nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties

Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Mei 2020

28 mei 2020
De cyberchef van Israël erkent 'gesynchroniseerde en georganiseerde aanvallen' op de waterinfrastructuur
De nationale cyberchef van Israël erkent officieel dat het land vorige maand een grote cyberaanval tegen zijn watersystemen heeft verijdeld, een aanval die algemeen wordt toegeschreven aan aartsvijand Iran, en noemde het een 'gesynchroniseerde en georganiseerde aanval' die erop is gericht de belangrijkste nationale infrastructuur te verstoren. Yigal Unna noemde Iran niet rechtstreeks, noch gaf hij commentaar op de vermeende Israëlische vergelding twee weken later, naar verluidt een belangrijke Iraanse haven had gesloten. Hij zei echter dat de recente ontwikkelingen een nieuw tijdperk van geheime oorlogvoering hebben ingeluid, onheilspellend waarschuwend dat "de cyberwinter eraan komt".

27 mei 2020
De Iraanse president keurt het verbod op het gebruik van alle Israëlische producten goed
De Iraanse president Hassan Rouhani keurde dinsdag het bevel goed dat het gebruik van Israëlische producten in het land verbiedt. De stap komt nadat het Iraanse parlement vorige week voor een wet heeft gestemd die het gebruik van door Israël gemaakte goederen verbiedt. Het verbod omvat technologie, zoals computerhardware en -software, en werd vorige week unaniem aangenomen door Iraanse wetgevers, meldde Fars News Agency. Het doel van de wetgeving is kennelijk 'de vijandige daden van het zionistische regime te confronteren met vrede en veiligheid'. Volgens de nieuwe wet zal elke samenwerking met Israël, inclusief het gebruik van zijn producten, worden beschouwd als een "daad tegen God".

VS beëindigen vrijstelling van sancties, waardoor enig werk op nucleaire locaties in Iran mogelijk wordt gemaakt
De Verenigde Staten hebben besloten de vrijstelling van sancties te beëindigen, zodat Russische, Chinese en Europese bedrijven kunnen blijven werken aan bepaalde Iraanse nucleaire locaties, zei een Amerikaanse functionaris en een andere bron die bekend is met de zaak op woensdag. De bronnen, die op voorwaarde van anonimiteit spraken, bevestigden een rapport in de Washington Post waarin stond dat het besluit van toepassing was op vrijstellingen waarbij de Iraanse Arak-onderzoeksreactor voor zwaar water betrokken was, de levering van verrijkt uranium voor de Teheran-onderzoeksreactor en de overdracht van gebruikte en schrootonderzoeksreactor brandstof uit Iran. De bronnen zeiden dat de Verenigde Staten een afzonderlijke ontheffing voor de Iraanse Bushehr-kerncentrale voor 90 dagen zouden verlengen.

26 mei 2020
De opperrabbijn van Iran spreekt zich uit tegen Israël
Rabbi Yehuda Gerami, opperrabbijn van de Iraans-Joodse gemeenschap, werd gevraagd een interview te geven aan de officiële televisiezender van het regime in Teheran en zijn mening over Israël te geven. Het interview vond plaats tijdens de laatste vrijdag van de Ramadan, bekend als Al-Quds-dag, die traditioneel is gewijd aan anti-Israëlische opruiing. "Wij Iraanse Joden willen deze boodschap naar zionisten sturen en in de eerste plaats naar [premier Binyamin] Netanyahu. Weet dat u zionisten niet het jodendom vertegenwoordigen en niet het Joodse volk. U vertegenwoordigt alleen het idee van een politieke beweging wiens ideeën en waarden in strijd zijn met de ideeën en waarden van onze heilige leer en Joodse religie," zei rabbi Gerami. De Joodse gemeenschap in Iran, met ongeveer 8000 mensen, leeft in het land in de schaduw van angst voor intimidatie of beschuldigingen van spionage. Haar leiders proberen voortdurend een onderscheid te maken tussen Jodendom en zionisme. Terwijl Iraanse leiders regelmatig oproepen tot vernietiging van Israël, heeft de Joodse gemeenschap daar goede contacten met de autoriteiten.

Eerste Iraanse olietanker arriveert in Venezuela
De eerste van vijf Iraanse olietankers komt aan in Venezuela met meer dan een miljoen vaten olie. De VS zegt dat ze het konvooi in de gaten houden.

24 mei 2020
Iraanse brandstof arriveert ondanks Amerikaanse waarschuwing in Venezolaanse wateren
De eerste van vijf Iraanse tankers die brandstof vervoeren voor door benzine uitgehongerd Venezuela, kwam zaterdag de exclusieve economische zone van het Zuid-Amerikaanse land binnen, ondanks een waarschuwing van een Amerikaanse functionaris dat Washington een reactie op de verzending overweegt. De tanker, genaamd Fortune, bereikte de wateren van het land rond 19:40 uur. lokale tijd (1140 GMT) na het passeren van het noorden van de naburige Caribische staat Trinidad en Tobago met twee eilanden, volgens de trackinggegevens van het schip van Refinitiv Eikon.

