InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS? Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Laatste ontwikkelingen

Vanaf begin 2014 gaan we regelmatig voor u de laatste ontwikkelingen bijhouden. Er wordt veel gezegd en geschreven over deze kwestie. Veel informatie hoort bij de propagandaoorlog die gevoerd wordt tussen het Westen (Israël) en Iran. Niemand weet precies of en zo ja wat er gaat gebeuren (er gebeurt overigens al wel veel op het gebied van economische sancties). Er kan een militaire aanval plaatsvinden vanuit de lucht maar het is evengoed mogelijk dat acties worden ondernomen door commandotroepen. Ook kunnen onderzeeërs ingezet worden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om iets te doen met computervirussen (wat mogelijk al gebeurd is - Stuxnetvirus). Hierbij hoeven niet alleen kerncentrales te worden aangevallen maar kunnen ook andere vitale onderdelen van de Iraanse samenleving platgelegd worden zodat chaos in Iran gecreëerd wordt. Mogelijk kan het Westen profiteren van de Iraanse oppositie door een soortgelijke opstand zoals in andere Arabische landen is gebeurd.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

December 2019

15 december 2019
Iran zegt dat het de tweede cyberaanval in minder dan een week heeft uitgeschakeld
De Iraanse minister van Telecommunicatie heeft zondag aangekondigd dat het land een tweede cyberaanval in minder dan een week heeft onschadelijk gemaakt, dit keer ging het om de inlichtingen van de regering te bespioneren. Mohammad Javad Azari Jahromi zei in een kort Twitter-bericht dat de vermeende aanval 'werd geïdentificeerd en onschadelijk gemaakt door een cybersecurity-schild' en dat de "servers werden geïdentificeerd en de hackers ook werden gevolgd". Hij werkte het niet uit. Afgelopen woensdag vertelde Jahromi het officiële persbureau IRNA dat een "massale" en "overheids" cyberaanval ook gericht was op de elektronische infrastructuur van Iran. Hij gaf geen bijzonderheden over de vermeende aanval, behalve om te zeggen dat deze ook was onschadelijk gemaakt en dat een rapport zou worden vrijgegeven.

12 december 2019
VS slaat Iran met nieuwe sancties, hoopt op dialoog tussen gevangenen
De regering-Trump heeft op woensdag Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran. Ze voegen ook een laag nieuwe straffen toe aan een eerder gesanctioneerde Iraanse luchtvaartmaatschappij, Mahan Air, die ervan wordt beschuldigd wapens te sturen naar Iraanse proxy's in Libanon en Jemen, en drie van haar verkoopagenten. De maatregelen zijn aangekondigd door de Schatkist en het ministerie van Buitenlandse Zaken en zullen buitenlandse bedrijven en regeringen die zaken doen met de beoogde entiteiten zelf sancties opleggen, waaronder een bevriezing van alle activa die ze in Amerikaanse rechtsgebieden hebben.

11 december 2019
Iran omzeilt Amerikaanse sancties of overwint ze door middel van gesprekken
Iran zal Amerikaanse sancties overwinnen door ze te omzeilen of door onderhandelingen, en het zal zijn rode lijnen niet overschrijden in gesprekken met aartsvijand Washington, zei president Hassan Rouhani woensdag. "De regering is vastbesloten om (de vijand) te verslaan door de Amerikaanse sancties te omzeilen ... of via verschillende middelen, waaronder gesprekken, maar we zullen onze rode lijnen niet overschrijden," citeerde het semi-officiële Iraanse persbureau ISNA Rouhani. In een zeldzame samenwerking tussen Teheran en Washington hebben de Verenigde Staten en Iran elk zaterdag een gevangene vrijgelaten. Washington zei dat het hoopvol was dat de gevangenenruil zou leiden tot de vrijlating van andere Amerikanen die in Iran werden vastgehouden en dat het een teken was dat Teheran bereid was andere kwesties te bespreken. Iran heeft Xiyue Wang vrijgelaten, een Amerikaans staatsburger die drie jaar op spionage was vastgehouden, terwijl de Verenigde Staten de Iraanse Massoud Soleimani vrij lieten, die te maken hadden gehad met het overtreden van Amerikaanse sancties tegen Teheran. Iran zei maandag dat er ongeveer 20 Iraniërs in de Verenigde Staten gevangen zijn gezet in zaken die verband houden met sancties.

Iran zegt dat het 'zeer grote' buitenlandse cyberaanvallen verijdelde
Iran heeft een grote cyberaanval op zijn infrastructuur verijdeld die werd gelanceerd door een buitenlandse regering, zei de minister van telecommunicatie woensdag twee maanden na berichten over een Amerikaanse cyberoperatie tegen het land. "We werden onlangs geconfronteerd met een zeer georganiseerde en door de overheid gesponsorde aanval op onze e-governmentinfrastructuur die ... werd afgestoten door het veiligheidsschild van het land," werd Mohammed Javad Azari-Jahromi, de minister van Iran voor communicatie en informatietechnologie, geciteerd door de semi -officieel persbureau Mehr.
"Het was een zeer grote aanval," zei Azari-Jahromi, eraan toevoegend dat details later zouden worden onthuld.

VS legt sancties op tegen Iraanse luchtvaartmaatschappij wegens proliferatie
De Verenigde Staten hebben woensdag sancties opgelegd aan de scheepvaart- en luchtvaartindustrie voor het transport van dodelijke hulp van Iran naar Jemen en proliferatie van massavernietigingswapens, zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo. Washington richtte zich op drie algemene verkoopagenten van Mahan Air over de rol die de luchtvaartmaatschappij heeft gespeeld in de verspreiding van massavernietigingswapens, zei hij, en op een Iraans scheepvaartnetwerk dat betrokken was bij het smokkelen van dodelijke hulp van Iran naar Jemen.

10 december 2019
Iran: 'Als Israël een fout maakt, zullen we Tel Aviv platleggen'
Morteza Ghorbani, een senior adviseur van de Iraanse Revolutionaire Garde-commandant Hossein Salami waarschuwde Israël dinsdag dat elke fout van zijn kant een heftige reactie van de Islamitische Republiek zal veroorzaken. "Als Israël een fout maakt, zelfs de kleinste, tegen Iran, zullen we Tel Aviv platleggen in vuil van Libanon," vertelde Ghorbani het Iraanse mediabureau Mizan. "Iran streeft niet naar nucleaire wapens en Israël is te klein om een fout met ons te maken."

Minister van Buitenlandse Zaken: Israël is niet de hulpeloze demonstranten in Iran en Irak
Minister van Buitenlandse Zaken Yisrael Katz heeft gereageerd op bedreigingen door een Iraanse functionaris om "Tel Aviv plat te leggen" en zei: "We zullen Iran niet toestaan nucleaire wapens te verkrijgen en als het de laatste optie is, zullen we militair optreden. Geen bedreiging zal ons afschrikken." Katz vervolgde: "Israël is niet de hulpeloze demonstranten in Iran en Irak afgeslacht door het regime van Ayatollah, en staat klaar om krachtig te reageren op elke dreiging of schade. Wat betreft Libanon? Hier wordt het echte gezicht van [Hezbollah-leider Hassan] Nasrallah onthuld als een compleet gezicht Iraanse volmacht en niet als verdediger van de belangen van Libanon."

Satellietbeelden onthullen: Iran graaft wapenopslagtunnel in Syrië
Een inlichtingenrapport dat dinsdag door ImageSat International (ISI) is gepubliceerd, onthult satellietbeelden die een tunneluitgraving tussen Syrië en Irak beschrijven die blijkbaar tot pro-Iraanse milities behoort. Naar schatting is dit een schuilplaats voor raketten en wapens - maar ook voor het smokkelen van apparatuur en strijdkrachten zonder de grens tussen Syrië en Irak te overschrijden.

9 december 2019
Russische Su-35-jets hielden eerder deze maand Israëlische gevechtsvliegtuigen boven Syrië tegen
Iraanse en Russische media meldden dat Russische Su-35's van de Russische Khmeimim-vliegbasis in Syrië waren opgestegen om eerder deze maand een vermeende Israëlische aanval nabij T-4 te onderscheppen. Het rapport, eerst online gezet in een blog op Avia en vervolgens opgepikt door de website Almasdar News en vervolgens Tasnim News in Iran beweerde dat de Su-35s probeerden Israëlische vliegtuigen boven Syrië te onderscheppen. De rapporten beweren dat "Israëlische jagers moesten vluchten van de Russische Su-35" en tegelijkertijd dat "Iran onbekende luchtverdedigingssystemen aan Syrië leverde." Het incident vond plaats bij T-4 of Tiyas-basis ten oosten van Homs in Syrië. De basis is een bekend doorvoerpunt voor Iraanse wapens en heeft Russisch personeel. Israël is er in het verleden van beschuldigd het gebied te hebben getroffen. In mei 2018 zei Ynet dat Israël een luchtaanval had uitgevoerd om een ​​Iraans 3e Khordad luchtverdedigingssysteem op T-4 te vernietigen. Syrië beweerde dat meer luchtaanvallen het gebied troffen in juni en juli van dit jaar en september vorig jaar.

De sociale media-campagne van Netanyahu heeft het imago van Israël in Iran nieuw leven ingeblazen
Een van de grootste nalatenschappen van premier Benjamin Netanyahu blijft ongezien voor de meeste Israëli's en de wereld: hij heeft Israël populair gemaakt in Iran! Het begon allemaal met de videocampagne van Netanyahu op sociale media, die samenviel met de snelle achteruitgang van de populariteit van de Islamitische Republiek. In een reeks sociale media-video's sprak Netanyahu rechtstreeks met het Iraanse volk met Farsi-ondertitels, en de video's werden viraal op sociale media en berichten-apps onder Iraanse gebruikers. In deze video's benadrukte Netanyahu zijn verlangen om in vrede en samenwerking met het Iraanse volk te leven. Hij sprak over de rijke en grote geschiedenis van Iran. In een video schetste hij de wateruitdagingen van Iran en verklaarde hij dat hij informatie naar Iraniërs op sociale media zal gaan sturen over hoe deze uitdagingen het beste met minimale middelen kunnen worden overwonnen. Het belangrijkste punt dat Netanyahu had, was echter dat het regime in Iran het grootste obstakel is voor de vooruitgang van het Iraanse volk door te benadrukken hoe succesvol Iraniërs overal elders zijn, maar niet in Iran. Deze campagne resoneerde met veel Iraniërs. Bewijs voor deze claim is het commentaar van Farsi op sociale media. Iraniërs gebruiken Instagram meer dan enig ander sociaal medium, en dat is waar ze het meeste van hun nieuws ontvangen. Elke keer als er een verhaal over Israël is, zijn de meeste reacties lovend over Netanyahu en Israël. In het commentaargedeelte van verhalen over de aanval van Israël op de IRGC-bases in Syrië, zijn er veel opmerkingen, zoals: "Goed, bedankt!" Of "Oké, maar kun je de IRGC in Iran alsjeblieft treffen?" Of aanbevelingen voor doelen in Iran, dat is meestal de woonplaats van Khamenei. Als ik met Iraniërs in Iran praat, klagen ze niet langer dat Israël Palestijnen mishandelt. Ze zien een bondgenoot in Israël. De vijand van hun vijand is een vriend.

Iran klaar voor volledige gevangenenruil, 'bal ligt bij het Amerikaanse hof ', zegt Zarif
Minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif zei maandag dat Iran klaar is voor een volledige uitwisseling van gevangenen met de Verenigde Staten, hij twitterde: "De bal ligt in het Amerikaanse gerechtshof". "Na onze gijzelaar deze week terug te hebben gekregen, volledig klaar voor uitgebreide uitwisseling van gevangenen," zei Zarif.

8 december 2019
Iran zegt dat het nieuwe centrifuges zal onthullen
Iran onthulde volgens Reuters zaterdag een nieuwe generatie centrifuges voor uraniumverrijking, zei het plaatsvervangend hoofd van het nucleaire agentschap van Iran, Ali Asghar Zarean. "In de nabije toekomst zullen we een nieuwe generatie centrifuges onthullen die in eigen land worden gemaakt," zei Zarean, zonder verdere details te verstrekken.

Met of zonder de Europese landen zal Israël Iran geen enkele gelegenheid bieden om kernwapens te ontwikkelen
Premier Binyamin Netanyahu begon de wekelijkse kabinetsvergadering zondag door de Iraanse dreiging aan te pakken. "De afgelopen week had ik belangrijke gesprekken met Amerikaanse en Russische leiders. Centraal in al deze gesprekken stond één probleem - Iran," zei Netanyahu. "Iran zet zijn agressie voort in het Midden-Oosten. Gisteren was er een bloedige aanval in Irak tegen demonstranten. Er zijn aanwijzingen dat deze moorddadige aanval werd uitgevoerd door afgezanten van de Iraanse Revolutionaire Garde," voegde de premier toe. "Op dit moment, in het licht van deze moorden, moet de druk op Iran worden geïntensiveerd en dit is wat ik de Europese landen opdraag te doen. Met of zonder de Europese landen zal Israël Iran geen enkele gelegenheid bieden om kernwapens te ontwikkelen.

Syrische rechtengroep: ten minste 5 doden in pro-Iraanse milities langs de grens tussen Irak en Syrië
Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei zondag dat minstens vijf mensen waren gedood in een nachtelijke luchtaanval op pro-Iraanse milities langs de grens tussen Irak en Syrië.

6 december 2019
Trump ontkent rapporten dat hij meer troepen naar Midden-Oosten zal sturen
De Amerikaanse president Donald Trump ontkent rapporten dat hij van plan is om duizenden troepen naar het Midden-Oosten te zetten en noemt het nepnieuws. Eerder vertelde John Rood, onderminister van defensiebeleid, aan senatoren dat minister van Defensie Mark Esper "van plan is wijzigingen aan te brengen" in het aantal troepen dat in de regio wordt ingezet. De beraadslagingen van de troepen volgen sinds het voorjaar verschillende beslissingen om de Amerikaanse aanwezigheid in het Midden-Oosten te versterken vanwege een reeks maritieme aanvallen en bomaanslagen in Saoedi-Arabië die de VS en anderen Iran de schuld hebben gegeven.

5 december 2019
Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zeggen dat Iran de VN-oproep trotseerde door nucleaire ballistische raketten te ontwikkelen
Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zeiden woensdag dat Iran nucleaire raketten heeft ontwikkeld die indruisen tegen een oproep van de VN-Veiligheidsraad aan Teheran om geen enkele activiteit met betrekking tot dergelijke raketten te ondernemen, meldde The Associated Press. Ambassadeurs van de drie Europese landen drongen er bij VN-secretaris-generaal Antonio Guterres op aan in een brief de Raad in zijn volgende rapport te informeren dat de ballistische raketactiviteit van Iran "inconsistent" is met de oproep in een resolutie van de raad waarin de nucleaire deal van 2015 met Iran wordt onderschreven. De AP citeerde vier voorbeelden van Iraanse nucleaire raketten, volgens AP. Iran heeft de afgelopen jaren continu ballistische raketten getest, tot grote ontsteltenis van de VS, die zegt dat de ballistische raketproeven van Iran een schending zijn van resolutie 2231 van de VN-Veiligheidsraad, waarin de nucleaire deal van 2015 werd vastgelegd. De resolutie zegt dat Iran wordt "opgeroepen" om tot acht jaar niet te werken aan ballistische raketten die zijn ontworpen om kernwapens te leveren. Iran ontkent echter dat zijn ballistische rakettests deze resolutie schenden. President Hassan Rouhani heeft in het verleden benadrukt dat Iran raketten zal blijven produceren voor zijn verdediging en beschouwt dat niet als een schending van internationale overeenkomsten.

Iran zegt dat de brief van de EU-mogendheden aan de VN een demonstratie is van 'miserabele incompetentie'
Iran zei donderdag dat de brief van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland aan de VN-Veiligheidsraad die Teheran beschuldigt van het hebben van nucleaire ballistische raketten hun "ellendige incompetentie" toonde bij het nakomen van hun verplichtingen aan de nucleaire deal van 2015. "De laatste E3-brief aan de UNSG over raketten is een wanhopige leugen om hun miserabele incompetentie te verdoezelen bij het voldoen aan het absolute minimum van hun eigen JCPOA-verplichtingen," twitterde minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif.

Iran zegt dat het programma voor ballistische raketten zal doorgaan - tweet
Iran zei donderdag in een brief aan de Verenigde Naties dat het vastbesloten is om door te gaan met zijn betwiste ballistische rakettenprogramma, volgens een kopie van de brief getwitterd door minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif.
"Iran is vastbesloten zijn activiteiten met betrekking tot ballistische raketten en ruimtelanceervoertuigen resoluut voort te zetten", schreef de VN-gezant Majid Takhte Ravanchi in de brief. De Britse, Duitse en Franse ambassadeurs riepen woensdag secretaris-generaal Antonio Guterres op in een brief om de Veiligheidsraad in zijn volgende rapport te informeren dat het raketprogramma van Iran "inconsistent" was met een VN-resolutie die de nucleaire deal tussen Iran had goedgekeurd en zes wereldmachten.

Rapport: Irans wapenmagazijn aan grens Syrië-Irak aangevallen
Een wapenmagazijn van de Iraanse Revolutionaire Garde aan de grens tussen Syrië en Irak is aangevallen, meldt Saoedische pers Al-Arabië. Het is onduidelijk wie achter de gerapporteerde aanval zit.

Netanyahu ontmoet Pompeo en roept op tot strengere sancties tegen Iran
Premier Benjamin Netanyahu prijst de zware Amerikaanse sancties tegen Iran en zegt dat de financiële druk zich keert tegen de invloed van Teheran in de hele regio en riep op tot nog krachtiger actie. Netanyahu zei vóór zijn ontmoeting met de Amerikaanse staatssecretaris Mike Pompeo: "Het eerste onderwerp dat ik aan de orde zal stellen is Iran, het tweede onderwerp is Iran en dus ook het derde." Hij voegt eraan toe: "Iran verhoogt momenteel zijn agressie. We zijn actief bezig deze agressie tegen te gaan."

VS: We hebben Iraanse raketonderdelen in beslag genomen op weg naar Jemen
Amerikaanse functionarissen zeggen dat de Amerikaanse marine een "aanzienlijk" aantal Iraanse raketcomponenten in beslag heeft genomen op weg naar Houthi-rebellen in Jemen. De functionarissen zeiden dat dit de eerste keer was dat dergelijke raketonderdelen in beslag werden genomen op weg naar Jemen. De raketonderdelen zijn afgelopen woensdag op een boot onderschept in de Noord-Arabische Zee door Amerikaanse marine- en kustwachtfunctionarissen, aldus de functionarissen.

Iran zou naar verluidt ballistische raketten naar Irak verplaatsen
Iran heeft in het geheim in Irak ballistische raketten voor de korte afstand verborgen die Israëlische, Amerikaanse en Saoedische doelen kunnen raken. Amerikaanse defensie- en inlichtingenfunctionarissen vertelden de New York Times dat de Amerikaanse afschrikking faalde toen Iran de onrust van Irak verzilverde.

VS: Iran heeft mogelijk meer dan 1.000 gedood in recente protesten
Een hoge functionaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Iraanse troepen mogelijk meer dan 1.000 mensen hebben gedood als reactie op recente protesten die het land hebben getroffen. Speciale vertegenwoordiger voor Iran Brian Hook haalde niet-gespecificeerde rapporten aan en verstrekte geen bewijs van het dodental. Amnesty International zei onlangs dat meer dan 200 mensen werden gedood in de recente onrust over economische tegenspoed.

4 december 2019
Iran: Onderhandelingen met VS nog steeds relevant - als sancties worden opgeheven
De Iraanse president Hassan Rouhani zei woensdag dat zijn land nog steeds klaar is om met de Verenigde Staten te onderhandelen, maar op voorwaarde dat de sancties die aan Teheran zijn opgelegd wegens het verminderen van zijn engagement voor de nucleaire overeenkomst van 2015, worden opgeheven.

Irans Rouhani roept op tot vrijlating van onschuldige, ongewapende demonstranten
De Iraanse president Hassan Rouhani riep woensdag voor de vrijlating van alle ongewapende en onschuldige mensen die werden vastgehouden tijdens protesten tegen prijsstijgingen van benzine, na twee weken van gewelddadige botsingen. De onrust, die begon op 15 november nadat de regering de brandstofprijzen abrupt met maar liefst 300% had verhoogd, breidde zich uit naar meer dan 100 steden en dorpen en werd politiek omdat jonge en arbeidersklasse demonstranten eisten dat de leiders van de kerkleden aftraden. "Religieuze en islamitische clementie moet worden getoond en die onschuldige mensen die protesteerden tegen prijsstijgingen van benzine en niet gewapend waren ... zouden moeten worden vrijgelaten", zei Rouhani in een toespraak op televisie.

