nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

April 2020

1 april 2020
Sanders: Opheffing van sancties tegen Iran om menselijk leed te verminderen
De Amerikaanse senator en de democratische presidentiële hoop Bernie Sanders riep dinsdag opnieuw de VS op om de sancties op te heffen die het Iran heeft opgelegd in zijn strijd tegen de coronaviruspandemie. "Coronavirus heeft 2.600 doden in Iran, maar Amerikaanse sancties belemmeren de toegang tot medicijnen en hulp," tweette Sanders. In een rechtstreeks beroep op de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo en de minister van Financiën Steven Mnuchin, voegde hij eraan toe: “Pandemieën kennen geen grenzen. Laten we de geschillen van onze landen terzijde schuiven en sancties opheffen om menselijk leed te verminderen. ' De tweet is de tweede keer in de afgelopen weken dat Sanders heeft opgeroepen tot opheffing van de Amerikaanse sancties tegen Iran, nu de Islamitische Republiek moeite heeft het coronavirus in bedwang te houden.

Maart 2020

31 maart 2020
De VS vernieuwen de vrijstellingen van sancties waardoor Iran non-proliferatiewerk kan doen
De Verenigde Staten hebben Russische, Chinese en Europese bedrijven toegestaan hun werk op Iraanse nucleaire locaties voort te zetten, zodat het Teheran moeilijker wordt om kernwapens te ontwikkelen, aldus het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken maandag. Reuters meldde eerder dat het besluit om de vrijstellingen voor sancties die niet-Amerikaanse bedrijven verbieden om met de Iraanse Atomic Energy Organization te werken, te verlengen op maandag werd verwacht, onder verwijzing naar vier bronnen die bekend zijn met de kwestie, waaronder een Amerikaanse functionaris.

30 maart 2020
Iranian FM: Stop met het gehoorzamen van Amerikaanse sancties
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif heeft de VS zondag aangeklaagd wegens het voortzetten van de sancties tegen zijn land tijdens de COVID-19-uitbraak. “De VS zijn van sabotage en moordaanslagen overgegaan tot het voeren van een economische oorlog en economisch terrorisme tegen Iraniërs - tot medische terreur te midden van COVID-19. Dit 'overtreft zelfs' wat op het slagveld zou zijn toegestaan", tweette Zarif.

Zal het Iraanse regime zich richten op Israël, nu het worstelt met het beheersen van de coronaviruscrisis?
Wat zal de impact zijn van de coronaviruscrisis in Iran? Welke gevolgen heeft het voor het Iraanse volk en het regime zelf? Arutz Sheva sprak met Gregg Roman, directeur van het Midden-Oostenforum. 'Tienduizenden mensen hebben al het coronavirus opgelopen in Iran', zegt hij. "Er zijn duizenden doden in het hele land en het regime zelf is niet gespaard gebleven. Er heerst totale chaos, met religieuze leiders die eerst mensen vertelden de moskeeën te vullen en daarna terugkerend en iedereen vertelden thuis te blijven. De autoriteiten lijken de controle over de situatie te zijn kwijtgeraakt en ze proberen wanhopig hun weg door deze crisis te navigeren en grip te houden op de zaken." Hoe wordt dit gevoeld? In typische vorm "beweerde een van de ayatollahs dat het virus een speciaal in Amerika gemaakt product is, gericht tegen Iraniërs. Het regime voelt de druk, maar dat betekent niet dat we grote veranderingen kunnen verwachten, hoewel als de druk van het publiek toeneemt, we misschien wat hervormingen van de regering zullen zien." Roman wijst erop dat dit niet de eerste keer is dat Iraniërs protesteren tegen de onbekwaamheid van de regering, en suggereert dat het land opnieuw wijdverbreide protesten zou kunnen zien. 'Twee jaar geleden gingen Iraniërs de straat op om te protesteren tegen de verkeerde behandeling van het regime door een economische crisis die ernstige gevolgen had voor het openbaar welzijn. Als het Iraanse volk deze keer het gevoel heeft dat ze de straat op kunnen om te demonstreren, zullen ze dat doen', zegt hij. Hij waarschuwt echter dat de reactie van het regime wellicht op de buitenkant gericht is en niet gericht op het oplossen van de echte problemen van het land, en dat de Iraanse regering ervoor kan kiezen om volksprotesten te kanaliseren in anti-Israëlhaat. 'In feite kunnen we al tekenen herkennen dat de crisis in Iran een weerslag kan hebben op Israël. De Europese Unie heeft besloten de sancties tegen Iran te versoepelen om het te helpen de coronaviruscrisis te doorstaan. Ze hebben de Iraanse regering al een subsidie ​​van € 20 miljoen gestuurd en lijken waarschijnlijk positief te reageren op het Iraanse verzoek om nog eens vijf miljoen dollar aan hulp." Afgezien daarvan is er het zeer reële gevaar dat als Iran voelt dat de situatie uit de hand loopt, het zal proberen de zaken buiten zijn grenzen op te hitsen en de publieke onrust richt op de gebruikelijke vijanden: de Verenigde Staten en Israël. Ze zouden zelfs een oorlog met Israël of met de Arabische staten kunnen uitlokken, als het een kwestie van oorlog is of als het regime de macht verliest. Alles is mogelijk."

