InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Februari 2020

20 februari 2020
VS beschuldigen Iran van het leveren van nieuwe raketten aan bondgenoten in Jemen
Het Pentagon beschuldigde Iran woensdag van het proberen wapens en uitrusting te leveren aan bevriende milities in Jemen nadat de Amerikaanse marine de afgelopen maanden twee wapentransporten voor de kust van Jemen in beslag nam, volgens Newsweek. Onder de raketten bevindt zich een recent ontwikkelde luchtafweerraket. Central Command-woordvoerder Navy Captain William Urban vertelde tijdens een persconferentie: "Als de wapens in Iran werden vervaardigd, kwamen ze uit Iran." Hij voegde eraan toe: "Zeker, 150 anti-tank geleide raketten lopen niet alleen weg. Ze worden illegaal voor een doel gesmokkeld en dat doel is om dodelijke hulp te verspreiden aan de Houthis, aan Iraanse proxy's, er is geen plausibele verklaring over hoe deze wapens kwamen op een schip in Jemen zonder de sanctie van de Iraanse regering. "

19 februari 2020
Pompeo zegt bereid te zijn om 'altijd' met Iran te praten, druk gaat door
De Amerikaanse minister van BuZa Mike Pompeo zei woensdag dat de autoriteiten in Washington bereid waren om "op elk moment" met Iran te praten, maar dat het zijn gedrag "fundamenteel" moest veranderen en dat een campagne van maximale druk daartegen zou doorgaan. "We zijn niet gehaast, de drukcampagne gaat door. Het is niet alleen een economische drukcampagne ... het is ook isolatie door diplomatie", vertelde Pompeo aan verslaggevers in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba voordat hij aan boord ging van een vlucht naar Saoedi-Arabië.

18 februari 2020
Bennett: We identificeerden tekenen dat Iran plannen in Syrië herberekent
Israël heeft de eerste tekenen herkend dat Iran zijn traject in Syrië herberekent, waardoor de Joodse staat de gelegenheid krijgt om van het defensieve naar het offensief te gaan, zei minister Naftali Bennett op dinsdag. "Ik kan aankondigen dat we de eerste tekenen van losraken en herberekenen door Iran identificeren met betrekking tot de plannen in Syrië. We zijn net begonnen en we zullen doorgaan. We gaan van een defensief concept naar een offensief concept - het verzwakken, vermoeien en wissen van het hoofd van de octopus door zijn tentakels te verzwakken, "zei Bennett op de New Tech-conferentie. “Voor ons is Syrië niet alleen een bedreiging maar ook een kans. Ze sturen daar troepen om te proberen een aanwezigheid te vestigen en proberen ons te verslijten, maar we kunnen het nadeel in een voordeel veranderen," vervolgde hij. “We hebben superieure inlichtingen en operationele capaciteiten en we vertellen Iran duidelijk: ga uit Syrië. Daar heb je niets om naar te zoeken." Israël heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de nucleaire ambities van Iran en de ambities van regionale hegemonie. Jeruzalem heeft honderden luchtaanvallen toegegeven als onderdeel van zijn "oorlog tussen oorlogen" -campagne om de overdracht van geavanceerde wapens aan Hezbollah in Libanon en de verschansing van zijn troepen in Syrië te voorkomen waar ze gemakkelijk tegen de Joodse staat konden optreden. Bennett verwees ook naar lopende demonstraties die plaatsvinden in Iran, evenals in Irak en Libanon. "Het Iraanse volk zegt tegen de Ayatollahs:" stop met het verspillen van ons geld en het vergieten van ons bloed in [onnodige] avonturen. "Het Iraanse volk heeft genoeg gehad," zei hij, eraan toevoegend: "wij in Israël corresponderen met deze boodschap. De grond brandt in Iran, de sintels zijn niet gedoofd, ze gloeien."

Iran veroordeelt vermeende Amerikaanse spionnen tot maximaal 10 jaar gevangenisstraf
Iran heeft acht milieuactivisten veroordeeld, waaronder een Iraniër die naar verluidt ook Brits en Amerikaans staatsburgerschap heeft, tot gevangenisstraffen van vier tot tien jaar op beschuldiging van spionage voor de Verenigde Staten en optreden tegen de nationale veiligheid van Iran, zei de rechterlijke macht dinsdag. Volgens de woordvoerder van het gerechtelijk apparaat, Gholamhossein Esmaili, heeft een hof van beroep de definitieve uitspraken gedaan. Tahbaz is een Iraniër die ook Amerikaans en Brits staatsburgerschap heeft.

