nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Juli 2020

7 juli 2020
Verslag: ten minste 2 doden bij explosie in fabriek nabij Teheran
Minstens twee mensen kwamen om het leven en drie anderen raakten maandagavond gewond bij een grote explosie in de Sepahan Boresh-fabriek in de stad Baqershahr bij Teheran, volgens Iraanse en buitenlandse rapporten. De explosie werd veroorzaakt door "nalatigheid bij het vullen van zuurstoftanks", meldde de districtsgouverneur van Kahrizak. Bewoners van het gebied hoorden naar verluidt een grote explosie.

'Iran wacht op verkiezing van een democratische president in de VS'
Amos Yadlin, uitvoerend directeur van het Institute for National Security Studies (INSS), gaf maandag commentaar op de mysterieuze explosie in het Natanz-nucleaire complex in Midden-Iran die door buitenlandse rapporten aan Israël werd toegeschreven. Yadlin zei in een interview op Radio 103FM: “Je moet kijken naar de strategische situatie in Iran, ze zitten in een moeilijke situatie. Ze hebben financiële problemen vanwege de sancties en ze hebben ook een tweede golf van coronavirus, en de waarde van hun valuta daalt. ' "[Qassem] Soleimani is geëlimineerd, ze hebben problemen in Libanon en Syrië, waar de economie ook een probleem is. De Iraniërs wilden niet met een ander evenement omgaan. Ze wachten strategisch af wat er gebeurt bij de Amerikaanse verkiezingen in november. Ze zijn tevreden omdat ze denken dat er een democratische president zal worden gekozen', voegde hij eraan toe. Yadlin zei over de explosie in Natanz: 'Dit is geen geheime locatie, het is een bekende plek die wordt bewaakt. Het grootste deel van de site is ondergronds, de plaats waar het uranium is verrijkt, bevindt zich onder een bunker van minstens 10 meter beton onder de grond, de gebouwen erboven zijn administratieve gebouwen, en dezelfde structuur die beschadigd was, is waar onderzoek en ontwikkeling aan de gang is om de centrifuges te perfectioneren. Degene die de plaats als doelwit had, wist waar het was en wat ze deden." Later in het interview hintte Yadlin op de identiteit van de bron die informatie verstrekte over de vermeende betrokkenheid van Israël bij de explosie: 'Ik zie de New York Times en de Israëlische verslaggever die daar schrijft en ik weet wie hij kent die ten zuiden van Tel Aviv woont, dus doe 1 + 1 en je weet wie de bron is." Het interview volgt op de aankondiging van Iran afgelopen donderdag van een "ongeluk" in het Natanz-kerncomplex in centraal Iran. De Iraanse Organisatie voor Atoomenergie gaf geen verdere details, maar Natanz-gouverneur Ramezan-Ali Ferdowsi vertelde het persbureau Tasnim dat er op de locatie een brand was uitgebroken. Zondag vertelde een niet nader genoemde inlichtingenfunctionaris uit het Midden-Oosten met kennis van het 'ongeluk' in Natanz aan The New York Times dat Israël met een krachtige bom verantwoordelijk was voor de aanval.

