InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS? Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Laatste ontwikkelingen

Vanaf begin 2014 gaan we regelmatig voor u de laatste ontwikkelingen bijhouden. Er wordt veel gezegd en geschreven over deze kwestie. Veel informatie hoort bij de propagandaoorlog die gevoerd wordt tussen het Westen (Israël) en Iran. Niemand weet precies of en zo ja wat er gaat gebeuren (er gebeurt overigens al wel veel op het gebied van economische sancties). Er kan een militaire aanval plaatsvinden vanuit de lucht maar het is evengoed mogelijk dat acties worden ondernomen door commandotroepen. Ook kunnen onderzeeërs ingezet worden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om iets te doen met computervirussen (wat mogelijk al gebeurd is - Stuxnetvirus). Hierbij hoeven niet alleen kerncentrales te worden aangevallen maar kunnen ook andere vitale onderdelen van de Iraanse samenleving platgelegd worden zodat chaos in Iran gecreëerd wordt. Mogelijk kan het Westen profiteren van de Iraanse oppositie door een soortgelijke opstand zoals in andere Arabische landen is gebeurd.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Iraanse troepen in Syrië

Tijdens de burgeroorlog in Syrië heeft Iran troepen gestationeerd in dat land. Israël ziet die troepen en haar wapens als een bedreiging voor de Joodse staat omdat Iran steeds dreigt om Israël te vernietigen. Voorheen voerde Iran via proxy's zoals Hezbollah oorlog tegen Israël. Hezbollah werd en wordt nog steeds door Iran bewapend met o.a. raketten. Maar sinds de burgeroorlog in Syrië probeert Iran ook rechtstreeks de confrontatie aan te gaan met Israël. Dit leidt ertoe dat Israël preventieve aanvallen uitvoert op Iraanse militaire bases in Syrië. Op 10 mei 2018 voerde Israël, na Iraanse raketaanvallen op de Golan Hoogvlakte, een grote operatie uit in Syrië en vernietigde daar bijna de gehele Iraanse militaire infrastructuur.

Israël en Syrië

Juli 2018

16 juli 2018
Verslag: 22 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis
Ten minste 22 strijders werden zondagavond gedood in een luchtaanval toegeschreven aan Israël, meldde een mensenrechtenmonitorengroep maandag. Op zondag werden er explosies gemeld buiten de noordelijke Syrische stad Aleppo. Volgens SANA, de Syrische door de staat gerunde media-outlet, werd de vliegbasis Al-Nirab aangevallen door Israëlische troepen. Onder de doden waren negen Iraniërs. Het SOHR-rapport beweerde dat Iraanse troepen op het moment van de aanval gestationeerd waren in Al-Nirab. Het Israëlische leger heeft niet bevestigd of het verantwoordelijk was voor de aanvallen op Al-Nirab.

Khamenei: 'Er zal geen vredesovereenkomst in het Midden-Oosten zijn, Israël zal wegkwijnen'
De opperste leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, zwoer dat de VS niet in staat zouden zijn om een vredesakkoord tussen Israël en de Palestijnse Autoriteit te sluiten en dat de Joodse staat uiteindelijk uit het Midden-Oosten zou verdwijnen. Tijdens een bijeenkomst van de Hadj-organisatie in Iran op maandag, sprak Khamenei over de ambities van president Donald Trump om een historisch akkoord te bereiken tussen Israël en de PA, een overeenkomst die hij de 'deal van de eeuw' noemde. De 78-jarige sjiitische moslim-clericus noemde de deal een 'complot' door de VS en Israël om Jeruzalem te verwijderen van 'Palestina' en 'zionistische controle' over de stad veilig te stellen, meldde de Iraanse media-distributeur Mehr. De Iraanse leider bestrafte de moslimstaten waarvan hij zei dat die hadden toegegeven aan de Amerikaanse druk met betrekking tot Israël. "Helaas hebben sommige islamitische regeringen, vanwege hun gebrek aan vertrouwen in het principe van de islam, nooit de Palestijnse zaak in het oog, zich verkozen om zichzelf op te offeren voor de VS." Uiteindelijk voorspelde Khamenei dat de Joodse staat uit het Midden-Oosten zal verdwijnen.

Poetin: Trump benadrukte de nationale veiligheid van Israël
De Russische president Vladimir Poetin verklaarde dat de Amerikaanse president tijdens zijn bijeenkomst in Helsinki maandag de nadruk legde op de nationale veiligheid van Israël. Volgens Poetin "besteedde Trump" bijzondere aandacht aan de veiligheidsbehoeften van Israël tijdens hun discussies over Syrië. "Wat Syrië betreft, zou de taak om vrede en verzoening in dit land tot stand te brengen het eerste voorbeeld kunnen zijn van succesvol gezamenlijk werk," zei Poetin, eraan toevoegend dat hij en Trump het erover eens waren dat de grens van Israël met Syrië zou moeten worden beveiligd volgens de voorwaarden van de VN-staakt-het-vuren-overeenkomst. De garanties komen als het Assad-regime, met Russische steun, zich schuldig maakt aan een offensief tegen rebellen in het zuidwesten van Syrië, waardoor het Syrische leger dichter bij de gedemilitariseerde zone aan de grens met Israël komt. President Trump verklaarde dat hij en Poetin discussieerden over het opleggen van sancties aan Iran en zijn activiteiten in het Midden-Oosten, en dat samenwerking tussen de VS en Rusland het leven van honderdduizenden mensen kan redden.

15 juli 2018
Assistent van Khamenei: We zullen ons alleen uit Syrië terugtrekken als ons dat wordt gevraagd
Een topassistent van de Iraanse Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei zei vrijdag dat Iran zijn "militaire adviseurs" uit Syrië en Irak onmiddellijk zou terugtrekken als hun regeringen dat wilden. "De aanwezigheid van Iran en Rusland in Syrië blijft het land beschermen tegen terroristische groeperingen en de agressie van Amerika", zei de adviseur, Ali Akbar Velayati, tijdens een conferentie in Moskou, volgens Reuters. "We zullen onmiddellijk vertrekken als de Iraakse en Syrische regeringen het willen, niet vanwege de druk van Israël en Amerika", benadrukte hij.

13 juli 2018
Patriot raket afgeschoten op UAV komend vanuit Syrië
In de buurt van Safed is vanmiddag een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.

Rapport: Syrische UAV gemaakt in Iran
Het onbemande vliegtuig (UAV) dat werd neergeschoten nadat het op woensdag het Israëlische luchtruim vanuit Syrië binnenviel, werd vervaardigd in Iran, meldde News 2 donderdagavond. Volgens het rapport bleek de UAV een Ababil-drone te zijn, een door Iran vervaardigd model dat is gespecialiseerd in verkennings-, fotografie- en aanvalsmissies. De drone vloog 10 kilometer door Israël voordat het werd neergeschoten door een Israëlische Patriot raket.

Pompeo dringt er bij Europa op aan om actie te ondernemen tegen Iran
Minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo drong er donderdag bij de Europese machten op aan achter Amerikaanse maatregelen te komen om Iran af te snijden van de wereldmarkt voor energie, zo meldde AFP. Pompeo legde de gesprekken niet af, maar zijn Twitter-account liet zien waar hij aan dacht. "Iran blijft wapens over het Midden-Oosten sturen, in flagrante schending van de resoluties van de VN Veiligheidsraad", schreef hij. "Het Iraanse regime wil problemen veroorzaken waar het kan, het is onze verantwoordelijkheid om het te stoppen." Vlak voordat de besprekingen begonnen, voegde hij eraan toe: "We vragen onze bondgenoten en partners om deel te nemen aan onze economische drukcampagne tegen het regime van Iran. We moeten alle financiering die het regime gebruikt om terrorisme en proxy-oorlogen te financieren afsnijden." "Het is niet te voorspellen wanneer Iran in een volgend land terrorisme, geweld en instabiliteit probeert aan te wakkeren", waarschuwde Pompeo.

12 juli 2018
Netanyahu: Israël heeft 'geen probleem' met de regering van Assad
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu vertelde donderdag dat het "geen probleem" heeft met het regime van de Syrische president Bashar al-Assad, maar de aanwezigheid van Iran in het gebied is wel problematisch. Netanyahu zei tegen verslaggevers vóór zijn vertrek uit Moskou: “We hadden geen probleem met de regering van Assad, want al veertig jaar werd er geen enkele raket afgevuurd op de Golan-hoogvlakte, ISIS en Hezbollah hinderden ons in Syrië, en de situatie bleef hetzelfde, ik heb een heel duidelijk beleid gemaakt dat we ons niet mengen, dat is niet veranderd.” Netanyahu zei ook dat de Russische regering er al in geslaagd is Iraanse troepen tientallen kilometers van de noordgrens van Israël weg te houden. Toen hij uitlegde waarom Israël Syrië aanviel, zei hij: "We zullen heel streng zijn over de scheidingsovereenkomsten, en we zullen geen overloop accepteren." Hij zei ook dat de VS en Rusland dichter bij elkaar zijn gekomen als gevolg van de Syrische burgeroorlog.

11 juli 2018
Iraanse official: we verkopen zoveel olie als we kunnen
De Iraanse vicepresident Eshaq Jahangiri zei dinsdag dat Amerikaanse sancties de economie zouden schaden, maar beloofde ook om "zoveel mogelijk olie te verkopen als we kunnen" en het Iraanse banksysteem te beschermen, meldde Reuters. Jahangiri beschuldigde Washington ervan de Iraanse petrochemische, staal- en koperuitvoer te willen stoppen en zijn havens en scheepvaartdiensten te verstoren, door te zeggen: "Amerika probeert de olieverkoop van Iran, onze essentiële bron van inkomsten, terug te brengen tot nul." Hij voegde eraan toe dat het een vergissing zou zijn om te denken dat de Amerikaanse "economische oorlog" tegen Iran geen impact zal hebben, maar benadrukte ook: "We zullen de Amerikanen dit jaar laten begrijpen dat ze de Iraanse olie-verkoop niet kunnen stoppen."

Economische druk kan leiden tot de ineenstorting van Iran
Energieminister Yuval Steinitz is van mening dat de economische druk op het Teheran-regime binnen een jaar zijn instorting zou kunnen veroorzaken. "Iran moet begrijpen dat de vastberadenheid van de Verenigde Staten over de nucleaire kwestie groot is", zei Steinitz op een conferentie van het Jerusalem Center for Public Affairs met de titel Is Iran op weg naar economische instorting? na de terugtrekking van de VS uit de nucleaire overeenkomst. "De VS zullen bereid zijn om militaire druk en zelfs militaire actie tegen Iran te gebruiken in het geval dat het weer aan het werk gaat om nucleaire wapens te verkrijgen." Aan het eind van de dag kunnen de VS elke nucleaire faciliteit in Iran vernietigen, ongeacht waar het zich bevindt en welke luchtverdediging het zal beschermen," zei Steinitz. Hij schatte dat de loutere dreiging van sancties al leidt tot economische schade en ongemak in het regime en onder zijn burgers. "Iran zal moeten kiezen of het klaar is om terug te keren naar de onderhandelingstafel. Als de economische druk aanhoudt, ga ik ervan uit dat ze bereid zullen zijn concessies te doen aan zaken waar de VS het over heeft." De minister zegt dat de resultaten van de onderhandelingen tussen de Amerikaanse regering en Noord-Korea een groot effect zullen hebben op de situatie ten opzichte van Iran. "Als de onderhandelingen slagen en Noord-Korea volledig ontwapent van zijn nucleaire wapens en infrastructuur, zal Iran geen andere keuze hebben dan het voorbeeld te volgen en zich over te geven aan de Verenigde Staten. In het geval de stap tegen Noord-Korea eindigt met een Amerikaanse mislukking, zal Iran begrijpen dat het ook in staat zal zijn om de druk van de VS te weerstaan en snel kan handelen om zijn eigen kernwapens te verwerven."

9 juli 2018
Iraanse functionaris: we zullen de vijand vanuit Libanon bevechten
Iraanse revolutionaire garde plaatsvervangend commandant Hossein Salami beloofde Israël te zullen bevechten vanaf Libanese bodem, meldde het Midden-Oosten Media Research Institute (MEMRI). Tijdens een al-Quds Day-evenement in Mashhad, Iran, vertelde Salami zijn beweegreden voor het vernietigen van de staat Israël. Hij legde ook uit dat het 'probleem' van het bestaan van de staat Israël voornamelijk kan worden opgelost door gebruik te maken van de 'machtige macht' van de terreurgroep Hezbollah die door Iran wordt gesteund.

8 juli 2018
Verslag: Israël treft Iraanse troepen in Syrië
Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks luchtaanvallen op zondagavond, beweren de Arabische media. Volgens een rapport van het door de staat gecontroleerde SANA-persbureau van Syrië werd de T-4-luchtmachtbasis in Syrië aangevallen door jagers die vanuit het zuiden naderden. Het SANA-rapport beweerde dat Syrische luchtafweersystemen in het Homs-gebied waren geactiveerd als reactie op de aanval en dat het verdedigingsnetwerk met succes de daad van "agressie" had gedwarsboomd. Een Syrische militaire functionaris werd geciteerd door Al-Masdar toen hij zei dat Israëlische straaljagers verantwoordelijk waren voor de aanval. De bron voegde eraan toe dat, ondanks het zware oppervlakkige vuur van het luchtafweernetwerk van Syrië, waaronder een groot aantal S-200 raketbatterijen, minstens één Israëlische straalvliegtuig een hit op de T-4-vliegbasis wist te scoren. Er is geen officiële bevestiging van Israëlische militaire functionarissen over het rapport.

Zarif: Partners in nucleaire deal bereid om zich te verzetten tegen de VS
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, heeft vrijdag de resterende partners van het land in de nucleaire deal 2015 geprezen voor hun "wil om weerstand te bieden" tegen de Amerikaanse druk nadat Washington zich in mei terugtrok uit de deal, zo meldt AFP. "Wat ik tijdens deze bijeenkomst opmerkte, is dat alle leden, zelfs de drie bondgenoten, zich hebben gecommitteerd en de politieke wil hebben om actie te ondernemen en de Verenigde Staten te weerstaan," zei Zarif tijdens een persconferentie na gesprekken in Wenen. Drie Europese landen, samen met Rusland en China, zwoeren tijdens de bijeenkomst om de energie-exporteur aangesloten te houden op de wereldeconomie ondanks de terugtrekking van de VS uit de deal van 2015 en de dreiging van hernieuwde sancties, waaronder de belangrijkste export van ruwe olie door Iran. De diplomaten zeiden dat ze zich blijven inzetten voor het akkoord van 2015 en voor het opbouwen van de economische betrekkingen met Iran, waaronder "de voortzetting van de Iraanse export van olie en gas" en andere energieproducten. "Dit is de eerste keer dat ze dit niveau van toewijding hebben getoond, maar we zullen in de toekomst moeten zien wat ze echt willen doen en wat ze kunnen doen," zei Zarif, zoals geciteerd door AFP. "Als ze de politieke wil tonen die ze vandaag hebben getoond, zullen ze dingen gedaan krijgen zonder enig probleem," voegde hij eraan toe.

Toonaangevende Franse scheepvaartgroep trekt zich terug uit Iran
Franse expeditiegroep CMA CGM heeft besloten zich terug te trekken uit Iran na het besluit van de Trump-regering om de sancties te hernieuwen voor bedrijven die in het land actief zijn, zei de chief executive op zaterdag, aldus Reuters. "Vanwege de Trump-administratie hebben we besloten onze dienst voor Iran te beëindigen", zei Rodolphe Saade, CMA CGM, tijdens een economische conferentie in de Zuid-Franse stad Aix-en-Provence. "Onze Chinese concurrenten aarzelen een beetje, dus misschien hebben ze een andere relatie met Trump, maar we passen de regels toe," voegde Saade eraan toe, zoals geciteerd door Reuters. Hij voegde eraan toe dat de samenwerkingsovereenkomst van zijn bedrijf met de lokale Iraanse partner IRISL was opgeschort en dat het bedrijf niet wilde afwijken van de regels gezien hun grote aanwezigheid in de Verenigde Staten.

6 juli 2018
Rouhani: de voorstellen van Europa zijn niet goed genoeg
De Iraanse president Hassan Rouhani vertelde donderdag aan de Franse president Emmanuel Macron dat het pakket economische maatregelen van Europa om de terugtrekking van de VS uit de nucleaire deal te compenseren, niet ver genoeg gaat, meldde Reuters. "Het door Europa voorgestelde pakket ... voldoet niet aan al onze eisen," zei Rouhani. Rouhani zei dat Teheran hoopvol was dat het probleem kan worden aangepakt wanneer ministers van Buitenlandse Zaken van de vijf overgebleven ondertekenaars van de nucleaire deal vrijdag in Wenen Iraanse functionarissen in Wenen ontmoeten.