Iran verbiedt met Israëliërs te praten
Een nieuwe wet die in het Iraanse parlement is aangenomen, kan leiden tot de gevangenisstraf van elke Iraanse burger die over een kwestie spreekt met een persoon die het Israëlische staatsburgerschap bezit. De radicale wet, waarbij elke dialoog met een Israëlische burger is verboden, is vorige week aangenomen. De straf voor het overtreden van de wet is maximaal vijf jaar gevangenisstraf, meldde Besheva-journalist Dvir Amar op Twitter. Een hoge functionaris in de Joodse gemeenschap in Iran zei tegen Amar: "Vorige week hebben ze hier in het parlement een wet aangenomen die iedereen die met iemand met het Israëlische staatsburgerschap spreekt tot vijf jaar gevangenisstraf zal veroordelen." Hij voegde eraan toe: 'De meeste mensen hebben nog niet van deze wet gehoord. Het spijt me, maar we kunnen niet meer praten en ik moet alle groepen verlaten.'

22 mei 2020
Iraanse FM verdedigt oproep tot 'Final Solution' tegen Israël
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, verdedigde donderdag de Iraanse opperste leider Ayatollah Ali Khamenei's gebruik van een poster die de 'definitieve oplossing' van nazi-Duitsland oproept om Israël te vernietigen. "Walgelijk dat degenen wier beschaving een‘ definitieve oplossing ’in gaskamers heeft gevonden, degenen die een echte oplossing zoeken bij de stembus aanvallen via een REFERENDUM," schreef Zarif op Twitter nadat Duitsland Khamenei had aangeklaagd. 'Waarom zijn de VS en het Westen zo bang voor democratie? Palestijnen zouden niet hoeven te betalen voor je misdaden of voor je schuld ”, voegde hij eraan toe.

Khamenei: Israël is een 'kankergezwel' in het Midden-Oosten
De opperste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, riep de Palestijnen vrijdag op om hun opstand tegen Israël voort te zetten, en suggereerde dat het een "tumor" was waarmee de confrontatie moest worden aangegaan totdat de Palestijnen werden bevrijd.
"De opstand van de Palestijnen moet doorgaan ... de strijd om Palestina te bevrijden is een verplichting en een islamitische jihad ... Het zionistische regime (Israël) is een kankergezwel in de regio." De hoogste autoriteit van Iran, Khamenei, zei in een online toespraak: 'Het langdurige virus van zionisten zal worden geëlimineerd.'

Gantz waarschuwt Iran: probeer ons niet te testen
Minister van Defensie Benny Gantz zei vrijdag dat de verklaring van de opperste leider van Iran, Ali Khamenei, dat Israël een kankergezwel is dat moet worden verwijderd, de uitdagingen aanwijst waarmee Israël wordt geconfronteerd. "Als iemand die zeer bekend is met de Iraanse kwestie, raad ik niemand aan om ons op de proef te stellen", zei Gantz, "onze arrogantie van vijanden weerspiegelt hun zwakte en we zullen weten hoe we voorbereid moeten zijn in het licht van hun bedreigingen." Khamenei sprak op de Iraanse televisie ter gelegenheid van de dag van Jeruzalem in Iran.

21 mei 2020
Het Israëlische leger zegt dat Iran zich langzaam terugtrekt uit Syrië
Iran trekt zich langzaam terug uit Syrië als reactie op de Israëlische aanvallen, evenals de groeiende binnenlandse onvrede die verband houdt met de economie en de aanpak van de pandemie van het coronavirus, zei het Israëlische leger donderdag. Het Israëlische leger beschreef de terugtrekking als 'een achterwaartse beweging van verschillende locaties naar andere locaties die verder weg zijn en in kleinere aantallen'. Het zei dat de beweging 'niet massaal, niet overweldigend' was, maar dat ze ook 'onmiskenbaar' was. Het leger deelde zijn bevindingen in een briefing met verslaggevers en zei dat ze gebaseerd waren op geheime informatie, zonder verder uit te werken.

Honderden Israëlische sites zijn gehackt door Iraanse hackers
Een Iraanse cyberaanval was gericht op servers die honderden Israëlische websites hosten. Getroffen sites zijn de United Hatzala-site, de Yad L'Achim-site, de Regavim Movement-site, de Yeshivas Unions-site, Ulpanot en Yeshivas, en vele privé-sites. Het onderschrift dat hackers op alle sites hebben geplant, luidt (in enigszins verschillende versies): "Het aftellen tot de vernietiging van Israël is lang geleden begonnen." Upress Corporation zei: "Beste klanten, vandaag hebben we een grootschalige cyberaanval gedetecteerd op veel sites die bij ons zijn opgeslagen. Dit is een opzettelijke en wijdverspreide aanval door anti-Israëlische (Iraanse) entiteiten. We hebben een beveiligingslek in de WordPress geïdentificeerd plug-in die een inbreuk veroorzaakte. We werken samen met de Government Cyber ​​Authority, voeren veiligheidsonderzoeken uit en behandelen alle sites. "We werken er momenteel hard aan om de schade zo snel mogelijk te herstellen. Uw sites en informatie worden ondersteund door onze back-upsystemen en we werken eraan om alle getroffen sites aan te pakken. Dit is een heel moeilijk incident en we beloven dat we er doorheen zullen komen", voegde ze eraan toe.

