InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Innerlijke strijd tussen goed en kwaad - Joodse visie

Innerlijke strijd tussen goed en kwaad - Joodse visie

Innerlijke strijd tussen goed en kwaad - Joodse visie In ieder mens zitten de krachten om te kiezen tussen goed en kwaad. In het het Hebreeuws heten deze krachten jetser hatov (goede scheppende kracht) en jetser hara (slechte scheppende kracht). De strijd tussen goed en kwaad is een innerlijke strijd. Deze strijd vindt constant plaats. De mens neigt van jongs af aan naar het kwade, maar is niet tot het kwade gedoemd. G'd heeft de mens puur goed geschapen. De ziel van de mens is puur goed.

Bram steelt een boek bij Albert Hein

Bram was boodschappen aan het doen bij Albert Hein. Hij loopt met zijn winkelwagen langs de schappen en pakt verschillende producten. Zijn boodschappenwagentje is al snel vol. Hij heeft uitgerekend dat hij ongeveer 50 euro kwijt zal zijn aan de boodschappen. Daarmee komt hij net uit, want hij heeft slechts 50 euro bij zich.
Dan ziet hij in één van de schappen een mooi boek liggen. Het gaat over de Tour de France. Hij bladert er wat door heen en wil het eigenlijk wel hebben. Maar oef, wat is dat duur: 15 euro. Zoveel geld heeft hij niet bij zich. De rest van de boodschappen kosten al 50 euro en meer heeft hij niet bij zich. Maar het is wel een mooi boek. Zou hij het mee kunnen nemen zonder te betalen? Bram kijkt om zich heen en ziet dat een camera op het schap gericht staat. Dat wordt dus lastig. Hij zou het boek wel in zijn winkelwagentje kunnen stoppen en dan uit het zicht van de camera onder zijn jas kunnen stoppen. Hij twijfelt. Stel je voor dat iemand het anders het ziet. Bovendien had hij geleerd dat stelen niet mocht. Zijn ouders hadden hem goed opgevoed. Aan de ander kant, wat maakte het uit. Eén zo'n boek kan toch geen kwaad. Zijn gedachten gaan nu snel. Hij mocht niet te lang treuzelen, dan zal het zeker op gaan vallen. Vlug stopt hij het boek in het winkelwagentje. Een paar meter verderop stopt hij het boek, uit het zicht van de camera, snel onder zijn jas.
Bij de kassa rekent hij af. De kassière heeft gelukkig niets in de gaten. Opgelucht verlaat hij de winkel. Nou ja, opgelucht. Als hij thuiskomt zit hij nog steeds in zijn maag met het feit dat hij het boek gestolen heeft. Hij leest het boek, maar vindt er nu eigenlijk niets meer aan. Wat voor plezier heeft hij eraan om in een gestolen boek te lezen? Hij besluit het terug te brengen naar de winkel. Omdat hij zich schaamt durft hij het niet bij de kassière af te leveren. In plaats daarvan legt hij het ongemerkt terug in het schap. Daarna verlaat hij de winkel weer. Ha, nu voelt hij zich weer een stuk opgeluchter.

Wanneer hij de winkel verlaat ziet hij verderop een paar jonge jongens een oude vrouw lastig vallen. Resoluut stapt Bram erop af en jaagt de jongens weg. De oude vrouw bedankt hem voor zijn hulp. Bram zegt dat hij het graag gedaan had. Met een voldaan gevoel gaat hij naar huis.

De innerlijke strijd tussen goed en kwaad

In ieder mens zitten de krachten om te kiezen tussen goed en kwaad. In het het Hebreeuws heten deze krachten jetser hatov (goede scheppende kracht) en jetser hara (slechte scheppende kracht). De strijd tussen goed en kwaad is een innerlijke strijd. Deze strijd vindt constant plaats. De mens neigt van jongs af aan naar het kwade, maar is niet tot het kwade gedoemd. G'd heeft de mens puur goed geschapen. De ziel van de mens is puur goed.

