nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

September 2020

30 september 2020
De nucleaire waakhond van de VN inspecteert de tweede Iraanse site, zoals overeengekomen met Teheran
De nucleaire waakhond van de VN heeft de tweede van twee vermoedelijke voormalige geheime atoomlocaties in Iran geïnspecteerd, zoals vorige maand met Teheran was overeengekomen in een deal die een einde maakte aan een impasse over toegang, zei het agentschap woensdag. "Als onderdeel van een overeenkomst met Iran om problemen met de implementatie van de veiligheidscontrole op te lossen, zoals gespecificeerd door de IAEA, heeft het Agentschap deze week een gratis toegang verleend op de tweede locatie in het land en milieumonsters genomen", aldus het Internationaal Atoomenergieagentschap in een verklaring.

29 september 2020
Iran toont opnieuw raketten en veroverde Amerikaanse drones
Iran hield in het weekend een tentoonstelling van zijn raketten en drones die zijn successen van de afgelopen jaren demonstreerden. De tentoonstelling moet de successen laten zien van de luchtmacht van de Islamitische Revolutionaire Garde. De show stond open voor regeringsleiders en blijkbaar voor het publiek, waarbij het regime probeerde te pronken met zijn grootsheid voordat er een wapenembargo ophield. In feite zei Teheran: kijk wat we hebben gemaakt ondanks de sancties. De tentoonstelling omvatte de Fateh-, Zlfiqar-, Sajil- en Shahab-raketten en andere die Fars News Qadr, Nazeat, Khorramshahr, Emad, Dezful en Ra'ad 500 noemde, evenals de oudere versies van de Scud-raket. In totaal waren er 15 Iraanse raketten te zien. Er waren ook mobiele draagraketten te zien die lieten zien hoe Iran de raketten verplaatst en vanaf meerdere locaties kan afvuren. Een van deze locaties bleek een raket te zijn die verborgen was in een zeecontainer, wat suggereert dat Iran raketten op deze manier naar Irak, Syrië en Libanon verplaatst, en misschien zelfs naar Jemen. De tour omvatte discussies over de recente lancering van de militaire satelliet Noor-1 door Iran eerder dit jaar. Daarnaast was er een sectie gewijd aan de prestaties van Iran op het gebied van oorlogsvoering met drones. De bezoekers van het regime, met hun gesteven uniformen, vergezeld door enkele geestelijken, zagen de Ababil-familie van drones, evenals de Karar UAV, de Saegeh en de Shahed-familie van drones. Dit zijn de belangrijkste drone-oorlogsplatforms van Iran die de afgelopen jaren met succes zijn gebruikt. Iran is nu een drone-supermacht, een van de landen die grote aantallen drones bouwt, van de kleine tactische tot grote typen, evenals kamikaze-drones. Iran, China, de VS, Israël, Turkije en Rusland behoren tot de topbouwers van drones. Teheran toonde ook nieuwe radareenheden met een groter bereik. Radar is belangrijk voor de raket- en luchtverdediging van Iran. Het hoogtepunt van de vertoning waren Amerikaanse drones die het heeft gevangen. Teheran heeft een gevangen RQ-170 Sentinel-drone, een geheime drone die de VS gebruikte om de Islamitische Republiek te bespioneren en die het in 2011 kon neerhalen. Iran reconstrueerde ook de Amerikaanse RQ-4 Global Hawk die het vorig jaar neerschoot, een drone ter waarde van maximaal $ 200 miljoen. Iran zegt dat het in staat was om het te reconstrueren uit stukken die in de oceaan zijn gevonden nadat het de drone had neergeschoten. Teheran beweert ook dat het een door Israël gemaakte Hermes-drone heeft die hij in 2014 zou hebben neergeschoten. In totaal telde het scherm 200 drones, waarvan de meeste inheems gemaakt waren. Het display laat zien dat Iran gelooft dat het een ultramodern drone- en rakettenleger kan inzetten, gesteund door de 3e Khordad luchtverdediging en een verscheidenheid aan kruisraketten. Het land maakt duidelijk een pitch om te laten zien dat het een van de wereldmachten is op het gebied van wapenproductie, dat veel verder gaat dan de reverse engineering van Russische, Chinese of Noord-Koreaanse munitie.

Iraanse staatsmedia: schutters vermoorden 3 leden van de Revolutionaire Garde
Onbekende schutters in een auto openden dinsdag het vuur op twee voertuigen van de Revolutionaire Garde, waarbij drie Garde-leden in het zuidoosten van Iran omkwamen, meldden staatsmedia. Het officiële persbureau van IRNA zei dat twee aanvallers ook werden gedood tijdens de vuurgevecht, en de autoriteiten onderzoeken dit. Het zei dat de schietpartij plaatsvond nabij de stad Nikshahr in de provincie Sistan-Baluchistan, ongeveer 1.300 kilometer (806 mijl) ten zuidoosten van de hoofdstad Teheran.

27 september 2020
Iran geeft de VS en Israël de schuld tijdens bijeenkomsten op hoog niveau met Irak
Iran dringt er bij Irak op aan om Amerikaanse troepen uit te werpen, maar is op zijn hoede voor het uitvoeren van aanslagen die zouden kunnen leiden tot slachtoffers van Amerikaans personeel dat in zijn westelijke buurland gestationeerd is. Op zaterdag ontmoette de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken Fuad Hussein hoge Iraanse functionarissen tijdens een reis naar Iran in een van de eerste grote persoonlijke ontmoetingen sinds een tijdje als gevolg van de Covid-crisis. Ze komen te midden van toenemende geruchten over de rol van Iran in Irak en waarschuwingen van de VS tegen voortdurende aanvallen op hun ambassade in Bagdad. Er zijn tientallen raket- en explosieve aanvallen geweest op de VS in Irak, evenals op het VK en konvooien die de VS bevoorraden. Video gepost door Iraanse websites toonde aan dat Quds Force-commandant Ismael Ghaani onlangs in Irak was. Dit is een bericht aan Washington. De besprekingen tussen Iran en Irak begonnen dit weekend met een ontmoeting tussen Hussein en de voorzitter van de Raadgevende Vergadering van Iran, Mohammad Baqer Qalibaf (Ghalibaf). Qalibaf en Hussein zijn allebei Koerdisch, en Hussein staat niet bekend om zijn anti-Amerikaanse sentimenten, maar als Irak's minister van Buitenlandse Zaken was hij in Iran om de Iraniërs te horen over de laatste kwesties. "Wij geloven dat Irak momenteel een positieve rol speelt in de regio", zei de Iraniër. Hij beweerde toen dat de VS IS gesteund hadden en instabiliteit in de regio en Irak verspreidde. "Sommige landen in de regio hebben, onder druk van de Verenigde Staten, de betrekkingen met het zionistische regime genormaliseerd. De islamitische wereld mag ongetwijfeld niet zwijgen over deze kwestie, en het is nodig omdat de kwestie Palestina de eerste prioriteit is van de islamitische wereld," zei Qalibaf. Vervolgens benadrukte hij dat Iran Irak altijd als islamitisch land heeft gesteund. Hussein benadrukte de noodzaak om de bilaterale betrekkingen tussen de twee buurlanden verder te versterken en noemde het baggeren van de rivier de Arvand en de spoorverbinding tussen Iran en Irak. een van de belangrijkste kwesties op de agenda van de twee landen. Hassan Rouhani had ook een ontmoeting met de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken. Hij sprak over de "eenheid van sjiieten" in Irak en Iran en noemde ook de betrekkingen met Koerden in Irak. "We zijn met de regering en het volk van Irak om de eenheid en cohesie van Irak te helpen", zei Rouhani." We hebben onze standpunten altijd duidelijk en ondubbelzinnig gemaakt in onze politieke standpunten. We kennen de stabiliteit van de regio. [We] benadrukken dat het niet onze taak is om de Verenigde Staten uit de regio te krijgen: het is de plicht van elk land waar Amerikanen aanwezig zijn. "Iran beweerde dat het tegen inmenging in de interne aangelegenheden van Irak en de betrekkingen tussen Irakese groepen was", voegde hij eraan toe. In feite steunt Teheran Kataib Hezbollah en andere milities in Irak. Het heeft ook raketten afgevuurd op Koerdische dissidentengroepen en druk uitgeoefend op de noordelijke Koerdische regio van Irak. "We hebben altijd geloofd dat Iraakse groepen goede relaties hebben voor het behoud en de ontwikkeling van hun land", zei Rouhani tijdens de bijeenkomst. Hussein zei dat met de nadruk van de Iraakse premier een gespecialiseerde commissie was aangesteld om onderhandelingen te voeren en voor te bereiden de grond voor de uitvoering van overeenkomsten tussen beide landen De leden van deze commissie zullen de komende weken naar Iran afreizen. Teheran heeft Bagdad nodig als bondgenoot en handelspartner. Het gebruikt Irak als dumpplaats voor zijn producten en heeft Iraakse bezittingen en infrastructuur weggespoeld. Irak is afhankelijker geworden van Iran, dat dit wil als een manier om de rol van Amerika daarin te ondermijnen. Iran heeft milities in Irak gefinancierd en bewapend. Veel Irakezen hebben het afgelopen jaar geprotesteerd tegen Iran. Na tientallen aanvallen op Amerikaanse troepen en Washington die meer bases aan Irakezen hebben overgedragen, denkt Iran dat het eindelijk in staat zal zijn om de VS uit Irak te verdrijven. Dit zou een overwinning zijn voor Iran. Teheran moet echter voorzichtig te werk gaan, want de VS hebben aangetoond dat ze luchtaanvallen zullen plegen als Amerikaanse soldaten of personeel gewond raken. De VS hebben in januari ook de Iraanse IRGC-commandant Qasem Soleimani gedood en Iran heeft raketten afgevuurd op de Al-Asad-basis in Irak. Geruchten wijzen erop dat Ismael Ghaani, de vervanger van Soleimani, mogelijk opnieuw Irak zal bezoeken.

