InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Goede voornemens lukken met een goede mindset

Goede voornemens lukken met een goede mindset

Goede voornemens lukken met een goede mindset We weten allemaal wel wat we moeten doen om ons beter en gezonder te voelen. Maar wat is het lastig om goede voornemens vol te houden. Als je al denkt aan stoppen met roken of snoepen krijg je meteen trek. Dat komt omdat je dan niet in de juiste mindset zit. Er zijn een paar simpele tips om ervoor te zorgen dat je je makkelijker aan je goede voornemens kunt houden.

De lijst van goede voornemens

Zet niet teveel op dat lijstje en zorg voor een goede combinatie. Het moet praktisch uitvoerbaar zijn. Wil je meer sporten en vaker met vrienden afspreken en vrijwilligerswerk gaan doen etc. dan kun je je afvragen of dat allemaal wel makkelijk in je agenda past. Daarnaast is het goed om voornemens te kiezen die elkaar niet tegenwerken maar juist versterken. Afvallen, sporten en gezond eten zijn natuurlijk prima te combineren. Ga je stoppen met roken? Neem je voor om ook iets leuks te gaan doen als afleiding. Dat kan je helpen op de moeilijke momenten. En kies doelen die haalbaar zijn. Je hele leven omgooien kun je soms beter in kleinere stapjes doen. Want wie zegt dat het roer precies op 1 januari om moet?

Glas halfvol

Vaak gaan goede voornemens over het stoppen met iets. Stoppen met roken, snoepen, bankhangen, teveel tv kijken, alcohol drinken, bedenk het maar. Het woord 'stoppen' heeft al iets negatiefs. Je mag iets niet meer. Je moet jezelf iets ontzeggen. Het voelt als een straf. Vermijdt die gedachtegang en draai het om naar de positieve kant. Begin je gedachte niet met "ik mag niet...", maar met "wat fijn dat ik nu...".
Als je het dan hebt over roken kun je je bedenken dat je eindelijk vrij kan ademen. Dat je niet meer afhankelijk bent van die sigaret. Je hoeft niet meer buiten in de kou of een vies rookhok te staan omdat je binnen niet mag roken. Je hebt geen stress meer omdat je er steeds voor moet zorgen dat je voldoende sigaretten en vuur bij je hebt. Je bent onafhankelijk, vrij en je hebt tijd over. Dat geldt ook voor gezonder eten en sporten bijvoorbeeld. Je wilt je beter voelen. Lekker in je vel zitten. Concentreer je op de positieve effecten die het heeft. Op enig moment voel je meer energie, je voelt je sterker.
Wie zich blijft focussen op wat niet mag, blijft dat plaatje van die sigaret of van die chocoladereep in zijn hoofd houden en voelt zich alleen maar ellendig omdat het niet mag. En wat doe je als je je ellendig voelt? Juist; toegeven aan je slechte gewoonten.

Denk aan je valkuilen

Slechte gewoonten afleren doe je niet alleen met wilskracht. Denk ook aan de praktische invulling. Kost je nieuwe goede voornemen veel tijd? Maak die tijd er dan ook voor vrij door bijvoorbeeld iets anders te laten. Als je meer wilt sporten maar ook werkt en daarnaast tien afspraken in de week hebt voor je sociale leven kun je wachten op het moment dat je die sporttas laat staan.
Zorg er ook voor dat je je goede voornemens niet vergeet. Want weet je nog wat je lijstje van vorig jaar was? Waarschijnlijk niet. Door het drukke dagelijkse leven word je vaak afgeleid van het pad dat je eigenlijk in wilde slaan. Zet daarom nu alvast op enkele plekken in je agenda een reminder met een positieve, motiverende tekst erbij. En kom je er dan achter dat je een beetje afgedwaald bent? Geeft niks. Pak het gewoon opnieuw op.
Het zou heel goed kunnen dat dit niet de eerste keer is dat dit goede voornemen op je lijstje staat. Dat is dan waarschijnlijk omdat het de vorige keer niet helemaal is gelukt. Ga voor jezelf na waar dat door kwam. Wat zijn je valkuilen? Wanneer werd het moeilijk en waarom? Probeer dan op voorhand al na te denken hoe je die moeilijke momenten kan voorkomen en wat je doet als het zich toch aandient? Als je dat goed voorbereid hoef je ook niet lang te worstelen wanneer je het moeilijk hebt. Je herkent het meteen en weet precies wat je moet doen om eruit te komen. Op die manier geef je minder snel toe aan de impuls om het bijltje erbij neer te gooien.

Wees een beetje lief voor jezelf

Niemand is perfect. En grote veranderingen in je leven bewerkstelligen is heel wat. Er bestaat altijd een kans dat je terugvalt in oude gewoonten of je voornemens niet nakomt. De eerste reactie is dan vaak; "wat stom van me. Zie je wel, ik kan het ook niet." Als je in dit gevoel van mislukking blijft hangen voel je je natuurlijk slecht. En dat is nu juist precies de voedingsbodem om helemaal terug te vallen in je oude gewoonten. "Laat dan maar helemaal zitten. Ik probeer het wel een andere keer." hoor je jezelf denken.
Zonde. Want ondanks dat je misschien een keertje in de fout bent gegaan ben je waarschijnlijk al heel ver gekomen. Probeer jezelf te herpakken en weer op zoek te gaan naar dat positieve gevoel. Kijk er natuurlijk wel voor uit dat je niet op voorhand al gaat denken; "het is niet erg als het niet lukt." Dan loop je weer het risico dat je het juist in de hand werkt. Het gaat allemaal om de juiste balans. Zorg dat je die eerst vind voor jezelf en begin pas met je goede voornemens als je daar een goed en positief gevoel over hebt. Als dat op 2 januari is of midden in de zomer is dat ook goed. Jij bent de baas.
© 2014 - 2019 Kimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Je hebt besloten iets in je leven te veranderen. Je hebt een goed voornemen en je bezit de motivatie om te veranderen. M…
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
De zin en onzin van goede voornemensDe zin en onzin van goede voornemensElke nieuwe jaar zijn ze er weer, de goede voornemens. Meer sport, afvallen, stoppen met roken of niet meer op je vinger…
Goede voornemens, hoe hou je ze vol?Goede voornemens, hoe hou je ze vol?Op bepaalde momenten in het jaar, bijvoorbeeld met de start van het nieuwe jaar, of wanneer we weer een paar kilo te zwa…

Reageer op het artikel "Goede voornemens lukken met een goede mindset"

Infoteur: Kimster
Gepubliceerd: 20-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!