5 juli 2018
Rechtszaak tegen Israëlische ex-minister wegens spionage voor Iran wordt vandaag geopend
Het proces tegen voormalig minister Gonen Segev wegens spionage voor Iran is vandaag achter gesloten deuren geopend. Segev zal naar verwachting aanvankelijk niet schuldig pleiten, hoewel de aanklager gelooft dat er uiteindelijk een pleidooiovereenkomst kan zijn. Kanaal 10 meldde eerder dat Segev de spionagepogingen heeft toegegeven, maar legde uit dat hij probeerde Israël te helpen en terug te keren als een "held" onder het mom van spionage voor Iran.

4 juli 2018
Israël, VS verhogen de druk op Iran
Israël en de Verenigde Staten vormden een paar maanden geleden een gezamenlijke werkgroep die zich richt op interne inspanningen om protesten in Iran aan te moedigen en de regering van het land onder druk te zetten, meldde Channel 10 News dinsdag. Twee Israëlische functionarissen vertelden het televisienetwerk dat het team was gevormd als onderdeel van het Amerikaans-Israëlische kaderdocument over het tegengaan van Iran. De toegevoegde officials hebben het team de afgelopen maanden al verschillende keren ontmoet. De verhuizing is een belangrijk voorbeeld van de beleidsverschuiving van de Trump-regering in de regio, merkte Channel 10 News op, omdat de regering-Obama bijna volledig weigerde mogelijke inspanningen te bespreken om onrust aan te moedigen of protest in Iran met Israël aan te moedigen vanwege zijn inspanningen om de Iran nucleaire deal. Volgens het rapport werden zowel de binnenlandse situatie in Iran als het werk van het gezamenlijke team besproken tijdens een ontmoeting tussen de nationale veiligheidsadviseur John Bolton en zijn Israëlische collega Meir Ben-Shabbat in het Witte Huis enkele weken geleden. Zowel Bolton als Ben-Sjabbat denken dat het verhogen van de interne druk op het Iraanse regime een positieve invloed kan hebben op het Iraanse regionale gedrag.

3 juli 2018
Rapport: Israël valt Iraanse wapenopslagplaatsen in Syrië aan
Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden dinsdag dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen. Het Syrische Centrum voor het toezicht op de mensenrechten meldde dat de explosies werden gehoord in het noorden van Daraa, in een gebied dat wordt gecontroleerd door de troepen van de Syrische president Bashar Al-Assad. Het leger van Assad heeft onlangs met Russische luchtsteun gewerkt om de stad Dara te veroveren, die wordt beschouwd als het symbool van de rebellenbeweging.

IDF benoemt de eerste projectleider van Iran, terwijl de noordelijke spanningen toenemen
IDF Chef-staf Lt.-Gen. Gadi Eisenkot heeft Maj.-Gen. Nitzan Alon, die onlangs zijn rol als hoofd van de Operations Directorate van het leger verliet, aangewezen als de eerste directeur van een speciaal IDF-project om alle kwesties met betrekking tot de strijd van Israël tegen Iran te coördineren. Dit is de eerste keer dat de IDF een "projectdirecteur voor Iran-kwesties" aanwijst, die bedoeld is om alle gebieden van Israëls strijd tegen de Islamitische Republiek te coördineren: met betrekking tot zijn nucleair programma, het coördineren van inlichtingenvergaring met andere landen, en tegen de aanwezigheid van Iran in Syrië. In het verleden was het hoofd van de Mossad Meir Dagan verantwoordelijk voor het 'Iran-dossier' onder de premiers Ariel Sharon en Ehud Olmert, maar in die tijd was de strijd beperkt tot inlichtingensferen. Nu de oorlog tussen Israël en Iran in de openbaarheid is gekomen en gepaard gaat met een militaire confrontatie, onderstreept de benoeming van een "speciaal projecthoofd" het overweldigende belang dat Israël hecht aan deze ontwikkelingen. In het kader van de rol zal Alon ook verantwoordelijk zijn voor de coördinatie tussen de Israëlische en Amerikaanse beveiligingsinstellingen. De Verenigde Staten en Israël hebben nauwe contacten en, in het geval van Iran, verbergen de twee landen niet hun interesse in het omverwerpen van het regime van de ayatollahs.

2 juli 2018
Iraanse generaal: Israël steelt wolken van Iran
Een Iraanse generaal beschuldigde maandag Israël ervan het weer te hebben gemanipuleerd om regen over de islamitische republiek te voorkomen. Zijn land werd geconfronteerd met "diefstal" van wolken, voordat het door de Iraanse weerman werd tegengesproken. "Het veranderende klimaat in Iran is verdacht," vertelde brigadier-generaal Gholam Reza Jalali, hoofd van de Iraanse Civil Defence Organization, tijdens een persconferentie, meldde het semi-officiële ISNA-persbureau. "Buitenlandse inmenging wordt vermoed een rol te hebben gespeeld in de klimaatverandering", zei Jalali, terwijl het aandringen op resultaten van een Iraanse wetenschappelijke studie de bewering "bevestigde". "Israël en een ander land in de regio hebben gezamenlijke teams die ervoor zorgen dat de wolken in de Iraanse hemel niet in staat zijn om regen vrij te maken," zei hij. "Bovendien worden we geconfronteerd met het probleem van diefstal van wolken en sneeuw", voegde Jalali eraan toe, met een onderzoek waaruit blijkt dat boven 2200 meter alle bergachtige gebieden tussen Afghanistan en de Middellandse Zee bedekt zijn met sneeuw, behalve Iran.

1 juli 2018
Giuliani: Trump will suffocate Iranian regime
De Amerikaanse president Donald Trump zal de "dictatoriale ayatollahs" van Iran verstikken, zei de voormalige burgemeester van New York en een nauwe bondgenoot van de Trump Rudy Giuliani zaterdag, zoals geciteerd door Reuters. Giuliani, die nu de persoonlijke adviseur van Trump is, sprak een conferentie toe van de in Parijs gevestigde Nationale Raad van Verzet van Iran (NCRI), een paraplublok van oppositiegroepen in ballingschap die een einde willen maken aan de sjiitische islamitische kerkelijke macht in Iran. "Ik kan niet spreken voor de president, maar het klinkt wel alsof hij niet denkt dat er een grote kans is op een gedragsverandering tenzij er een verandering is in mensen en filosofie," vertelde Giuliani Reuters in een interview. "Wij zijn de sterkste economie ter wereld ... en als we u afsnijden, stort u ineen", voegde hij eraan toe, wijzend op recente protesten in Iran.

Netanyahu: The Iranian economy is at a low point
"Het Iraanse regime voelt zich zeer goed bij de komende herbestemming van de economische sancties tegen de Iraanse economie, die zich op een dieptepunt bevindt." Men moet de gegevens zien om het te geloven. "Iran investeert miljarden dollars in de financiering van terrorisme in de regio en over de hele wereld, en in agressie in de regio, in plaats van ze te investeren in het Iraanse volk, en de Iraanse mensen protesteren hiertegen, en terecht. De verandering in de houding van de VS ten opzichte van Iran is een strategische ommekeer in de situatie van Israël. Ik geloofde dat zijn verandering mogelijk was toen ik opstond tegen de hele wereld om deze slechte overeenkomst te annuleren. Ons doel is wat het altijd is geweest: voorkomen dat Iran kernwapens verkrijgt en de cash flow verbreken die de overeenkomst Iran gaf, dat zijn agressie in de regio, inclusief Syrië, financiert. In een tijd dat de VS economisch het Iraanse regime treffen, proberen we te voorkomen dat Iraanse troepen en die van zijn volmachten een militaire aanwezigheid overal in Syrië vestigen, en dat zullen we ook blijven doen.

Juni 2018

29 juni 2018
Iran reopens uranium enrichment plant
Iran heeft een kerncentrale die negen jaar niet actief was, heropend omdat deze zich voorbereidt op het vergroten van de uraniumverrijkingscapaciteit als een nucleaire deal met wereldmachten uit elkaar valt na de Amerikaanse terugtrekking, meldt Reuters. Het Iraanse Agentschap voor Atoomenergie (AEOI) maakte de aankondiging over de heropening van de fabriek op woensdag bekend, aldus het persbureau. De AEOI zei woensdag dat in reactie op Khamenei's bestelling en Trump's afstand van de deal, een fabriek voor de productie van UF6, de grondstof voor centrifuge-machines die uranium verrijken, opnieuw is gelanceerd en er een vat yellow cake is afgeleverd. Uraniumerts, bekend als yellow cake, wordt vóór verrijking omgezet in een gas dat uraniumhexafluoride (UF6) wordt genoemd. De UF6-fabriek, die sinds 2009 inactief was vanwege een tekort aan yellow cake, maakt deel uit van de Isfahan-installatie voor uraniumconversie, zei de AEOI op haar website.

Haley advises India to 'rethink' relations with Iran
Nikki Haley, de ambassadeur van de Verenigde Staten bij de VN, drong er donderdag bij India op aan zijn banden met Iran, een van zijn belangrijkste energieleveranciers, opnieuw te bekijken, zoals nieuwe Amerikaanse sancties tegen kopers van het Iraanse olielandschap, zo meldde AFP. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zijn bondgenoten, waaronder India en China, gevraagd om alle import van Iraanse ruwe olie te verminderen tegen 4 november, en dat is de datum waarop de Amerikaanse sancties worden hervat naar aanleiding van de terugtrekking van President Donald Trump uit de nucleaire deal met Iran in 2015. India importeert de overgrote meerderheid van zijn olie en Iran is de op twee na grootste leverancier van het land van 1,25 miljard.

28 juni 2018
Netanyahu: We blew up Iran's ATM
Premier Netanyahu zegt dat Israël de cashflow naar Iran heeft gestopt, belooft dat iemand die Israël in een conflict sleept 'er spijt van zal hebben'. "We hebben de cashflow van Iran opgeblazen, degenen die het meeste contant geld aan Iran hebben gegeven, zijn gestopt en de Iraanse mensen voelen het in hun zakken." De IDF en de luchtmacht zullen met geweld blijven optreden tegen Iraanse doelen in het gebied. "Wie ons in een conflict sleurt, zal er spijt van krijgen, ook hier speelt de luchtmacht een cruciale rol."

27 juni 2018
Netanyahu to Iranians: You showed courage on the playing field
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu publiceerde op sociale media een videoboodschap aan het Iraanse volk. Netanyahu, die het succes van het Iraanse team in het wereldkampioenschap waardeerde, zei dat het Iraanse volk 'moed had getoond op het speelveld'. Vervolgens vroeg hij de Iraniërs zich voor te stellen hoe hun leven eruit zou zien als de Iraanse regering haar geld in haar eigen mensen investeerde, in plaats van in de 'onnodige' oorlogen in Syrië, Jemen en elders. Eerder deze maand kondigde Netanyahu aan dat de Israëlische regering een 'Farsi-website zou lanceren met gedetailleerde plannen over hoe Iraniërs hun afvalwater kunnen recyclen'.

26 juni 2018
Syrian media: Two Israeli missiles strike near Damascus Airport
De Syrische staatstelevisie zei maandagavond laat dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven. De online-krant Al-Masdar News (AMN) van het pro-Syrische regime citeerde berichten dat raketten gericht waren tegen een Iraans vrachtvliegtuig dat op de luchthaven werd gelost. Volgens de rapporten onderschepten de luchtverdedigingssystemen van het regime een Israëlische drone in het Syrische luchtruim in het zuidwesten. Het hoofd van de in Groot-Brittannië gevestigde waarnemersgroep Syrische Observatorium voor de Mensenrechten, Rami Abdulrahman, vertelde AFP dat "Israëlische raketten wapenopslagplaatsen voor Hezbollah bij de luchthaven hebben getroffen", eraan toevoegend dat de Syrische luchtverdedigingssystemen de vermeende Israëlische aanvallen niet konden voorkomen. Israël doet geen melding van de aanval.

Khamenei aide: The Americans and Zionists are weaker
Een top militair assistent van de Iraanse Opperste Leider, Ayatollah Ali Khamenei, waarschuwde dat Iran de nodige maatregelen heeft genomen om te reageren op Amerikaanse en Israëlische militaire en niet-militaire bedreigingen. "De Amerikanen en de zionisten zijn de grootste bedreigingen die een proxy-oorlog kunnen voeren in de regio," zei de officiële majoor Yahya Rahim Safavi, aldus het persbureau Mehr. Hij voegde eraan toe dat "een proxy-oorlog een mogelijkheid is, en we hebben geleerd om verschillende scenario's te onderzoeken en een plan te hebben voor elke mogelijke dreiging."

25 juni 2018
Zarif: Failure to save nuclear deal would be very dangerous
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, waarschuwde zondag dat het nalaten om de nucleaire deal na terugtrekking van de Verenigde Staten te redden "erg gevaarlijk" zou zijn voor Teheran, meldde AFP. "Mislukken van de JCPOA (nucleaire deal) zou zeer gevaarlijk zijn voor ons", vertelde Zarif aan leden van de Iraanse Kamer van Koophandel op zondag, geciteerd door het officiële persbureau IRNA. "Dit is zeker niet de keuze van het (Iraans politiek) systeem", voegde Zarif toe, een van de architecten van het nucleaire pact. Teheran heeft geëist dat Europa met een economisch pakket komt om de gevolgen van de Amerikaanse terugtrekking te compenseren.

22 juni 2018
Iran to U.S.: Force Israel to denuclearize (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247839)
Iran eist van de Verenigde Staten dat Israël wordt gedwongen kernwapens weg te doen als een voorwaarde om de betrekkingen tussen Teheran en Washington te verbeteren. De vraag maakte deel uit van een lijst van 15 voorwaarden die zijn uiteengezet door de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif in een essay dat hij donderdag in een Iraanse krant publiceerde. Zarif eiste ook dat de Amerikaanse overheid haar steun aan Israël stopte. Het artikel is een reactie op 12 voorwaarden die de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo onlangs heeft afgesproken voor een overeenkomst met Iran. Hij schreef ook dat de regering "de afgelopen vijftig jaar moet stoppen met het verzet tegen de inspanningen van de internationale gemeenschap om een zone te vestigen die vrij is van massavernietigingswapens in het Midden-Oosten. Het zou het zionistische regime - met zijn geschiedenis van agressie en bezetting - moeten dwingen om kernwapens weg te doen, en aldus de ernstigste reële bedreiging voor regionale en internationale vrede en veiligheid neutraliseren, die voortkomt uit de meest destructieve wapens in handen van het meest oorlogszuchtige regime in onze tijd."

21 juni 2018
Rouhani: We will never surrender to American pressure (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247782)
De Iraanse president Hassan Rouhani verklaarde woensdag dat het Iraanse volk niet zal toegeven aan de Amerikaanse druk. Zijn opmerkingen, geciteerd door Reuters, komen op het moment dat de Islamitische Republiek geconfronteerd wordt met de hervatting van economische sancties door Washington nadat president Donald Trump de Verenigde Staten van de deal heeft teruggetrokken. "Het Iraanse volk zal zich nooit overgeven in het licht van de plannen en de druk van de Amerikaanse regering", zei Rouhani.

20 juni 2018
Iran atomic chief: Europe's proposals aren't good enough (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247718)
Het hoofd van de Iraanse organisatie voor atoomenergie, Ali Akbar Salehi, zei dinsdag dat de voorstellen van Europa om de nucleaire deal van 2015 na de terugtrekking van de VS uit het pact te redden niet bevredigend waren voor Teheran, meldde Reuters. Salehi waarschuwde dat alle partijen zouden verliezen als Iran buitenspel gezet wordt door het Westen, volgens het rapport. Teheran heeft geëist dat Europa met een economisch pakket komt om de gevolgen van de Amerikaanse terugtrekking te compenseren.

19 juni 2018
American official says Israel behind Syria air strike (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247663)
Een Amerikaanse functionaris vertelde CNN maandag dat een luchtaanval op zondag dichtbij de grens tussen Irak en Syrië door Israël is uitgevoerd en niet door de VS of de internationale coalitie die de Islamitische Staat (ISIS) bevecht. Syrische staatstelevisie beschuldigde de door de VS geleide coalitie ter bestrijding van de terroristische groepering, maar een woordvoerder van de coalitie zei dat er geen coalitieaanvallen in het gebied plaatsvonden. De IDF weigerde commentaar te geven op de aanval, volgens het normale beleid. Ambtenaren in de Verenigde Staten hebben gezegd dat veel pro-regime milities die ook in lijn zijn met Iran opereren in het grensgebied tussen Syrië en Irak. Het gebied ligt op enige afstand van Israël en Israëlische straaljagers zouden grote logistieke hindernissen hebben overwonnen om dat gebied te raken.