25 september 2020
Rusland verwerpt Amerikaanse sancties tegen Iran
Rusland wees donderdag de dreiging van Amerikaanse sancties en pogingen om Iran te isoleren af ​​en zei dat het van plan was handel te drijven met Teheran zodra een VN-wapenembargo volgende maand afloopt, meldt AFP. Het embargo op de verzending van conventionele wapens naar Iran loopt af op 18 oktober. De Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergei Lavrov, sprak donderdag samen met een bezoek aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif. "Rusland zal op geen enkele manier zijn beleid bouwen op basis van deze agressieve illegale eisen die geen juridische kracht hebben", zei Lavrov. Hij sprak de hoop uit dat andere landen die met Iran samenwerken, dit voorbeeld zouden volgen. "Het feit dat de Verenigde Staten hebben gedreigd sancties in te voeren tegen al diegenen die de Amerikaanse interpretatie van de huidige situatie tegenspreken, bevestigt eens te meer dat Washington zich wil gedragen als een stier in een porseleinkast", voegde Lavrov eraan toe. "Naar mijn mening heeft de huidige (Amerikaanse) regering diplomatieke vaardigheden verloren die bijna niet meer te halen zijn," vervolgde Lavrov. Hij voegde er echter aan toe dat Rusland en Europese landen de besprekingen met Washington over dit onderwerp voortzetten.

24 september 2020
Irans Zarif probeert een bondgenootschap tussen Rusland en China tegen de VS te vormen
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Javad Zarif probeert Rusland te verleiden om dichter bij Iran te komen door middel van bilaterale betrekkingen, zeiden Iraanse media donderdag. Hij kwam in Moskou aan om de betrekkingen met Rusland te bespreken. Het doel hier is om de weg vrij te maken voor Iran om het embargo en de sancties van de VS te omzeilen. Iran probeert Rusland en ook China te gebruiken om de strijd aan te gaan met "Amerikaanse wetteloosheid", zegt Tasnim News in Iran. Zarif prees de "belangrijke rol van Rusland en China bij het ondersteunen van de VN-Veiligheidsraad en het tegengaan van illegale acties van de VS in de Veiligheidsraad." Zarif zei: "De Russische regering en haar vertegenwoordiging in de VN hebben de afgelopen maanden de beste positie gehad naast China." Hij stelt dat ze "een leidende rol hebben gespeeld in het licht van de Amerikaanse wetteloosheid". Hij verwijst naar het feit dat de VS deze maand snapback-sancties hebben opgelegd nadat hij had beweerd dat Iran de Iran-deal van 2015, bekend als het Joint Comprehensive Plan of Action, had geschonden. Iran zegt dat sinds de VS de deal in 2018 hebben verlaten, het geen invloed heeft. De VS zegt dat het Iran ervan zal weerhouden een nucleair wapen en ballistische raketten na te jagen. Iran is dus naar Moskou gegaan om meer steun te krijgen. Iran zoekt ook een nauwere relatie met China. "Nou, we hebben ernstige problemen in de regio", zei Zarif, verwijzend naar andere kwesties die tijdens zijn bezoek aan Rusland aan de orde zouden komen. Tasnim merkte op dat het Syrische conflict "speciale coördinatie vereist tussen Iran en Rusland, en dat we ook moeten coördineren met Turkije in het kader van het Astana-proces." Iran zoekt ook een nauwere relatie met Turkije en Turkije lijkt Syrië te willen verdelen en de VS uit Oost-Syrië te verwijderen. Iran is op zijn hoede als Turkije te veel van Syrië verovert. Iran is ook lasergericht op Afghanistan. Het wil de VS eruit, maar wil niet dat anti-sjiitische extremisten het overnemen. Zarif benadrukte ook: "Hoewel onze bilaterale betrekkingen erg goed zijn, moeten we altijd de laatste ontwikkelingen in de bilaterale betrekkingen met onze Russische vrienden herzien." Zarif is een soort beroemdheid in het Westen, ondanks de brute staat van dienst van zijn regime. Hij lachte toen hem werd gevraagd naar geruchten dat Frankrijk hem had gevraagd om een ​​regering in Libanon te helpen vormen en met Rusland over Libanon te praten. 'Zoiets is niet waar. We mogen natuurlijk met onze Russische vrienden over Libanon praten, maar dit heeft geen prioriteit en staat niet op onze agenda. Ik denk niet dat ik sinds mijn reis naar Libanon met de Fransen heb gesproken '', zei hij. Hij was in augustus in Libanon in de nasleep van de explosie in de haven van Beiroet. Het belangrijkste doel van Zarif is om te proberen nauwer te coördineren met Rusland. Dit is een relatie van gemeenschappelijke belangen omdat ze allebei de VS in het Midden-Oosten willen verzwakken. Ze zien de regio echter niet helemaal op dezelfde manier. Ze zijn het bijvoorbeeld niet eens over Israël. Het doel van Iran is vandaag echter alleen om de Amerikaanse sancties te omzeilen en het wapenembargo te doorstaan, zodat het meer wapens kan krijgen. Rusland speelde in het verleden een rol bij Iran op het gebied van verkoop van luchtverdediging en ook technische assistentie.

