InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genot

Joodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genot

Joodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genot De fysieke wereld bestaat voor ons genot. Spirituele groei ontwikkelt zich door het omklemmen van de aardse wereld op een manier dat het verheffend is. Het fysieke genot hebben we nodig om van het leven te genieten, maar we moeten het wel controleren. Het is niet verstandig de hele dag door repen chocolade te eten. De kunst is om ongerijpte fysieke sensatie om te vormen in dieper genot van liefde, betekenis, creativiteit.

Probeer van het fysieke plezier te genieten zoals een wijnproever

Heeft u wel eens het verschil opgemerkt tussen iemand die wijn drinkt en iemand die cola drinkt. De wijndrinker geniet veel meer van de smaak, terwijl de coladrinker de cola meteen door slikt, er wordt nauwelijks van genoten.

Probeer van alle fysieke dingen te genieten. Proef hoe ijs koud, zoet en zacht aanvoelt; ervaar vriendschap als veiligheid, verbondenheid en begrip; besef dat de Tora u duidelijkheid, wijsheid en verhevenheid verschaft. Hoe dieper de waardering hoe meer u gemotiveerd zult zijn.

De schoonheid van fysiek genot

In de westerse maatschappij bestaan twee extreme over fysiek genot: het is kwaadaardig (orthodoxe Katholieken en Protestanten); het leven moet zonder beperkingen worden geleefd (hedonisten).

Het Jodendom neemt een middenweg in: God schiep de fysieke wereld om er van te genieten. Het heeft geen zin om jaren te mediteren of dagen te vasten. Spiritualiteit wordt gevonden in de keuken, het kantoor en zelfs in de slaapkamer. Wanneer de gelegenheid geboden wordt om een nieuwe vrucht te proeven, dan moeten we die niet afslaan, zegt de Talmoed. Een weigering te proeven toont een gebrek aan waardering. Een wijze moet ook in de zon zitten omdat het goed is voor zijn lichaam. De Tora gebiedt het voedsel, een regenboog, etc te zegenen. Het zijn allemaal grote giften van God.

Een middel, niet een doeleinde

Fysiek genot moet gebruikt worden als middel naar hoger spiritueel genot. We willen oneindigheid. We willen betekenis. Sjabbat wordt gevierd met heerlijk eten. Je neemt je fysieke lichaam mee zodat je je ziel kan openen voor de Schepper.

Fysiek genot is:
  • vergankelijk
  • laat je depressief achter
  • is op zichzelf eindig
  • geeft geen bevrediging

Spiritueel genot is:
  • permanent
  • energierijk
  • een middel, geen doel
  • ontwakend

Auto (lichaam) en bestuurder (ziel)

Het is natuurlijk belangrijk om uw auto goed te onderhouden. Maar de bestuurder is belangrijker. Wanneer iemand zijn gezin vergeet en meer tijd door brengt met het opknappen van zijn auto, heeft het gevoel van prioriteit verloren.

Zo is het ook met lichaam en ziel. Het is belangrijk een lichaam goed te onderhouden. Maar verlies de ziel niet uit het oog. Wanneer er teveel aandacht aan het lichaam wordt besteed, treedt er verslaving op.

Minimaliseer om te maximaliseren

Het is zaak om tijdig te stoppen. Ga bijvoorbeeld niet door met eten tot u vol zit. Stel van tevoren een grens anders passeer je de lijn en krijg je spijt.

Zorg dat het fysieke genot haar geld waard is

Zorg dat u intens geniet van het fysieke genot. Is het drankje haar geld waard? Drink omdat het lekker is. Daarvoor heeft u betaald. Als u er niet van kunt genieten, gooit u het weg. Dit geldt niet alleen voor eten en drinken, maar ook bijvoorbeeld voor films, een voetbalwedstrijd, etc. Wanneer het saai is, besteedt er dan geen kostbare tijd aan. Wees energie bewust.

Doorbreek de gewoonte

Elke gewoonte is moeilijk te veranderen. De beste manier om een slechte gewoonte te overwinnen is om gelukkig te zijn. Streef een doel na.

Waarom is 'fysiek genot' een ingrediënt van wijsheid?

  • Het verspillen van genot is absurd.
  • Onderhoud het lichaam goed zodat de ziel het leven aan kan.
  • Zorg er voor dat u van ware, langdurige genot krijgt.
  • Gebruik geen fysiek genot om het leven te ontvluchten
  • Vertaal al uw genot in energie om te leven.
  • Verhef het leven.

Visie van Etsel

Om het idee van fysieke versus spiritueel te begrijpen moeten we teruggaan naar het Paradijs. Aanvankelijk waren lichaam en ziel één. Maar na de zondeval van Adam en Eva werden het twee tegengestelde krachten. Het lichaam trekt naar de aarde toe terwijl de ziel naar de hemel toetrekt. De kunst is om beide weer één te laten worden. Dit houdt in dat het fysieke geheiligd moet worden. Het lichaam moet gezuiverd worden. Dit kan door te luisteren naar je ziel en deze te voeden door Torastudie, gebed en goede daden. Zo wordt het lichaam gezuiverd. In deze toestand is het makkelijker om van het fysieke genot te genieten. Zonder aandacht voor de ziel zou fysiek genot leiden tot verslaving. Bedenk hierbij dat het lichaam de voertuig is van de ziel. Bij verslaving wordt niet goed voor het lichaam gezorgd en kan de ziel niet goed functioneren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: het verbranden van chameets laat de ziel schijnenVoor het begin van Pesach moeten de Joden chameets opsporen en verbranden. Dit is als het zoeken naar en het reinigen va…
Sterven V: begrafenis - een Joodse visieStof zijt gij en als stof zult ge wederkeren, zei God tegen Adam, de eerste mens (Genesis 3:19). In de woorden van Konin…
Geschiedenis Tora: Kabbala  mystiekGeschiedenis Tora: Kabbala mystiekKabbala is de ziel van de Tora. Toen God de Tora aan Mozes openbaarde, gaf Hij ook uitleg over de Kabbala. De Kabbala is…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Dertien geloofspunten Maimonides 13: opstanding der dodenVolgens Maimonides is de opstanding der doden een basisprincipe van de Tora. Zonder geloof daarin bestaat er geen band m…
Bronnen en referenties
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genot"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!