Khamenei zegt dat stemmen bij de verkiezingen in Iran 'een religieuze plicht' is
Stemmen in een parlementsverkiezing deze week is een "religieuze plicht" voor Iraniërs, zei Opperleider Ayatollah Ali Khamenei dinsdag, dagen voor de stemming, als een referendum over de populariteit van het kerkelijk establishment. Het keuringsorgaan van de hardline Guardian Council in Iran heeft ongeveer 6.850 gematigde of conservatieve wetgevers verworpen ten gunste van hardliners uit de 14.000 aanvragers die de 21 februari-stemming wilden betwisten. Ongeveer een derde van de wetgevers heeft ook geen toegang meer. "Tegenwoordig is stemmen niet alleen een revolutionaire en nationale verantwoordelijkheid, maar het is ook een religieuze plicht", zei Khamenei door de staatstelevisie.

Irans Khamenei zegt 'VS bestuurd door rijke zionisten '
De Iraanse opperleider Ali Khamenei zei dinsdag dat de Verenigde Staten worden geregeerd door 'rijke zionisten en hun bedrijfseigenaren'. "Tegenwoordig is de piek van arrogantie de VS, die wordt gecontroleerd door de rijke zionisten en hun bedrijfseigenaren," zei Khamenei. "De VS is een manifestatie van onderdrukking. Ze zijn dus verafschuwd door de wereld." Het hoofd van de Islamitische Republiek sprak een menigte toe in een jubileumevenement van het uitbreken van gewelddadige protesten in de stad Tabriz in 1978 die burgerlijke spanningen voedden, wat leidde tot de islamitische revolutie in het land het volgende jaar.

IDF lanceert in de zomer een nieuwe 'Iran Command'-eenheid
IDF stafchef, majoor generaal Aviv Kochavi, kondigde dinsdag de oprichting aan van een nieuwe IDF strategische divisie, de "Iran Command", die in de zomer van 2020 van start zal gaan. De nieuwe divisie zal toezicht houden op alle operaties en strategieën tegen Iran in de regio.

Olieprojecten in Iran zijn verminderd vanwege gebrek aan geld
Iran heeft volgens een officieel persbureau van IRNA dinsdag olieproductieprojecten moeten verminderen vanwege een gebrek aan geld en een daling van de inkomsten uit olie-export, zei minister van olie Bijan Zanganeh. "Alle aanvallen zijn tegen ons en de inkomsten uit olie-export zijn verlaagd. We hebben veel productieprojecten verminderd omdat we helemaal geen geld hebben en nevenprojecten al lang zijn gesloten," zei Zanganeh. De Amerikaanse president Donald Trump trok zich terug uit een multilaterale nucleaire deal met Iran in 2018 en legde sancties opnieuw op die de economie van de Islamitische Republiek hebben gehamerd en de export van ruwe olie met meer dan 80% hebben verminderd.

17 februari 2020
Iraniërs dreigen met ontheiliging historische tombe Ester en Mordechai
Volgens nog onbevestigde berichtgeving probeerden leden van de Iraanse paramilitaire militie Basij afgelopen zaterdag de historische tombe te bestormen. Lees verder: https://www.cidi.nl/iraniers-dreigen-met-sloop-historische-tombe-ester-en-mordechai/

Iraanse man beschuldigd van het overtreden van Amerikaanse sancties keert terug uit Duitsland
Een Iraanse man die wordt beschuldigd van het overtreden van Amerikaanse sancties en is vastgehouden in Duitsland is vrijgelaten en is na diplomatieke inspanningen van Teheran teruggekeerd naar Iran, zei de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken maandag. De man, Ahmad Khalili, vloog naar huis met de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif, die in Duitsland was geweest om de Veiligheidsconferentie in München bij te wonen.

16 februari 2020
Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers
In de Iraakse hoofdstad Bagdad zijn bij de Amerikaanse ambassade raketten ingeslagen. Het gaat om kleine raketten die neerkwamen op een aangrenzende basis waar ook Amerikaanse troepen zijn gelegerd, meldt het Amerikaanse leger. Er zijn geen slachtoffers gevallen en er zou weinig schade zijn. De Groene Zone, waar de ambassade in ligt, is zwaarbeveiligd. Er gingen raketalarmen af en er vlogen straaljagers over. Het is de negentiende keer sinds oktober dat Amerikaanse doelen in Irak worden aangevallen. De Verenigde Staten houden meestal Iraanse milities in Irak verantwoordelijk voor de aanvallen.