VS kondigen meer sancties tegen Iran aan, zegt de topgezant
De Verenigde Staten zullen nieuwe sancties opleggen aan een aantal Iraanse functionarissen en entiteiten, waaronder een rechter die de Iraanse worstelaar Navid Afkari ter dood veroordeelde, vertelde de speciale vertegenwoordiger van de VS voor Iran en Venezuela, Elliott Abrams, donderdag tijdens een hoorzitting in de Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen. Navid Afkari werd eerder deze maand geëxecuteerd nadat hij was veroordeeld voor het doodsteken van een bewaker tijdens protesten tegen de regering in 2018, meldden Iraanse staatsmedia, in een zaak die internationale verontwaardiging heeft veroorzaakt. Het Iraanse Hooggerechtshof heeft eind augustus een herziening van de zaak afgewezen.

23 september 2020
Saudi-Arabië: de deal met Iran moet de non-proliferatie in stand houden
Saudi-Arabië zei dinsdag dat elke nucleaire deal met Iran de non-proliferatie in stand moet houden en de inspanningen moet voortzetten om van het Midden-Oosten een zone te maken die vrij is van massavernietigingswapens, meldde Reuters, daarbij verwijzend naar het staatspersbureau SPA. De overeenkomst "moet het destabiliserende gedrag van Iran en zijn sponsoring van terrorisme in de regio aanpakken om te voorkomen dat het in de toekomst provocerende acties zal ondernemen", zei het in een verklaring na een wekelijkse kabinetsvergadering. De verklaring komt een dag nadat de regering-Trump een uitvoerend bevel en nieuwe sancties tegen Iran had aangekondigd om de sancties van de Verenigde Naties af te dwingen. De sancties hebben een nieuw wapenembargo tegen Iran ingevoerd ter vervanging van een VN-verbod dat in oktober afloopt. Regeringsfunctionarissen zeggen dat het een onbeperkt verbod op de verkoop van wapens is en dat het sancties toestaat voor alle internationale bedrijven of individuen die het embargo trachten te schenden. Vorige maand is Washington begonnen met het herstel van alle VN-sancties van vóór 2015 tegen Iran. De stap om de "snapback" te activeren kwam nadat de VN-Veiligheidsraad de resolutie van de VS om het wapenembargo tegen Iran te verlengen, dat in oktober afloopt, verwierp. De president van de VN-Veiligheidsraad wees de eis van de VS echter af en zei dat er geen algemene overeenstemming was tussen de raadsleden. De "snapback" -stap maakt deel uit van een resolutie van de Veiligheidsraad uit 2015 die elke deelnemer aan een nucleair akkoord met Iran, waarover onderhandeld is onder voormalig president Barack Obama, de sancties opnieuw kan opleggen, die een maand later van kracht zouden worden. President Trump trok de Verenigde Staten uit de deal van 2015 en legde opnieuw sancties op tegen Iran. Saudi-Arabië heeft zijn eigen nucleaire ambities, maar heeft beloofd dat zijn nucleaire programma zal worden gebruikt om binnenlandse elektriciteit te leveren, waardoor het land meer van zijn olie kan exporteren. De Saoedi-Arabische kroonprins Mohammed bin Salman waarschuwde echter in 2018 dat "zonder twijfel" als Iran kernwapens ontwikkelt, "we dit voorbeeld zo snel mogelijk zullen volgen." Vorig jaar keurden de VS de verkoop van nucleaire technologie en hulp aan Saoedi-Arabië goed. Israël heeft de Amerikanen verzocht alle gebruikte nucleaire brandstof uit Saoedi-Arabië te verwijderen, zodat deze niet opnieuw zou worden verwerkt.

In het VN-debuut roept de Saoedische koning op tot een alomvattende oplossing voor Iran
Koning Salman bin Abdulaziz van Saoedi-Arabië riep woensdag op tot een alomvattende oplossing voor Iran en de ontwapening van zijn gelieerde onderneming Hezbollah in Libanon, en sprak zijn steun uit voor de inspanningen van de VS om gesprekken tussen Israël en de Palestijnen te beginnen tijdens zijn eerste toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Hij zei dat Iran een nucleaire deal uit 2015 met wereldmachten heeft uitgebuit "om zijn expansionistische activiteiten te intensiveren, zijn terroristische netwerken op te zetten en terrorisme te gebruiken", eraan toevoegend dat dit niets anders had voortgebracht dan "chaos, extremisme en sektarisme". "Een alomvattende oplossing en een stevige internationale positie zijn vereist", vertelde hij de 193 leden tellende Algemene Vergadering in een videoverklaring, die vooraf werd opgenomen vanwege de pandemie van het coronavirus.

22 september 2020
Iran renoveert de Boeing 747 terwijl deze zich voorbereidt op het einde van het wapenembargo
Iran's Mehr-nieuws zegt dat Iran een Boeing 747 volledig heeft gerenoveerd met behulp van lokale ingenieurs. Dit maakt deel uit van Irans algehele inheemse pogingen om zelfvoorzienend te worden. Iran zegt volgens het rapport dat dit vliegtuig naar de VAE zal vliegen en vervolgens terug naar Payam Karaj in Iran, maar het is niet duidelijk wat de algehele toekomst van het vliegtuig is. Het komt terwijl Iran zich voorbereidt op het einde van een wapenembargo en de Amerikaanse sancties probeert te omzeilen. De oorsprong van dit specifieke vliegtuig in Iran is relatief recent, in tegenstelling tot Irans vloot van andere 747's. Het is een 747-200-variant. Volgens rapporten heeft Iran in de loop der jaren ongeveer 28 van deze en andere 747 varianten geëxploiteerd, een verouderende vloot die dateert uit de jaren 70. Vliegtuigliefhebbers beschouwen de verouderende vloot als uniek en exotisch met zeldzame 747-versies. Veel landen hebben deze vliegtuigen met pensioen gestuurd. In totaal exploiteren Iraanse luchtvaartmaatschappijen tot 156 vliegtuigen. Sommigen van hen staan ​​onder sancties van de VS. Westerse inlichtingenbronnen waren bijvoorbeeld verdacht van vluchten van de Fars Air Qeshm Boeing 747 tussen Teheran en Damascus in het verleden. Volgens het rapport van de renovatie van de 747-200 zeiden de ingenieurs dat het de eerste keer in zes jaar was om deze reparaties te voltooien. Het maakt ook deel uit van de 'enige vrachtvloot' van Iran. Iran zegt dat het vliegtuig heeft geholpen bij het vervoeren van goederen tijdens overstromingen en om te helpen bij de uitbraak van COVID-19. Het heeft ook schapen geïmporteerd na een aardbeving in Kermanshah. Dit specifieke vliegtuig kwam in 2008 in Iraanse dienst. Iraanse functionarissen zeiden dat dit een van de "belangrijkste vliegtuigreparaties in de Islamitische Republiek" was. Het rapport gaf aan dat Iran Air, genaamd "Homa", dat betrokken was bij het opknappen van de luchtvaartmaatschappij, onder Amerikaanse sancties stond "maar niettemin hebben we met de inspanningen van Iraanse ingenieurs alle reparaties kunnen uitvoeren."

