Jezelf leren kennen volgens Joodse wijsheden

Jezelf leren kennen volgens Joodse wijsheden Neem eens de tijd om uzelf te leren kennen. Dat is beter dan te wachten op een crisis die de zaak forceert. Het begrijpen van uw hart is het begrijpen van uw innerlijke zelf. Als u uzelf niet kent leeft u niet. U kunt de waarheid weten als u eerlijk naar uzelf kijkt. Identificeer uw problemen. Het is het begin van ze op te lossen. Wees niet bang uit te zoeken wie u bent. Gebruik uw vrije wil als een gewetens gereedschap voor een beter leven.

In de foute trein

Het is u vast weleens overkomen. U heeft per ongeluk de verkeerde trein gepakt. Hetzelfde gebeurt in het leven. We maken plannen en doelen en plotseling ontdekken we dat we in de verkeerde trein zitten.

het begrijpen van het hart

Bi-vinat ha-lave is het Hebreeuws voor 'het begrijpen van het hart'. Het begrijpen van uw hart is het begrijpen van uw ware innerlijke zelf. Het kennen van uzelf is de essentie van levend zijn. Als u uzelf niet kent leeft u niet. Wacht niet op een crisis. Het leven is te kort om de verkeerde trein te nemen.

Hoe te beginnen?

Om uzelf te leren kennen moet u uzelf gaan interviewen. Stel vragen over uw leven en de richting die u opgaat. Stel uzelf de volgende tien vragen en wacht de antwoorden rustig af. Het kan zelfs maanden duren voordat u een antwoord vindt. Maar heb geduld. Het antwoord zit in u.

  1. Wat is het doel van het leven?
  2. Wat is mijn doel in het leven?
  3. Waarom koos ik dit beroep/studie?
  4. Hoe ga ik met mijn schaarse tijd om?
  5. Wat is mijn motivatie voor de dingen waarmee ik bezig ben?
  6. Wat maakt me echt gelukkig?
  7. Ben ik zo gelukkig als ik wil zijn?
  8. Is het belangrijker rijk te zijn of gelukkig?
  9. Wat zijn mijn toekomstige plannen? Waarom?
  10. Wat zijn mijn geheime dromen en ambities?

Tot slot de laatste vraag: Waar leef ik voor?

Vertrouwen in het nemen van beslissingen

Soms zijn mensen besluiteloos omdat ze bang zijn fouten te maken. Toch gaf G'd ons een vrije wil om keuzes te maken in het leven en grote prestaties te verkrijgen. Maar als u niet bewust bent van uw vrije wil dan heeft u het ook niet. Dan geeft u andere de schuld wanneer dingen fout gaan.

Hoe een beslissing te nemen. Ga met uzelf een conversatie aan. Stel u wilt gaan studeren maar kunt geen beslissing nemen. Doe bijvoorbeeld de volgende conversatie:
  • Waarom ga ik naar college?
  • Om een diploma te halen.
  • Waarom?
  • Omdat ik hogerop wil.
  • Waarom?
  • Dan krijg ik een goede baan.
  • Waarom?
  • Dan kan ik mijn studieschuld terug betalen.

Blijf de hele tijd doorvragen: waarom? waarom? Zo kunt u een goede analyse maken en een verstandige beslissing nemen.

Isoleer uw belemmeringen

Wanneer u moeilijkheden heeft om een doel te bereiken, probeert u er achter te komen wat u tegen houdt. Wat zijn uw belemmeringen? Stel uzelf vragen:

  • Ben ik lui? Waarom?
  • Ben ik chaotisch? Waarom?
  • Wordt ik boos? Wanneer?
  • Waarom raak ik in de verdediging? Over wat?
  • Wat maakt me jaloers?
  • Wat maakt me arrogant?
  • Heb ik moeite om beslissingen te nemen? Waarom?
  • Heb ik geen zelf-discipline?
  • Heb ik geen zelfvertrouwen?
  • Waarom neem ik niet meet initiatief?

Maak een lijst van negatieve karakter eigenschappen. Kijk wanneer je er het meest door geraakt wordt. Analyseer wat de trekker overhaalt bij deze reacties. Formuleer een effectieve tegen benadering.

Lees uw emoties

Hoe voelt u zich? Gelukkig? Boos? Verdrietig? Probeer te achterhalen waarom. Wanneer u de negatieve gevoelens geïndentificeerd heeft probeert u ze te minimaliseren. Hetzelfde geldt voor positieve gevoelens. Koop geen stereo-set wanneer u in een euforische stemming bent. Denk er nog eens goed over na.