'Geen reden tot bezorgdheid' over Iraanse cyberaanval
De National Cyber ​​Security Authority (NCSA) verklaarde dat er geen reden tot bezorgdheid is nadat een grootschalige cyberaanval door Iraanse hackers op honderden Israëlische websites was gericht en noemde het een "oppervlakkige aanval". "Een eerste onderzoek naar het incident toont aan dat het een oppervlakkige aanval is op de websites van particuliere entiteiten in Israël die is uitgevoerd via één hostingbedrijf dat dezelfde sites host. De veiligheidsautoriteit blijft helpen het evenement af te handelen. Een week geleden waarschuwde de National Cyber ​​Security Authority voor het verwachte hacken van sites die gericht zijn op het echoën en verspreiden van propagandaberichten ter gelegenheid van de Iraanse 'Quds-dag', zoals jaarlijks op deze datum wordt gedaan. De autoriteit beveelt aan dat website-eigenaren een contract sluiten met hostingbedrijven die voldoende beveiliging gebruiken volgens de aanbevelingen van de autoriteit. Er moet worden benadrukt dat dit een schending is van particuliere sites en dat er geen schade is aangericht aan de staatsinfrastructuur. De bron van de aanslag die wordt onderzocht, aldus de autoriteit. Generaal (Res.) Professor Yitzhak ben Yisrael, hoofd van het Cyber ​​Center aan de Universiteit van Tel Aviv, herhaalde de conclusie van de NCSA dat de aanval van geringe zorg was. "Dit was een eenvoudige kwestie die gemakkelijk kan worden opgelost met de huidige beschikbare technologieën en we verwachten dat de situatie zeer spoedig weer normaal zal worden", zei Ben Yisrael.

Israëlische cyberspecialisten zeggen dat Iran donderdag niet achter de aanval op Israëlische sites zit
Een cyberaanval op donderdag die een groot aantal Israëlische sites heeft getroffen, is niet afkomstig uit Iran, volgens een inlichtingendienst voor cyberbedreigingen bij Check Point Software Technologies - een cyberbeveiligingsbedrijf. Volgens hem en andere cybersecurity-experts bevonden de Arabisch sprekende hackers zich in Turkije, Noord-Afrika en Gaza.

Netanyahu tegen Khamenei: bedreig ons niet met een 'definitieve oplossing'
Premier Binyamin Netanyahu reageerde op de dreigementen van de opperste leider van Iran, Ali Khamenei, volgens welke zijn land een "definitieve oplossing" tegen Israël plant. "Khamenei's dreigementen om de" Final Solution "tegen Israël uit te voeren, doen denken aan het nazi-" Final Solution "-plan voor de vernietiging van het Joodse volk. Hij moet weten dat elk regime dat Israël met uitroeiing bedreigt, in hetzelfde gevaar zal verkeren," zei Netanyahu. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo sprak ook over de dreiging van de Iraanse Opperste Leider en zei: "De gekke en antisemitische retoriek van Khamenei vertegenwoordigt niet de tolerantie van het Iraanse volk." "De Verenigde Staten veroordeelt de walgelijke en hatelijke verklaringen van Opperste leider Khamenei. Ze hebben geen plaats op Twitter of een ander platform voor sociale media," zei Pompeo. Gisteren plaatste Khamenei een tweet met een illustratie van gewapende mannen die dansten op de Tempelberg, achter hem een ​​portret van zichzelf, Hezbollah-leider Hassan Nasrallah en de oprichter van de Islamitische Republiek Iran, Ruhollah Khomeini.

De EU veroordeelt de Iraanse oproep tot 'definitieve oplossing' tegen Israël
Hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken Josep Borrell veroordeelde de oproepen van de Iraanse hoogste leider Ayatollah Ali Khamenei voor een 'definitieve oplossing' om de staat Israël te vernietigen. "Ik veroordeel met klem de oproep van de Iraanse opperste leider Khamenei om Israël te bestrijden. Dit is een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid. De veiligheid van Israël is van het allergrootste belang en de EU zal aan haar zijde staan." Dinsdag plaatste Khamenei een tweet met een illustratie van schutters die op de Tempelberg dansten, met achter hem een ​​portret van zichzelf, Hezbollah-leider Hassan Nasrallah en de oprichter van de Islamitische Republiek Iran, Ruhollah Khomeini. Op de poster staat: "Palestina zal vrij zijn. De uiteindelijke oplossing. Verzet is een referendum." Na veroordelingen door Israël en de VS beweerde Khamenei dat hij niet naar Joden verwees, maar alleen naar de staat Israël, waarin hij opriep tot een 'definitieve oplossing'. "Het zionistische regime heeft bewezen dat het zich niet aan een verdrag houdt en begrijpt geen logica behalve geweld. De aard van het zionistische regime is onverenigbaar met vrede, omdat de zionisten proberen hun territorium uit te breiden en zich zeker niet zullen beperken tot wat ze al bezet hebben", schreef hij. "Het elimineren van het zionistische regime betekent niet dat je de Joden moet elimineren. We zijn niet tegen Joden. Het betekent het afschaffen van het opgelegde regime en moslim, christen en joodse Palestijnen kiezen hun eigen regering en verdrijven misdadigers zoals Netanyahu. Dit is ‘Israël elimineren’ en het zal gebeuren," beweerde Khamenei.