24 maart 2020
Pompeo: Iran verspreidt complottheorieën over coronavirus
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo haalde maandag uit naar Iran en beschuldigde het van het verspreiden van gevaarlijke geruchten over COVID-19, waaronder een in China gefabriceerde complottheorie dat het nieuwe coronavirus door de mens is gemaakt in de Verenigde Staten. "De Verenigde Staten hebben meer dan $ 100 miljoen aan medische hulp aangeboden aan andere landen, waaronder Iran, en onze wetenschappers werken 24/7 aan de ontwikkeling van een vaccin", twitterde Pompeo. "@khamenei_ir heeft Amerikaanse aanbiedingen afgewezen en besteedt 24/7 aan het verzinnen van complottheorieën. Hoe helpt dat het Iraanse volk." Pompeo tweette ook: "@ khamenei_ir's verzinsels dat de VS verantwoordelijk is voor het # WuhanVirus brengen Iraniërs, Amerikanen en de rest van de wereld in gevaar. Feiten zijn belangrijk." Vervolgens daalde hij op een waslijst van beschuldigingen tegen Iran, waaronder beschuldigingen dat Iran's Mehan Air in februari minstens 55 keer tussen Teheran en China bleef vliegen. "De eerste gevallen van # COVID19 in ten minste vijf landen waren een direct gevolg van de minachting van het Iraanse regime voor de gezondheid van iedereen", schreef Pompeo. De opmerkingen komen een dag nadat de opperste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, de VS hulp weigerde om het coronavirus te bestrijden en beweerde dat het door de mens gemaakt kon zijn in Amerika. "Ik weet niet hoe echt deze beschuldiging is, maar wanneer het bestaat, wie zou er dan met hun verstand op vertrouwen dat u hen medicijnen zou brengen?", zei Khamenei. "Mogelijk is uw medicijn een manier om het virus meer te verspreiden." Hij beweerde ook zonder enig bewijs te leveren dat het virus "speciaal voor Iran is gebouwd met behulp van de genetische gegevens van Iraniërs die ze op verschillende manieren hebben verkregen." Hossein Salami, het hoofd van de Iraanse Revolutionaire Garde, beweerde eerder deze maand ook dat de corona uitbraak "het product kan zijn van de Amerikaanse biologische invasie." Terwijl Iran wordt geconfronteerd met Amerikaanse sancties die het land verhinderen zijn ruwe olie te verkopen en toegang te krijgen tot de internationale financiële markten, heeft Washington Iran hulp aangeboden bij de bestrijding van het coronavirus, dat het hard heeft getroffen. Afgelopen donderdag waren er 1.284 doden door coronavirus in Iran, dat is het zwaarst getroffen land in het Midden-Oosten als gevolg van het virus. Het virus heeft ten minste 12 Iraanse politici en functionarissen, zowel zittende als voormalige, gedood en nog eens 13 geïnfecteerd die in quarantaine zijn geplaatst of worden behandeld.

