InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Wat is het doel van het leven? - de schepping van de mens

Wat is het doel van het leven? - de schepping van de mens

Waarom leven we en wat doen we in deze wereld? Het antwoord kunnen we vinden in de Tora. Tora betekent instructie. De Tora geeft ons leven richting en maakt ons bewust van de taken in ons leven. Het maakt duidelijk wat ons doel is. In de Tora wordt gemeld hoe God de mens (Adam) schiep. Adam krijgt de opdracht de aarde te bevolken en te onderhouden. Hoe moet de mens de aarde onderhouden en wat is het doel en de ware betekenis ervan? Dit is de Joodse visie.

De schepping van de mens

In de Tora wordt gemeld hoe God de mens (Adam) schiep. Adam krijgt de opdracht de aarde te bevolken en te onderhouden.

In Genesis 1:26 staat: "Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zeer en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipende gedierte, dat op de aarde kruipt."

Hoe moet de mens de aarde onderhouden en wat is het doel en de ware betekenis ervan?

De Joodse wijzen vertellen dat Adam de andere schepsels erop wees om God als Schepper te dienen. Alvorens de mens de aarde kan bevolken en onderhouden is het noodzakelijk dat hij zijn ego onderwerpt. Dit kan door door de wetten van de Tora op te volgen, zodat het materiële verlicht wordt door Gods licht. Wanneer een persoon faalt tast dit de bestemming van de hele wereld aan.

Eén persoon kan de wereld veranderen

Wat opvalt aan de schepping is dat God vele diersoorten schiep, maar slechts één mens. Dit impliceert dat één mens de capaciteit heeft om de hele wereld te veranderen. Dat is ook wat Adam deed. Hij begon meteen de dieren een naam te geven en riep ze bijeen om God als Schepper te erkennen. Alleen door ootmoedige aanbidding kan een wezen zich tot God verbinden. Adam dient de rest van de mensheid als voorbeeld. Ieder persoon kan de wereld veranderen.

Rosh Hashana (Joods nieuwjaar) - de geboortedag van de mens

Met Joods nieuwjaar wordt de geboorte van de mens gevierd. Dit vond plaats op de zesde dag van de Schepping. Hiermee begint ook het werk van de mens. Met de mens is de Schepping voltooid. De mens belichaamt de hele Schepping. Voor hem was er 'niets'. Toch werd de mens het laatst geschapen. Daarvoor bestonden alle diersoorten al. Maar de mens staat kwalitatief vooraan in de Schepping. Hij is de enige die over intellect beschikt. Maar de ware voltooiing wordt gerealiseerd wanneer de mens zich realiseert dat er iets is dat hoger is dan het intellect. Dit hogere is God. Adam realiseerde zich dat God de Schepper is. Hij verhief de Schepping naar het niveau van het erkennen van God.

Rosh Hashana leert ons dat de spirituele wereld hoger is dan de materiële wereld. Vijf en een halve dag nam de gehele Schepping in beslag. Maar het kleinste deel van de tijd en ruimte werd in beslag genomen door de Schepping van de mens op de zesde dag. De mens is het doel van de Schepping.

Essentie mens is zijn ziel

De essentie van de mens is niet zijn lichaam maar zijn ziel. God blies de ziel door de neusgaten van de mens. Een ziel dat waarlijk deel uitmaakt van de Goddelijkheid. Pas nadat deze Goddelijke vonk in het lichaam kwam werd de Schepping waardevol en compleet. Daarom kan de geboorte van de mens beschouwd worden als het 'begin' van de Schepping in al zijn facetten. Rosh Hashana is de dag dat Uw werken begint.

De kracht van de rechtvaardige

Onmiddellijk na de Schepping vertelt de Bijbel over de verleiding van het verboden fruit, Adams zonde en de verdrijving uit het Hof van Eden. Adam dompelde de mensheid in de constante strijd tussen goede en slechte neigingen.

Na de zonde van Adam verwijderde de Shechina (de Goddelijke Vertegenwoordiging) van de aarde naar het eerste firmament (er zijn zeven spirituele niveaus). En na de zonde van Kaïn en Abel verwijderde de Shechina zich nog verder weg tot het helemaal weg was na verschillende generaties.

Met de komst van Abraham keerde de Shechina terug naar het zesde firmament. Met Izaäk en Jacob kwam de Shechina nog dichterbij. En met de komst van Mozes was de Shechina weer helemaal terug en rustte in de Tabernakel. Dus door rechtvaardige mensen keert de Shechina steeds terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Partner van God: mens dient te werken Joodse visieIn de Tora staat dat God aan de kinderen van Abraham het land Kanaän heeft gegeven. De Midrash vertelt ons dat Abraham d…
Toe Bisjwat: vraag en antwoordDe 15de Sjewat is de viering van het nieuwe jaar voor de bomen. Een joodse feestdag dat Toe Bisjwat wordt genoemd. Dit i…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
Toe Bisjwat: eenheid en doel van de ScheppingToe Bisjwat is een geschikte tijd om de grootsheid van de schepping te waarderen en te eren. We lezen in het derde hoofd…
Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora)Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora)De Joden worden het volk van het Boek (Bijbel, Tora) genoemd. De Tora bestaat uit twee groepen voorschriften. Door het n…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Wat is het doel van het leven? - de schepping van de mens"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Doel van het leven
Schrijf mee!