Erdogan pleit voor diplomatie om het nucleaire programma van Iran op te lossen
De Turkse president Tayyip Erdogan zei dinsdag tegen de Algemene Vergadering van de VN dat dialoog en diplomatie kwesties met betrekking tot het nucleaire programma van Iran onder internationaal recht moeten oplossen, waarbij alle partijen zich houden aan een internationale overeenkomst van 2015. De Verenigde Staten hebben maandag nieuwe sancties aangekondigd tegen het Iraanse ministerie van Defensie en anderen die betrokken zijn bij zijn nucleaire en wapenprogramma. Ze waren bedoeld om de bewering van Washington te ondersteunen - betwist door Europeanen en anderen - dat alle sancties van de Verenigde Naties tegen Teheran nu zijn hersteld. "We ondersteunen het oplossen van problemen met betrekking tot het nucleaire programma van Iran door rekening te houden met het internationaal recht en door dialoog en diplomatie", vertelde Erdogan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in een videoboodschap. "Ik herhaal onze oproep aan alle partijen om zich te houden aan hun verantwoordelijkheden in het kader van het gezamenlijk alomvattend actieplan, dat een serieuze bijdrage levert aan de regionale en mondiale veiligheid", zei hij.

21 september 2020
Israël eist dat de VN wapensancties oplegt aan Iran
Israël heeft de Verenigde Naties opgeroepen het sanctieregime tegen Iran te herstellen, nadat de VS zijn standpunt als ondertekenaar van de nucleaire deal met Iran van 2015 hebben ingeroepen om wapensancties tegen Teheran opnieuw op te leggen. De Israëlische ambassadeur bij de Verenigde Naties, Gilad Erdan, schreef een brief aan VN-secretaris-generaal António Guterres, waarin hij de VN opriep het wapensanctieregime tegen Iran te herstellen om naleving van het verbod op wapenverkoop aan de Islamitische republiek te verzekeren. "Iran heeft openlijk de nucleaire deal geschonden en zijn plannen onthuld om kernwapens te verkrijgen", schreef Erdan. "Dus, in overeenstemming met de bepaling voor ‘snapback’ -sancties die in de deal zijn opgenomen en door de Verenigde Staten zijn geactiveerd, zijn de sancties hersteld en is de secretaris-generaal van de VN verplicht te handelen in overeenstemming met de besluiten van de VN-Veiligheidsraad.'' "In de afgelopen jaren heeft Iran bewezen de grootste voorstander te zijn van terrorisme wereldwijd, en dat het betrokken is overal waar moord en bloedvergieten plaatsvindt, en dus vormt Iran een gevaar voor de stabiliteit en veiligheid van het hele Midden-Oosten." Op zaterdag kondigde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo aan dat de VS het verbod op wapenverkoop aan Iran opnieuw heeft ingevoerd, daarbij verwijzend naar de snapback-bepaling in het Joint Comprehensive Plan of Action 2015, waarvan de VS een ondertekenaar was. Het JCPOA, dat aanbood om het verbod op conventionele wapens tegen Iran op te heffen in ruil voor Iraanse concessies over zijn nucleaire programma, voorziet in de mogelijkheid om de sancties te ‘terugnemen’ mocht Iran de deal schenden. Terwijl de VS zich in 2018 terugtrokken uit de deal, noemden de VS zaterdag hun standpunt als ondertekenaar van de deal om de snapback-voorziening van de JCPOA te activeren, maar de Verenigde Naties en de Europese ondertekenaars hebben de stap grotendeels genegeerd en zijn niet verwacht het te erkennen. "De Verenigde Staten verwachten dat alle VN-lidstaten volledig voldoen aan hun verplichtingen om deze maatregelen uit te voeren. Naast het wapenembargo omvat dit beperkingen zoals het verbod voor Iran om zich bezig te houden met verrijkings- en opwerkingsgerelateerde activiteiten, het verbod op ballistische raketten, testen en ontwikkelen door Iran, en sancties op de overdracht van nucleaire en raketgerelateerde technologieën aan onder meer Iran. Als VN-lidstaten hun verplichtingen om deze sancties uit te voeren niet nakomen, zijn de Verenigde Staten bereid om onze binnenlandse autoriteiten te gebruiken om gevolgen opleggen voor die mislukkingen en ervoor zorgen dat Iran niet de vruchten plukt van door de VN verboden activiteiten," zei Pompeo in een verklaring.

Bahrein verbreekt het complot van door Iran gesteunde terroristen
Bahrein brak een complot van militanten gesteund door Iran om aanvallen uit te voeren op diplomaten en buitenlanders in het land dat de thuisbasis is van de 5e vloot van de Amerikaanse marine, meldde The Associated Press op zondag, daarbij verwijzend naar de Saoedische staatstelevisie en lokale media. Details over het geclaimde complot bleven zondagavond schaars, aangezien het ministerie van Binnenlandse Zaken van Bahrein en de staatsmedia de arrestaties niet publiekelijk erkenden. Bahreinse regeringsfunctionarissen, die routinematig beweren dat complotten worden verbroken door militanten die worden gesteund door Iran, hebben niet gereageerd op een verzoek om commentaar. De Saoedische staatstelevisie zond beelden uit van wat leek op politie die een huis binnenviel met een verborgen doorgang. De beelden toonden aanvalsgeweren en explosieven, blijkbaar in beslag genomen tijdens de overval. Negen verdachten zijn gearresteerd, terwijl nog negen vermoedelijk in Iran zijn, aldus de Saoedische staatstelevisie. Iraanse staatsmedia erkenden de berichten over de arrestaties in Bahrein, maar geen enkele ambtenaar gaf er commentaar op. De missie van Iran bij de VN reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar. De autoriteiten ontdekten het complot nadat ze een explosief op straat hadden gevonden waarvan wordt aangenomen dat het was geplant om een ​​'buitenlandse delegatie' te richten, meldde de regeringsgezinde Bahreinse krant Akhbar Al-Khaleej, onder verwijzing naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het ministerie beschuldigde de Garde ervan de terroristen te steunen, die ook oliesites en militaire bases hadden bewaakt, aldus de krant. Ze waren ook van plan om lijfwachten van Bahreinse functionarissen te vermoorden, aldus de krant. Het was niet duidelijk wanneer alle arrestaties en vermeende samenzweringen plaatsvonden, aangezien het Akhbar Al-Khaleej-rapport verwijst naar incidenten die teruggaan tot 2017. Het rapport komt te midden van hoge spanningen tussen Iran en de VS. De militanten zochten naar verluidt wraak voor de Amerikaanse drone-aanval waarbij de Iraanse generaal Qassem Soleimani in januari omkwam. Het rapport komt ook dagen nadat Bahrein de betrekkingen met Israël, naast de Verenigde Arabische Emiraten, normaliseerde. De minister van Binnenlandse Zaken van Bahrein zei deze week dat het normaliseren van de banden met Israël de belangen van Bahrein beschermt en het strategisch partnerschap met de Verenigde Staten versterkt.

Iran: nucleaire deal met wereldmachten die het bewaren waard zijn
Het hoofd van het nucleaire agentschap van Iran zei maandag dat de mijlpaal in 2015 tussen Teheran en de wereldmachten over het atoomprogramma van zijn land worstelt sinds de eenzijdige terugtrekking van de VS, maar nog steeds de moeite waard is om te behouden. Ali Akbar Salehi vertelde afgevaardigden op een conferentie van het Internationaal Atoomenergieagentschap in Wenen dat het zogenaamde Joint Comprehensive Plan of Action, of JCPOA, 'in een quasi-patstelling is terechtgekomen' sinds president Donald Trump de VS terugtrok in 2018. De deal belooft Iran economische prikkels in ruil voor beperkingen op zijn nucleaire programma. De resterende wereldmachten in de deal - Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, China en Rusland - hebben moeite om de opnieuw opgelegde Amerikaanse sancties te compenseren.