Khamenei belooft 'elke natie te helpen die tegen Israël vecht'
De opperste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, zei woensdagavond dat de Islamitische Republiek staten en organisaties zou steunen die betrokken zijn bij een gewapend conflict met de staat Israël. "We zullen elke natie of elke groep waar dan ook steunen en bestrijden die tegen het zionistische regime is, en we aarzelen niet om dit te zeggen", zei Khamenei op Twitter.

20 mei 2020
De Iraanse marine zal haar activiteiten in de Golf voortzetten, zegt de functionaris na een Amerikaanse waarschuwing
De Iraanse marine zal haar "reguliere missies" in de Golf voortzetten, zei een Iraanse militaire functionaris woensdag door het persbureau ISNA, een dag nadat de Amerikaanse marine daar een waarschuwing had afgegeven aan zeelieden om weg te blijven van Amerikaanse oorlogsschepen. "De marine-eenheden van de Islamitische Republiek Iran in de Perzische Golf en de Golf van Oman zullen hun reguliere missies voortzetten in overeenstemming met professionele principes zoals in het verleden", zei de niet bij naam genoemde militaire functionaris.

Iran propagandeert 'Eindoplossing' voor Al-Quds dag
De opperste leider van Iran ayatollah Ali Khamenei heeft voor Al-Quds dag een poster gepubliceerd waarin wordt gepleit voor "de Eindoplossing" zodat "Palestina vrij zal zijn". Lees verder: https://www.cidi.nl/iran-propagandeert-eindoplossing-voor-al-quds-dag/

19 mei 2020
Rapport: Israël achter cyberaanval op Iraanse haven
Amerikaanse en buitenlandse regeringsfunctionarissen zeggen dat een aanval op een Iraanse havenfaciliteit vorige week met Israël lijkt te zijn ontstaan, meldde The Washington Post maandag. De aanval op 9 mei was gericht op het scheepvaartverkeer op de Iraanse Shahid Rajaee-haventerminal. Computers die de stroom van schepen, vrachtwagens en goederen regelen, crashten allemaal tegelijk, waardoor enorme back-ups werden gemaakt op waterwegen en wegen die naar de faciliteit leidden. Iraanse functionarissen erkenden later dat een onbekende buitenlandse hacker de computers van de haven kortstondig offline had gehaald. Inlichtingen en cyberveiligheidsbeambten die bekend waren met de zaak, vertelden The Washington Post dat de aanval, die dagenlang het verkeer rond de haven ontregelde, werd uitgevoerd door Israëlische agenten, vermoedelijk als vergelding voor een eerdere poging van Iran om computers binnen te dringen die landelijke waterdistributiesystemen bedienen in Israël. Een veiligheidsfunctionaris bij een buitenlandse regering die het incident van 9 mei in de gaten hield, noemde de aanval "zeer nauwkeurig" en zei dat de schade aan de Iraanse haven ernstiger was dan beschreven in officiële Iraanse rekeningen. 'Er was totale verwarring', zei de ambtenaar, die sprak op voorwaarde dat zijn identiteit en nationale verwantschap niet openbaar worden gemaakt, daarbij verwijzend naar de zeer gevoelige aard van de inlichtingen. Een Amerikaanse functionaris met toegang tot geheime bestanden zei ook dat de Israëli's achter de aanval zouden hebben gezeten. De Washington Post kreeg satellietfoto's te zien van kilometerslange files op snelwegen die naar de Shahid Rajaee-haven leiden op 9 mei. Op een foto van 12 mei zijn tientallen geladen containerschepen te zien in een wachtruimte vlak voor de kust. De Israëlische ambassade reageerde niet op verzoeken om commentaar. Israel Defense Forces weigerde commentaar te geven. Iran heeft herhaaldelijk de betrokkenheid bij de mislukte hackpoging van 24 april op Israëlische waterdistributienetwerken ontkend.

Terwijl de haven van Iran is gehackt, zegt IDF-chef dat Israël 'reeks tools' gebruikt
Uren nadat de Washington Post meldde dat Israël en de Verenigde Staten een cyberaanval hebben gepleegd op een Iraanse haven, zegt IDF-chef-staf Aviv Kochavi dat het land "een reeks hulpmiddelen" gebruikt om zichzelf te verdedigen. "De IDF heeft de morele plicht om de burgers van dit land te beschermen tegen de terroristische legers om ons heen, en wanneer het Israëlische thuisfront wordt bedreigd door duizenden raketten, zullen we niet aarzelen om krachtig aan te vallen om deze bedreigingen te neutraliseren", zei hij. zei. 'Terwijl we er alles aan doen om burgerslachtoffers te voorkomen, doet de vijand er alles aan om burgers schade toe te brengen', zei Kochavi.

