InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Januari 2020

24 januari 2020
Rapport: Pro Iran Hezbollah Brigade wordt aangevallen in Irak nabij de Syrische grens
Niet-geïdentificeerde vliegtuigen vielen de Iraakse pro-Iraanse groep De Hezbollah Brigade-basis in Irak aan de grens met Syrië aan. Volgens een rapport van het Al Arabiya-netwerk werden drie afzonderlijke aanvallen in hetzelfde gebied uitgevoerd.

22 januari 2020
Netanyahu dringt er bij Macron op aan Iran onder druk te zetten
Premier Benjamin Netanyahu spoorde woensdag de Franse president Emmanuel Macron aan om zich bij de Verenigde Staten en Israël aan te sluiten om Iran onder druk te zetten om zijn "agressieve nucleaire activiteit" te stoppen. Netanyahu zei later dat de twee zijn overeengekomen "een strategische dialoog tot stand te brengen" tussen de twee landen in een poging om gemeenschappelijke belangen te bevorderen. De vergadering werd gehouden als onderdeel van een tweedaags evenement georganiseerd door World Holocaust Forum.

Macron zegt dat Frankrijk 'niet flexibel' is vanwege de nucleaire ambities van Iran
De Franse president Emmanuel Macron zei woensdag dat Frankrijk onbuigzaam zal zijn over de nucleaire ambities van Iran en dat zijn land vastbesloten is dat Teheran nooit nucleaire wapens zal verwerven. "In de huidige context is Frankrijk vastbesloten dat Iran nooit een kernwapen verwerft, maar ook dat we alle militaire escalatie in de regio vermijden," zei Macron. Macron maakte de opmerkingen in Jeruzalem na een ontmoeting met premier Benjmain Netanyahu en president Reuven Rivlin in afwachting van de herdenkingen die 75 jaar na de bevrijding van het nazi-vernietigingskamp Auschwitz markeerden.

Iran zal nooit nucleaire wapens zoeken, met of zonder nucleaire deal, zegt Rouhani
Iran zal nooit nucleaire wapens zoeken, met of zonder nucleaire deal, zei de Iraanse president Hassan Rouhani woensdag. Hij riep de Europese machten op om te voorkomen dat Washington de fout maakt om Teherans nucleaire deal met grote machten in 2015 te schenden. "We hebben nooit nucleaire wapens gezocht ... Met of zonder de nucleaire deal zullen we nooit nucleaire wapens zoeken ... De Europese mogendheden zullen verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het overtreden van het pact", aldus Rouhani, volgens zijn website. In reactie op de terugtrekking van Washington uit de deal in 2018 en de wederoplegging van sancties, heeft Iran geleidelijk zijn verplichtingen teruggedrongen. Rouhani zei dat Iran toegewijd bleef aan de deal en zijn stappen zou kunnen terugdraaien van naleving als andere partijen hun verplichtingen nakomen.

Militaire bondgenoot van Soleimani doodgeschoten in het zuidwesten van Iran
Gewapende mannen in Iran doodden een commandant van de hardline Basij-militie die een bondgenoot was van Qassem Soleimani, de hoge commandant van de Revolutionaire Garde die werd gedood in een Amerikaanse drone-aanval in Irak, meldde het officiële persbureau IRNA woensdag. De Basij staan onder het bevel van de Guards, de krachtigste en zwaarst bewapende veiligheidstroepen in de Islamitische Republiek. IRNA zei dat Abdolhossein Mojaddami, een Basij-commandant in de stad Darkhovin in de zuidwestelijke provincie Khuzestan, dinsdag voor zijn huis werd neergeschoten door twee mannen op een motorfiets. Er was geen directe claim van verantwoordelijkheid voor de aanval, zei IRNA. Het beschreef Mojaddami als een van de "verdedigers van het heiligdom", een referentie die wordt gebruikt om leden van veiligheidstroepen te beschrijven die in recente conflicten in Irak of Syrië hebben gevochten.

Trump ontmoet Iraakse tegenhanger, voor het eerst sinds dood Soleimani
De Amerikaanse president Donald Trump liet doorschemeren dat sancties tegen Irak nog steeds mogelijk waren in een bilaterale ontmoeting met de Irakese president op woensdag, de eerste sinds een Amerikaanse drone-aanval op Iraakse bodem een ​​top Iraanse generaal doodde en de banden tussen Washington en Bagdad bijna deed verbreken. De Iraakse president Barham Saleh ontmoette Trump aan de zijlijn van het jaarlijkse World Economic Forum in Davos, Zwitserland, te midden van bedreigingen van door Iran gesteunde milities die beloven wraak te nemen als hij zou gaan zitten met de Amerikaanse president. Het was de eerste bijeenkomst op hoog niveau sinds de Amerikaanse drone-aanval waarbij de Iraanse generaal Qassem Soleimani en senior Iraakse militiecommandant Abu Mahdi al-Muhandis bij de luchthaven van Bagdad om het leven kwamen. De aanval veroorzaakte woedde bij Iraakse functionarissen in het hele politieke spectrum en leidde tot het aannemen van een niet-bindende resolutie om Amerikaanse troepen uit Irak te verdrijven. In reactie daarop dreigde Trump met sancties in Irak, die ingrijpende en verwoestende gevolgen voor de economie van het land zouden hebben indien gerealiseerd.

21 januari 2020
Iran vraagt VS, Frankrijk om apparatuur om de zwarte dozen van het neergehaalde vliegtuig te downloaden
Iran heeft apparatuur gevraagd die het nodig heeft van Amerikaanse en Franse autoriteiten om informatie te downloaden van zwarte dozen op een neergehaald Oekraïens passagiersvliegtuig, maar Teheran heeft nog geen positief antwoord ontvangen, zei de Iraanse burgerluchtvaartorganisatie. Canada, Oekraïne en andere landen met burgers op de vlucht waarbij alle 176 mensen aan boord werden gedood toen het per ongeluk op 8 januari werd neergeschoten, hebben Iran gevraagd de vluchtgegevens en stemrecorders naar experts in het buitenland te sturen voor analyse.

Iraans parlementslid kondigt $ 3 miljoen prijs aan voor "wie Trump vermoordt" - ISNA
Een Iraanse wetgever kondigde een prijs van 3 miljoen dollar aan "iedereen die Trump doodt" aan, meldde het Iraanse semi-officiële persbureau. "Namens mensen uit de provincie Kerman zullen we een prijs van 3 miljoen dollar in contanten betalen aan iedereen die Trump vermoordt," zei Ahmad Hamzeh volgens ISNA tegen parlementariërs. Hij ging niet in op de vraag of het een besluit was van de geestelijke leiders van Iran om de Amerikaanse president Donald Trump te bedreigen. Kerman is de geboorteplaats van Qassem Soleimani, Irans topcommandant van de Quds Force die op 3 januari door een Amerikaanse drone werd gedood in Irak.

Iran erkent Russische gemaakte raketten afgevuurd te hebben naar Oekraïnse vliegtuig
Iran erkende dinsdag dat zijn strijdkrachten twee Russische luchtafweerraketten op een Oekraïense straalvliegtuig afvuurden dat crashte na het opstijgen vanaf de belangrijkste luchthaven van Teheran eerder deze maand, waarbij alle 176 mensen aan boord werden gedood. Het nieuwe voorlopige rapport van de Iraanse burgerluchtvaartorganisatie stopte echter kort met het beschuldigen van de TOR-M1 voor de crash van de Boeing 737-800, gevlogen door Ukraine International Airways.

20 januari 2020
Iran zegt dat Zarif Davos niet bijwoont omdat de organisatoren "zijn agenda hebben gewijzigd"
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif zal deze week de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos niet bijwonen omdat de organisatoren "hun agenda abrupt hadden gewijzigd", zei de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken maandag. "Hij was gepland om deel te nemen ... maar ze veranderden abrupt het schema en het was niet het schema dat we afgesproken hebben. Dus hij zal Davos niet bijwonen," vertelde Abbas Mousavi in een wekelijkse televisieconferentie. Reuters meldde vorige week dat Zarif niet langer op de lijst stond van bijna 3.000 mensen die tijdens het evenement zouden moeten verschijnen, dat wordt gehouden onder de vlag "Stakeholders for a Sustainable and Cohesive World".

Iran zegt dat het de nucleaire deal van 2015 nog steeds respecteert en verwerpt "ongegronde" EU-claims
Iran blijft nog steeds in zijn nucleaire deal van 2015 ondanks het terugdraaien van zijn verplichtingen aan het pact, zei woordvoerder Abbas Mousavi van het ministerie van Buitenlandse Zaken maandag over kritiek op Europese machten omdat ze de overeenkomst niet hebben gered. "Teheran blijft nog steeds in de deal ... de beweringen van de Europese mogendheden dat Iran de deal schendt, zijn ongegrond", vertelde hij een wekelijkse nieuwsconferentie op televisie. "Of Iran zijn nucleaire verplichtingen verder zal verminderen, hangt af van andere partijen en of de belangen van Iran worden gewaarborgd door de deal," zei Mousavi.

Zarif: Iran zal NPT verlaten als nucleaire kwestie naar VN verwijst
Als Iran wordt gerapporteerd aan de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties over zijn nucleaire activiteit, dan zal Teheran zich terugtrekken uit het Non-proliferatieverdrag (NPT), zei de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif maandag volgens het officiële persbureau IRNA. "Als de Europeanen hun ongepast gedrag voortzetten of het dossier van Iran naar de Veiligheidsraad sturen, zullen we ons terugtrekken uit het NPV," citeerde IRNA Zarif.

Iran beschouwt dubbele onderdanen op het neergeschoten Oekraïense vliegtuig als Iraniërs
Iran beschouwt de passagiers met een dubbele nationaliteit, die in een Oekraïens vliegtuig zaten dat eerder deze maand per ongeluk werd neergeschoten, Iraanse burgers, zei een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken maandag. Veel van de 176 die omkwamen in de ramp waren Iraniërs met een dubbele nationaliteit, Canada had 57 burgers aan boord. "We hebben Canada laten weten dat Teheran dubbele onderdanen die zijn omgekomen bij het vliegtuigongeluk als Iraanse burgers beschouwt ... Iran rouwt om hun dood , "zei de Iraanse woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De Canadese minister van Buitenlandse Zaken Francois-Philippe Champagne heeft afgelopen woensdag het Iraanse standpunt over de dubbele nationaliteit afgewezen als 'onzin'.

19 januari 2020
Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei zaterdag dat het sancties had opgelegd aan een generaal van de Islamitische Revolutionaire Garde van Iran, die eenheden leidde die de schuld hadden voor een massamoord op demonstranten in november. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft eerder gezegd dat het video's had ontvangen van de revolutionaire soldaten die het vuur openden zonder waarschuwing voor demonstranten in het district Mahshahr in het zuidwesten van Iran. Minstens 148 mensen werden gedood. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat het Shahvarpour aanwijst, een commandant in de provincie Khuzestan waar Mahshahr is gevestigd, volgens een Amerikaanse wet die ambtenaren van buitenlandse regeringen en hun directe familieleden bant voor wie er "geloofwaardige informatie was over hun betrokkenheid bij grove schendingen van de mensenrechten."

Iran houdt zwarte dozen voorlopig
De zwarte dozen van het Oekraïense vliegtuig dat door Iran is neergehaald, blijven vooralsnog in Iran. Teheran gaat eerst zelf proberen om de informatie te onderzoeken, meldt de functionaris die de leiding heeft over het onderzoek. Dezelfde functionaris zei gisteren nog dat de dozen naar Oekraïene worden gestuurd, maar dat lijkt toch anders te liggen. Hij zegt wel dat ze alsnog naar het buitenland gaan als het Iran niet lukt om de vluchtgegevens uit te lezen.