Amerikaanse functionarissen kondigen Iran snapback sancties aan
De regering-Trump heeft vanavond sancties aangekondigd tegen meer dan 25 personen en organisaties die nauw verbonden zijn met de nucleaire, raket- en conventionele wapenprogramma's van Iran. De sancties waren ook gericht tegen het Iraanse ministerie van Defensie. Tegelijkertijd riep de Amerikaanse regering de wereldlanden op zich aan te sluiten en actie te ondernemen tegen de bewapening en proxy-oorlogvoering van Iran. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo, die de sancties aankondigde, zei: "In plaats van te wachten tot Iran de wereld bedreigt, nemen de VS ingrijpende maatregelen om te voorkomen dat 's werelds grootste staatssponsor van terreur een kernwapen bemachtigt. "We houden Amerikanen en wereldburgers veilig!", voegde Pompeo eraan toe. De nieuwe sancties maken deel uit van de inspanningen van de Amerikaanse president Donald Trump om de regionale invloed van Iran te beperken. "Iran doet duidelijk alles wat in zijn macht ligt om de nucleaire capaciteit en de mogelijkheid om zijn programma snel voort te zetten als het dat wil,'' vertelde een hoge Amerikaanse functionaris aan Reuters. Volgens de bron heeft Iran tegen het einde van het jaar genoeg splijtbaar materiaal om kernwapens te ontwikkelen en Teheran heeft ook zijn samenwerking met Noord-Korea hernieuwd om langeafstandsraketten te bouwen.

17 september 2020
Pompeo: We zullen vanaf volgende week nieuwe sancties tegen Iran afdwingen
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo stond erop dat de Verenigde Staten woensdag vanaf volgende week nieuwe "VN" -sancties tegen Iran zullen afdwingen. "De Verenigde Staten zullen doen wat ze altijd doen. Ze zullen hun deel doen als onderdeel van hun verantwoordelijkheden om vrede mogelijk te maken, dit keer in het Midden-Oosten", vertelde Pompeo op een gezamenlijke persconferentie met de Britse minister van Buitenlandse Zaken Dominic Raab, aldus AFP. "We zullen alles doen wat we moeten doen om ervoor te zorgen dat die sancties worden toegepast", zei hij. In augustus begon Washington met het herstel van alle VN-sancties van vóór 2015 tegen Iran. De stap om de "snapback" te activeren kwam nadat de VN-Veiligheidsraad de resolutie van de VS om het wapenembargo tegen Iran te verlengen, dat in oktober afloopt, verwierp. De president van de VN-Veiligheidsraad wees de eis van de VS echter af en zei dat er geen algemene overeenstemming was tussen de raadsleden. De "snapback" -beweging maakt deel uit van een resolutie van de Veiligheidsraad uit 2015 die elke deelnemer aan een nucleair akkoord met Iran, waarover onderhandeld is onder voormalig president Barack Obama, de sancties opnieuw kan opleggen, die een maand later van kracht zouden worden. President Donald Trump trok zich in 2018 terug uit het akkoord, maar Pompeo betoogt dat de Verenigde Staten een "deelnemer" blijven, zoals vermeld in de resolutie van 2015. De sancties zijn goedgekeurd door een ‘geldige resolutie van de VN-Veiligheidsraad’, zei Pompeo.

Shin Bet: inwoner van Oost-Jeruzalem gerekruteerd door Hezbollah, Iran
De Shin Bet-veiligheidsdienst heeft donderdag onthuld dat een inwoner van Oost-Jeruzalem werd gerekruteerd door de Hezbollah, de Iraanse Quds Force. Yasmin Jaber, die bij de Nationale Bibliotheek werkt, werd geïdentificeerd en gemarkeerd door Hezbollah-leden tijdens een conferentie die ze in 2015 in Libanon bijwoonde. Ze heeft in het geheim contact gehad met haar telefoniste door afgesproken gecodeerde berichten op sociale media te verzenden in overeenstemming met een veiligheidsbriefing en instructies die ze van Hezbollah ontving. Ze ontmoette haar operators in Turkije, die haar duidelijk maakten dat het haar rol is om extra activisten in Israël te rekruteren, die onder haar leiding als cel zullen dienen.

Amerikaanse schatkist legt sancties op aan Iraanse 'cyberdreigingsgroep'
De Verenigde Staten hebben sancties opgelegd aan twee Iraanse entiteiten en 45 geassocieerde personen die een malwarecampagne hebben uitgevoerd tegen Iraanse dissidenten, journalisten en internationale reisorganisaties, zei het Amerikaanse ministerie van Financiën donderdag. De afdeling noemde een van de entiteiten de Iraanse cyberdreigingsgroep Advanced Persistent Threat 39 en de andere als een dekmantelbedrijf genaamd Rana Intelligence Computing Company (Rana), en zei dat beide eigendom zijn van of gecontroleerd worden door het Iraanse Ministerie van Inlichtingen en Veiligheid (MOIS).

16 september 2020
Hoofd van de IDF-onderzoeksafdeling: vredesakkoorden tegen Iran zijn noodzakelijk
Het hoofd van de onderzoeksafdeling van de Militaire Inlichtingendienst, brigadegeneraal Dror Shalom, zei woensdag dat de normalisatieovereenkomst tussen Israël, de VAE en Bahrein noodzakelijk is in de strijd tegen Iran. "Israël wordt door zijn vijanden als sterk ervaren en is in staat hen af te schrikken door zijn hoogwaardige inlichtingen, de capaciteiten van de luchtmacht en de proactieve aanpak", zei Shalom. "De overeenkomsten met de Golfstaten en alle militaire operaties zijn een belangrijke pijler bij het verkleinen van de invloed van Iran in het hele Midden-Oosten en het verder voorkomen van de vervolging van een atoombom."

Pompeo zegt dat hij er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat Iran sancties wordt opgelegd
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo zei woensdag dat de Verenigde Staten zouden terugkeren naar de Verenigde Naties om volgende week sancties tegen Iran op te leggen en er alles aan zouden doen om ervoor te zorgen dat die sancties worden gehandhaafd. Pompeo maakte de opmerkingen tijdens een gezamenlijke persconferentie in Washington met de Britse minister van Buitenlandse Zaken Dominic Raab. Pompeo zei vorige maand dat hij een proces van 30 dagen had gestart om alle VN-sancties tegen Iran opnieuw op te leggen door een klacht in te dienen bij de Veiligheidsraad waarin Teheran werd beschuldigd van schending van een nucleaire deal uit 2015. Pompeo heeft gezegd dat sancties vanaf zondag opnieuw moeten worden opgelegd.

