Hoe leren van fouten volgens Joodse wijsheden

Hoe leren van fouten volgens Joodse wijsheden Bouw een hek om de 'gaten' in uw leven om er niet in te struikelen, zo betogen Joodse rabbijnen. Een hek zorgt voor bescherming. We maken allemaal fouten. Maar sommige mensen maken steeds weer opnieuw dezelfde fouten. Het leven is tekort om dezelfde fouten te maken. Het is beter een lijst te maken van uw zwakheden die u dient te corrigeren, zo voorkomt u nieuwe blunders. Koning David zegt niet voor niets in de Psalmen: "Mijn fouten staan constant voor me."

Maak een plan

Maak een gedetailleerd plan, zo werkt u effectiever. Schrijf op wat u wilt verbeteren in uw leven en pint u zich daaraan vast. Controleer of u vooruitgang boekt. Kijk waar de valkuilen zitten en bedenk een plan om ze te vermijden. Spreek uzelf moed in dat u de fouten vermijdt en dat u geestelijk zult groeien.

Persoonlijke kwaliteitscontrole

Net zoals een bedrijf kwaliteitscontrole uitvoert om haar aandeel op de markt niet te verliezen, zo moet u dat ook met uw leven doen. De sleutel tot succes is consistent te zijn. Zorg dat u uw leven niet laat bepalen door wisselende emoties. Hier dient u een hek te bouwen. Zoek niet naar excuses. Wanneer u objectief een hek plaatst dan zult u op het moment van de verleiding niet zwichten. Een hek zorgt er voor dat u niet subjectief wordt. Zorg dat u niet buiten uw doelen of mogelijkheden gaat zitten. Stel grenzen en houdt u daaraan.

Bescherm uw zelfvertrouwen

Elke keer wanneer u faalt bij een beslissing of een idee verliest u niet alleen tijd maar ook zelfvertrouwen. Na een tijdje zult u de poging niet meer wagen. Om vertrouwen op te bouwen stelt u een to-do lijst op. Het is beter om tien kleine dingen te ondernemen dan één grote. Bij succes kunt u makkelijker een grote zaak aanpakken. Zorg dat u uw zelfvertrouwen beschermt.

Maak elke dag een evaluatie

Ga voor het slapen gaan na wat u bereikt heb de afgelopen dag:
  • Wat heb ik bereikt vandaag?
  • Heb ik bereikt wat ik van plan was?
  • Hoe verbeter ik me morgen?
  • Wat zijn mijn sterke en wat zijn mijn zwakke punten?
  • Wat is mijn winst? Wat is mijn verlies?
  • Hoe ver ben ik gekomen met mijn lange termijn doeleinden?
  • Wat weerhoudt me te groeien?

Probeer uw achilleshiel te vinden: luiheid, jaloezie, slecht humeur, etc. Probeer dit te veranderen.

Plan uw leven vooruit

Net zoals u van te voren uw reis uitstippelt om de bezienswaardigheden niet te missen, zo moet u ook uw leven vooruit plannen. Verspil niet veel tijd aan de gemaakte fouten uit het verleden, maar kijk hoe u ze kunt verbeteren.

Schakel de hulp van anderen in

Ook andere mensen maken fouten. Ze hebben dus ervaring. Leer van hen. Vraag hun advies. Vraag hen bijvoorbeeld hoe u het beste kunt afvallen. Zij kunnen u waarschuwen wanneer u toch in de verleiding komt een plak cake te eten. U kunt zelf ook een strafsysteem opzetten. Bijvoorbeeld door uzelf vijftig keer op te drukken wanneer u toch op uw nagels hebt gebeten.

De Joodse wijzen zeggen: "Twee zijn beter dan één. Wanneer één valt, pakt de ander hem op."

Bouw een hek om schadelijke invloeden van de samenleving

We leven in een vrije maatschappij. Dat heeft veel voordelen, maar helaas ook nadelen. Zo zijn er veel slechte invloeden zoals drugs, sex en geweld op televisie, etc. Het is zaak dat u van tevoren goed bepaalt wat u consumeert. Maak niet de volgende fouten:
  • Veel mensen waarderen niet wat ze hebben;
  • Veel mensen denken dat wanneer ze financieel succes hebben ze goede personen zijn;
  • Veel mensen houden er niet van beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen;
  • Veel mensen weten niet waarvoor ze leven.

Stel grenzen. Denk na voor dat u consumeert. Vrijheid is ook te weigeren deel te nemen aan verkeerde zaken.

Waarom is het stellen van grenzen een ingrediënt van wijsheid?

  • Het leven is moeilijk. U heeft goed gereedschap nodig.
  • Wanneer u uzelf niet beschermt verliest u zelfvertrouwen en geeft u het leven op.
  • Maak een plan waar u heen wilt gaan met uw leven.
  • Schakel de hulp van anderen in.
  • Hanteer hoge eisen.
  • Bescherm u tegen slechte invloeden van de maatschappij.
  • Rationaliseer uw verlangens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sorry zeggen, dat is NIET voor losersSorry zeggen, dat is NIET voor losers“Sorry, ik had het verkeerd.” Is een opmerking die niet door iedereen even gemakkelijk gezegd wordt. Terwijl er niets mi…
Faalangst, hoe ga je er mee om?Faalangst, hoe ga je er mee om?Faalangst kan diverse oorzaken hebben. Het wordt pas echt een probleem wanneer faalangst een verlammend effect op iemand…
Praktisch leren volgens Joodse wijshedenPraktisch leren volgens Joodse wijshedenHet draait bij wijsheid om het leven beter te maken. Je kan filosofisch geweldige ideeën hebben maar als je ze niet in d…

Deugden: meer dan geloof, hoop en liefde alleenmijn kijk opDeugden: meer dan geloof, hoop en liefde alleenDeugden, wat zijn het eigenlijk? Bestaan ze nog? En zo ja, wat heb je eraan, zijn ze niet vreselijk ouderwets? Ouderwets…
De Nieuwe Wereld OrdeSinds het ontstaan van de Mexicaanse Griep, hoor ik ook meer over de ‘Nieuwe Wereld Orde’. Zo zou deze griep kunstmatig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe leren van fouten volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!