Ex-minister turned spy: 'I wanted to fool Iran, return as a hero' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247647)
Voormalig minister Gonen Segev, die werd gearresteerd vanwege spionage voor Iran, beweerde dat hij probeerde zijn Iraanse handlangers te misleiden en als held terug te keren naar Israël. Segev beweerde tijdens zijn verhoor dat hij de Iraniërs voor de gek wilde houden en als een held terugkeerde, met opgeheven hoofd. Hij beweerde ook dat hij geen contact had gelegd met de Iraniërs en dat hij door hen was uitgenodigd om te overleggen over pediatrische aangelegenheden. De Shin Beth en de openbare aanklager accepteerden de uitleg van Segev niet en waren van mening dat zijn acties gemotiveerd waren door hebzucht.

IDF drone falls in Syrian Golan (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247701)
Een Israëlische drone van het "Sky Rider" -model viel vanavond in het Al-Khader-gebied in Syrië. Volgens de IDF is er geen angst voor het lekken van informatie, en de UAV is kennelijk gevallen als gevolg van een technische storing. Een foto van de drone werd verspreid op sociale media en er werd beweerd dat een Syrisch vliegtuig de drone had neergeschoten.

18 juni 2018
Former minister arrested on suspicion of spying for Iran (https://www.jpost.com/Israel-News/Former-minister-arrested-for-suspicion-of-spying-for-Iran-560252)
Voormalig minister van Energie Gonen Segev is gearresteerd op verdenking van spionage voor Iran. Segev, die eerder is veroordeeld voor drugssmokkel, valsemunterij en elektronische handelsfraude, heeft de afgelopen jaren in Nigeria gewoond. Hij arriveerde in mei 2018 in Equatoriaal Guinea. Segev werd op verzoek van de Israëlische politie naar Israël overgebracht, nadat Equatoriaal Guinea weigerde hem toe te laten zijn grondgebied binnen te komen vanwege zijn criminele verleden. Segev werd vastgehouden voor ondervraging door de Shin Bet en de politie onmiddellijk na zijn aankomst in Israël nadat ze informatie hadden ontvangen die aangaf dat Segev contacten onderhoudt met de Iraanse inlichtingendiensten en hen helpt bij hun activiteiten tegen de staat Israël. Uit onderzoek door de Shin Bet en de politie bleek dat Segev werd gerekruteerd en handelde als een agent namens de Iraanse inlichtingendienst, en dat er in 2012 een verband werd gelegd tussen Segev en elementen van de Iraanse ambassade in Nigeria. Later kwam hij twee keer naar bijeenkomsten met zijn operators in Iran. Uit het onderzoek bleek dat Segev zijn Iraanse operatoren over de hele wereld ontmoette in hotels en appartementen waarvan wordt aangenomen dat ze worden gebruikt voor geheime Iraanse activiteiten. Segev ontving ook een geheim communicatiesysteem om de berichten tussen hem en zijn operators te versleutelen. Het onderzoek onthulde ook dat Segev zijn operatoren informatie gaf met betrekking tot de energiemarkt, beveiligingssites in Israël, gebouwen en functionarissen in Israëlische politieke en veiligheidsinstanties, en meer. Om de taken te vervullen die hij van zijn Iraanse operatoren ontving, handhaafde Segev banden met Israëlische burgers met betrekking tot de veiligheid van Israël en de buitenlandse betrekkingen. Segev werkte om een aantal van de Israëlische burgers te verbinden met de Iraanse intelligentie, terwijl ze probeerde hen voor de gek te houden en de Iraanse factoren als onschuldige bedrijfsagenten te presenteren.

17 juni 2018
PM: 'We're acting against Iran - in all of Syria' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247565)
"In het weekend sprak ik met de Russische president Vladimir Poetin en met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo." We bespraken regionale kwesties en richtten zich uiteraard op Syrië," zei Netanyahu. "Ik heb onze leidende beginselen met betrekking tot Syrië herhaald: ten eerste moet Iran zich terugtrekken uit heel Syrië en ten tweede zullen we actie ondernemen - en ondernemen we al actie - tegen pogingen om een militaire aanwezigheid te vestigen door Iran en zijn volmachten in Syrië, allebei dicht bij de grens en diep in Syrië." De premier benadrukte dat Israël "overal in Syrië tegen deze inspanningen zal handelen".

14 juni 2018
Assad: I wouldn't object to permanent Iranian base in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247431)
Syrische president Bashar Al-Assad zei woensdag dat de betrekkingen met Iran en zijn aanwezigheid in Syrië niet onderhandelbaar waren. Sprekend met het Iraanse Al Alam televisienetwerk, voegde Assad eraan toe dat hij geen bezwaar zou maken tegen de oprichting van een permanente Iraanse militaire basis binnen de grenzen van zijn land als zo'n basis noodzakelijk is. De opmerkingen komen naarmate de afgelopen weken is gespeculeerd over een mogelijke Iraanse terugtrekking uit Syrië, aangezien de retoriek van Israël en Rusland over de kwestie steeds meer is samengekomen.

Iranian official: We'll unveil new air defense system soon (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247430)
Een hoge Iraanse militaire functionaris zei woensdag dat het Bavar 373 luchtverdedigingssysteem in de nabije toekomst in actie zal komen. Brigadegeneraal Ali Balali, plaatsvervangend coördinator van de luchtverdedigingsbasis Khatam al-Anbia, werd door het persagentschap Mehr geciteerd, omdat hij heeft gezegd dat Iran grote vooruitgang heeft geboekt bij het ontwerpen en ontwikkelen van luchtverdedigingssystemen. "Er zijn verschillende luchtverdedigingssystemen die in het land worden ontworpen en gebouwd door de samenwerking van verschillende militaire organisaties", voegde hij eraan toe. Balali zei dat de Bavar 373 luchtverdediging is ontworpen in de Khatam al-Anbia luchtverdedigingsbasis in samenwerking met het ministerie van Defensie en het leger. Hij verklaarde verder dat het werk aan Bavar 373 volgens plannen verloopt en binnenkort operationeel zal zijn.

13 juni 2018
Iran warns North Korea: Trump could nullify any deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247373)
Een woordvoerder van de Iraanse regering waarschuwde gisteren de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un dat de Amerikaanse president Donald Trump elke nucleaire deal met Noord-Korea kan vernietigen, meldde The Associated Press. Het semi-officiële persagentschap Fars citeerde Mohammad Bagher Nobakht als volgt: "We worden geconfronteerd met een man die zijn handtekening in het buitenland herroept." De opmerkingen van Nobakht kwamen na de historische top in Singapore tussen Trump en Kim. Nog voordat de top begon, drong Iran er bij Noord-Korea op aan voorzichtig te zijn, met een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken die zei dat Pyongyang de bijeenkomst zou moeten binnengaan met "bewustzijn" omdat de Verenigde Staten een reputatie hebben voor "stoppen met verdragen en het overtreden van hun verplichtingen."

Rouhani: We'll leave nuclear deal if we can't benefit from it (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247374)
De Iraanse president Hassan Rouhani waarschuwde de wereldmachten dinsdag dat het onmogelijk is voor Teheran om in de nucleaire deal te blijven als het er niet van kan profiteren na de Amerikaanse terugtrekking, meldde Reuters. Teheran heeft geëist dat Europa met een economisch pakket komt om de gevolgen van de Amerikaanse terugtrekking te compenseren. "Als Iran niet van de (nucleaire) deal kan profiteren, dan is het praktisch onmogelijk om in het akkoord te blijven", zei Rouhani, door het persagentschap IRNA genoemd, dinsdag in een telefoongesprek met de Franse president Emmanuel Macron. Macrons kantoor zei dat hij Rouhani in hetzelfde telefoontje had verteld dat Frankrijk blijft vasthouden aan de nucleaire deal, maar Teheran moet zijn beloften volledig nakomen. "De president van de republiek memoreerde de wil van Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Rusland en China om de Weense overeenkomst in al zijn dimensies te blijven uitvoeren," zei het kantoor van Macron. "De president heeft president Rouhani geïnformeerd over de voortgang van het werk dat aan onze zijde wordt verricht. Hij hoopte dat Iran van zijn kant zijn verplichtingen zonder enige dubbelzinnigheid zal nakomen," voegde het eraan toe, aldus Reuters.

Iran threatens to begin uranium enrichment at Fordow facility (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247405)
Iran zal uraniumverrijking opnieuw opstarten in zijn kerncentrale Fordow als het zich terugtrekt van de nucleaire deal met wereldmachten, zei woordvoerder van de Atoomenergieorganisatie van Iran (AEOI), Behrouz Kamalvandi in een interview dat woensdag is gepubliceerd met de in Teheran gevestigde "Young Journalists 'Club', volgens Reuters. Hij voegde eraan toe dat Iran in een dergelijk geval ook nieuwe nucleaire apparatuur zou installeren in zijn nucleaire installatie in Natanz, hoewel hij niet specificeerde wat voor soort apparatuur. De woordvoerder zei dat het nieuwe werk aan het nucleaire programma van Iran zou beginnen op bevel van de Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei. "Momenteel heeft de Opperste Leider bevolen dat de programma's worden uitgevoerd binnen de parameters van de nucleaire deal", zei hij, "en wanneer hij het bevel geeft, zullen we de programma's aankondigen voor het werken buiten de nucleaire deal om Fordow nieuw leven in te blazen.”

12 juni 2018
Hariri to Iran: Don't interfere in our affairs (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247312)
De Libanese premier Saad Hariri op maandag drong er bij Iran op aan zich niet te mengen in de zaken van zijn land. Zijn commentaar, geciteerd door The Associated Press, kwam nadat een Iraanse generaal, naar verluidt, door Iran gesteunde groepen had geprezen voor het behalen van winst tijdens de parlementsverkiezingen van vorige maand. Hezbollah, gesteund door Iran, en zijn bondgenoten behaalden tijdens de parlementsverkiezingen van 6 mei meer dan de helft van de zetels van het 128-koppige parlement. De fractie onder leiding van Hariri verloor meer dan een derde van zijn zetels in de verkiezingen, maar desondanks werd hij twee weken geleden door president Michel Aoun gevraagd een nieuw kabinet te vormen.

Report: Syria reinforces anti-aircraft defense near Golan (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247355)
Het Syrische leger versterkt de luchtafweer langs de Syrische grens met Israël in de Golan, vertelde een pro-Assad-commandant dinsdag aan Reuters. Volgens de commandant is de inzet van luchtafweer begonnen en zal deze de komende dagen worden voortgezet. De commandant, die "niet-Syrisch" is, zei dat het doel van het stationeren van het Russische Pantsir S1-wapen was "om het luchtverdedigingssysteem tegen Israël in de eerste graad te vernieuwen." Israël heeft herhaaldelijk gezegd dat het de Iraanse aanwezigheid in Syrië niet zal tolereren.

11 juni 2018
Khamenei: Netanyahu a 'child killer' who plays the victim (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247257)
De Opperste Leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, haalde gisteren uit naar premier Benjamin Netanjahoe en noemde hem een "kindermoordenaar". Tijdens een ontmoeting met een groep universiteitsprofessoren en academici in Teheran, zei Khamenei dat het lot van "Palestina" moet worden bepaald door Palestijnen, inclusief moslims, Joden en christenen die oorspronkelijk in het historische land "Palestina" woonden. "Vandaag is democratie een moderne methode, die door de hele wereld wordt geaccepteerd. We zeiden dat om het lot van het historische land Palestina te bepalen, ze moeten verwijzen naar de bevolking van Palestina en dit voorstel is geregistreerd bij de Verenigde Naties als de mening van de Islamitische Republiek, "zei Khamenei, zoals geciteerd door Press TV.

Air Force ready to deal powerful blow (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247291)
"De kans op een geïnitieerde oorlog die zich tegen ons ontwikkelt in het noorden is laag omdat er een verantwoordelijke volwassene is. Poetin zal niemand - noch ons noch de Iraniërs - toestaan om zijn project om Syrië te stabiliseren te saboteren”, zei voormalig commandant van de luchtmacht Maj. Gen. (Res.) Amir Eshel op het senior economenforum van de Universiteit van Haifa. Eshel, die sprak op een forum van de Israëlische Vrienden van de Universiteit, verwees naar de situatie in Syrië en zei dat de Russen nu de belangrijkste speler in het Syrische theater zijn en dat Poetin er vooral op let stabiliteit in de regio te waarborgen. Daarom is het op korte termijn interessant om Iraanse activiteiten toe te staan, maar daarmee is hij op lange termijn niet geïnteresseerd in de Iraanse krachtcontinuïteit in de regio. "Rusland heeft een verklaring vrijgegeven dat het Syrische luchtruim gerespecteerd moet worden, en we begrepen meteen dat het kritiek op Israël was. Dat is waar, maar het was ook gericht tegen Iran, die niet zou moeten denken dat ze het Syrische luchtruim naar eigen goeddunken kunnen gebruiken." Eshel voegde er echter aan toe dat we het laatste van de Iraniërs niet hebben gehoord en dat de situatie in het Midden-Oosten altijd kan verslechteren in oorlog, in tegenstelling tot alle beoordelingen. "Als de oorlog uitbreekt, onderschat ik de vijand niet, maar we hebben indrukwekkende capaciteiten - niet alleen technologieën. De luchtmacht weet hoe te doen in 60 uur wat het deed in de Tweede Libanonoorlog in 32 dagen," zei hij, eraan toevoegend dat Israël zijn vermogen had hersteld om een krachtige en verrassende aanval uit te voeren. Eshel sprak over het feit dat Israël nu opereert onder een nieuwe strategie van voortdurende campagne voeren. Deze campagne heeft verschillende kenmerken, inclusief het besef dat actie moet worden ondernomen zonder verantwoordelijkheid te nemen. In een dergelijke campagne is de term 'luchtdiplomatie' van groot belang. In deze campagne, waar Israël gemeenschappelijke belangen heeft met andere landen in de regio over kwesties zoals de strijd tegen terreur of de strijd tegen de Iraanse hegemonie, zijn de capaciteiten van de luchtmacht van cruciaal belang. "Luchtdiplomatie stelt ons in staat om onze partners niet in verlegenheid te brengen, en luchtoperaties hebben een veel lagere signatuur dan het bedienen van een divisie." In de lucht kan men veel dingen doen zonder de heersers in verlegenheid te brengen."

10 juni 2018
Netanyahu: My unprecedented offer to Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247228)
Premier Netanjahoe doet in een video boodschap een “ongekend aanbod” om de watercrisis van Iran te helpen oplossen door een Farsi-website te creëren met gedetailleerde plannen over Israëlische waterbehoudtechnologieën en -strategieën. "Het Iraanse volk is het slachtoffer van een wreed en tiranniek regime dat hen vitaal water ontzegt", verklaarde Netanjahoe. "Israël staat bij de bevolking van Iran en daarom wil ik talloze Iraanse levens redden." Hij merkte op dat "de meteorologische organisatie van Iran zegt dat bijna 96% van Iran lijdt onder een bepaald niveau van droogte" en dat de minister van Milieu van Iran had gewaarschuwd dat "50 miljoen Iraniërs vanwege milieuschade uit huis konden worden gedwongen". "Miljoenen Iraanse kinderen lijden door wanbeheer en incompetentie en de diefstal van vitale bronnen door het Iraanse regime." Netanjahoe zei dat Israëls ervaring in het omgaan met zijn eigen wateruitdagingen de Joodse staat in een goede positie plaatst om Iran te helpen zijn watercrisis te overwinnen. "Israël heeft de kennis om een ​​milieuramp in Iran te voorkomen", zei hij. "Ik wil deze informatie delen met de bevolking van Iran." "Helaas verbiedt Iran de Israëliërs een bezoek te brengen, dus we moeten creatief worden", zei de premier. Hij kondigde aan dat de Israëlische regering een 'Farsi-website zou lanceren met gedetailleerde plannen over hoe Iraniërs hun afvalwater kunnen recyclen'. "We zullen laten zien hoe Iraanse boeren hun gewassen kunnen redden en hun gezin kunnen voeden. "Het Iraanse regime roept: 'Dood aan Israël!' Als reactie roept Israël: 'Leven voor het Iraanse volk!'"

G7 leaders: Ensure Iran's nuclear program remains peaceful (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247203)
G7-leiders beloofden zaterdag om ervoor te zorgen dat het nucleaire programma van Iran vreedzaam blijft in een gezamenlijke verklaring die werd vrijgegeven na hun top in Quebec, Canada. "We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat het nucleaire programma van Iran vreedzaam blijft, in overeenstemming met zijn internationale verplichtingen en toezeggingen om nooit een kernwapen te zoeken, te ontwikkelen of te verwerven", aldus de verklaring, volgens AFP. "We veroordelen alle financiële steun aan terrorisme, inclusief terroristische groeperingen gesponsord door Iran. We doen ook een beroep op Iran om een constructieve rol te spelen door bij te dragen aan de inspanningen om terrorisme te bestrijden en politieke oplossingen, verzoening en vrede in de regio te bereiken", aldus de verklaring. De G7-groep omvat Europese zwaargewichten zoals Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, die allen het kernakkoord 2015 hebben ondertekend, waardoor sancties tegen Iran konden worden opgeheven.

