InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden 3: leer uzelf kennen - ken u ware ik

Joodse wijsheden 3: leer uzelf kennen - ken u ware ik

Neem eens de tijd om uzelf te leren kennen. Dat is beter dan te wachten op een crisis die de zaak forceert. Het begrijpen van uw hart is het begrijpen van uw innerlijke zelf. Als u uzelf niet kent leeft u niet. U kunt de waarheid weten als u eerlijk naar uzelf kijkt. Identificeer uw problemen. Het is het begin van ze op te lossen. Wees niet bang uit te zoeken wie u bent. Gebruik uw vrije wil als een gewetens gereedschap voor een beter leven.

In de foute trein

Het is u vast weleens overkomen. U heeft per ongeluk de verkeerde trein gepakt. Hetzelfde gebeurt in het leven. We maken plannen en doelen en plotseling ontdekken we dat we in de verkeerde trein zitten.

het begrijpen van het hart

Bi-vinat ha-lave is het Hebreeuws voor 'het begrijpen van het hart'. Het begrijpen van uw hart is het begrijpen van uw ware innerlijke zelf. Het kennen van uzelf is de essentie van levend zijn. Als u uzelf niet kent leeft u niet. Wacht niet op een crisis. Het leven is te kort om de verkeerde trein te nemen.

Hoe te beginnen?

Om uzelf te leren kennen moet u uzelf gaan interviewen. Stel vragen over uw leven en de richting die u opgaat. Stel uzelf de volgende tien vragen en wacht de antwoorden rustig af. Het kan zelfs maanden duren voordat u een antwoord vindt. Maar heb geduld. Het antwoord zit in u.

  1. Wat is het doel van het leven?
  2. Wat is mijn doel in het leven?
  3. Waarom koos ik dit beroep/studie?
  4. Hoe ga ik met mijn schaarse tijd om?
  5. Wat is mijn motivatie voor de dingen waarmee ik bezig ben?
  6. Wat maakt me echt gelukkig?
  7. Ben ik zo gelukkig als ik wil zijn?
  8. Is het belangrijker rijk te zijn of gelukkig?
  9. Wat zijn mijn toekomstige plannen? Waarom?
  10. Wat zijn mijn geheime dromen en ambities?

Tot slot de laatste vraag: Waar leef ik voor?

Vertrouwen in het nemen van beslissingen

Soms zijn mensen besluiteloos omdat ze bang zijn fouten te maken. Toch gaf God ons een vrije wil om keuzes te maken in het leven en grote prestaties te verkrijgen. Maar als u niet bewust bent van uw vrije wil dan heeft u het ook niet. Dan geeft u andere de schuld wanneer dingen fout gaan.

Hoe een beslissing te nemen. Ga met uzelf een conversatie aan. Stel u wilt gaan studeren maar kunt geen beslissing nemen. Doe bijvoorbeeld de volgende conversatie:
  • Waarom ga ik naar college?
  • Om een diploma te halen.
  • Waarom?
  • Omdat ik hogerop wil.
  • Waarom?
  • Dan krijg ik een goede baan.
  • Waarom?
  • Dan kan ik mijn studieschuld terug betalen.

Blijf de hele tijd doorvragen: waarom? waarom? Zo kunt u een goede analyse maken en een verstandige beslissing nemen.

Isoleer uw belemmeringen

Wanneer u moeilijkheden heeft om een doel te bereiken, probeert u er achter te komen wat u tegen houdt. Wat zijn uw belemmeringen? Stel uzelf vragen:

  • Ben ik lui? Waarom?
  • Ben ik chaotisch? Waarom?
  • Wordt ik boos? Wanneer?
  • Waarom raak ik in de verdediging? Over wat?
  • Wat maakt me jaloers?
  • Wat maakt me arrogant?
  • Heb ik moeite om beslissingen te nemen? Waarom?
  • Heb ik geen zelf-discipline?
  • Heb ik geen zelfvertrouwen?
  • Waarom neem ik niet meet initiatief?

Maak een lijst van negatieve karakter eigenschappen. Kijk wanneer je er het meest door geraakt wordt. Analyseer wat de trekker overhaalt bij deze reacties. Formuleer een effectieve tegen benadering.

Lees uw emoties

Hoe voelt u zich? Gelukkig? Boos? Verdrietig? Probeer te achterhalen waarom. Wanneer u de negatieve gevoelens geïndentificeerd heeft probeert u ze te minimaliseren. Hetzelfde geldt voor positieve gevoelens. Koop geen stereo-set wanneer u in een euforische stemming bent. Denk er nog eens goed over na.

Kom in contact met uw lichaam en ziel

Herken het conflict binnen uzelf. Wat u werkelijk 'wilt' versus wat u 'voelt'. Dit is het conflict tussen lichaam en ziel. Wanneer u de dichotomie apprecieert kunt u ieder moment waarnemen wanneer uw lichaam of ziel spreekt. Zo leeft u gezond en kiest u het juiste. De volgende stap is om harmonie te scheppen tussen lichaam en ziel. Dit betekent met bepaalde gewoontes te breken en verder te groeien.