23 maart 2020
EU verstrekt 20 miljoen euro aan humanitaire hulp aan Iran
De Europese Unie zal 20 miljoen euro humanitaire hulp sturen naar Iran, dat onderworpen is aan Amerikaanse sancties, om het coronavirus te helpen verlichten, en zal ook het verzoek van Teheran om financiële hulp van het IMF steunen, zei de topdiplomaat van de EU. "We hebben niet veel humanitaire hulp kunnen bieden, maar er zit zo'n 20 miljoen euro in de pijplijn ... die we de komende weken verwachten te leveren", zei EU-chef voor buitenlands beleid Josep Borrell in een videonieuwsconferentie op maandag. "We zijn het ook eens met het verzoek van Iran en ook van Venezuela aan het Internationaal Monetair Fonds om financiële steun te krijgen", zei hij na een videoconferentie van de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU, hoewel hij niet meer details gaf.

22 maart 2020
Khamenei zegt dat het Amerikaanse aanbod om Iran te helpen het coronavirus te bestrijden vreemd is
Het aanbod van de Verenigde Staten om Iran te helpen de pandemie van het coronavirus te bestrijden is vreemd, zei de opperste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, zondag. "Meerdere malen hebben Amerikanen aangeboden Iran te helpen het virus in bedwang te houden. Afgezien van het feit dat er vermoedens bestaan dat dit virus door Amerika wordt gemaakt ... is hun aanbod vreemd omdat ze met tekorten kampen in hun strijd tegen het virus", aldus Khamenei. in een televisietoespraak. "Iran heeft het vermogen om elke vorm van crisis te overwinnen, inclusief een uitbraak van het coronavirus."

19 maart 2020
Sanders: hef de sancties tegen Iran op
De Amerikaanse senator en de democratische presidentiële hoop Bernie Sanders riepen woensdag op tot opheffing van de Amerikaanse sancties tegen Iran, onder verwijzing naar het hoge dodental in de Islamitische Republiek als gevolg van het nieuwe coronavirus. “Iran wordt geconfronteerd met een catastrofale tol van de coronaviruspandemie. Amerikaanse sancties mogen niet bijdragen aan deze humanitaire ramp", schreef Sanders op Twitter. "Als zorgzaam land moeten we alle sancties opheffen die het vermogen van Iran om deze crisis aan te pakken, aantasten, inclusief financiële sancties", voegde hij eraan toe. Iran is hard getroffen door het nieuwe coronavirus, COVID-19, met meer dan 1.000 doden.

17 maart 2020
Derde raketaanval op Iraakse basis
In Irak zijn weer raketten afgevuurd op een militaire basis waar militairen van de internationale coalitie zijn gestationeerd. Er zijn geen berichten over gewonden. Het was de derde aanval op een geallieerde basis in een week. Dit keer kwamen twee raketten neer bij de trainingsbasis Bermaya ten zuiden van Bagdad. Daar zitten vooral Spaanse militairen namens de coalitie. Woensdag kwamen twee Amerikanen en een Brit om het leven bij raketaanvallen op de Taji-basis ten noorden van Bagdad. Zaterdag volgde nog een aanval, waarbij vijf militairen gewond raakten: drie buitenlanders en twee Irakezen.

Iran overweegt de vrijlating van gedetineerde Amerikanen tijdens een uitbraak van het coronavirus
Iran overweegt enkele Amerikanen vrij te laten die het heeft vastgehouden, zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo dinsdag, terwijl hij er bij de Islamitische Republiek op aandrong hen als humanitair gebaar te bevrijden vanwege de coronaviruspandemie. 'We zijn ons ervan bewust dat ze erover nadenken om ze al dan niet vrij te geven', vertelde Pompeo aan verslaggevers van het State Department. 'Iedereen moet weten dat we ermee bezig zijn, we communiceren met hen en we dringen er bij hen op aan, zoals we al vaker in het openbaar hebben gedaan, om elke Amerikaan die daar onrechtmatig wordt vastgehouden, vrij te laten als een humanitair gebaar, gezien het risico dat voorgelegd, gezien wat er zich in Iran afspeelt.'