Rouhani: Iran zal nooit onder druk met de VS praten
Iran zal nooit gesprekken voeren met zijn oude vijand, de Verenigde Staten, onder druk, zei president Hassan Rouhani in een nieuwsconferentie op televisie op zondag, eraan toevoegend dat de hulp van Teheran essentieel was om de veiligheid in het Midden-Oosten te vestigen. "Iran zal nooit onder druk onderhandelen ... We zullen nooit toegeven aan de druk van Amerika en we zullen niet onderhandelen vanuit een positie van zwakte. De 'maximale druk' van Amerika ten opzichte van Iran is gedoemd te mislukken," zei Rouhani. "Zorgen voor vrede en stabiliteit in de gevoelige regio van het Midden-Oosten en in de Perzische Golf is onmogelijk zonder de hulp van Iran."

14 februari 2020
Verslag in Syrië: Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus; 7 doden
Syrische media berichtten donderdagavond dat Israëlische vliegtuigen een luchtaanval hebben uitgevoerd in het gebied rond Damascus. De rapporten zeiden dat de luchtafweersystemen van het land waren geactiveerd tegen wat werd omschreven als "vijandige doelen" boven Damascus. Het Syrische regime zei dat sommige van de doelen werden onderschept door het afweersysteem. Een Syrische militaire functionaris zei dat het verdedigingssysteem verschillende raketten onderschepte die vanuit de Golanhoogte werden afgevuurd. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Het beleid van Israël is om geen commentaar te geven op dergelijke incidenten. Er zijn minstens 7 doden gevallen.

13 februari 2020
Amerikaanse Senaat neemt wetgeving aan ter beteugeling van Trumps vermogen om oorlog te voeren tegen Iran
De Amerikaanse senaat steunde donderdag de wetgeving om het vermogen van president Donald Trump om oorlog tegen Iran te voeren te beperken, de president te berispen na een aanval tegen een top-Iraanse generaal en de vergelding van Teheran vorige maand wekte angst voor een breder regionaal conflict. Terwijl de stemming voortduurde, was de stem 51-44 voor de resolutie, waardoor Trump de Amerikaanse troepen die betrokken waren bij vijandelijkheden tegen Iran zou moeten verwijderen, tenzij het Congres de oorlog verklaart of een specifieke machtiging voor het gebruik van militair geweld geeft. Trump heeft een veto beloofd.

IDF vijfjarenplan: dodelijker, hightech leger met focus op Iran-dreiging
Inspanningen om de Iraanse dreiging tegen te gaan en de integratie van nieuwe technologieën, staan centraal in het vijfjarenplan van het leger dat donderdag werd gepresenteerd door Israel Defence Forces Chief of Staff Aviv Kochavi. Iran staat hoog op de prioriteitenlijst van het leger en Kochavi is van plan een fulltime generaal aan te stellen om toezicht te houden op alle elementen van de Iraanse dreiging, van het nucleaire programma van de Islamitische Republiek tot de militaire expansie in de regio.

Amerikaans oorlogsschip in Arabische Zee legt beslag op vermoedelijke Iraanse wapens
Een oorlogsschip van de Amerikaanse marine heeft wapens in beslag genomen waarvan wordt aangenomen dat het van Iraanse "ontwerp en fabricage" is, waaronder meer dan 150 anti-tank geleide raketten en drie Iraanse grond-lucht raketten, zei het Amerikaanse leger donderdag. In een verklaring zei het Amerikaanse leger dat de USS Normandië zondag aan boord van een dhow in de Arabische Zee is gegaan. "De in beslag genomen wapens omvatten 150 'Dehlavieh' anti-tank geleide raketten (ATGM), dit zijn door Iran vervaardigde kopieën van Russische Kornet ATGM's," zei de verklaring. "Andere wapenonderdelen in beslag genomen aan boord van de dhow waren van Iraans ontwerp en fabricage en omvatten drie Iraanse grond-lucht raketten, Iraanse warmtebeeldwapens, en Iraanse componenten voor onbemande lucht- en oppervlakteschepen", voegde hij eraan toe. Er werd niet gezegd wat voor soort grond-lucht raketten in beslag werden genomen.

