Religieuze Joden leren wijsheid van de wijze leraar

Religieuze Joden leren wijsheid van de wijze leraar Een leerling krijgt eerste hand kennis door te kijken naar hoe een expert werkt. Zo is het ook met wijsheid. Leer het niet uit een boek maar leer het van een wijze leraar. Om over het leven te leren heb je een mentor nodig, iemand die je leidt op een rationeel en consistent pad. Onafhankelijkheid is de menselijke aard, maar als je het niet matigt, staat het groei in de weg. Sta daarom in contact met iemand die het leven begrijpt.

Een betekenisvol leven: blijf in de buurt van wijze mensen

Het leven is oneindig keer moeilijker dan het bouwen van een brug. Als je een betekenisvol leven wenst op te bouwen, moet je wijze mensen zien te vinden en klaar zijn voor een intensieve studie. Om in het leven te slagen moet je verlangen naar wijsheid. Blijf in de buurt van wijze mensen en kijk hoe zij wijsheid vergaren. En vraag hen vooral veel.

Leer over het leven van anderen

Mensen houden ervan onafhankelijk te zijn. We leren liever van onze eigen fouten dan van anderen. Maar het leven is te kort om van eigen fouten te leren. "Een gek leert van zijn eigen fouten, een wijs persoon leert van de fouten van anderen." Je kan bijvoorbeeld van je ouders leren. Leer van hen over het huwelijk of over hun beroep.

Assisteer de wijze persoon

Volgens de Joodse wijzen geldt: "Het dienen van een wijs persoon is belangrijker dan het leren van de Tora." Je kan alles uit een boek leren, maar de beste vorm van educatie is te kijken naar hoe een expert werkt. Je zult meer respect krijgen voor zijn wijsheid. Je begrijpt waarom hij boven de rest uitsteekt. En je zal er van leren en er door groeien.

Absorbeer wijsheid

Je moet wel prioriteiten stellen:
  • Wat betekent het om een 'goed persoon' te zijn?
  • Hoe kan ik vriendelijk zijn naar anderen toe zonder er van te profiteren?
  • Hoe kan ik mijn boosheid controleren?
  • Wat is de sleutel tot mijn grootsheid?
  • Hoe kan ik mijn tijd nuttig besteden?
  • Hoe gebruik ik mijn volledige potentieel?
  • Hoe kan ik luiheid voorkomen?
  • Hoe krijg ik meer vreugde in mijn leven?
  • Hoe krijg ik meer geduld?
  • Hoe kan ik een betere zoon of dochter zijn?
  • Wat zijn mijn verantwoordelijkheden?
  • Wat is de betekenis van het bestaan?
  • Wat wil God van mij?
  • Is er een leven na dit leven?
  • Hoe bereiken we wereldvrede?

Kies een leraar voor het leven

Een goede leraar vinden kan door hem te testen met vragen en te kijken of hij uit een goede gemeenschap komt. Kies iemand die jou begrijpt en die jouw achtergrond en familie geschiedenis kent. Maar de mentor moet vooral beschikbaar zijn. Zelfs koning Salomo, de wijste persoon op aarde, had een mentor. Salomo maakte nooit fouten totdat zijn mentor overleed. Je kan dus ook een mentor kiezen die minder wijs is dan jou.

De loyaliteitsfactor

Wijsheid vereist verandering. Te vaak vermijden we pijn en laten we wijsheid varen. Kies een wijs persoon die je uitdaagt en bemoedigt om groot te worden. Wees loyaal aan je mentor. Ga niet op zoek naar andere antwoorden die je bevallen. Dit betekent niet dat je je mentor blindelings moet volgen. Werk de kwesties samen door. Een mentor geeft objectieve feedback.

Waarom is het 'eren van een wijze persoon' een weg naar wijsheid?

  • Om over het leven te leren heb je een mentor nodig, iemand die je leidt op een rationeel en consistent pad.
  • Mensen zijn subjectief. We hebben iemand nodig die ons objectiviteit geeft.
  • Onafhankelijkheid is de menselijke aard, maar als je het niet matigt, staat het groei in de weg.
  • Wees een student van de waarheid. De meeste destructieve ziekte is onwetendheid, niet verbonden met de werkelijkheid.
  • Sta in contact met iemand die het leven begrijpt.
  • Ga op zoek naar een leraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mordecai baron, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Chabad

Reageer op het artikel "Religieuze Joden leren wijsheid van de wijze leraar"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!