Syria's Assad denies Russia makes decisions for him (https://www.jpost.com/Middle-East/Syrias-Assad-denies-Russia-makes-decisions-for-him-559606)
Syrische president Bashar Assad ontkende dat de militaire bondgenoot Rusland beslissingen voor hem nam, maar zei dat het logisch was dat er verschillen van mening waren tussen bondgenoten, in een interview dat zondag door staatsmedia werd gepubliceerd. "Het is normaal dat er verschillen zijn tussen de verschillende partijen, of dat nu binnen onze regering of andere regeringen is: Rusland-Syrië, Syrië-Iran, Iran-Rusland, en binnen deze regeringen, dat is heel natuurlijk, maar uiteindelijk is de enige beslissing over wat er gaande is in Syrië en wat er gaat gebeuren, een Syrische beslissing," zei Assad. Iraanse en Russische steun is cruciaal geweest voor de oorlogsinspanning van Assad, maar de verschillende agenda's van Assads bondgenoten in Syrië zijn pas laat duidelijk geworden nu Israël Rusland oproept om ervoor te zorgen dat Iran en zijn bondgenoten hun militaire macht in het land niet versterken.

Rouhani: Israel can never feel safe (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247188)
De Iraanse president Hassan Rouhani zei vrijdag dat Israël zich "nooit veilig kan voelen" omdat het "de Palestijnse natie onderdrukt". Rouhani maakte de opmerkingen in een gesprek met verslaggevers voordat ze naar China vertrokken om deel te nemen aan de Shanghai Cooperation Organization (SCO) -top. "Israël kan nooit het gevoel hebben dat het zich op een veilige plaats bevindt", zei hij volgens het Iraanse Tasnim persbureau. "Israël moet zich ervan bewust zijn dat het altijd de bezetter van het thuisland van anderen is en altijd een tiran zal blijven", voegde Rouhani eraan toe, die zei dat "de grote natie van Palestina" nooit zijn recht op verblijf zal opgeven. De Iraanse president wees op de vrijdagdemonstraties die Al-Quds Day markeerden en zei dat hoge opkomst voor deze anti-Israëlische bijeenkomsten de solidariteit van de Iraanse natie en andere moslims met Palestijnen bewijst.

8 juni 2018
Trump: Iran is not the same since I left the deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247146)
De Amerikaanse president Donald Trump zei donderdag dat zijn recente besluit om de nucleaire deal met Iran te verlaten al het gedrag van Iran had beteugeld. "Iran is niet hetzelfde land als een paar maanden geleden", zei Trump op een persconferentie met de Japanse premier Shinzo Abe, aldus The New York Times. De president zei donderdag dat zijn bereidheid om weg te lopen van de deal met Iran de toon zou zetten voor zijn onderhandelingen met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un over het nucleaire programma van dat land. Hij wees erop dat hij al een keer uit de vergadering in Noord-Korea was weggelopen, een beslissing die hij had omgekeerd nadat het Noord-Korea een verzoenende reactie had gegeven.

Iran distributes cash to families of Gaza protesters (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247168)
Families van Gaza-Arabieren gedood tijdens grensrellen ontvingen elk $ 500 van Iran, meldt de Reshet Bet van Israël. Volgens het rapport, werd het geld verdeeld door Hamas tijdens een Ramadan "breakfast" maaltijd die donderdagavond werd gehouden ter ere van de families van de "martelaren". Ongeveer 112 relschoppers zijn gedood sinds de rellen begonnen op 30 maart. Daarvan werden er meer dan zestig gedood toen ze protesteerden tegen de verhuizing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem op 14 mei, waarvan minstens 50 Hamas-terroristen waren.

7 juni 2018
Iran: Advanced centrifuges facility will be ready in a month (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247085)
Een faciliteit in Irans nucleaire kerncentrale om geavanceerde centrifuges te bouwen, zal binnen een maand worden voltooid, aldus Irans nucleaire chef op woensdag, volgens Reuters. "Na het bevel van de Opperste Leider hebben we dit centrum binnen 48 uur voorbereid. We hopen dat de faciliteit binnen een maand kan worden voltooid, "zei Ali Akbar Salehi, het hoofd van de Iraanse Organisatie voor Atoomenergie. Salehi meldde dinsdag bij het International Atomic Energy Agency (IAEA) dat de Iraanse organisatie voor atoomenergie een centrum opent voor de productie van nieuwe centrifuges voor uraniumverrijking in Natanz. De aankondiging kwam een dag nadat de Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei zei dat hij voorbereidingen had getroffen om de uraniumverrijkingscapaciteit te vergroten als de nucleaire overeenkomst met de wereldmachten instortte.

Pompeo: We won't allow Iran to develop a nuclear weapon (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247087)
Minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo verklaarde woensdag dat Washington Iran niet toestaat een nucleair wapen te ontwikkelen. Zijn opmerkingen kwamen nadat Irans nucleaire chef, Ali Akbar Salehi, zei dat Iran binnen een maand de bouw van een faciliteit in zijn Natanz-kerncentrale zou voltooien om geavanceerde centrifuges te bouwen. "We kijken naar rapporten dat Iran van plan is zijn verrijkingscapaciteit te vergroten. We zullen Iran niet toestaan een nucleair wapen te ontwikkelen. Iran is zich bewust van ons besluit. Het is een ander voorbeeld van Iran dat zijn bronnen dwaas verspilt. Het zou niemand moeten verbazen als de protesten in Iran doorgaan," tweette Pompeo.

France: Iran close to crossing 'red line' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247096)
De Franse minister van Buitenlandse Zaken, Jean-Yves Le Drian, waarschuwde woensdag Iran dat het plan om de uraniumverrijkingscapaciteit te vergroten het dicht bij een 'rode lijn' bracht, zo meldt AFP. Le Drian noemde de aankondiging van Iran dat plannen om zijn verrijkingscapaciteit te vergroten "ongelegen". "Het is altijd gevaarlijk om met rode lijnen te flirten", zei hij, aldus AFP, hoewel hij benadrukte dat deze plannen geen inbreuk vormden op de nucleaire deal van 2015 tussen Iran en de wereldmachten.

PM: Assad is 'no longer immune' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247114)
Het regime van de Syrische president Bashar al-Assad is "niet langer immuun" voor represailles, waarschuwde premier Netanyahu tijdens een bezoek aan Londen op donderdag. "Hij is niet langer immuun, zijn regime is niet langer immuun, als hij naar ons vuurt, zullen we zijn troepen vernietigen", zei Netanjahoe, sprekend op een evenement georganiseerd door de denktank van Policy Exchange. "Ik denk dat er een nieuwe calculus moet komen en dat Syrië moet begrijpen dat Israël de Iraanse militaire verschansing in Syrië tegen Israël niet zal tolereren," zei hij. "De consequenties zijn niet alleen voor de Iraanse strijdkrachten daar, maar ook voor het Assad-regime", zei hij, en voegde eraan toe: "Ik denk dat het iets is dat hij heel serieus moet overwegen."

6 juni 2018
U.S. Treasury: Iran has multiplied its support for Hezbollah (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247022)
Een hoge functionaris bij de Amerikaanse schatkist zei dinsdag dat Iran zijn steun voor de terroristische groep Hezbollah heeft uitgebreid tot een bedrag van meer dan 700 miljoen dollar, meer dan drie keer zoveel als eerdere schattingen van de financiering voor de Libanese groep. Sprekend op de Foundation for Defense of Democracies (FDD) in Washington en geciteerd door The National, veroordeelde de Amerikaanse minister van Financiën voor terrorisme en financiële inlichtingen, Sigal Mandelker, het gedrag van de Iraanse overheid op meerdere fronten, waaronder het financieren van illegale activiteiten en het ondersteunen van terrorisme. Ze verwees ook naar samenwerking met de Verenigde Arabische Emiraten en de inspanningen van vorige maand om een ​​geheim financieel netwerk bloot te leggen en te verbreken en geld te sturen naar de Iraanse revolutionaire garde (IRGC) en Quds Force. Mandelker beschuldigde het Iraanse regime ervan shell- en frontbedrijven te gebruiken en documenten te smeden om zijn sporen te verbergen om "terroristen te financieren, wapens van massavernietiging proliferatie te ondersteunen of zijn eigen mensen te exploiteren door middel van corruptie en mensenrechtenschendingen." Vooral over Hezbollah zei ze: "Iran biedt meer dan $ 700 miljoen per jaar aan Hezbollah." Dat is driemaal het bedrag van $ 200 miljoen dat eerder door de VS werd geschat vóór de betrokkenheid van Hezbollah in Syrië.

EU: Iran's uranium enrichment doesn't breach deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247028)
De Europese Unie reageerde gisteren op de aankondiging van Iran dat het de uraniumverrijkingscapaciteit zal vergroten, door te zeggen dat een "eerste beoordeling" aangeeft dat het plan zijn verbintenissen in het kader van de nucleaire overeenkomst van 2015 niet schendt. "Na een eerste beoordeling zijn de aangekondigde stappen op zichzelf geen overtreding van de JCPOA", zei Maja Kocijancic, woordvoerster van EU-diplomatiek hoofd Federica Mogherini, tegen AFP, gebruikmakend van de officiële naam voor de overeenkomst, het gezamenlijke uitgebreide actieplan (JCPOA ). "Op dit bijzonder kritieke moment zullen ze echter niet bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen in de aard van het Iraanse nucleaire programma", voegde ze eraan toe.

Netanyahu: 'Iran's desire to destroy Israel the source of Gaza's problems' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247066)
Premier Benjamin Netanjahoe gaf Iran de schuld van de problemen waarmee de Gazastrook wordt geconfronteerd. Netanjahoe maakte de opmerkingen tijdens zijn ontmoeting met de Britse premier Theresa May. "De problemen in Gaza beginnen met het fundamentele verlangen van Iran om Israël te vernietigen, ze verbranden onze velden en proberen door onze hekken heen te breken om soldaten te ontvoeren en burgers te schaden. Dit is geen geweldloze demonstratie," zei Netanjahoe. "We doen er alles aan om verlies van mensenlevens te voorkomen," voegde hij eraan toe.

5 juni 2018
Iran officially announces step up in centrifuge production (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/247004)
Iran heeft de internationale nucleaire waakhond ervan in kennis gesteld dat het zijn capaciteit voor uraniumverrijking zal uitbreiden. De nucleaire chef van het land, Ali Akbar Salehi, vertelde het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie (IAEA) vandaag dat de Iraanse Organisatie voor Atoomenergie een centrum opent voor de productie van nieuwe centrifuges voor uraniumverrijking op de nucleaire site van Natanz. Salehi voegde eraan toe dat de uitbreiding niet in strijd is met het gezamenlijke alomvattende actieplan of de nucleaire deal van Iran, ondertekend in 2015 met de wereldmachten die president Donald Trump vorige maand heeft teruggetrokken. Onder de overeenkomst kan Iran onderdelen voor de centrifuges bouwen, zolang het deze niet binnen het eerste decennium van de ondertekening in gebruik neemt. Premier Benjamin Netanjahoe van Israël reageerde op het nieuws in een korte Hebreeuwse video op You Tube en sociale media. "Eergisteren verklaarde Ayatollah Khamenei, de heerser van Iran, zijn voornemen om de staat Israël te vernietigen," zei Netanjahoe. "Gisteren legde hij uit hoe hij dit zou doen - met de onbeperkte verrijking van uranium om een ​​arsenaal van nucleaire bommen te produceren." Hij besluit: "We zijn niet verrast. We zullen Iran niet toestaan ​​om kernwapens te verkrijgen."

Israel calls for 'military coalition' if Iran boosts enrichment (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246985)
De Israëlische minister van inlichtingen riep vandaag op tot een militaire coalitie tegen Iran als de Islamitische Republiek de wereldmachten wil trotseren door uranium van militaire kwaliteit te verrijken. Katz sprak zich uit tegen de dreiging van Teheran om de uraniumverrijking op 'industrieel niveau' opnieuw te starten als het pact 2015 uit elkaar valt. "Als de Iraniërs zich nu niet overgeven en proberen terug te keren naar onbewaakte uraniumverrijking, zou er een duidelijke verklaring moeten zijn van de president van de Verenigde Staten en de hele westerse coalitie," zei hij. De boodschap zou moeten luiden: "Als de Iraniërs terugkeren" naar het verrijken van uranium dat hen in staat zou stellen een atoombom te bouwen," zal er een militaire coalitie tegen hen worden gevormd", zei Katz dinsdag tegen het Israëlische openbare radiostation Kan.

Netanjahoe: 'Iran's uranium enrichment is part of plot to annihilate Israel' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246993)
Iran is van plan zijn uraniumverrijkingsprogramma uit te breiden als onderdeel van een groter plan om kernwapens te verkrijgen en Israël te vernietigen, zei premier Benjamin Netanjahoe vandaag en voegde daaraan toe dat Israël zou voorkomen dat Teheran een kernwapencapaciteit zou bereiken. In een videobericht dat dinsdagmiddag werd vrijgegeven, verwees Netanjahoe naar recente dreigementen van de Iraanse opperste leider ayatollah Ali Khamenei tegen Israël. De Iraanse leider beschreef de Joodse staat ook als een "tumor". Netanjahoe koppelde de recente bedreigingen van Iran aan de plannen van Teheran, die maandag zijn aangekondigd, dat het zijn verrijking van uranium wil uitbreiden.

Liberman: Iran is panicking (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246988)
Minister van Defensie Avigdor Lieberman maakt zich geen zorgen over de dreigementen van Iran om terug te keren naar een versnelde verrijking van uranium en zich terug te trekken uit de nucleaire overeenkomst. "Khamenei's verklaring van uraniumverrijking is een teken van hysterie en massale paniek onder het Iraanse leiderschap. Iran is geen Israëlisch probleem, maar eerder een regionaal en wereldwijd probleem, en daar moet het mee verwant zijn, en het is belangrijk om de hele tijd over het probleem te praten en het de internationale gemeenschap duidelijk te maken," zei hij op een conferentie van het Institute of Certified Public Accountants. "De Iraniërs weten dat hun extreme stap zal leiden tot Europa's terugtrekking uit de overeenkomst en ze zijn er bang voor." Hij besprak ook de kwestie van de Iraanse aanwezigheid in Syrië en meldt dat Israël het ermee eens is dat Iraanse troepen in gebieden ver van de Israëlische grens zouden blijven. "We zullen geen enkele Iraanse aanwezigheid in Syrië accepteren, ze hebben raketten in het bereik van honderden kilometers en het maakt niet uit waar ze in Syrië schieten," zei Lieberman. Hij benadrukte dat de militaire optie ten aanzien van Iran niet van de agenda is verwijderd. "Alle opties liggen op tafel ten aanzien van Iran."

4 juni 2018
Iranian official: We're not leaving Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246900)
Een hoge Iraanse militaire functionaris verwierp gisteren speculaties dat Iraanse troepen zich uit Syrië zouden terugtrekken, meldde het persbureau van Tasnim. "Iran en Syrië hebben diepe relaties die niet zouden worden beïnvloed door propagandamaatregelen van wie dan ook", zei brigadegeneraal Massoud Jazayeri, een adviseur van stafchef van de Iraanse strijdkrachten. De grootste angst voor het 'zionistische regime van Israël' is de aanwezigheid van islamitische jagers in de nabijheid, legde hij uit. Nu dat dit is uitgekomen, doen de VS en Israël wanhopige pogingen om de situatie te veranderen. "Maar ze moeten weten dat deze toestand niet zal veranderen", benadrukte hij. "In tegenstelling tot de Amerikaanse strijdkrachten en de regionale reactionairen, zijn de Iraanse adviseurs aanwezig in Syrië op verzoek van de Syrische regering en mensen," merkte Jazayeri op en voegde toe: "We wachten op een dag dat Syrië en de andere regionale landen getuige zijn van een tijdperk zonder de vervelende en lastige buitenaardse wezens."

PM Leaves For Europe: 'Now is the time to stop Iranian aggression, nuke program' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246918)
Tijdens zijn reis naar Europa die vandaag begint vertelde Netanjahoe dat hij van plan is om te lobbyen bij Europese leiders om meer druk uit te oefenen op Iran, zowel wat betreft het nucleaire programma van Iran als recente aanvallen vanuit Syrisch grondgebied tegen Israël. "Ik vertrek nu voor een zeer belangrijke reis naar Europa," zei Netanjahoe maandagochtend vlak voor zijn vertrek. "Ik ga een ontmoeting hebben met drie Europese leiders en ik zal twee kwesties met hen bespreken: Iran en Iran." Netanjahoe zei dat hij "de noodzaak zou verhogen om de druk op Iran tegen zijn nucleaire programma voort te zetten. Ik geloof dat we deze druk moeten versterken."