12 februari 2020
Vijf mannen beschuldigd in de VS van het proberen handel te drijven in Iraanse olie in strijd met sancties
Vijf mannen zijn gearresteerd en beschuldigd van poging tot handel in Iraanse olie in strijd met Amerikaanse handelssancties, meldt The Associated Press. Het kantoor van de Amerikaanse procureur in Philadelphia zegt dat het gaat om Zhenyu Wang, Robert Thwaites en Nicholas James Fuchs, allemaal in Dallas; Daniel Ray Lane uit McKinney, Texas; en Nicholas Hovan van New York City. Ze worden beschuldigd van samenzwering en het overtreden van Amerikaanse economische sancties tegen Iran. De criminele klacht beweert dat de vijf sinds afgelopen juli hadden geprobeerd illegaal olie uit Iran te kopen om te verkopen aan een raffinaderij in China. De klacht beweert dat ze van plan waren om twee oliezendingen per maand te doen met een verwachte winst van $ 28 miljoen per maand. Advocaat William McSwain van de VS zei in een verklaring dat de schendingen van de sancties de Amerikaanse veiligheid in gevaar zouden brengen. Indien veroordeeld, zou elk van de mannen tot 25 jaar gevangenisstraf kunnen krijgen en een boete van maximaal $ 1,25 miljoen krijgen.

Pompeo noemt het ruimtevaartprogramma Iran 'roekeloos', dringt aan op internationale druk
De Amerikaanse staatssecretaris Michael R. Pompeo drong er bij de wereldmachten op aan Iran te confronteren voor zijn 'roekeloze ballistische rakettenactiviteit', nadat zijn Zafar 1-communicatiesatelliet was gelanceerd maar op 9 februari geen baan had kunnen bereiken. 'Het Iraanse regime gebruikt satellietlanceringen voor zijn ballistische raketten, "zei Pompeo. "De technologieën die worden gebruikt om satellieten in een baan om de aarde te brengen, zijn vrijwel identiek en uitwisselbaar met die in systemen met een groter bereik, inclusief intercontinentale ballistische raketten. Met elke lancering, ongeacht of deze mislukt is, kan Iran bovendien ervaring opdoen met behulp van technologieën die zijn raketprogramma's ten goede kunnen komen onder het mom van een vreedzaam ruimtevaartprogramma. "Irans reeks ruimtelanceringen weerspiegelt het falen van de Iran-deal om tests te beperken die de verdere vooruitgang van het ballistische rakettenprogramma van Iran zouden kunnen ondersteunen. De deal met Iran heeft het verbod op het testen van raketten en de ontwikkeling van systemen voor het afleveren van kernwapens door Iran opgeheven en we zien vandaag de gevaarlijke gevolgen. Het moet de wereldsponsor van terrorisme ter wereld niet worden toegestaan ​​ballistische raketten te ontwikkelen en te testen. Deze norm voor gezond verstand moet door de internationale gemeenschap worden hersteld." De Verenigde Staten zullen wereldwijd steun blijven opbouwen om de roekeloze ballistische raketactiviteit van het Iraanse regime aan te pakken, en we zullen het regime enorme druk blijven opleggen om zijn gedrag te veranderen."

Iran dreigt 'verpletterende reactie' op elke Israëlische actie tegen zijn regionale belangen
Iran zal krachtig reageren op elke Israëlische actie tegen zijn belangen in de regio, zei woordvoerder Abbas Mousavi van het ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag volgens het persbureau Mehr. "De Islamitische Republiek Iran zal een verpletterende reactie geven die spijt zal hebben van elke vorm van agressie of domme actie van dit regime tegen de belangen van ons land in Syrië en de regio," zei hij. Iraanse functionarissen beschuldigen Israël van aanvallen op militaire troepen in Syrië die gelieerd zijn aan Teheran.

11 februari 2020
Frankrijk veroordeelt Iran wegens mislukte satellietlancering
Frankrijk veroordeelde maandag een bod van Iran om een satelliet in de ruimte te plaatsen en drong er bij Teheran op aan zich te houden aan internationale verplichtingen met betrekking tot zijn controversiële ballistische rakettenprogramma, meldt AFP. "Frankrijk veroordeelt deze lancering die een beroep doet op technologieën die worden gebruikt voor ballistische raketten en met name intercontinentale ballistische raketten," zei het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Herinnerend aan de verplichtingen van Iran op grond van een resolutie van de VN-Veiligheidsraad van 2018, voegde het ministerie eraan toe: "Het ballistische programma van Iran schaadt de regionale stabiliteit en tast de Europese veiligheid aan. Frankrijk roept Iran op zijn internationale verplichtingen ter zake volledig na te komen." De verklaring kwam een dag nadat Iran had aangekondigd dat het "met succes" een satelliet had gelanceerd maar deze niet in een baan om de aarde had gebracht.