Netanyahu: Europa steunt de tirannen van Iran
Premier Binyamin Netanyahu prees president Donald Trump voor het opleggen van “enorme” sancties aan Teheran, terwijl hij de Europese leiders bestrafte voor het meedoen aan inspanningen om Iran te helpen Amerikaanse sancties te vermijden. "President Trump heeft enorme druk en sancties op Iran gelegd," vertelde Netanyahu aan verslaggevers. "We zien het Iraanse rijk wankelen. We zien demonstraties in Teheran, demonstraties in Bagdad, demonstraties in Beiroet, en ik denk dat het belangrijk is om de druk tegen de Iraanse agressie te vergroten. We zien ook dat Iran vooruit wil marcheren met de ontwikkeling van nucleaire bommen en de ontwikkeling van ballistische raketten.”

Senior ambtenaar Pentagon: Iran zou agressieve actie kunnen ondernemen
John Rod, de nr. 3 functionaris in het Pentagon, waarschuwde dat Iran in de nabije toekomst 'agressieve actie' zou kunnen nemen, terwijl de spanningen tussen Iran en de VS escaleren. "Er zijn aanwijzingen dat Iran in de toekomst agressieve actie zou kunnen ondernemen", zei Rod woensdag tegen verslaggevers. Hij ging niet in op het soort agressieve actie dat het Pentagon verwachtte. De verklaring van Rod komt wanneer Iran massale protesten tegenkomt die worden veroorzaakt door een door de overheid bestelde stijging van de brandstofprijzen. Volgens Amnesty International zijn meer dan 200 burgers gedood in een gewelddadig optreden tegen demonstranten

3 december 2019
Iraanse staatstelevisie zegt dat 'relschoppers' neergeschoten en gedood zijn te midden van protesten
De Iraanse staatstelevisie erkent vandaag dat de veiligheidstroepen 'relschoppers' hebben doodgeschoten te midden van recente protesten over de piek in de door de overheid ingestelde benzineprijzen - de eerste keer dat autoriteiten enige vorm van verantwoording hebben aangeboden voor het geweld dat zij gebruikten om de demonstraties in de kop te drukken. De erkenning kwam in een televisie uitzending dat internationale Farsi-taalkanalen bekritiseerde voor hun berichtgeving over de crisis, die begon op 15 november. Amnesty International zei maandag dat het gelooft dat minstens 208 mensen zijn gedood in de protesten en het harde optreden dat daarop volgde. De missie van Iran bij de Verenigde Naties betwistte Amnesty's bevindingen begin dinsdag, hoewel het geen bewijs bood om zijn bewering te ondersteunen.

Trump zegt dat Iran duizenden vermoordt wegens protest
De Amerikaanse president Donald Trump zei dinsdag dat Iran duizenden mensen vermoordde wegens protest en drong er bij de wereld op aan meer op te letten. Verstoringen in Iran begonnen half november door stijgingen van de benzineprijzen, maar werden al snel politiek, met demonstranten die de verwijdering van de topleiders van het land eisten in misschien wel de grootste anti-regeringsprotesten in de 40-jarige geschiedenis van de Islamitische Republiek. "Iran vermoordt op dit moment misschien duizenden en duizenden mensen, omdat ze daarom internet afsnijden zodat mensen niet kunnen zien wat er aan de hand is," zei Trump tijdens een bezoek aan Londen voor een NAVO-top. "Niet alleen kleine aantallen die slecht zijn, grote aantallen die echt slecht zijn, en echt grote aantallen ... Het is iets verschrikkelijks en de wereld moet kijken."

Rusland, Iran en China houden op 27 december marine-oorloggames
Rusland, Iran en China houden op 27 december gezamenlijke marine-oorloggames. Het Russische persbureau TASS citeerde dinsdag een senior Iraanse marine-functionaris. TASS rapporteerde niet waar de oefeningen zouden worden gehouden.

2 december 2019
Trump, Netanyahu bespreken de Iraanse dreiging
De Amerikaanse president Donald Trump sprak zondag met premier Binyamin Netanyahu, zei woordvoerder Judd Deere van het Witte Huis. "De leiders bespraken de dreiging van Iran, evenals andere kritieke bilaterale en regionale kwesties," twitterde hij. Eerder op zondag bracht Netanyahu een video uit waarin hij Europese leiders bekritiseerde over hun inspanningen om Iran te helpen Amerikaanse sancties te omzeilen, zeggend dat de landen "zich moeten schamen" voor het helpen van Teheran, terwijl de Islamitische Republiek dodelijk geweld gebruikt om de anti-regering te bestrijden protesten. Netanyahu sprak zich uit nadat zes andere Europese landen toetraden tot het in Parijs gevestigde instrument ter ondersteuning van handelsbeurzen (INSTEX), een systeem dat is opgezet door Europese mogendheden om Iran weer in overeenstemming te brengen met de nucleaire deal van 2015 door een mechanisme te bieden om Amerikaanse sancties tegen Teheran te omzeilen. Netanyahu drong er bij Europese leiders op aan om zich bij de VS aan te sluiten en sancties op te leggen aan Teheran. “Nu is het tijd om van koers te veranderen. Nu is het tijd om de druk op Iran op te voeren, niet om ze te verminderen. Dit is het moment om de Verenigde Staten te vergezellen en de sancties tegen Iran te verhogen. Tegen degenen die voorstander zijn van de verzoening van Iran, zeg ik dit: de geschiedenis en je eigen volk zullen je hard beoordelen. Verander nu van koers," zei hij.

Commandant IRGC: Onze raketten zijn gericht op 21 Amerikaanse bases
Generaal Allahnoor Noorollahi, een topadviseur van de commandant van het Iraans Revolutionair Garde (IRGC) Officiers College, zei afgelopen vrijdag in een toespraak in Bushehr dat 21 van de Amerikaanse bases in de regio doelen vormen voor de raketten van Iran. Bewerend dat de NAVO zei dat Iran 20.000 raketten per dag kan lanceren, suggereerde generaal Noorollahi dat Iran nog grotere capaciteiten heeft, en hij zei dat Iran zich heeft voorbereid op 'de grootste oorlog tegen de grootste vijand'. Hij benadrukte dat de vijand van Iran de Verenigde Staten is en citeerde een toespraak van Supreme Leader Ali Khamenei waarin Khamenei dreigde Haifa en Tel Aviv te vernietigen als Israël een "fout" zou maken. De toespraak, uitgezonden op Bushehr TV, werd gehouden op een evenement ter herdenking van 40 jaar sinds de oprichting van de Basij en werd vertaald door het Midden-Oosten Media en Research Institute (MEMRI).

1 december 2019
Zes Europese landen kondigen de intentie aan om lid te worden van INSTEX
Afgelopen vrijdag hebben zes Europese landen hun intentie aangekondigd om lid te worden van INSTEX - een mechanisme dat is ontworpen om Iran in staat te stellen Amerikaanse sancties te omzeilen. België, Denemarken, Finland, Nederland, Noorwegen en Zweden hadden geen slechtere timing kunnen kiezen. De honderden onschuldige Iraniërs vermoord tijdens de laatste ronde van protesten rollen in hun graven. Israël vraagt deze Europese landen - welke boodschap verstuurt u naar het Iraanse volk? Zou het niet effectiever en ethischer zijn om de regeringsfunctionarissen aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor de moord op onschuldige burgers? Hoe moeten het Iraanse regime en de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) dit gebaar begrijpen?

Netanyahu beschuldigt Europa ervan blind te zijn voor de misdaad van Iran in het Midden-Oosten
Premier Benjamin Netanyahu viel zondag de Europese leiders aan voor hun lakse behandeling van misdaden begaan door Iran in het Midden-Oosten. "Terwijl de Iraniërs en hun medeplichtigen honderden mensen in het hele Midden-Oosten afslachten - in Teheran, Bagdad en Beiroet - haasten de Europese landen zich om meer concessies te doen aan Teheran," zei Netanyahu.
Netanyahu riep deze landen op zich aan te sluiten bij de toenemende druk en sancties tegen de Islamitische Republiek zoals de Verenigde Staten deden.

Ontwikkelingen in 2019 tot en met november

Bolton probeerde een plan voor te bereiden om Iran aan te vallen
Het Witte Huis heeft het Amerikaanse Ministerie van Defensie een paar maanden geleden gevraagd een plan te presenteren om Iran aan te vallen, meldde de Wall Street Journal op 13 januari. De Amerikaanse National Security Advisor John Bolton deed een beroep op het ministerie van Defensie en het ministerie van Buitenlandse Zaken in Washington en vroeg hen om voorstellen te formuleren voor een militaire reactie tegen Iran, aldus de krant. De achtergrond van het verzoek was volgens het rapport de mortelaanval in september die landde in de buurt van de Amerikaanse ambassade in Bagdad.

Pompeo: VS zal niet tussenbeide komen als Israël de Iraanse strijdkrachten in Irak aanvalt
RT meldde op 17 januari dat een bron in de Iraakse regering zei dat de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo premier Adil Abdul-Mahdi op de hoogte bracht dat de Verenigde Staten niet zouden ingrijpen als Israël doelen van de door Iran gesteunde volksmobilisatiekrachten in Irak zou aanvallen. Adil Abdul-Mahdi drukte zijn ontevredenheid uit en maakte duidelijk dat een dergelijke stap ernstige gevolgen zou hebben voor de regio.

'Iran probeerde Israël een bericht te sturen met Golan-aanval'
Op 21 januari zei IDF woordvoerder brigadegeneraal Ronen Manelis dat de aanval van Iran op Noord-Israël een serieuze escalatie was in de aanvallen van de Islamitische republiek op de Joodse staat, bewerend dat de aanval bedoeld was om een ​​'boodschap' naar Israël te sturen. "Iran exploiteert Syrië voor hun eigen activiteiten," zei Manelis, eraan toevoegend dat "de schietpartij van gisteren [op de Golan] gericht was op burgers en soldaten." Zondag onderschepte het mobiele luchtverdedigingssysteem van de IDF, bekend als de Iron Dome, een raket uit Syrië over de noordelijke Golanhoogte van Israël, in het Hermon-gebied. Volgens Manelis kwam de aanval uit een gebied dat normaal niet wordt gebruikt door Iraanse troepen. "De raket werd afgeschoten op een afstand van een tiental kilometer van de grens (in het gebied van Damascus) in een gebied waar Iraanse troepen niet opereren. Het projectiel was een standaard Iraanse raket, afgevuurd door Iraniërs en het enige doel was om burgers en soldaten te raken." Manelis beweerde ook: "De Iraniërs hebben het evenement al lang gepland en waren gericht op de noordelijke Golan waar zowel burgers als militaire installaties zijn." "De Iraniërs proberen de operationele patronen van de luchtmacht te veranderen en probeerden een boodschap over te brengen naar Israël toen zij de raket op Israël lanceerden," zei de woordvoerder van het IDF. "Ze hebben de operatie voor lange tijd gepland. Er is een verandering in het gedragspatroon van alle factoren in het gebied."

'We zijn bereid om Israël te elimineren'
Iran is voorbereid op een cataclysmisch laatste gevecht met Israël, zei een hoge Iraanse militaire leider op 21 januari, na de laatste escalatie tussen de twee landen. "We zijn voorbereid op de beslissende strijd tegen Israël, die zal leiden tot de eliminatie ervan", zei Aziz Nasirzadeh, de bevelhebber van de Iraanse luchtmacht, volgens Al Jazeera op maandagochtend, enkele uren nadat de Israëlische strijdkrachten het regime van Iran en Assad hadden getroffen posities in Syrië. Iraanse troepen vuurden zondag een raket af in Noord-Israël, die werd onderschept door het Israëlische Iron Dome anti-raketsysteem. Eerder op de dag kondigde Syrië aan dat zijn luchtverdedigingssystemen een Israëlische luchtaanval hadden onderschept in het zuiden van het land. Het Russische leger beweerde dat Syrische lucht-lucht-systemen, geleverd door Rusland, zeven Israëlische raketten hadden afgevuurd op doelen in Syrië. In reactie op de raketaanval troffen de Israëlische strijdkrachten echter meerdere Iraanse en Syrische doelwitten, waarbij naar verluidt elf soldaten om het leven kwamen. Na de aanval op Noord-Israël heeft het Israëlische leger opdracht gegeven de Hermon vlakbij de Syrische grens te sluiten voor bezoekers. IDF-troepen in de Golan zijn op verhoogde waakzaamheid geplaatst, meldde Hadashot 12.

Iraanse stafchef: we gaan van verdediging naar aanval
De stafchef van het Iraanse leger, Mohammad Bagheri, waarschuwde op 28 januari dat zijn land zou overgaan van een defensief beleid naar een aanvalstactiek als zijn nationale belangen bedreigd zouden worden. Bagheri zei in een gesprek met verslaggevers dat Iran niet van plan was om een land aan te vallen, en benadrukte dat "onze verdedigingsstrategie is om de onafhankelijkheid, territoriale integriteit en nationale belangen van ons land te verdedigen."

CIA-chef: Iran houdt zich nog steeds 'technisch' gezien aan de nucleaire deal
Hoofd van de Amerikaanse centrale inlichtingendienst Gina Haspel zei op 29 januari dat Iran zich nog steeds aan de voorwaarden van de nucleaire deal van 2015 houdt ondanks de terugtrekking van de VS uit de multinationale overeenkomst, meldt AFP. "Op dit moment zijn ze technisch gezien in overeenstemming" met het gezamenlijke alomvattende actieplan (JCPOA), vertelde Haspel aan de senaatsintelligentiecommissie. "Ik denk dat de meest recente informatie is dat de Iraniërs overwegen stappen te nemen die hun aanhankelijkheid aan JCPOA zouden verminderen, omdat ze druk proberen te uitoefenen op de Europeanen om de investerings- en handelsvoordelen te behalen die Iran hoopte te krijgen van de deal," zei ze. "Ze maken enkele voorbereidingen die hun vermogen om een stap terug te doen vergroten als ze die beslissing nemen," merkte ze op. "Maar we zien dat ze onderling discussiëren omdat ze niet de economische voordelen wisten waar ze op hoopten."

Netanyahu: Israël dwarsboomt dagelijkse Iraanse cyberaanvallen
Premier Benjamin Netanyahu zei op 29 januari dat Iran cyberaanvallen op de Israëlische infrastructuur "dagelijks" alleen probeert te laten verijdelen door de Joodse staat. "Iran valt Israël dagelijks aan", zei hij op de Cybertech-conferentie in Tel Aviv op dinsdag. "We volgen deze aanvallen, zien de aanvallen en dwarsbomen de aanvallen. In de afgelopen 24 uur heeft Iran gezegd dat het ons zal vernietigen en onze steden zal aanvallen met raketten. Ze maken geen indruk op ons omdat we onze kracht in verdediging en aanval kennen." Netanyahu raakte ook bezorgd over de kwetsbaarheid van luchtvaartmaatschappijen en zei dat ze kunnen worden aangevallen op 'honderd verschillende manieren'. Cyberaanvallen op vliegtuigen kunnen gebeuren via "grondbediening, interferentie, systemen binnen het vliegtuig en communicatie. Het is het meest kwetsbare systeem dat we hebben - dramatisch kwetsbaar. Maar alles vandaag is kwetsbaar en wordt aangevallen." De premier noemde ook een reeks statistieken die de nadruk legden op Israëlische prestaties in de cyberarena. Hij zei dat alle wereldwijde toptechnologiebedrijven grote kantoren hebben in Israël, waarbij sommige van die kantoren de omvang van hun oorspronkelijke hoofdkantoor in hun thuisland overschrijden. Netanyahu zei dat de kracht van Israël komt van "het benutten van onze defensie-industrie in de civiele cybersecurity-sector." Met 20% van de wereldwijde investeringen in cyberbeveiliging is Israël nu de nummer twee in het aantal cyberbeveiligingsbedrijven dat het host, voegde Netanyahu eraan toe. Een ander detail dat Netanyahu toevoegt, is dat ondanks het feit dat de VS 42 keer groter is dan Israël, het Nationale Veiligheidsagentschap van de VS minder dan 10 keer groter is dan dat van Israël. Ten slotte zei Netanyahu dat een sleutel tot snelle Israëlische cybergroei de regulering beperkt om grenzen aan creativiteit en internationale samenwerking te vermijden.

Senior Iraniër: raketten zijn gericht op Israël vanuit Libanon en Gaza
Generaal Ali Shamkhani, president van de Supreme National Security Council of Iran, wordt door de Iraanse balie van het Jerusalem Center for Public Affairs op 29 januari geciteerd: "Terwijl de zaken van corruptie op het punt staan ​​de Israëlische premier te verstikken, is het Israëlische kabinet een bron van informatie voor Iran geworden en zijn honderden kilometers tunnels gegraven onder de voeten van Netanyahu, hij creëert een onnodig geluid en beweert nog steeds dat zijn regime inlichtingen superioriteit geniet." Shamkhani verwees naar de recente pleidooien tegen voormalige minister Gonen Segev, die beschuldigd werd van spionage voor Iran. Shamkhani dreigde ook: "Precisieraketten zijn in de handen van de verzetsstrijders in Gaza en Libanon en ze zijn klaar om naar Israël te schieten als het een daad van domheid verricht." Het afvuren van raketten kan het leven in een hel veranderen." Hij voegde eraan toe dat Iran geen enkele bedreiging zou accepteren voor de realisatie van zijn plannen om het bereik en de precisie van zijn raketten te vergroten.

Iran verzendt 30 ton yellow cake naar de faciliteit in Isfahan
Iran heeft een grote partij van ontgonnen uranium "yellow cake" gestuurd voor verwerking voorafgaand aan verzending naar zijn belangrijkste verrijkingsfaciliteit. Het Iraanse staatspersbureau meldde op 30 januari zijn atomaire activiteiten op te voeren. Yellow cake, of uraniumerts, kan verder worden verwerkt tot verrijkt uranium om brandstof te maken voor kerncentrales, het Iraanse doel, of om materiaal te leveren voor atoombommen als het veel meer wordt verfijnd, waarvan het Westen vreest dat het de Islamitische Republiek ultieme doel is. Dertig ton yellow cake van een productie-installatie in de stad Ardakan in centraal Iran werd woensdag naar een uraniumconversiefaciliteit in Isfahan gestuurd, meldde het Islamic Republic News Agency (IRNA).

Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië lanceren een mechanisme voor handel met Iran
Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben op 31 januari officieel een Europees mechanisme opgezet om niet-dollarhandel met Iran te vergemakkelijken en Amerikaanse sancties te omzeilen, zeiden twee diplomaten donderdag. De EU heeft het systeem voorbereid, in feite een clearinginstituut dat gedurende maanden geen geld overmaakt in dollars tussen de EU en Iran, hoewel het vanwege technische details waarschijnlijk enkele maanden niet operationeel zal worden.