17 januari 2020
Elf Amerikaanse troepen gewond geraakt op 8 januari bij Iran-raketaanval in Irak
De Verenigde Staten behandelden 11 van hun troepen voor symptomen van hersenschudding na een Iraanse raketaanval op een Iraakse basis waar Amerikaanse troepen waren gestationeerd, zei het Amerikaanse leger donderdag, nadat aanvankelijk was gezegd dat geen dienstleden gewond raakten. De aanval was een vergelding voor een Amerikaanse drone-aanval in Bagdad op 3 januari waarbij Qassem Soleimani, de commandant van de elite Quds Force van de Revolutionaire Garde van Iran, werd gedood.
President Donald Trump en het Amerikaanse leger hadden gezegd dat er geen slachtoffers vielen na de aanval op de vliegbasis Ain al-Asad in het westen van Irak en een faciliteit in de noordelijke Koerdische regio. "Hoewel er geen Amerikaanse dienstleden werden gedood in de Iraanse aanval op 8 januari in Al Asad, werden er verschillende behandeld voor hersenschudding door de ontploffing en worden ze nog steeds beoordeeld", zei Captain Bill Urban, woordvoerder van het US Central Command. Als voorzorgsmaatregel werden sommige serviceleden naar Amerikaanse faciliteiten in Duitsland of Koeweit gebracht voor "vervolgonderzoek", voegde hij eraan toe. "Wanneer dienstplichtig wordt geacht, worden de dienstleden geacht terug te keren naar Irak." Maar liefst 1500 Amerikanen werden ingezet op de enorme basis diep in de Anbar-woestijn in Irak.

Vragen over vliegen KLM boven Iran
Regeringspartijen CDA en D66 willen opheldering van het kabinet over het doorvliegen boven Iran door KLM, ondanks de Iraanse raketaanvallen op een militaire basis in Irak. De aanvallen vonden plaats in de nacht van 7 op 8 januari. KLM besloot pas de ochtend van 8 januari niet meer boven Irak en Iran te vliegen. Dat was nadat een Oekraïns passagiersvliegtuig boven Teheran was neergeschoten. De twee partijen betwijfelen of KLM de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid na de ramp met vlucht MH17 heeft opgevolgd. De OVV stelde dat er beter gecommuniceerd moet worden.

Khamenei leidt vrijdagmiddaggebed
De feitelijke machthebber van Iran ayatollah Khamenei leidt voor het eerst in acht jaar het vrijdaggebed in Teheran. Dat doet hij in een periode van protesten over het neerhalen van het passagiersvliegtuig door Iran. Khamenei leidt het gebed alleen bij bijzondere gelegenheden. De laatste keer was in 2012 tijdens de 33ste verjaardag van de islamitische revolutie. Experts denken dat Khamenei zal proberen de gemoederen te kalmeren. Duizenden mensen gingen de afgelopen dagen de straat op. Ze zijn boos dat de regering dagenlang loog over de oorzaak van de vliegramp.

Khamenei: Soleimani niet vergeten
Ayatollah Khamenei heeft opnieuw zijn spijt betuigd over het neerhalen van de Boeing bij Teheran. Maar hij zei ook dat deze gebeurtenis niet de liquidatie van generaal Soleimani mag overschaduwen. Ook noemde hij de Amerikaanse president Trump een clown.

16 januari 2020
Koeweitse tv-host: 'Ik dacht dat Iran sterk was tot ik Soleimani vergelding zag'
Dacht dat Iran een sterk land was totdat ze zag hoe het wraak nam op de VS voor het doden van Soleimani, en besefte dat Iran 'niets anders is dan praten'. Koeweitse tv-presentator Fajer Alsaeed zei op Scope TV (Koeweit) dat Zeinab Soleimani, de dochter van commandant-generaal QGS Qodem Soleimani van de IRGC die eerder in de week was gedood in een Amerikaanse luchtaanval, in het Arabisch had gesproken tijdens een vrijdagpreek waarin ze een wapen vasthield en zei dat ze wilde bidden in Jeruzalem, meldt het Middle East Media Research Institute (MEMRI). Alsaeed zei dat Zeinab in het Libanees geaccentueerde Arabisch had gesproken, maar dat ze in het Engels had moeten spreken als ze de Amerikanen wilde bedreigen of in Farsi als ze Iraniërs wilde inspireren. Bovendien zei Alsaeed dat ze dacht dat Iran een sterk land was totdat ze zag hoe het wraak nam op de VS voor het doden van Qasem Soleimani. Ze voegde eraan toe dat ze zich heeft gerealiseerd dat Iran 'niets anders is dan praten'.

Irans Rouhani: nucleaire verrijking op een hoger niveau dan vóór 2015 deal
Iran verrijkt nu meer uranium dan Teheran voordat het in 2015 instemde met een nucleaire deal met wereldmachten, zei de Iraanse president Hassan Rouhani donderdag in een toespraak op televisie. "We verrijken meer uranium voordat de deal werd bereikt ... De druk op Iran is toegenomen, maar we blijven vooruitgang boeken," zei Rouhani. Iran heeft geleidelijk aan zijn verplichtingen in het kader van de nucleaire deal teruggeschroefd als vergelding voor de terugtrekking van Washington uit het pact in 2018 en de wederoplegging van sancties die de economie van het land hebben verlamd.

Duitsland: Trump bedreigde Duitsland, het VK en Frankrijk met tarieven voor Iraanse nucleaire activiteit
President Donald Trump dreigde de tarieven op te leggen aan drie Europese mogendheden als zij Iran niet verantwoordelijk zouden houden voor de herhaalde schendingen van Teheran van de nucleaire deal van 2015, beweerde Duitsland donderdag. Tijdens een persconferentie in Londen bevestigde de Duitse minister van Defensie, Annegret Kramp-Karrenbauer, rapporten dat er een 'dreiging' op tafel lag van de regering Trump. "Deze dreiging bestaat," zei de minister van Defensie en bevestigde in een artikel in de Washington Post dat president Trump in het geheim Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland had gewaarschuwd dat de VS "25% tarieven voor Europese auto's" zou opleggen als de drie machten niet zouden activeren een mechanisme voor de beslechting van geschillen over de voortdurende schendingen van Iran van de nucleaire deal van 2015. "Deze uitdrukking of bedreiging, zoals u wilt, bestaat wel," zei Kramp-Karrenbauer. Kramp-Karrenbauer maakte de opmerkingen als vertegenwoordigers van de vijf andere landen dan Iran wiens burgers werden gedood in de vorige week bij het neerhalen van Ukraine International Airlines Flight 752 door een Iraanse grond-lucht raket die in Londen bijeenkwam om een ​​gezamenlijke reactie op Irans behandeling van het incident en de nasleep ervan.

15 januari 2020
Raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
Raketten werden dinsdagavond afgevuurd op de T-4-basis in Homs, Syrië, meldden lokale media. Volgens de rapporten werden luchtafweersystemen geactiveerd als gevolg van de aanval. Volgens sommige rapporten werd een groot wapendepot aangevallen. Er zijn geen gewonden gemeld. "Het luchtafweersysteem onderschepte raketten afgevuurd op de luchthaven van Homs," zei het officiële Syrische persbureau. Het Syrische persbureau meldde ook dat de luchtverdedigingssystemen met succes enkele van de raketten hebben onderschept die op de basis werden afgevuurd, maar vier van hen raakten de basis en veroorzaakten schade. Het Syrische leger beweerde dat Israël verantwoordelijk was voor de luchtaanval. Syrië meldt drie doden in Israëlische T-4 basisaanval, waarbij Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd. Israël geeft geen commentaar op de rapporten.

Iran president: Europese troepen in Midden-Oosten kunnen in gevaar zijn
De Iraanse president Hassan Rouhani waarschuwde woensdag dat Europese soldaten die in het Midden-Oosten zijn ingezet "mogelijk in gevaar" zijn nadat Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland Teheran hebben uitgedaagd de limieten van de nucleaire deal van 2015 te verbreken. Rouhani maakte de opmerking woensdag tijdens een kabinetsvergadering op televisie. Deze verklaring komt nadat de naties een geschilproces zijn begonnen over Iran waarbij de grenzen van het akkoord worden verbroken. Het is de eerste keer dat Rouhani Europa bedreigt te midden van spanningen met de VS, die zich eenzijdig terugtrok uit de deal in mei 2018 onder president Donald Trump.

De Britse ambassadeur verlaat Iran na korte detentie
Iraanse door de staat gerunde media zeggen dat de Britse ambassadeur in Iran het land heeft verlaten na te zijn gearresteerd en kort vastgehouden. Het door de staat gerunde persbureau IRNA zegt dat Robert Macaire is vertrokken na voorafgaande kennisgeving. Het rapport is niet uitgebreid. Macaire was vastgehouden na het bijwonen van een kaarslichtwake zaterdag in Teheran n.a.v. een neergeschoten Oekraïense jetliner waarbij 176 mensen omkwamen. De wake veranderde snel in een anti-regeringsprotest en Macaire vertrok kort daarna, maar werd door de politie gearresteerd.

Iran nucleaire deal in ernstig gevaar, zegt de Franse minister van Buitenlandse Zaken
De Franse minister van Buitenlandse Zaken zei woensdag dat de nucleaire deal in Iran in gevaar was na herhaalde schendingen door Teheran, maar voegde eraan toe dat een geschilmechanisme dat werd geactiveerd door Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland, bedoeld was om de problemen diplomatiek op te lossen. "Iran heeft geleidelijk het akkoord van zijn inhoud leeggemaakt. Het is in gevaar en Iran moet zijn verplichtingen nakomen zoals we hebben gedaan," vertelde Jean-Yves Le Drian een parlementaire hoorzitting nadat de drie Europese mogendheden een proces hebben gestart om de schendingen van Iran formeel te bestraffen van het 2015 akkoord op dinsdag.

14 januari 2020
Amerikaanse procureur-generaal: Het doden van Soleimani was 'legitiem', Trump had autoriteit
President Donald Trump had duidelijk de autoriteit om Qassem Soleimani te doden, zei procureur-generaal William Barr van de VS maandag, en voegde eraan toe dat het Witte Huis zijn afdeling had geraadpleegd vóór de aanval van de Iraanse commandant. Barr vertelde verslaggevers dat Soleimani een 'legitiem militair doelwit' was en de aanval een 'legitieme daad van zelfverdediging' was.
"Het ministerie van Justitie is geraadpleegd en eerlijk gezegd denk ik niet dat het een close call was," zei Barr. "Ik denk dat de president duidelijk de autoriteit had om te handelen zoals hij deed onder verschillende situaties. We hadden een situatie waarin de Iraniërs al begonnen waren met een reeks escalerende gewelddadige acties tegen onze bondgenoten, tegen het Amerikaanse volk, onze troepen, met het vaste doel om ons uit het Midden-Oosten te verdrijven." Sinds de aanval van 3 januari waarbij Soleimani om het leven kwam, hebben critici de bewering van de regering Trump in twijfel getrokken dat Soleimani van plan was een aanslag tegen de Verenigde Staten te plegen, de timing van de aanval, coördinatie binnen de regering en het besluit van Trump om het Congres niet op de hoogte te stellen om de oorlog te verklaren. Eerder op maandag heeft Trump veel zorgen weggenomen, in een tweet die zei dat het "er niet echt toe doet" of er een directe dreiging was. "De generaal die verantwoordelijk was voor deze inspanningen, Soleimani, was duidelijk een legitiem militair doelwit. We hadden een zeer kort tijdsbestek om de aanval uit te voeren," zei Barr. "Dit was een legitieme daad van zelfverdediging omdat het voortdurende aanvallen verstoorde die werden uitgevoerd - een campagne tegen de Amerikanen - en het de afschrikking herstelde."

Iran kondigt arrestaties aan over het neerhalen van het Oekraïense vliegtuig
De rechterlijke macht van Iran zei dat dinsdag arrestaties zijn verricht vanwege het accidentele neerhalen van een Oekraïens passagiersvliegtuig dat alle 176 mensen aan boord heeft gedood net na het opstijgen vanuit Teheran. De aankondiging kwam kort nadat de president van Iran opriep tot een speciale rechtbank om het neerhalen van het vliegtuig door Iraanse troepen vorige week te onderzoeken. Woordvoerder van het gerechtelijk apparaat Gholamhossein Esmaili werd geciteerd door de Iraanse staatsmedia en zei dat "uitgebreid onderzoek heeft plaatsgevonden en sommige personen zijn gearresteerd.