Bennett zegt dat Israël de maatregelen tegen Iran zal opvoeren
Minister van Defensie Naftali Bennett zei dinsdag dat Israël zijn inspanningen zal opvoeren om het expansieve beleid van Iran in het Midden-Oosten en zijn volmachten te bestrijden. "We werken voortdurend en eisen zware tol van Iran tot we ons uiteindelijke doel bereiken: Iran uit Syrië schoppen", zei Bennett. "We hebben constant gevochten tegen de tentakels van Iran in Libanon, Syrië en de Gazastrook, maar we hebben ons niet gericht op het verzwakken van Iran zelf. We veranderen ons beleid vanaf nu - we zijn op een continue campagne om de Iraanse octopus zelf te verzwakken."

10 februari 2020
Iraakse functionarissen: de VS zullen ontheffing van essentiële Iran-sancties verlenen
De Verenigde Staten hebben Irak aangegeven bereid te zijn om ontheffing van sancties uit te breiden waardoor het land essentiële Iraanse gas- en elektriciteitsimporten kan blijven invoeren, zeiden drie Iraakse functionarissen deze week, een stap die een belangrijke test zou zijn voor de banden tussen Bagdad en Washington. Een eerdere vrijstelling, verleend in oktober, loopt af op 13 februari. De drie functionarissen zeiden dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, die dergelijke afstandsverklaringen afgeeft, zich bereid heeft verklaard om de afstandsverklaring met nog eens drie maanden te verlengen - als Irak tegen het einde van de week een tijdlijn kan formuleren met een plan om zichzelf af te wenden Iraanse gasafhankelijkheid.

Iran: Amerikaanse moord op Iraanse generaal verzwakt de strijd tegen IS
Het hoofd van het nucleaire programma van Iran zei maandag dat de Amerikaanse moord op een hooggeplaatste Iraanse generaal de strijd tegen de extremistische islamitische staat in de regio heeft verzwakt. Ali Akbar Salehi vertelde tijdens een bijeenkomst van het International Atomic Energy Agency in Wenen dat de drone-aanval van vorige maand waarbij generaal Qassem Soleimani om het leven kwam, aantoonde dat "de Amerikaanse regering nog niet tot zinnen is gekomen door de realiteit te erkennen." Washington richtte zich op Soleimani, die de Iraanse expeditie Quds Force leidde, en zei dat hij aanvallen op Amerikanen plant. In zijn rol was Soleimani ook cruciaal voor inspanningen om milities in Irak te mobiliseren om de Islamitische Staat te bestrijden, en Salehi noemde hem "het meest instrumentele element in de strijd tegen ISIS".

Meer dan 100 Amerikaanse troepen die zijn gediagnosticeerd met hersenletsel door recente aanval van Iran
Het Amerikaanse leger bereidt zich voor op een rapportage van meer dan 50 procent in het aantal gevallen van traumatisch hersenletsel als gevolg van de raketaanval van Iran op een basis in Irak vorige maand, vertelden Amerikaanse functionarissen maandag aan Reuters. De ambtenaren, die voorafgaand aan een aankondiging spraken op voorwaarde van anonimiteit, zeiden dat er meer dan 100 gevallen van TBI waren, een stijging ten opzichte van de 64 die vorige maand werden gemeld. Het Pentagon weigerde commentaar te geven, maar had in het verleden gezegd een toename van het aantal te verwachten in de weken na de aanval omdat symptomen enige tijd kunnen duren om zich te manifesteren en troepen soms langer wachten om ze te melden.

9 februari 2020
Iran lanceert satelliet; VS kijkt met argwaan toe
Een Iraanse minister zegt dat het land op zondag een satelliet zal lanceren als onderdeel van een nieuw programma waarvan de VS zegt dat het dekking biedt voor het testen van ballistische raketten. "De Zafar-satelliet wordt vandaag vanuit Semnan met een snelheid van 7.400 kilometer in een baan om de aarde geplaatst", zei de Iraanse minister van Informatie- en Communicatietechnologie Mohammad Javad Azari-Jahromi, volgens het officiële persbureau IRIB. Iran zei zaterdag dat de lancering van de Zafar was uitgesteld. Het gaf geen reden voor de vertraging, maar rapporten beweerden dat er op de geplande dag van de lancering een massale cyberaanval op de Iraanse internetdiensten was geweest.