Rapport: Iran probeert via bots de Israëlische verkiezingen te beïnvloeden
Het Amerikaanse mediabedrijf Vocativ publiceerde op 1 februari een rapport over een toename van de aanwezigheid van bot accounts die vanuit Iran opereren en die automatisch reageren op evenementen door deze op sociale media te plaatsen in een poging het nationale discours in Israël te beïnvloeden. Het bedrijf nam contact op met de sociale netwerken en vroeg hen om te stoppen met wat lijkt op een georganiseerde Iraanse beweging. Volgens de analisten van Vocativ zijn er minstens 350 nep-Iraanse accounts actief op Facebook, Twitter en Telegram, waarvan de posten elke maand het potentieel hebben om een half miljoen Israëli's te bereiken. In de afgelopen paar maanden heeft Vocativ een informatiesysteem gebruikt om het web te scannen om te zoeken naar zoekwoorden op basis van de geografische locatie waar ze vandaan kwamen, evenals koppelingen tussen bots, waardoor ze naar de valse profielen kwamen. Hun algoritme bepaalde of het profiel echt of namaak was, onder andere door te onderzoeken of het profiel met regelmatige intervallen of in een ongewoon tempo werd gepost. Het algoritme, zo zeiden ze, kon ook ontdekken wie er achter de bots zat, met de meeste tweets en berichten gepost door de valse accounts teruggevoerd naar een Iraanse Engelstalige website genaamd Countdown 2040, die beweert dat Israel zal ophouden te bestaan tegen 2040. De onderzoekers vertelden Ynet dat de bots zich de afgelopen maanden bezighielden met zaken betreffende interne Israëlische aangelegenheden, maar de laatste weken vanwege de proclamaties van hoge Israëlische functionarissen over Iran, zijn de bots betrokken geweest bij zaken met betrekking tot de verschansing van Iran in Syrië. Het rapport stelt dat de bots aanvankelijk werden gebruikt om het Israëlisch-Palestijnse conflict in vuur en vlam te zetten, maar zodra verkiezingen werden aangekondigd, zullen ze zich richten op het beïnvloeden van hun uitkomst. Analisten stelden een toename van de botaccountsactiviteit met 783% vast sinds de verkiezingen werden uitgeroepen. Van de 350 geïdentificeerde Iraanse bot accounts waren er slechts 50 actief voorafgaand aan de aankondiging van de verkiezingen. Nadat de analisten de nep-accounts hadden ontdekt, begonnen ze hun manier van werken te onderzoeken en ontdekten dat ze op dezelfde manier werkten. Eerst openden de Iraniërs nep-accounts onder het mom van ogenschijnlijk legitieme nieuwswebsites zoals "The Hot News" of "Uncensored News." Vervolgens zetten ze een netwerk op van tientallen bot accounts die zich voordoen als willekeurige individuen wiens doel het delen, verspreiden en ondersteunen van de informatie was die werd verspreid door de fictieve nieuwssites. De volgende stap was het volgen van prominente Israëli's in de hoop dat ze hen in ruil daarvoor zouden volgen. Nadien openden ze Telegram-groepchats met duizenden Israëlische gebruikers met als doel hot topics te identificeren die het waard waren om op te focussen om te manipuleren. Vaak zouden de Iraniërs echte nieuwsberichten gebruiken en deze op een controversiële manier herformuleren om verdeeldheid te zaaien rond het onderwerp. Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten werd dezelfde methode van operaties door ogenschijnlijk Russische agenten gebruikt voorafgaand aan de verkiezingen van 2016 om het sociale weefsel van de natie evenals democratische instellingen en normen te ondermijnen. De bots richtten zich voornamelijk op rechtse trendseters en verspreidden tweets die bedoeld waren om reacties uit te lokken van de kiezers aan de rechterkant. Ze volgden onder meer de accounts van populaire Twitter-persoonlijkheden zoals Dery Azoulay, Delilah Moore, Ronit HaBibistit en Israel Bond. Vaak helpen legitieme gebruikers onbewust de verspreiding van Iraanse desinformatie te helpen. De Iraniërs openden ook fictieve Facebook-accounts waarmee ze contacten met Israëli's ontwikkelden en deze als vrienden toevoegden, waarmee ze hun valse accounts legitimeerden. Vervolgens sloten ze zich aan bij politiek gefocuste Facebook-groepen, waar ze hun verdeeldheidwekkende agenda naar voren brachten. De bots komen op tegen controverses die vaak worden gebruikt om Israël te mishandelen, zoals seksuele intimidatie, artikelen die Netanyahu bekritiseren, ongelijkheid in rijkdom, antidemocratische wetgeving, armoede in Israël, echtscheidingszaken, huiselijk geweld de ondermijning van het Hooggerechtshof en anderen . Dit is niet de eerste keer dat pogingen van Iran om invloed uit te oefenen op het Israëlische nationale discours zijn blootgelegd. Afgelopen september beweerde het Israëlische cyber-inlichtingenbedrijf ClearSky dat Iran een netwerk van valse nieuwssites over de hele wereld heeft, ook in Israël. Volgens hen is de Tel Aviv Times in feite een valse Iraanse website.

Facebook blokkeert de Iraanse manipulatiecampagne tegen Israël
Facebook kondigde op 1 februari aan dat het een nieuwe massale manipulatiecampagne heeft beëindigd, geregisseerd door Iran en gericht tegen vele landen, waaronder Israël, de tweede in een paar maanden. Het sociale netwerk zei dat het 783 pagina's, groepen en accounts had verwijderd die de belangen van Iran op gevoelige kwesties zoals het Israëlisch-Palestijnse conflict, Syrië en Jemen bevorderden door valse Facebook-identiteiten te creëren. Een van de voorbeelden van verwijderde berichten van Facebook is een tekening met de opmerking: "Al Quds (Arabische naam van Jeruzalem) is de eeuwige hoofdstad van Palestina."

Iran onthult langeafstandskruisraketten op revolutie jubileum
Iran toonde op 3 februari een nieuwe kruisraket met een bereik van 1.300 km (800 mijl) op zaterdag tijdens vieringen ter gelegenheid van de verjaardag van de Islamitische Revolutie van 1979, zo meldde de staatstelevisie. Iran heeft zijn raketprogramma uitgebreid, met name zijn ballistische raketten, in weerwil van de oppositie van de Verenigde Staten en uitingen van bezorgdheid door Europese landen. Teheran zegt dat het programma puur defensief is. Later op zaterdag suggereerde een commandant van de hogere Revolutionaire Garde dat druk van Europese landen om te praten over het terugdringen van de ontwikkeling van ballistische raketten door Iran, Teheran ertoe zou kunnen brengen het uit te breiden tot voorbij de huidige limieten. Tijdens de onthullingsceremonie zei minister Amir Hatami van Defensie: "Deze kruisraket heeft een zeer korte tijd nodig voor zijn paraatheid en kan op een lage hoogte vliegen." De oppervlakte-oppervlak raket, genaamd Hoveizeh, is van de Soumar familie van kruisraketten, die Iran in 2015 aan zijn arsenaal heeft toegevoegd, zei Hatami. Westerse experts zeggen dat Iran vaak zijn wapencapaciteit overdrijft, hoewel er bezorgdheid bestaat over zijn langeafstandsraketten.Amirali Hajizadeh, hoofd van de afdeling lucht- en ruimtevaart van de Revolutionaire Garde, zei dat Iran de eerste problemen bij het produceren van straalmotoren voor kruisraketten had overwonnen en nu een volledig bereik van de wapens kon produceren. De website van het Ministerie van Defensie droeg een niet-gedateerde video die de Hoveizeh zou laten testen door een mobiele draagraket. Hij haalde Hatami aan door te zeggen dat de raket met succes op een afstand van 1.200 km doelen had geraakt.

EU waarschuwt Iran voor ballistische raketten
De Europese Unie (EU) verwelkomde op 5 februari het nieuwe mechanisme om handel te drijven met Iran zonder de Amerikaanse sancties te omzeilen, maar waarschuwde de Islamitische Republiek ook voor haar programma voor ballistische raketten, meldt AFP. In een verklaring over Iran die het onderwerp was van meer dan een week gekibbel in Brussel, herhaalde de EU haar toezegging om de nucleaire overeenkomst met Iran in 2015 te redden en richtte zij zich tot Washington om het pact op te geven en sancties opnieuw in te voeren. Het blok verwelkomde de creatie vorige week door Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland van een systeem om bedrijven in staat te stellen handel te drijven met Iran zonder inbreuk te maken op Amerikaanse sancties als essentieel voor het ondersteunen van legitieme zaken en zei dat het "besluit om dit werk te voltooien onwrikbaar is". Tegelijkertijd drong de VN er bij tal van Europese mogendheden op aan zich steeds meer zorgen te maken over het raketprogramma van Teheran, zich te mengen in verschillende conflicten in het Midden-Oosten en recente pogingen tot aanvallen op oppositiefiguren in de EU. De verklaring bekritiseerde de "levering door Iran van militaire, financiële en politieke steun aan niet-statelijke actoren in landen zoals Syrië en Libanon", aldus AFP. "De (EU) Raad maakt zich grote zorgen over de militaire betrokkenheid van Iran en de voortdurende aanwezigheid van Iraanse troepen in Syrië", zei hij.

IDF heeft de Iraanse aanval op het waarschuwingssysteem van het Thuis Front gedwarsboomd
Iran probeerde het waarschuwingssysteem van het Home Front Command te verstoren door middel van een cyberaanval, meldde Hayom op 7 februari. Het incident, dat meer dan een jaar geleden plaatsvond en werd gedwarsboomd door het cyberdefensiebataljon van de IDF, werd onthuld in een interview met de krant met brigadegeneraal Noam Sha'ar, die tot voor kort de leiding had over het cyberdefensiebataljon van de IDF. Deze aanval werd ontdekt na het volgen van een Iraanse groep die actief is in de cyberwereld. Het bleek dat de groep betrokken was bij acties tegen verschillende systemen in Israël, inclusief het ontdekkings- en waarschuwingssysteem. Het is een van de tientallen groepen die worden beheerd door de Iraniërs als onderdeel van hun cybernetwerk, dat wordt gerund door de Revolutionaire Garde met een jaarlijks budget van meer dan $ 1 miljard. In zijn interview, merkte Brig. Gen. Sha'ar op dat Iran aanzienlijke inspanningen levert in constante cyberaanvallen op militaire infrastructuur en apparatuur. In het afgelopen jaar alleen al heeft het verdedigingsbataljon 130 van dergelijke aanvallen gedwarsboomd, waarvan de meeste door Iran werden gedaan. "We zien constante Iraanse activiteit gericht op de Israëlische sfeer," zei Sha'ar. "Deze activiteit is meestal gericht op de meer blootgestelde delen van de IDF en we werken op verschillende manieren en methoden om schade aan onze netwerken te voorkomen." Een andere belangrijke aanval die door het cyberdefensieteam werd tegengewerkt was er een tegen het observatiesysteem van het centrale commando dat in heel Judea en Samaria was ingezet. Deze aanval, waarachter de Hamas-organisatie stond, had ook een aanzienlijk potentieel: als het lukte, hadden de aanvallers het verzamelen van informatie kunnen voorkomen, het voorkomen van aanvallen hebben belemmerd of het systeem hebben kunnen gebruiken om IDF-operaties te controleren en schade toe te brengen.

Iran onthult nieuwe ballistische raket
De Revolutionaire Garde van Iran heeft op 8 februari een nieuwe ballistische raket onthuld met een bereik van 1.000 kilometer, meldde AFP, daarbij verwijzend naar het officiële persbureau Sepah van de Revolutionaire Garde. De verhuizing was de laatste show van militaire macht door het land, omdat het de veertigste verjaardag van de islamitische revolutie viert in een tijd van verhoogde spanningen met de Verenigde Staten. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo reageerde op Twitter op de nieuwste raketlancering van Iran. "De laatste raketlancering van Iran bewijst opnieuw dat de Iraanse deal niets doet om het Iraanse raketprogramma te stoppen, Iran tart de VN-Veiligheidsraad terwijl het zijn ballistische raketcapaciteit uitbreidt. We moeten strengere internationale beperkingen herstellen om het raketprogramma van Iran te ontmoedigen."

Verslag: Israël bespioneert Iran vanuit de Amerikaanse luchtmachtbasis in Afghanistan
Het Iraanse Tasnim-persbureau en het Russische nieuwsagentschap Sputnik's Urdu-taalwebsite citeerden op 10 februari de Israëlische expert Semyon Tsipis die zei dat de Israëlische strijdkrachten opereerden vanuit de Shindand Luchtmachtbasis in de Verenigde Staten in het westen van Afghanistan, zo'n 120 kilometer (75 mijl) van de Iraanse grens, volgens Yisrael Hayom. Tsipis beweerde naar verluidt dat de Israëlische activiteit werd uitgevoerd met de kennis en de goedkeuring van de Afghaanse regering, ondanks het feit dat de Israëli's in het land opereerden in het kader van de Amerikaanse troepen die daar gestationeerd waren en als gevolg daarvan geen Afghaans goedkeuring nodig hadden voor de missie.

Mossad, MI6 smokkelde Iraanse nucleaire wetenschapper naar het Verenigd Koninkrijk – rapport
Mossad, Britse geheime diensten en de CIA haalden een Iraanse nucleaire wetenschapper uit Teheran en verschaften hem een veilige haven in de VS, meldde de Daily Mail op 10 februari. De Iraanse wetenschapper zou naar het Verenigd Koninkrijk zijn gesmokkeld op een opblaasboot naast andere Iraanse migranten die begin 2019 naar Lydd zijn overgestoken. Het plan zou in oktober zijn opgesteld toen de Mossad de 47-jarige technicus naar Turkije had geholpen en vanaf die locatie voegde hij zich bij de stroom van Iraanse immigranten die probeerden het Verenigd Koninkrijk te bereiken. De BBC meldde dat de toestroom van Iraanse migranten naar het VK recentelijk is toegenomen als gevolg van een beslissing van de Servische regering om Iraanse toeristen te accepteren zonder een visum te vragen. Dit was bedoeld om het toerisme en de handel tussen de Islamitische Republiek en Servië te vergroten, maar stelde ook sommige Iraniërs in staat te ontsnappen naar Europa. "Het was vastbesloten hem te infiltreren in een groep medemigranten die zich voorbereidden om het Kanaal over te steken per boot, bood één oplossing", vertelde een Britse geheime dienstofficier de Daily Mail. Eenmaal in het VK werd de man ondervraagd over de huidige status van het Iraanse nucleaire programma en werd naar de VS gevlogen. De wetenschapper zou naar verluidt ook geholpen hebben met de moord op een andere Iraanse nucleaire wetenschapper, Mostafa Ahmadi Roshan in 2012. De Mossad wordt al lang verdacht van het staan achter de moord. Israël zou een geheime operatie hebben opgezet om wetenschappers ervan te weerhouden deel te nemen aan het Iraanse nucleaire programma door degenen die het waardevol achtte te elimineren. Israël heeft dergelijke beweringen nooit bevestigd of ontkend.

Iran zou binnen twee jaar een kernwapen kunnen krijgen, volgens inlichtingen assessments
Iran is in staat om binnen twee jaar een kernwapen te produceren als het werk aan zijn nucleaire programma opvoert en de 2015-deal met het Westen schendt, volgens een recente Israëlische inlichtingenbeoordeling. Israël beschouwt het nucleaire programma van Iran als de grootste bezorgdheid van de natie, en volgens de beoordeling, als de Islamitische Republiek besluit om de overeenkomst te verwerpen, zou het een jaar duren om voldoende splijtbaar materiaal te produceren om een atoombom te maken en vervolgens nog een jaar om het wapenapparaat te maken. Volgens de beoordeling overweegt Iran hoe om te gaan met Amerikaanse sancties in de hoop dat president Donald Trump in 2020 niet zal worden herkozen en een nieuwe en meer pragmatische president zal worden gekozen, of om aan het Westen te signaleren dat als de huidige status quo blijft, het ook de overeenkomst zal verlaten en terugkeren naar verrijking van uranium.

Rapport: Iran richt observatieposten op op Golan Hoogvlakte
Walla meldde op 13 februari dat Hezbollah-agenten en Iraanse troepen een bewakingssysteem opzetten in het Quneitra-gebied bij Jibbeh al-Khashab, kilometers van de Syrisch-Israëlische grens op de Golanhoogten.

Khamenei: Iran is aanwezig langs de grenzen van Israël
Tegen de achtergrond van toenemende spanningen tussen Iran en de VS, zei de Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei van Iran op 13 februari dat het huidige twistpunt tussen de twee landen voortvloeit uit de aanwezigheid van Iran langs de grenzen van Israël. "Iran steunt de Palestijnse strijd in de diepten van de bezette gebieden en biedt bescherming aan Hezbollah en het verzet", voegde Khamenei eraan toe.

Rapport: geheim programma van de VS dat de raketten van Iran saboteert
De Trump-regering heeft een geheim Amerikaans programma versneld om de raketten van Iran te saboteren, vertellen huidige en voormalige overheidsfunctionarissen aan The New York Times op 14 februari. De ambtenaren beschreven het als onderdeel van een groeiende campagne van de Verenigde Staten om het leger van Teheran te ondermijnen en de economie te isoleren. Ambtenaren zeiden dat het onmogelijk was om precies het succes te meten van het geclassificeerde programma, dat nooit publiekelijk is erkend. Maar in de afgelopen maand alleen al hebben twee Iraanse pogingen om satellieten te lanceren binnen enkele minuten gefaald, merkte The New York Times op. Vorige maand probeerde Iran een satelliet in de ruimte te lanceren maar faalde toen de satelliet de baan niet bereikte. Vorige week werden satellietbeelden vrijgegeven die suggereerden dat Iran een tweede satellietlancering had geprobeerd. De Islamitische Republiek heeft deze lancering niet erkend. De New York Times merkte op dat in de afgelopen 11 jaar 67 procent van de Iraanse orbitale lanceringen heeft gefaald, een verbazingwekkend hoog aantal vergeleken met een faalpercentage van 5 procent wereldwijd voor soortgelijke lanceringen naar de ruimte. De tegenslagen hebben Iran niet afgeschrikt. Deze week selecteerde president Hassan Rouhani de raketvloten van Teheran terwijl hij beloofde "ons pad en onze militaire macht voort te zetten". Door de mislukte lanceringen heeft The New York Times meer dan zes huidige en voormalige overheidsfunctionarissen opgezocht die de voorbije twaalf jaar aan het Amerikaanse sabotageprogramma hebben gewerkt. Ze spraken op voorwaarde van anonimiteit omdat ze niet gemachtigd waren om publiekelijk het geheime programma te bespreken. De functionarissen beschreven een verreikende inspanning, gemaakt onder president George W. Bush, om defecte onderdelen en materialen in de toeleveringsketens van de Iraanse ruimtevaart te gieten. Het programma was al vroeg in de regering-Obama actief, maar werd tegen 2017 versoepeld, toen Mike Pompeo het als directeur van de CIA overnam en het met nieuwe middelen injecteerde. De CIA weigerde commentaar te geven op de sabotage-inspanningen. Regeringsfunctionarissen hebben The Times gevraagd bepaalde details van de rapportage achter te houden, meestal met betrekking tot de identiteit van specifieke leveranciers van het Iraanse programma, omdat de inspanningen worden voortgezet.

Iran onthult nieuwe onderzeeër met kruisraketten
Het Iraanse leger onthulde op 15 februari zijn nieuwste marineschip in het weekend - een Fateh klasse onderzeeër. Voor het eerst aangekondigd in 2011, is de Fateh, of 'Veroveraar', een van de twee onderzeeërs uit de Fateh-klasse. De boot is naar verluidt voltooid in december 2013, zei het Iraanse leger, maar heeft uitgebreide tests ondergaan, te beginnen in 2014. De Fateh is de eerste semi-zware onderzeeër van Iran, meldde Mehr, met een gewicht van iets minder dan 600 ton. De nieuwe boot zal gedurende vijf weken onder de 200 meter onder water kunnen blijven. Volgens de Tasnim-vestiging van Iran is de Fateh uitgerust met een geleide-raketsysteem voor het lanceren van kruisraketten en is bewapend met vier torpedo's, twee reservetorpedo's en acht mijnen. Afgezien van de Fateh werkt Irans leger ook aan twee nieuwe onderzeeërs, beide aanzienlijk groter dan de Fateh-klasse. Eén boot wordt geschat op 1.300 tonen, de tweede op 3.200, meldde Tasnim. Maysam Bizar, een Iraanse politieke commentator, noemde de onthulling van de Fateh een boodschap die bedoeld was om een ​​"afschrikkende factor" tegen de VS te creëren. "Er zijn zeker berichten, die worden overgebracht naar Washington," vertelde Bizar aan Al Jazeera.

Iraanse marine houdt oefening in Straat van Hormuz
De Iraanse marine zei dat het eind februari een jaarlijkse oefening in de strategische Straat van Hormuz zal houden als de druk op het land toeneemt, maanden nadat de Verenigde Staten sancties tegen Iran opnieuw hadden ingesteld, meldde de Associated Press. De Iraanse admiraal Hossein Khanzadi zei dat de driedaagse manoeuvres vrijdag beginnen en zich uitstrekken tot aan de zee van Oman en de rand van de Indische Oceaan.

Iran lanceert kruisraketten van onderzeeër tijdens oefening
Iran zegt op 24 februari dat het voor de eerste keer een kruisraket van een onderzeeër heeft gelanceerd tijdens een jaarlijkse oefening in de Straat van Hormuz. Het semi-officiële persagentschap Fars meldde de lancering op zondag en liet een afbeelding zien van een groene onderzeeër op het wateroppervlak die een oranje raket lanceerde. Het zegt dat andere onderzeeërs hetzelfde kunnen.

Iran zegt dat het vijandige pogingen om zijn raketten te saboteren heeft verijdeld
Revolutionaire Garde van Iran beschuldigde op 25 februari de 'vijanden' van Iran ervan de raketten van het land te saboteren zodat ze 'in de lucht zouden exploderen', maar zei de sabotage was verijdeld, rapporteert AFP. "Ze hebben zo goed mogelijk geprobeerd een klein deel te saboteren dat we importeren, zodat onze raketten hun doelwit niet bereiken en in de lucht exploderen," zei ruimtevaartcommandant Amir Ali Hajizadeh van de Garde.