Iraniërs schreeuwen om asiel in Israël in coronaviruscrisis
De verzoeken van Iraniërs om politiek asiel in Israël zijn aanzienlijk toegenomen sinds het uitbreken van de coronaviruspandemie. Iran is hard getroffen door het virus, dat meer dan 7.000 burgers het leven heeft gekost. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat het duizenden asielverzoeken had ontvangen op zijn Farsi digitale platforms. Anderen vroegen hoe ze daadwerkelijk Israël konden binnenkomen om asiel aan te vragen en zeiden dat ze probeerden te ontsnappen aan het regime van de ayatollahs.

18 mei 2020
Joodse organisaties eisen actie na brandstichting in historische tombe Iran
Vrijwel alle grote Joodse organisaties in de Verenigde Staten eisen actie van de Iraanse regering, nadat afgelopen donderdag brand werd gesticht in de historische Joodse graftombe van Ester en Mordechai in de Iraanse stad Hamadan. De tombe, een heilige plaats voor Perzische Joden, raakte beschadigd bij de aanval. Hoe groot de omvang van de schade is, is nog onbekend. Volgens het regime zelf zijn enkel elektriciteitskabels en een tapijt in vlammen opgegaan. Lees verder: https://www.cidi.nl/joodse-organisaties-eisen-actie-na-brandstichting-in-historische-tombe-iran/

Sportverbod met Israëlische atleten verwijderd van het Iraanse anti-Israël wetsvoorstel
Iraanse wetgevers hebben een motie verwijderd, die Iraanse atleten verbiedt om met Israëlische atleten te concurreren, van een lijst met anti-Israëlische maatregelen die vorige week door het Iraanse parlement is gepresenteerd, aldus Radio Farda. De maatregelen, gepresenteerd in een wetsvoorstel met 14 artikelen, zijn aangenomen met 43 stemmen voor en geen stemmen tegen, aldus het Iraanse persbureau IRNA. Volgens het Hezbollah-gelieerde Al-Manar-nieuws scandeerden parlementsleden "weg met Israël" nadat het wetsvoorstel was goedgekeurd.

17 mei 2020
Rapport: Luchtaanvallen in Oost-Syrië doden door Iran gesteunde strijders
Onbekende gevechtsvliegtuigen vielen door Iran gesteunde strijders in het oosten van Syrië nabij de Iraakse grens aan en doodden verschillende van de Iraakse milities, zeiden Syrische activisten van de oppositie zondag. De aanvallen eind zaterdag waren gericht op een basis in de buurt van de grensplaats Boukamal, waarbij zeven strijders werden gedood, volgens de in Groot-Brittannië gevestigde Syrian Observatory for Human Rights, een oppositieoorlogsmonitor. Omar Abu Laila, een in Europa gevestigde activist uit de oostelijke provincie Deir el-Zour in Syrië, bevestigde een aanval die door Iran gesteunde Iraakse strijders in het gebied trof, maar had geen exact woord over slachtoffers. De aanvallen kwamen dagen nadat er vanuit Irak versterkingen in het gebied waren gebracht, aldus het Observatorium en Abu Laila.

Amerikanen zullen worden verdreven uit Irak en Syrië, zegt de hoogste leider van Iran
Amerikanen zullen worden verdreven uit Irak en Syrië, zei de opperste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, zondag volgens zijn officiële website. Iran raakte bijna in een volledig conflict met de Verenigde Staten toen een Amerikaanse drone-aanval op 3 januari de Iraanse militaire bevelhebber Qassem Soleimani in Bagdad doodde, wat Teheran ertoe aanzette dagen later wraak te nemen op een Amerikaanse raketbasis tegen een Amerikaanse basis in Irak. 'De Amerikanen blijven niet in Irak en Syrië en worden uitgezet', zei Khamenei zonder verdere details te geven.

15 mei 2020
Zarif verwerpt 'dwaze' Amerikaanse dreigementen tegen het wapenembargo tegen Iran
Amerikaanse dreigementen om de terugkeer van alle sancties van de Verenigde Naties in gang te zetten als de VN-Veiligheidsraad een wapenembargo tegen Teheran niet verlengt, werd donderdag afgedaan als "dwaze beweringen" door de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, meldt Reuters. De opmerkingen kwamen na de speciale afgezant van de VS voor Iran, Brian Hook, die de strategie woensdag publiekelijk heeft bevestigd. Hook schreef in de Wall Street Journal dat Washington op de een of andere manier ervoor zou zorgen dat het wapenembargo blijft bestaan. Hij zei dat de Verenigde Staten een resolutie van de Veiligheidsraad hebben opgesteld en "zullen doorgaan met diplomatie en steun zullen opbouwen". Een resolutie heeft negen ja-stemmen nodig en geen veto's van Rusland, China, de Verenigde Staten, Frankrijk of Groot-Brittannië om door de 15-koppige Veiligheidsraad te worden aangenomen. Rusland heeft al aangegeven dat het tegen het verlenging van het wapenembargo is. "Als de Amerikaanse diplomatie echter wordt gefrustreerd door een veto, behouden de VS het recht om het wapenembargo op andere manieren te verlengen", schreef Hook, daarbij verwijzend naar het vermogen van een partij bij de nucleaire deal met Iran om een ​​zogenaamde snapback van alles te veroorzaken VN-sancties tegen Iran, waaronder het wapenembargo.

