Ideeën onderwijzen volgens Joodse wijsheden

Ideeën onderwijzen volgens Joodse wijsheden Totdat u een idee deelt, blijft het deel uitmaken van uw verbeelding. Het overbrengen van het idee naar anderen maakt het werkelijk. Door een idee duidelijk te maken aan anderen wordt u gedwongen het voor uzelf duidelijk te maken. U doorgrondt het zorgvuldig. De Joodse wijzen zeggen dat u het meest leert van uw studenten. Totdat u een idee deelt, is het idee niet van u. Het wordt pas werkelijkheid als u het deelt met anderen. Als u het met anderen deelt bereikt het idee u zelf.

De verplichting te onderwijzen

Stel iemand weet een oplossing om kanker te genezen, maar hij deelt deze informatie niet. Hij laat dan iemand lijden. Hij is in feite een moordenaar.

Onwetendheid is de ergste ziekte. Wanneer je onwetendheid in de wereld een beetje vermindert, geef je de wereld een groot geschenk. Sommige ziekten kunnen alleen door een dokter behandeld worden, maar onwetendheid kan door iedereen genezen worden die wijsheid serieus neemt.

De drive te communiceren

Bijna 100 procent van de mensen in de wereld zijn gemotiveerd andere mensen te helpen. Het is een basis menselijke drive. Hoe meer mensen we positief beïnvloeden hoe beter we onszelf voelen. Het onderwijzen is een manier om een eeuwige band met een andere persoon te bouwen. Met een klein stukje wijsheid kunt u de mensheid helpen.

Creëer het verlangen

Hoe raken we gemotiveerd om de ander te helpen? We moeten zorgen. Wanneer we goed zorgen, zullen we de poging wagen. We zijn eerder bereid om onze nabije naasten te helpen dan de naasten die veraf staat. Toch kunnen we beiden even goed helpen.

Onderwijs relevante dingen

Wat u onderwijst moet relevant zijn. Onderwijzen betekent iemand bereiken. Begin met een verhaal of een grap om de aandacht te trekken. Bemoedig uw leerlingen om vragen te stellen. Wanneer iemand iets vraagt leert hij. Mensen zijn over het algemeen bereid te luisteren als ze het kunnen waarderen en begrijpen.

Maak je doel duidelijk

Het is belangrijk om in korte zinnen uw boodschap duidelijk te maken. Als u dit niet kunt dan is het niet duidelijk in uw geest. En ook de luisteraar zal het niet duidelijk worden. Ga niet schreeuwen of ruzie maken. U moet alleen onderwijzen.

Onderwijs, predik niet

Een prediker verlangt gehoorzaamheid. Prediken is hersenspoeling. Dat is niet de Joodse manier. De Joodse manier is onderwijzen. Een onderwijzer communiceert naar een onafhankelijke mens om een concept duidelijk te maken. Onderwijzen laat anderen zien en begrijpen in zijn eigen termen. Hij moet het zelf herontdekken. Bij onderwijzen spelen emoties geen rol in de boodschap. Bij goed onderwijs staat u feedback toe: "Als ik het niet bij het rechte eind heb, verbeter me."

Maak het werkelijk

Zorg dat u uw materiaal van binnenste buiten kent. Voordat u een idee naar voren brengt, herhaalt u de hoofdpunten. Zo kunt u zich meer concentreren op de presentatie. Zorg dat het uit uw hart komt, ook al doet u het voor de honderdste keer. In de Talmoed staat dat God de Tora vier keer doornam voordat Hij het aan Mozes dicteerde.

Inspireer

Ontwikkel een goed les plan. Zorg dat wat u onderwijst een verandering brengt in het gedrag. Het gehoor moet uw ideeën ook in praktijk brengen.

Waarom is onderwijzen een ingrediënt van wijsheid?

  • U begrijpt pas een idee als u in staat bent om het anderen uit te leggen.
  • Het delen van uw wijsheid geeft u zelfrespect.
  • Zorg dat u zoveel mogelijk onderwijst. Hoe vaker u het doet hoe beter u het kunt.
  • Onderwijzen betekent een diepe uitdrukking van creativiteit.
  • Studenten zorgen er voor dat u eerlijk tegen uzelf bent.
  • Als u een stuk wijsheid bezit, heeft u een morele verplichting dit te delen.
  • Het onderwijzen draagt bij aan verbetering van de wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rabbijacobs, Pixabay

Reageer op het artikel "Ideeën onderwijzen volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-03-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!