Ex-Israëlische minister veroordeeld tot 11 jaar voor spionage voor Iran
De voormalige Israëlische minister Gonen Segev werd 26 februari veroordeeld tot 11 jaar gevangenisstraf, nadat hij schuldig was bevonden aan spionage namens Iran. De rechtbank in Jeruzalem legde de 11-jarige gevangenisstraf op aan Segev, die ooit als minister van Energie en Infrastructuur diende, nadat hij zich had afgescheiden van de seculiere rechtse Tzomet-partij om zich te voegen bij de coalitieregering van Yitzhak Rabin. Hoewel journalisten vanwege de gevoelige aard van de zaak niet naar de rechtszaal mochten komen, bevestigde officier van justitie Geulah Cohen dat Segev tot 11 jaar gevangenisstraf was veroordeeld als onderdeel van de deal. In januari ging Segev akkoord met een pleidooi voor een deal met openbare aanklagers, waarbij hij genoegen nam met de gevangenisstraf van elf jaar. Als onderdeel van de deal stemde Segev ermee in schuldig te pleiten voor spionage en beschuldiging van het overdragen van informatie aan een vijandelijke macht. In ruil daarvoor zullen officieren van justitie aanklagen wegens medeplichtigheid aan een vijand van de staat. Segev werd in mei 2018 door de Israëlische autoriteiten gearresteerd nadat hij informatie aan Iraanse overheidsagenten had verkocht.

Netanyahu: Iran probeert sancties te omzeilen door gas te smokkelen
Tijdens een gezamenlijke oefening met Amerikaanse soldaten waarschuwde premier Netanyahu op 6 maart dat: "Iran probeert de sancties te omzeilen door olie te smokkelen die verborgen is in maritieme rijstroken, naarmate deze pogingen toenemen - de marine zal een belangrijkere rol spelen in pogingen om de operaties te stoppen."

De Israëlische marine zou kunnen optreden tegen de Iraanse oliesmokkel - Netanyahu
De Israëlische marine zou actie kunnen ondernemen tegen Iraanse oliesmokkel, zei premier Benjamin Netanyahu op 7 maart, en spoorde de wereldmachten aan elke poging van Teheran om VS-sancties te omzeilen, te dwarsbomen. De Israëlische leider vertelde marineofficieren dat Iran nog steeds toevlucht zoekt tot clandestiene maatregelen om brandstof te verschepen die het eerst gebruikte voorafgaand aan een nucleaire deal uit 2015, waardoor westerse sancties voor zijn oliesector werden versoepeld. De Amerikaanse president Donald Trump stopte vorig jaar met de nucleaire deal en voerde enkele sancties in, gericht op het terugbrengen van de Iraanse olie-export naar nul. "Iran probeert de sancties te omzeilen door geheime oliesmokkel over zeeroutes, en in de mate dat deze pogingen groter worden, zal de marine een belangrijkere rol spelen in het blokkeren van deze Iraanse acties," zei Netanyahu. "Ik roep de hele internationale gemeenschap op de pogingen van Iran om de sancties over zee te omzeilen en natuurlijk op elke andere manier te stoppen." Het was niet duidelijk hoe Israël dergelijke scheepvaartactiviteiten zou stoppen of dat het een directe confrontatie op zee met Iraanse schepen zou riskeren. De Israëlische marine, wiens grootste schepen raketten bevatten en een kleine onderzeebootvloot hebben, is voornamelijk actief in de Middellandse Zee en de Rode Zee. Volgens maritieme deskundigen omvatten de Iraanse smokkelmethoden voor olie het wijzigen van de namen van schepen of vlaggenregisters, het uitschakelen van locatietransponders op schepen en het uitvoeren van ship-to-ship-transfers offshore en weg van grote handelsknooppunten.

Iran bereidt zich voor op het produceren van raketten in Syrië
Vermoedens dat Iran een fabriek bouwt voor de productie van precisieraketten in Syrië blijven groeien. ImageSat International heeft op 13 maart satellietbeelden gepubliceerd van het fabrieksgebouw in Syrië, waar blijkbaar een raketfabriek wordt gebouwd. Dit is een fabriek in de stad Safita, gelegen in het noordoosten van Syrië. De activiteit die eromheen plaatsvond, volgens de analyse van de foto's, vergroot de angst dat dit een Iraanse operatie is. De foto's toonden ook de beweging van voertuigen geladen met raketwerpers. De foto's tonen drie hangars in de fabriek waarrond de afgelopen maanden intensief is geoefend. Volgens schattingen produceert de faciliteit nog steeds geen raketten in de praktijk, maar wordt langzaam gebouwd als een fabriek die op korte termijn kan beginnen met produceren wanneer dat nodig is.

Iraanse minister van defensie waarschuwt Israël niet op te treden tegen smokkel van ruwe olie
De Iraanse minister van defensie Amir Hatami dreigt op 13 maart hard op te treden als de Israëlische marine probeert de smokkel van ruw olie tegen te gaan. Hij zegt dat het Iraanse leger de capaciteit heeft om de olieschepen te beschermen zelfs als het in conflict komt met Israël. Vorige week zei premier Netanjahoe dat Iran olie smokkelt en dat de Israëlische marine daar mogelijk tegen op zal treden.

Iran houdt oefening met 50 drones
Het Iraanse leger heeft op 14 maart een oefening gehouden met 50 drones tegelijk. De drones zijn gebaseerd op de techniek van een Amerikaanse drone (Sentinel) die in 2012 op Iraans grondgebied terecht kwam. Tijdens de oefening vlogen de drones op 1000 km afstand van elkaar. Onder de onbemande vliegtuigen zaten ook aanvalsdrones. Ze voerden aanvallen uit op speciale doelen met “hoge precisie”.

Hamas-leider: Iran gaf opdracht tot raketaanval, gericht op Netanyahu tijdens verkiezing
Nadat een aantal Hamas-functionarissen op 26 maart vroeg een raketaanval hadden opgeëist op centraal Israël, waarbij zeven gewonden 'toevallig' of veroorzaakt door 'slecht weer' waren gevallen, zeiden hoge functionarissen in de op Gaza gebaseerde terreurorganisatie en Egypte nu dat de aanval opzettelijk was - en uitgevoerd in opdracht van Iran, met de bedoeling de uitkomst van de komende algemene verkiezingen van Israël te veranderen. De Hamas-functionaris beweerde dat Iran "over de hoofden" van het leiderschap van Hamas heen was gegaan en rechtstreeks een cel bestelde die vanuit de Gazastrook opereerde om de aanval uit te voeren. De cel is geïdentificeerd als onderdeel van de Islamitische Jihad-organisatie, een rivaliserende terroristische groep die actief is in de Gazastrook en Judea en Samaria. Terwijl hoge ambtenaren in zowel Egypte als Gaza bevestigden dat Iran de aanval had bevolen, beweerden ze dat het militaire leiderschap van Hamas op de hoogte was van de plannen om een raket diep op het Israëlische grondgebied af te vuren - een belangrijke escalatie van het conflict tussen Gaza en de Joodse staat - eraan toevoegend dat de leiders van Hamas' gewapende vleugel hun zegeningen hebben gegeven aan de aanval. De hoge Hamas-functionaris die met Israel Hayom sprak, zei dat terwijl de richtlijn om de aanval te lanceren afkomstig was uit Teheran, Hamas ook hoopte dat de plotselinge escalatie Netanyahu uit zijn ambt zou kunnen drijven door zijn kansen op herverkiezing in de Knesset-verkiezing van volgende maand te schaden.

Iran pleegt 'grote cyberaanval' op Britse infrastructuur
Sky News meldt op 3 april dat Iran afgelopen december een golf van cyberaanvallen pleegde die gericht waren op belangrijke delen van de Britse nationale infrastructuur. Het rapport stelt dat bedrijven uit de privésector, waaronder banken, ook zijn gecompromitteerd in wat zij omschrijven als een "lopende" campagne. Het National Cyber Security Center zei dat het "zich eind 2018 bewust was van een cyberincident met gevolgen voor sommige Britse organisaties" en dat het "met slachtoffers werkte en adviseerde over beperkende maatregelen". Analyse door cybersecurity-experts geciteerd door Sky concludeerde dat een groep verbonden aan de Iraanse Revolutionaire Garde verantwoordelijk was voor deze aanval en een aanval op het parlementaire netwerk in 2017. Sky zegt dat de mobiele telefoonnummers van ten minste 10 parlementsleden tot de gecompromitteerde gegevens behoorden.

De VS wijst de Revolutionaire Garde van Iran officieel aan als een terroristische groepering
De Verenigde Staten hebben op 15 april Iran's elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie, volgens een bericht dat maandag in het Amerikaanse federale register is gepubliceerd. De Amerikaanse president Donald Trump zei vorige week dat hij de symbolische maar ongekende beweging zou maken, die onmiddellijk door Iran werd veroordeeld en zorgde voor zorgen over represailleaanvallen op Amerikaanse troepen. De IRGC is verantwoordelijk voor de ballistische raketten en nucleaire programma's van Iran. Het is ook betrokken bij de bank- en scheepvaartsector van het land. De nieuwe benaming maakt het gemakkelijker om bedrijven of mensen in de Europese Unie die zaken doen met Iran te vervolgen. De Amerikaanse wet straft Amerikaanse staatsburgers die zich met de IRGC bezighouden al tot 20 jaar gevangenisstraf vanwege de aanduiding van de groep onder de Amerikaanse lijst van speciaal aangewezen terrorismebestrijders, een ander Amerikaans sanctieprogramma.

Washington Post: VS gaat nieuwe sancties tegen Iran implementeren
Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen. Een functionaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken vertelde de Post: "Het doel van het beleid is om de kosten van het kwaadaardige gedrag van Iran op te drijven en de vele bedreigingen voor vrede en veiligheid die hun regime met zich meebrengt sterker aan te pakken." China, India, Japan, Zuid-Korea en Turkije werden vorig jaar nog vrijgesteld van sancties, vooral om te voorkomen dat de olieprijzen snel zouden stijgen. Ook konden ze op zoek naar alternatieven. Nu wordt de vrijstelling ingetrokken. Het nieuws lekte uit, waardoor de olieprijzen wereldwijd stegen. Door de sancties zullen ze nog hoger worden. Premier Benjamin Netanyahu prijst het besluit van de Trump-regering om een einde te maken aan sanctievrijstellingen voor landen die Iraanse olie importeren. Netanyahu zei maandag dat de stap "van groot belang is om de druk op het Iraanse terroristische regime te vergroten". "Wij staan voor de vastberadenheid van de Verenigde Staten tegen de Iraanse agressie en dit is de juiste manier om het tegen te houden," zei hij. Teheran is voorbereid op een Amerikaans besluit om de kwijtschelding te beëindigen die is verleend aan kopers van Iraanse ruwe olie, zei een bron van Iraans olie-ministerie op maandag, toen de Revolutionaire Garde zijn dreigement herhaald om de strategische Straat van Hormuz te sluiten, zo meldden Iraanse media. De Verenigde Staten zullen er niet in slagen de Iraanse olie-export tot nul te herleiden, citeerde het semi-officiële Tasnim persbureau op maandag een naamloze bron van Iraans olie-ministerie. De Amerikaanse president Donald Trump heeft besloten om de vrijstelling in mei niet opnieuw uit te geven, zodat importeurs Iraanse olie kunnen kopen zonder de Amerikaanse sancties te moeten ondergaan, zei het Witte Huis in een verklaring op maandag. Afzonderlijk zei de commandant van de marine van de Revolutionaire Garde dat Iran de Straat zou sluiten als Teheran er geen gebruik mag van maken. "Volgens de internationale wet is de Straat van Hormuz een zeedoorgang en als we het niet mogen gebruiken, sluiten we het af", citeerde het semi-officiële persbureau Fars generaal Alireza Tangsiri maandag.

Oorlogsschepen VS richting Iran
De VS stuurt op 6 mei oorlogsschepen naar het Midden-Oosten. Het land spreekt van een waarschuwing aan het adres van Iran. Er gaan onder meer vliegdekschepen met bommenwerpers naar het gebied. Het gaat volgens veiligheidsadviseur Bolton om een reactie op "escalerende en verontrustende aanwijzingen". De VS is niet uit op een oorlog, zegt hij. "Maar we zijn volledig voorbereid om te antwoorden op een aanval uit Iran."

VS stuurt meer Patriot-raketten naar het Midden-Oosten
De waarnemende Amerikaanse minister van Defensie Patrick Shanahan heeft op 12 mei een nieuwe inzet van Patriot-raketten in het Midden-Oosten goedgekeurd, vertelde een Amerikaanse functionaris vrijdag aan Reuters in de laatste Amerikaanse reactie op wat Washington ziet als een groeiende dreiging vanuit Iran.

Saoedische olietankschepen 'zwaar beschadigd' bij aanvallen
Twee Saoedische olietankers op weg naar de Verenigde Staten werden op 13 mei aangevallen, zei een hoge ambtenaar van Saudi-Arabië volgens SPA. Khalid al-Falih, de minister van energie, industrie en minerale rijkdommen van het koninkrijk, zei maandag dat twee Saoedische olietankers zondag werden getroffen in "een sabotage-aanval" voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten nabij de havenstad Fujairah, waardoor "aanzienlijke schade werd veroorzaakt" Er zijn geen slachtoffers gemeld bij de aanslagen en er zijn geen olielekkages veroorzaakt als gevolg van de schade aan de twee schepen. Een van de schepen die getroffen werd door de sabotage-aanval, zei al-Falih, was klaar om te worden geladen met ruwe olie in Ras Tanura, op weg naar het Saoedi-eigendom Aramco-bedrijf in de VS. De Verenigde Arabische Emiraten klaagden ook over "sabotagewerkzaamheden" in het gebied, waarin stond dat vier scheepvaartschepen beschadigd waren. Enkele uren voordat de Saudische schepen werden geraakt, publiceerden Iraanse en Libanese vestigingen, waaronder de pro-Iraanse Libanese tv-zender Al-Mayadeen, valse rapporten waarin werd beweerd dat explosies waren gehoord in de haven van Fujairah, in de buurt van de locatie van de gesaboteerde schepen. De incidenten komen nadat de VS een waarschuwing hebben uitgegeven waarin wordt gesuggereerd dat Iran en zijn bondgenoten de scheepvaart in de regio zouden kunnen aanvallen. Vorige week heeft het Amerikaanse leger een vliegdekschip en B-52-bommenwerpers ingezet in het Midden-Oosten, in een poging van Amerikaanse functionarissen om "duidelijke indicaties" van bedreigingen van Iran tegenover Amerikaanse troepen in de regio tegen te gaan.

Saoedi-Arabië zegt dat de olie-infrastructuur is aangevallen door drones
Saoedi Arabië zegt op 14 mei dat drones een van zijn oliepijpleidingen hebben aangevallen, net als andere aanvallen gericht op energie-infrastructuur elders in het koninkrijk op dinsdag, kort nadat Jemens rebellen, die geholpen worden door Iran, een gecoördineerde drone-aanval op de soennitische macht opeisten. De aanvallen betroffen de laatste incidenten die de veiligheid in het Midden-Oosten bedreigden na de vermeende sabotage van olietankers voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten eerder deze week te midden van verhoogde spanningen tussen de VS en Iran.

Amerikaanse functionaris: Iraanse raketten gespot in de Perzische Golf
Een Amerikaanse functionaris zei op 17 mei dat Iraanse raketten geladen op kleine boten in de Perzische Golf een van de 'bedreigingen' waren die een versterkte militaire inzet in de regio teweegbrachten, rapporteerde AFP. "De raketten op burgerschepen zijn zorgelijk," zei de ambtenaar, die vroeg om niet genoemd te worden. De ambtenaar bevestigde rapporten in The New York Times waarin hij zei dat Washington reageerde op luchtfoto's van Amerikaanse inlichtingendiensten die traditionele boten met Iraanse raketten in de Golf tonen, een van 's werelds meest strategische waterwegen. De volledig geassembleerde raketten werden op de boten geladen door de Revolutionaire Garde van Iran, die de VS een 'buitenlandse terroristische organisatie' heeft aangewezen, zo meldde de krant.

VS stuurt versterking naar M-Oosten
De VS stuurt op 26 mei vanwege de spanningen met Iran 1500 extra militairen naar het Midden-Oosten. De soldaten worden vooral gestationeerd op oorlogsschepen die al eerder naar de Arabische Zee en de Perzische Golf zijn gedirigeerd. Het Pentagon zegt dat de versterkingen nodig zijn om de al aanwezige troepen in het Midden-Oosten te beschermen. Onder de 1500 extra militairen zijn Patriot-luchtverdedigingsspecialisten en gevechtspiloten. De spanningen in de regio liepen de afgelopen tijd op na aanvallen op Saudische schepen en olie-installaties. Teheran zegt daar niets van te weten.

VS: Iran zit achter sabotage tankers
Iran zit vrijwel zeker achter de sabotage van vier olietankers in de Golf van Oman eerder deze maand. Dat heeft nationaal veiligheidsadviseur Bolton van de VS op 29 mei gezegd. De schade komt waarschijnlijk door Iraanse zeemijnen, maar Bolton liet geen bewijs zien. Twee olietankers voeren onder Saudische vlag, één onder Noorse vlag en van de vierde is de herkomst onduidelijk. Ze liepen veel schade op, maar er vielen geen slachtoffers. De VS had schepen al gewaarschuwd voor "Iran en zijn handlangers". Volgens de Saudi's probeert Iran met de sabotage grote olieaanvoerlijnen te ontwrichten.

Amerikaanse vliegdekschip ingezet tegen Iran blijft buiten de Golf
Een Amerikaans vliegdekschip dat het Witte Huis naar het Midden-Oosten heeft bevolen vanwege een waargenomen bedreiging van Iran, blijft buiten de Perzische Golf te midden van pogingen om de spanningen tussen Teheran en Washington te de-escaleren. De USS Abraham Lincoln was op 4 juni ongeveer 200 mijl uit de kust van Oman in de Arabische Zee. Terwijl ambtenaren van de Amerikaanse marine herhaaldelijk weigerden te bespreken waarom ze niet door de Straat van Hormuz naar de Perzische Golf waren gegaan, drongen ze erop aan dat ze klaarstonden om een missie in de regio te starten. Echter, Capt. Putnam Browne, de commandant van de Lincoln, vertelde The Associated Press ook: "Je wilt niet per ongeluk iets escaleren." De spanningen met Iran zijn verslechterd sinds president Donald Trump vorig jaar Amerika uit de nucleaire deal van Iran trok en sancties oplegde aan Teheran.

Iran is 'zes maanden verwijderd van een atoombom'
Olli Heinonen, hoofd van het IAEA-veiligheidsteam van het International Atomic Energy Agency en diende als adjunct-directeur-generaal van de organisatie, vertelde op 5 juni aan Army Radio dat de Israëliërs zich over het algemeen niet bewust zijn van de ernst van de Iraanse dreiging. "Israëli's moeten ongerust zijn, en de Golfstaten hebben ook reden tot bezorgdheid," zei Heinonen. "Hoe kunt u uw veiligheid garanderen als Iran nucleaire capaciteiten bereikt?" In het volledige interview, dat donderdagochtend wordt uitgezonden, zei Heinonen dat Iran, ondanks de beweringen van het IAEA, kernwapens kan ontwikkelen binnen zes tot acht maanden. Het IAEA negeert volgens hem de race van Teheran om kernwapens te verkrijgen. Naar zijn mening dient zelfs het besluit van de Trump-regering om het gezamenlijke alomvattende actieplan (JCPOA) of de "Iran-deal" te verlaten, de doeleinden van Iran. "De ayatollahs kunnen de nieuwe sancties aan, en ondertussen maken ze nieuwe centrifuges", legde hij uit.

Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie
De Verenigde Staten richtten op 7 juni de petrochemische industrie van Iran op nieuwe sancties die vrijdag waren opgelegd, waaronder de grootste petrochemische holdinggroep van het land vanwege zijn financiële steun aan de Islamitische Revolutionaire Garde, zei het ministerie van Financiën. De nieuwe sancties komen omdat Washington de druk op Iran blijft uitoefenen over zijn programma voor ballistische raketten en voor het voeren van proxyoorlogen in andere landen in het Midden-Oosten. De sancties richten zich op de Petrochemical Industries Company (PGPIC) van de Perzische Golf voor het verlenen van financiële steun aan de economische tak van de IRGC, de elite-eenheid van Iran, die de leiding heeft over de ballistische raketten en nucleaire programma's van Iran. Treasury heeft ook het netwerk van de holdinggroep van 39 dochterondernemingen van petrochemische bedrijven en buitenlandse verkoopagenten aangewezen. PGPIC en zijn dochterondernemingen bezitten 40% van de petrochemische productiecapaciteit van Iran en zijn verantwoordelijk voor 50% van de totale petrochemische export van Iran, zei hij.