Temidden van spanning met de VS, onthult Iran nieuwe raket
Staatstelevisie zei dat de elite Revolutionary Guards Corps van Iran, die de leiding heeft over het raketprogramma, een nieuwe korteafstandsraket had onthuld. De aankondigingen komen op een moment van hoge spanning met de Verenigde Staten, die de Iraanse militaire commandant Qassem Soleimani doodden tijdens een drone-aanval in Bagdad op 3 januari, waardoor Iran een raketaanval pleegde op een Amerikaanse militaire basis in Irak.

De raketlancering van Iran slaagt er niet in satelliet in een baan om de aarde te brengen
Een Iraanse raket slaagde er zondag niet in om een ​​satelliet in een baan om de aarde te brengen, zo meldde de staatstelevisie.
De lancering vond plaats in Imam Khomeini Spaceport in de provincie Semnan in Iran, ongeveer 230 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad van Iran, Teheran. Een Simorgh of "Phoenix" -raket kon de Zafar 1-communicatiesatelliet echter niet in een baan om de aarde brengen, meldde de Iraanse staatstelevisie vanwege een lage snelheid. De lancering was gepland te midden van vieringen voorafgaand aan de februari-verjaardag van de Islamitische Revolutie van Iran in 1979. Iran onthult in deze tijd routinematig technologische prestaties voor zijn strijdkrachten, zijn ruimtevaartprogramma en zijn nucleaire inspanningen. De mislukking van zondag kwam na twee mislukte lanceringen van de Payam- en Doosti-satellieten vorig jaar, evenals een raketexplosie in augustus. Een afzonderlijke brand in het Imam Khomeini Space Center in februari 2019 doodde ook drie onderzoekers, zeiden de autoriteiten destijds.

Netanyahu: Israël werkt in Syrië, Libanon om Iraanse wapenlevering te dwarsbomen
Premier Benjamin Netanyahu zei zondag tijdens een Likud-verkiezingsrally in Nahariya: "We hebben vandaag vernomen dat Iran er niet in is geslaagd een satelliet te lanceren." "Ze leveren ook geen wapens aan Syrië en Libanon, omdat we daar altijd actief zijn, ook vandaag de dag", voegde hij eraan toe.

7 februari 2020
Rusland: Israëlische aanvallen in Damascus brachten civiele vlucht in gevaar
Het Russische ministerie van defensie heeft vrijdag een verklaring afgegeven waarin wordt beweerd dat luchtaanvallen in de Damascus-regio, die ze toeschrijven aan Israël, een burgervlucht riskeerden met 172 passagiers. Volgens het Russische leger probeerde een Airbus 320-vliegtuig op dat moment op het vliegveld in Damascus te landen, maar werd het gedwongen op een ander vliegveld in het noordwesten van Syrië te landen. "Het is voor de Israëlische luchtmacht een werkmethode geworden om een burgerluchtvaartuig te gebruiken als een schild tegen Syrische luchtafweersystemen", leest de verklaring van Moskou.

Iraanse Garde maakt nieuwe informatie over Amerikaanse basisaanvallen bekend
Iran zal binnenkort nieuwe informatie onthullen over de raketaanval die het vorige maand op een Amerikaanse basis in Irak heeft uitgevoerd, meldde het ISNA persbureau op vrijdag Amirali Hajizadeh, hoofd van de ruimtevaartafdeling van de Guards. De spanningen zijn toegenomen tussen Iran en de Verenigde Staten nadat de hoogste Iraanse militaire commandant Qassem Soleimani op 3 januari in een Amerikaanse drone-aanval in Bagdad was gedood, wat de Islamitische Republiek ertoe bracht wraak te nemen met een raketaanval op de basis van Ain al Assad in Irak dagen later.

6 februari 2020
Syrische luchtverdediging onderschept Israëlische raketten; 23 doden
Syrische luchtverdediging onderschepte Israëlische raketten boven de hoofdstad Damascus, zeiden de staatsmedia donderdag vroeg, zonder de aard van de doelen te specificeren. De Syrische door de staat gerunde Ikhbariyah TV zei dat de aanval werd gelanceerd vanaf de Golan-hoogvlakte en via het Libanese luchtruim. Staatsnieuwsbureau SANA zei dat luchtafweer de meeste raketten heeft neergeschoten voordat ze hun doelen bereikten. In Groot-Brittannië gevestigde oorlogsmonitor van het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat verschillende raketten werden afgevuurd op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities in de buurt van Damascus, inclusief in de stad Al-Kiswa en de militaire luchthaven Mezze. Er zijn minstens 23 doden gevallen.

