InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 25: weet wat uw plek is op aarde

Joodse wijsheden 25: weet wat uw plek is op aarde

Ieder persoon heeft een unieke bijdrage aan deze wereld. Het is belangrijk uit te zoeken wie u bent en hoe u past in Gods Grote Plan. Wees niet arrogant en denk dat u alles weet. Realiseer u zich dat u slechts heel weinig begrijpt. Weet u waar u staat in relatie tot anderen? Ken uw zwakke en sterke punten, dan weet u wanneer u het beste geschikt bent voor het karwei op dit moment. Enerzijds is de wereld voor u geschapen (Talmoed), anderzijds bent u slechts stof (Genesis).

Uw speciale rol

Elk mens bezit een unieke personality, talenten, timing en omstandigheden, waardoor hij een specifieke rol in de wereld speelt. Onze rol is van veel factoren afhankelijk. Het is belangrijk uw eigen unieke bijdrage te ontdekken en te vervullen.

In de Tora staat het verhaal dat Mozes een Egyptische opziener doodt nadat deze een Jood heeft gedood. Eerst keek Mozes rond en toen hij zag dat er niemand was ondernam hij actie. Wat bedoelt de Tora met 'hij zag dat er niemand was'? Dit betekent dat er niemand anders was die de taak op zich kon nemen. Kennis is verantwoordelijkheid. Als u iets weet moet u handelen. Dat betekent uw plaats kennen.

Evalueer de bron

Het is belangrijk de meningen van andere mensen te evalueren. Het is heus niet zo dat wanneer iemand ouder is, hij ook wijzer is. Een succesvolle zaken man hoeft u niets wijs te kunnen maken over een gelukkig huwelijk. Weet dus waar een persoon het over heeft. Aan de andere kant is het ook belangrijk toe te geven wanneer u ergens te weinig verstand van heeft. Soms zult u zich tot een ander moeten wenden voor hulp.

Weet wat u weet

Het is zaak dat u weet wat u weet. U weet uiteraard dat een hand vijf vingers heeft. Maar weet u ook wat liefde is? Echte liefde moet u leren. U kunt nooit zeggen dat zij de ware is, zonder haar echt te kennen.

Regel uw relaties

Om precies te kunnen weten waar u staat, dient u gevoelig te zijn ten op zichte van anderen. Wat voor relatie heeft u met de ander (leraar-student, ouder-kind, vriend-vriend). Op deze manier kunt u uw positie bepalen. Een goed huwelijk is een huwelijk waarbij men elkaar aanvult. Maar er kan ook een verkeerde relatie zijn waarbij een ouder een kind van 25 hetzelfde behandelt als toen hij 15 was. Dit dient gecorrigeerd te worden.

Ken uw plaats ten op zichte van God

Onze positie ten op zichte van God is nederigheid. Mozes was het meest nederig omdat hij voor God stond en zijn plaats kende. Daarom wordt arrogantie gezien als een afgod. Wanneer u nederig bent voor God voelt u de eenheid met de wereld. U voelt zich meer relaxed, kalm en flexibel. U kunt betere relaties aangaan met mensen in zaken, huwelijk, gemeenschap, etc.

Dat Mozes leider werd van het Joodse volk was omdat hij zich geheel als dienaar opstelde van het volk en van God. Hij kon omgaan met de noden van zijn volk. Hij was op de juiste plek.

Ken uw plek is een ingrediënt van wijsheid

  • Wanneer uw in de buurt bent van iemand die meer kennis heeft, denkt u tweemaal na voor u spreekt.
  • Door het begrijpen van anderen, kunnen we zien wat we weten en niet weten.
  • Wees niet bang anderen om advies te vragen.
  • Als u geen controle over uw leven heeft, wordt u gemanipuleerd door anderen.
  • Als het moment daar is, neemt u de leiding.
  • U bent geschapen om een unieke rol in het leven te vervullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tora en Masjiach: Genesis 1:2/5:1-2 Joodse uitlegHet Joodse concept van de Masjiach (Messias) bestaat al van vóór de Schepping. Het bevat niet alleen het basis principe…
Duitse Sterke/Zwakke WerkwoordenIn het Duits heb je, net als in het Nederlands, '"Sterke'" en '"Zwakke'" werkwoorden. Deze zijn soms lastig te ondersche…
Joodse wijsheden 24: geestelijk groeien door pijnPijn hoort onvermijdelijk bij het leven. Ren er niet voor weg. De sleutel tot succes is te leren hoe om te gaan met pijn…
Sterven VI: verbod op crematie - een Joodse visieHet Jodendom verzet zich tegen crematie. De gecremeerde resten worden niet toegelaten op een Joodse begraafplaats. Uitzo…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 25: weet wat uw plek is op aarde"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!