiken om een relatie met G'd op te bouwen. In het Jodendom verwijzen allerlei zaken naar onze band met G'd; bijvoorbeeld de mezoeza aan de deurpost, het opzeggen van de Shema (G'd dienen met heel uw hart, ziel en geheel uw vermogen), etc.

Hou van G'd door de natuur

Wanneer u naar de natuur kijkt en u erkent dat dit een geschenk van G'd is, leert u van G'd te houden. Wat vertelt de natuur u? Het verschaft al uw behoeften, zowel fysiek als emotioneel. Elke vrucht heeft haar eigen schoonheid, smaak, vorm, kleur en reuk. G'd vraagt van u dit geschenk te waarderen door bijvoorbeeld 10% van uw inkomen aan liefdadigheid te geven, of kosher te eten. Dit betekent G'd dienen met geheel uw vermogen.

Hou van G'd door de geschiedenis

Kijk naar wat G'd voor u heeft gedaan in uw persoonlijke en nationale geschiedenis. Hij zorgt ervoor dat u kunt leven en u kracht heeft. Als u werkelijk om iemand geeft gaat u een relatie met hem aan. G'd wil met u een relatie aan gaan. G'd zegt: “Wilt u werkelijk leven? Wilt u werkelijk een doel in uw leven hebben? Schenk aandacht aan Me!”

G'd geeft u de mogelijkheid te groeien onder bepaalde omstandigheden. Hij regelt de gebeurtenissen in uw leven.

U kunt ook kijken naar de wereld geschiedenis en kijken hoe G'd het Joodse volk leert te overleven, ondanks alle moeilijke omstandigheden.

Van G'd houden betekent ons dichter naar G'd toe bewegen. Wacht er niet op, maar investeer er tijd in. Dit is G'd dienen met uw ziel.

Hou van G'd door de Tora

Wanneer u de betekenis van het leven wilt ontdekken dient u de Tora te bestuderen. Hiermee communiceert G'd met de wereld. Hoe meer Tora u bestudeert hoe meer u G'ds oneindige wijsheid lief zult hebben. Wanneer u weet dat de Tora u oneindige wijsheid biedt, dan zet u al uw persoonlijke verlangens opzij om de wil van G'd te doen. U weet dat niets anders u betekenis in het leven kan geven. Elk verlangen dat tegen G'ds wil ingaat schept een afstand tussen u en G'd. Daarom dient u G'ds wet uit te voeren om dichter bij Hem te komen. Dit is G'd dienen met geheel uw hart.

Het verlangen om met anderen te delen

Wanneer u vervuld bent van enthousiasme om dicht bij G'd te zijn, wilt u dat anderen daar ook in delen. Er bestaat geen jaloezie wanneer andere mensen G'd dienen, want G'd is oneindig.

Waarom is 'G'd liefhebben' een ingrediënt van wijsheid?

  • Elk mens verlangt naar G'd.
  • Ervaar plezier in het oneindige.
  • Dank G'd voor alle geschenken.
  • Wanneer u G'ds liefde voelt, zult u van Hem houden.
  • Waardeer wie G'd is.
  • Het is relatief gemakkelijk van G'd te houden.
  • Voel G'ds aanwezigheid bij alles.
  • Vraag u steeds af waarvoor u leeft, en wat u uit het leven wilt halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenmijn kijk opPersoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenUit recent onderzoek blijkt dat geluk een keuze is. Het zit binnen onze eigen controle en is ongeacht de omstandigheden…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?Innerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Jodendom - Chassidische leer: niet met zichzelf bezighoudenJodendom - Chassidische leer: niet met zichzelf bezighoudenHoewel de mens wel bij zichzelf moet beginnen mag hij niet bij zichzelf eindigen. Het is niet juist om zichzelf te kwell…

Van rode paperclip tot huisVan rode paperclip tot huisJe bent platzak, je hebt geen job en toch wil je vooruit in het leven. Dat kan, met één enkele rode paperclip! Het ongel…
Wat zijn de jaarfeesten van een heksHeksen vieren 8 sabbats, oftewel jaarfeesten, per jaar. Deze worden ook wel de feesten van het Keltisch Jaarwiel genoemd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "G'd liefhebben met hart en ziel volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!