Britse premier Johnson: Laten we een 'Trump-deal' sluiten om de nucleaire deal in Iran te vervangen
De Britse premier Boris Johnson riep dinsdag de Amerikaanse president Donald Trump op om de Iraanse nucleaire deal te vervangen door zijn eigen nieuwe overeenkomst. "Als we er vanaf willen komen, laten we het dan vervangen en laten we het vervangen door de Trump-deal," zei Johnson over de 2015 nucleaire wapenbeheersingsovereenkomst met Teheran. "Dat zou een geweldige stap voorwaarts zijn." "Ik wil geen militair conflict tussen ons, de Verenigde Staten en Iran, laten we dit afbouwen," zei Johnson.

Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië activeren Iran-geschillenmechanisme - verklaring
Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland bevestigden dinsdag dat ze het geschilmechanisme hadden geactiveerd in de nucleaire deal van Iran gezien de voortdurende schendingen van Teheran, maar zeiden dat ze niet meededen aan de campagne van de Verenigde Staten om maximale druk op Teheran uit te oefenen. "We accepteren het argument dat Iran het recht heeft om de naleving van de JCPoA te verminderen niet", zeiden de drie landen in een gezamenlijke verklaring, zeggend dat ze geen andere keuze hadden dan het proces te activeren dat uiteindelijk tot VN-sancties zou kunnen leiden. "In plaats van de koers om te keren, heeft Iran ervoor gekozen om de naleving verder te verminderen."

Iran verwerpt de Europese stap om een mechanisme voor geschillen over nucleaire transacties te activeren
Iran verwierp een besluit van Europese staten om een geschilmechanisme in zijn nucleaire deal met wereldmachten te activeren als een "passieve" actie, maar zei dat het klaar was om elke constructieve inspanning om het akkoord te redden te overwegen. "De Islamitische Republiek Iran is, net als in het verleden, volledig bereid om elke (daad van) goodwill en constructieve inspanningen te ondersteunen om deze belangrijke internationale overeenkomst te redden," zei woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken Abbas Mousavi in een verklaring op de website van het ministerie.

EU-leider van het buitenlands beleid: we overwegen geen sancties tegen Iran
Josep Borrell, minister van Buitenlandse Zaken van de Europese Unie, heeft beweerd dat de aankondiging door Europese landen van schendingen van nucleaire overeenkomsten niet bedoeld was om de weg vrij te maken voor hernieuwde sancties tegen Iran. Hij zei dat Europa een situatie wil bereiken waarin Iran terugkeert naar de volledige uitvoering van het nucleaire akkoord van 2015.

Militaire inlichtingendienst: Iran heeft binnen een jaar voldoende uranium om een atoombom te bouwen
Het IDF Military Intelligence Directorate presenteerde zijn jaarlijkse inlichtingenevaluatie dinsdagochtend aan de politieke establishment. De presentatie werd een week vertraagd vanwege het doden van de Iraanse Quds Force-generaal Qassem Soleimani door een Amerikaanse luchtaanval in Irak. Het Directoraat Militaire Inlichtingen is van mening dat Iran langzaam verder gaat en in staat is om binnen een jaar voldoende materiaal te bereiken om één nucleaire bom te produceren. De productie van een raket die de bom kan dragen, duurt nog twee jaar. Aan het noordelijke front schat de IDF dat Syrië vruchtbare grond zal blijven voor grensoverschrijdende gevechten: Turkije zal gebieden blijven veroveren en Rusland zal zijn consolidatie in het land voortzetten. Volgens dezelfde schattingen zal het Assad-regime het komende jaar moeten beslissen over de toekomst van de Iraanse aanwezigheid in het land.

Netanyahu: 'We weten precies wat er aan de hand is met het nucleaire programma van Iran'
Premier Binyamin Netanyahu sprak dinsdagavond over de publicatie van militaire beoordelingen dat Iran voldoende uranium zou hebben om binnen een jaar een kernwapen te ontwikkelen en een raket die binnen twee jaar een nucleaire bom kan dragen. "We weten precies wat er gaande is in het Iraanse nucleaire programma," zei Netanyahu in een video die hij plaatste. "Iran denkt dat het kernwapens zal verkrijgen. Ik zal opnieuw zeggen - Israël zal Iran niet toestaan kernwapens te verkrijgen." "Ik dring er ook bij alle westerse landen op aan het automatische sanctiemechanisme van de Verenigde Naties, snapback-sancties, nu op te leggen," voegde de premier eraan toe.

Persoon die video heeft gepost van de raketaanval op het Oekraïense vliegtuig is in hechtenis genomen
Een persoon die vorige week een video online plaatste van een raket die een Oekraïens vliegtuig in Iran trof, is in hechtenis genomen door de elite Revolutionary Guards, meldde het semi-officiële persbureau Fars dinsdag. De resultaten van het onderzoek zullen aan het publiek worden gepresenteerd, zei Fars, zonder aanvullende details te verstrekken. De revolutionaire bewakers hebben de verantwoordelijkheid genomen voor de raketaanval waardoor het vliegtuig neerstortte en alle 176 mensen aan boord omkwamen.

13 januari 2020
De politiechef van Teheran ontkent schieten op demonstranten - de staatsmedia van Iran
De politie in de Iraanse hoofdstad vuurde niet op demonstranten en officieren hebben de opdracht gekregen om terughoudendheid te tonen, zei de politiechef van Teheran in een verklaring die maandag werd uitgezonden door de website van de staatsomroep.
Video's gepost op sociale media, laat op zondag gepost, hadden geweerschoten opgenomen in de buurt van protesten en toonden plassen bloed. Ze toonden ook beelden van gewonden die door anderen werden gedragen. Reuters kon de beelden niet verifiëren. "Bij protesten schoot de politie absoluut niet omdat de politieagenten van de hoofdstad orders hebben gekregen om terughoudendheid te tonen", zei Hossein Rahimi, hoofd van de politie in Teheran.

Frankrijk en Rusland willen de nucleaire deal van Iran veiligstellen, zegt Macron
Frankrijk en Rusland hebben een gedeelde wens om de nucleaire deal van Iran te beschermen, zei de Franse president Emmanuel Macron maandag. Macron zei in een verklaring dat hij zondag een telefoontje had met de Russische president Vladimir Poetin. Leiders van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland riepen zondag Iran op terug te keren naar de volledige naleving van een nucleaire deal van 2015 met wereldmachten en zich te onthouden van verder geweld.

Gevluchte Iraanse Alizadeh is in Nederland
Taekwondoka Kimia Alizadeh, de enige winnares van een olympische medaille die Iran rijk is, is haar land ontvlucht en is neergestreken in Eindhoven. Alizadeh maakte afgelopen weekeinde via Instagram bekend Iran te zijn ontvlucht om niet langer slachtoffer te zijn van "hypocrisie, onrechtvaardigheid, leugens en vleierij". Alizadeh is al enige weken in ons land. Ze hield dat stil, totdat er een foto uitlekte waaruit haar verblijf in Nederland bleek. Daarop zag ze zich gedwongen de openbaarheid te zoeken. Of Alizadeh asiel heeft aangevraagd in Nederland en of ze in de toekomst voor ons land kan uitkomen, is nog niet duidelijk.

Trump: Het kan me niet schelen of Iran onderhandelt
De Amerikaanse president Donald Trump zei zondag dat het hem niets kan schelen of Iran ermee instemt met de Verenigde Staten te onderhandelen. De opmerkingen kwamen nadat zijn nationale veiligheidsadviseur, Robert O'Brien, suggereerde dat Iran geen andere keuze zou hebben dan in te stemmen met gesprekken. O'Brien, in een interview met Fox News, zei dat de "maximale drukcampagne" van de regering Trump werkte, en voegde eraan toe: "Iran wordt gesmoord en Iran zal geen andere keuze hebben dan aan tafel te komen." In een Twitter post later op zondag, citeerde Trump het interview van O'Brien en antwoordde: “Het kan me eigenlijk niets schelen als ze onderhandelen. Zal helemaal aan hen zijn, maar geen nucleaire wapens en 'dood je demonstranten niet'."

Trump: 'Maakt niet echt uit' of er een directe bedreiging van Soleimani was
President Donald Trump verdedigde maandagochtend zijn beslissing om de Iraanse commandant Qassem Soleimani te doden, en voerde aan dat Soleimani een dreigende bedreiging vormde voor de Verenigde Staten, maar zei ook dat dit niet belangrijk was gezien de geschiedenis van de militaire leider. "De Fake News Media en hun Democratische Partners werken er hard aan om te bepalen of de toekomstige aanval door terrorist Soleimani 'eminent' was of niet, en mijn team was het daarmee eens."

Amerikaanse troepen wisten uren van tevoren dat de Iraanse aanval zou komen
Amerikaanse troepen werden op de hoogte gebracht van een naderende aanval uren voordat een spervuur ​​van Iraanse ballistische raketten een belangrijke Iraakse luchtmachtbasis trof waar hun troepen gasten waren, zeiden Amerikaanse militaire functionarissen maandag. Om 23.00 uur op 6 januari gaf de Amerikaanse luitenant-kolonel Antoinette Chase het bevel aan Amerikaanse troepen op de vliegbasis Ain al-Asad, in het westen van Irak, om op slot te gaan. Om 23.30 uur gaf ze het bevel dekking te zoeken in bunkers. De eerste aanval landde ergens na 1:35 's ochtends en het spervuur ​​duurde bijna 2 uur. "De reden waarom we het om 23.30 uur hebben gepusht, is dat op dat moment alle indicaties erop wezen dat er iets zou komen", vertelde ze verslaggevers aan de basis. "In het slechtste geval is ons verteld dat het waarschijnlijk een raketaanval zal zijn. Dus daar zijn we van op de hoogte gebracht." De Iraanse aanval was als vergelding voor de Amerikaanse drone-aanval in de buurt van de luchthaven van Bagdad, waarbij een vooraanstaande Iraanse commandant, generaal Qassem Soleimani, om het leven kwam.

12 januari 2020
Rapport: Israëlische inlichtingen hielpen Soleimani doden
Israëlische inlichtingen hielpen de Iraanse generaal Qassem Soleimani lokaliseren voordat hij werd gedood door een Amerikaanse luchtaanval in Irak, meldde NBC News zaterdagavond. De CIA wist precies wanneer het vliegtuig Soleimani naar Irak reisde. De Israëlische inlichtingendienst bevestigde deze details aan Amerikanen in de nacht van de luchtaanval. Volgens het rapport was de enige wereldleider die waarschijnlijk wist wat er vóór de aanval gebeurde, de Israëlische premier Binyamin Netanyahu, die vóór de aanval met Pompeo sprak. In het weekend meldde de Washington Post dat op de dag dat de Verenigde Staten Soleimani in Bagdad elimineerden, Amerikaanse troepen tegelijkertijd een geheime operatie voerden tegen een Iraanse militaire functionaris in Jemen. Volgens vier goed geïnformeerde bronnen in de details van de operatie eindigde de aanval op Abdul Raza Shahlai, een hoge Quds Force-commandant in de Revolutionaire Garde die in Jemen opereerde, niet tot zijn dood. Trump zei in een interview met Fox News dat het besluit om Soleimani te elimineren werd genomen na een waarschuwing over het voornemen van Iran om vier Amerikaanse ambassades te treffen. "We zullen je vertellen dat het waarschijnlijk de ambassade in Bagdad zou zijn," zei Trump en voegde eraan toe: "Ik kan onthullen dat ik geloof dat het waarschijnlijk vier ambassades zouden zijn geweest."

Trump spreekt zijn steun uit voor 'dappere' Iraniërs
President Donald Trump heeft het Iraanse regime opgeroepen om mensenrechtengroepen toe te staan om te protesteren in de Islamitische Republiek in de nasleep van de erkenning van het regime dat het eerder deze week per ongeluk een Oekraïens vliegtuig heeft neergeschoten. Via Twitter betuigde Trump zijn steun aan de 'dappere, lang lijdende mensen' van Iran op zaterdag nadat honderden mensen zich hadden verzameld op universiteiten in Teheran om te protesteren tegen de late erkenning van de regering dat ze het vliegtuig per abuis hadden neergeschoten en alle 176 passagiers aan boord hadden gedood. Minister Mike Pompeo ging ook naar Twitter om zijn steun aan het Iraanse volk te uiten en haalde uit tegen de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei en de 'leugens van het regime, corruptie, onwetendheid'. De demonstranten eisten dat ambtenaren die betrokken waren bij de raketaanval uit hun posities werden verwijderd en berecht. De politie heeft de demonstraties afgebroken.