VS betuigt Iran condoleances na schietincident
Het Amerikaanse leger heeft donderdag condoleances betuigd aan Iran na een schietincident in de Islamitische Republiek waarbij een Iraanse raket 19 Iraanse troepen doodde, meldde The Associated Press. De Iraanse autoriteiten zeiden dat de raket het Iraanse marineschip Konarak bij de haven van Jask, zo'n 1270 kilometer (790 mijl) ten zuidoosten van Teheran in de Golf van Oman, op een zondag insloeg. De autoriteiten zeiden dat de Konarak te dicht bij een doelwit was en per ongeluk werd geraakt bij een incident dat ook 15 troepen verwondde. Kapitein Bill Urban, een woordvoerder van het Amerikaanse centrale commando, zei donderdag in een verklaring dat de troepenmacht "onze oprechte condoleances aan het Iraanse volk heeft betuigd voor het tragische verlies van levens." Urban had echter ook kritiek op de training omdat deze zo dicht bij de Straat van Hormuz plaatsvond, de smalle monding van de Perzische Golf waar 20% van alle olie doorheen stroomt. "Hoewel we ons zorgen maken dat dit incident zich voordoet in de nabijheid van een drukke internationale scheepvaartroute en in een tijd waarin het grootste deel van de regio zich richt op de strijd tegen COVID-19, is het onnodige verlies van mensenlevens betreurenswaardig", zei hij, volgens AP.

11 mei 2020
Tientallen Iraanse militairen omgekomen bij ongeval in Golf
Meer dan 30 Iraanse militairen zijn zondagnacht omgekomen bij een ernstig zee-ongeluk in de Golf van Oman, meldde het Al Jazeera-netwerk. Volgens het rapport vuurde het Iraanse Jamaran-fregat per ongeluk op het Konarak-ondersteuningsschip met een antischip-kruisraket tijdens marine-oefeningen. De gewonde soldaten werden geëvacueerd naar een ziekenhuis in Zuid-Iran. Officiële Iraanse media hebben nog geen commentaar gegeven op de rapporten, maar mediakanalen in de buurt van de Iraanse Revolutionaire Garde bevestigden de dood van tientallen Iraanse marineleden bij het incident. In de afgelopen jaren zijn er in de Perzische Golf verschillende ontmoetingen geweest waarbij Iran en Amerikaanse schepen betrokken waren. Vorige maand zei het Amerikaanse leger dat 11 marineschepen van de Revolutionaire Garde dicht bij de Amerikaanse marine en kustwachtschepen in de Golf kwamen en noemde de bewegingen "gevaarlijk en provocerend". De Iraanse Revolutionaire Garde erkende dat het incident had plaatsgevonden, maar beweerde ook dat het Amerikaanse troepen waren die het incident veroorzaakten.

10 mei 2020
Iraanse hackers richten zich op coronavirus-medicijnmaker Gilead
Hackers die in verband zijn gebracht met Iran waren de afgelopen weken gericht op het personeel van de Amerikaanse drugsfabrikant Gilead Sciences Inc., volgens openbaar beschikbare webarchieven die zijn beoordeeld door Reuters en drie cyberbeveiligingsonderzoekers. Gilead is het bedrijf dat remdesivir heeft ontwikkeld, een experimenteel medicijn dat sommige coronaviruspatiënten lijkt te helpen sneller te herstellen en dat vorige week is goedgekeurd voor gebruik in noodgevallen door de Food and Drug Administration (FDA). Volgens Reuters werd in één geval in april een nep-e-mailaanmeldingspagina gestuurd om wachtwoorden te stelen, naar een topfunctionaris van Gilead die zich bezighoudt met juridische en zakelijke aangelegenheden, volgens een gearchiveerde versie op een website die wordt gebruikt om te scannen op kwaadaardige webadressen. Reuters kon niet vaststellen of de aanval succesvol was. Ohad Zaidenberg, lead intelligence-onderzoeker bij het Israëlische cyberbeveiligingsbedrijf ClearSky, die de Iraanse hackactiviteiten nauwlettend volgt en de aanvallen heeft onderzocht, zei dat de poging deel uitmaakte van een poging van een Iraanse groep om e-mailaccounts van medewerkers van het bedrijf te compromitteren met behulp van berichten die zich voordeden als journalisten. Twee andere cyberbeveiligingsonderzoekers, die niet bevoegd waren om in het openbaar over hun analyse te spreken, bevestigden dat de webdomeinen en hostingservers die bij de hackpogingen werden gebruikt, met Iran waren verbonden. De Iraanse missie bij de Verenigde Naties ontkende elke betrokkenheid bij de aanslagen. "De Iraanse regering houdt zich niet bezig met cyberoorlogvoering", zei woordvoerder Alireza Miryousefi. "Cyberactiviteiten waar Iran zich mee bezighoudt, zijn puur defensief en beschermen tegen verdere aanvallen op de Iraanse infrastructuur." Een woordvoerder van Gilead weigerde commentaar te geven, daarbij verwijzend naar een bedrijfsbeleid om cyberveiligheidszaken niet te bespreken. Reuters kon niet bepalen of een van de pogingen succesvol was, namens wie de Iraanse hackers werkten of hun motivatie.