5 februari 2020
Rapport: Israël en de Verenigde Arabische Emiraten houden een geheime bijeenkomst op het Witte Huis om hun inspanningen tegen Iran te plannen
De Trump-regering organiseerde een geheime bijeenkomst met functionarissen uit Israël en de Verenigde Arabische Emiraten in het Witte Huis om reacties op de Iraanse dreiging te bespreken, meldde Axios dinsdagavond. Volgens het rapport, waarin Israëlische en Amerikaanse functionarissen werden aangehaald, vond de geheime trilaterale bijeenkomst plaats op 17 december en maakt deel uit van een grotere inspanning van de regering Trump om nauwere banden tussen Israël en de Arabische wereld te bevorderen. Tijdens de vergadering bespraken de drie partijen een mogelijk non-aanvalsverdrag tussen Israël en de VAE als een tussenstap naar diplomatieke normalisatie. De drang naar een Arabisch-Israëlische alliantie werd geleid door schoonzoon van president Donald Trump en senior adviseur, Jared Kushner. De bijeenkomst in december omvatte de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Robert O'Brien, zijn plaatsvervanger, Victoria Coates, en speciale gezant voor Iran, Brian Hook. De Israëlische delegatie werd geleid door de Israëlische nationale veiligheidsadviseur Meir Ben-Shabbat, terwijl de delegatie van de Verenigde Arabische Emiraten werd vertegenwoordigd door ambassadeur Yousef al-Otaiba. Vier dagen na de vergadering wees de minister van Buitenlandse Zaken Abdullah bin Zayed van de Verenigde Arabische Emiraten op de opwarming van de aarde met Israël en twitterde hij een artikel met de titel 'De hervorming van de islam, een Arabisch-Israëlische alliantie krijgt vorm in het Midden-Oosten.' De volgende dag zei premier Binyamin Netanyahu dat de tweet van Zayed "het resultaat is van het rijpen van veel contacten en inspanningen, die op dit moment, en ik benadruk op dit moment, het beste gediend zou zijn met stilte."

U.N. waakhond ziet geen nieuwe Iraanse schendingen van nucleaire deal
Iran heeft geen verdere stappen gezet om zijn nucleaire deal met wereldmachten in 2015 te schenden, omdat het vorige maand afstand heeft gedaan van alle beperkingen die door de overeenkomst zijn opgelegd, zei het hoofd van het nucleaire waakhondsbureau van de Verenigde Staten woensdag. "Na de vijfde stap is er geen follow-up geweest", zei Raphael Grossi tijdens zijn eerste officiële bezoek aan Washington sinds hij in december directeur-generaal werd van het International Atomic Energy Agency. "Natuurlijk blijven ze verrijken." Teheran begon in juli met het opslaan van meer laagverrijkt uranium dan toegestaan ​​door de nucleaire deal in de eerste van de vijf inbreuken die het heeft verklaard in reactie op het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump in 2018 om de Verenigde Staten uit het akkoord te halen en opnieuw harde sancties op te leggen die de aardolie-export van Iran hebben gewurgd, waardoor de economie is gehavend. Iran zegt dat het de overtredingen zou omkeren, waaronder het verrijken van uranium naar een hoger niveau dan in de overeenkomst is vastgelegd en verboden geavanceerde centrifuges exploiteert, de machines die uranium zuiveren als de sancties werden verwijderd. De inbreuken waren erop gericht de Europese mogendheden onder druk te zetten om Iran te helpen de impact van de Amerikaanse sancties te doorstaan ​​en misschien ook de Verenigde Staten onder druk te zetten om sancties te verlichten en gesprekken met Iran te openen.