6 juli 2020
Verslag: Israël achter aanval op nucleair complex Natanz
Een inlichtingenfunctionaris uit het Midden-Oosten die op de hoogte was van het mysterieuze vuur van vorige week in het Natanz-nucleaire complex in Iran, vertelde The New York Times zondag dat Israël verantwoordelijk was voor de aanval, met behulp van een krachtige bom. Een lid van het Islamic Revolutionary Guards Corps dat hierover werd ingelicht, zei ook dat er een explosief was gebruikt. Beide functionarissen spraken op voorwaarde van anonimiteit bij het bespreken van gevoelige informatie en operationele onderwerpen. De verdenking in Iran richtte zich op Israël en de Verenigde Staten, die het Iraanse nucleaire programma in het verleden hebben gesaboteerd en gezworen hebben om Iran ervan te weerhouden kernwapens te ontwikkelen, aldus The New York Times. Hoewel er geen manier was om zijn betrokkenheid onafhankelijk te verifiëren, heeft het Israëlische inlichtingennetwerk laten zien dat het in het hart van Iran kan toeslaan, in 2018 in een magazijn in Teheran heeft ingebroken en een half ton geheime documenten heeft gestolen die het nucleaire project van Iran documenteren, merkte het rapport op. Veel van deze gegevens zijn door de Mossad aan de Internationale Organisatie voor Atoomenergie gegeven, met veel nieuwe aanwijzingen over waar Iran verboden uitrusting en grondstoffen zou kunnen verbergen. Eerder op zondag erkende een Iraanse nucleaire functionaris dat de brand van vorige week in de ondergrondse nucleaire faciliteit aanzienlijke schade heeft aangericht die de ontwikkeling van geavanceerde centrifuges die worden gebruikt om uranium te verrijken zou kunnen vertragen, meldde Reuters. "Het incident zou de ontwikkeling en productie van geavanceerde centrifuges op middellange termijn kunnen vertragen ... Iran zal het beschadigde gebouw vervangen door een groter gebouw met meer geavanceerde apparatuur", citeerde het staatspersbureau IRNA de woordvoerder van de Iraanse Organisatie voor Atoomenergie, Behrouz Kamalvandi, zoals gezegd. "Het incident heeft aanzienlijke schade aangericht, maar er zijn geen slachtoffers gevallen", voegde hij eraan toe.

Iran zegt dat het ondergrondse raketsteden langs de kustlijn van de Golf heeft gebouwd
Teheran heeft ondergrondse 'raketsteden' gebouwd langs de kustlijn van de Golf, zei de Iraanse chef van de Revolutionaire Garde van de Marine zondag, waarschuwend voor een 'nachtmerrie voor de vijanden van Iran'. "Iran heeft ondergrondse onshore en offshore raketsteden langs de kusten van de Perzische Golf en de Golf van Oman opgericht die een nachtmerrie zouden zijn voor de vijanden van Iran," vertelde admiraal Ali Reza Tangsiri.

Met het oog op Iran lanceert Israël spionagesatelliet
Premier Benjamin Netanyahu prees de lancering van een nieuwe spionagesatelliet genaamd "Ofek-16" op maandag, terwijl hij ondertussen suggereerde dat het Israël was achter de enorme brand die vorige week een Iraanse nucleaire site overspoelde. Als Israël verantwoordelijk was voor de brand in de zwaar versterkte Natanz-faciliteit, zou dat een andere zijn in een reeks gewaagde aanvallen op het aan Israël toegeschreven nucleaire programma van Iran, terwijl het ook het risico zou lopen op vergelding door Iran tegen Israëlische of westerse doelen.

5 juli 2020
Er breekt brand uit in de Iraanse elektriciteitscentrale, de laatste in een reeks incidenten
Zaterdag brak er brand uit bij een elektriciteitscentrale in het zuidwesten van Iran, meldden Iraanse media, de laatste in een reeks branden en explosies, waarvan sommige gevoelige plaatsen hebben geraakt. De brand, die een transformator in de energiecentrale in de stad Ahvaz trof, werd geblust door brandweerlieden en de elektriciteit werd hersteld na gedeeltelijke uitval, vertelde Mostafa Rajabi Mashhadi, een woordvoerder van het staatsbedrijf TAVANIR, aan de semi-officiële persbureau Tasnim. Er zijn de afgelopen tijd verschillende andere incidenten geweest bij faciliteiten in het hele land.