Iran: VS moeten nog reageren op ruil van gevangenen
Washington heeft nog niet gereageerd op Iran over een gevangenenruil, zei Iraanse regeringswoordvoerder Ali Rabiei zondag op de website van de regering, en herhaalde dat Teheran klaar was voor een volledige uitwisseling van gevangenen met de Verenigde Staten zonder voorwaarden vooraf. Als een ruil doorgaat, zou dit een van de weinige gevallen van samenwerking zijn in een anderszins sterk gerafelde relatie tussen de VS en Iran, die sinds het aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump vijandiger is geworden. Beide landen hebben opgeroepen tot vrijlating van gevangenen vanwege de nieuwe uitbraak van het coronavirus. Iran is het zwaarst getroffen land in het Midden-Oosten, terwijl de Verenigde Staten wereldwijd het hoogste aantal doden door het virus hebben gemeld.

7 mei 2020
Trump spreekt zijn veto uit over de resolutie van Iran over oorlogsmacht
De Amerikaanse president Donald Trump heeft woensdag een veto uitgesproken over wetgeving die door beide kamers van het Congres is aangenomen om het vermogen van een president om oorlog tegen Iran te voeren te beperken, aangezien Trump een campagne voert met maximale druk tegen de Islamitische Republiek. "Dit was een zeer beledigende resolutie, door democraten geïntroduceerd als onderdeel van een strategie om op 3 november verkiezingen te winnen door de republikeinse partij te verdelen", zei Trump in een verklaring van het Witte Huis. 'De weinige Republikeinen die ervoor hebben gestemd, speelden hen in de kaart', zei hij.

Iran achter hack van Israëlische waterschappen - Fox News
Iran zit achter de cyberaanval vorige maand op sites van het Israëlische waterbedrijf, meldt Fox News. Het is onduidelijk of de aanval is geslaagd. Israëlische cyberbeveiligingsfunctionarissen hebben alle sites die het wachtwoord hebben gewijzigd, onmiddellijk opdracht gegeven om de inbreuk op hun systemen te stoppen, terwijl sommige sites de instructie kregen om offline te gaan. Het Amerikaanse ministerie van Energie weigerde commentaar te geven op het Fox News-rapport.

6 mei 2020
Iran's Rouhani: Trump's exit uit nucleaire deal was 'domme fout'
De Iraanse president Hassan Rouhani zei woensdag dat de Amerikaanse president Donald Trump een domme fout heeft gemaakt door zich terug te trekken uit de nucleaire deal van Teheran met wereldmachten en riep Washington op om zijn sancties op te heffen. Trump trok de Verenigde Staten in 2018 uit het pact en beweerde dat het niet ver genoeg ging om het raketprogramma en de invloed van Teheran in de regio te beperken. 'Trump heeft een domme fout gemaakt door de nucleaire deal te sluiten', zei Rouhani. "Als Amerika terug wil naar de deal, moet het alle sancties tegen Teheran opheffen en de herinvoering van sancties compenseren ... Iran zal een verpletterende reactie geven als het wapenembargo op Teheran wordt verlengd", voegde Rouhani toe.

5 mei 2020
Israëls aanvallen leiden tot succes: Iran vermindert aanwezigheid in Syrië
Veiligheidsfunctionarissen zeiden dinsdag in gesprekken met militaire verslaggevers dat Iran zijn troepen in Syrië verkleint en voor het eerst sinds zijn binnenkomst in Syrië zijn bases vrijmaakt. "Syrië betaalt stijgende prijzen vanwege de Iraanse aanwezigheid op zijn grondgebied, voor een oorlog die niet de zijne is. Iran is een last voor Syrië geworden", aldus de functionarissen. In de nabije toekomst zal Israël naar verwachting de druk op Iran opvoeren totdat het Syrië verlaat. Volgens buitenlandse publicaties is het afgelopen jaar een aanzienlijke stijging opgetekend in het aantal aan Israël toegeschreven aanvallen in Syrië. De aan Israël toegeschreven aanvallen zijn gericht tegen de Iraanse aanwezigheid op de grond en tegen het Iraanse hoofdkwartier, en niet alleen door het tegengaan van wapensmokkel. Ook is het volume van vrachtvluchten om Iraanse vliegtuigen naar Iran te smokkelen de afgelopen zes maanden aanzienlijk afgenomen. Minister van Defensie Naftali Bennett zei vandaag: "We zijn vastbesloten, vastberadener en ik zal je vertellen waarom - voor Iran is Syrië een avontuur op 1000 mijl van huis, voor ons is het leven. We zijn veel vastberadener." ''Iraanse soldaten die naar Syrische bodem komen en erin werken, hun bloed zit op hun hoofd. Ze riskeren hun leven, betalen met hun leven en zullen dat intensiever blijven doen. We geven niet op en staan ​​de oprichting van een frontale Iraanse basis in Syrië niet toe", benadrukte Bennett.

