InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderen

Joodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderen

Joodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderen Soms zeggen we: "Ik heb niemand nodig. Ik kan het zelf wel!" Maar het is nu eenmaal zo dat de mens diep van binnen geliefd wil worden. We hebben liefde nodig zoals zuurstof. Koning Salomo zei dat zoals water een gezicht weerspiegelt zo doet het hart van een mens. Als u afstandelijkheid projecteert, zult u afstandelijkheid aantrekken; als u warmte projecteert ontvangt u warmte. Wanneer mensen van u houden, zullen ze u helpen. Zo zult u slagen in uw leven.

Wat doet u houden van andere mensen?

Maak voor uzelf eens een lijstje van mensen van wie u houdt. Wanneer u ziet wat hun deugden zijn heeft u de basis van een waarachtige liefdesrelatie. Omgekeerd probeert u uit te zoeken welke deugden u heeft voor anderen. Waarom bent u bij anderen geliefd? Wanneer u opgeruimd en gelukkig bent zult u geliefd zijn bij anderen.

Het communiceren van liefde

Alle ouders houden van hun kinderen, maar toch voelen veel kinderen dit niet. Dit komt omdat de kinderen die liefde niet horen. Ze horen slechts de kritiek en boosheid van hun ouders. Zo wordt het verkeerde bericht uitgezonden. Het is beter het goede te analyseren en niet te focussen op de misstappen. Toon dat je anderen waardeert door te zeggen:
  • "Ik hou ervan wat je zegt."
  • "Ik ben blij dat je kwam."
  • "Je deed het perfect."

Overdrijf echter niet. Blijf eerlijk, doe het niet om de persoon aan jouw kant te krijgen.

Geven is de sleutel

De meest effectieve manier om geliefd te zijn is belangeloos aan anderen te geven. Het is echt niet zo dat u alleen aan mensen kunt geven van wie u houdt. Geven leidt juist tot liefde. Wanneer u geeft investeert u een deel van uzelf in de ander. De ander wordt dan waardevol voor u en u begint van deze persoon te houden. Daarom houden ouders veel van hun kinderen; het is hun grootste investering. Het helpen van andere mensen dient uw levensvisie te worden.

Uw genot is hun genot

Helaas zoeken veel mensen plezier voor zichzelf. Beter is om met anderen te delen. Vooral in uw huwelijk is dit belangrijk. Wanneer man en vrouw aan elkaar geven gaat de relatie twee richtingen op die elkaar verbinden. Maar zonder te geven gaat het in tegengestelde richtingen en ontstaat er spanning.

Liefde en bewondering

Er bestaat een groot verschil tussen liefde en bewondering. Bewonderd worden is gerespecteerd worden voor uw prestaties. Geliefd worden is gewaardeerd worden voor wie u bent. Bewondering gaat gewoonlijk over; liefde kan een hele leven doorgaan.

Angst voor intimiteit

Belangrijk is u zelf toe te staan geliefd te worden. Waarom schrikken mensen terug van intimiteit?
  • Mensen zijn bang gekwetst te worden wanneer ze zich openstellen.
  • Mensen zijn bang zichzelf beter te leren kennen.
  • Mensen willen gewoon alleen gelaten worden.

Zorg dat u deze problemen bij uzelf aanpakt, anders duwt u de liefde van anderen weg.

Het grootste geschenk van alles is wijsheid

Het grootste geschenk dat u iemand kunt geven is wijsheid. Wanneer u zelf een stukje wijsheid leert is het goed dit over te dragen aan anderen. Maak het relevant voor de persoon in kwestie. Maak het levendig als of het nieuw is. Zegt nooit: "Het is voor je eigen bestwil." Dit doet pijn. Wees vriendelijk en deel de problemen. Zorg dat uzelf ook een goede student bent en leer spiritueel te groeien.

Waarom is 'geliefd worden' een ingrediënt van wijsheid?

  • Anderen een plezier doen is voor uzelf een plezier.
  • Als u anderen liefhebt, zult u liefde terug ontvangen.
  • Begin bij uw eigen familie.
  • Liefde betekent eenheid. En eenheid is macht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 44: nieuwe ideeën ontwikkelenWanneer u nieuwe ideeën hoort moet u deze ontwikkelen en relevant maken voor uw eigen leven. Zoek alles tot op de bodem…
Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteitJoodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteitIntimiteit is zo'n sterke kracht dat het gecontroleerd dient te worden. Er zijn drie aspecten van intimiteit: positief (…
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Joodse wijsheden 31: Hou van alle mensenJoodse wijsheden 31: Hou van alle mensenEr lopen zoveel mensen op de wereld dat je ze eigenlijk niet meer als bijzonder beschouwt. Toch is de mens de kroon der…
Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)Intimiteit is altijd aanwezig en komt naar boven als het ego verdwijnt. Er bestaat een grote misvatting over intimiteit.…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!