Demonstranten verzamelen zich opnieuw in Iran, zingen tegen autoriteiten
Tientallen demonstranten verzamelden zich voor een tweede dag in Iran op zondag en zongen leuzen tegen de autoriteiten nadat het leger had toegegeven dat het een passagiersvliegtuig ten onrechte had neergeschoten na dagen van ontkenning, was te zien op berichten in de sociale media. De berichten op Twitter konden niet onmiddellijk worden geverifieerd door Reuters. Maar aan de staat gelieerde media hadden zaterdagavond protesten gemeld kort nadat het Iraanse leger zei dat het het Oekraïense vliegtuig woensdag had neergehaald en zich verontschuldigde. "Ze liegen dat onze vijand Amerika is, onze vijand is hier," riepen demonstranten die zich op straat voor een universiteit in Teheran hadden verzameld. Ze verzamelden zich ook in andere steden.

Netanyahu: 'Iran loog over het vliegtuig zoals zij deden over de nucleaire deal'
Premier Benjamin Netanyahu sprak tijdens een regeringsbijeenkomst op zondag over het neerhalen van Iran door de Oekraïense luchtvaartmaatschappij en zei: "Iran loog; net zoals ze loog over de nucleaire deal, nu liegt ze over het Oekraïense vliegtuig."
Netanyahu prees de Amerikaanse president Donald Trump voor zijn besluit om de sancties tegen de Islamitische Republiek te verhogen, en voegde eraan toe dat Israël Iran nooit nucleaire capaciteit zal geven.

Hardline militie-bijeenkomsten op Britse ambassade in Iran, eisen sluiting
De hardline Basij-militie van Iran organiseerde zondag een demonstratie buiten de Britse ambassade in Teheran en eiste dat deze werd gesloten, meldden de Iraanse staatsmedia. De rally van de Basij, gelieerd aan de elite Revolutionaire Garde van Iran, volgde op de korte detentie van de Britse ambassadeur in Iran tijdens protesten nadat het Iraanse leger had toegegeven ten onrechte een civiel vliegtuig in Iran neer te hebben gehaald.

10 januari 2020
Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië - minstens 8 doden
Het Libanese Al-Mayadeen televisienetwerk, dat is aangesloten bij de terroristische organisatie Hezbollah, rapporteerde donderdagavond dat Israëlische vliegtuigen een wapenwagen aan de grens tussen Irak en Syrië aanvielen. Bronnen aangehaald door het kanaal meldden dat een luide explosie werd gehoord in het al-Qa'im gebied van de grens, minuten nadat "vijandige vliegtuigen" het gebied van Al Bukamal in het oosten van Syrië hadden omcirkeld. Iraakse tribale functionarissen vertelden het Libanese kanaal dat de aanval gericht was op vrachtwagens en mensen. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen. Er is geen officieel commentaar gegeven op het incident door de milities, door Irak of door Syrië. Twee weken geleden zei het Syrische observatorium voor de mensenrechten dat vijf mensen werden gedood in een raketaanval op door Iran gesteunde milities in Al Bukamal. Drie dagen eerder werden minstens drie strijders gedood in een luchtaanval in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus die aan Israël werd toegeschreven. Het gebied bij Al Bukamal is de afgelopen maanden verschillende keren aangevallen. De meeste aanvallen zijn toegeschreven aan Israël, dat geen commentaar geeft op de rapporten.

Iran vraagt VS bij crashonderzoek
Iran heeft de VS formeel uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek naar het neerstorten van het Oekraïense toestel bij Teheran. Het land laat weten dat er een bericht is verstuurd naar de Amerikaanse veiligheidsraad NTSB. Het gecrashte vliegtuig was van Boeing, een Amerikaanse vliegtuigbouwer. De NTSB heeft een deskundige voor het onderzoek aangewezen. Of die echt kan meewerken is onzeker, gezien de sancties tegen Iran. Ook Canada is uitgenodigd door Iran. Er kwamen zeker 63 Canadezen om bij de crash. Premier Trudeau zegt dat er bewijs is dat Iran het toestel heeft neergehaald. Iran spreekt dat tegen.

Iran wil black box-gegevens na claims dat raket vliegtuig heeft neergehaald
Iran zei vrijdag dat het zelf blackbox-opnames wilde downloaden van een Oekraïens vliegtuig dat neerstortte en alle 176 mensen aan boord doodde, nadat Canada en anderen zeiden dat het vliegtuig door een Iraanse raket werd neergehaald, waarschijnlijk per ongeluk. Iran ontkende dat het Boeing 737-800-vliegtuig was geraakt door een raket, en zei dat het een of twee maanden kon duren om informatie uit de stem- en vluchtgegevensrecorders te extraheren. Het zei dat het Rusland, Canada, Frankrijk of Oekraïne kon vragen als het hulp nodig had.

NL'se diensten: Boeing neergeschoten
Ook Nederlandse inlichtingendiensten zeggen dat de Oekraïense Boeing die woensdag bij Teheran neerstortte, zeer waarschijnlijk uit de lucht is geschoten. Volgens minister Bijleveld van Defensie beschikt de MIVD over eigen informatie dat het toestel is geraakt door Iraanse luchtafweer. Ook minister Blok (Buitenlandse Zaken) bevestigt in Brussel dat de diensten over eigen gegevens beschikken. Hij zegt dat er "grondig onderzoek" nodig is.

9 januari 2020
Amerikaanse functionarissen: Iran heeft per ongeluk het Oekraïense vliegtuig neergeschoten
De Oekraïense Boeing 737 die dinsdag in de buurt van Teheran is neergestort, is waarschijnlijk per ongeluk neergeschoten door een Iraanse raket, vertelden Amerikaanse en Iraakse functionarissen donderdag aan Newsweek. De functionarissen, afkomstig van het Pentagon, de Amerikaanse geheime dienst en de Iraakse geheime dienst, spraken op voorwaarde van anonimiteit. Vlucht 752 van Ukraine International Airlines werd waarschijnlijk neergeschoten toen Iraanse luchtafweersystemen werden geactiveerd na Iraanse luchtaanvallen op Amerikaanse troepen in Irak op dinsdag, verklaarden de ambtenaren. Het systeem waarvan werd aangenomen dat het in gebreke was, was het Russische M1-luchtafweerraketsysteem. Alle 176 mensen aan boord van de commerciële vlucht van Teheran naar Kiev werden gedood. US Central Command weigerde commentaar te geven op het rapport.

Canada: bewijs dat Iran toestel trof
Het Oekraïense passagiersvliegtuig dat gisteren neerstortte in Iran, is vermoedelijk geraakt door een Iraanse luchtafweerinstallatie. Dat kan per ongeluk zijn gebeurd, zei de Canadese premier Trudeau. Bij de ramp kwamen 63 Canadezen om het leven.

Iran ontkent 'onlogische geruchten' dat het Oekraïense vliegtuig wordt geraakt door raketten - ISNA
Het hoofd van Iran's Civil Aviation Organisation ontkende donderdag "onlogische geruchten" dat een Oekraïens vliegtuig dat neerstortte in de buurt van Teheran was geraakt door een raket, meldde het semi-officiële persbureau ISNA. "Wetenschappelijk is het onmogelijk dat een raket het Oekraïense vliegtuig raakt, en dergelijke geruchten zijn onlogisch," citeerde ISNA Ali Abedzadeh. ambtenaren zeiden donderdag dat het vliegtuig waarschijnlijk per ongeluk was neergehaald door Iraanse luchtverdediging.
Oekraïne schetste vier mogelijke scenario's om de crash te verklaren, waaronder een raketaanval en terrorisme.

Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen
Volgens politiebronnen is er donderdagavond een raket gevallen in het Fadhlan-gebied van het district Dujail in de noordelijke provincie Salahuddin in Irak. Het gebied ligt dicht bij de luchtmachtbasis Balad, die Amerikaanse troepen herbergt. De bron van de raket is onbekend, aldus de bronnen. Het veroorzaakte geen slachtoffers. Dujail ligt 50 km ten noorden van Bagdad. De basis van Balad ligt ongeveer 80 kilometer ten noorden van Bagdad.

Pence: Iran vertelt milities om Amerikaanse doelen niet aan te vallen
De Amerikaanse vice-president Mike Pence zei woensdag dat de Verenigde Staten inlichtingen hebben ontvangen dat Iran zijn geallieerde milities heeft gevraagd de Amerikaanse doelen niet aan te vallen. "We ontvangen bemoedigende informatie dat Iran berichten naar diezelfde milities stuurt om niet tegen Amerikaanse doelen of burgers in te gaan, en we hopen dat die boodschap blijft klinken," zei Pence in een interview met CBS News. Pence zei ook dat hij gelooft dat Amerikanen 'veiliger zijn' nadat president Donald Trump vorige week de luchtaanval heeft bevolen die de Iraanse majoor-generaal Qassem Soleimani heeft gedood. "Ik geloof dat we vandaag veiliger zijn dan voordat president Trump ons leger opdracht gaf Qassem Soleimani uit te schakelen," zei hij, eraan toevoegend, "de uitdaging waar we nu voor staan ​​is dat Qassem Soleimani in feite de primaire leider was van die door Iran gesponsorde milities in Noord-Irak en hun invloed ook in Syrië, maar we sturen een zeer duidelijke boodschap zoals we deden met die vijf luchtaanvallen naar militiebases ... dat we geen geweld zullen tolereren," zei Pence.

Iran gesteunde milities waarschuwen dat 'krachtig' antwoord nog moet komen
Een ambtenaar in een door Iran gesteunde milities in Irak beweerde dat de milities nog steeds niet hun reactie op de Amerikaanse liquidatie op voormalig IRGC Quds Force commandant Qasem Soleimani hebben uitgevoerd. De functionaris voegde eraan toe dat raketaanvallen op woensdagavond op Bagdad Green Zone, waar de Amerikaanse ambassade is gevestigd niet door de milities is uitgevoerd. Een woordvoerder van de Iraanse strijdkrachten Brigadegeneraal Abolfazi Shekarchi vermeld donderdag, dat "Iran wraak zal nemen op de Amerikamen buiten de militaire operaties om," in navolging van opmerkingen van Opperste Leider ayatollah Ali Khamenei, uitgegeven kort na de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak op dinsdagavond, die zie dat 'militaire acties niet genoeg zijn', aldus het Iraanse Mehr nieuws.

Commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde waarschuwt dat er meer wraak zal komen
Een hoge bevelhebber van de Revolutionaire Garde zei dat Iran "binnenkort meer wraak zal nemen" voor de Amerikaanse liquidatie van generaal Qassem Soleimani. Volgens het Iraanse persbureau Tasnim beweerde het plaatsvervangend hoofd van het korps dat de Iraanse aanval raketaanval op Amerikaanse troepen in Irak zijn "militaire macht" toonde waartegen de Verenigde Staten "helemaal niets konden doen".

De informatie die de VS heeft geholpen de aanval van Iran te absorberen
Amerikaanse inlichtingendiensten gaven het Witte Huis een paar uur voor de Iraanse raketaanval op Irak een waarschuwing, meldde de New York Times vandaag. Op dinsdag om 14.00 uur werd een dringende boodschap uitgegeven, in het vakjargon soms aangeduid als een "squawk". Gedurende de dag kwamen er waarschuwingen voor mogelijke scenario's van de Iraanse reactie op de moord op Qassem Soleimani. Beginnend met raket- en raketlanceringen, tot aanvallen op Amerikaanse burgers in het Midden-Oosten, en zelfs de mogelijkheid dat honderden militiestrijders de Ein al-Assad-basis in West-Irak zouden bestormen. Die specifieke waarschuwing spoorde vice-president Mike Pence en nationale veiligheidsadviseur Robert O'Brien naar de kelderruimte in de Westvleugel in het Witte Huis. Kort daarna voegde president Donald Trump zich bij hen na het beëindigen van een ontmoeting met de Griekse premier. Drie uur later lanceerde Iran meer dan 15 ballistische raketten op twee Iraakse bases, waaronder Al Ain Assad zelf, die ongeveer 1.000 Amerikaanse troepen huisvest. De aanslagen eindigden zonder slachtoffers, terwijl militaire functionarissen de responsopties overwogen in het geval van slachtoffers, wat tot een wijdverbreid conflict had kunnen leiden. "De vroege waarschuwing van de inlichtingen helpt gedeeltelijk te verklaren waarom de raketten een te verwaarlozen tol eisten, waarbij alleen geëvacueerde vliegtuighangars werden vernietigd terwijl ze in onvruchtbare stukken van de basis in het woestijnzand sloegen", aldus de Times. "Geen Amerikanen of Irakezen werden gedood of gewond, en de heer Trump, die aan adviseurs aangaf dat hij liever verdere betrokkenheid wilde vermijden, was opgelucht."