Khamenei: 'Tehran will attack tenfold if attacked by enemies' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246938)
De Iraanse topleider waarschuwde vandaag voor een harde reactie van het land als het wordt aangevallen door de vijanden van Teheran en zegt dat het ballistische raketprogramma van het land essentieel was voor defensiedoeleinden, ondanks de westerse eisen om het in te dammen, meldde Reuters. "Teheran zal 10 keer meer aanvallen als aangevallen door vijanden ... De vijanden willen geen onafhankelijk Iran in de regio ... We zullen onze steun aan onderdrukte naties voortzetten ... onze vijanden hebben economische en psychologische oorlogsvoering tegen ons opgezet en nieuwe Amerikaanse sancties maken er deel van uit," zei de Opperste Leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, in een toespraak die live werd uitgezonden op de staatstelevisie.

3 juni 2018
Israel, Damascus deny deal reached on southern Syria (https://www.jpost.com/Israel-News/Israel-Damascus-deny-deal-reached-on-southern-Syria-559003)
Jeruzalem en Damascus verwerpen berichten dat er een deal is bereikt waarbij buitenlandse troepen, waaronder Iran en Hezbollah, zich uit het zuiden van Syrië aan de grens met Israël zouden terugtrekken. "Israël ontkent berichten dat er overeenstemming is bereikt", zei een diplomatieke bron op zaterdag. De bron voegde eraan toe dat premier Benjamin Netanjahoe vorige week met zowel de Russische president Vladimir Poetin als de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo over Syrië en Iran had gesproken. Netanjahoe "benadrukte dat Iran zich terugtrekt uit heel Syrië en dat Israël zijn vrijheid blijft behouden om op te treden tegen Iraanse militaire verschansing overal in Syrië," zei de bron. De Syrische minister van buitenlandse zaken Walid Moualem zei dat een overeenkomst over Zuid-Syrië een terugtrekking van de VS van zijn troepen van de Tanf-basis in het zuiden moet omvatten. Hij voegde eraan toe dat Damascus zich niet bezighield met gesprekken over de zuidelijke regio van het land.

PM to leave for Europe: Iran top of the agenda (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246888)
Premier Benjamin Netanjahoe zal morgen (maandag 4 juni 2018) vertrekken voor een ronde diplomatieke bijeenkomsten in Berlijn, Parijs en Londen. Hij zal morgen een ontmoeting hebben met de Duitse bondskanselier Angela Merkel, met de Franse president Emmanuel Macron op dinsdag en met de Britse premier Theresa May op woensdag. In Londen zal de premier ook een ontmoeting hebben met de Britse minister van buitenlandse zaken Boris Johnson en met parlementsleden. Netanjahoe zal met de leiders praten over het voorkomen dat Iran zich bewapent met nucleaire wapens, de verspreiding van Iraanse agressie en de nieuwste ontwikkelingen in de regio. Ze zullen ook discussiëren over het bevorderen van samenwerking op verschillende gebieden.

1 juni 2018
Report: Putin gives OK to Israeli strikes on Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246811)
Volgens een rapport op een vooraanstaande Arabische website heeft Moskou zijn instemming betuigd met Israëlische militaire aanvallen diep in Syrië. Al-Sharq al-Awsat meldde vrijdag dat Moskou en Jeruzalem donderdag gesproken hebben over Syrië en zijn overeengekomen de Iraanse aanwezigheid in het zuiden van het land te 'beperken'. De Israëlische minister van defensie Avigdor Liberman ontmoette in Moskou zijn Russische tegenhanger, Sergei Shoigu, terwijl de Israëlische premier Benujamin Netanjahoe en president Vladimir Poetin via de telefoon over Syrië spraken. De twee partijen kwamen overeen om Iran te "beperken", zijn troepen weg te houden van het zuiden, en de IDF toe te staan "bedreigende bases in de diepe Syrische gebieden" te richten, volgens de invloedrijke Londense website.

PM: This may surprise you - but I think Iranians are briljant (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246774)
Premier Netanjahoe noemt in een videoboodschap de Iraniërs briljant. Hij zegt dat Iraniërs succesvolle mensen zijn o.a. in Silicon Valley. Iraanse ondernemersondernemers behoren tot de oprichters en CEO's van Uber, Ebay, Dropbox en vele andere uitstekende bedrijven. Enige nadeel is dat het Iraanse regime het succes van de bevolking en samenwerking met Israël tegenwerkt. Netanjahoe hoopt dat Israëli's en Iraniërs in de toekomst gaan samenwerken om de wereld beter te maken. Ga naar bovenstaande link voor de video.

Ontwikkelingen in 2018 tot en met mei

Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig neergehaald
Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is op 10 februari 2018 in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde. De 2 piloten konden het toestel op tijd verlaten maar zijn wel gewond geraakt. De Israëlische aanvallen volgden op de onderschepping van een drone die vanuit Syrië naar Israël was gekomen. Het leger houdt Iran daarvoor verantwoordelijk: de Iraniërs steunen het regime van de Syrische president Assad. Syrische staatsmedia melden op basis van legerbronnen dat de luchtafweer op Syrisch grondgebied "meer dan één Israëlisch vliegtuig" heeft geraakt. Volgens Syrische staatsmedia heeft het leger van Israël enkele uren na het neerhalen van de F-16 nieuwe aanvallen uitgevoerd in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus. Of daarbij slachtoffers zijn gevallen of er schade is aangericht is niet duidelijk. Het leger van Israël heeft de nieuwe aanvallen nog niet bevestigd. President Poetin heeft de situatie in Syrië besproken met premier Netanjahoe, na luchtaanvallen van Israël op Syrië en en het neerhalen door Syrië van een Israëlische F-16. Poetin hield volgens het persbureau Interfax Israël voor er alles aan te doen om escalatie in de regio te vermijden. Netanjahoe zei Poetin dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen en dat het wil voorkomen dat Iran een voet aan de grond krijgt in Syrië. De VS heeft steun uitgesproken voor het Israëlische recht op zelfverdediging. De regering zegt dat van de expansie van Iran een groot gevaar uitgaat. Bij de Israëlische aanvallen op Syrië zijn 6 doden gevallen. Israel Air Force jachtvliegtuigen vielen verschillende militaire doelwitten aan die werden uitgevoerd door het Assad-regime en zijn bondgenoten in en rond het Damascus-gebied op zaterdag, inclusief een commando- en controlecentrum dat werd gebruikt om een onbemand vliegtuig te besturen dat het Israëlische luchtruim schond. Het door Iran gebouwde dronevliegtuig werd neergeschoten door Israëlische troepen nadat het het Israëlische luchtruim binnendrong. IAF-vliegtuigen reageerden door het commandocentrum aan te vallen dat de drone had bestuurd, evenals Syrische lucht-tot-lucht raketbatterijen die het vuur op het Israëlische vliegtuig opende. Een IAF F-16I "Sufa" gevechtsvliegtuig werd tijdens het incident neergeschoten. Beide piloten konden uit het vliegtuig verlaten voordat het neerstortte en werd teruggevonden door Israëlische reddingsteams. Onderzoek naar verlies van F-16I tijdens operatie over Syrië suggereert dat piloot de ouder wordende S-200 raket zou hebben kunnen ontwijken. Tijdens de operatie vuurde het luchtverdedigingsnetwerk van Syrië tientallen raketten af op het Israëlische vliegtuig. De meeste afgevuurde raketten waren oudere Sovjet-gebouwde S-200 "Dubna" -raketten (door de NAVO aangeduid als de SA-5 Gammon). Eén van de S-200-raketten explodeerde in de nabijheid van een van de F-16I's, waardoor het vliegtuig werd beschadigd en de piloot en navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken nadat ze naar het Israëlische luchtruim waren teruggekeerd. Beide bemanningsleden raakten gewond tijdens de uitwerpprocedure. Vandaag onthult de IAF dat het verlies van de F-16I waarschijnlijk een mislukte operatie was, waarbij opgemerkt werd dat de raket die de jager neerschoot over het algemeen als achterhaald wordt beschouwd, in het bijzonder tegen moderne jagers als de F-16I. De S-200 is ontwikkeld aan het eind van de jaren vijftig en is al meer dan een halve eeuw in gebruik, terwijl de F-16I pas sinds 2004 in bedrijf is. Hoewel er nog geen officieel rapport is ingediend, zeggen IAF-functionarissen dat het lijkt alsof de piloot geen ontwijkende manoeuvres kon uitvoeren zoals vereist na de lancering van de S-200-raket, waardoor de verouderde lucht-tot-grond raket, gewoonlijk geen bedreiging vormt voor de F-16I.

Volgens het Israëlische leger is oorlog met Iran slechts een kwestie van tijd
Volgens het Israëlische leger is oorlog met Iran slechts een kwestie van tijd. Senior bronnen zeggen op 11 februari 2018 dat het een volledige oorlog gaat worden en dat die onvermijdelijk is. Iran is namelijk vastbesloten om zichzelf in Syrië te vestigen met troepen. Israël zal dat niet toestaan. Israël is niet uit op een escalatie maar zal niet aarzelen om toe te slaan. Zaterdag 10 februari 2018 vond een eerste directe confrontatie plaats tussen Israël en Iran. Een Iraanse drone vloog het Israëlische luchtruim binnen. Daarop bombardeerde de Israëlische luchtmacht Iraanse en Syrische doelen in Syrië.

Satellietbeelden onthullen nieuwe Iraanse raketbasis in Syrië
Satellietbeelden hebben onthuld wat experts zeggen dat een nieuwe Iraanse raketbasis is in Syrië, het teken van de inspanningen van Teheran om zijn militaire aanwezigheid aan de noordgrens van Israël te versterken. In 2017 heeft de Quds Force van Iran, een vleugel van de Revolutionaire Garde, een soortgelijke faciliteit gebouwd ten zuiden van Damascus. In december bombardeerden Israel Air Force-jagers de Iraanse basis tijdens een chirurgische aanval. Op 28 februari 2018 meldde Fox News dat satellietbeelden van de Earth Remove Observation Satellite van ImageSat International het bewijs leverden van een nieuwe Iraanse militaire faciliteit in Jabal ash Sharqi, acht mijl ten noordwesten van de Syrische hoofdstad. Twee hangars zijn zichtbaar in de afbeeldingen en worden waarschijnlijk gebruikt om korte- en middellangeafstandsraketten op te slaan. Premier Benjamin Netanjahoe heeft herhaaldelijk verklaard dat Israël geen Iraanse voet aan de noordgrens zal tolereren.

Iran test chemische wapens in Syrië
Een voormalig generaal van het Syrische leger die deze week overliep, zegt op 8 maart 2018 dat Iran in Syrië testen uitvoert met korte tot middellangeafstandsraketten met chemische kernkoppen. Zaher Al-Sakat, die nu een agentschap voor controle op chemische wapens in Brussel heeft, vertelde Kan dat "Iran nog steeds een centrale leverancier van chemische wapens voor het Syrische regime is, naast de onafhankelijke ontwikkeling van chemische wapens op Syrisch grondgebied." Hij verklaarde verder dat "Een groot deel van de voorraden chemische wapens zijn verborgen voor internationale inspecteurs en overgedragen aan Hezbollah." "In drie verschillende centra in Syrië ontwikkelen Iraanse wetenschappers, technici en militair personeel raketten met chemische kernkoppen van 5 tot 35 kilometer om te worden gebruikt voor militaire operaties op Syrisch grondgebied - maar ook voor operaties over de grens."

Pentagon: Iran heeft het Russisch gemaakte S-300 luchtafweerraketsysteem getest en ingezet
Iran heeft het Russisch gemaakte S-300 luchtafweerraketsysteem getest en ingezet, waarvoor de Amerikaanse en Israëlische militaire functionarissen al lang bang zijn, omdat het de Islamitische Republiek een "generational improvement in capabilities" biedt, zo meldt het Defence Intelligence Agency van het Pentagon. Rusland leverde de S-300, ook bekend als het SA-20c SAM-systeem, in 2016 en verschafte Iran daarmee het meest geavanceerde luchtverdedigingssysteem. De inzet van de S-300 onderstreept de waarde van de aankoop door Israël van de F-35-jet van Lockheed Martin Corporation.

Regering Trump dreigt uit Iran deal te stappen
De Trump-regering heeft op 11 maart 2018 gezworen zich terug te trekken uit de Iraanse nucleaire deal als Europese bondgenoten weigeren akkoord te gaan met belangrijke wijzigingen in de overeenkomst, volgens een rapport op zondagavond door Channel 10-verslaggever Barak Ravid. Volgens het rapport vertelde de Amerikaanse president Donald Trump vorige week aan premier Benjamin Netanjahoe tijdens hun ontmoeting dat de veranderingen die de Europeanen hadden voorgesteld aan de overeenkomst van 2015 "cosmetisch" van aard waren en niet inhoudelijk, en daarom onaanvaardbaar waren. Trump heeft aangegeven dat hij zich zal terugtrekken uit de Iraanse nucleaire deal als er geen substantiële wijzigingen in de overeenkomst worden aangebracht. Volgens Ravid zei president Trump tegen Netanjahoe dat als hij niet in staat is om Europese steun te krijgen voor belangrijke wijzigingen in het gezamenlijk uitgebreid actieplan 2015, hij niet zou aarzelen om de deal te stoppen. De deal wordt bekritiseerd omdat het programma van ballistische wapens van Iran niet wordt aangepakt en omdat het 'sunset-clausules' bevat waaronder veel van de beperkingen op het nucleaire programma van Iran zouden vervallen en omdat het er niet in slaagde een adequaat inspectieregime te creëren om de naleving door Iran van de overeenkomst te beoordelen.

Mossad 100% zeker dat Iran probeert atoombom te maken
Mossad-chef Yossi Cohen zei op 5 april 2018 dat Iran kernwapens blijft ontwikkelen en waarschuwde de internationale gemeenschap om de overeenkomst met Iran te wijzigen of te annuleren. Tijdens een vergadering zei Cohen dat de deal met Iran "een vreselijke fout was die het land in staat stelt om volledig cruciale elementen van zijn nucleaire plan te behouden, en dat het de verschillende beperkingen binnen een paar jaar zal verwijderen." "Iran zal erin slagen genoeg uranium te verrijken om een arsenaal aan kernwapens te bouwen," waarschuwde Cohen. Hij verwierp het besluit om sancties op te heffen, en benadrukte dat Iran zijn langetermijnprogramma voor ballistische raketten heeft voortgezet. "Als hoofd van de Mossad ben ik er 100% zeker van dat Iran zijn visie en plan van een nucleair bewapend leger nooit voor één seconde heeft verlaten. Het niet veranderen of annuleren van de deal zal een existentiële dreiging voor Israël creëren", benadrukte hij.

Iran dreigt VS als het uit de Iran deal stapt
De Iraanse leider Hassan Rouhani waarschuwde op 9 april 2018 de Verenigde Staten vandaag om de 2015 "Iran deal" niet te annuleren. "We zullen niet de eersten zijn om de deal te verbreken, maar ze moeten weten dat als ze het breken, ze er spijt van zullen hebben," vertelde Rouhani de deelnemers op een conferentie ter ere van Teheran's National Nuclear Technology Day. "We zijn veel meer klaar dan ze denken, en ze zullen zien dat als ze deze deal schenden, ze binnen een week - in minder dan een week - de resultaten zullen zien." Rouhani verwierp ook het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om Iran te straffen vanaf 12 mei.

Iran beschuldigt Israël van luchtaanval op Syrië; Israël erkent dit
Iran beschuldigde Israël op 9 april 2018 van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood, meldde AFP. De Islamitische Republiek veroordeelde "sterk de agressie en de luchtaanval door het zionistische regime" tegen de T4-luchtmachtbasis in Homs, zei het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Het ministerie riep op "alle vrije staten ... om niet onverschillig te zijn voor deze flagrante zionistische agressie", eraan toevoegend dat de luchtaanval de situatie in het door oorlog verscheurde land verder compliceerde. Het Iraanse persagentschap Fars zei eerder dat "vier Iraanse militaire adviseurs" maandagochtend vroeg werden gedood bij een aanval op het militaire vliegveld. Een senior IDF official heeft op 19 april voor het eerst bevestigd dat Israël achter de aanval zal op op de T4-luchtmachtbasis in Syrië vorige week maandag waarbij 7 Iraanse soldaten van de Revolutionaire Garde zijn omgekomen. Hij zegt dat het de eerste directe confrontatie was met Iran. In het verleden heeft Israël wel proxies van Iran aangevallen, zoals Hezbollah. De aanval van Israël kwam in reactie op een Iraanse drone die onlangs het Israëlische luchtruim binnendrong en afkomstig was van de T4-luchtmachtbasis. Het was de eerste directe Iraanse aanval op Israël. "Dit is de eerste keer dat we Iran iets tegen Israël zien doen - niet bij volmacht", vertelde de senior Israëlische veiligheidsfunctionaris de Times. "Dit opende een nieuwe periode." Israël reageerde op de inval in haar luchtruim door de Iraanse drone met een reeks luchtaanvallen door F-16I-straaljagers op de T4-faciliteit. Eén F-16I werd beschadigd door een Syrische grond-luchtraket, waardoor de piloot en de navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken. Beiden werden teruggevonden op Israëlisch grondgebied.