Vlei het lichaam

Weet wat u drijft. U wilt grootsheid, maar u lichaam zegt dat dat te veel moeite kost. Probeer u lichaam over te halen. Leer uw lichaam te ontspannen. Het kiezen van het pad van de ziel is niet makkelijk.

Weet wat u wilt

Het is mogelijk dat u het één weet, maar naar het ander handelt. U weet dat het belangrijk is gezond te eten, maar u eet toch vaak patat en snoep. Zorg dat u het handelt naar het goede. Weet wat u wilt. Ook wanneer u zegt te geloven in God dient u er naar te handelen en met God te leven. Het moet deel van u worden.

Hoe weet u dat u op het juiste pad bent?

Stel u zelf de volgende vragen:
  • Wat is de betekenis van bestaan?
  • Wat is goed aan het leven?
  • Hoe denk ik over de mensheid?
  • Wat is leven na de dood?
  • Hoe begrijp ik goed versus kwaad?
  • Heb ik een vrije wil? Hoe activeer ik dit?
  • Wat maakt me verdrietig? Is het goed verdrietig te zijn?
  • Hoe denk ik over God?
  • Ben ik trots op mijn Jood-zijn?
  • Hoe begrijp ik de Holocaust?

Door de antwoorden te analyseren krijgt u duidelijkheid. Een mens die weet wat hij wil krijgt duidelijkheid.

Waarom is uzelf kennen een ingrediënt van wijsheid?

  • U kunt de waarheid weten als u eerlijk naar uzelf kijkt.
  • Emoties zijn machtige krachten. Ken ze.
  • Identificeer uw problemen. Het is het begin van ze op te lossen.
  • Als u nu niet orde op zaken stelt krijgt u later problemen.
  • Wees niet bang uit te zoeken wie u bent.
  • Gebruik uw vrije wil als een gewetens gereedschap voor een beter leven.
  • Kijk naar de wortel van uw boosheid.
  • Erken wanneer u onlogisch handelt.
  • De sleutel tot gezondheid is de waarheid in uw lichaam te laten stromen.
  • Wacht niet te lang uzelf beter te leren kennen. U bent zelf de meest gefascineerde persoon die u ooit zult ontmoeten.

Ervaring van Etsel

Met het naleven van de Joodse wetten leert u zichzelf het beste kennen. Belangrijk is te realiseren dat u zowel een lichaam als een ziel hebt. Deze staan constant met elkaar op gespannen voet. De ziel trekt naar de Bron (God) en het lichaam naar de aarde. Vroeger was ik constant op mijn lichamelijke behoeften gericht. Dat leek soms verlichting te bieden, maar leidde altijd weer tot een onbevredigend gevoel. Pas door naleving van de Joodse wetten die erop gericht zijn het materialisme te verheffen, voelde ik dat mijn ziel zich prettiger ging voelen. Ook kwam mijn lichaam meer tot rust. Ik kreeg een steeds beter inzicht in mij zelf en kon mijn zwakke punten beter aanpakken. Tevens kreeg ik beter inzicht in wat ik nu precies met mijn leven wilde. Er ontstond een betere en duidelijkere structuur. Ik ging veel doelmatiger werken en had mijn doelen duidelijk voor ogen. Wanneer ik achteraf terug kijk naar mijn 'vorig' leven dan zie ik in dat ik min of meer als een dwaas heb gehandeld. Het najagen van materialistische behoeften zorgden voor onnodige spanningen. Mijn lichaam was eigenlijk ook constant gespannen en vond geen rust. De Joodse wetten die van God afkomstig zijn bieden een juiste kijk op het leven. Dat kan ook niet anders omdat God de aarde geschapen heeft aan de hand van de Tora. Dit is dus de juiste gids hoe het leven goed door te komen en hoe jezelf het beste te leren kennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemenZiel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemenDe strijd tussen uw ziel en uw ego gaat over geven en nemen. Het lijkt alsof door het ego een leven als een ziel niet mo…
Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijkDe uitdaging van het huwelijk ligt gelegen in de constante erkenning dat u eigenlijk een eenheid vormt met uw partner. U…
Jodendom - Chassidische leer: bij zichzelf beginnenBij conflicten met andere mensen dient u uw eigen innerlijke conflicten op te lossen. Dit kan alleen wanneer u uzelf als…
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Ontdekken vreemdgaan: emotionele uitbarstingOntdekken vreemdgaan: emotionele uitbarstingEen ernstige crisis ontstaat na de ontdekking van vreemdgaan, niet zelden pleegt de trouwe partner zelfmoord of dreigt m…
Bronnen en referenties
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 3: leer uzelf kennen - ken u ware ik"

Reactie

Conja Hopman, 28-04-2010 16:46 #1
Geachte mevrouw, meneer, Ik ben heer erg geinteresseerd in de joodse wijsheden zoals die hierboven beschreven staan. Kunt u mij enige lectuur aanraden betreft deze Joodse Wijsheden. Ik hoop van u te horen.
Met vriendelijke groet, Conja Hopman Reactie infoteur, 28-04-2010
'The 5 Levels of Pleasure' van Rabbijn Noah Weinberg.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!