Iraanse functionaris: 'Gewonden bij aangevallen Iraakse bases werden geëvacueerd naar Israël'
Het hoofd van de Revolutionary Guards Aerospace Force Amirali Hajizadeh gaf commentaar op de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak op woensdag en zei dat "ons doel was om de centrale commandokamer in Ayn Al Asad Airbase te vernietigen - en dat is wat we deden." "Negen Amerikaanse vliegtuigen evacueerden de gewonden naar bases in Israël, Jordanië en één ziekenhuis in Bagdad," beweerde hij. "Als Trump zegt dat er geen Amerikaanse slachtoffers vallen - open dan de basispoorten en laat het ons zien."

8 januari 2020
Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak
Iran lanceerde dinsdagavond meer dan een dozijn ballistische raketten tegen Amerikaanse militairen en coalitietroepen in Irak, bevestigde het Pentagon. "Het is duidelijk dat deze raketten werden gelanceerd vanuit Iran en gericht waren op ten minste twee Iraakse militaire bases die onderdak bieden aan Amerikaans militair en coalitiepersoneel in Al-Assad en Irbil," zei het in een verklaring. “We werken aan initiële beoordelingen van gevechtsschade. In de afgelopen dagen en in reactie op Iraanse bedreigingen en acties heeft het ministerie van Defensie alle passende maatregelen genomen om ons personeel en onze partners te beschermen. Deze bases zijn zeer alert geweest vanwege aanwijzingen dat het Iraanse regime van plan was onze strijdkrachten en belangen in de regio aan te vallen ”, aldus de verklaring van het Pentagon. "Terwijl we de situatie en onze reactie evalueren, zullen we alle nodige maatregelen nemen om Amerikaans personeel, partners en bondgenoten in de regio te beschermen en verdedigen." De staatstelevisie van Iran zei dat Teheran "tientallen" grond-raketten lanceerde op de luchtbasis Ain Assad, die Amerikaanse troepen in Irak huisvest. State TV beschreef de aanval als de wraakoperatie van Teheran over de moord op generaal Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van de Iraanse Revolutionaire Garde. Het netwerk zei dat de naam van de operatie "Marytr Soleimani" was en voegde de afdeling ruimtevaart van de wacht, die het raketprogramma van Iran bestuurt, de aanval toe. Het Libanese kanaal Al-Mayadeen, dat is aangesloten bij Hezbollah, meldde dat zes raketten naar de basis waren geschoten. De Revolutionaire Garde waarschuwde de Verenigde Staten en hun bondgenoten in het gebied tegen het reageren op de raketaanval. Ze dreigden dat "Amerikaanse bondgenoten in de regio zouden worden aangevallen als de VS ze gebruiken voor aanvallen tegen Teheran." Een Amerikaanse defensieambtenaar geciteerd door de LA Times zei dat Iran 15 raketten lanceerde, waarvan 11 hun doelen raakten en vier tijdens de vlucht faalden. Tot nu toe waren er geen meldingen van Amerikaanse slachtoffers in de aanval, zei de functionaris die niet bevoegd was om over het dossier te spreken. Tien van de raketten raken de luchtmachtbasis Al-Assad in de westelijke provincie Anbar in Irak. Amerikaanse radar was in staat om de raketten tijdens de vlucht te volgen en als gevolg daarvan kon personeel op de basis dekking zoeken voordat ze werden geraakt. De VS heeft geen moeite gedaan om de raketten te onderscheppen, zei de functionaris. Eén raket raakte het Gecombineerde Joint Operations Center in Irbil, waar de VS Iraakse Koerdische strijder trainen en ook een groot controlecentrum voor luchtoperaties leiden dat Noord-Irak en delen van Syrië bestrijkt. De functionaris zei dat het Amerikaanse centrale commando op de hoogte was van meldingen van Iraakse slachtoffers in Irbil, maar dat die onbevestigd bleven. Het Witte Huis zei dinsdagavond: "We zijn op de hoogte van de meldingen van aanvallen op Amerikaanse faciliteiten in Irak. De president is ingelicht en volgt de situatie op de voet en overlegt met zijn nationale veiligheidsteam." Trump reageerde op Twitter over de Iraanse aanval en schreef: "Alles is goed! Raketten gelanceerd vanuit Iran op twee militaire bases in Irak. Beoordeling van slachtoffers en schades die nu plaatsvinden. Tot nu toe, zo goed! We hebben de meest krachtige en goed uitgerust militair overal ter wereld, veruit! Ik zal morgenochtend een verklaring afleggen." Vliegbasis Ain Assad ligt in de westelijke provincie Anbar in Irak. Het werd voor het eerst gebruikt door Amerikaanse troepen na de door de VS geleide invasie van 2003 door de voormalige Iraakse leider dictator Saddam Hoessein. Later zagen Amerikaanse troepen daar gestationeerd te midden van de strijd tegen de organisatie van de Islamitische Staat (ISIS). De Iraanse aanval volgt op enkele dagen van heen en weer bedreigingen tussen de VS en Iran na de dood van Soleimani.

IRGC dreigt Israël aan te vallen als de VS reageert op een raketaanval in Irak
De Revolutionaire Garde (IRGC) van Iran waarschuwde de VS voor "meer provocaties" en dreigde haar bondgenoten aan te vallen, inclusief Israël, als Washington wraak neemt op een Iraanse raketaanval op bases in Irak waar Amerikaanse soldaten worden gehost. "We waarschuwen de Grote Satan, het bloeddorstige en arrogante regime van de VS, dat elke nieuwe slechte daad of meer bewegingen en agressies (tegen Iran) pijnlijkere en verpletterende reacties zullen veroorzaken," zei de IRGC in een verklaring geciteerd door de Tasnim nieuws Agentschap. "We waarschuwen alle Amerikaanse bondgenoten die hun bases aan hun terroristische leger hebben gegeven dat elk territorium dat op een of andere manier het beginpunt wordt van vijandige en agressieve acties tegen de Islamitische Republiek Iran," voegde de verklaring toe. "We beschouwen het zionistische regime (van Israël) op geen enkele manier gescheiden van het criminele Amerikaanse regime in deze misdaden", zei het. De IRGC drong er bij het Amerikaanse volk op aan om de terugkeer van Amerikaanse troepen uit de regio te vragen om verdere verliezen te voorkomen en om de regering van Washington niet meer in staat te stellen het leven van Amerikaanse troepen in gevaar te brengen.

Irak heeft de VS vooraf gewaarschuwd voor Iraanse aanvallen, zeggen bronnen
De Iraakse premier Adil Abdul Mahdi zei dat Iran Irak een officiële verbale boodschap heeft gestuurd dat een aanval 'was begonnen of binnenkort zou beginnen' op niet-gespecificeerde Amerikaanse militaire locaties - maar andere geïnformeerde bronnen zijn in tegenspraak met die tijdlijn. Een Arabische diplomatieke bron vertelde CNN dat Irak de Verenigde Staten van tevoren had gewaarschuwd over "welke bases zouden worden getroffen" nadat Iraanse functionarissen de informatie hadden doorgegeven.
Een Amerikaanse defensieambtenaar zei dat Irakezen door Iran werd verteld weg te blijven van bepaalde bases. CNN heeft gemeld dat de Amerikaanse inlichtingendiensten de afgelopen dagen in Iran militair materieel zoals drones en ballistische raketten hadden waargenomen.

Iraakse spreker van het Parlement noemt Iran een "schending van de Iraakse soevereiniteit" - meldt CNN
Mohammed al-Halbousi, de spreker van het Iraakse parlement noemde de Iraanse aanvallen tegen bases in Irak een 'schending van de Iraakse soevereiniteit'. De spreker drong er bij alle partijen die betrokken zijn bij de recente escalatie van geweld op aan "terughoudendheid en wijsheid" te tonen. al-Halbousi vroeg de Iraakse regering ook om de soevereiniteit van Irak te behouden.

NAVO-leider veroordeelt de raketaanval van Iran
NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg heeft de raketaanval van Iran tegen Amerikaanse troepen in Irak veroordeeld, terwijl een NAVO-functionaris zegt dat er geen slachtoffers vielen onder het personeel van de militaire alliantie in het land. De Iraakse missie bestaat uit enkele honderden personeelsleden uit geallieerde landen en niet-NAVO-landen. In een bericht aan The Associated Press zei de NAVO-functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken "de situatie nauwlettend in de gaten te houden." Ondertussen drong Stoltenberg in een bericht op Twitter Iran aan om af te zien van verder geweld.

Iran meende opzettelijk Amerikaanse troepen in Irak-aanvallen te hebben gemist
Er wordt aangenomen dat Iran doelbewust heeft geprobeerd Amerikaanse militaire slachtoffers te vermijden bij raketaanvallen op bases die Amerikaanse troepen huisvesten in Irak, gelanceerd als vergelding voor de Amerikaanse moord op een Iraanse generaal, volgens Amerikaanse en Europese overheidsbronnen die bekend zijn met inlichtingenbeoordelingen. De bronnen, sprekend op basis van anonimiteit, zeiden woensdag dat de Iraniërs de aanvallen hadden gericht op het missen van Amerikaanse troepen om te voorkomen dat de crisis uit de hand liep, terwijl ze nog steeds een bericht van Iraanse vastberadenheid stuurden. Een bron in Washington zei 's nachts dat vroege indicaties aangaven dat er geen Amerikaanse slachtoffers waren, terwijl andere Amerikaanse functionarissen geen commentaar gaven.

Geen enkele Amerikaanse staatsburger werd gedood in een Iraanse aanval, zegt president Trump
President Donald Trump zei woensdag dat geen enkele Amerikaanse onderdaan is omgekomen bij een Iraanse aanval op Amerikaanse bases in Irak.

Trump: nieuwe zware sancties
President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.

Iran lijkt "afwachtend" na de aanval, zegt president Trump
President Donald Trump zei woensdag dat Iran "afwachtend" lijkt te zijn en zei dat er geen Amerikanen of Irakezen zijn geschaad tijdens de Iraanse ballistische raketaanval op twee Iraakse bases die Amerikaanse troepen huisvesten. In de foyer van het Witte Huis heeft Trump aangekondigd dat de VS onmiddellijk nieuwe sancties tegen Iran zullen opleggen "totdat Iran zijn gedrag verandert". Hij verdedigde zijn gerichte liquidatie vorige week van generaal Qassem Soleimani, het hoofd van de elite Quds Force in Iran. Hij voegde eraan toe dat Amerikanen "uiterst dankbaar en gelukkig" moeten zijn met het resultaat.

Raketinslagen in Groene Zone Bagdad
Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.

7 januari 2020
VS: nog geen besluit over Irak
De VS heeft nog geen besluit genomen over het terugtrekken van troepen uit Irak. Dat zegt de Amerikaanse minister van Defensie Esper in een reactie op berichten over een brief van generaal Seely aan de Iraakse regering. Seely schrijft dat hij "ter wille van de soevereiniteit van Irak" de komende weken de troepen van de coalitie tegen terreurgroep IS zal verplaatsen "voor een vertrek uit Irak". Volgens de hoogste Amerikaanse militair generaal Milley was de brief een slecht geschreven concept dat nooit had mogen worden vrijgegeven. De brief impliceert ten onrechte terugtrekking, zegt hij.

