InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Spirituele coach voor een beter leven

Spirituele coach voor een beter leven

Spirituele coach voor een beter leven Een spirituele coach nodig? Het boek ´De navolging van Christus´ van Thomas á Kempis is een boek vol inspiratie en adviezen en het spreekt je aan op je keuzen. Het is na de Bijbel het meest gelezen boek uit de Middeleeuwen. Thomas á Kempis heeft het boek oorspronkelijk geschreven voor de mannen in het klooster. Het boek was voor zijn tijd hypermodern op het gebied van coaching. Leerlingen weren aangespoord om een zuiver leven te leiden in overeenstemming met God. Het is dan echt een mannenboek van een paar honderd jaar oud maar één die nog steeds actueel is. Mannen die een keus willen maken tussen de drukte, stress en verleiding in het dagelijkse leven zullen zeker wat aan het boek hebben.

Thomas á Kempis

Thomas á Kempis (1380-1471) was een monnik in het Sint- Agnietenberg klooster bij Zwolle. Thomas schreef het boek voor de jonge monniken in opleiding. Het klooster behoorde tot de Moderne Devotie die op mystieke wijze veel invloed hebben uigeoefend.

Hertaald

Het boek ‘De navolging van Christus’ is oorspronkelijk geen gemakkelijk boek om te lezen. Mink de Vries heeft het hertaald naar de taal van vandaag en speciaal voor jongeren in de leeftijd van zestien jaar en ouder. Het boek is zelfs toegankelijk voor niet gelovige mensen omdat er heel veel levenswijsheid in staat beschreven.

Verkrijgbaar

De nieuwe editie ís in alle goede boekhandels verkrijgbaar of via bol.com te bestellen.

Dagboek

Het oorspronkelijke boek is een bundeling van vier werken en heeft korte en leesbare hoofdstukken. De ‘nieuwe editie’ is goed hertaald waardoor het ook als een dagboekje dagelijks gelezen kan worden. Het is een boek vol met actuele zaken waarmee je dagelijks iets kunt.

Citaten

Hieronder volgen enkele citaten uit de nieuwe editie van Mink de Vries:

‘Al ken je de hele Bijbel en de uitspraken van alle geleerde mensen uit je hoofd, je hebt er niets aan als je de liefde niet kent; de liefde voor God en jezelf en de hele wereld en Gods goedheid voor jou.’

´Ach, domoor, wat maak je jezelf wijs dat je lang zult leven, terwijl je nog van geen dag zeker bent. Wat hebben toch veel mensen zichzelf voor de gek gehouden, waarna ze onverwacht uit het leven werden weggerukt.´

´Blijf je gedragen als een reiziger, als een vreemdeling en gast op aarde (1 Petrus 2:11), die niets met de dingen van de wereld te maken heeft. Zorg ervoor dat je hart vrij blijft om je op God te kunnen richten; je bent immers maar tijdelijk op deze wereld (Hebreen 13: 14)’

Life coach

In dit hertaalde werk blijkt wel dat de visie en wijsheid van Thomas nog steeds actueel is. Het boek 'De navolging van Christus' is om in moderne woorden te spreken als een 'life coach' voor het dagelijkse leven van jongeren. Het is niet alleen de wijsheid van Thomas zelf maar in het boek merk je dat hij heel veel bijbelkennis had. Thomas wist dit op een heldere en boeiende wijze te vertalen in zijn eigen werk. Uiteindelijk bedoeld Thomas á Kempis te zeggen dat de Bijbel zijn 'life coach' is geweest tijdens zijn leven.

Besluit

Het boek besluit met het volgende citaat:
‘God is er altijd. Je kunt Hem niet bevatten of begrijpen. Zijn macht is onbegrensd, en Hij doet grote wonderbare dingen in de hemel en op aarde. Als Gods handelen er zo uitzag dat mensen het gemakkelijk konden begrijpen, werden de dingen van God niet wonderlijk en onuitsprekelijk genoemd’
Gerelateerde artikelen
Middeleeuwen: belangrijke personen en gebeurtenissenMiddeleeuwen: belangrijke personen en gebeurtenissenDe Middeleeuwen is een tijdperk dat duurde van ongeveer 500-1500 na Christus. Veel personages die in de middeleeuwen lee…
Life Coaching wat houdt dit in?Life Coaching is overgewaaid vanuit Amerika. In Engeland en Amerika is het een vrij snel groeiende vorm van Coaching. Li…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
De 'Judas' die de brief van Judas schreefDe 'Judas' die de brief van Judas schreefIn de opening van de brief van Judas stelt de auteur van de brief zichzelf voor. Hij noemt zichzelf Judas en vertelt dat…
Reisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook Group is een beursgenoteerd bedrijf dat reizen in zowel binnen als buitenland verzorgt. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • ´De navolging van Christus´ van Thomas á Kempis

Reageer op het artikel "Spirituele coach voor een beter leven"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 12-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!