Kom in contact met uw lichaam en ziel

Herken het conflict binnen uzelf. Wat u werkelijk 'wilt' versus wat u 'voelt'. Dit is het conflict tussen lichaam en ziel. Wanneer u de dichotomie apprecieert kunt u ieder moment waarnemen wanneer uw lichaam of ziel spreekt. Zo leeft u gezond en kiest u het juiste. De volgende stap is om harmonie te scheppen tussen lichaam en ziel. Dit betekent met bepaalde gewoontes te breken en verder te groeien.

Vlei het lichaam

Weet wat u drijft. U wilt grootsheid, maar u lichaam zegt dat dat te veel moeite kost. Probeer u lichaam over te halen. Leer uw lichaam te ontspannen. Het kiezen van het pad van de ziel is niet makkelijk.

Weet wat u wilt

Het is mogelijk dat u het één weet, maar naar het ander handelt. U weet dat het belangrijk is gezond te eten, maar u eet toch vaak patat en snoep. Zorg dat u het handelt naar het goede. Weet wat u wilt. Ook wanneer u zegt te geloven in G'd dient u er naar te handelen en met G'd te leven. Het moet deel van u worden.

Hoe weet u dat u op het juiste pad bent?

Stel u zelf de volgende vragen:
  • Wat is de betekenis van bestaan?
  • Wat is goed aan het leven?
  • Hoe denk ik over de mensheid?
  • Wat is leven na de dood?
  • Hoe begrijp ik goed versus kwaad?
  • Heb ik een vrije wil? Hoe activeer ik dit?
  • Wat maakt me verdrietig? Is het goed verdrietig te zijn?
  • Hoe denk ik over God?
  • Ben ik trots op mijn Jood-zijn?
  • Hoe begrijp ik de Holocaust?

Door de antwoorden te analyseren krijgt u duidelijkheid. Een mens die weet wat hij wil krijgt duidelijkheid.

Waarom is uzelf kennen een ingrediënt van wijsheid?

  • U kunt de waarheid weten als u eerlijk naar uzelf kijkt.
  • Emoties zijn machtige krachten. Ken ze.
  • Identificeer uw problemen. Het is het begin van ze op te lossen.
  • Als u nu niet orde op zaken stelt krijgt u later problemen.
  • Wees niet bang uit te zoeken wie u bent.
  • Gebruik uw vrije wil als een gewetens gereedschap voor een beter leven.
  • Kijk naar de wortel van uw boosheid.
  • Erken wanneer u onlogisch handelt.
  • De sleutel tot gezondheid is de waarheid in uw lichaam te laten stromen.
  • Wacht niet te lang uzelf beter te leren kennen. U bent zelf de meest gefascineerde persoon die u ooit zult ontmoeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijkDe uitdaging van het huwelijk ligt gelegen in de constante erkenning dat u eigenlijk een eenheid vormt met uw partner. U…
Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?Op welke wijze zoeken religieuze Joden innerlijke vrede?Innerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Jodendom - Chassidische leer: bij zichzelf beginnenBij conflicten met andere mensen dient u uw eigen innerlijke conflicten op te lossen. Dit kan alleen wanneer u uzelf als…
Jodendom - Chassidische leer: niet met zichzelf bezighoudenJodendom - Chassidische leer: niet met zichzelf bezighoudenHoewel de mens wel bij zichzelf moet beginnen mag hij niet bij zichzelf eindigen. Het is niet juist om zichzelf te kwell…

Vrienden voor het leven?Wordt vriendschap te serieus genomen of juist niet serieus genoeg. Er zijn liedjes en gezegdes genoeg over. Maar hoe zit…
Monogamie. Is de mens monogaam?Over het algemeen mogen we stellen dat de mens monogaam is. Wereldwijd in de meeste culturen leven man of vrouw samen me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rabbijacobs, Pixabay
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Jezelf leren kennen volgens Joodse wijsheden"

Reactie

Conja Hopman, 28-04-2010 16:46 #1
Geachte mevrouw, meneer, Ik ben heer erg geinteresseerd in de joodse wijsheden zoals die hierboven beschreven staan. Kunt u mij enige lectuur aanraden betreft deze Joodse Wijsheden. Ik hoop van u te horen.
Met vriendelijke groet, Conja Hopman Reactie infoteur, 28-04-2010
'The 5 Levels of Pleasure' van Rabbijn Noah Weinberg.

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!