Tientallen gedood in stormloop op begrafenis van top-generaal in Iran
Vijfendertig mensen werden verpletterd tot de dood en nog eens 48 raakten gewond in een stormloop die uitbrak toen de commandant van de Revolutionaire Garde Corps Qassem Soleimani werd neergelegd in zijn geboortestad Kerman, meldde de Iraanse staatstelevisie.

VS vernieuwt waarschuwing voor bedreigingen van Iran voor schepen in de Golf
De website van de United States Maritime Administration heeft zijn waarschuwing over bedreigingen voor Amerikaanse commerciële schepen uit Iran en zijn proxy's in de Golf en het omliggende gebied vernieuwd. De kennisgeving is geldig van maandag tot 13 januari. Deze verschilt niet wezenlijk van een eerste waarschuwing op vrijdag. "Er blijft de mogelijkheid bestaan van Iraanse actie tegen Amerikaanse maritieme belangen in de regio," zeiden beide mededelingen.

Antisemitische cartoon bij demonstratie voorstanders Soleimani
Bij een demonstratie van voorstanders van de omgebrachte Iraanse generaal Soleimani voor de Amerikaanse ambassade in Wassenaar, is een antisemitische cartoon getoond. CIDI doet aangifte. Lees verder: https://www.cidi.nl/antisemitische-cartoon-bij-demonstratie-voorstanders-soleimani/

6 januari 2020
Trump belooft mogelijk een "disproportionele" reactie op een Iran-aanval
De Verenigde Staten zullen snel terugslaan, "misschien op een onevenredige manier", als Iran een Amerikaanse persoon of doelwit raakt, zei de Amerikaanse president Donald Trump zondag. "Deze mediaposten zullen dienen als kennisgeving aan het Amerikaanse congres dat als Iran een Amerikaanse persoon of doelwit treft, de Verenigde Staten snel en volledig zullen terugslaan, en misschien op een onevenredige manier. Een dergelijke juridische kennisgeving is niet vereist, maar wordt gegeven niettemin!" zei Trump op Twitter.

Amerikaanse functionaris: 'Irans raketeenheid in hoogste staat van paraatheid'
Amerikaanse functionaris vertelde Reuters zondag dat "Irans raketeenheidsteams in het hele land alert zijn." "Het is onduidelijk of de waarschuwing bedoeld is voor defensiedoeleinden of voor Teheran om klaar te zijn voor de aanval," zei hij.

VS teleurgesteld in besluit Iraakse parlement, dringt aan op heroverweging
De Verenigde Staten zijn teleurgesteld in het besluit van het Iraakse parlement op zondag om aan te bevelen dat alle buitenlandse troepen het land uit moeten na de Amerikaanse liquidatie op een Iraanse militaire commandant en een Iraakse militieleider, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. "Terwijl we wachten op verdere verduidelijking van het juridische karakter en de impact van de resolutie van vandaag, dringen wij er bij de Iraakse leiders op aan het belang van de voortdurende economische en veiligheidsrelatie tussen de twee landen en de voortdurende aanwezigheid van de Global Coalition om ISIS te verslaan te heroverwegen," Morgan Ortagus zei in een verklaring.

Pelosi zegt dat House stemt over resolutie om de militaire acties van Trump tegen Iran te beperken
Amerikaanse Housespeaker Nancy Pelosi zei dat het House deze week een resolutie voor oorlogsmachten zal introduceren en stemmen om de militaire acties van de Amerikaanse president Donald Trump tegen Iran te beperken. "Deze resolutie is vergelijkbaar met de resolutie die senator Tim Kaine in de senaat heeft geïntroduceerd," zei Pelosi in een verklaring laat op zondag. "Het bevestigt de reeds lang bestaande toezichtstaken van het Congres door te eisen dat als er geen verdere actie door het Congres wordt ondernomen, de militaire vijandelijkheden van de regering met betrekking tot Iran binnen 30 dagen stoppen." De resolutie zal waarschijnlijk goedkeuring krijgen in het Democratisch Huis, maar de vooruitzichten voor doorgang zijn minder zeker in de Senaat, die wordt gecontroleerd door de mede-Republikeinen van Trump, van wie velen hebben gezegd dat ze de actie van de president tegen Iran steunen.

Dochter van gedode Iraanse generaal waarschuwt families van Amerikaanse troepen
De belangrijkste Iraanse generaal Qassem Soleimani's dochter, Zeinab Soleimani, dreigde direct een aanval op het Amerikaanse leger in het Midden-Oosten terwijl ze sprak met een menigte van honderdduizenden in Teheran die zich uitstrekte zover het oog reikte. "De families van Amerikaanse soldaten in het Midden-Oosten zullen hun dagen doorbrengen met wachten op de dood van hun kinderen," zei ze tegen de menigte. De dreiging van Zeinab komt als de terugslag op de Amerikaanse liquidatie op haar vader in Bagdad. Afzonderlijk heeft het parlement van Irak opgeroepen om alle Amerikaanse troepen van Iraakse bodem te verdrijven.

Oproep aan Iran: gebruik geen geweld
De regeringsleiders van Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben Iran opgeroepen om geen geweld te gebruiken. In een gezamenlijke verklaring dringen de drie er ook op aan dat Teheran zich blijft houden aan het atoomakkoord. President Macron, bondskanselier Merkel en premier Johnson roepen het land op om alle activiteiten af te breken die strijdig zijn met de atoomdeal. Daarnaast roepen ze alle partijen op tot "uiterste terughoudendheid en verantwoordelijkheid". President Trump dreigt hard terug te slaan als Iran wraak neemt op Amerikaanse doelen.

Hamas-leider woont Soleimani's begrafenis in Teheran bij
Leider van de in Gaza gevestigde terroristische groep Hamas, Ismail Haniyeh, woonde maandag een begrafenis bij in Teheran van de hoogste Iraanse generaal, Qassem Soleimani, die vrijdag werd gedood door de VS in Bagdad. "Het verzet op de landen van Palestina en het omliggende gebied zal niet verzwakken en niet terugvallen," zei Haniyeh tijdens de begrafenis, "deze moorden dienen alleen maar om onze vastberadenheid om Jeruzalem te bevrijden te versterken, met Soleimani als de eigen martelaar van Jeruzalem."

Trump dreigt Irak met sancties
De Amerikaanse president Donald Trump dreigde zondag met sancties tegen Iran als het de VS uit Irak dwingt. Trump vertelde verslaggevers dat als Irak Amerikaanse troepen zou vragen om te vertrekken en het niet op een vriendelijke basis werd gedaan, "we hen sancties zullen opleggen zoals ze nog nooit eerder hebben gezien. Het zal de Iraanse sancties ietwat tam maken."

Mensenmassa bij afscheid Soleimani
In Teheran zijn honderdduizenden mensen op de uitvaartplechtigheid voor de omgebrachte generaal Soleimani afgekomen. De Iraanse leider Khamenei leidde in tranen een gebed. Het publiek droeg teksten mee als 'Weg met de VS' en portretten van Soleimani. De VS hield hem verantwoordelijk voor tal van aanslagen.

Ook Nederlandse training Noord-Irak opgeschort
Nederland heeft de trainingsmissie in Noord-Irak ook voorlopig stilgelegd. Na overleg met de internationale coalitie tegen IS werd gisteren al besloten het trainen van Iraakse commando's in Bagdad op te schorten. In Erbil worden door zo'n vijftig Nederlanders Iraaks-Koerdische peshmerga's getraind. De trainingen zijn stilgelegd vanwege de veiligheid, meldt Defensie. Gisteren meldde Irak dat het af wil van alle buitenlandse militairen in het land i.v.m. de Amerikaanse liquidatie van Soleimani. Minister Blok van Buitenlandse Zaken bestudeert deze resolutie en bespreekt hem met de VS en andere leden van de coalitie tegen IS.

Veiligheidskabinet Israël houdt vergadering over mogelijke dreigingen vanuit Iran
Het Israëlische diplomatieke veiligheidskabinet zal maandag bijeenkomen om mogelijke dreigingen vanuit Iran te bespreken. De bijeenkomst volgt op de eliminatie van Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het Iraanse Revolutionaire Garde Corps (IRGC). De vergadering zal de mogelijke gevolgen van de eliminatie van Soleimani bespreken. Ondertussen is het alarmniveau bij de ambassades van Israël over de hele wereld verhoogd naar de op een na hoogste, en zijn vertegenwoordigers van Israël over de hele wereld gewaarschuwd om extra voorzorgsmaatregelen te nemen, merkte Israel Hayom op. De hoofd van de veiligheid in het "Gaza Belt" -gebied (de Joodse steden rond Gaza) vertelde Israel Hayom: "Sinds de eliminatie volgen we de bedreigingen van [Hezbollah-leider Hassan] Nasrallah en zijn soortgenoten, en houden we nauwlettend in de gaten wat er gebeurt over de grens." "In tegenstelling tot voorgaande tijden, deze keer, waarschijnlijk onder de sterke invloed van Iran, hebben alle organisaties en facties zich verenigd om Israël te bedreigen."

Top IDF-generaal over het doden van Soleimani: we kijken vanaf de zijlijn
Een hoge Israel Defense Forces-officier zegt dat Israël de gebeurtenissen volgt na de Amerikaanse liquidatie van de hoogste generaal van Iran Qassem Soleimani, maar is niet betrokken. "We waken vanaf de zijlijn", zegt GOC Southern Command Maj. Gen. Herzi Halevi op de Ynet-conferentie in Jeruzalem. "We moeten dergelijke liquidaties bekijken als onderdeel van een strijd tussen Iran en de VS om het karakter van Irak", zegt hij. "Het heeft een impact op ons als Israëli's [en] we moeten het nauwlettend volgen, maar we zijn niet het verhaal hier en het is goed dat het zo ver weg is gebeurd."

Hamas-leiders ontmoeten nieuwe Quds Force-commandant
Hamas-terreurgroepleiders Ismail Haniyeh en zijn plaatsvervanger Saleh Al-Arouri ontmoetten maandag de nieuwe Quds Force-commandant in de Revolutionaire Garde, Esmail Ghaani, die werd gepromoveerd tot plaatsvervangend commandant nadat commandant Qasem Soleimani was geëlimineerd door de Verenigde Staten.

Iraakse premier: Irak en de VS moeten samenwerken om de troepen terug te trekken
De Iraakse premier Adel Abdul Mahdi vertelde maandag aan de Amerikaanse ambassadeur in Bagdad, Matthew Tueller, dat beide landen samen moeten werken aan de uitvoering van een Iraakse parlementaire resolutie over de terugtrekking van buitenlandse troepen. "De premier benadrukte het belang van wederzijdse samenwerking bij de uitvoering van de terugtrekking van buitenlandse troepen, in overeenstemming met de resolutie van het Iraakse parlement, en om de betrekkingen met de Verenigde Staten op een goede basis te leggen", zei zijn kantoor in een verklaring. "Hij benadrukte hoe gevaarlijk de situatie op dit moment is en de mogelijke gevolgen ervan, eraan toevoegend dat Irak er alles aan doet om de afdaling naar een open oorlog te voorkomen."

Stoltenberg: NAVO-landen steunen VS
NAVO-topman Stoltenberg roept Iran op zich te onthouden van "verder geweld en provocaties". Na spoedberaad zei hij dat alle NAVO-landen achter de VS staan. "We veroordelen allemaal de Iraanse steun aan diverse terreurgroepen", zei Stoltenberg, doelend op de banden tussen Iran en militante groepen in andere landen in het Midden-Oosten. De NAVO-landen hebben vandaag nog eens uitgesproken dat Iran nooit een kernwapen mag hebben.

Europese machten beslissen komende dagen over het geschillenmechanisme van Iran
De Franse minister van Buitenlandse Zaken zei maandag dat de kern van de nucleaire deal in Iran langzaam aan het verdwijnen was en dat Europese machten de komende dagen zouden beslissen of ze een geschillenbeslechtingsproces over de laatste overtredingen van Iran zouden starten. Iran zei zondag dat het de grenzen voor het verrijken van uranium zou schrappen, en een stap verder zou gaan van de overeenkomst van 2015 met zes grote mogendheden. Zijn beslissing volgde op de dood van de Iraanse militaire commandant Qassem Soleimani in een Amerikaanse drone-aanval. "De nieuwste beslissingen betekenen dat de Iraniërs nu zonder beperkingen uranium kunnen verrijken met de hoeveelheden die ze willen, in de gebieden die ze willen en met het aantal centrifuges dat ze willen," vertelde de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian aan BFM TV. "De herhaalde overtredingen laten ons vandaag de dag vragen over de geldigheid op lange termijn van dit (nucleaire) akkoord. We overwegen de oplossing van het geschillenmechanisme te lanceren ... we zullen de komende dagen een beslissing nemen." Het opstarten van een geschillenbeslechtingsproces kan uiteindelijk leiden tot hernieuwde U.N.-sancties tegen Teheran.