4 februari 2020
Bennett zal VS geavanceerde wapens vragen om Iran te bestrijden
Minister van Defensie Naftali Bennett vertrok op dinsdagochtend voor zijn eerste werkbezoek in Washington sinds zijn aantreden. Tijdens zijn bezoek ontmoet Bennett de Amerikaanse minister van Defensie Mark Esper en ontvangt hij officiële eer in het Pentagon. Van de twee wordt verwacht dat ze regionale dreigingen in het Midden-Oosten bespreken, waaronder de Iraanse agressie en de pogingen van Iran om zich in Syrië te verschansen en zijn doel om kernwapens te verwerven. Bronnen in de buurt van Bennett hebben gezegd dat hij verwacht een reeks geavanceerde wapens aan te vragen die nodig zijn om de strijd tegen de Iraanse verschansing in Syrië en Irak voort te zetten. Minister van Energie Yuval Steinitz zal in plaats van Bennett optreden tot zijn terugkeer naar Israël.

Iran executeert man voor spionage voor CIA
De straf voor een man die ter dood is veroordeeld in Iran voor spionage voor de CIA en probeert informatie door te geven over het nucleaire programma van Teheran zal binnenkort worden uitgevoerd, aldus de autoriteiten op dinsdag, volgens het semi-officiële persbureau Fars. In een ander geval werden twee mensen die voor een goed doel werkten veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf voor spionage en vijf jaar gevangenisstraf voor het optreden tegen de nationale veiligheid op vergelijkbare gronden, zei rechter-woordvoerder Gholamhossein Esmaili, volgens Fars.

3 februari 2020
Iran lanceert satelliet in programma dat VS koppelt aan raketten
Iran zal tegen het einde van deze week een satelliet in een baan om de aarde brengen, zei een minister op maandag, als onderdeel van een nieuw programma dat volgens de Verenigde Staten een dekking is voor de ontwikkeling van ballistische raketten. Iran had vorig jaar ten minste twee mislukte satellietlanceringen. Teheran ontkent dat satellietactiviteit een dekmantel is voor de ontwikkeling van raketten en zegt dat het nooit de ontwikkeling van kernwapens heeft nagestreefd.

Iran kan VN-inspecteurs blokkeren als het geconfronteerd wordt met een 'nieuwe situatie'
De president van Iran zei maandag dat Teheran zou kunnen heroverwegen om VN inspecteurs toegang te geven tot de nucleaire faciliteiten van Iran als het land zou worden geconfronteerd met 'een nieuwe situatie', meldde het officiële persbureau IRNA. De opmerkingen van Hassan Rouhani kwamen tijdens een ontmoeting met Josep Borrell, het nieuwe hoofd buitenlandse zaken van de Europese Unie, die bij zijn eerste bezoek aan Iran bracht sinds zijn aantreden. Het bezoek wordt gezien als de laatste stap van de EU om de nucleaire deal van Teheran met wereldmachten te redden. De overeenkomst hangt af van één enkele draad, die internationale inspectie van zijn atoomlocaties mogelijk maakt, en wordt al bedreigd.

2 februari 2020
Nieuwe hoofd van het buitenlands beleid van de EU brengt zijn eerste bezoek aan Iran
Het hoofd buitenlandse zaken van de Europese Unie reist naar Iran om de leiders van het land te ontmoeten, zei het Iraanse officiële persbureau zondag, temidden van hoge regionale spanningen. Het bezoek wordt gezien als de laatste stap van de EU om de nucleaire deal van 2015 tussen Teheran en wereldmachten te redden. Josep Borrell zal maandag volgens IRNA een ontmoeting hebben met de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif en andere Iraanse functionarissen.

Iran bereidt zich voor om een nieuwe satelliet te lanceren
Iran bereidt zich voor op de lancering van een nieuwe wetenschappelijke observatiesatelliet in de "komende dagen", vertelde het hoofd van het nationale ruimteagentschap AFP zaterdag. De vervaardiging van de Zafar-satelliet (Victory in Farsi) "begon drie jaar geleden met de deelname van 80 Iraanse wetenschappers", zei Morteza Berari, zonder een datum voor de lancering te geven. De satelliet van 113 kilogram wordt gelanceerd door een Simorgh-raket 530 kilometer (329 mijl) boven de aarde, waar hij dagelijks 15 banen zal maken, voegde Berari toe. De satelliet is ontworpen om "meer dan 18 maanden" operationeel te blijven, zei hij. De "primaire missie" zal beelden verzamelen, zei Berari, die zei dat Iran dergelijke gegevens nodig heeft om aardbevingen te bestuderen, natuurrampen te voorkomen en de landbouw te ontwikkelen. "Het zal een nieuwe stap zijn voor ons land," zei Berari en merkte op dat Iran er eerder in was geslaagd om een satelliet in een baan rond de 250 km (155 mijl) boven de aarde te plaatsen.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!