InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Zijn vegetariërs ook moordenaars?

Zijn vegetariërs ook moordenaars?

Zijn vegetariërs ook moordenaars? Wie geen vlees eet omdat hij van dieren houdt, heeft het mis. Bij de teelt van granen bijvoorbeeld, sterven naar verluidt 25 keer meer levende wezens dan bij de intensieve veeteelt. Een blogger die dat heeft verklaard, wordt beledigd door boze veganisten. Omdat ze geen vlees eten, vinden zij dat ze juist ecologisch en ethisch verantwoord bezig zijn. Wie heeft er gelijk?

De grootste misvatting bij vegetariërs en veganisten

De grootste fout die veel vegetariërs en veganisten maken? De bewering dat voor hun voedsel niemand hoeft te sterven. Maar per kilo bruikbare eiwitten uit granen, doodt men 25 keer meer levende wezens dan bij duurzame vleesproductie.

Waar staat dat dan?

Wel, de bewering staat in een bijdrage op de Duitse site Urgeschmack.de, een blog voor gezonde en duurzame voeding. De betrokken tekst draagt de titel "Veroorzaken vegetariërs meer bloedvergieten dan vleeseters?" Maar die tekst veroorzaakte immens veel woede onder tegenstanders van vlees eten. Blogger Felix Olschewski moest al na twee dagen de mogelijkheid om te reageren uitschakelen.

Hoe moet de mensheid zich voeden?

Het draait op bedoeld blog om de fundamentele vraag hoe we ons moeten voeden. Een vraag waarbij vegetariërs en veganisten zich meestal in een voorbeeldrol plaatsen:
  • ze eten geen vlees, dus men bouwt voor hen geen stallen;
  • kippen, varkens of runderen mest men niet vet met krachtvoer;
  • men behandelt ze niet met antibiotica;
  • men drijft ze niet bijeen in vrachtwagens voor industriële slacht.
Logische gevolgtrekking: wie geen vlees eet, is ecologisch en ethisch verantwoord bezig. “Klopt niet” schrijft Felix Olschewski in zijn blog.

"Alleen plantaardig eten is slechter voor dier en milieu"

Alleen levensmiddelen van plantaardige oorsprong eten, is niet beter volgens Olschewski. Misschien zelfs slechter, zowel voor het dier als voor het milieu. Wie als vegetariër of veganist gelooft de planeet te redden, maakt zichzelf wat wijs. Een niet voor de hand liggende stelling van de blogger.

Geen misverstand: de bio-industrie schaadt het milieu

Olschewski is bepaald geen ideologische pleitbezorger van de vleesbranche. Hij stelt gelijk aan het begin van zijn betoog dat de conventionele vleesproductie, de bio-industrie, natuurlijke hulpbronnen verspilt. Het staat buiten dat dat het milieu schaadt. Eet je scharrelvlees daarentegen? Dat is dus vlees van dieren die met gras in plaats van krachtvoer zijn opgetrokken. Dan ben je voor duidelijk minder dode wezens verantwoordelijk dan een veganist of vegetariër die zich met groenten voedt.

Aan conventionele teelt van plantaardige voedingsmiddelen kleeft bloed

Het is een gewaagde stelling. Maar waar men maïs, aardappelen, salade of soja (de voornaamste alternatieven voor vlees) teelt, gebeurt dat bijna altijd in monoculturen. En die zijn zelden een gezonde leefomgeving:
  • de insectenpopulatie krimpt;
  • complete muizenfamilies sterven een pijnlijke dood door de pesticiden en herbiciden;
  • kalfjes worden gedood door oogstmachines.
Ook degenen bij wie nooit een stukje dood dier op het bord ligt, moet zich derhalve verantwoorden voor dode dieren. En wat dat betreft hebben vegetariërs veel met de mond verslonden, vele malen meer dan bewuste vleeseters.

Productie van 'scharrelvlees' is minder schadelijk

Bij productie van plantaardig voedsel sterven tot 25 keer meer levende organismen dan bij productie van scharrelvlees. Althans dat schrijft Olschewski:
  • daarvoor hoeft in de natuur namelijk niets te wijken;
  • en men hoeft er niets extra’s voor te verbouwen;
  • de koeien voeden zich met een natuurlijke hulpbron van deze aarde: gras;
  • en gras is een hulpbron die door mensen sowieso niet te gebruiken is.

Is minder vlees wel de oplossing?

De media stimuleren voortdurend om minder vlees te eten. Want op die manier stoten we met zijn allen minder CO2 uit. Vegetarisch eten wordt aangeraden. Maar men kan zich afvragen of dat wel de oplossing is. Hebben we daarvoor op aarde wel voldoende land- en tuinbouwgronden. Of gaan we daar weer bossen voor kappen? Per slot van rekening zij dat onze producenten van zuurstof. Ben jij ook benieuwd hoe de wetenschap daarover denkt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Verschillende soorten vegetariërsVeel mensen denken aan vegetariërs als een homogene groep die gewoon geen vlees eet. Maar niets ligt verder van de waarh…
Wat eten veganisten?Wat eten veganisten?Een veganistisch dieet kan worden gezien als een streng vegetarisch dieet, waarin behalve vlees en vis ook geen eieren,…
Tips om thuis veganistisch te kokenBij de overstap op een veganistisch dieet zijn er veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Thuis veganistisch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Makamuki0, Pixabay
  • http://www.urgeschmack.de/verursachen-vegetarier-mehr-blutvergiessen-als-fleischesser/

Reageer op het artikel "Zijn vegetariërs ook moordenaars?"

Reactie

Amroth, 21-02-2015 15:08 #1
Interessant, echter wil ik u er wel op wijzen dat 60% van de globale graan en mais opbrengsten opgaan aan het voeren van vee, voor een kilo vlees is ongeveer zo'n 6 kilo graan/mais nodig. Dus als je het vanaf dat oogpunt bekijkt brengt veganisme helemaal niet zoveel schade aan dieren.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 1
Schrijf mee!