5 januari 2020
Iran verwijdert uraniumverrijkingslimieten na nasleep van Soleimani aanval; Iran zegt atoomakkoord helemaal op
Teheran komt dichter bij de hervatting van een kernwapenprogramma toen het zondag aankondigde dat het geen beperkingen zou stellen aan zijn uraniumverrijking en productie. Het is de laatste in een reeks Iraanse aankondigingen, waarin het delen van de deal van 2015 heeft verzaakt om zijn nucleaire programma te beteugelen. De verklaring over de deal komt twee dagen nadat de VS zijn hoogste militaire commandant Qassem Soleimani doodde.

Parlement Irak wil dat VS vertrekt
Het Iraakse parlement wil dat alle militairen van andere landen uit Irak verdwijnen. Aanleiding voor de resolutie is het Amerikaanse bombardement vrijdag op een vliegveld in Bagdad, waarbij de Iraanse generaal Soleimani en een Iraakse militieleider omkwamen. De resolutie is niet bindend, maar de Iraakse premier heeft al gezegd dat hij wil dat Amerika vertrekt. De VS is volgens hem sinds de terugtrekking uit het atoomakkoord bezig met een 'voor ons of tegen ons-beleid'. Irak riep de Amerikaanse ambassadeur op het matje vanwege het schenden van de Iraakse soevereiniteit.

Trump: Als Iran aanvalt, vallen we 52 Iraanse doelen aan
De Amerikaanse president Donald Trump reageerde op de dreigingen vanuit Iran met betrekking tot wraak voor het doden van Qassem Soleimani. "Iran spreekt heel krijgshaftig over het richten op bepaalde Amerikaanse activa," tweet Trump, "als wraak voor onze bevrijding van de wereld van hun terroristische leider die net een Amerikaan heeft vermoord, en vele anderen zwaar heeft verwond, om nog maar te zwijgen over alle mensen die hij had gedood tijdens zijn leven, waaronder recentelijk honderden Iraanse demonstranten." President Trump ging verder en schreef: "Hij viel onze ambassade al aan en bereidde zich voor op extra hits op andere locaties. Iran vormt al jaren alleen maar problemen." Trump sloot zijn boodschap af met een dreiging en waarschuwing: "Laat dit dienen als een WAARSCHUWING dat als Iran Amerikanen of Amerikaanse bezittingen treft, we ons hebben gericht op 52 Iraanse sites (die de 52 Amerikaanse gijzelaars vertegenwoordigen die Iran vele jaren geleden heeft genomen), sommige van zeer hoog niveau en belangrijk voor Iran en de Iraanse cultuur. De VS willen geen bedreigingen meer!"

Door de VS geleide coalitie bevestigt aanvallen op Iraakse bases die zijn troepen huisvesten
De door de Verenigde Staten geleide militaire coalitie die tegen de Islamitische Staat vecht, zei zondag vroeg dat er twee aanvallen waren op zaterdagavond in de buurt van Iraakse bases die zijn troepen huisvestten, maar dat geen van zijn troepen werd geschaad. De aanslagen hebben mogelijk Iraakse burgers schade berokkend, stond er. "In de nacht van 4 januari vonden er twee raketaanvallen plaats in de buurt van Iraakse bases waar coalitietroepen worden gehost in Bagdad en Balad, in totaal 13 aanvallen in de afgelopen twee maanden", zei kolonel militaire woordvoerder kolonel Myles B. Caggins III in een verklaring.

Chabad waarschuwt afgezanten na de dood van de Iraanse commandant
Het World Chabad Centre en het beveiligingscomité van de organisatie hebben een waarschuwing gestuurd naar de 5.000 Chabad-gezanten verspreid over de hele wereld met waarschuwing voor mogelijke aanvallen ter vergelding voor de liquidatie op Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van de Iranian Revolutionary Guard Corps (IRGC) . "We doen een beroep op al onze centra over de hele wereld om alert te zijn. We moedigen u aan om meer alert te zijn wanneer u zich op een openbare plaats bevindt, evenals in en rond uw huis van Chabad."

Iraakse premier: VS vertelde ons dat Israël achter aanvallen op munitieopslagplaatsen zat
Premier Adel Abdul-Mahdi van Irak zei zondag: "De Verenigde Staten heeft de Iraakse regering verteld dat Israël in 2019 achter verschillende aanvallen op Iraanse militie-munitieopslagplaatsen zat", aldus Maariv.

Arabische leider van de Liga bezorgd over ontwikkelingen in Irak, roept op tot kalmte
Secretaris-generaal van de Arabische Liga Ahmed Aboul Gheit uitte zondag zijn groeiende bezorgdheid over de opeenvolgende ontwikkelingen in Irak en riep op tot kalmte, zei de organisatie in een verklaring. "De regio heeft momenteel dringend behoefte aan kalmte, geen escalatie en blusconflicten, deze niet aanwakkeren en in stand houden", zei de verklaring volgens Aboul Gheit.
De oproep kwam na een Amerikaanse drone-aanval op vrijdag op de luchthaven van Bagdad, waarbij de Iraanse Revolutionaire Garde commandant Qassem Soleimani, de architect van het streven van Iran om zijn invloed in de regio uit te breiden, en de Iraakse militieleider Abu Mahdi al-Muhandis om het leven bracht.

Voormalig IRG-leider zegt dat Israëlische steden het doelwit kunnen zijn om Soleimani te wreken
Voormalig leider van de Revolutionaire Garde van Iran, Mohsen Rezaee, zei zondag dat de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa het doelwit kunnen zijn om Qassem Soleimani te wreken.

Hezbollah-chef: moord op Soleimani brengt Midden-Oosten in 'volledig nieuwe fase'
De Amerikaanse moord op een vooraanstaande Iraanse generaal plaatst de hele regio aan het begin van een "volledig nieuwe fase", zei het hoofd van de door Iran gesteunde Hezbollah-groep op zondag in Libanon. De opmerkingen van zondag waren Nasrallah's eerste publieke verklaringen sinds Soleimani werd gedood. De moord, zei Nasrallah, was niet alleen een Iraanse kwestie, maar ook een voor de door Iran gesteunde 'verzetsas'. Hij zei vervolgens dat het Amerikaanse leger in het Midden-Oosten de prijs zou betalen voor de moord, en noemde dit de terechte straf voor zijn moord. Nasrallah zei echter dat Amerikaanse burgers in de regio "niet mogen worden aangeraakt", zeggend dat dit de agenda van de Amerikaanse president Donald Trump zou dienen. De sjiitische militante groep is de belangrijkste proxy van Iran en de meest succesvolle militaire export. Nasrallah, die zich sinds 2006 verbergt uit angst voor Israëlische liquidatie, sprak via een groot scherm via een satellietverbinding met supporters. Ondertussen zei Soleimani's dochter zondag dat ze weet dat Nasrallah de dood van de vader zal wreken. Zeinab Soleimani sprak in Farsi met een Arabische voice-over en vertelde Libanons Al-Manar TV - die verbonden is met Hezbollah - dat de 'smerige' Amerikaanse president Donald Trump niet in staat zal zijn de prestaties van haar vader teniet te doen. De dood van haar vader zal "ons niet breken", zei ze, en de Verenigde Staten zouden moeten weten dat zijn bloed niet gratis verloren zal gaan. In het korte interview dat zondag werd uitgezonden, zei Zeinab dat Trump niet moedig was omdat haar vader het doelwit was van raketten uit de verte en de Amerikaanse president 'tegenover hem had moeten staan'.

3 januari 2020
Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak
Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het Iraanse Revolutionaire Garde Corps (IRGC), werd donderdagavond uitgeschakeld in een Amerikaanse drone-aanval nabij de internationale luchthaven van Bagdad in Irak, bevestigde het Pentagon. "Op aanwijzing van de president heeft het Amerikaanse leger beslissende defensieve actie ondernomen om Amerikaans personeel in het buitenland te beschermen door Qassem Soleimani, het hoofd van de Iraanse Revolutionaire Garde Corps-Quds Force, een door de VS aangewezen buitenlandse terroristische organisatie, te doden," zei een verklaring van het Pentagon. De IRGC bevestigde ook de dood van Soleimani kort voor de verklaring van het Pentagon. Een Amerikaanse functionaris vertelde Newsweek dat Mohammed Redha al-Jabri, hoofd van het protocol van de door de staat gesponsorde Popular Mobilization Forces van Irak en het plaatsvervangend hoofd van de organisatie, Abu Mahdi al-Muhandis, ook werden uitgeschakeld in de aanval. "De Amerikaanse en Israëlische vijand is verantwoordelijk voor het doden van de mujahideen Abu Mahdi al-Muhandis en Qassem Soleimani," zei Ahmed al-Assadi, een woordvoerder van de populaire mobilisaties van Irak. Israël verhoogde zijn waakzaamheid na de eliminatie van Suleimani en er werd besloten om de Hermon-skisite voor bezoekers op vrijdag te sluiten. Er zijn geen aanvullende richtlijnen voor bewoners van de Golanhoogten en het gebied. Eerder werd gemeld dat vier raketten een militaire basis raakten nabij het vliegveld in de Iraakse hoofdstad. Het Libanese Al-Mayadeen-netwerk, dat is aangesloten bij Hezbollah, rapporteerde dat de aanval werd uitgevoerd door Amerikaanse helikopters en dat Muhammad Raza al-Jabari, een hoge functionaris in de door Iran gesteunde sjiitische milities, tijdens de aanval werd gedood. Iraakse paramilitaire groepen, geciteerd door het persbureau Reuters, zeiden dat vijf van hun leden en twee "gasten" werden gedood in een luchtaanval op hun voertuigen op de luchthaven. De militie-leden verwelkomden 'belangrijke gasten' op de luchthaven van Bagdad die werden gereden in twee militie-voertuigen die werden geraakt door twee raketten, aldus de militie-bronnen. Iraakse media meldden dat sirenes werden geactiveerd op de luchthaven, die na het incident werd afgesloten. Er wordt ook gemeld dat de raketten de achterkant van de basis raken. Het incident komt temidden van de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran in de afgelopen dagen.

Iran:VS wacht zware vergelding
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken noemt de raketaanval van de VS op de Iraanse generaal Soleimani in Irak "uitzonderlijk gevaarlijk en een domme escalatie". Hij houdt de VS voor alle gevolgen van dit "schurkachtig avonturisme" verantwoordelijk. Soleimani was leider van de Quds-brigade, een elite-eenheid binnen de Revolutionaire Garde. Iran zal vermoedelijk hard willen terugslaan. De Iraanse ayatollah Khamenei waarschuwt voor "zware vergelding". President Trump heeft nog niets gezegd. Wel heeft hij een afbeelding van de Amerikaanse vlag op Twitter geplaatst.

Bennett houdt veiligheidsbeoordeling
Na de eliminatie van Qassem Suleimani zal minister van Defensie Naftali Bennett vrijdagochtend een evaluatie uitvoeren van de situatie op de Kirya-basis in Tel Aviv, met de deelname van de stafchef en andere defensieambtenaren.

Iran roept Zwitserse gezant op wegens eliminatie Quds troepenhoofd
Iran protesteerde vrijdag tegen een Zwitserse gezant die de Amerikaanse belangen in Teheran vertegenwoordigt vanwege de eliminatie van de Iraanse Quds-troepenchef Qassem Soleimani, meldde de staatstelevisie. Het ministerie van Buitenlandse Zaken riep een Zwitserse diplomaat in Teheran op en gaf een protest uit, zei de tv.