15 september 2020
IAEA-inspecteurs bezoeken over een paar dagen de tweede nucleaire site van Iran
Het hoofd van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA), de nucleaire waakhond van de VN, zei maandag dat inspecteurs "over een paar dagen" de tweede van twee locaties in Iran zouden bezoeken waar in het begin van de jaren 2000 mogelijk niet-aangegeven nucleaire activiteiten hebben plaatsgevonden. Onlangs werd een overeenkomst bereikt tussen Iran en het IAEA om de inspecteurs van het agentschap toegang te verlenen tot twee aangevraagde locaties in Iran. De overeenkomst volgde op een onlangs vrijgegeven IAEA-rapport waarin het agentschap zijn "ernstige bezorgdheid" uitsprak over het feit dat Iran inspecties blokkeert op twee locaties waar in het verleden nucleaire activiteiten hebben plaatsgevonden. Het bureau dringt al maanden bij Teheran aan op informatie over het soort activiteiten dat wordt uitgevoerd op een niet-aangegeven locatie waar de uraniumdeeltjes zijn gevonden. Hoewel de IAEA de locatie in kwestie niet heeft geïdentificeerd, wordt aangenomen dat het de Turquzabad-faciliteit is die door premier Binyamin Netanyahu tijdens zijn toespraak voor de Algemene Vergadering van de VN in 2018 werd geïdentificeerd als een 'geheim atoommagazijn'. IAEA-directeur-generaal Rafael Grossi zei maandag dat een bezoek aan een tweede site, waartoe het bureau toegang had gevraagd, op handen was na een recent bezoek aan de eerste. "De tweede zal binnen een paar dagen plaatsvinden", zei hij tegen verslaggevers na het openen van de 35-koppige raad van gouverneursvergadering van het bureau, aldus AFP. Hij zei dat het analyseren van milieumonsters die op de eerste locatie zijn verzameld "niet minder dan een paar maanden, misschien twee of drie maanden" zou duren. De weigering van Iran om IAEA-inspecteurs toegang te geven tot de twee locaties zorgde voor verdere inspanningen om de nucleaire deal tussen Iran en de wereldmachten van 2015 te redden, waaruit de Amerikaanse president Donald Trump zich in 2018 terugtrok. Iran heeft zijn naleving van de overeenkomst van 2015 geleidelijk teruggeschroefd als reactie op de terugtrekking van de VS.

Iran zegt dat het 1.044 actieve centrifuges heeft in de Fordow-fabriek
Het hoofd van het Iraanse atoomagentschap zei zondag dat er 1.044 centrifuges actief waren in de Fordow-uraniumverrijkingsfabriek, in lijn met de stappen van zijn land om zijn verplichtingen aan de nucleaire deal van 2015 te verminderen, meldt AFP. Iran kondigde vorig jaar aan dat het de uraniumverrijkingsactiviteiten in de ondergrondse Fordow-faciliteit, die zich buiten Qom bevindt, zou vernieuwen als reactie op de terugtrekking van de Amerikaanse president Donald Trump uit de deal van 2015 in 2018. "Momenteel verrijken 1.044 centrifuges bij Fordow," Ali Akbar Salehi , het hoofd van het Iraanse atoomagentschap, zou het persbureau ICANA van het Iraanse parlement hebben verteld. "We waren in het JCPOA vastbesloten dat deze 1044 machines geen verrijking uitvoeren, maar het wordt zoveel als nodig gedaan per vervallen toezeggingen en we zullen ook het verrijkte materiaal opslaan", voegde hij eraan toe, verwijzend naar de officiële naam van het akkoord, het gezamenlijk alomvattend actieplan.

14 september 2020
Rapport: 10 doden bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië
Volgens een rapport van het Syrian Observatory for Human Rights (SOHR) zijn er maandagochtend minstens 10 mensen in Oost-Syrië gedood die aan Israël worden toegeschreven. De SOHR beweerde dat maandag ten minste zes krachtige explosies waren gehoord buiten de stad Albu Kamal in de regio Deir Ezzor in het oosten van Syrië. Er werden ambulances gezien die van Albu Kamal naar de beoogde gebieden haastten, meldde SOHR. De luchtaanvallen waren gericht op munitiedepots en voertuigen die werden gebruikt door pro-Iraanse milities, beweerde het rapport. Bij de luchtaanvallen werden tien doden gemeld, allemaal leden van pro-Iraanse milities. Twee van de doden zouden Syrische staatsburgers zijn, terwijl de overige acht Iraakse staatsburgers zijn. Israël, dat het beleid heeft om geen commentaar te geven op zijn operaties in Syrië, heeft geen commentaar gegeven op het rapport. Dit is de derde aanval die in de afgelopen 11 dagen aan Israël in Syrië wordt toegeschreven. Zestien pro-Iraanse strijders zijn naar verluidt op 9 september gedood bij een andere luchtaanval die aan Israël wordt toegeschreven.

13 september 2020
Iran: Bahrein zal te maken krijgen met 'harde wraak' op de deal met Israël
De Revolutionaire Garde van Iran heeft Bahrein zaterdag bedreigd en zei dat het te maken zou krijgen met "harde wraak" van zijn eigen volk en de Palestijnen vanwege zijn poging om de banden met Israël te normaliseren. "De beul-heerser van Bahrein moet wachten op de wrede wraak van de Mujahideen (islamitische strijders) met als doel Quds (Jeruzalem) en de trotse moslimnatie van dit land te bevrijden," zeiden de bewakers in een verklaring op hun website en geciteerd door Reuters. Ondertussen gaf het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken een verklaring af waarin het de totstandkoming van diplomatieke betrekkingen tussen Bahrein en Israël veroordeelde. "Ongetwijfeld zullen het onderdrukte en rechtzoekende volk van Palestina en de vrije moslims in de wereld nooit de normalisatie van de betrekkingen met het usurperende en wetteloze Israëlische regime goedkeuren", aldus het persbureau Xinhua. De Bahreinse autoriteiten hebben een ‘fundamentele fout’ gemaakt door ‘onderdak te zoeken’ in Israël in plaats van ‘legitimiteit te verkrijgen van de bevolking’. Het kader van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november werd in de verklaring genoemd als een reden voor de regering van Bahrein om "de zaak van het eerbare Palestina op te offeren", merkte het op. Het Iraanse ministerie waarschuwde dat het de Bahreinse autoriteiten verantwoordelijk zal houden voor alle gevolgen van elke actie die ertoe leidt dat Israël "onveiligheid creëert in de Golfregio". Israël, zo beweerde de verklaring, is "de constante bron van bedreiging voor de veiligheid in de regio en de moslimwereld en als de grondoorzaak van decennia van geweld, bloedbad, oorlogen, terreur en bloedvergieten in het onderdrukte Palestina en de regio." Het Witte Huis maakte vrijdag bekend dat de Amerikaanse president Donald Trump, koning Hamad bin Isa bin Salman al-Khalifa van Bahrein en premier Binyamin Netanyahu instemden met het aangaan van volledige diplomatieke betrekkingen tussen Israël en het Koninkrijk Bahrein. Bahrein wordt daarmee de tweede Golfstaat die de banden met Israël normaliseert, nadat de VAE en Israël op 13 augustus aankondigden de betrekkingen te normaliseren. De overeenkomst van vrijdag volgde op verschillende berichten in de afgelopen weken dat Bahrein en Israël bezig waren om een ​​overeenkomst af te ronden om de banden tussen de Verenigde Arabische Emiraten te normaliseren. De Bahreinse regering maakte vorige week bekend dat ze een verzoek van de regering van de Verenigde Arabische Emiraten had ingewilligd om vluchten tussen de VAE en Israël door het luchtruim te laten vliegen.

11 september 2020
Syrië meldt een Israëlische luchtaanval nabij de noordelijke stad Aleppo
Israëlische gevechtsvliegtuigen vuurden begin vrijdag raketten af op de buitenwijken van de noordelijke stad Aleppo, zeiden de Syrische staatsmedia, te midden van de toegenomen luchtaanvallen op Syrië in de afgelopen weken. Er waren geen onmiddellijke meldingen van slachtoffers. Op 31 augustus was een aanval gericht op de zuidelijke buitenwijken van de hoofdstad Damascus waarbij twee soldaten omkwamen en zeven gewond raakten.