Iran ontkent schuld Golf van Oman
Iran ontkent op 14 juni betrokkenheid bij het incident gisteren in de Golf van Oman, waarbij twee olietankers vermoedelijk werden aangevallen. De VS wees Iran aan als schuldige, maar dat land spreekt van "ongefundeerde" claims. Het Amerikaanse leger zegt dat op videobeelden is te zien hoe een schip van de Revolutionaire Garde bij een van de tankers een mijn verwijdert die niet tot ontploffing is gekomen. Dat zou erop wijzen dat Iran bewijsmateriaal probeert weg te werken.

Saoedische kroonprins geeft Iran de schuld voor aanvallen op olietankers
De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman beschuldigde op 16 juni Iran ervan achter de aanvallen op olietankers te zitten, meldt AFP, een citaat uit een interview dat de kroonprins gaf aan de pan-Arabische krant Asharq al-Awsat. Hij voegde eraan toe dat het koninkrijk "niet zal aarzelen" om eventuele bedreigingen voor het koninkrijk aan te pakken, volgens het interview gepubliceerd op zondag. "We willen geen oorlog in de regio ... Maar we zullen niet aarzelen om te gaan met enige bedreiging voor onze mensen, onze soevereiniteit, onze territoriale integriteit en onze vitale belangen," zei prins Mohammed tegen Asharq al-Awsat. "Het Iraanse regime respecteerde de aanwezigheid van de Japanse premier als gast in Teheran niet en reageerde op zijn (diplomatieke) inspanningen door twee tankers aan te vallen, waarvan er één Japans was," voerde hij aan.

Iran zegt dat het een Amerikaans cyber-spionagenetwerk heeft ontmanteld, IRIB
Een hoge Iraanse beveiligingsbeambte zei op 17 juni dat Teheran onlangs een groot Amerikaans cyberspionagenetwerk heeft ontmaskerd en ontmanteld. De secretaris van de Nationale Veiligheidsraad van Iran, Ali Shamkhani, werd door de staatszender IRIB geciteerd dat verschillende CIA-agenten werden gearresteerd nadat Teheran inlichtingen had gedeeld met zijn bondgenoten.

Extra troepen VS naar Midden-Oosten
De Verenigde Staten sturen op 18 juni duizend extra militairen naar het Midden-Oosten in reactie op de toenemende spanningen met Iran. Volgens het Pentagon is de VS niet uit op een conflict met Iran, maar moeten de troepen Amerikaanse belangen en militairen in de regio beschermen. De stap volgt op waarschuwing van Iran dat het land binnenkort meer verrijkt uranium zal hebben dan mag volgens het nucleaire akkoord van 2015. Ook zegt de VS dat Iran donderdag twee olietankers heeft aangevallen in de Golf van Oman. Gisteren gaf de VS beelden vrij waaruit zou moeten blijken dat Iran een mijn weghaalt bij een beschadigde tanker.

Amerikaanse marine: mijnfragmenten, magneet wijzen naar Iran in aanval op de Golf tanker
De marine van de Verenigde Staten toonde op 19 juni limpet mine-fragmenten en een magneet verwijderd uit een van de twee olietankers die vorige week in de Golf van Oman werden aangevallen, en zei dat de mijnen een opvallende gelijkenis vertoonden met Iraanse mijnen. "De limpet mijn die werd gebruikt in de aanval is te onderscheiden en heeft ook opvallend een gelijkenis met Iraanse mijnen die al publiekelijk werden getoond in Iraanse militaire parades," zei commandant Sean Kido, de bevelhebber van een explosieve verordening duik en berging taakgroep in het Centrale Commando van de Marine (NAVCENT).

Iran probeerde spionage-infrastructuur in Israël te vestigen
De Shin Bet onthulde op 20 juni een poging van de Iraanse inlichtingendienst om een spionage-infrastructuur op te zetten in Israël en arresteerde Taar Shafoot, een Jordaniër geboren in Hebron. Tijdens het verhoor met Shin Bet werd geopenbaard dat Shafoot, een Jordaanse zakenman, Israël was ingegaan namens de Iraanse inlichtingendienst om missies uit te voeren die gericht waren op het opzetten van infrastructuur in Israël en in Judea en Samaria die geheime activiteiten van de Iraniërs zouden dienen. De connectie tussen Shafoot en Iraanse intelligentie begon in Libanon, waar hij twee Arabisch sprekende handlangers ontmoette van de Iraanse inlichtingendienst, die zich Abu Sadek en Abu Jaafar noemden. Na de eerste bijeenkomst in Libanon werden in de jaren 2018-2019 een aantal vergaderingen gehouden tussen Shafoot en zijn Iraanse handlangers, die werden gehouden in Libanon en Syrië.

Iran:Amerikaanse drone neergehaald; VS bevestigt het bericht
De Iraanse Revolutionaire Garde zegt op 20 juni een Amerikaanse drone neergehaald te hebben in het zuiden van Iran. Een correspondent van Fox News twittert dat een Amerikaanse functionaris bevestigt dat een Amerikaanse drone van de marine werd neergeschoten door een "Iraanse luchtdoelraket vanavond over Straat van Hormuz in internationaal luchtruim." Volgens Iran is de drone neergeschoten toen het de grens over kwam ter hoogte van Dubai. Voor zover bekend heeft Iran nog geen beelden vrijgegeven van de neergehaalde drone. De Iraanse elite Revolutionaire Garde waarschuwde donderdag voor elke agressie tegen Teheran, meldde de staatstelevisie en zei dat de neergang van een drone uit de VS een "duidelijke boodschap" naar de aartsvijand van Iran, de Verenigde Staten, was. "Het neerhalen van de Amerikaanse drone was een duidelijke boodschap aan Amerika ... onze grenzen zijn de rode lijn van Iran en we zullen krachtig reageren tegen elke agressie ... Iran is niet op zoek naar oorlog met welk land dan ook, maar we zijn volledig voorbereid om Iran te verdedigen," zei opperbevelhebber Hossein Salami. President Donald Trump zegt op Twitter dat "Iran een grote fout heeft gemaakt" door een Amerikaanse drone neer te schieten. De perssecretaresse van het Witte Huis, Sarah Sanders, zegt dat Trump woensdagavond en opnieuw donderdagochtend geïnformeerd is over het incident. Ze zegt dat de administratie ook contact zal houden met wetgevers op Capitol Hill.

Trump:geen aanval vanwege dodental
De Amerikaanse president Trump heeft een militaire aanval op Iraanse doelen afgeblazen vanwege het verwachte aantal dodelijke slachtoffers. Op Twitter meldt Trump op 21 juni dat hem werd gezegd dat er 150 doden zouden vallen. Dat stond volgens hem niet in verhouding met het verlies van een onbemande drone, twittert hij. Tien minuten voordat de VS drie doelen in Iran zou aanvallen, zag Trump ervan af. Ik heb geen haast, schrijft hij. De actie was bedoeld als reactie op het neerhalen van een Amerikaanse drone. Het leger stond op scherp, aldus Trump. Media meldden eerder dat er grote onenigheid was met het Pentagon over de aanval. De Amerikaanse president Trump wilde in de nacht van 20 juni Iraanse doelen aanvallen, maar de militaire actie werd op het laatste moment afgeblazen, melden media in de VS. De aanvallen waren bedoeld als reactie op het neerhalen van een Amerikaanse drone gisteren. Doelwitten waren radar- en raketinstallaties. De actie zou vlak voor zonsopgang in Iran plaatsvinden, om burgerslachtoffers te voorkomen. Militaire vliegtuigen waren in de lucht en schepen waren paraat, toen de actie werd afgeblazen. Het is niet duidelijk waarom dat is gebeurd. Het Witte Huis wil niet op vragen reageren.

Rapport: VS lanceerde cyberaanval tegen Iran
De VS voerden in de nacht van 22 op 23 juni een cyberaanval uit, net nadat Iran een Amerikaanse surveillance-drone had neergeschoten, meldde The Washington Post. Volgens de Post waren de doelen computers en systemen die verantwoordelijk zijn voor raketaanvallen. De aanvallen waren al weken eerder gepland, zo niet maanden, maar alleen voorgesteld na de aanval op twee olietankers eerder deze maand. Het Witte Huis en US Cyber Command weigerden het verzoek van de Post om commentaar, maar Pentagon-woordvoerster Elissa Smith zei: "Als een kwestie van beleid en voor operationele veiligheid, bespreken we cyberspace-operaties, intelligentie of planning niet."

Pompeo wil een wereldwijde coalitie tegen Iran opbouwen
Mike Pompeo zei op 24 juni dat hij tijdens een dringende raadpleging in het Midden-Oosten een wereldwijde coalitie tegen Iran wil opbouwen, na een crisisweek die de Verenigde Staten zag terugtrekken aan de rand van een militaire aanval op Iran. Pompeo sprak zondag toen hij Washington verliet richting Saoedi-Arabië, gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten, soennitische Arabische bondgenoten die gealarmeerd zijn door de toenemende assertiviteit van Iran en werken aan het beperken van zijn invloed in de regio. "We zullen met hen praten over hoe we ervoor kunnen zorgen dat we allemaal strategisch op één lijn zitten en hoe we een wereldwijde coalitie kunnen opbouwen, een coalitie, niet alleen in de Golfstaten, maar ook in Azië en Europa, die deze uitdaging begrijpt omdat het bereid is terug te duwen tegen 's werelds grootste staatssponsor van terreur, "zei Pompeo over Iran. Maar zelfs toen Pompeo zijn pittige praatje gaf, herhaalde hij president Donald Trump en vice-president Mike Pence door te zeggen dat de VS bereid is om zonder voorwaarden met Iran te onderhandelen om spanningen te verminderen.

Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
President van de VS Donald Trump ondertekent op 24 juni een uitvoeringsbevel dat nieuwe sancties oplegt aan Iran, te midden van toegenomen spanningen tussen de oude vijanden. Trump vertelde in eerste instantie verslaggevers dat de sancties, die gericht zijn tegen de Iraanse Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei en zijn kantoor, waren als reactie op het neerhalen van een Amerikaanse drone van Teheran vorige week. Teheran heeft gezegd dat de drone in zijn luchtruim vloog, wat Washington heeft ontkend. Later zei Trump dat de sancties zouden zijn opgelegd ongeacht het incident over de drone.

'Israël handelde honderden keren tegen Iran'
Top Amerikaanse, Russische en Israëlische veiligheidsadviseurs ontmoeten elkaar voor de top van Jeruzalem om de Iraanse agressie aan te pakken. De Israëlische premier Binyamin Netanyahu sprak ook op de top van 25 juni, waarschuwde Iran dat Israël "krachtig zou reageren op dergelijke aanvallen" door Teheran. "We hebben honderden keren gehandeld", vervolgde Netanyahu, verwijzend naar Israëlische luchtaanvallen op Iraanse strijdkrachten die in Syrië waren gestationeerd. "Israël heeft honderden keren gehandeld om te voorkomen dat Iran zich militair verschanst in Syrië, terwijl het actief en openlijk oproept en werkt voor onze vernietiging. We hebben honderden keren gehandeld om te voorkomen dat Iran steeds geavanceerdere wapens aan Hezbollah zou leveren, of om een tweede front in het noorden tegen ons te vormen vanuit de Golan-hoogvlakte, Israël zal blijven voorkomen dat Iran aangrenzend gebied als platforms gebruikt om ons aan te vallen, en Israël zal krachtig reageren op dergelijke aanvallen."

Iran schendt de nucleaire deal, overschrijdt de limiet van 300 kg op verrijkt uranium
De verrijkte uraniumvoorraad van Iran overtrof op 1 juli de limiet van 300 kg die was vastgesteld door de nucleaire deal, aldus het Iraanse persagentschap Fars. Dit vormt een richtingsinbreuk op het gezamenlijke alomvattende actieplan 2015, het nucleaire pact dat de supermachten van de wereld in 2015 met Iran bereikten.

Iran dreigt met actie Britse tanker
Een topfunctionaires van de Iraanse Revolutionaire Garde waarschuwt dat Iran "verplicht is" om een Britse olietanker in beslag te nemen als de Britten een Iraanse olietanker voor de kust van Gibraltar niet laten gaan. Sinds 4 juli wordt de Iraanse tanker Grace I door de Britse marine aan de ketting gehouden op verdenking van het ontduiken van het olie-embargo tegen Syrië. De bemanning wordt ondervraagd. De tanker zou met Iraanse olie op weg naar Syrië zijn geweest. Door het Amerikaanse embargo tegen Iran zoekt het land onconventionele manieren om zijn olie te verkopen.

Iran verhoogt uraniumverrijking tot 5%, boven niveau in 2015 deal
Iran kondigt op 7 juli een verhoging van de uraniumverrijking aan tot 5%, een concentratie boven de limiet gesteld door de nucleaire deal van 2015, vertelde een Iraanse official aan Reuters. "De belangrijkste aankondiging is de verhoging van het niveau van verrijking tot 5% procent van 3,67% dat we tijdens de deal hebben afgesproken," zei de functionaris zaterdag op voorwaarde van anonimiteit.

IAEA bevestigt dat Iran de uraniumverrijkingslimiet overschrijdt
Iran heeft uranium verrijkt boven een zuiverheidsgrens van 3,67% die is vastgelegd in zijn overeenkomst met grote mogendheden, zegt de nucleaire waakhond van de VN die de transactie controleert op 8 juli, en bevestigt een eerder door Teheran aangekondigde stap. "(IAEA) Directeur-generaal Yukiya Amano heeft de raad van bestuur van het IAEA laten weten dat inspecteurs van het Agentschap op 8 juli hebben geverifieerd dat Iran uranium verrijkt tot 3,67% U-235", zegt een IAEA-woordvoerder, verwijzend naar de splijtbare uranium-235-isotoop.

Britse inbeslagname van Iraanse tanker zal niet 'onbeantwoord' blijven, zegt Iraanse officier
De Britse inbeslagname van een Iraanse olietanker uit Gibraltar vorige week zal niet "onbeantwoord" zijn, zei de stafchef van het Iraanse leger, majoor-generaal Mohammad Bagheri, op 9 juli, volgens het semi-officiële Tasnim persbureau. "De inbeslagname van de Iraanse olietanker op basis van verzonnen excuses ... zal niet onbeantwoord blijven en indien nodig zal Teheran een passend antwoord geven," zei Bagheri. Britse Royal Marines stapten donderdag op het schip, Grace 1, voor de kust van Gibraltar en namen het over. Iran heeft de onmiddellijke teruggave van de olietanker geëist, terwijl een bevelhebber van de Iraanse Revolutionaire Garde vrijdag heeft gedreigd om als vergelding een Brits schip te veroveren.

Iran verrijkt uranium tot 4,5% zuiverheid, IAEA vertelt lidstaten
Iran verrijkt uranium tot 4,5% splijtbare zuiverheid, boven de limiet van 3,67% die werd bepaald door zijn deal met grote mogendheden, de U.N. nucleaire waakhond die de deal controleerde, vertelde de lidstaten tijdens een vergadering achter gesloten deuren op 10 juli, waarvan diplomaten bekend waren met de cijfers. Het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie had eerder alleen gezegd dat Iran de limiet van 3,67% overschreed. Het zei ook woensdag dat de voorraad verrijkt uranium van Iran nu 213,5 kg bedroeg, over de 202,8 kg limiet van de deal, en meer dan de 205 kg die op 1 juli werd geverifieerd.

Groot-Brittannië stuurt tweede oorlogsschip naar Golf te midden van spanningen met Iran
Groot-Brittannië stuurt op 12 juli een tweede oorlogsschip naar de Golf te midden van groeiende spanningen met Iran nadat Royal Marines vorige week een Iraanse tanker voor de kust van Gibraltar heeft gegrepen, meldde Sky News. Sky zei dat de destroyer HMS Duncan, die al was uitgetrokken voor inzet in de regio, hoewel niet zo snel, in de komende dagen naar de Golf zou varen om zich bij het fregat HMS Montrose te voegen. Het Britse Ministerie van Defensie had geen onmiddellijk commentaar op het rapport.

VS vreest dat Iran de in de VAE gevestigde tanker in Straat van Hormuz in beslag heeft genomen
Een kleine olietanker uit de Verenigde Arabische Emiraten die door de Straat van Hormuz reisde, kwam Iraanse wateren binnen en zette zijn spoorzoeker twee dagen geleden uit, waardoor de VS vermoedde dat Iran het schip in beslag heeft genomen onder verhoogde spanningen in de regio, zei een Amerikaanse defensieambtenaar op 17 juli.

Trump meldt dat een Amerikaans oorlogsschip een Iraanse drone heeft neergehaald
De Amerikaanse president Donald Trump zei op 18 juli dat een Amerikaans schip een Iraans drone "vernietigde". Trump, die in het Witte Huis sprak, zei dat de drone binnen 1.000 meter van de USS Boxer, een marine amfibisch aanvalsschip, kwam en negeerde "meerdere oproepen om weg te gaan". De president voegde eraan toe dat de drone "de veiligheid van het schip en de scheepsbemanning bedreigde" in de Straat van Hormuz en "onmiddellijk vernietigd" werd. De drone werd vernietigd met behulp van elektronische storing, volgens een Amerikaanse defensie functionaris geciteerd door CNN. De bemanning van de Boxer nam defensieve actie nadat de drone binnen een dreigende afstand van het Amerikaanse schip was gekomen, zei de official. "Dit is de laatste van vele provocerende en vijandige acties van Iran tegen schepen die in internationale wateren opereren," voegde Trump eraan toe. "De Verenigde Staten behouden zich het recht voor om ons personeel, onze faciliteiten en belangen te verdedigen en doen een beroep op alle landen om de pogingen van Iran om de vrijheid van navigatie en wereldwijde handel te verstoren, te veroordelen." Hij riep andere landen op om de actie van Iran te veroordelen en hun eigen schepen te beschermen.

Iraanse media: elitekorps houdt olietanker tegen in Straat van Hormuz
Volgens Iraanse media op 18 juli heeft de Iraanse Revolutionaire Garde in de Straat van Hormuz een buitenlandse olietanker tot stoppen gedwongen. Het schip, met een twaalfkoppige bemanning, zou gesmokkelde olie vervoeren. De olie, afkomstig van Iraanse smokkelaars, was op weg naar klanten in het buitenland, aldus de Iraanse tv. Niet bekend is waar de tanker vandaan komt en uit welk land de bemanning afkomstig is. Het Iraanse elitekorps hield het schip tegen bij het eiland Larak, in de drukbevaren Straat van Hormuz.

V.S. heeft vorige week misschien een tweede Iraanse drone neergehaald
Een schip van de Amerikaanse marine heeft vorige week misschien een tweede Iraanse drone neergehaald in de Straat van Hormuz, zei het hoofd van het Amerikaanse centrale commando op 23 juli. "We zijn ervan overtuigd dat we een drone hebben neergehaald, misschien hebben we een tweede neergehaald," vertelde generaal Kenneth McKenzie aan CBS News in een interview.

