InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol leven

Joodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol leven

Joodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol leven Bij het doen van zaken op de markt moet een bedrijf maximaal efficiënt handelen. Ditzelfde principe kan toegepast worden op het persoonlijk en spiritueel leven. Waarom zouden we ons alleen op het geld concentreren? Wilt u liever rijk dan wijs zijn? Pas zakelijke principes op uw leven toe. Als u hard kunt werken om geld te verdienen, kunt u dat ook om een geweldig leven te leiden. Gebruik uw tijd nuttig.

Efficiënt opereren

Organiseer al uw activiteiten in uw leven heel goed. Zelfs als u een afspraak hebt bij de dokter. Neem iets te lezen mee in de wachtkamer, anders verspeelt u een half uur met wachten. Het leven is een zakelijke aangelegenheid. Zorg dat u uw tijd onder controle krijgt. U zult minder stress ervaren en meer bereiken.

Verplicht u aan uw doel

Zaken en risico gaan hand in hand. Om in zaken te slagen zult u risico's moeten nemen. Realiseert u zich dat het tijd kost om iets te bereiken. Als u de rest van uw leven gelukkig wilt zijn is het de investering waard. Blijf bij. Lees boeken en absorbeer de wijsheid. Wees bereid in oefening, toewijding en zelf-opoffering te investeren. Wees vastberaden en hou uw oog op het doel.

Strategisch plannen

Om goed te leven is een goede planning vereist. Als u uw bestemming niet weet, zult u er nooit komen. U heeft korte termijn planning nodig: Hoe vroeg staat u op? Wat gaat u eten? Hoe voedt u zichzelf spiritueel? Maar u heeft ook lange termijn planning nodig, die steeds bijgesteld moet worden. U moet zich hierbij richten op de grote zaken. Wat is het belangrijkste voor u? Uw relatie met uw gezin en met God. Het leven is tekort om later te realiseren dat u in de verkeerde richting zit.

Hou een verslag bij

Net als bij zaken waar u steeds de balans op moet maken, zo moet u dat ook bij uw leven doen. Wat heeft u vandaag bereikt en wat heeft u niet bereikt? Het is ook noodzakelijk om een plan voor de volgende dag te maken.

Handhaven kwaliteitscontrole

Big business vertrouwt op kwaliteitscontrole. Pas dit ook op het gewone leven toe. Sta bijvoorbeeld op een vast tijdstip op. Neem de horde als u zich bijvoorbeeld op een bepaalde dag niet lekker voelt. Voor succes hebt u de volgende eigenschappen nodig: assertief, consistent, beslissend, efficiënt, doelgericht, eerlijk, loyaal, openstaan voor kritiek, optimistisch, georganiseerd, geduldig, betrouwbaar, zelfwaardering, zelf-discipline, gevoel voor humor, teamwork, tolerantie.

Investeert op de lange termijn

Maak een investering voor de lange termijn. Hoe dieper de doelen gaan, hoe meer plezier u hebt. Stop niet bij een sterk huwelijk, geweldige kinderen en een goed bedrijf. Als het niet blijft groeien, verslechtert het. Dus wees niet tevreden met uw huidige niveau, maar zoek altijd naar nieuwe manieren om te groeien.

Test markt

Voor dat een bedrijf een product op de markt brengt wordt het eerst getest. Voordat u een belangrijke beslissing neemt in uw leven, maakt u eerst een grondige analyse. Deel uw plan met anderen. De feedback zorgt ervoor of u op het juiste spoor zit. Sta open voor suggesties van anderen.

Inventarisatie controle

Wanneer u een zaak binnenkomt en naar een product vraagt, zegt de eigenaar meestal uit zijn hoofd of hij het wel of niet in huis heeft. Zo dient u ook al uw bronnen te kennen. Ken uw zwakheden, sterke punten, talenten en vaardigheden. Dit is van belang voor het nemen van de juiste beslissing.

Waarom is zakelijke scherpzinnigheid een ingrediënt van wijsheid?

  • Als u hard kunt werken om geld te verdienen, kunt u dat ook om een geweldig leven te leiden.
  • Gebruik uw tijd nuttig.
  • Wat u succesvol maakt in zaken zal u succesvol maken in het leven.
  • Niemand zegt op zijn sterfbed: "Ik wou dat ik meer tijd op het kantoor had door gebracht."
  • Het grootste plezier vereist de grootste investeringen.

Visie van Etsel

Om een goed ritme in uw leven te creëren is het van belang om elke dag de Tora te bestuderen. Elke week wordt een bepaalde parsha gelezen in de synagoge. Dit stukje Tora kan onderverdeeld worden in kleine porties. Door elke dag een stukje van de parsha te bestuderen creëert u een bepaald ritme in uw leven. Ritme is nodig om een zakelijk instinct te creëren.

Op de Chabad website staat wat u kunt doen aan dagelijkse studie. Het gaat niet alleen om het wekelijkse Tora gedeelte maar ook om Psalmen, mitswot, de Tanja, etc. Trek dagelijks een uur uit om de materie te bestuderen. U kunt dit ook doen door naar de audio te luisteren of de video's te kijken indien u geen zin hebt om de tekst uit de Tora of een ander heilig boek te bestuderen.

Het bestuderen van de Tora geeft u nieuwe energie en daarmee de mogelijkheid om ook andere dagelijkse beslommeringen aan te pakken. De Tora laat u zien dat het leven zin heeft. God heeft uw leven hier op aarde gewild. Met die gedachte in uw achterhoofd kunt u veel zakelijker het leven invulling geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Wat hoort in de bijlage van een verslag of rapport?Wat hoort in de bijlage van een verslag of rapport?U kent het wel, u bent een verslag aan het schrijven en zonder dat u het door heeft is uw verslag uitgegroeid tot een he…
Copywriter; salaris & opleidingEen copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau…
De indeling van een goed verslagJe hebt er tijdens je studie veel mee te maken: het maken van een verslag. Maar hoe maak je nu de goede indeling voor je…
De opbouw van een verslagAls je een verslag gaat schrijven bestaat het meestal niet alleen uit de gevonden informatie, maar ook uit een voorwoord…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol leven"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!