10 september 2020
Iran begint militaire oefeningen in de Straat van Hormuz
Volgens Xinhua zal het Iraanse leger donderdag met grootschalige oefeningen beginnen in de zuidelijke wateren van het land, zei plaatsvervangend commandant van het Iraanse leger Habibollah Sayyari woensdag. Zowel zeestrijdkrachten als luchtverdediging, luchtmachten en grondtroepen van het leger zullen bijdragen aan de driedaagse oefening, zei Sayyari. Inheemse onderzeeërs, militaire vaartuigen, vliegtuigen en drones zullen deelnemen aan het oorlogsspel om de paraatheid en militaire capaciteit op zee-, lucht-, grond- en luchtverdedigingsvelden te vergroten, voegde hij eraan toe. Drones op lange afstand zullen ook patrouille- en verkenningsoperaties uitvoeren en vechten tegen vijandige schepen door slimme bommen met uiterste nauwkeurigheid te laten vallen, vervolgde hij. De oefening is bedoeld om de veiligheid van regionale wateren en internationale scheepvaartroutes in West-Azië te verbeteren en zich voor te bereiden om transregionale bedreigingen af ​​te weren, voegde hij eraan toe. De oefeningen, met de codenaam Zolfaqar-99, zullen worden gehouden in een gebied van 2 miljoen vierkante kilometer aan het oostelijke deel van de Straat van Hormuz, de Makran-kusten, de Zee van Oman en ten noorden van de Indische Oceaan, zei hij.

9 september 2020
Senior Iraanse ambtenaar: Iraanse vergelding voor elke Israëlische aanval waarbij de VAE en Saoedi-Arabië betrokken zijn
Hossein Amir-Abdollahian, speciale assistent van Majlis Speaker en voormalig Iraanse vice-minister van Buitenlandse Zaken, zei dat de VAE een grote fout heeft gemaakt door relaties aan te gaan met "de kanker van de regio, de zionistische entiteit" en dat deze stap niet op zijn best was, meldt het Middle East Media Research Institute (MEMRI). Hij voegde eraan toe dat de "Palestijnen niet zullen zwijgen in het licht van dit verraad." Amir-Abdollahian verklaarde dat de VAE met deze stap wellicht haar eigen veiligheid en stabiliteit heeft verstoord, omdat Israël de stabiliteit overal waar het aanwezig is, verstoort. Amir-Abdollahian waarschuwde dat de VAE ook de dupe zal worden van elke vergelding tegen "elk incident - heimelijk of openlijk 'uitgevoerd door de zionisten en dat is bedoeld om de veiligheid en stabiliteit van Iran te schaden. Hij voegde eraan toe dat deze waarschuwing ook naar de Saoedi's gaat. Amir-Abdollahian bleef zeggen dat de VAE en Saoedi-Arabië nog steeds kunnen terugkomen van de fouten die ze hebben gemaakt.

8 september 2020
Iran bouwt nieuwe productiehal voor centrifuges in bergen bij Natanz
Iran is begonnen met de bouw van een hal in "het hart van de bergen" nabij de nucleaire site van Natanz voor het maken van geavanceerde centrifuges, zei de nucleaire chef van Iran dinsdag, met als doel een productiehal te vervangen in de in juli door brand getroffen faciliteit. Iran zei destijds dat de brand het resultaat was van sabotage en aanzienlijke schade had veroorzaakt die de ontwikkeling van geavanceerde uraniumverrijkingscentrifuges zou kunnen vertragen. "Vanwege de sabotage werd besloten om een ​​modernere, grotere en uitgebreidere hal in alle dimensies te bouwen in het hart van de berg bij Natanz. Het werk is natuurlijk begonnen", zei Ali Akbar Salehi volgens de staatstelevisie. Natanz is het middelpunt van het verrijkingsprogramma van Iran, waarvan Teheran zegt dat het voor vreedzame doeleinden is. Westerse inlichtingendiensten en de nucleaire waakhond van de VN (IAEA) geloven dat Iran een gecoördineerd, clandestien nucleair wapenprogramma had dat het in 2003 stopzette. Teheran ontkent ooit naar nucleaire wapens te hebben gezocht. De uraniumverrijkingssite in Natanz, waarvan een groot deel ondergronds is, is een van de vele Iraanse faciliteiten die worden gecontroleerd door inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), de nucleaire waakhond van de VN. Een confrontatie tussen aartsvijanden Teheran en Washington is verslechterd sinds 2018, toen de Amerikaanse president Donald Trump zich terugtrok uit de nucleaire deal van 2015 met grootmachten van Iran en opnieuw sancties oplegde die de economie van Iran lam legden. Volgens de deal stemde Iran ermee in zijn nucleaire programma te beteugelen in ruil voor de opheffing van de meeste internationale sancties. Als reactie op Amerikaanse sancties heeft Teheran geleidelijk afstand genomen van het nucleaire pact.

7 september 2020
Iran zegt dat degenen achter de ontploffing van Natanz zijn geïdentificeerd
Een Iraanse functionaris zei zondag dat de veiligheidsinstanties van het land de saboteurs achter de explosie van 2 juli in de nucleaire installatie van Natanz hebben geïdentificeerd. "Dit incident was helaas een daad van sabotage en de veiligheidsorganisaties moeten het incident grondig bestuderen en ze moeten erover praten en hun onderzoek zal worden voortgezet", zei Behrouz Kamalvandi, woordvoerder van de Atomic Energy Organization of Iran (AEOI), volgens het semi-officiële persbureau Fars. "Voor zover wij weten, hebben ze de boosdoeners geïdentificeerd en kennen ze hun prikkels en methoden, en eigenlijk hebben ze volledige kennis van het probleem", voegde hij eraan toe. Kamalvandi zei dat er geen informatie meer kan worden verstrekt omdat de zaak nog in onderzoek is. Op 2 juli meldde Iran een "incident" in het Natanz-complex, maar zei dat het geen slachtoffers veroorzaakte en het verrijkingswerk in de faciliteit niet kon stoppen. Een niet nader genoemde inlichtingenfunctionaris uit het Midden-Oosten vertelde later aan The New York Times dat Israël verantwoordelijk was voor de aanval, die volgens hem werd uitgevoerd met een krachtige bom. Israël heeft geen commentaar gegeven op het rapport. Een lid van de Nationale Veiligheidscommissie van het Iraanse parlement zei later dat de explosie in Natanz veroorzaakt was door een "inbreuk op de veiligheid", en een volgend rapport zei dat Iran drone- of raketaanvallen had uitgesloten als oorzaak van de explosie. Iran heeft gewaarschuwd dat elk land dat verantwoordelijk wordt geacht voor de explosie in Natanz, vergelding mag verwachten. De explosie in Natanz vond plaats zes dagen nadat een explosie nabij een militair complex in het Parchin-gebied ten zuidoosten van Teheran de Iraanse hoofdstad op zijn kop zette. De autoriteiten gaven die explosie de schuld van "lekkende gastanks".