Gantz: Israël 'niet noodzakelijkerwijs' achter alle incidenten met nucleaire sites in Iran
Minister van Defensie Benny Gantz zei zondag dat Israël niet "noodzakelijkerwijs" achter elk mysterieus incident in Iran zit, nadat een brand op de nucleaire site van Natanz enkele Iraanse functionarissen ertoe bracht te zeggen dat het het resultaat was van cybersabotage. Israël heeft beloofd Iran nooit toe te staan atoomwapens te verkrijgen, volgens Teheran pleit dit voor de vernietiging ervan. Iran ontkent ooit naar nucleaire wapens te hebben gezocht en zegt dat zijn atoomprogramma vreedzaam is. De ondergrondse locatie in Natanz, waar donderdag een gebouw met één verdieping gedeeltelijk werd verbrand, vormt het middelpunt van het Iraanse programma voor de verrijking van uranium en wordt gecontroleerd door inspecteurs van de International Atomic Energy Agency, de nucleaire waakhond van de VN.

Raketaanval op Amerikaanse ambassade in Bagdad
Een raket die op de Amerikaanse ambassade in Bagdad was gericht, werd onderschept door een Patriot-batterij, meldde Al Arabiya. De raket viel binnen de Groene Zone, het centrum van de internationale aanwezigheid in de Iraakse hoofdstad. Sinds oktober 2019 zijn ongeveer twee dozijn raketaanvallen uitgevoerd op de Amerikaanse ambassade in Bagdad en de Amerikaanse strijdkrachten in Irak. De Amerikaanse regering heeft pro-Iraanse milities de schuld gegeven van de aanslagen. Eind januari raakten drie van de vijf raketten die werden afgevuurd rechtstreeks de Amerikaanse ambassade. Minstens één persoon is gewond geraakt. Iran is de afgelopen weken opgeschrikt door een reeks explosies op verschillende nucleaire en militaire locaties. Donderdag meldde Iran een "ongeluk" in het Natanz-kerncomplex in centraal Iran. Vrijdag meldde de in Koeweiti gevestigde krant Al-Jarida dat Israël verantwoordelijk was voor de brand in Natanz. Het nucleaire lichaam van Iran heeft beweerd de oorzaak van het incident te hebben ontdekt, dat zes dagen na een explosie nabij een militair complex in het Parchin-gebied ten zuidoosten van Teheran de Iraanse hoofdstad op zijn kop zette, maar heeft niet onthuld wat de oorzaak was. Meer dan een dozijn mensen kwamen vorige week om bij een andere explosie in een medisch centrum in Teheran. De explosie zou zi9jn veroorzaakt door een gaslek.

Iraanse rial glijdt naar nieuw dieptepunt als coronavirus, sancties hun tol eisen
De Iraanse rial zakte zaterdag op de niet-officiële markt naar een nieuw dieptepunt ten opzichte van de Amerikaanse dollar, aangezien de economie onder druk komt te staan door de pandemie van het coronavirus en de Amerikaanse sancties. De dollar werd aangeboden voor maar liefst 215.500 rials, verzachtend van 208.200 op vrijdag, volgens deviezensite Bonbast.com. De website van het economische dagblad Donya-e-Eqtesad gaf de dollarkoers op 215.250, vergeleken met 207.500 op vrijdag. In mei 2018 trok president Donald Trump de Verenigde Staten terug uit een multilaterale overeenkomst om het nucleaire programma van Iran te beteugelen en voerde hij opnieuw sancties in die de economie sindsdien hebben gehavend.

3 juli 2020
Rapport: Natanz 'ongeluk' was de schuld van Israël
De krant Al-Jarida van Koeweit meldde vrijdag dat Israël verantwoordelijk was voor een "ongeluk" op donderdag in een Iraanse nucleaire installatie in Natanz. Er wordt aangenomen dat de Natanz-faciliteit wordt gebruikt om uranium te verrijken. Volgens het Al-Jarida-rapport werd de explosie veroorzaakt door een "Israëlische cyberaanval" die gericht was op de computers die de manometers in gascontainers besturen. Teheran heeft naar verluidt 80% van het uraniumhexafluoridegas verloren dat het nodig heeft om uranium te verrijken. Het rapport beweerde ook dat Israël verantwoordelijk is voor de Parchin-explosie die vorige week plaatsvond. Teheran beweert dat het incident is veroorzaakt door een 'ongeval en brand' en heeft het niet in verband gebracht met Israël."