EU bereikt geen overeenstemming over nieuwe sancties tegen Iran
De Europese Unie heeft op 17 april 2018 geen overeenstemming bereikt over nieuwe sancties tegen Iran, meldde Reuters. Sprekend in de marge van de discussies van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken in Luxemburg, zeiden sommige diplomaten dat de uitkomst inhield dat de EU de deadline van 12 mei van de Amerikaanse president Donald Trump niet zou kunnen halen om het nucleaire akkoord van 2015 te "repareren". Trump, die de nucleaire deal van 2015 als 'de slechtste deal ooit onderhandeld' heeft betiteld, besloot in januari om een vrijstelling van nucleaire sancties toe te kennen die aan Iran waren opgelegd. Hij maakte echter duidelijk dat het de laatste keer was dat hij de verklaring van afstand zou verlengen en had de Europese ondertekenaars een deadline van 12 mei gegeven om "de vreselijke fouten" van de deal te verhelpen.

Israël bereidt zich voor op een grensoverschrijdende aanval van de Revolutionaire Garde
Israël bereidt zich op 17 april 2018 voor op een grensoverschrijdende aanval van de Revolutionaire Garde, in reactie op een aanval die de Joodse staat zou hebben gepleegd tegen een door Iran bestuurde luchtmachtbasis in Syrië waarbij zeven IRGC-soldaten werden gedood. Israël gelooft dat de aanval zal komen in de vorm van precisiegeleide raketten of gewapende drones vanuit een basis in Syrië, rechtstreeks door de IRGC - niet door proxy's zoals eerder gedaan - onder het bevel van Quds Force commandant Maj.-Gen. Qassem Soleimani. "Israël zal hard reageren op elke Iraanse actie vanuit Syrië", vertelde een hoge IDF-bron aan Sky News in het Arabisch, eraan toevoegend dat Iran van plan is om Israël vanuit Syrië aan te vallen. De bron verklaarde dat de burgerluchtvaartmaatschappijen Simorgh Air en Pouya Cargo Air door de IRGC worden gebruikt als een front voor militaire vluchten die militairen en wapens binnenbrengen om de militaire aanwezigheid van Iran te versterken. Volgens de foto's heeft de IRGC verschillende bases in Syrië opgezet, waaronder een militaire basis in de provincie Deir al-Zor in Oost-Syrië, waar Ilyushin-vliegtuigen het transporteren van wapens van Iran naar Syrië kunnen zien. De luchtfoto's van de inlichtingendiensten toonden vijf luchtbases met een IRGC-aanwezigheid: T4, Aleppo, Deir al-Zor, Damascus International Airport en een ander vliegveld ten zuiden van de hoofdstad. Teheran bereidt zich ook voor op een langdurige campagne van directe confrontatie met Israël, met plannen om de groeiende aanwezigheid van het Iraanse leger in Syrië te gebruiken om aanvallen op doelen binnen de Joodse staat te lanceren. Het radicaal-islamitische regime in Teheran is al tientallen jaren bezig met een de facto oorlog met Israël via proxies - met behulp van terreurgroepen in de Gazastrook en Libanon om Israëlische civiele en militaire doelen aan te vallen. Vandaag onthulden Israëlische veiligheidsfunctionarissen echter dat Iran zich nu voorbereidt op een directe aanval op Israël, met behulp van zijn groeiende militaire troeven aan de noordgrens van Israël om doelen te treffen binnen de Joodse staat. Volgens een rapport van Channel 10 waarin Israëls veiligheidsorganisatie wordt genoemd, hebben de Iraanse strijdkrachten in Syrië, geleid door de Quds Force van de Revolutionaire Garde onder leiding van majoor generaal Qasem Soleimani, hun betrokkenheid in Syrië de afgelopen jaren verstevigd, zoals Teheran heeft gedaan om het Assad-regime te beschermen tegen opstandige rebellengroepen en radicale soennitische terreurgroepen, waaronder ISIS. De uitgebreide Iraanse aanwezigheid in Syrië heeft de deur geopend voor Teheran om een steeds agressievere houding aan te nemen jegens Israël in een poging directe aanvallen op Israëlische doelen door het Iraanse leger zelf uit te voeren, in plaats van door proxygroepen - iets dat de Revolutionaire Garde in de verleden vermeed. Plaatsvervangend Hezbollah-leider Naim Qassem waarschuwde maandag dat Iran zal reageren op een luchtaanval op een militaire basis in Syrië, die werd toegeschreven aan Israël en waarbij zeven Iraanse militairen werden gedood. "De eliminatie van de Iraniërs door Israël op de luchtbasis zal worden beantwoord met een reactie," vertelde Qassem aan Al-Mayadeen TV. "Door het bombarderen van de T4-luchthaven wilde Israël een vergelijking maken die laat zien dat het de regels van het conflict beheerst, maar we accepteren dit niet. We verwachten een Iraans antwoord tegen Israël, maar we weten niet wat het is in detail”, beweerde hij. "Israël is niet klaar voor een totale oorlog en daarom voert het campagne tussen de oorlogen, maar de as van het verzet zal haar bewegingen in Syrië niet beperken”, voegde Qassem eraan toe.

Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten in Syrië
Explosies werden op 29 april 2018 gehoord in de regio Hama in Syrië. De staatsmedia meldden dat de explosies plaatsvonden op de basis van de 47e Brigade van het Syrische leger in het zuidelijke deel van de stad, waarvan wordt verondersteld dat het door de Iraanse revolutionaire garde wordt gebruikt. Een ander rapport in het Libanese Al-Mayadeen-netwerk meldt dat raketten werden afgeschoten in het Al-Malkiya-gebied, ten noorden van de luchthaven in Aleppo. Een Syrische militaire bron bevestigde dat een aantal raketten was afgevuurd op militaire doelen in Aleppo en Hama, maar gaf geen verdere details. Het is onduidelijk wat de explosies veroorzaakte. De Arabisch-talige dienst van Sky News meldde dat meer dan 40 mensen werden gedood tijdens de explosies en dat 60 mensen gewond raakten. Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Syrian Observatory for Human Rights legde het dodental op 26, van wie de meesten "buitenlanders" waren, een verwijzing naar Iraniërs gestationeerd in Syrië. Uit Iran wordt bevestigd dat tot nu toe 18 Iraniërs zijn gedood bij de aanval. In Arabische media wordt de beschuldigende vinger richting Israël, de VS en Groot-Brittannië uitgestoken voor de aanval. De aanval komt enkele uren nadat premier Netanjahoe telefonisch contact had met president Trump om over Iraanse bedreigingen en uitdagingen in het Midden-Oosten te bespreken.
  • 1ste update: Iran ontkent dat er Iraanse bases zijn aangevallen. Er zouden geen doden zijn, ondanks dat eerder door de Iraanse staat gerunde media outlets melden dat er sprake was van 18 doden.
  • 2de update: HaAretz schrijft dat de Syrische oppositie meldt dat 200 raketten bij de aanval zijn vernietigd en dat er 11 doden zijn gevallen.

Mossad bewijst dat Iran een programma had om kernwapens te ontwikkelen
Premier Benjamin Netanjahoe onthulde op 30 april 2018 geheime informatie van Iraanse geheime nucleaire bestanden. In zijn toespraak zei Netanjahoe dat "Iran veel gelogen heeft" toen Iraanse leiders ontkenden dat de Islamitische Republiek een programma had om kernwapens te ontwikkelen. "Na de ondertekening van de nucleaire deal in 2015 intensiveerde Iran zijn inspanningen om zijn geheime nucleaire bestanden te verbergen." "In 2017 heeft Iran zijn kernwapenbestanden verplaatst naar een zeer geheime locatie in Teheran", voegde hij eraan toe, en zei dat de atoomarchieven in het Shorabad-district van Teheran liggen. "Van de buitenkant is dit een onschuldig ogende compound," zei hij. "Maar aan de binnenkant bevat het het geheime atomaire archief van Iran opgesloten in enorme kluizen." "Een paar weken geleden, in een grote prestatie van de inlichtingendienst, verkreeg Israël een halve ton van het materiaal" onthulde hij. "55.000 pagina's, nog eens 55.000 bestanden op 183 cd's." Hij zei dat de bestanden belastende documenten, grafieken, blauwdrukken, foto's, video's en meer bevatten. "We hebben dit materiaal gedeeld met de Verenigde Staten en de Verenigde Staten kunnen instaan voor de authenticiteit ervan, we zullen het ook met andere landen delen en we zullen het delen met het Internationaal Atoom Energie Agentschap." "We weten al jaren dat Iran een geheim kernwapenprogramma heeft met de naam Project Amad", vervolgde hij. “We kunnen nu bewijzen dat Project Amad een uitgebreid programma was voor het ontwerpen, bouwen en testen van kernwapens. We kunnen ook bewijzen dat Iran in het geheim Project Amad-materiaal opslaat om te gebruiken in een tijd van zijn keuze om kernwapens te ontwikkelen." Netanjahoe onthulde dat het doel van Project Amad was om vijf kernkoppen te ontwerpen, produceren en testen, elk met een explosieve opbrengst van 10 kiloton TNT, voor integratie met ballistische raketten. "Dat is net als 5 Hiroshima-bommen die op ballistische raketten moeten worden geplaatst." Hij onthulde verder dat Project Amad alle vijf elementen van een kernwapenprogramma heeft, kernwapens ontwerpt, nucleaire kernen ontwikkelt, nucleaire implosiesystemen bouwt, nucleaire testen voorbereidt, en kernwapens met raketten integreert. Volgens Netanjahoe zette Iran in 2003 Amad onder internationale druk uit. "Maar het heeft zijn nucleaire ambities niet geschrapt." "Iran bedacht een plan om twee dingen te doen, eerst om de nucleaire knowhow van Project Amad te behouden, en ten tweede om zijn kernwapengerelateerde vermogens verder te ontwikkelen." Veel van hetzelfde personeel bleef werken aan het nucleaire programma van Iran, zelfs na het opruimen van Project Amad. Netanjahoe beschuldigt Iran ervan te blijven liegen tegen de International Atomic Energy Agency over zijn nucleaire activiteiten en militaire toepassingen. "De Iran [nucleaire] deal is gebaseerd op leugens en is gebaseerd op Iraanse leugens en Iraanse misleiding," zegt hij. Netanjahoe verklaart dat "de nucleaire deal Iran een duidelijk pad geeft naar een atomair arsenaal." Hij gelooft dat Trump zich zal terugtrekken uit de deal. "Ik ben er zeker van dat hij het goede zal doen, de juiste dingen voor de Verenigde Staten, de juiste dingen voor Israël en het juiste voor de vrede van de wereld." De vraag is hoe Israël aan de gestolen nucleaire documenten van Iran kwam. Netanjahoe merkte op dat Israël ongeveer 110.000 bestanden (55.000 pagina's en 55.000 digitale bestanden op CD-ROM's) had verworven, goed voor een halve ton archiefmateriaal. Volgens de New York Times, op basis van een bron binnen de Mossad, is de operatie in januari 2017 door de Mossad uitgevoerd en wordt het beschouwd als één van de grootste prestaties ooit van de inlichtingendienst. De Mossad ontdekte de locatie van het geheime archief van het Iraanse nucleaire programma in Teheran in februari 2016, vertelde de bron aan de Times, die Netanjahoe onthulde in het district Shorabad. In januari 2017 infiltreerden Mossad-agenten in een nachtelijke operatie het archief, verwijderden het halve ton materiaal en smokkelden de bestanden diezelfde nacht naar Israël. Er zijn geen details over de technische uitvoering van de geheime operatie verstrekt. Iraanse functionarissen waren aanvankelijk niet op de hoogte van het feit dat de documenten waren verwijderd, pas maanden later hoorde ze van de infiltratie, meldde Yediot Ahronot vanochtend. Later heeft het hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, president Donald Trump op de hoogte gebracht. Terwijl Israël sinds januari 2017 in het bezit was van de documenten, onthielden Israëlische functionarissen de inhoud tot nu toe niet aan het publiek, grotendeels vanwege het lange vertaalproces van de 110.000 documenten en de uitgebreide inspanningen om hun authenticiteit te verifiëren. Na het toespraak van premier Netanjahoe op maandag bevestigde staatssecretaris Mike Pompeo de authenticiteit van de door Israël geleverde materialen als bewijs van het nucleaire wapenprogramma van Iran.

Satellietbeelden over in een aanbouw zijnde nucleaire faciliteit in Fordow
Critici van premier Netanjahoe zeggen dat hij geen nieuwe bewijs naar voren bracht inzake het kernwapenprogramma van Iran. Maar een Israëlische satelliet komt op 3 mei 2018 met beelden waaruit blijkt dat gebouwd wordt aan de nucleaire faciliteit in Fordow. Fordow was een geheime ondergrondse uraniumverrijkingsfaciliteit tot 2009, toen Iran zijn bestaan onthulde. Het bevatte maximaal 3000 centrifuges. De faciliteit staat onder toezicht van de VN volgens de nucleaire deal van Iran. Onder de nucleaire deal van 2015 werd twee derde van de centrifuges, die worden gebruikt om uranium te verrijken voor gebruik in kernwapens, verwijderd uit de Fordow-faciliteit, samen met al het nucleair materiaal. Alle nucleair gerelateerde werkzaamheden zijn ten minste 15 jaar bij Fordow verboden. Foto's die op 19 april door de Israëlische satelliet Eros B zijn gemaakt, laten echter zien dat "buitengewone activiteiten" plaatsvinden bij Fordow. Een groot aantal auto's en bussen werden buiten de faciliteit gezien en nieuwe gebouwen werden in aanbouw gezien. Bovendien werd de toegangspoort naar de tunnels van de verrijkingslocatie opengelaten voor een ongewoon lange periode. Volgens ImageSat kan Iran de Fordow-faciliteit positioneren als een 'onderhandelingsfiche' in het geval dat de Amerikaanse president Donald Trump besluit zich terug te trekken uit de nucleaire overeenkomst van 2015, en zich mogelijk voorbereidt om de faciliteit te reactiveren op of na 12 mei, de deadline voor het besluit van de president. De beelden werden een dag genomen voordat premier Netanyahu onthulde dat Israëlische inlichtingendiensten meer dan 100.000 documenten en bestanden hadden verzameld die verband hielden met het nucleaire programma van Iran uit een geheim archief in Teheran.

Trump: VS stapt uit atoomakkoord met Iran, stelt sancties opnieuw in
De Verenigde Staten trekken zich op 8 mei 2018 terug uit de atoomdeal met Iran. Dat heeft president Trump bekendgemaakt in het Witte Huis. De Amerikanen stellen hun sancties tegen Iran opnieuw in. De deal uit 2015 maakte het Iran volgens Trump mogelijk door te gaan met het verrijken van plutonium en dus het ontwikkelen van een kernwapen. "Deze rampzalige overeenkomst gaf het land miljarden dollars. We hebben bewijs dat Irans belofte om op te houden met het maken van een kernwapen een leugen was, zoals Israël afgelopen week liet zien." Trump noemde Iran de belangrijkste staatssponsor van terreur.

Explosies in Damascus
Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Volgens sommige berichten werden de explosies gehoord in de buurt van bases die toebehoren aan Iraanse milities ten zuiden van de stad. De Syrische televisie meldde na de explosies dat de luchtverdedigingssystemen van het land waren gebruikt tegen raketten die werden afgevuurd in de buitenwijken van Damascus.