6 september 2020
IAEA: Iran verrijkt uranium met meer dan 10 keer de limiet
De nucleaire waakhond van de VN zei vrijdag dat de voorraad verrijkt uranium van Iran nu meer dan tien keer hoger is dan de limiet die is vastgelegd in de nucleaire deal van 2015 met wereldmachten, meldt AFP. De limiet werd gesteld op 300 kilogram (661 pond) verrijkt uranium in een bepaalde samengestelde vorm, wat overeenkomt met 202,8 kg uranium. Afgemeten aan het laatste cijfer, bedraagt ​​de voorraad van Iran nu meer dan 2.105 kg, aldus het rapport van het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie (IAEA). Ondertussen zei de waakhond ook dat Iran zijn inspecteurs toegang had verleend tot een van de twee locaties waar mogelijk niet-aangegeven nucleaire activiteiten hebben plaatsgevonden in het begin van de jaren 2000. "Iran gaf inspecteurs van het Agentschap toegang tot de locatie om milieumonsters te nemen", aldus het rapport van AFP. "De monsters zullen worden geanalyseerd door laboratoria die deel uitmaken van het netwerk van het Agentschap", voegde hij eraan toe. Een inspectie op de tweede locatie zal plaatsvinden "later in september 2020 op een datum die al met Iran is afgesproken", aldus het rapport.

3 september 2020
Syrië: 16 pro-Iraanse strijders gedood bij luchtaanvallen die aan Israël worden toegeschreven
Aangenomen dat Israëlische luchtaanvallen op Oost-Syrië donderdag 16 door Iran gesteunde strijders hebben gedood, zei een oorlogsmonitor, uren nadat Damascus zei dat het Israëlische raketten onderschepte die waren afgevuurd op een centrale luchtmachtbasis. De slachtoffers waren "Iraakse paramilitaire strijders die loyaal waren aan Iran, van wie er zeven werden gedood buiten de stad Mayadeen", zei Rami Abdul Rahman, hoofd van het in Groot-Brittannië gevestigde Syrian Observatory for Human Rights. De overige negen werden gedood bij aanvallen ten zuiden van de stad Albu Kamal, aan de Iraakse grens verder naar het oosten. Abdul Rahman zei dat Israël "waarschijnlijk" verantwoordelijk was voor de aanval, die, indien bevestigd, de tweede dergelijke aanval zou zijn in minder dan 24 uur en de derde deze week.

Syrië zegt dat zijn verdediging 'Israëlische raketten' in de buurt van de luchthaven van Homs heeft gedwarsboomd
Het Syrische staatspersbureau zei woensdagavond dat de luchtverdediging 'Israëlische raketten' tegen de luchthaven van Homs had gedwarsboomd. "Verliezen bleven beperkt tot materiële verliezen", voegde het staatspersbureau toe, daarbij verwijzend naar dezelfde militaire bron. Een Israëlische militaire woordvoerder weigerde commentaar te geven op het incident.

2 september 2020
Iran, de wereldmachten komen overeen om te werken om de nucleaire deal te behouden
Vertegenwoordigers van Iran en de wereldmachten die werkten om de nucleaire deal met Iran van 2015 te redden, kwamen dinsdag in Wenen overeen om al het mogelijke te doen om de overeenkomst te behouden, meldde The Associated Press. De vertegenwoordigers kwamen voor het eerst bijeen sinds de Verenigde Staten een poging hadden aangekondigd om de sancties van de Verenigde Naties tegen de Islamitische Republiek te herstellen. Helga Schmid, de vertegenwoordiger van de Europese Unie die de bijeenkomst voorzat, zei achteraf op Twitter dat "de deelnemers verenigd zijn om de Iran-deal te behouden en een manier te vinden om ervoor te zorgen dat de overeenkomst ondanks de huidige uitdagingen volledig wordt uitgevoerd." De Iraanse vertegenwoordiger Abbas Araghchi gaf geen commentaar na de dag van de besprekingen, maar zei voorafgaand aan de bijeenkomst dat de actie van de VS "zeker een belangrijke discussie zou worden" met afgevaardigden uit Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China.

1 september 2020
Elf doden in Syrië na luchtaanvallen - rapport
De Syrische luchtverdediging onderschepte maandag raketten boven de zuidelijke regio van het land bij Damascus, zo haalde de staatstelevisie een Syrische militaire bron aan. De bron beschuldigde Israël ervan achter de aanslagen te zitten. De aanvallen zouden volgens het Syrian Observatory for Human Rights elf door Iran gesteunde militieleden hebben gedood, waaronder drie van niet-Syrische nationaliteiten. Het staatspersbureau SANA haalde echter een militaire bron aan die zei dat slechts twee mensen werden gedood en zeven gewond. Het bureau zei dat een burgervrouw was omgekomen en haar man gewond was geraakt bij de explosie. Het was niet meteen duidelijk of ze een van de twee doden was die aanvankelijk werden gemeld door de militaire bron, die had gezegd dat zeven soldaten gewond waren geraakt. Terwijl Syrische functionarissen Israël ervan beschuldigen achter de aanval te zitten, moet de IDF nog commentaar geven of bevestigen. Israël heeft herhaaldelijk Iraanse doelen in Syrië en die van geallieerde milities aangevallen, waaronder de Hezbollah van Libanon. Eerder in augustus voerde de IDF luchtaanvallen uit tegen doelen van het Syrische leger in het zuiden van Syrië, in de zuidwestelijke regio van Damascus en in Quneitra als reactie op een poging tot terroristische aanslag die de avond ervoor langs de Syrische grens werd verijdeld.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.
13 maart 2020De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.
27 april 20207 gedood bij een Israëlische aanval in Syrië die gericht was tegen Iran, Hezbollah
1 mei 2020Twee Israëlische aanvallen in het zuiden en noorden van Syrië. Aantal slachtoffers onbekend.
5 mei 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 14 doden.
31 mei 2020Iraanse militiesites in het noorden van Syrië getroffen door vermoedelijk een Israëlische aanval; 5 doden
7 juni 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 12 doden.
24 juni 2020Rapport: Zeven strijders gedood bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië
28 juni 2020Rapport: 6 pro-Iraanse strijders gedood bij vermeende IDF-aanval in Syrië
21 juli 2020Rapport: Zeven doden bij 'Israëlische luchtaanval' in Syrië
1-31 juli 2020Een serie branden en explosies in Iran waarvan men vermoedt dat Israël en/of de VS er achter zitten
1 september 2020Rapport: Elf doden bij 'Israëlische luchtaanval' in Syrië
3 september 2020Syrië: 16 pro-Iraanse strijders gedood bij luchtaanvallen die aan Israël worden toegeschreven
11 september 2020Syrië meldt een Israëlische luchtaanval nabij de noordelijke stad Aleppo
14 september 2020Rapport: 10 doden bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.
27 februari 2020VS verleent afstand van sancties om humanitaire hulp aan Iran via Zwitsers kanaal te verlichten
8 juni 2020Amerikaanse sancties opgelegd aan Iraans scheepvaartnetwerk wegens proliferatie worden van kracht.
31 juli 2020Mike Pompeo zegt dat de VS het aantal sancties tegen metalen in Iran heeft uitgebreid.
21 september 2020Amerikaanse functionarissen kondigen Iran snapback sancties aan
24 september 2020VS kondigen meer sancties tegen Iran aan, zegt de topgezant

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Israëlisch-Arabisch conflict: Jom KippoeroorlogIsraëlisch-Arabisch conflict: Jom KippoeroorlogIn de maanden naar de aanloop van de Jom Kippoeroorlog in 1973 had de Israëlische militaire inlichtingendienst (Aman) ra…

Nieuwjaarsvieringen over de hele wereldNieuwjaarsvieringen over de hele wereldMeer dan de helft van de wereldbevolking viert het nieuwe jaar op een andere datum dan ons. Door het jaar heen worden er…
De culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie van 1966 in China door de Rode Gardisten was bedoeld om een nieuw China op te bouwen. Maar wat wa…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-09-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!