13 maart 2020
De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt
De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.

12 maart 2020
Coronavirus maakt Iran gevaarlijker, zegt een Amerikaanse generaal
Een Amerikaanse topgeneraal zei donderdag dat Iran het aantal slachtoffers van het coronavirus aanzienlijk onderrapporteert en hij geloofde dat Teheran een dag na een aanval in Irak waarbij Amerikaanse en Britse troepen omkwamen, door de wereldwijde pandemie gevaarlijker wordt. "Ik denk dat het een effect heeft op hoe ze beslissingen nemen, ik denk dat het hen vertraagt ... Ik geloof dat de cijfers waarschijnlijk veel te weinig gerapporteerd worden", zei de Amerikaanse marine-generaal Kenneth McKenzie, het hoofd van het centrale commando. McKenzie zei, hoewel hij niet zeker wist welke impact het virus had, dat 'autoritaire regimes' gewoonlijk reageren op extreme druk door te kijken naar externe bedreigingen. 'Ik denk dat het hen, in termen van besluitvorming, waarschijnlijk eerder gevaarlijk dan minder gevaarlijk maakt', zei McKenzie tijdens een hoorzitting in de Senaat.

Iran beschuldigt de VS van 'economisch terrorisme', dringt erop aan dat de sancties worden beëindigd
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken eiste donderdag dat de Verenigde Staten wat hij noemde een "campagne van economisch terrorisme" onmiddellijk stopzetten en de sancties opheffen, omdat ze zeggen dat het het land steeds moeilijker heeft gemaakt om olie te exporteren en het vrijwel onmogelijk is om medicijnen en medische apparatuur te importeren, waaronder om coronaviruspatiënten te identificeren en te behandelen. Mohammad Javad Zarif zei in een brief aan de secretaris-generaal van de VN, Antonio Guterres, dat de Amerikaanse sancties ook duizenden Iraniërs in het buitenland hebben doen stranden en de luchtverbindingen met Europa ernstig hebben verstoord. En hij zei dat ze hebben geleid tot wat hij noemde "Google's immorele censuur" van een nieuwe overheidsapp die is ontworpen om Iraniërs te helpen mogelijke symptomen van het COVID-19-virus te identificeren.

9 maart 2020
VN-waakhond: Iran biedt toegang tot actieve nucleaire sites
Iran blijft internationale inspecteurs toegang geven tot zijn actieve nucleaire faciliteiten, zelfs na zijn aankondiging was het niet langer gebonden aan "enige beperkingen" van de mijlpaal 2015 deal met wereldmachten die zijn ontworpen om te voorkomen dat het land een kernwapen produceert, zei het hoofd van de Het atoomwachtagentschap van de VN maandag. Rafael Grossi, directeur-generaal van het International Atomic Energy Agency, vertelde bestuursleden in Wenen ook dat sinds de aankondiging van Teheran op 5 januari lijkt dat Iran zijn schendingen van het nucleaire pact, bekend als het Joint Comprehensive Plan of Action, niet heeft geëscaleerd. "Het agentschap heeft geen veranderingen waargenomen in de uitvoering door Iran van zijn nucleaire verplichtingen in het kader van de JCPOA in verband met deze aankondiging of in het niveau van samenwerking door Iran met betrekking tot verificatie van en toezicht op activiteiten in het kader van de JCPOA," zei Grossi in voorbereide opmerkingen.