IDF valt Iraanse militaire infrastructuur in Syrië aan
In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. De meeste raketten zijn door het Israëlische leger onderschept. Enkele raketten die wel neerkwamen hebben weinig schade veroorzaakt. Er zijn geen gewonden gevallen. Uren daarna schoot Israël tientallen raketten af op Iraanse doelen in Syrië. Syrië meldt dat een aantal raketten is onderschept. Andere raketten troffen wel doel. Zij kamen neer op wapenopslagplaatsen en militaire radars. Vlak voor de Iraanse aanval zou Israël Syrische militaire bases op de Syrische Golan hebben getroffen met raketten. Ook een militaire post van Hezbollah zou zijn geraakt. De IDF heeft de volgende doelen in Syrië aangevallen:
  • Iraanse inlichtingen sites beheerd door de Qods Force.
  • Logistiek hoofdkantoor van de Qods Force.
  • Een militaire compound en logistiek complex van de Qods Force in Kiswah.
  • Een Iraans militair kamp ten noorden van Damascus.
  • Wapensopslaglocaties die toebehoren aan de Qods Force op Damascus International Airport.
  • Inlichtingenystemen en -installaties geassocieerd met de Qods Force.
  • Observatie, militaire posten en wapens in de bufferzone.
  • De Iraanse lanceerraket waarbij raketten op Israël werden afgevuurd is vernietigd.
  • De Israëlische luchtmacht viel Syrische luchtverdedigingsbatterijen aan, die vuurden ondanks een Israëlische waarschuwing om dit niet te doen. Als reactie hierop heeft de IDF een aantal interceptiesystemen (SA5 SA2 SA22 SA17) van het Syrische leger aangevallen.
De IDF-woordvoerder, brigadegeneraal Ronen Manelis, noemde de aanval van de IDF op Syrië gisteravond een "groot succes" tijdens een interview met Army Radio op donderdagochtend. "We hebben aanzienlijk de doelen van de Iraanse Qods Force en de Revolutionaire Garde in heel Syrië ernstig beschadigd," voegde Manelis eraan toe. "In de komende uren zullen ze heel goed begrijpen hoeveel we ze hebben geschaad." "De luchtaanval is een van de grootste die de laatste jaren door de luchtmacht is uitgevoerd," legt Manelis uit. "Wat we vanavond hebben gedaan, is slechts het topje van de ijsberg van het vermogen van de IDF, en het lijkt mij dat de Iraniërs dit begrijpen." Ondanks de spanning probeerde Manelis de burgers van Israël te kalmeren: "In dit stadium is het niet de bedoeling om nog een reserve-oproep uit te voeren. De instructie aan de inwoners van het noorden is om de dagelijkse routine te handhaven." Manelis wees een beschuldigende vinger rechtstreeks naar Iran. "Ze proberen het te verbergen - maar de raketten die gisteravond in de Golan-hoogvlakte zijn neergeschoten, werden uitgevoerd door een Iraanse strijdkracht onder het bevel van Qasem Soleimani." Volgens minister van defensie Lieberman heeft de Israëlische luchtmacht bijna de gehele Iraanse militaire infrastructuur in Syrië vernietigd. Tijdens de Herzliya-conferentie zei hij: "We zullen Iran niet toestaan om van Syrië een frontale basis te maken voor activiteiten tegen Israël, dit is ons duidelijke beleid en we volgen het." "Als we [raketten] regen hebben, zullen ze overstromen", beloofde hij. "De Iraniërs probeerden Israëlisch grondgebied aan te vallen, maar geen enkele raket trof Israël, sommigen vielen in Syrië en sommigen werden neergeschoten door de Iron Dome. We hebben bijna alle Iraanse infrastructuur in Syrië getroffen." "Ten eerste moet het duidelijk zijn: in tegenstelling tot de Iraniërs proberen we niet uit te breiden en we proberen geen nieuwe grens te creëren. Degene die voortdurend probeert uit te breiden en nieuwe voorwaarden voor zichzelf creëert, is Iran, en niet alleen als het gaat om Israël - we zien ze werken in Jemen, in Libanon en in Afrika. We doen ons best om de veiligheid van de burgers van Israël te waarborgen, we hebben geen enkel belang bij het veroveren van Syrië of tussenkomen in wat daar gebeurt." We zijn niet geïnteresseerd in escalatie, maar we moeten ons voorbereiden op elke mogelijkheid. We staan nu voor een nieuwe realiteit, één waarin Iran probeert Israël aan te vallen, om ons grondgebied te schaden en het zal niet gebeuren."

EU houdt lijntjes met Iran kort: Iraanse minister ontvangen in Brussel
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Zarif is op 15 mei 2018 in Brussel ontvangen door EU-buitenlandchef Mogherini. Volgens Zarif was het een “constructief” gesprek. Niet duidelijk is wat er precies is besproken, maar het ging in ieder geval over het handhaven van de Iran deal. De EU wil alles doen om het akkoord te redden, ondanks dat de VS uit de deal is gestapt. Morgens avond komen de EU leiders in Sofia bijeen en zal gekeken worden naar mogelijke vervolgstappen. De kans is groot dat EU belangen in Iran worden geschaad door nieuwe sancties die de VS aan Iran hebben opgelegd. De Europese commissaris voor Klimaat en Energie, Canete, gaat na de top in Sofia naar Teheran om over samenwerking op het gebied van energie te praten.

EU gaat door met Iran deal
De leiders van de Europese Unie hebben op 17 mei 2018 overeenstemming bereikt over een "verenigde EU-aanpak" om de nucleaire overeenkomst met Iran in leven te houden nadat de Amerikaanse president Donald Trump zich ervan terugtrok, meldde AFP. De 28 EU-leiders steunden ook een plan voor het omgaan met handelstarieven die Trump oplegt aan Europese metalen, zeggende dat de "EU niet zal onderhandelen met een pistool", vertelde een Europese bron aan het persbureau nadat de leiders elkaar in Sofia hadden ontmoet. "De EU zal blijven vechten voor een op regels gebaseerd internationaal systeem, ondanks recente beslissingen over klimaatverandering, tarieven en Iran", zei de bron nadat de leiders elkaar hadden ontmoet.

Pompeo komt met Amerikaanse eisen aan Iran, dreigt met zware sancties
De VS gaan de zwaarste sancties in de geschiedenis tegen Iran uitvoeren als het land zijn nucleaire en bewapeningsbeleid niet wijzigt. De VS stellen twaalf eisen aan Iran waaraan het moet voldoen. Zo moet Iran stoppen met het verrijken van uranium en moet het volledige inspecties toestaan. Ook moet Iran ophouden met het steunen van sjiitische Houthi-rebellen in Jemen, al zijn militaire activiteiten in Syrië beëindigen en stoppen met het bedreigen van Israël. Ten slotte moet Iran alle Amerikaanse burgers in Iran vrijlaten die vermist zijn of "onder valse aanklachten vastzitten". Iran verwerpt de eisen en zegt dat de VS haar wil niet meer kan opleggen. Israël is blij met de maatregelen en hoopt dat andere landen het Amerikaanse voorbeeld zullen volgen. De VS zal Europese bedrijven straffen die zaken blijven doen met Iran.

Explosies gehoord op Syrissche luchtmachtbasis
In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een raketaanval. De SANA-media outlet in Syrië meldde dat explosies die buiten Homs werden gehoord het resultaat waren van "raketagressie", maar beweerden dat het raketafweersysteem van het Assad-regime de raketten had neergehaald voordat ze hun doelen bereikten. "Een van onze militaire luchthavens in de centrale regio werd blootgesteld aan een vijandige raketaanval, en onze luchtverdedigingssystemen confronteerden de aanval en beletten dat deze zijn doel zou bereiken," meldde SANA donderdagavond. De pro-Hezbollah Al Mayadeen beweerde dat vier raketten waren afgevuurd in de aanval. Videofragmenten van een door Rusland gemaakte S-200 lucht-raketlancering vanuit een Syrische positie werd later vrijgegeven aan sociale medianetwerken, die ogenschijnlijk Syrische luchtverdedigingseenheden hebben laten schieten op Israëlische straaljagers. Sommige Libanese media beweerden dat Israëlische straaljagers het Libanese luchtruim op weg naar Syrië hadden overgestoken. Israël levert geen commentaar.

Overeenstemming tussen Israël en Rusland inzake Syrië
Channel 2 News meldt op 28 mei 2018 dat er dramatische afspraken zijn gemaakt tussen Israël en Rusland waarin het Assad-leger zou terugkeren naar het zuiden van Syrië. Aan de grens met Israël zal Rusland zich ervan verzekeren dat er geen Iraanse of Hezbollah-aanwezigheid in dit gebied zal zijn en dat Israël vrijheid zal behouden actie tegen de Iraanse consolidatie in Syrië. Hoge politieke figuren zeggen in dit kader dat er overeenstemming is bereikt volgens de volgende schets:
  1. Het Assad-leger keert terug naar Zuid-Syrië, aan de grens met Israël;
  2. Rusland zal zich ervan verzekeren dat er in dit gebied geen Iraanse of Hezbollah-aanwezigheid zal zijn;
  3. Op zijn beurt zal Israël de terugkeer van Assad naar Zuid-Syrië accepteren, op voorwaarde dat de Russen hun engagement afdwingen om Iran en Hezbollah van de Israëlische grens te verwijderen;
  4. Daarnaast zal Rusland publiekelijk alle buitenlandse elementen oproepen om heel Syrië te verlaten, verwijzend naar Iran, Hezbollah, maar ook naar de Verenigde Staten en Turkije. Dit is belangrijk omdat Israël gelooft dat de Iraniërs Syrië niet zo gemakkelijk zullen opgeven;
  5. Israël behoudt de vrijheid van handelen tegen de Iraanse consolidatie in heel Syrië.
De test zal natuurlijk op de grond zijn, maar het lijkt erop dat zowel de Verenigde Staten als Rusland nu openlijk staan ​​tegenover Israël en zijn beleid accepteren, en dit wordt als een belangrijke prestatie gezien.

Iran en Hezbollah bereiden zich voor op terugtrekking uit Zuid-Syrië
Door Iran gesteunde troepen, waaronder Hezbollah, bereiden zich vanaf 31 mei 2018 voor op terugtrekking uit Zuid-Syrië tegen de achtergrond van regionale en internationale onderhandelingen die momenteel gaande zijn tussen de Verenigde Staten, Rusland en Jordanië over de toekomst van het door oorlog verscheurde land, meldde het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten vandaag. Specifiek, meldde de in Londen gevestigde organisatie, zijn Iran en Hezbollah van plan om troepen terug te trekken uit de Dara- en Kuneitra-gebieden nabij de noordgrens van Israël. Het rapport komt nadat de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov maandag aankondigde dat het Syrische leger de enige strijdmacht aan de zuidgrens van het land zou moeten zijn. "Alle krachten die niet Syrisch zijn, moeten zich terugtrekken en er moet een situatie zijn waarin alleen de strijdkrachten van het Syrische leger aan de Syrische kant van de grens met Israël zullen zijn gestationeerd," zei Lavrov. Eerder vandaag meldde de Syrische oppositiekrant Zaman al-Wassul dat een bevelhebber van het Syrische leger de afgelopen dagen had besloten om het gebruik van vliegtuighangars te voorkomen, die tot nu toe werden gebruikt voor het opslaan van munitie door Iraanse milities. Volgens het rapport "volgde de beslissing de recente Israëlische aanvallen".

Ontwikkelingen in 2017

Iran voert rakettesten uit
Iran heeft niet alleen eind januari een rakettest gedaan maar ook op 6 december 2016. Het ging toen om de Shahab-3. Dit meldden twee militaire functionarissen uit de VS gisteren aan de Amerikaanse nieuwszender Fox. De Shahab 3 heeft een bereik van 800 mijlen, iets minder dan een gewone ballistische raket. De Duitse Krant 'Die Welt' meldt dat Iran een kruisraket heeft getest met een bereik van 2000 tot 3000 kilometer. De raket kan nucleaire wapens met zich meedragen. Het gaat om de “Sumar” kruisraket. Kruisraketten zijn moeilijker te traceren dan ballistische raketten omdat ze onder de radar kunnen vliegen. Het is Iran niet verboden om kruisraketten te testen volgens de VN resolutie.

President Donald Trump zegt dat Iraanse rakettest laat zien hoe slecht de Iran deal is
President Donald Trump bericht in een tweet in maart dat de VS Iran hebben formeel gewaarschuwd inzake de ballistische raket die Iran testte. Trump twitterde dat de Iraanse test laat zien hoe slecht de Iran deal is.

Iraanse functionaris bedreigt Tel Aviv
Mojtaba Zonour, een voormalig functionaris van de Iraanse Revolutionaire Garde en momenteel lid van Iran's National Security and Foreign Policy Commission, heeft begin maart gedreigd om Tel Aviv aan te vallen mochten de VS een “fout” maken. Volgens hem kost het een Iraanse raket slechts 7 minuten om Tel Aviv te treffen. Ook een militaire basis van de VS in Bahrein zal worden aangevallen.

President Trump en premier Netanjahoe voeren overleg over Iran
President Trump en premier Netanjahoe hebben gisteren 6 maart 2018 contact gehad over de Iraanse dreiging. Ze hebben afgesproken gezamenlijk de Iraanse dreiging aan te pakken nadat Iran afgelopen weekend opnieuw twee ballistische raketten heeft getest. De raketten hebben een bereik van 250 kilometer.

Iran test opnieuw ballistische raket
De Revolutionaire Garde van het Iraanse leger zegt dat het begin maart vanuit zee een ballistische raket heeft getest. Het doelwit op 250 kilometer afstand werd getroffen door de raket. Het gaat om de Hormuz 2. De VS hebben al sancties ingesteld tegen eerder afgeschoten ballistische raketten. Of de VS nu met nieuwe sancties zal komen is afwachten. Premier Netanjahoe en president Trump hebben de kwestie Iran onlangs nog per telefoon besproken. Ook tijdens de ontmoeting in Washington in februari kwam de kwestie aan de orde.

Iran komt met derde ondergrondse ballistische rakettenfabriek
Iran heeft op 25 mei 2017 haar derde ondergrondse ballistische rakettenfabriek opgeleverd en gaat door met haar rakettenprogramma. Dit meldt het Iraanse persbureau Fars. De Arabische soennietische landen en Israël zien de ballistische raketten als een bedreiging voor de wereldvrede. Onlangs heeft de VS nieuwe sancties genomen tegen Iran in verband met het lanceren van raketten.

Amerikaanse Senaat komt met sancties tegen Iran
De Amerikaanse Senaat heeft op 26 mei 2017 met 18 stemmen voor en 3 stemmen tegen nieuwe sancties aangenomen tegen Iran i.v.m. Iraanse testen van ballistische raketten. Senator Bob Corker zegt dat de nieuwe sancties geen gevaar vormen voor de Iran deal. De regering Trump had al eerder sancties opgelegd aan 25 individuen en bedrijven die betrokken zijn bij het ballistische programma van Iran. Iran ontkent dat de testen van ballistische raketten ingaan tegen VN resolutie 2231.

Arabische media melden Israëlische aanval op Syrië
Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht begin december 2017 een militaire basis in Syrië aangevallen. Er werden vanuit Libanon raketten afgevuurd op de basis ten zuiden van Damascus. Het Syrische leger zou twee raketten hebben onderschept. Er zou ook luchtverdediging zijn ingezet tegen Israëlische vliegtuigen. Maar er zijn geen berichten dat de vliegtuigen zouden zijn geraakt. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.

Ontwikkelingen in 2016

Iran toont ondergrondse basis met nieuwe Emad-raket
Iran heeft op 5 januari 2016 beelden vrijgegeven van de Emad raket die alle andere raketten die Iran de laatste jaren geproduceerd heeft overbodig zouden maken. De Emad raket is veel nauwkeuriger. Israël en de VS maken zich zorgen want de Emad raket heeft een bereik van 1700 km en dus kunnen Israël en Amerikaanse bases in de regio getroffen worden. De Emad raket staat opgesteld in een ondergrondse basis. De onthulling van de raketbasis komt enige dagen nadat Iran een Emad-raket heeft getest. De raket kan kernwapens vervoeren. Een VN-resolutie uit 2010 heeft bepaald dat Iran haar rakettenprogramma aan banden moest leggen. Met de bouw van de Emad raket gebeurt dat dus niet.

Iran vormt nog steeds een bedreiging zegt de Mossad
Het nieuwe hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, zegt op 7 januari 2016 dat Iran nog steeds een belangrijke dreiging is voor Israël ondanks de Iran deal die is gesloten. Cohen zegt zelfs dat de dreiging nog groter is geworden. Iran roept nog steeds op om Israël te vernietigen, versterkt haar militaire capaciteit en haar grip op de regio, en steunt terroristen.

Netanjahoe waarschuwt voor Iran
Terwijl op 16 januari 2016 de economische sancties tegen Iran zijn opgeheven waarschuwt premier Netanjahoe dat Iran nog steeds zoekt naar nucleaire wapens. “Iran blijft het Midden Oosten destabiliseren en verspreidt terreur over de hele wereld,” zegt de premier in een verklaring. Netanjahoe zegt dat Israël de uitvoering van de deal zal controleren en waarschuwt voor het niet nakomen daarvan. De IAEA meldde gisteren dat Iran haar verplichtingen is nagekomen. Eerder kwam de VN waakhond nog met het bericht dat Iran haar voorraad laag verrijkt uranium uitbreidt en dat gestopt werd met de ontmanteling van centrifuges in Natanz en Fordow.