De mens kiest makkelijker voor het kwade dan het goede

Net zoals het lastig is om een muziekinstrument goed te leren bespelen, zo is het ook lastig om een goed karakter te ontwikkelen. De mensen moeten de regels (Tora) leren en naleven. Dit vereist een enorme discipline. Daarnaast is het vaak zo dat je tegen de meerderheid in gaat als je voor het goede kiest. Goed doen vereist een constante inspanning en de kracht en moed om op te komen voor rechtvaardigheid. Daarom kiezen mensen snel om het kwade te doen.

Wie is een goed mens? Iemand die zich actief voor het goede inzet

Vele mensen denken dat je een goed mens bent als je iemand anders niet kwetst. Volgens het Jodendom is zo iemand gewoon geen slecht mens, maar nog geen goed mens. Een goed mens is pas iemand die goede daden verricht en dus niet passief is.

Help iemand in nood

In de Joodse wet staat: 'Houd je niet afzijdig wanneer je buurmans bloed wordt vergoten.' Een goed mens doet alles om te voorkomen dat kwaad geschiedt.

Verwijder het kwade uit je omgeving

Volgens de Joodse wet moet je het kwade uit je omgeving verwijderen. Joden moeten het kwade bestrijden, ook al gaat het om mensen die ze niet kennen. Je moet je bewust zijn van het kwade om er tegen te kunnen vechten.

Mensen hebben onderwijs nodig in het goede

Het is belangrijk dat ouders hun kinderen in het goede opvoeden zodat hun kinderen later het goede kunnen doen. Maar ook volwassenen hebben regels (de Tora) nodig om het goede te kunnen doen. Mensen dienen het goed-zijn te bestuderen en steeds weer goede daden doen om een goed mens te worden.

Gedrag bepaalt of je goed bent en niet je gevoel

Het Jodendom leert dat degene die goed doet, een goed mens is. Voorbeelden zijn:
  • zieken bezoeken
  • geld geven aan de armen
  • dieren voedsel geven, etc.

Het kan mooi zijn om goede bedoelingen te hebben, maar als dit niet tot daden leidt zijn ze weinig van belang.

Het hart wordt beïnvloed door daden

Goede daden leiden eerder tot goede bedoelingen dan dat goede bedoelingen leiden tot goede daden. De zorg voor uw moeder doet u omdat u weet dat het goed is.

Het idee dat goede daden bijdragen tot de ontwikkeling van goede bedoelingen heet: "Het hart wordt beïnvloed door daden." Hoe vaker u goed handelt, des te vaker zult u in de toekomst goed willen handelen.

Wetten noodzakelijk om een goede maatschappij te scheppen

Wetten en regels zijn er om mensen het goede te laten doen en een goede samenleving op te bouwen. Maar lang niet alle wetten zijn goed. Alleen de Tora, die door G'd is opgesteld, heeft bewezen dat ze erin slaagt goede mensen te scheppen.

Doe goed zonder reden

Dit is hoe die duisternis in de mens zijn uitweg vindt: ten eerste is het het eens met al het goede dat we doen. Wanneer we ervoor kiezen om te mediteren, vertelt het ons, "Ja, mediteer! Op die manier word je een grote wijze!" Wanneer we ervoor kiezen om een goede daad te doen, staat er: "Ja, je bent zo geweldig! Denk wat anderen zullen doen in ruil daarvoor!" Langzaam, langzaam, overtuigt het ons dat elk goed dat we doen zijn goedkeuring behoeft. En dan ben je in de val gelopen. Doe het zonder reden. Dan zijn er geen valstrikken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel  Leviticus 11Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel Leviticus 11De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In…
Kabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdKabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdDe Tanya is één van de grootste moessar boeken aller tijden. Hoewel Rabbijn Schneur Zalman het boek geschreven heeft voo…
Tehilliem: Psalm 35 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 35 - een Joodse uitlegPsalm 35 is een ontzagwekkend en wonderbaarlijk gebed over Davids vijanden. Zij zullen als kaf in de wind achtervolgd wo…
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Geschiedenis Tora: Kabbala  mystiekGeschiedenis Tora: Kabbala mystiekKabbala is de ziel van de Tora. Toen God de Tora aan Mozes openbaarde, gaf Hij ook uitleg over de Kabbala. De Kabbala is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Innerlijke strijd tussen goed en kwaad - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Jood zijn
Schrijf mee!