Israel rolt Iraans spionage netwerk op - 24 juli
Een gezamenlijke operatie van het Israel Security Agency (ISA), IDF, Israel Police en aanvullende beveiligingselementen heeft de afgelopen maanden een netwerk blootgelegd om mensen uit Israel, Judea en Samaria en de Gazastrook te werven voor Iraanse inlichtingendiensten. Het netwerk was gevestigd in Syrië onder Iraanse leiding en werd geleid door een Syrische medewerker met de bijnaam 'Abu Jihad'. Het probeerde mensen te werven via voorlopige contacten op basis van fictieve Facebook-profielen en - later - berichten-apps. Het gebruik van sociale netwerken om mensen te werven is een methode die bij inlichtingenelementen bekend is, waaronder die van terroristische organisaties zoals Hamas en Hezbollah. De affaire sluit aan bij andere recente gebeurtenissen waarin terroristische elementen (waaronder die van Hamas en Hezbollah) via internet contacten hebben gelegd met Israëlische Arabieren en Palestijnen om hen te werven voor het verzamelen van inlichtingen en terroristische activiteiten. Degenen die waren aangeworven, werden onder meer gevraagd om informatie te verzamelen over militaire bases, gevoelige beveiligingsinstallaties, VIP's, politiebureaus, ziekenhuizen, enz., Om doelen voor te bereiden op terroristische aanslagen in Israël in opdracht van Iran. De internetactiviteit werd in het begin door de Israëlische inlichtingengemeenschap geïdentificeerd en gevolgd door zowel de afhandelaars in het buitenland als de mensen in Israël en Judea en Samaria, die bereid waren met hen samen te werken, nauwlettend te volgen. Vanaf april 2019 werd een uitgebreide tegenoperatie geïmplementeerd tegen agenten in Israël en Judea en Samaria, waaronder verschillende Israëlische burgers die ervan worden verdacht in contact te zijn geweest met Iraanse agenten. Uit het onderzoek bleek dat de connectie met de in Syrië gevestigde handlangers zich ontwikkelde tot het niveau van het doorgeven van informatie en aanwijzingen voor het uitvoeren van terroristische aanvallen op Israëlische doelen, zowel civiele als militaire. De tegenoperaties hebben echter aangetoond dat de beslissende meerderheid van de Israëlische burgers weigerde samen te werken met degenen die contact met hen hadden opgenomen, vanwege vermoedens dat hun gesprekspartners van een vijandige bron waren, en de contacten verbrak. De veiligheidstroepen zullen vastberaden actie blijven ondernemen om alle activiteiten van Iran en terroristische elementen tegen de veiligheid van de staat te dwarsbomen. Benadrukt moet worden dat elke Israëliër die via internet wordt gecontacteerd door een element waarvan hij vermoedt dat het verband houdt met een vijandig lichaam of een terroristische organisatie, de Israëlische politie moet informeren en de contacten met dit element moet verbreken.

Sancties VS voor Iraanse minister
De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif. Hij heeft bijgedragen aan het uitvoeren van, wat de Amerikaanse regering noemt, "de roekeloze agenda" van ayatollah Khamenei, de geestelijk leider van Iran. De sancties zijn het gevolg van het hoog opgelopen conflict tussen de VS en Iran. Dat werd gevoed door incidenten met olietankers in de Golf van Oman, het neerhalen van een drone en het nucleaire programma van Iran. Zarif zegt dat sancties hem niet raken omdat hij geen bezittingen of belangen buiten Iran heeft. De Iraanse president Hassan Rouhani beschuldigde donderdag de VS van 'kinderachtig' gedrag en beweerde dat zijn besluit om sancties op te leggen aan Mohammad Javad Zarif te wijten was aan zijn angst voor de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken. "Ze zijn bang voor de interviews van onze minister van Buitenlandse Zaken", aldus Rouhani in een toespraak op televisie. "Het is volkomen duidelijk dat de fundamenten van het Witte Huis zijn geschud door de woorden en logica van een geïnformeerde, toegewijde en diplomatieke persoon." "Ze doen nu kinderachtige dingen," voegde Rouhani eraan toe. "Misschien is er geen betere manier om (de sancties) te beschrijven dan kinderachtig." "Onze vijanden zijn zo hulpeloos dat ze het vermogen hebben verloren om verstandig te handelen en te denken."

Revolutionaire Garde: 'We een andere olietanker in de Perzische Golf in beslag genomen'
De Islamitische Revolutionaire Garde van Iran en de Iraanse Marine hebben op 4 augustus gemeld dat een buitenlandse tanker met 700.000 liter brandstof in de Perzische Golf in beslag is genomen. Naar verluidt worden zeven buitenlandse bemanningen vastgehouden. Volgens het rapport werd de tanker al op woensdag in beslag genomen in de Perzische Golf. Iran beschuldigde de tankers van het smokkelen van brandstof naar sommige Arabische staten. Groot-Brittannië heeft Iran laten weten dat er geen tankerruil zal plaatsvinden.

'VS en Israël vallen Iraanse doelen in Irak aan'
Arabische media meldden op 14 augustus dat de Iraakse premier Adil Abdul-Mahdi door Zuid-Bagdad was gereisd nadat een munitiemagazijn was ontploft en de autoriteiten opdracht gaf nieuwe protocollen te maken voor het veilig opslaan van wapens en munitie, meldde Israel Hayom. Een woordvoerder van de minister van Binnenlandse Zaken van Irak zei dat uit een onderzoek van het magazijn bleek dat de explosie niet werd veroorzaakt door een interne storing, maar door een derde partij die het magazijn aanviel en brand veroorzaakte, voegde Israel Hayom eraan toe. De media citeerden ook de Iraakse functionarissen die zeiden dat het magazijn eigendom was van de Iraakse politie en veiligheidstroepen. De vice-premier van Irak en de veiligheidsbronnen van Bagdad zeiden echter dat het magazijn toebehoorde aan milities en strijdkrachten die actief zijn in Irak, die worden geïdentificeerd als een "buurland". Volgens het in Londen gevestigde Asharq Al-Awsat zei een hoge beveiligingsfunctionaris: "Het is duidelijk dat we worden geconfronteerd met een strijd die plaatsvindt op Iraakse bodem, tussen de VS en Israël en Iran en zijn bondgenoten. We hebben alle aanwijzingen dat Israël in Irak doet wat het deed in Syrië, toen het keer op keer Iraanse militaire doelen aanviel. De VS helpt ook Israël om pro-Iraanse doelen in Irak aan te vallen." De bron vertelde ook aan Asharq Al-Awsat dat door de Iraanse aanwezigheid op de onlangs gerichte bases in Irak, de autoriteiten van Bagdad hebben vermeden de resultaten van hun onderzoeken te publiceren, omdat het de Iraanse aanwezigheid in Irak zou weggeven, dat meestal militair is activiteiten gericht op Amerikaanse en Israëlische doelen. Ondanks de woede in Irak tegen de VS en Israël vanwege de bewering dat de twee landen achter de aanslagen zitten, bekritiseerde de overgrote meerderheid van de leiders van Bagdad en het grootste deel van het Iraakse publiek hun regering en strijdkrachten voor het toestaan ​​van Iraanse aanwezigheid en militaire activiteiten op Iraakse bodem.

Iraanse tanker naar Griekenland, Iran waarschuwt VS
Een Iraanse tanker gevangen in een impasse tussen Teheran en het Westen voer op 19 augustus naar Griekenland na het verlaten van Gibraltar, en Iran waarschuwde tegen elke Amerikaanse beweging om het schip te veroveren nadat het Britse grondgebied een Amerikaans verzoek om het aan te houden verwierp. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Iran zei dat een poging van de VS om de olietanker in beslag te nemen "zware gevolgen" zou hebben en een hoge Iraanse wetgever zei dat de crisis met Groot-Brittannië pas zou eindigen nadat het schip zijn bestemming had bereikt. Britse koninklijke mariniers namen de tanker in de buurt van Gibraltar in juli in beslag op verdenking dat het olie naar Syrië, een nauwe bondgenoot van Iran, vervoerde, in strijd met de sancties van de Europese Unie. Dat leidde tot verhoogde spanningen op internationale olietransportroutes door de Golf.

Netanyahu: We werken tegen Iran in Irak
Premier Binyamin Netanyahu verklaarde op 22 augustus dat Israël werkt om de Iraanse militaire consolidatie in Irak te voorkomen bij de eerste dergelijke toelating van Israëlische activiteiten in Irak. "We werken tegen de Iraanse consolidatie - ook in Irak", zei Netanyahu in een interview met Channel 9 News. Op woensdag meldde hij in het Arabisch Asharq Al-Awsatnewspaper dat het bombarderen van Iraanse wapenopslagplaatsen in Irak in de afgelopen weken, die aan Israël is toegeschreven, met toestemming van de Verenigde Staten en Rusland is uitgevoerd. Een in het artikel geciteerde westerse diplomatieke bron vertelde de krant dat de overeenkomstr benadrukt dat Israël officieel geen invallen moet doen om de regionale spanning te beheersen. De overeenkomst bepaalt dat "de veiligheid van Israël een prioriteit is, evenals het achtervolgen van Iran in Irak en Syrië," meldde de Londense krant.

'Israëlische inlichtingendienst verijdelde Iraanse drone-aanvallen'
De militaire inlichtingenchef van Israël zei op 25 augustus dat de IDF een drone-aanval door Iraanse proxy's op Israël had gedwarsboomd, dankzij een "substantiële inlichtingen-inspanning", en voegde eraan toe dat de aanval meerdere "moorddrones" moest omvatten. "Vanavond werd dankzij een aanzienlijke inspanning op het gebied van inlichtingen een Iraanse aanval gedwarsboomd en werd schade aan Israël voorkomen", zei het hoofd van het directoraat inlichtingen, majoor generaal Tamir Heyman, zondagmiddag. "Irans volmachten probeerden de afgelopen dagen moordende drones op Israëlisch grondgebied te lanceren. Een inlichtingeninspanning onthulde de voorbereidingen van de strijdmacht onder leiding van Soleimani, in een Iraanse structuur nabij Damascus en maakte het mogelijk de aanval te dwarsbomen. De Quds Force gaat door zijn inspanningen om de regio te destabiliseren. We blijven ons inspannen om de pogingen van de Quds Force om Israël en haar burgers te schaden te stoppen."

Israël valt Iran in Syrië aan
Israël heeft op 25 augustus Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept. Volgens Israël wilden de Iraanse Quds-brigade en sjiitische milities vanuit Syrië met drones het noorden van Israël aanvallen. Iran is een bondgenoot van de Syrische president Assad. Premier Netanyahu waarschuwt Israëls aartsvijand Iran dat dergelijke drone-aanvallen niet zullen slagen. Onze strijdkrachten zijn op alle manieren actief tegen de Iraanse agressie, zegt hij op Twitter.

Rapport: Amerikaanse cyberaanval schaadde het vermogen van Iran om tankers aan te vallen
Een geheime cyberaanval tegen Iran in juni vernietigde een kritieke database die door de paramilitaire arm van Iran werd gebruikt om aanslagen tegen olietankers te plannen en het vermogen van Teheran om het scheepvaartverkeer in de Perzische Golf in het geheim te targeten, op zijn minst tijdelijk, vertelden hogere Amerikaanse functionarissen aan de New York Times op Woensdag. Iran probeert nog steeds informatie terug te halen die tijdens de aanval op 20 juni is vernietigd en herstart enkele van de computersystemen - inclusief militaire communicatienetwerken - offline, aldus de ambtenaren. Hoge functionarissen bespraken de resultaten van de aanval gedeeltelijk om twijfels binnen de Trump-regering weg te nemen of de voordelen van de operatie opwegen tegen de kosten - verloren inlichtingen en verloren toegang tot een kritisch netwerk dat werd gebruikt door de Islamitische Revolutionaire Garde Corps, de paramilitaire troepen van Iran. De Verenigde Staten en Iran zijn al lang betrokken bij een zwart-cyberconflict, een zorgvuldig gekalibreerd om in de grijze zone tussen oorlog en vrede te blijven. De aanval van 20 juni was een kritische aanval in die voortdurende strijd, zeiden ambtenaren, en het ging door zelfs nadat president Trump een vergeldingsaanval had uitgeroepen die dag nadat Iran een Amerikaanse drone had neergeschoten. Iran is niet geëscaleerd naar aanleiding van zijn aanvallen en heeft zijn cyberoperaties tegen de Amerikaanse regering en Amerikaanse bedrijven in een vast tempo voortgezet, volgens Amerikaanse overheidsfunctionarissen. De cyberaanval kwam nadat de Amerikaanse regering inlichtingen had verkregen die volgens de autoriteiten aantoonden dat de revolutionaire bewakers achter de limpetmijnaanvallen zaten die olietankers in de Golf in mei en juni hebben uitgeschakeld, volgens de New York Times. Het centrale commando van het leger toonde een dag voor de cyberaanval wat bewijs tegen Iran. Het Witte Huis beoordeelde de aanval als een evenredige reactie op het neerhalen van de drone - en een manier om Teheran te straffen voor het vernietigen van bemanningsloze vliegtuigen. De database gericht op de cyberaanvallen, volgens de hoogste functionaris, hielp Teheran bij het kiezen van welke tankers het doelwit waren en waar. Sinds de cyberoperatie op 20 juni zijn geen enkele tankers het doelwit geweest van belangrijke geheime aanvallen, hoewel Teheran een Britse tanker in beslag heeft genomen als vergelding voor de detentie van een van zijn eigen schepen. Volgens de New York Times zijn de effecten van de cyberoperatie van 20 juni altijd van tijdelijke aard geweest, maar ze hebben langer geduurd dan verwacht en Iran probeert nog steeds kritieke communicatiesystemen te repareren en heeft de gegevens die tijdens de aanval verloren zijn gegaan niet hersteld. Ambtenaren hebben de details van de operatie niet publiekelijk geschetst. Luchtverdedigings- en raketsystemen waren niet het doelwit, zei de hoge defensieambtenaar, die media-rapporten noemde die deze doelen onnauwkeurig noemden.

VS legt sancties op aan ruimtevaartorganisaties in Iran
De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt. Schatkist richt zich op de Iran Space Agency, Iran Space Research Center en het Astronautics Research Institute, volgens een verklaring op haar website. De Amerikaanse president Donald Trump trok zich terug uit een nucleaire deal van 2015 met Iran omdat hij zei dat het niet ver genoeg ging.

Rapport: Iran bouwt massale nieuwe militaire basis in Syrië
Iran bouwt een grote militaire basis voor duizenden troepen in Syrië, meldde Fox News op 3 september. De basis, die de Imam Ali-verbinding wordt genoemd, wordt gebouwd door de Iraanse Al Quds-strijdkrachten, volgens meerdere inlichtingenbronnen, Satellietbeelden van de site verkregen door Fox News toonden vijf gebouwen die kunnen worden gebruikt om precisieraketten op te slaan. De bouw van de nieuwe basis zal naar verwachting in de komende maanden worden voltooid. Dit is de grootste militaire basis die Iran tot nu toe in Syrië heeft gebouwd, en ligt op slechts 200 mijl afstand van een Amerikaanse militaire positie.

VS voegt Iraans scheepvaartnetwerk toe aan sanctielijst
Een Iraans scheepvaartnetwerk is toegevoegd aan een lijst van entiteiten die het doelwit zijn van Amerikaanse sancties als onderdeel van de Trump-regering om de economische druk op de Islamitische Republiek te vergroten. Het Amerikaanse ministerie van Financiën zegt op 4 september dat het scheepvaartnetwerk wordt beheerd door de Revolutionaire Garde van Iran en wordt gebruikt voor het verzenden van honderden miljoenen dollars olie, meestal naar Syrië. Amerikaanse functionarissen zeggen dat Iran de opbrengst van de verkoop gebruikt om groepen zoals Hezbollah te financieren die het Midden-Oosten destabiliseren.

Atoomwaakhond van de VN bevestigt dat Iran nieuwe centrifuges installeert
De atoomwaakhond van de Verenigde Naties bevestigde op 9 september dat Iran zich opmaakt om geavanceerdere centrifuges te gebruiken, een nieuwe overschrijding van grenzen in de ontrafelende nucleaire deal met grote mogendheden. Iran had de stap al aangekondigd, de laatste schending van de 2015-overeenkomst, omdat het probeert Europese ondertekenaars onder druk te zetten om een manier te vinden om olietransporten te handhaven en de tol van Amerikaanse sancties voor de Iraanse economie te verlichten. Het International Atomic Energy Agency meldde dat zijn inspecteurs de installatie van nieuwe centrifuges hebben geverifieerd. Het bureau zei dat alles "voorbereid was om te testen", maar dat er nog geen test was ten tijde van de inspectie van 7-8 september.

Netanyahu onthult een andere geheime Iraanse nucleaire site
Premier Binyamin Netanyahu kondigde in een live toespraak aan dat het International Atomic Energy Agency op 9 september niet-aangegeven uraniumopslagplaatsen had gevonden. De toespraak van de premier volgt op de lancering van raketten op Israël door door Iran gesteunde milities in Syrië en de aankondiging van het IAEA dat Iran de voorwaarden van de nucleaire overeenkomst van 2015 heeft geschonden door geavanceerde centrifuges te installeren om het verrijkingsniveau van zijn uranium te verhogen. "Anderhalf jaar geleden hebben we het geheime nucleaire archief van Iran blootgelegd waaruit bleek dat Iran al in 2003 vijf kernkoppen ontwikkelde," zei Netanyahu. "Vorig jaar hebben we het geheime nucleaire magazijn van Iran in Turquzabad blootgelegd, dat Iran gebruikte voor het opslaan van materialen en apparatuur voor zijn geheime nucleaire programma." "Zelfs daarvoor wist Iran dat we hen doorhadden, en dus hebben ze de site opgeruimd. Ze hebben de site opgeruimd ... en toen hebben ze de site eigenlijk bedekt. ​​Dit is een echte cover-up. om hun sporen te verbergen, maar dat deden ze niet. "De IAEA vond sporen van uranium dat Iran op deze locaties verstopte. Dat is een directe schending van het NPV, het Non-proliferatieverdrag," verklaarde hij. Netanyahu onthulde vervolgens dat Israël een andere geheime nucleaire faciliteit in Iran had ontdekt. "Vandaag onthullen we dat nog een andere geheime nucleaire site werd blootgelegd in de archieven die we uit Teheran meebrachten. Op deze site heeft Iran experimenten uitgevoerd om nucleaire wapens te ontwikkelen." De nieuwe geheime faciliteit was gelegen nabij de stad Abadeh. "Toen Iran besefte dat we de site hadden ontdekt," vervolgde Netanyahu, "vernietigden ze de site. Ze hebben hem gewoon weggevaagd." "Dit is wat ik te zeggen heb tegen de tirannen van Teheran: Israël weet wat je doet. Israël weet wanneer je het doet. En Israël weet waar je het doet", waarschuwde hij. "Ik roep de internationale gemeenschap op om wakker te worden, zich te realiseren dat Iran systematisch liegt, en ik roep de internationale gemeenschap op zich aan te sluiten bij de sancties van president Trump om meer druk op Iran uit te oefenen."

Rapport: Iraaks wapendepot aangevallen
Al-Arabiya meldde op 9 september een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig. Er werd ook gemeld dat er slachtoffers vielen bij de aanval. De explosie komt een dag nadat explosies zondagnacht te horen waren in de buurt van de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Volgens berichten in de Arabische media is het doelgebied een gebied waar Iraanse milities zijn gevestigd en zijn de explosies mogelijk op hen gericht. Er werd ook gemeld dat verschillende soldaten werden gedood. Er zijn de afgelopen weken verschillende aanvallen op Iraakse milities geweest die aan Israël zijn toegeschreven.

Minister van Economische Zaken: Iran achter raketaanval dinsdag; een poging zich te bemoeien met Israëlische verkiezingen
De minister van Economie Eli Cohen gaf 11 september de schuld aan Iran voor de raketaanval vanuit Gaza op Zuid-Israël, die premier Benjamin Netanyahu bij zijn verkiezingstoespraak wegjoeg. "Iran financiert en bewapent de terreurgroepen in de Gazastrook." Hij zei dat dit een poging is om zich te mengen in de Israëlische verkiezingen die over minder dan een week moeten plaatsvinden.

Amerikaanse functionaris: aanval op Saoedische oliefaciliteiten kwam vanuit Iran
De aanval op de oliefaciliteiten van Saoedi-Arabië op 15 september kwam uit de richting van Iran en mogelijk zijn kruisraketten gebruikt, vertelde een hoge Amerikaanse functionaris zondag aan Reuters. Saoedi-Arabië zei dat de drone op zijn belangrijkste oliefaciliteiten toesloeg en ongeveer de helft van de oliecapaciteit van het koninkrijk verstoorde, oftewel 5% van de dagelijkse wereldwijde olievoorziening. De Houthi-rebellen in Jemen namen de verantwoordelijkheid voor de aanslagen en zeiden dat 10 drones gericht waren op staatsoliediensten van Saudi Aramco in Abqaiq en Khurais. De Amerikaanse functionaris, die vroeg om niet te worden genoemd, zei dat de aanval op Saoedische faciliteiten 19 impactpunten had en dat bewijsmateriaal aantoonde dat het lanceergebied ten noordwesten van de doelen lag - de richting van Iran - niet ten zuiden van Jemen. De functionaris voegde eraan toe dat Saoedische functionarissen hadden aangegeven dat ze tekenen hadden gezien dat kruisraketten werden gebruikt in de aanval, wat niet strookt met de bewering van de Iran-uitgelijnde Houthi-groep dat de aanval met 10 drones werd uitgevoerd. "Het lijdt geen twijfel dat Iran hier verantwoordelijk voor is. Hoe je het ook aansnijdt, je kunt er niet aan ontsnappen. Er is geen andere kandidaat," zei de functionaris volgens Reuters. De opmerkingen volgen die van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo, die ook Iran de schuld gaf voor de aanval op Saoedische oliefaciliteiten.

