InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 11: geestelijk groeien door te onderwijzen

Joodse wijsheden 11: geestelijk groeien door te onderwijzen

Joodse wijsheden 11: geestelijk groeien door te onderwijzen Totdat u een idee deelt, blijft het deel uitmaken van uw verbeelding. Het overbrengen van het idee naar anderen maakt het werkelijk. Door een idee duidelijk te maken aan anderen wordt u gedwongen het voor uzelf duidelijk te maken. U doorgrondt het zorgvuldig. De Joodse wijzen zeggen dat u het meest leert van uw studenten. Totdat u een idee deelt, is het idee niet van u. Het wordt pas werkelijkheid als u het deelt met anderen. Als u het met anderen deelt bereikt het idee u zelf.

De verplichting te onderwijzen

Stel iemand weet een oplossing om kanker te genezen, maar hij deelt deze informatie niet. Hij laat dan iemand lijden. Hij is in feite een moordenaar.

Onwetendheid is de ergste ziekte. Wanneer je onwetendheid in de wereld een beetje vermindert, geef je de wereld een groot geschenk. Sommige ziekten kunnen alleen door een dokter behandeld worden, maar onwetendheid kan door iedereen genezen worden die wijsheid serieus neemt.

De drive te communiceren

Bijna 100 procent van de mensen in de wereld zijn gemotiveerd andere mensen te helpen. Het is een basis menselijke drive. Hoe meer mensen we positief beïnvloeden hoe beter we onszelf voelen. Het onderwijzen is een manier om een eeuwige band met een andere persoon te bouwen. Met een klein stukje wijsheid kunt u de mensheid helpen.

Creëer het verlangen

Hoe raken we gemotiveerd om de ander te helpen? We moeten zorgen. Wanneer we goed zorgen, zullen we de poging wagen. We zijn eerder bereid om onze nabije naasten te helpen dan de naasten die veraf staat. Toch kunnen we beiden even goed helpen.

Onderwijs relevante dingen

Wat u onderwijst moet relevant zijn. Onderwijzen betekent iemand bereiken. Begin met een verhaal of een grap om de aandacht te trekken. Bemoedig uw leerlingen om vragen te stellen. Wanneer iemand iets vraagt leert hij. Mensen zijn over het algemeen bereid te luisteren als ze het kunnen waarderen en begrijpen.

Maak je doel duidelijk

Het is belangrijk om in korte zinnen uw boodschap duidelijk te maken. Als u dit niet kunt dan is het niet duidelijk in uw geest. En ook de luisteraar zal het niet duidelijk worden. Ga niet schreeuwen of ruzie maken. U moet alleen onderwijzen.

Onderwijs, predik niet

Een prediker verlangt gehoorzaamheid. Prediken is hersenspoeling. Dat is niet de Joodse manier. De Joodse manier is onderwijzen. Een onderwijzer communiceert naar een onafhankelijke mens om een concept duidelijk te maken. Onderwijzen laat anderen zien en begrijpen in zijn eigen termen. Hij moet het zelf herontdekken. Bij onderwijzen spelen emoties geen rol in de boodschap. Bij goed onderwijs staat u feedback toe: "Als ik het niet bij het rechte eind heb, verbeter me."

Maak het werkelijk

Zorg dat u uw materiaal van binnenste buiten kent. Voordat u een idee naar voren brengt, herhaalt u de hoofdpunten. Zo kunt u zich meer concentreren op de presentatie. Zorg dat het uit uw hart komt, ook al doet u het voor de honderdste keer. In de Talmoed staat dat God de Tora vier keer doornam voordat Hij het aan Mozes dicteerde.

Inspireer

Ontwikkel een goed les plan. Zorg dat wat u onderwijst een verandering brengt in het gedrag. Het gehoor moet uw ideeën ook in praktijk brengen.

Waarom is onderwijzen een ingrediënt van wijsheid?