Israël verhoogt de veiligheid in overzeese delegaties
Ministerie van Buitenlandse Zaken en Defensie kondigden vrijdag een hoogbeveiligingsalarm aan bij de overzeese delegaties van Israël, uit angst voor vergelding door de Iraniërs na de dood van de Iraanse Revolutionaire Garde Corps commandant Qassem Soleimani. Bovendien is de veiligheid aangescherpt in delegaties die in "gevoelige regio's" wonen.

Democraten noemen Amerikaanse liquidatie van Iraanse generaal 'roekeloos'
Democratische presidentskandidaat Joe Biden zegt dat president Donald Trump "een stok dynamiet in een tinderbox heeft gegooid" met de gerichte moord op de top-generaal van Iran in een luchtaanval op de internationale luchthaven van Bagdad. De voormalige vice-president sloot zich bij andere democraten aan bij het bekritiseren van Trump en zei dat het de VS zou kunnen verlaten "op de rand van een groot conflict in het Midden-Oosten." Het Pentagon zei dat het Amerikaanse leger generaal Qassem Soleimani, het hoofd van de elite Quds Force van Iran, in Bagdad vrijdag heeft gedood in opdracht van Trump. De aanval zal naar verwachting ernstige Iraanse vergelding teweegbrengen tegen Israël en Amerikaanse belangen. Het ministerie van Defensie zei dat Soleimani "actief plannen ontwikkelde om Amerikaanse diplomaten en leden van de dienst in Irak en in de regio aan te vallen." Vermont Senator Bernie Sanders heeft een verklaring uitgegeven waarin staat: "De gevaarlijke escalatie van Trump brengt ons dichter bij een nieuwe rampzalige oorlog in het Midden-Oosten die talloze levens en triljoenen meer dollars zou kunnen kosten."
Democraten erkenden de dreiging van Soleimani, waarbij Massachusetts Senator Elizabeth Warren hem 'een moordenaar noemde, verantwoordelijk voor de dood van duizenden, waaronder honderden Amerikanen'.

Amerikaanse ambassade spoort burgers aan om Irak onmiddellijk te verlaten
De Amerikaanse ambassade in Bagdad drong er vrijdag bij alle burgers op aan om Irak onmiddellijk te verlaten, uren nadat de VS de Iraanse Quds Force-leider Qassem Soleimani en de Iraakse militiecommandant Abu Mahdi al-Muhandis in een luchtaanval hadden gedood. "Vanwege de verhoogde spanningen in Irak en de regio dringt de Amerikaanse ambassade er bij Amerikaanse burgers op aan het reisadvies van januari 2020 in acht te nemen en onmiddellijk uit Irak te vertrekken. Amerikaanse burgers moeten zo mogelijk via een luchtvaartmaatschappij vertrekken, en anders, via land naar andere landen," staat in een verklaring.

Oproep: Nederlanders, verlaat Bagdad
Buitenlandse Zaken raadt Nederlanders in Irak aan om Bagdad te verlaten, als dit op een veilige manier kan. De onrust en gewelddadigheden zijn in de stad en rond het vliegveld toegenomen. Mensen wordt aangeraden om alert te blijven omdat de situatie onvoorspelbaar is.

Iran benoemt plaatsvervangend commandant van Quds-troepen om Soleimani te vervangen na diens dood
De hoogste leider van Iran heeft brigadegeneraal Esmail Ghaani, aangesteld om Soleimani te vervangen als hoofd van de Quds-strijdkrachten van het land, berichtten de Iraanse media. Het programma van de troepen "zal ongewijzigd blijven ten opzichte van de tijd van zijn voorganger," zei Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei in een verklaring gepubliceerd door de staatsmedia.

Tientallen Amerikaanse oliearbeiders bereiden zich voor om Irak te verlaten na luchtaanval
Tientallen Amerikaanse burgers die werken voor buitenlandse oliemaatschappijen in de Iraakse oliestad Basra maakten zich op om vrijdag het land te verlaten, verklaarden bronnen van het bedrijf aan Reuters. De Amerikaanse ambassade in Bagdad spoorde alle burgers aan om Irak onmiddellijk te verlaten, uren nadat de VS de Iraanse Quds Force-leider Qassem Soleimani en de Iraakse militiecommandant Abu Mahdi al-Muhandis in een luchtaanval had gedood. De evacuatie heeft geen invloed op operaties, productie of export, zeiden Iraakse olieofficieren.

Pompeo: Qassem Soleimani werd uitgeschakeld wegens dreiging van 'een naderende aanval'
De Amerikaanse staatssecretaris Mike Pompeo sprak vrijdag over de eliminatie van de Iraanse Quds-commandant Qassem Soleimani. In een interview met Fox News zei Pompeo dat de Amerikaanse president Donald Trump "de beslissing nam, een serieuze beslissing, die nodig was." Pompeo merkte ook op dat Soleimani "honderden Amerikaanse levensbloed aan zijn handen heeft, maar wat voor ons zat, waren zijn reizen door de regio, zijn inspanningen om een ​​belangrijke aanval op Amerikanen uit te voeren." "Er zouden ook veel moslims zijn gedood - Irakezen, ook mensen in andere landen," benadrukte hij. "Het was een aanval die erop gericht was dat complot zowel te verstoren als verdere agressie af te schrikken, [en] we hopen ook de voorwaarden voor de-escalatie te stellen." In de afgelopen maanden waren er "tientallen en tientallen aanvallen op Amerikaanse en aanverwante belangen in de regio, door Iran en zijn volmachten, culminerend in wat er gebeurde met een Amerikaan vermoord op 27 december ... er is een reeks acties en we hebben gezien dat escalatie plaatsvond." Pompeo prees ook "de terughoudendheid die president Trump had laten zien," zeggend "was belangrijk" maar dat het tijd werd "om actie te ondernemen om afschrikking te herstellen." "De mannen en vrouwen die daar vandaag aanwezig zijn - we nemen de behoefte aan hun veiligheid serieus, we werken eraan en we hebben dit gepland en we zijn voorbereid," beloofde hij, eraan toevoegend dat de VS geen oorlog zoekt met Iran, noch op zoek is naar escalatiespanningen.

2 januari 2020
Netanyahu en Pompeo bespreken Iran
Premier Benjamin Netanyahu en de Amerikaanse minister van BuZa Mike Pompeo bespraken woensdag de gebeurtenissen in de Amerikaanse ambassade in de Iraakse hoofdstad Bagdad, volgens ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. "Pompeo bedankte Netanyahu voor de inzet van Israël tegen de Iraanse invloed in de regio en de veroordeling van de aanval", zei een officiële verklaring van het ministerie van Buitenlandse Zaken. "De band tussen Israël en de Verenigde Staten is onbreekbaar."

Esper zegt dat Iran misschien meer aanvallen op Amerikaanse belangen plant
Iran of zijn proxy-troepen plannen wellicht verdere aanvallen op Amerikaanse belangen in het Midden-Oosten, zei minister van Defensie Mark Esper donderdag. Zonder details te verstrekken, vertelde Esper verslaggevers van het Pentagon dat de VS aanwijzingen heeft dat meer Iraanse provocaties in het verschiet liggen. Als dat gebeurt, zei hij, zullen de VS actie ondernemen - preventief, als er voldoende waarschuwing is. Hij sprak twee dagen na zending van enkele honderden parachutisten van het leger naar Koeweit als potentiële versterkingen in de regio. Die troepen werden gestuurd nadat een door Iran gesponsorde Iraakse militie probeerde in te breken in de Amerikaanse ambassade in Bagdad.

1 januari 2020
Trump over oorlog met Iran: dat zie ik niet gebeuren
De Amerikaanse president Donald Trump zei dinsdagavond dat hij niet geloofde dat een oorlog met Iran aan de horizon lag. "Ik denk niet dat dat een goed idee is voor Iran ... Ik hou van vrede ... Ik zie dat niet gebeuren", vertelde hij verslaggevers voorafgaand aan een oudjaarsfeest in zijn resort in Mar-a-Lago. in Florida. In een commentaar op de gewelddadige rellen op de Amerikaanse ambassade in Bagdad, de Iraakse hoofdstad, zei de president: "Ik denk dat het heel goed is afgehandeld ... er kwamen een paar grote krijgers binnen ... dit zal geen Benghazi zijn ... ze kwamen daar heel snel binnen."

Protesten worden voor de tweede dag hervat bij de Amerikaanse ambassade in Bagdad
Honderden Iraakse militiemannen en hun aanhangers slingerden stenen naar de Amerikaanse ambassade in Bagdad voor een tweede dag op woensdag en veiligheidstroepen vuurden traangas en stungranaten af om ze weg te jagen. De protesten werpen ook onzekerheid op over de voortdurende aanwezigheid van Amerikaanse troepen in Irak. De menigte had zich dinsdag verzameld om te protesteren tegen dodelijke Amerikaanse luchtaanvallen op militiebases, het vuren van vuur, het gooien van stenen en het vernietigen van bewakingscamera's.

Amerikaanse troepen vuren traangas op pro-Iran demonstranten in Irak
Amerikaanse troepen vuurden woensdag traangas af om pro-Iran demonstranten te verspreiden die zich voor een tweede dag buiten de compound van de Amerikaanse ambassade in Bagdad hadden verzameld. Tientallen pro-Iraanse militiemannen en hun aanhangers hadden hun kamp opgeslagen aan de poorten van de ambassade in Bagdad, waar ze de nacht bleven, een dag nadat ze de compound binnendrongen, een ontvangstgebied verwoestten en ramen in een van de ergste aanvallen op de ambassade in het recente geheugen. De Amerikaanse mariniers die de ambassade bewaakten vuurden traangas af naarmate er meer drukte arriveerde en nadat de demonstranten een vuur op het dak van de receptie hadden aangestoken. Rook steeg op uit het gebouw.

Khamenei veroordeelt de Amerikaanse aanvallen in Irak
De hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, veroordeelde de Amerikaanse aanvallen op een aan Iran gelieerde militiegroep in Irak sterk, meldde de Iraanse staatstelevisie woensdag. "De Iraanse regering, natie en ik veroordelen de aanvallen ten zeerste", citeerde de staatstelevisie Khamenei. De Iraanse president plaatste zijn veroordeling van de Amerikaanse president en zei: "Opnieuw heeft die kerel (Trump) Iran beschuldigd van de aanslagen. Je kunt verdomme niets doen."

Iraakse milities beginnen zich terug te trekken uit de Amerikaanse ambassade
Paramilitaire groepen die hebben geprotesteerd tegen Amerikaanse luchtaanvallen in Irak begonnen zich woensdag terug te trekken uit de perimeter van de Amerikaanse ambassade in Bagdad, hoewel er nog enkele aanhangers bleven. Woensdagmiddag hadden velen de ambassade verlaten en begonnen met het opzetten van een protestkamp voor een nabijgelegen hotel. Een kleine groep demonstranten bleef en zei dat ze niet zouden vertrekken voordat de Amerikaanse troepen uit Irak waren verdreven.

Amerikaanse Pompeo stelt reis naar Oekraïne uit om zich op Irak te concentreren
Mike Pompeo heeft woensdag een reis naar Oekraïne uitgesteld, zodat hij zich kon concentreren op de situatie in Irak nadat demonstranten de Amerikaanse ambassade hadden aangevallen. Aanhangers van Iraanse paramilitaire groepen met Iraanse steun bestormden de perimeter van de Amerikaanse ambassade en gooiden stenen in twee dagen van protesten. Ze trokken zich woensdag terug nadat Washington extra troepen stuurde en dreigde met represailles tegen Teheran. Pompeo stelde zijn reis naar Oekraïne, Wit-Rusland, Kazachstan, Oezbekistan en Cyprus uit "vanwege de noodzaak dat de minister in Washington, DC is, om de lopende situatie in Irak te blijven volgen en de veiligheid en beveiliging van Amerikanen in het Midden-Oosten te waarborgen." zei woordvoerster Morgan Ortagus van het ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Dinsdagavond had Pompeo Fox News verteld dat de reis naar Oekraïne nog steeds doorging. Pompeo was klaar om de Amerikaanse steun voor Oekraïne opnieuw te bevestigen tijdens het Amerikaanse bezoek op het hoogste niveau sinds de beschuldiging van president Donald Trump over zijn omgang met de betrekkingen met Oekraïne.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!