Iran neemt boot in de buurt van Straat van Hormuz in beslag
Iran heeft op 17 september een boot in beslag genomen die ervan verdacht wordt gebruikt te zijn om brandstof te smokkelen en heeft zijn 11 bemanningsleden gearresteerd in de buurt van een belangrijke scheepvaartroute, meldde AFP maandag, onder vermelding van de staatstelevisie. Een patrouille van de marine van de Islamitische Revolutionaire Garde onderschepte het schip met 250.000 liter brandstof in de buurt van de Straat van Hormuz, zei de website van de staat TV, onder vermelding van een commandant van de troepenmacht. "Deze boot voer van Bandar Lengeh naar de wateren van de Verenigde Arabische Emiraten voordat hij 20 mijl (32 kilometer) ten oosten van het eiland Greater Tunb werd ingenomen", zei brigadegeneraal Ali Ozmayi. "De 11 bemanningsleden van de boot zijn gearresteerd," voegde hij eraan toe, zonder te zeggen wanneer het incident plaatsvond of hun nationaliteit te geven. Het incident markeert de tweede keer deze maand dat Iran een boot in de Golf heeft gegrepen. Op 7 september werd een boot verdacht van het smokkelen van brandstof en zijn 12 Filipijnse bemanningsleden gearresteerd in de Straat van Hormuz. In juli greep Iran een olietanker onder Britse vlag nadat het door de zeestraat aan de monding van de Golf was gepasseerd.

Rapport: Sjiitische milities aangevallen bij de grens tussen Irak en Syrië (door Israël?)
Mediakanalen in Syrië en Irak hebben 16 september gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Naar verluidt hebben onbekende vliegtuigen verschillende bestemmingen in het gebied aangevallen. Het Iraakse Al-Afaq televisiekanaal meldde dat Israël verantwoordelijk is voor de aanval.

Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië
Iraakse veiligheidsbronnen hebben Sky News in het Arabisch op 19 september verteld dat een luchtaanval op Iraanse milities in de buurt van de stad Boukamal op woensdag heeft plaatsgevonden en ten minste vijf heeft gedood. Het doelwit van de aanval was naar verluidt bases van de Iraanse Revolutionaire Garde, de Libanese terreurorganisatie Hezbollah en andere Iraakse pro-Iran-facties. De aanval komt twee dagen nadat het gebied werd getroffen door drones, waarbij 10 werden gedood.

Netanyahu stelt luchtverdedigingssysteem voor ter verdediging van Iraanse aanvallen
In een kabinetsbijeenkomst op 7 oktober stelde premier Benjamin Netanyahu een enorm luchtverdedigingssysteem voor ter verdediging van Iraanse aanvallen, met name kruisraketten zoals die vorige maand werden gebruikt bij aanvallen op een Saoedi-Arabische oliefaciliteit, volgens KAN. Het door Netanyahu voorgestelde plan kost miljarden shekels. Sommige fondsen voor het project worden pas officieel toegewezen nadat een regering is gevormd, ervan uitgaande dat er geen derde verkiezingen komen. De fondsen voor het project zullen ofwel komen van bezuinigingen in de beveiligingsinstelling of van bezuinigingen van sociale voorzieningen. Volgens KAN is de kans groter dat de fondsen worden afgenomen van sociale voorzieningen.

Het geheime wapen van de IDF tegen Iran
Het Israëlische leger heeft een geheim wapen terwijl de oorlog tussen oorlog tegen Hezbollah en Iran zich blijft uitbreiden: de Language Teaching Department van de Military Intelligence and Cyber ​​Instruction Unit (MICIU), een talenschool waar soldaten vloeiend Arabisch of Farsi spreken in minder dan twee maanden. In een onopvallend gebouw op een basis in het midden van het land bevindt zich de grootste inlichtingenschool in het hele Midden-Oosten. Duizenden soldaten en officieren passeren elk jaar zijn deuren, trainen voor posities in de militaire inlichtingendienst van de IDF. De school, die al meer dan 50 jaar bestaat, gebruikt innovatieve benaderingen en leeromgevingen waarin soldaten binnen enkele weken de taal en de cultuur van hun vijanden begrijpen. Hoewel de talenschool van de IDF de grootste in zijn soort is, zijn er in het hele land verschillende scholen die Arabisch onderwijzen en een die Farsi onderwijst, waardoor studenten de kans krijgen om te worden geselecteerd op de taaltracks van de Intelligentie-eenheid die de deuren openen naar de elite-eenheid 8200.

VS voerden geheime cyberaanvallen op Iran uit na Saoedische olie-aanval, zeggen ambtenaren
De Verenigde Staten voerden een geheime cyberoperatie uit tegen Iran in de nasleep van de aanslagen van 14 september op de oliefaciliteiten van Saoedi-Arabië, die Washington en Riyadh de schuld geven aan Teheran, hebben twee Amerikaanse functionarissen aan Reuters verteld. De functionarissen, die spraken op voorwaarde van anonimiteit, zeiden op 16 oktober dat de operatie eind september plaatsvond en gericht waren op het vermogen van Teheran om "propaganda" te verspreiden. Een van de functionarissen zei dat de aanval invloed had op fysieke hardware, maar gaf geen verdere details.

Israël zou zich naar verluidt hebben voorbereid op raketaanvallen van Iran
Israël versterkt preventief zijn verdediging over de angst dat Iran wraak kan nemen op een aanhoudende reeks aanvallen op zijn proxies in Syrië en Irak die aan Israël zijn toegeschreven, meldde Army Radio op 23 oktober. Onder verwijzing naar niet nader genoemde bronnen beweerde het rapport dat Israël zijn verdedigingsmogelijkheden concentreerde op moeilijker te detecteren, laagvliegende kruisraketten en drone-aanvallen - in tegenstelling tot hoogboogvormige ballistische raketten die gemakkelijker te onderscheppen zijn. Terwijl de spanningen in de regio escaleren, is de IDF zeer alert geweest en zal het beveiligingskabinet volgens bronnen bijeenkomen voor een spontane vergadering volgende week. Vorige maand rapporteerde Reuters, verwijzend naar verschillende Iraanse, westerse en Iraakse bronnen, dat Teheran raketten naar zijn bondgenoten had gestuurd als een "back-upplan" voor het geval Iran werd aangevallen door de Verenigde Staten of Israël. De raketten, waarvan werd gezegd dat ze in de tientallen waren, waren bedoeld om een ​​waarschuwing naar de VS en Israël te sturen, vooral na verschillende luchtaanvallen op Iraanse troepen in Syrië die analisten aan Israël hebben toegeschreven. Volgens het rapport hebben de raketten een bereik van 200 tot 700 kilometer, zeggende dat de Israëlische dichtbevolkte stad Tel Aviv en de hoofdstad Riyadh van Saoedi-Arabië op korte afstand liggen indien gelanceerd vanuit het zuiden of westen van Irak. Eerder deze week waren de ogen gericht op de Syrisch-Turkse grens toen de VS hun troepen uit de regio trokken, maar op verzoek van Israël zei de Amerikaanse president Donald Trump dat hij een "klein contingent" zou achterlaten. De terugtrekking van de militaire aanwezigheid door de grootste bondgenoot van Israël is een belangrijke zorg in Jeruzalem geweest, en de Israëlische leiders zijn uitgesproken geweest tijdens hun missie om het land te verdedigen tegen de Iraanse dreiging.

Nieuwe sancties van VS tegen Iran
De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren. Minister Pompeo van Buitenlandse Zaken zegt dat de Iraanse bouwsector onder controle staat van de Revolutionaire Garde. Die wordt door de VS als een terroristische organisatie beschouwd. Tegelijkertijd is de regeling waardoor niet-Amerikaanse bedrijven mogen werken bij civiele Iraanse kerninstallaties verlengd. Dat is een onderdeel van het atoomakkoord waar de VS anderhalf jaar geleden uitstapte.

VS sanctioneert negen mensen, één entiteit gebonden aan de topleider van Iran
De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran, zei het Amerikaanse ministerie van Financiën maandag. De Verenigde Staten hebben ook de staf van de strijdkrachten van Iran gesanctioneerd, zei de afdeling in de verklaring, die 40 jaar nadat Iran de Amerikaanse ambassade in Teheran in beslag nam, meer dan 50 Amerikanen gijzelde. "Vandaag richt het ministerie van Financiën zich op de niet-gekozen functionarissen die de Iraanse Supreme Leader, Ayatollah Khamenei, omringen en zijn destabiliserende beleid voeren", zei de Amerikaanse minister van Financiën Steven Mnuchin in een verklaring.

Iran verrijkt uranium tot 5% in de ondergrondse nucleaire site van Fordow
Iran zal begin november beginnen met het verrijken van uranium tot 5% in zijn ondergrondse Fordow-kerncentrale, zei nucleair chef Ali Akbar Salehi dinsdag, en voegde eraan toe dat het land de mogelijkheid had om indien nodig uranium tot 20% te verrijken. "Morgen zullen we uranium verrijken tot vijf procent bij Fordow. Op dit moment hebben we genoeg 20% verrijkt uranium, maar we kunnen het produceren als dat nodig is," citeerde het studentennieuwsbureau ISNA Salehi als zeggend, een dag voordat Iran zijn vierde stap zet om verder te gaan haar engagement voor een nucleaire deal in 2015 terug te schroeven.

IAEA bevestigt Iran in overtreding van nucleaire deal
De International Atomic Energy Association (IAEA) bevestigde op 7 november dat Iran nieuwe schendingen van de nucleaire deal van 2015 woensdag was begonnen door zich voor te bereiden op het verrijken van uranium. "Waarnemend directeur-generaal Cornel Feruta rapporteerde vandaag aan de IAEA-raad van bestuur over de uitvoering door Iran van zijn nucleaire verplichtingen onder de JCPOA met betrekking tot zijn activiteiten in de Fordow Fuel Enrichment Plant (FFEP)," zei de IAEA in een verklaring. De organisatie merkte op dat alleen al het voorbereiden van de centrifuges voor gebruik bij het verrijken van uranium een ​​schending van de nucleaire overeenkomst vormde, zelfs als er geen uranium was verrijkt. "Op 6 november heeft het Agentschap de overdracht geverifieerd van een cilinder van natuurlijke UF6 van de brandstofverrijkingsfabriek in Natanz naar FFEP en dat deze was aangesloten op FFEP ter voorbereiding op het invoeren van UF6 in de twee cascades van IR-1-centrifuges, die bleef draaien sinds 16 januari 2016 (JCPOA Implementation Day), voor passivering. Passivering is een voorbereidende activiteit voorafgaand aan verrijking." De Iraanse regering verklaarde donderdagochtend begonnen te zijn met het verrijken van uranium.

Iran schiet drone neer nabij de Perzische Golf
Een semi-officiële Iraanse website meldde 8 november dat Iran een drone had neergeschoten boven zijn zuidelijke havenstad Mahshahr, zonder verdere details te verstrekken. De Iran Front Page-website heeft niet gezegd of het een militaire of civiele drone was. Iraanse functionarissen waren niet beschikbaar om commentaar te geven. De Young Journalists Club (YJC), verbonden aan de staatsuitzending van Iran, zei dat "een onbekend vliegend object" door het Iraanse leger was neergeschoten, en voegde eraan toe dat het rapport nog moest worden bevestigd door Iraanse functionarissen. De betrekkingen tussen Iran en de Verenigde Staten zijn verslechterd sinds vorig jaar toen president Donald Trump zich terugtrok uit de nucleaire deal van 2015 in Teheran met wereldmachten en sancties tegen het land opnieuw oplegde. In juni schoot Iran een onbemande Amerikaanse drone neer die volgens de revolutionaire bewakers boven Zuid-Iran vloog. Washington zei dat de Amerikaanse drone door Iran was neergeschoten in het internationale luchtruim boven de Straat van Hormuz in de Golf.
Update: Iran bevestigde later dat zijn troepen inderdaad een drone neerschoten en zei dat het toebehoorde aan een vreemd land, meldde het persbureau IRNA. "De neergehaalde drone behoorde beslist tot een vreemd land. Het wrak is geborgen en wordt onderzocht," zei de gouverneur van de zuidelijke provincie Khuzestan in Iran, Gholamreza Shariati, geciteerd door IRNA.

Amerikaanse coalitie start operatie om Perzische Golf te beschermen
Een door de VS geleide maritieme coalitie lanceerde 7 november officieel operaties in Bahrein om de scheepvaart in de onrustige wateren van de Perzische Golf te beschermen, meldde AFP. De coalitie, gericht op het afweren van de waargenomen bedreiging van de olievoorziening in de wereld, is sinds juni in de maak. Het volgt op een reeks aanvallen die Washington en zijn bondgenoten Iran de schuld gaven, die elke verantwoordelijkheid heeft ontkend. Bahrein, dat de vijfde vloot van de Amerikaanse marine herbergt, trad in augustus toe tot het International Maritime Security Construct (IMSC). Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten volgden in september. Australië en Groot-Brittannië zijn de belangrijkste westerse landen die zijn overeengekomen om oorlogsschepen te sturen om de Golfvaart te begeleiden. Het nieuwste lid, Albanië, is vrijdag toegetreden, volgens AFP. De plannen om de coalitie van naties te bouwen, bekend als Operatie Sentinel, werden door de VS aangekondigd na voortdurende spanningen met Iran in de regio, met als hoogtepunt de inbeslagname van een olietanker onder Britse vlag door Iran. De schepen in de coalitie worden geëscorteerd door de Straat van Hormuz, het strategische punt aan de kop van de Golf en de hoofdader voor het transport van olie uit het Midden-Oosten. Iran houdt regelmatig oefeningen in de Straat van Hormuz, die zich aan de monding van de Perzische Golf bevindt en waardoor ongeveer een derde van alle olie die op zee wordt verhandeld passeert. De Islamitische Republiek heeft meer dan eens gedreigd de Straat van Hormuz te sluiten, waarbij de Verenigde Staten Iran waarschuwden in reactie dat elke poging om de Straat te sluiten zou worden gezien als een "rode lijn" - reden voor Amerikaanse militaire actie. In de afgelopen jaren zijn er verschillende ontmoetingen geweest tussen Iraanse en Amerikaanse schepen in het gebied. Vice-admiraal Jim Malloy, commandant van US Naval Forces in het Midden-Oosten, zei dat operatie Sentinel een defensieve maatregel is gericht op het beschermen van de Golfwateren. De meeste Europese regeringen hebben geweigerd deel te nemen aan de marine-coalitie, bang om hun inspanningen om het nucleaire akkoord van 2015 met Iran te redden, te ondermijnen, dat ernstig werd verzwakt door de terugtrekking van Washington vorig jaar.

Iran begint met de bouw van de 2e kerncentrale in Bushehr
De Iraanse staatstelevisie heeft op 10 november gemeld dat de bouw van een tweede kerncentrale in zijn fabriek in Bushehr is begonnen te midden van verhoogde spanningen over de instortende nucleaire deal van Teheran met wereldmachten. Autoriteiten begonnen beton te gieten voor de basis van de reactor in aanwezigheid van journalisten in Bushehr, ongeveer 700 kilometer ten zuiden van de hoofdstad van Iran, Teheran. Bushehr vertrouwt op 4,5% verrijkt uranium, dat Iran produceert in strijd met zijn nucleaire deal van 2015. Die schending en anderen komen nadat president Donald Trump een jaar geleden unilateraal Amerika uit het akkoord heeft teruggetrokken.

VN-waakhond: steeds meer overtredingen van nucleaire deal door Iran
De nucleaire waakhond van de Verenigde Naties meldde 11 november dat zijn inspecteurs uraniumdeeltjes van kunstmatige oorsprong hebben ontdekt "op een locatie in Iran die niet bij het agentschap is aangegeven." De openbaring van International Atomic Energy Agency is de eerste keer dat het in een rapport heeft erkend dat beweringen die eerder door de VS en Israël tegen Iran zijn gedaan, waar zijn. De IAEA heeft de site niet geïdentificeerd in het vertrouwelijke kwartaalrapport dat aan de lidstaten is verspreid.

Pompeo: Iran achter islamitische Jihad-raketaanvallen op Israël
Iran zit achter de laatste ronde van Israëlisch-Gaza geweld, meldde de Amerikaanse minister van BuZa Mike Pompeo op 16 november, terwijl het fragiele staakt-het-vuren-begrip voor de derde dag plaatsvond ondanks sporadisch raketvuur. “Iran gebruikt zijn terroristische proxy Palestijnse Islamitische Jihad om onze grote bondgenoot Israël te slaan. Iran wil geen vrede in de regio. Het wil niet dat het Palestijnse volk floreert. Het wil meer conflict. Totdat we de dreigingen van Iran aanpakken, zal de cyclus van geweld doorgaan, "twitterde Pompeo. Zijn acties bewijzen dat internationale druk nodig is om de agressie van Teheran te beteugelen, zei hij. “De weg vooruit is duidelijk: voortdurende druk totdat Iran onderhandelt over een alomvattend akkoord dat inhoudt dat het zijn steun aan terreurgroepen zoals PIJ stopzet. Naties over de hele wereld kunnen niet langer beweren dat ze vrede in de regio willen, maar toch toestaan ​​dat de dreigingen van Iran onbetwist blijven", schreef Pompeo.

Khameni verwijt brandstofprotesten aan 'Iraanse vijanden'
De Iraanse hoogste leider Ayatollah Ali Khamenei steunde op 17 september recente stijgingen van gas- en brandstofprotesten die tot protesten in Iran hebben geleid. “Sommige mensen maken zich ongetwijfeld zorgen over deze beslissing ... maar sabotage en brandstichting wordt gedaan door hooligans, niet door onze mensen. De contrarevolutie en de vijanden van Iran hebben altijd sabotage en inbreuken op de veiligheid ondersteund en blijven dit doen," zei Khameini op de Iraanse staatstelevisie. "Helaas werden enkele problemen veroorzaakt, een aantal mensen verloren hun leven en sommige centra werden vernietigd," voegde hij eraan toe. Protesten braken zaterdag uit nadat de Iraanse regering de kosten van reguliere benzine verhoogde tot 15.000 rials ($ 0,13) per liter van 10.000 rials en ingestelde brandstofrantsoenen. Extra liters zouden 30.000 rials kosten. Eén dode werd bevestigd in de zuidoostelijke stad Sirjan. Verschillende andere sterfgevallen werden gemeld op sociale media. De stijging van de brandstofprijzen werd gedaan als reactie op de economische crisis waarmee Iran wordt geconfronteerd als gevolg van de hernieuwde sancties van de Verenigde Staten.

IAEA: Iran overschrijdt de limiet voor zwaar water die het wordt opgelegd door nucleaire overeenkomst
Het International Atomic Energy Agency heeft op 18 november vastgesteld dat de levering van zwaar water door Iran de limiet van 130 ton heeft overschreden die is gespecificeerd in de nucleaire overeenkomst van 2015.

VN-waakhond: Iran nu in strijd met zwaar waterlimieten
De nucleaire waakhond van de VN zegt op 19 november dat Iran een andere limiet heeft overschreden in zijn nucleaire deal van 2015 met wereldmachten door meer zwaar water op te slaan dan het toegestane akkoord. Het International Atomic Energy Agency zei dinsdag dat Iran het op 16 november heeft laten weten dat het de 130 ton heeft overschreden die is toegestaan door het Joint Comprehensive Plan of Action, of JCPOA. Het bureau bevestigde 17 november dat de voorraad van Iran 131,5 ton had bereikt. Zwaar water helpt koele reactoren en produceert plutonium als bijproduct dat kan worden gebruikt in kernwapens. Iran staat erop dat zijn nucleaire programma voor vreedzame doeleinden is.

"Ruim 100 doden bij protesten Iran"
Bij anti-regeringsprotesten in Iran zijn de afgelopen dagen zeker 106 doden gevallen, meldt mensenrechtenorganisatie Amnesty op 19 november. De Iraanse autoriteiten houden het op twaalf doden, onder wie leden van de ordepolitie. Volgens Iran is de rust teruggekeerd, op enkele "kleine kwesties" na. Andere bronnen melden dat de demonstraties aanhouden. De omvang ervan is moeilijk vast te stellen, omdat het internet is afgesloten. Het optreden van de politie is door de VN veroordeeld. Het leven in Iran wordt steeds duurder. Voor een deel is dat het gevolg van de Amerikaanse economische sancties.

