InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Wat is het doel van het leven? - beloning Komende Wereld

Wat is het doel van het leven? - beloning Komende Wereld

Wanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij wordt beloond voor goede daden en Tora studie. Het kan nodig zijn dat de ziel gereinigd moet worden in de Gehinom (hel). Daarna stijgt het op naar de hemel. Dit is nog niet de Komende Wereld. Deze volgt hierna. Toch is dit niet het doel van de Schepping. Het doel van de Schepping is dat God een woonplaats wil hebben in de laagste van alle werelden en dat de mens Hem dient.

De Tora handelt niet over de Komende Wereld

Het ultieme verlangen van God is goede daden en mitswot van de mens in deze wereld. Daarom handelt de Tora over het leven op aarde en niet over de beloning van de Komende Wereld. De ziel daalt af naar deze wereld met het doel weer op te stijgen door goede daden en mitswot. De ziel is de kandelaar van God. Het verlicht het lichaam en de wereld door de vervulling van de Tora en de mitswot in het dagelijks leven.

Een specifiek doel

Hoe weet een ziel wat te doen? Het antwoord is dat alles gebeurt door Goddelijke Voorzienigheid. Alles wat met een persoon gebeurt is van de Hemel afkomstig: de plaats waar en tijd wanneer iemand op aarde woont, arm of rijk, etc. Alles wordt door Boven bepaald. Het enige dat een persoon zelf doet is de vrees voor de Hemel (d.w.z. de reactie in een bepaalde situatie).

Het afdalen van een ziel

Voordat de ziel afdaalt was het aanwezig bij de Goddelijke Majesteit. Het is de Goddelijke Wil dat de ziel in een fysiek lichaam komt dat diametraal staat op zijn spirituele aard. De Goddelijke missie van de ziel is het fysieke lichaam en de fysieke omgeving heilig te maken voor de Goddelijke Aanwezigheid. Dit kan door een leven te leiden van Tora en mitswot. Wanneer de ziel deze missie vervult krijgt het de grootst mogelijke beloning.

Het afdalen van de ziel lijkt zinloos, maar is noodzakelijk om zich te kunnen verheffen

Wanneer de ziel naar de aarde afdaalt, lijkt dit zinloos. Lang niet altijd kunnen Tora-studie en mitswot worden nagekomen. Ook lijkt het vaak zonder erkenning en lijkt een bestaan niet gerechtvaardigd. Toch is het zo dat de ziel zich verheft door Tora-studie en mitswot. Alleen van hieruit (de laagste wereld) kan de ziel opstijgen naar het hoogste wereld, zelfs hoger dan dat van de engelen. De rechtvaardigen staan boven de engelen.

God dienen met vreugde

Tora-studie en mitswot nakomen leidt tot perfectie van de ziel. Dus ondanks de moeilijkheden die hierbij ondervonden worden, moeten we God met vreugde dienen. Het leidt tot geluk. Dit gevoel overstijgt alle wereldse zaken omdat alles wat in het leven gebeurt, geleid wordt door God.

Conclusie

Studie van Tora moet tot goede handelingen leiden. Alles draait om goede handelingen om zo de Schepping te vervolmaken. De volledige openbaring zal duidelijk worden zodra de Masjiach (messias) komt. In die tijd zal de aarde vervuld zijn met kennis over God.

Vrees God en kom zijn geboden na; want dit is het hele doel van de mens. De mens werd geschapen om zijn Schepper te dienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noachieden: de hemel op aarde brengenNoachieden: de hemel op aarde brengenTerwijl voor christenen de nieuwe hemel en nieuwe aarde het doel is (Openbaringen 21:1-22:5), redeneren Joden en Noachie…
Hemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieHemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieWanneer we overlijden gaat de ziel naar de Hemel of de Hel waar het beloning krijgt of straf. Het Jodendom gelooft hieri…
Jodendom - Chassidische leer: daar waar men staatJodendom - Chassidische leer: daar waar men staatDe wezenlijke taak van de mens ligt in de wereld om hem heen. Hier moet de mens het goddelijke leven doen oplichten. Het…
Sterven: euthanasie - Joodse visieSterven: euthanasie - Joodse visieHet einde van het leven gaat vaak gepaard met moeilijke beslissingen. Het proces van het los maken van de ziel uit het l…
Jodendom - Chassidische leer: de bijzondere weg -weg tot GodJodendom - Chassidische leer: de bijzondere weg -weg tot GodIeder mens moet op zijn eigen wijze en uit eigen kracht de weg volgen die tot God leidt. Elk mens biedt de wereld weer i…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Wat is het doel van het leven? - beloning Komende Wereld"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Doel van het leven
Schrijf mee!