6 maart 2020
IRGC-kopstuk: Coronavirus kan een biologische aanval van de VS zijn
Hossein Salami, het hoofd van de revolutionaire bewakers van Iran, beweerde donderdag dat de uitbraak van het coronavirus een biologische aanval van de Verenigde Staten op China en Iran zou kunnen zijn. Sprekend tegen een menigte in de stad Kerman en geciteerd door de Daily Mail, zei Salami dat het virus dat ellende naar Iran heeft gebracht "mogelijk het product is van de Amerikaanse biologische invasie." "We zullen winnen in de strijd tegen het virus, dat mogelijk het product is van de Amerikaanse biologische invasie, die het eerst naar China en vervolgens naar Iran en de rest van de wereld heeft verspreid," verklaarde hij. “Vandaag is het land bezig met een biologische strijd. Zelfs vandaag zullen we winnen, zelfs in de strijd tegen het virus. De VS moeten weten dat als het het deed, [het virus] ernaar terugkeert," voegde Salami toe. Leden van de Revolutionaire Garde houden zich routinematig bezig met complottheorieën en boze retoriek jegens Amerika is toegenomen sinds top-generaal Qassem Soleimani werd gedood in een Amerikaanse drone-aanval in januari. Salami heeft gedreigd de Verenigde Staten en Israël te treffen en heeft ook gedreigd wraak te nemen op Amerikaanse en Israëlische bevelhebbers als de VS de Iraanse generaals blijven bedreigen. Het coronavirus heeft Iran hard getroffen, met 23 parlementsleden en andere regeringsfunctionarissen onder degenen die zijn besmet. Iran heeft donderdag 15 nieuwe sterfgevallen als gevolg van het coronavirus aangekondigd, waardoor het officiële aantal is verhoogd naar 107 - het hoogste dodental buiten China. Sommige rapporten hebben echter aangegeven dat het dodental in Iran veel hoger is en dat Iraanse ambtenaren de waarheid verbergen. Een wetgever uit Qom, Ahmad Amirabadi Farahani, zei vorige week dat het dodental in Iran hoger was dan gemeld en beschuldigde de autoriteiten van een dekmantel.

Pompeo: Iran moet volledig samenwerken met IAEA
De Amerikaanse staatssecretaris Mike Pompeo drong er donderdag bij de internationale gemeenschap op aan Iran op te roepen volledig samen te werken met het International Atomic Energy Agency (IAEA). De verklaring van Pompeo volgde op het IAEA-rapport van directeur-generaal Rafael Grossi van eerder deze week waarin hij zei dat de Islamitische Republiek niet samenwerkt met IAEA-inspecteurs die toezicht houden op het nucleaire programma. "Op 3 maart in Wenen publiceerde IAEA-directeur Rafael Grossi twee nieuwe rapporten die de ernstige bezorgdheid al vergroten dat de Islamitische Republiek Iran haar nucleair materiaal en nucleaire activiteiten verbergt," zei Pompeo. “Iran heeft het non-proliferatieverdrag ondertekend. De veiligheidscontroles van Iran, op grond van dat Verdrag, vereisen dat het nucleair materiaal bij de IAEA aangeeft en IAEA-inspecteurs toegang geeft voor verificatie. Het opzettelijke falen van Iran om dergelijk nucleair materiaal te verklaren, zou een duidelijke schending zijn van zijn veiligheidsovereenkomst die vereist is door het Non-proliferatieverdrag. Het regime moet onmiddellijk samenwerken met de IAEA en volledig voldoen aan zijn IAEA-vrijwaringsverplichtingen. Anders is het NPV het papier niet waard waarop het is geschreven, 'ging hij verder. “De nieuwste rapporten van het IAEA zijn des te verontrustender omdat we weten dat Iran blijft liegen over zijn vroegere kernwapenprogramma en een enorm archief met archieven heeft verborgen van die inspanningen toen het de nucleaire deal sloot - om nog maar te zwijgen over zijn leugens over het neerhalen van een burger passagiersvliegtuig en de onderdrukking van de omvang van de uitbraak van het coronavirus. Gezien het eerdere geheime nucleaire wapenprogramma van Iran en de slechte reputatie van dubbelhartigheid, zou elk niet-aangegeven nucleair materiaal of activiteiten in Iran vandaag een uiterst ernstige zaak zijn," zei Pompeo. “De Verenigde Staten blijven zich inzetten om Iran elke weg naar een kernwapen te ontzeggen. In het licht van het eerdere nucleaire wapenprogramma van Iran, is het absoluut noodzakelijk dat Iran aantoonbaar aantoont dat het al dit werk permanent heeft verlaten. Elke nieuwe deal die nucleaire problemen in Iran aanpakt, moet gebaseerd zijn op robuuste en effectieve verificatie." "De internationale gemeenschap moet duidelijk en met één stem spreken: volledige en transparante samenwerking met het IAEA en naleving van het NPV is de enige weg vooruit voor Iran", concludeerde de staatssecretaris. Het rapport van Grossi eiste "opheldering" over een niet-aangegeven site in Teheran waar eind vorig jaar uraniumdeeltjes werden gevonden. De IAEA dringt al maanden aan op Teheran voor informatie over het soort activiteiten dat wordt uitgevoerd op een niet-aangegeven locatie waar de uraniumdeeltjes werden gevonden. Hoewel het IAEA de betreffende locatie niet heeft geïdentificeerd, wordt aangenomen dat het de Turquzabad-faciliteit is die door premier Binyamin Netanyahu tijdens zijn toespraak voor de Algemene Vergadering van de VN in 2018 is geïdentificeerd als een "geheim atoommagazijn". Rapporten afgelopen april gaven aan dat de IAEA het geheime atoommagazijn had geïnspecteerd. Daaropvolgende rapporten zeiden dat de faciliteit sporen van uranium bleek te bevatten. Een tweede rapport van het agentschap gedetailleerd Irans huidige inbreuken op verschillende delen van een mijlpaal 2015 internationale deal over het terugschroeven van zijn nucleaire programma. Het rapport toonde aan dat de voorraad Iran van verrijkt uranium nu meer dan vijf keer de limiet is die onder het akkoord is vastgesteld. Iran heeft zijn naleving van de deal van 2015 geleidelijk teruggeschroefd als reactie op de terugtrekking van de Amerikaanse president Donald Trump in mei 2018.

