Zoeken naar wijsheid volgens Joodse wijsheden

Zoeken naar wijsheid volgens Joodse wijsheden Er valt veel te leren in het leven. U kunt alles zelf uitzoeken, maar dit is dwaas en kost veel tijd. Wijsheid zult u na moeten jagen. Meer wijsheid betekent meer uit het leven halen. Wijsheid leert u echt niet alleen aan een universiteit. Een wijs persoon is iemand die van anderen leert. Maar het is wel belangrijk van wie u leert. Leer niet van foute mensen. Dat kan een ramp betekenen. Het luisteren naar wijze mensen is een goede oefening in het luisteren naar G'd.

Beschouw voorzichtig ieder stukje wijsheid

Wacht niet op een grote gebeurtenis om wijsheid op te doen. Wijsheid kan in kleine dingen zitten. Wanneer u een klein stukje wijsheid hoort, kunt u erover nadenken en de onderliggende betekenis ervan ontrafelen. Accepteer uiteraard niet alles blindelings. Maar als u weet dat u met een wijze persoon van doen hebt (bijvoorbeeld een rebbe) dan kunt u de wijsheid zeker toepassen. En ga dan zelf op zoek naar meer.

Vind de bron van waarheid

Wat u wilt is waarheid, niets minder. Begin nu met het zoeken van wijsheid en wacht niet tot u in een crisis zit. Maak voor uzelf een lijst wat u belangrijk vindt om wijs te worden. Dat kan gaan over de betekenis van het leven en persoonlijke problemen waarmee u worstelt. Zoek naar de mensen die wijsheid bezitten. Dat zijn mensen die zich constant professioneel met wijsheid bezighouden.

Wees een geleerde gebruiker

Zorg dat u bij de juiste personen terecht komt, die met de waarheid bezig zijn. Dat is niet makkelijk. U moet evalueren wat u heeft gelezen of gehoord. Als u ziet dat de ethiek geleid heeft tot een betere maatschappij, dan zit u goed. In het Jodendom kunt u wijsheid vinden. Het Jodendom heeft een waarde systeem dat verbetering brengt in de maatschappij.

De lakmoes test

Hoe kunt u een lakmoes test doen of een persoon wijs is?
  1. Controleer de persoon tegen wat concepten waarover u zeker bent.
  2. Kijk of de antwoorden uw leven en dat van anderen verrijken.
  3. Kijk of de persoon leeft naar de ethische standaards die hij uitdraagt.
  4. Is de persoon bereid naar tegengeluiden te luisteren. Een wijs persoon laat ruimte voor kritiek en moedigt dat ook aan. Hij is geen hersenspoeler.

N.B. In het Tora onderwijssysteem maken rabbijnen soms opzettelijk fouten in de logica om de geest van de student scherp te houden en om te kijken of ze met een kritisch oor luisteren.

Kennis versus vertrouwen

Hoe weet u of het om vertrouwen of kennis gaat? Vertrouwen is geloof zonder bewijs. Kennis is waarheid, feiten of principes verkregen door grondig onderzoek. Vertrouwen is vaak een product van verlangen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een trip op de beurs om snel veel geld te verdienen. Kennis is gebaseerd op bewijs. We weten bijvoorbeeld dat China bestaat omdat er veel producten vandaan komen, zonder dat we er zijn geweest.

Het Jodendom leert dat kennis belangrijker is dan vertrouwen. Bijvoorbeeld het eerste gebod luidt: 'Weet dat er een G'd is.' Er staat niet 'Hoop dat er een G'd is.'

Weet dus dat het om een wijs persoon gaat. Ga niet uit van vertrouwen. Wees kritisch.

Een verborgen bron: uw ouders

Iedereen met levenservaring bezit wijsheid. Ook uw ouders. Misschien weten ze niet hoe met een computer om te gaan. Maar ze weten wel veel over het leven. De diepere aspecten van het leven veranderen nooit:
  • Wat is een goed huwelijk?
  • Hoe voed ik gelukkige kinderen op en onderwijs hen ethiek en moraliteit?
  • Wat zijn goede doelen in het leven?
  • Waar spendeer ik mijn geld en tijd aan?

U kunt veel van uw ouders leren en er veel profijt van hebben ook jaren nadat ze zijn overleden.

Wijsheid van G'd en de wijzen

Het Jodendom kent geen onfeilbare leiders. Alleen G'd maakt geen fouten. G'd beloofde Israël uit Egypte te bevrijden en Hij deed het. Hij beloofde een terugkeer naar het Land Israël en kwam het na. Als G'd iets zegt, is het 100 procent betrouwbaar. En hoewel de Joodse wijzen niet onfeilbaar zijn, begrijpen zij het Woord van G'd. U kunt dus gerust bestuderen wat zij zeggen.

Waarom is het zoeken naar wijsheid een ingrediënt van wijsheid?

  • Wees verveeld door onwetendheid en u zult zoeken naar wijsheid.
  • Iedereen leert van ervaringen.
  • Respecteer wijsheid en neem het serieus.
  • Luister naar wijze personen.
  • Als u Joods bent dient u het Jodendom als bron van wijsheid te accepteren.
  • Het luisteren naar wijze mensen is een goede oefening in het luisteren naar G'd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderenOver de noodzaak Kabbala te bestuderen is door veel Kabbalisten geschreven. In dit artikel geef ik kort weer wat Kabbali…
Religieuze Joden leren wijsheid van de wijze leraarReligieuze Joden leren wijsheid van de wijze leraarEen leerling krijgt eerste hand kennis door te kijken naar hoe een expert werkt. Zo is het ook met wijsheid. Leer het ni…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…

Je plek kennen t.o.v. G'd volgens Joodse wijshedenJe plek kennen t.o.v. G'd volgens Joodse wijshedenIeder persoon heeft een unieke bijdrage aan deze wereld. Het is belangrijk uit te zoeken wie u bent en hoe u past in G'd…
Imagine Peace Tower: Een lichtzuil voor vredeZovele mensen hebben zich voor de vrede op de wereld ingezet gedurende de geschiedenis, maar een van de meest beklijvend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Republica, Pixabay

Reageer op het artikel "Zoeken naar wijsheid volgens Joodse wijsheden"

Reactie

Ulis, 21-03-2018 20:36 #1
Beste.

Het zal niet meevallen in een samenleving met zoveel verwaringen met daarin ver- en misleidingen en daarnaast tegenstellingen om vervolgens veel wijsheid uit te halen.

Ik moet het momenteel van veel lezen hebben. Buiten de deur lijkt het een goede leerschool maar niets is minder waar. Iedereen lijkt dezelfde mindset te hebben, hooguit met wat nuances. We moeten alles maar normaal vinden wat druist tegen mijn eigen gevoel voor ethiek. Geen goede leerschool. Één van de betere leerscholen lijkt mij… lezen.

Heeft u nog verdere adviezen?

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!