De Joodse Bijbel als handboek voor het leven van Joden

De Joodse Bijbel als handboek voor het leven van Joden Volgens veel mensen is de Bijbel niet meer dan een gedateerd boek. Wie echter de Bijbel dagelijks bestudeert en vooral de Hebreeuwse tekst leest, zoals religieuze Joden dat doen, weet dat het boek het meest complete handboek is voor het leven. Je hoeft zelfs het bestaan van G'd niet te accepteren om er basis lessen uit te halen, zoals intermenselijke relaties, zelfbewustzijn, milieukwesties, etc. De Tora is volgen G'd de blauwdruk voor de schepping. Alles kan er in gevonden worden. De Joodse Bijbel richt zich in eerste instantie tot Joden. Maar ook niet-Joden kunnen van de inhoud profiteren, mits ze de tekst goed interpreteren.

Wat is de Joodse Bijbel?

De Bijbel bestaat uit drie delen met totaal 24 boeken:
  1. De Tora: de vijf Boeken van Mozes, geopenbaard aan het Joodse volk door G'd op de Berg Sinaï.
  2. De Profeten: - G'd sprak tot verschillende profeten die boodschappen over brachten om de Joodse toewijding aan de Tora te versterken.
  3. De Geschriften: de geschriften benadrukken G'ds boodschappen in poëtische vorm

De Bijbel bevat vele diepe boodschappen

Wanneer u de Bijbel goed bestudeerd zult u er vele wijsheden in ontdekken. Alle verhalen en geboden zijn filosofische boodschappen die klaar liggen om geopenbaard te worden door de intellectuele geest. De boodschap is tussen de regels te vinden.

Een voorbeeld:
Abraham is met G'd aan het praten en plotseling stopt hij het gesprek om vreemdelingen te helpen? Dit lijkt vreemd en oneerbiedig. Maar wat wil dit zeggen: het is belangrijker om als G'd te zijn dan om met G'd te praten. G'd schiep de wereld voor ons plezier. De wereld is één grote gastvrije herberg. Dus wanneer je je als gastheer gedraagt, handel je als G'd. Abraham begreep de les dus goed.

De Bijbel is een speciaal bericht van G'd aan de mens.

Bestudeer de Bijbel in het Hebreeuws

Om de Bijbel echt te kunnen begrijpen is kennis van het Hebreeuws noodzakelijk, volgens de Joodse rabbijnen. Er is geen manier om de volledige betekenis te vertalen. Zo heeft G'd in het Hebreeuws tien verschillende namen, die in de vertaling niet worden genoemd zodat ze hun betekenis verliezen. Bovendien leidt het tot verkeerde interpretaties. Zo zijn Joden in de loop der eeuwen vervolgd vanwege verkeerde uitleg van teksten. De enige remedie is om de Bijbel in het Hebreeuws te lezen. Ook is het belangrijk op te merken dat de Bijbel G'ddelijk is volgens de Tora. Drie miljoen mensen hebben in de woestijn de Tora ontvangen van G'd. Dit is nergens anders voorgekomen in de geschiedenis.

Aard en wonderen

De Tora is geen geschiedenisboek, noch een boek over de natuur of een sprookjesboek. Torat Chaim betekent 'instructies voor het leven'. Elk woord, elke zin bevat een boodschap om het maximale plezier uit het leven te halen. De wonderen zoals 'manna in de woestijn' en 'splitsing van de Rode Zee' zijn allemaal goddelijke wonderen en kunnen niet fysisch verklaard worden.

Tora leren gebeurt van jongs af aan en duurt het hele leven

Elke Jood dient de wekelijks Tora parsja drie keer te lezen en dan op Sjabbat in de synagoge te beluisteren. Er worden vragen gesteld, zaken bediscussieerd, etc. Zo is de Tora in 54 onderdelen verdeeld die elke week worden gelezen. Het aantal hoofdstukken is 674. Na het lezen van een hoofdstuk volgt een pauze om er goed over na te denken om zo de wijsheid onder de knie te krijgen. U bent nooit te ooit om de Tora te leren. De beroemde geleerde Rebbe Akiva begon pas op zijn 40ste met het Hebreeuwse alfabet en had uiteindelijke 24.000 leerlingen. Elke druppel Tora studie is waardevol en eeuwig.

Wijsheid verkrijgen via de Tora

Er zijn twee manieren om wijsheid te verkrijgen: door levenservaring en door het bestuderen van de Tora. Het bestuderen van de Tora is volgens Joodse wijzen de beste manier. Hierdoor voorkom je falen. Ga niet pas Tora studeren als je tijd hebt. De Tora is de levensboom. Mensen ontdekken er de essentie van zichzelf in.

Waarom is de Tora een weg naar wijsheid?

  • Lees de Bijbel van het begin tot het eind. Kent u geen Hebreeuws zorg dan voor een authentieke vertaling, het liefst met commentaar van Rashi erbij. Deze is te verkrijgen bij het Nieuw Israelietisch Kerkgenootschap (NIK).
  • Begin nu met het bestuderen van de Tora. Wacht niet tot het eind van uw leven. De Tora is uw handleiding voor het leven die G'd u geschonken heeft. U heeft het dus voor uw leven nodig.
  • De Tora heeft de wereld veranderd. Zorg dat u de Tora begrijpt, dan begrijpt u ook de wereld.
  • Zoek de oplossingen in de Tora.
  • Zorg dat de wijsheid in uw vingertoppen zit.
  • Herhaal de Tora keer op keer zodat het in uw geheugen blijft.
  • Integreer de Tora in uw leven.
  • Hernieuw de Tora wijsheid als uw levenssituatie verandert. Het eren van uw ouders op uw 25ste is anders dan op uw 5de.
  • Bestudeer de Tora op een steeds dieper niveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Mondelinge Tora als gids voor het leven van JodenDe Mondelinge Tora als gids voor het leven van JodenDe meeste mensen zijn bekend met de Schriftelijke Tora (Bijbel). Maar de Joden kregen ook de Mondelinge Tora op de berg…
Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?De Tora kan zowel in beperkte als ruime zin worden opgevat. Strikt genomen slaat de Tora op de eerste vijf boeken van Mo…
Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieHet unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieDeuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de…

Zuinig met water tipsZuinig met water tipsIn Nederland komt water uit de kraan dat erg schoon is en de kwaliteit van het water is heel erg goed, daarom is het van…
Geschiedenis Jodendom: De wijzen van IsraëlGeschiedenis Jodendom: De wijzen van IsraëlDe wijzen van Israël behoorden tot een soort gilde dat de taak had om 'raad' te geven (Jeremia 18:18). De wijzen hadden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Joodse Bijbel als handboek voor het leven van Joden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-05-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!