14 pro-Iraanse milities gedood bij luchtaanvallen in Syrië
Nachtelijke aanvallen op posities van door Iran gesteunde milities en hun bondgenoten in Oost-Syrië hebben 14 strijders gedood, zei een oorlogsmonitor dinsdag. Het was niet meteen duidelijk wie de aanvallen in de woestijn bij de stad Mayadin heeft uitgevoerd, die enkele minuten nadat de Syrische luchtverdediging de Israëlische aanvallen boven het noorden van het land had onderschept, zei het in Groot-Brittannië gevestigde Syrian Observatory for Human Rights. Een woordvoerder van de door de VS geleide coalitie die tegen de Islamitische Staatsgroep strijdt, zei dat ze niet verantwoordelijk was voor de aanvallen. Waarnemingshoofd Rami Abdul Rahman zei dat het "waarschijnlijk" is dat Israël de operatie heeft opgezet, waarbij verschillende Iraakse en Iraanse strijders zijn omgekomen. Staatsmedia rapporteerden de stakingen niet. Door Iran gesteunde milities en hun bondgenoten hebben een aanzienlijke aanwezigheid in het oosten van Syrië, ten zuiden van de Eufraat-vallei. De regio ligt vlakbij de Iraakse grens. Israël heeft sinds het begin van de burgeroorlog in 2011 honderden aanvallen in Syrië gelanceerd, gericht op regeringstroepen, geallieerde Iraanse strijdkrachten en Hezbollah-terroristen. Het bevestigt zelden details over zijn operaties in Syrië, maar zegt dat de aanwezigheid van Iran ter ondersteuning van president Bashar al-Assad een bedreiging is en dat het zijn aanvallen zal voortzetten. Maandag net voor middernacht onderschepten de Syrische luchtverdediging Israëlische raketten die op een onderzoeksfaciliteit in de provincie Aleppo waren gericht, aldus staatsmedia. Staatspersbureau SANA zei dat de onderschepte raketten gericht waren op verschillende "militaire depots" in het Al-Safira-gebied ten zuidoosten van Aleppo, de tweede door de regering beheerde Syrische stad. Vrijdag raakten de Israëlische strijdkrachten een raketdepot in centraal Syrië, dat werd gebruikt door de Libanese sjiitische terroristische groepering Hezbollah, een andere bondgenoot van Iran, uren nadat Israëlische helikopters raketten afvuurden op andere doelen in Zuid-Syrië.

1 mei 2020
Syrië beweert: Israël viel aan in de regio Quneitra
De Syrische televisie meldde donderdagavond dat Israëlische vliegtuigen met raketten verschillende doelen in het zuiden van Syrië hebben aangevallen. Een bij het Syrische regime aangesloten radiostation zei dat de aanval in het Quneitra-gebied had plaatsgevonden. Er waren geen meldingen van verwondingen, alleen van materiële schade. De Iraanse zender Al-Alam meldde ook een Israëlische aanval in het gebied. Het nieuwszender Al-Hadath meldde dat de aanval gericht was op berichten van het regime en van pro-Iraanse milities in Quneitra.

Tweede golf van luchtaanvallen toegeschreven aan Israël in Syrië
Er werden vrijdagmorgen explosies gemeld in het noorden van Syrië, uren nadat de aan Israël toegeschreven luchtaanvallen in het zuidwesten van Syrië nabij de Israëlische grens plaatsvonden. De laatste explosies werden opnieuw toegeschreven aan Israëlische gevechtsvliegtuigen, die naar verluidt Hezbollah-doelen op de weg tussen de stad Homs en Palmyra hebben geraakt. Volgens het Syrian Observatory for Human Rights, dat de explosies in de gaten hield, waren de explosies het gevolg van Israëlische raketaanvallen op wapendepots op een Hezbollah-basis, het 'Hassan bin Al-Haytham'-kamp genoemd - een voormalige school die nu wordt gebruikt door Hezbollah-terroristen als regionaal hoofdkantoor.

Iran: het Duitse verbod op Hezbollah bedient Israël, de VS
Iran heeft het Berlijnse verbod op de Hezbollah-activiteit in Duitsland en de aanwijzing van de door Iran gesteunde Libanese groep als terroristische organisatie veroordeeld, omdat de stap de Amerikaanse en Israëlische belangen dient, meldde de Iraanse staatsmedia vrijdag. "Het lijkt erop dat bepaalde landen in Europa hun standpunt innemen zonder rekening te houden met de realiteit in de regio West-Azië en alleen rekening te houden met de doelstellingen van de propagandamachine van het zionistische regime en het verwarde Amerikaanse regime", zegt Abbas, woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.
13 maart 2020De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.
27 april 20207 gedood bij een Israëlische aanval in Syrië die gericht was tegen Iran, Hezbollah
1 mei 2020Twee Israëlische aanvallen in het zuiden en noorden van Syrië. Aantal slachtoffers onbekend.
5 mei 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 14 doden.

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.
27 februari 2020VS verleent afstand van sancties om humanitaire hulp aan Iran via Zwitsers kanaal te verlichten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…

Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Op 22 juli 2011 stond de wereld voor Noorwegen even stil. De extreem rechtse Anders Breivik zou die dag verschillende aa…
De culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie van 1966 in China door de Rode Gardisten was bedoeld om een nieuw China op te bouwen. Maar wat wa…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël/VS - Iran: militaire confrontaties"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-05-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!