2 juli 2020
VS proberen de doorvoer van ruwe olie van Iran naar Venezuela te voorkomen
De Amerikaanse regering heeft een federale rechtszaak aangespannen waarin de confiscatie van vier containers met ruwe olie uit Iran, die naar Venezuela mogen gaan, in beslag wordt genomen. De rechtszaak is een van de maatregelen die door de Trump-regering worden genomen tegen de regimes van beide landen.

Irans kerncentrale Natanz beschadigd bij 'incident'
Een "incident" deed zich voor in de nucleaire faciliteit van Natanz in Iran, maar er werd geen schade aangericht en de locatie functioneert zoals gewoonlijk, zei de Iraanse Organisatie voor Atoomenergie donderdag. De Natanz Fuel Enrichment Plant (FEP), die 100.000 vierkante meter beslaat en acht meter onder de grond is gebouwd, is een van de vele Iraanse faciliteiten die worden gecontroleerd door de International Atomic Energy Agency (IAEA), een nucleaire waakhond van de VN. "Het incident vond plaats in een faciliteit in een open gebied in de buurt van de nucleaire faciliteit van Natanz in Iran. Er waren geen slachtoffers of schade en de nucleaire locatie functioneert zoals gewoonlijk", zei de woordvoerder van de Iraanse nucleaire instantie, Behrouz Kamalvandi, in het Tasnim-nieuwsagentschap van Iran. Een team van experts van de Iraanse Organisatie voor Atoomenergie onderzoekt de oorzaak van het incident, zei hij. "Er is geen zorg over de mogelijkheid van besmetting als een van de inactieve en in aanbouw zijnde loodsen beschadigd was en niet de faciliteit zelf", vertelde Kamalvandi aan persbureau IRNA. Het incident leidde meteen tot speculatie of iemand Natanz fysiek had gesaboteerd, het had gehackt met cyberwapens of dat Iran zelf het incident per ongeluk veroorzaakte door een of andere technologische storing. Het is ook onduidelijk, aangezien Iran vaak liegt over tegenslagen, of de schade alleen was voor de nabijgelegen bouwplaats of ook voor de verrijkingsfaciliteit in Natanz zelf. In 2010 lanceerden Israël en de VS naar verluidt een operatie genaamd "Olympische Spelen", waarbij een worm in de centrifuge-cascades van Natanz werd ingebracht, waarbij bijna 1000 werden vernietigd en het Iraanse nucleaire programma werd teruggedraaid.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.
13 maart 2020De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.
27 april 20207 gedood bij een Israëlische aanval in Syrië die gericht was tegen Iran, Hezbollah
1 mei 2020Twee Israëlische aanvallen in het zuiden en noorden van Syrië. Aantal slachtoffers onbekend.
5 mei 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 14 doden.
31 mei 2020Iraanse militiesites in het noorden van Syrië getroffen door vermoedelijk een Israëlische aanval; 5 doden
7 juni 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 12 doden.
24 juni 2020Rapport: Zeven strijders gedood bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië
28 juni 2020Rapport: 6 pro-Iraanse strijders gedood bij vermeende IDF-aanval in Syrië

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.
27 februari 2020VS verleent afstand van sancties om humanitaire hulp aan Iran via Zwitsers kanaal te verlichten
8 juni 2020Amerikaanse sancties opgelegd aan Iraans scheepvaartnetwerk wegens proliferatie worden van kracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Israëlisch-Arabisch conflict: Jom KippoeroorlogIsraëlisch-Arabisch conflict: Jom KippoeroorlogIn de maanden naar de aanloop van de Jom Kippoeroorlog in 1973 had de Israëlische militaire inlichtingendienst (Aman) ra…

Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Op 22 juli 2011 stond de wereld voor Noorwegen even stil. De extreem rechtse Anders Breivik zou die dag verschillende aa…
De culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie van 1966 in China door de Rode Gardisten was bedoeld om een nieuw China op te bouwen. Maar wat wa…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-07-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!