5 maart 2020
Iran zegt dat de IAEA-case voor het inspecteren van sites gebaseerd is op nep Israëlische informatie
Iran stond donderdag vast bij zijn besluit om de nucleaire inspecteurs van de VN de toegang te weigeren tot locaties waar ze vragen hebben over activiteiten in het verleden, met het argument dat de zaak van het agentschap gebaseerd is op 'verzonnen' Israëlische inlichtingen. Het International Atomic Energy Agency, dat toezicht houdt op de onrustige nucleaire deal van Iran met grote mogendheden, heeft dinsdag alarm geslagen vanwege een gebrek aan Iraanse samenwerking bij het ophelderen van wat de IAEA vermoedt als niet-aangegeven activiteiten en materialen die dateren uit de vroege jaren 2000. Iran heeft het de toegang tot twee sites ontzegd.

3 maart 2020
VN-waakhond: Iran heeft 3 mogelijke niet-aangegeven nucleaire sites
De nucleaire waakhond van de VN zegt dat het drie locaties in Iran heeft geïdentificeerd waar het land mogelijk niet-aangegeven nucleair materiaal heeft opgeslagen of nucleaire activiteiten heeft ondernomen zonder het aan internationale waarnemers te melden. Het International Atomic Energy Agency zei dinsdag in een vertrouwelijk rapport aan de door The Associated Press geziene lidstaten dat het in drie afzonderlijke brieven vragen aan Iran heeft gestuurd maar geen antwoord heeft ontvangen.

Blok: Iran aanspreken op dreigende vernieling Joodse tombe niet nodig
Minister Blok (Buitenlandse Zaken) ziet geen noodzaak om Iran aan te spreken op de dreigende vernieling van de historische Joodse graftombe van Ester en Mordechai in Hamadan. Volgens Blok wordt de plek adequaat beschermd middels nationale wetgeving, omdat de tombe als cultureel erfgoed geregistreerd zou staan. Dat schrijft de minister maandag in antwoord op Kamervragen van Raymond de Roon (PVV). Lees verder: https://www.cidi.nl/blok-iran-aanspreken-op-dreigende-vernieling-joodse-tombe-niet-nodig/

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.
13 maart 2020De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.
27 februari 2020VS verleent afstand van sancties om humanitaire hulp aan Iran via Zwitsers kanaal te verlichten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…

Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Atoomgeleerden en IranAtoomgeleerden en IranWat is er aan de hand met atoomgeleerden van Iran? Waarom is het Iraanse nucleaire programma zo omstreden in het Westen?…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: April 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!