VS waren van plan een hele grote cyberaanval op Iran uit te voeren als diplomatie zou falen
De New York Times heeft op 17 februari 2016 bekend gemaakt dat de VS een hele grote cyberaanval zouden gaan uitvoeren op Iran indien diplomatie zou falen. Het plan heet Nitro Zeus en had als doel het defensiesysteem, communicatiesysteem en grote delen van de elektriciteit uit te schakelen. Hij plan zou tientallen miljoenen dollars hebben gekost en duizenden militair en inlichtingenpersoneel zouden eraan meewerken. De VS wilden dit plan uitvoeren uit vrees dat Israël zelf het initiatief zou nemen om Iran aan te vallen. Ook zouden de VS een cyberaanval hebben willen uitvoeren op de nucleaire centrale Fordo. Het plan is te zien in een documentaire Zero Days dat vandaag op het Berlin Film Festival wordt getoond.

Ontwikkelingen in 2015

De VS houden Israël buiten de onderhandelingen met Iran
De regering Obama erkent op 19 februari 2015 dat het opzettelijk voor Israël gevoelige details van de nucleaire onderhandelingen met Iran achterhoudt. In het verleden hebben Israëlische functionarissen informatie gelekt met als doel de besprekingen te doen mislukken. De regering Obama vreest dat Israël dat opnieuw gaat doen. Israël wordt beschuldigd van het plukken van stukken informatie en deze buiten de context te gebruiken om zo de onderhandelingspositie van de VS te verzwakken.

Iran heeft Obama's eis om minstens 10 jaar lang te stoppen met nucleaire activiteiten verworpen
Iran heeft op 3 maart 2015 Obama's eis om minstens 10 jaar lang te stoppen met nucleaire activiteiten verworpen. Iran zegt wel door te willen praten met de zes wereldmachten. De VS en haar Europese bondgenoten vrezen dat Iran een atoombom gaat ontwikkelen. Iran zegt alleen vreedzame doelen na te leven en wil een opheffing van de sancties. Deze week wordt op hoog niveau in Zwitserland verder onderhandeld. In juni zou een definitief akkoord moeten worden ondertekend.

Premier Netanjahoe waarschuwt Obama dat het raamwerk overeenkomst met Iran de toekomst van Israël in gevaar brengt
In een telefoongesprek met Obama op 3 april 2015 heeft premier Netanjahoe gezegd dat het raamwerk overeenkomst met Iran de toekomst van Israël in gevaar brengt indien het wordt uitgevoerd. Netanjahoe herinnerde Obama eraan dat Iran onlangs heeft gezegd dat over de vernietiging van Israël niet valt de onderhandelen. Ook zei hij tegen Obama dat Iran de laatste tijd bezig is haar proxies te bewapenen om aanvallen tegen Israël uit te voeren. Netanjahoe had liever gezien dat een betere deal was gesloten, Nu is het makkelijker voor Iran om alsnog een atoombom te maken. Israëlische diplomaten noemen de overeenkomst een historische vergissing.

Iran wil opheffen van alle sancties bij het eindakkoord
Iraans president Rouhani zegt op 9 april 2015 dat Iran alleen het eindakkoord zal tekenen als alle sancties op dezelfde dag worden opgeheven. De deadline is 30 juni 2015. Iran wil een win-win situatie. De VS hebben eerder aangegeven dat de sancties geleidelijk worden opgeheven omdat ze er zeker van willen zijn dat Iran geen atoombom gaat ontwikkelen. President Obama heeft gisteren overigens toegegeven dat Iran na een periode van 10 jaar alsnog een atoombom kan ontwikkelen onder de huidige deal. Premier Netanjahoe zegt dat dat al kan na het ingaan van de deal.

IDF bereidt aanval op Iran voor
De IDF zet op 30 juni 2015 een speciaal team op dat voorbereidingen moet treffen voor een aanval op Iran. Het team moet kijken welke mogelijkheden er voor een aanval op Iran zijn nadat een deal met Iran is gesloten. De deadline voor zo'n deal loopt vandaag af en wordt mogelijk verlengd. Israël gelooft niet dat Iran haar nucleaire programma zal stop zetten. De Israëlische luchtmacht heeft onlangs een oefening gehouden met de luchtmacht van Griekenland. Er werden simulatie oefeningen gehouden van aanvallen en dogfights. Het Griekse leger had een antiraketdefensie systeem ingezet dat lijkt op de S-300 raketten die Rusland aan Iran heeft geleverd en die een gevaar op kunnen leveren voor Israëlische raketten en vliegtuigen.

Het Amerikaanse Congres wil geen Iran deal
Het Amerikaanse Congres zegt op 2 juli 2015 dat het niet wil dat president Obama een deal sluit met Iran over haar nucleaire programma. Leidende senatoren willen een 'pauze' in de onderhandelingen en zijn het niet eens met een uitspraak van een regeringsfunctionaris dat nucleaire inspecties niet nodig zijn. Het Congres heeft 30 of 60 dagen de tijd, mocht op 9 juli een deal zijn bereikt, om sancties te blokkeren via een stemming. Maar experts zeggen dat de huidige sancties al niet zwaar genoeg zijn. De Iraanse economie groeide met 3% in 2014.

Historisch akkoord tussen Iran en het Westen
Op 14 juli 2015 wordt een historisch akkoord gesloten tussen Iran en de zes wereldmachten. Dit hebben diplomaten gezegd. Er worden beperkingen opgelegd aan Iraans nucleaire programma en de sancties worden verlicht. Israël heeft gisteren al aangegeven zichzelf te zullen verdedigen ongeacht de deal.

Netanjahoe noemt atoomakkoord historische vergissing
Premier Netanjahoe noemt het atoomakkoord een historische vergissing. Hij zei dit tijdens een persconferentie waarbij ook minister Bert Koenders aanwezig was die momenteel op bezoek is in Israël. Iran kan volgens de premier met het opheffen van de sancties doorgaan met terreur in de regio en in de wereld. De weg ligt open voor het produceren van nucleaire wapens. Bert Koenders is juist wel blij met het akkoord.

De VN Veiligheidsraad steunt de Iran deal met 15 tegen 0 stemmen
De VN Veiligheidsraad steunt op 20 juli 2015 de Iran deal met 15 tegen 0 stemmen. De sancties tegen Iran zullen pas opgeheven worden als Iran ook akkoord gaat met de deal. De internationale gemeenschap prijst de deal. De VS zal er alles aan doen om de veiligheid van haar bondgenoten in het MO te verzekeren en voert wel sancties uit tegen Iran wat betreft mensenrechten en de strijd van Iran tegen Israël en de VS.

Israël zegt dat er geen internationale inspectie plaatsvindt in Parchin
Volgens Israëlische diplomaten vindt er geen internationale inspectie plaats in Parchin. Dat staat te lezen in de geheime details van de Iran deal. Iran doet zelf inspectie in Parchin. De IAEA heeft verschillenden malen gewaarschuwd dat Iran op deze plek nucleaire wapentesten uitvoert. Iran geeft de IAEA geen toegang tot de Parchin installatie. Volgens Israël zit de deal vol gaten en hebben de Amerikanen en de andere wereldmachten vele rode lijnen overschreden.

Senaat neemt Iran deal aan
De Senaat heeft op 11 september 2015 de Iran deal aangenomen. De Republikeinen die de Iran deal wilden blokkeren kregen 58 stemmen. Dat is twee stemmen te kort. De Democraten behaalden 42 stemmen en dat was voldoende om de Iran deal door te laten gaan. President Obama noemt het een “overwinning voor de diplomatie.”

Iran stopt met ontmantelen van centrifuges in Natanz en Fordow (11 november 2015)
Onder druk van de hardliners is Iran gestopt met het ontmantelen van centrifuges in Natanz en Fordow. Volgens de deal met het Westen zou Iran de centrifuges ontmantelen. Het gaat om 10.000 centrifuges in Natanz en Fordow. De hardliners willen echter dat president Rouhani de deal met het Westen opzegt.

Iran voert test uit met een ballistische raket
Een Amerikaanse functionaris bevestigt dat Iran op 21 november 2015 een test heeft uitgevoerd met een ballistische raket. Het was de tweede test sinds het sluiten van een nucleaire deal in juli. Met de testen is de VN resolutie geschonden. Eerder zei de Amerikaanse ambassadeur bij de VN dat als de testen worden bevestigd de VS de Veiligheidsraad bijeen zullen roepen om maatregelen te nemen.

De VS bereiden sancties voor tegen het ballistische raketprogramma van Iran
De VS bereiden sancties op 31 december 2015 voor tegen het ballistische raketprogramma van Iran. Er zullen 12 bedrijven en individuen in Iran, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten op de sanctielijst komen te staan. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij het raketprogramma. Volgens de Iran deal hebben de 6 wereldmachten de mogelijkheid om nieuwe sancties op te leggen indien Iran zich niet houdt aan de deal. Iran ziet nieuwe sancties echter als een schending van het akkoord.

Ontwikkelingen in 2014

Iran gaat zeven stappen uitvoeren inzake het nucleaire onderzoek
Op 10 februari 2014 zijn Iran en de VN de volgende stappen naar het nucleaire onderzoek overeengekomen. Het gaat om zeven stappen binnen drie maanden. Eén van de maatregelen betreft het onderzoek naar de militaire dimensies van Iraans nucleaire programma. De zeven stappen zullen door Iran op 15 mei uitgevoerd gaan worden. Op 18 februari zullen Iran en de zes wereldmachten weer rondom de tafel gaan zitten.

Iran gaat een deel van het 20% verrijkt uranium verlagen
Op 3 maart 2014 werd bekend dat Iran, volgens de VN, een deel van het 20% verrijkt uranium verlaagd. De andere helft van het uranium wordt omgezet in een vorm die relatief moeilijk te herleiden is naar 20 procent. Uranium verrijkt tot 20 procent is slechts een technische stap verwijderd van de 90-procent-niveau nodig voor nucleaire wapens.

Israël vertrouwd de VS niet meer wat betreft Iran
Tijdens een toespraak op 18 maart 2014 zei minister van defensie Ya'alon dat Israël niet op de VS kan vertrouwen wat betreft Iran. Zijn uitspraak komt op het moment dat het Westen en Iran weer om de tafel zitten om te praten over het nucleaire programma van Iran. Israël bekritiseert de besprekingen omdat Irans militaire nucleaire vermogen grotendeels in tact is gebleven. Tegelijkertijd staat militaire dreiging tegen Iran, wat premier Netanjahoe bepleit, niet meer op de kaart. Ya'alon bekritiseerde het Westen de confrontatie met Iran uit de weg te gaan. De VS is macht aan het verliezen ook in andere delen van de wereld. Met zwakheid wordt niets bereikt in deze wereld, zo zei Ya'alon.

Premier Netanjahoe geeft de IDF de opdracht zich voor te bereiden op een aanval op Iran in 2014
Premier Netanjahoe en minister van defensie Ya'alon hebben op 19 maart 2014 de IDF opdracht gegeven zich voor te bereiden op een mogelijke aanval op Iran in de loop van 2014. Er is 10 miljard shekels (2,9 miljard dollars) voor uitgetrokken. Deze opdracht is gegeven ondanks dat het Westen nu besprekingen voert met Iran. Netanjahoe en Ya'alon maken de laatste tijd al vaker opmerkingen in de media waaruit op te maken valt dat Israël eenzijdig Iran gaat aanvallen.

Nucleair overleg begint in New York
Nucleaire experts uit Iran en de zes wereldmachten beginnen op 5 mei 2014 een week lang besprekingen om een permanent akkoord te bereiken inzake het nucleaire programma van Iran. Op 13 mei wordt in Wenen op ministerieel niveau gesproken. Deze week zullen nucleaire inspecteurs Iran bezoeken. Het gaat om een uranium mijn en een uranium proces faciliteit in Ardakan en Yazd. Iran zegt dat alle zeven maatregelen die in februari overeengekomen zijn vervuld. Afgelopen november is Iran gestopt met de verrijking van uranium tot 20 procent. Dit in ruil voor verlichting van de sancties. Teheran heeft ook afgesproken om de helft van de bestaande 20 procent verrijkt uranium voorraden te verdunnen tot het 5 procent niveau en de rest om te zetten in oxide, dat zeer moeilijk te gebruiken is voor het maken van bommen.

Iran dreigt opnieuw uranium te verrijken tot 20%
Als op 20 juli geen deal is bereikt tussen Iran en de zes wereldmachten dan dreigt Iran opnieuw uranium tot 20% te verrijken, zo wordt bekend op 13 mei 2014. Er zijn verschillen van mening over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben.

Iran zegt een Israëlische drone boven Iran te hebben neergeschoten
Iran beweert op 24 augustus 2014 een Israëlische drone te hebben neergehaald. Deze vloog in de richting van de nucleaire reactor van Natanz. De drone kon niet door de radar worden opgemerkt. De Revolutionaire Garde heeft het onbemande toestel met een grond-luchtdoelraket neergehaald. Israël heeft geen commentaar gegeven. Mocht het verhaal kloppen dan zou het gaan om een Heron of Heron TP die lange afstanden kunnen afleggen. In 2011 en 2012 zouden Amerikaanse drones zijn neergehaald. Iran heeft de technologie gebruikt voor haar eigen defensie industrie.

Iran wil in ruil voor steun in de strijd tegen IS meer flexibiliteit inzake haar nucleaire programma
Iran wil in ruil voor steun in de strijd tegen IS meer flexibiliteit inzake haar nucleaire programma. Het verzoek op 21 september 2014 maakt duidelijk hoe moeilijk het is voor het Westen om besprekingen over het nucleaire programma van Iran gescheiden te houden van andere regionale kwesties in het Midden-Oosten: Irans invloed in Syrië en haar strijd tegen IS. Iran zendt tegenstrijdige signalen uit. Ayatollah Khamenei heeft eerder gezegd niet te willen samenwerken met de VS in de strijd tegen IS. Maar op de achtergrond zegt Iran bereid te zijn de VS te helpen zij het niet op het strijdtoneel. John Kerry zei vrijdag dat Iran een rol te spelen heeft in de strijd tegen IS. Het Westen wil echter de besprekingen over het nucleaire programma gescheiden houden. Er is nog onenigheid tussen het Westen en Iran over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben. Iran wil alle 19.000 centrifuges houden terwijl het slechts een klein aantal operationeel heeft. De VS wil slechts een paar duizend centrifuges toestaan zodat Iran geen atoombom kan produceren. Andere onderwerpen van gesprek zijn de duur van de deal, een tijdschema voor het beëindigen van de sancties, en het lot van een onderzoeksreactor die aanzienlijke hoeveelheden plutonium voor een atoombom zou kunnen opleveren.

Twee doden bij explosie in een nucleaire faciliteit van Iran
Volgens de Iranian Students News Agency heeft op 6 oktober 2014 een ontploffing plaatsgevonden in een Iraanse nucleaire faciliteit. Het zou om de nucleaire faciliteit van Parchin gaan. Er zouden twee doden bij de ontploffing zijn gevallen. De BBC meldt ook dat een pro-oppositie groep melding maakt van de ontploffing. Deze was op grote afstand te zien. Parchin is de nucleaire faciliteit waarvan Israël vermoedt dat Iran hier kernwapens probeert te maken.

"Nucleaire dreiging van Iran vijf keer groter dan eerder werd gedacht"
Volgens een bericht in de Sunday Times op 9 november 2014 heeft Iran vijf keer zoveel geavanceerde centrifuges, die in staat zijn nucleaire wapens te maken, dan voorheen werd gedacht. Dit vertelt een voormalig plaatsvervangend hoofd van de IAEA, Olli Heinonen. Het gaat om 5000 geavanceerde IR-2m centrifuges. Ze staan op andere locaties dan Natanz en Fordow. Een akkoord tussen de wereldmachten en Iran moet leiden tot toegang van alle nucleaire fabrieken door IAEA, anders heeft zo'n akkoord volgens Heinonen geen enkele waarde. Het alarmerend nieuws komt twee dagen na een IAEA rapport waarin staat dat Iran faalt sleutelvragen te beantwoorden over haar nucleaire programma. Het is de bedoeling dat op 24 november 2014 een deal wordt gesloten tussen Iran en de wereldmachten.

Gesprekken tussen Iran en de wereldmachten worden met 7 maanden verlengd
Op 24 november 2014 werd bekend dat de gesprekken over Irans nucleaire programma met 7 maanden worden verlengd. Op 1 maart 2015 moet een deal zijn gesloten en op 1 juli 2015 een definitief akkoord. Israël heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Iran probeert tijd te kopen om door te kunnen gaan met het bouwen van nucleaire kernkoppen. Het Westen zegt echter dat een akkoord dichtbij is. Iran wil overigens bij een eindakkoord opheffing van alle sancties, terwijl de VS slechts geleidelijke opheffing wil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!