  • U begrijpt pas een idee als u in staat bent om het anderen uit te leggen.
  • Het delen van uw wijsheid geeft u zelfrespect.
  • Zorg dat u zoveel mogelijk onderwijst. Hoe vaker u het doet hoe beter u het kunt.
  • Onderwijzen betekent een diepe uitdrukking van creativiteit.
  • Studenten zorgen er voor dat u eerlijk tegen uzelf bent.
  • Als u een stuk wijsheid bezit, heeft u een morele verplichting dit te delen.
  • Het onderwijzen draagt bij aan verbetering van de wereld.

Visie Etsel

Het schrijven voor InfoNu beschouwen we ook als een vorm van onderwijs c.q. voorlichting voor de lezer. We richten ons hierbij op twee hoofdzaken: Jodendom (en Bnei Noach) en Israël.

Wat betreft het Jodendom en Bnei Noach is onderwijs c.q. voorlichting aan vooral niet-Joden en Joden die niet religieus zijn van groot belang. Er blijkt enorm veel verkeerde informatie over het Jodendom in omloop te zijn. Dit wordt met name veroorzaakt door christenen en moslims. Moslims geven bewust een negatief beeld van het Jodendom wat vooral versterkt is na de oprichting van de staat Israël. Het is vergelijkbaar met hoe christenen het Joodse geloof benaderden vóór de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig zijn christenen over het algemeen minder negatief over het Jodendom maar toch geven ze nog een verkeerd beeld van het Jodendom omdat ze het bekijken door een christelijk bril. Na de Tweede Wereldoorlog en vanaf de oprichting van de Joodse staat Israël zijn een groot deel van de christenen de theologie gaan veranderen en zijn ze op zoek gegaan naar 'hun' Joodse wortels. Maar de christelijke theologie heeft niets te maken met het Jodendom. Het Jodendom is alleen bestemd voor Joden en NIET voor niet-Joden. Het heeft dus geen enkel nut voor niet-Joden om op zoek te gaan naar 'hun' Joodse wortels.

Om een goed beeld te geven van het Jodendom is het daarom belangrijk om duidelijk te maken dat de Tora ALLEEN voor Joden bestemd is. Voor niet-Joden gelden de Noachidische geboden. Dit is wat we trachten te doen op de InfoNu site. We zijn niet uit op hersenspoeling maar leggen via artikelen de Joodse denkwijze uit zodat de leek beter begrijpt wat er bedoeld wordt. Hij kan het dan in zijn eigen termen begrijpen. Bovendien is het Jodendom ook niet uit op het bekeren van mensen om zo zieltjes te winnen. Er is dus geen sprake van prediking van het Joodse geloof.

Wat betreft Israël richten we ons op het verstrekken van een completer beeld van de Joodse staat. Veelal is de informatie over het land in de media beperkt tot de politiek. Hierdoor ontstaat een eenzijdig beeld van het land. Israël is veel meer dan alleen politiek. Bovendien kan de politiek alleen maar goed begrepen worden indien men kennis heeft van veel meer zaken, zoals de religie, economie, de maatschappij, de bevolking, de geschiedenis, geografie van het land, etc. Veel pro-Israël aanhangers laten hierbij grote steken vallen en concentreren zich alleen maar op de politiek en zo komen zij vaak niet verder dan een wel-is-niet spelletje met de tegenstanders van de Joodse staat waarbij de neutrale toeschouwer zich al snel afwendt vanwege het gekissebis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het JenaplanonderwijsHet Jenaplanonderwijs is een onderwijsrichting die steeds meer groeit in Nederland. Een richting waarbij zelfstandigheid…
Joodse wijsheden 24: geestelijk groeien door pijnPijn hoort onvermijdelijk bij het leven. Ren er niet voor weg. De sleutel tot succes is te leren hoe om te gaan met pijn…
Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofdZiel: het gaat om de gedachten in uw hoofdHet leren van het scheiden van egoïstische gedachten en gedachten die uit de ziel komen is een uitdaging om geestelijk t…
Joodse wijsheden 45: leer om kennis te delenHet is onjuist om kennis alleen voor jezelf op te doen. Kennis moet gedeeld worden. Niet alleen om anderen er een gunst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 11: geestelijk groeien door te onderwijzen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!