Minstens 143 doden in onrust in Iran - Amnesty International
Amnesty International heeft op 25 november een nieuwe schatting vrijgegeven van het dodental bij het hardhandig optreden tegen de recente protesten in Iran, en zei dat minstens 143 mensen zijn gedood. "Volgens geloofwaardige rapporten ... omvatten de gedode ten minste 143 mensen," zei de in Londen gevestigde groep, zoals geciteerd door AFP. "De doden zijn bijna volledig het gevolg van het gebruik van vuurwapens." Eerder op de dag organiseerde Iran pro-regime protesten, waarbij duizenden rally tegen de 'rellen' tijdens de onrust die werd veroorzaakt door een stijging van de benzineprijzen op 15 november.

Marineschip NL naar Perzische Golf
Nederland gaat deelnemen aan een missie in de Perzische Golf. Die moet voorkomen dat olietankers in het gebied worden aangevallen. Bronnen bevestigen op 25 november dat een Nederlands marineschip voor een periode van zes maanden naar de Straat van Hormuz gaat. De missie wordt geleid door Frankrijk. Ook Denemarken zou hebben toegezegd mee te doen. De Nederlandse bijdrage kost 10 tot 15 miljoen euro.Frankrijk hoopt dat meer landen mee willen doen. In mei en juni werden in de Straat van Hormuz schepen aanvallen. De VS hield Iran daarvoor verantwoordelijk, maar dat land ontkende.

Ontwikkelingen in 2018

Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig neergehaald
Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is op 10 februari 2018 in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde. De 2 piloten konden het toestel op tijd verlaten maar zijn wel gewond geraakt. De Israëlische aanvallen volgden op de onderschepping van een drone die vanuit Syrië naar Israël was gekomen. Het leger houdt Iran daarvoor verantwoordelijk: de Iraniërs steunen het regime van de Syrische president Assad. Syrische staatsmedia melden op basis van legerbronnen dat de luchtafweer op Syrisch grondgebied "meer dan één Israëlisch vliegtuig" heeft geraakt. Volgens Syrische staatsmedia heeft het leger van Israël enkele uren na het neerhalen van de F-16 nieuwe aanvallen uitgevoerd in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus. Of daarbij slachtoffers zijn gevallen of er schade is aangericht is niet duidelijk. Het leger van Israël heeft de nieuwe aanvallen nog niet bevestigd. President Poetin heeft de situatie in Syrië besproken met premier Netanjahoe, na luchtaanvallen van Israël op Syrië en en het neerhalen door Syrië van een Israëlische F-16. Poetin hield volgens het persbureau Interfax Israël voor er alles aan te doen om escalatie in de regio te vermijden. Netanjahoe zei Poetin dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen en dat het wil voorkomen dat Iran een voet aan de grond krijgt in Syrië. De VS heeft steun uitgesproken voor het Israëlische recht op zelfverdediging. De regering zegt dat van de expansie van Iran een groot gevaar uitgaat. Bij de Israëlische aanvallen op Syrië zijn 6 doden gevallen. Israel Air Force jachtvliegtuigen vielen verschillende militaire doelwitten aan die werden uitgevoerd door het Assad-regime en zijn bondgenoten in en rond het Damascus-gebied op zaterdag, inclusief een commando- en controlecentrum dat werd gebruikt om een onbemand vliegtuig te besturen dat het Israëlische luchtruim schond. Het door Iran gebouwde dronevliegtuig werd neergeschoten door Israëlische troepen nadat het het Israëlische luchtruim binnendrong. IAF-vliegtuigen reageerden door het commandocentrum aan te vallen dat de drone had bestuurd, evenals Syrische lucht-tot-lucht raketbatterijen die het vuur op het Israëlische vliegtuig opende. Een IAF F-16I "Sufa" gevechtsvliegtuig werd tijdens het incident neergeschoten. Beide piloten konden uit het vliegtuig verlaten voordat het neerstortte en werd teruggevonden door Israëlische reddingsteams. Onderzoek naar verlies van F-16I tijdens operatie over Syrië suggereert dat piloot de ouder wordende S-200 raket zou hebben kunnen ontwijken. Tijdens de operatie vuurde het luchtverdedigingsnetwerk van Syrië tientallen raketten af op het Israëlische vliegtuig. De meeste afgevuurde raketten waren oudere Sovjet-gebouwde S-200 "Dubna" -raketten (door de NAVO aangeduid als de SA-5 Gammon). Eén van de S-200-raketten explodeerde in de nabijheid van een van de F-16I's, waardoor het vliegtuig werd beschadigd en de piloot en navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken nadat ze naar het Israëlische luchtruim waren teruggekeerd. Beide bemanningsleden raakten gewond tijdens de uitwerpprocedure. Vandaag onthult de IAF dat het verlies van de F-16I waarschijnlijk een mislukte operatie was, waarbij opgemerkt werd dat de raket die de jager neerschoot over het algemeen als achterhaald wordt beschouwd, in het bijzonder tegen moderne jagers als de F-16I. De S-200 is ontwikkeld aan het eind van de jaren vijftig en is al meer dan een halve eeuw in gebruik, terwijl de F-16I pas sinds 2004 in bedrijf is. Hoewel er nog geen officieel rapport is ingediend, zeggen IAF-functionarissen dat het lijkt alsof de piloot geen ontwijkende manoeuvres kon uitvoeren zoals vereist na de lancering van de S-200-raket, waardoor de verouderde lucht-tot-grond raket, gewoonlijk geen bedreiging vormt voor de F-16I.

Volgens het Israëlische leger is oorlog met Iran slechts een kwestie van tijd
Volgens het Israëlische leger is oorlog met Iran slechts een kwestie van tijd. Senior bronnen zeggen op 11 februari 2018 dat het een volledige oorlog gaat worden en dat die onvermijdelijk is. Iran is namelijk vastbesloten om zichzelf in Syrië te vestigen met troepen. Israël zal dat niet toestaan. Israël is niet uit op een escalatie maar zal niet aarzelen om toe te slaan. Zaterdag 10 februari 2018 vond een eerste directe confrontatie plaats tussen Israël en Iran. Een Iraanse drone vloog het Israëlische luchtruim binnen. Daarop bombardeerde de Israëlische luchtmacht Iraanse en Syrische doelen in Syrië.

Satellietbeelden onthullen nieuwe Iraanse raketbasis in Syrië
Satellietbeelden hebben onthuld wat experts zeggen dat een nieuwe Iraanse raketbasis is in Syrië, het teken van de inspanningen van Teheran om zijn militaire aanwezigheid aan de noordgrens van Israël te versterken. In 2017 heeft de Quds Force van Iran, een vleugel van de Revolutionaire Garde, een soortgelijke faciliteit gebouwd ten zuiden van Damascus. In december bombardeerden Israel Air Force-jagers de Iraanse basis tijdens een chirurgische aanval. Op 28 februari 2018 meldde Fox News dat satellietbeelden van de Earth Remove Observation Satellite van ImageSat International het bewijs leverden van een nieuwe Iraanse militaire faciliteit in Jabal ash Sharqi, acht mijl ten noordwesten van de Syrische hoofdstad. Twee hangars zijn zichtbaar in de afbeeldingen en worden waarschijnlijk gebruikt om korte- en middellangeafstandsraketten op te slaan. Premier Benjamin Netanjahoe heeft herhaaldelijk verklaard dat Israël geen Iraanse voet aan de noordgrens zal tolereren.

Iran test chemische wapens in Syrië
Een voormalig generaal van het Syrische leger die deze week overliep, zegt op 8 maart 2018 dat Iran in Syrië testen uitvoert met korte tot middellangeafstandsraketten met chemische kernkoppen. Zaher Al-Sakat, die nu een agentschap voor controle op chemische wapens in Brussel heeft, vertelde Kan dat "Iran nog steeds een centrale leverancier van chemische wapens voor het Syrische regime is, naast de onafhankelijke ontwikkeling van chemische wapens op Syrisch grondgebied." Hij verklaarde verder dat "Een groot deel van de voorraden chemische wapens zijn verborgen voor internationale inspecteurs en overgedragen aan Hezbollah." "In drie verschillende centra in Syrië ontwikkelen Iraanse wetenschappers, technici en militair personeel raketten met chemische kernkoppen van 5 tot 35 kilometer om te worden gebruikt voor militaire operaties op Syrisch grondgebied - maar ook voor operaties over de grens."

Pentagon: Iran heeft het Russisch gemaakte S-300 luchtafweerraketsysteem getest en ingezet
Iran heeft het Russisch gemaakte S-300 luchtafweerraketsysteem getest en ingezet, waarvoor de Amerikaanse en Israëlische militaire functionarissen al lang bang zijn, omdat het de Islamitische Republiek een "generational improvement in capabilities" biedt, zo meldt het Defence Intelligence Agency van het Pentagon. Rusland leverde de S-300, ook bekend als het SA-20c SAM-systeem, in 2016 en verschafte Iran daarmee het meest geavanceerde luchtverdedigingssysteem. De inzet van de S-300 onderstreept de waarde van de aankoop door Israël van de F-35-jet van Lockheed Martin Corporation.

Regering Trump dreigt uit Iran deal te stappen
De Trump-regering heeft op 11 maart 2018 gezworen zich terug te trekken uit de Iraanse nucleaire deal als Europese bondgenoten weigeren akkoord te gaan met belangrijke wijzigingen in de overeenkomst, volgens een rapport op zondagavond door Channel 10-verslaggever Barak Ravid. Volgens het rapport vertelde de Amerikaanse president Donald Trump vorige week aan premier Benjamin Netanjahoe tijdens hun ontmoeting dat de veranderingen die de Europeanen hadden voorgesteld aan de overeenkomst van 2015 "cosmetisch" van aard waren en niet inhoudelijk, en daarom onaanvaardbaar waren. Trump heeft aangegeven dat hij zich zal terugtrekken uit de Iraanse nucleaire deal als er geen substantiële wijzigingen in de overeenkomst worden aangebracht. Volgens Ravid zei president Trump tegen Netanjahoe dat als hij niet in staat is om Europese steun te krijgen voor belangrijke wijzigingen in het gezamenlijk uitgebreid actieplan 2015, hij niet zou aarzelen om de deal te stoppen. De deal wordt bekritiseerd omdat het programma van ballistische wapens van Iran niet wordt aangepakt en omdat het 'sunset-clausules' bevat waaronder veel van de beperkingen op het nucleaire programma van Iran zouden vervallen en omdat het er niet in slaagde een adequaat inspectieregime te creëren om de naleving door Iran van de overeenkomst te beoordelen.

Mossad 100% zeker dat Iran probeert atoombom te maken
Mossad-chef Yossi Cohen zei op 5 april 2018 dat Iran kernwapens blijft ontwikkelen en waarschuwde de internationale gemeenschap om de overeenkomst met Iran te wijzigen of te annuleren. Tijdens een vergadering zei Cohen dat de deal met Iran "een vreselijke fout was die het land in staat stelt om volledig cruciale elementen van zijn nucleaire plan te behouden, en dat het de verschillende beperkingen binnen een paar jaar zal verwijderen." "Iran zal erin slagen genoeg uranium te verrijken om een arsenaal aan kernwapens te bouwen," waarschuwde Cohen. Hij verwierp het besluit om sancties op te heffen, en benadrukte dat Iran zijn langetermijnprogramma voor ballistische raketten heeft voortgezet. "Als hoofd van de Mossad ben ik er 100% zeker van dat Iran zijn visie en plan van een nucleair bewapend leger nooit voor één seconde heeft verlaten. Het niet veranderen of annuleren van de deal zal een existentiële dreiging voor Israël creëren", benadrukte hij.

Iran dreigt VS als het uit de Iran deal stapt
De Iraanse leider Hassan Rouhani waarschuwde op 9 april 2018 de Verenigde Staten vandaag om de 2015 "Iran deal" niet te annuleren. "We zullen niet de eersten zijn om de deal te verbreken, maar ze moeten weten dat als ze het breken, ze er spijt van zullen hebben," vertelde Rouhani de deelnemers op een conferentie ter ere van Teheran's National Nuclear Technology Day. "We zijn veel meer klaar dan ze denken, en ze zullen zien dat als ze deze deal schenden, ze binnen een week - in minder dan een week - de resultaten zullen zien." Rouhani verwierp ook het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om Iran te straffen vanaf 12 mei.

Iran beschuldigt Israël van luchtaanval op Syrië; Israël erkent dit
Iran beschuldigde Israël op 9 april 2018 van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood, meldde AFP. De Islamitische Republiek veroordeelde "sterk de agressie en de luchtaanval door het zionistische regime" tegen de T4-luchtmachtbasis in Homs, zei het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Het ministerie riep op "alle vrije staten ... om niet onverschillig te zijn voor deze flagrante zionistische agressie", eraan toevoegend dat de luchtaanval de situatie in het door oorlog verscheurde land verder compliceerde. Het Iraanse persagentschap Fars zei eerder dat "vier Iraanse militaire adviseurs" maandagochtend vroeg werden gedood bij een aanval op het militaire vliegveld. Een senior IDF official heeft op 19 april voor het eerst bevestigd dat Israël achter de aanval zal op op de T4-luchtmachtbasis in Syrië vorige week maandag waarbij 7 Iraanse soldaten van de Revolutionaire Garde zijn omgekomen. Hij zegt dat het de eerste directe confrontatie was met Iran. In het verleden heeft Israël wel proxies van Iran aangevallen, zoals Hezbollah. De aanval van Israël kwam in reactie op een Iraanse drone die onlangs het Israëlische luchtruim binnendrong en afkomstig was van de T4-luchtmachtbasis. Het was de eerste directe Iraanse aanval op Israël. "Dit is de eerste keer dat we Iran iets tegen Israël zien doen - niet bij volmacht", vertelde de senior Israëlische veiligheidsfunctionaris de Times. "Dit opende een nieuwe periode." Israël reageerde op de inval in haar luchtruim door de Iraanse drone met een reeks luchtaanvallen door F-16I-straaljagers op de T4-faciliteit. Eén F-16I werd beschadigd door een Syrische grond-luchtraket, waardoor de piloot en de navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken. Beiden werden teruggevonden op Israëlisch grondgebied.

EU bereikt geen overeenstemming over nieuwe sancties tegen Iran
De Europese Unie heeft op 17 april 2018 geen overeenstemming bereikt over nieuwe sancties tegen Iran, meldde Reuters. Sprekend in de marge van de discussies van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken in Luxemburg, zeiden sommige diplomaten dat de uitkomst inhield dat de EU de deadline van 12 mei van de Amerikaanse president Donald Trump niet zou kunnen halen om het nucleaire akkoord van 2015 te "repareren". Trump, die de nucleaire deal van 2015 als 'de slechtste deal ooit onderhandeld' heeft betiteld, besloot in januari om een vrijstelling van nucleaire sancties toe te kennen die aan Iran waren opgelegd. Hij maakte echter duidelijk dat het de laatste keer was dat hij de verklaring van afstand zou verlengen en had de Europese ondertekenaars een deadline van 12 mei gegeven om "de vreselijke fouten" van de deal te verhelpen.

Israël bereidt zich voor op een grensoverschrijdende aanval van de Revolutionaire Garde
Israël bereidt zich op 17 april 2018 voor op een grensoverschrijdende aanval van de Revolutionaire Garde, in reactie op een aanval die de Joodse staat zou hebben gepleegd tegen een door Iran bestuurde luchtmachtbasis in Syrië waarbij zeven IRGC-soldaten werden gedood. Israël gelooft dat de aanval zal komen in de vorm van precisiegeleide raketten of gewapende drones vanuit een basis in Syrië, rechtstreeks door de IRGC - niet door proxy's zoals eerder gedaan - onder het bevel van Quds Force commandant Maj.-Gen. Qassem Soleimani. "Israël zal hard reageren op elke Iraanse actie vanuit Syrië", vertelde een hoge IDF-bron aan Sky News in het Arabisch, eraan toevoegend dat Iran van plan is om Israël vanuit Syrië aan te vallen. De bron verklaarde dat de burgerluchtvaartmaatschappijen Simorgh Air en Pouya Cargo Air door de IRGC worden gebruikt als een front voor militaire vluchten die militairen en wapens binnenbrengen om de militaire aanwezigheid van Iran te versterken. Volgens de foto's heeft de IRGC verschillende bases in Syrië opgezet, waaronder een militaire basis in de provincie Deir al-Zor in Oost-Syrië, waar Ilyushin-vliegtuigen het transporteren van wapens van Iran naar Syrië kunnen zien. De luchtfoto's van de inlichtingendiensten toonden vijf luchtbases met een IRGC-aanwezigheid: T4, Aleppo, Deir al-Zor, Damascus International Airport en een ander vliegveld ten zuiden van de hoofdstad. Teheran bereidt zich ook voor op een langdurige campagne van directe confrontatie met Israël, met plannen om de groeiende aanwezigheid van het Iraanse leger in Syrië te gebruiken om aanvallen op doelen binnen de Joodse staat te lanceren. Het radicaal-islamitische regime in Teheran is al tientallen jaren bezig met een de facto oorlog met Israël via proxies - met behulp van terreurgroepen in de Gazastrook en Libanon om Israëlische civiele en militaire doelen aan te vallen. Vandaag onthulden Israëlische veiligheidsfunctionarissen echter dat Iran zich nu voorbereidt op een directe aanval op Israël, met behulp van zijn groeiende militaire troeven aan de noordgrens van Israël om doelen te treffen binnen de Joodse staat. Volgens een rapport van Channel 10 waarin Israëls veiligheidsorganisatie wordt genoemd, hebben de Iraanse strijdkrachten in Syrië, geleid door de Quds Force van de Revolutionaire Garde onder leiding van majoor generaal Qasem Soleimani, hun betrokkenheid in Syrië de afgelopen jaren verstevigd, zoals Teheran heeft gedaan om het Assad-regime te beschermen tegen opstandige rebellengroepen en radicale soennitische terreurgroepen, waaronder ISIS. De uitgebreide Iraanse aanwezigheid in Syrië heeft de deur geopend voor Teheran om een steeds agressievere houding aan te nemen jegens Israël in een poging directe aanvallen op Israëlische doelen door het Iraanse leger zelf uit te voeren, in plaats van door proxygroepen - iets dat de Revolutionaire Garde in de verleden vermeed. Plaatsvervangend Hezbollah-leider Naim Qassem waarschuwde maandag dat Iran zal reageren op een luchtaanval op een militaire basis in Syrië, die werd toegeschreven aan Israël en waarbij zeven Iraanse militairen werden gedood. "De eliminatie van de Iraniërs door Israël op de luchtbasis zal worden beantwoord met een reactie," vertelde Qassem aan Al-Mayadeen TV. "Door het bombarderen van de T4-luchthaven wilde Israël een vergelijking maken die laat zien dat het de regels van het conflict beheerst, maar we accepteren dit niet. We verwachten een Iraans antwoord tegen Israël, maar we weten niet wat het is in detail”, beweerde hij. "Israël is niet klaar voor een totale oorlog en daarom voert het campagne tussen de oorlogen, maar de as van het verzet zal haar bewegingen in Syrië niet beperken”, voegde Qassem eraan toe.

Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten in Syrië
Explosies werden op 29 april 2018 gehoord in de regio Hama in Syrië. De staatsmedia meldden dat de explosies plaatsvonden op de basis van de 47e Brigade van het Syrische leger in het zuidelijke deel van de stad, waarvan wordt verondersteld dat het door de Iraanse revolutionaire garde wordt gebruikt. Een ander rapport in het Libanese Al-Mayadeen-netwerk meldt dat raketten werden afgeschoten in het Al-Malkiya-gebied, ten noorden van de luchthaven in Aleppo. Een Syrische militaire bron bevestigde dat een aantal raketten was afgevuurd op militaire doelen in Aleppo en Hama, maar gaf geen verdere details. Het is onduidelijk wat de explosies veroorzaakte. De Arabisch-talige dienst van Sky News meldde dat meer dan 40 mensen werden gedood tijdens de explosies en dat 60 mensen gewond raakten. Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Syrian Observatory for Human Rights legde het dodental op 26, van wie de meesten "buitenlanders" waren, een verwijzing naar Iraniërs gestationeerd in Syrië. Uit Iran wordt bevestigd dat tot nu toe 18 Iraniërs zijn gedood bij de aanval. In Arabische media wordt de beschuldigende vinger richting Israël, de VS en Groot-Brittannië uitgestoken voor de aanval. De aanval komt enkele uren nadat premier Netanjahoe telefonisch contact had met president Trump om over Iraanse bedreigingen en uitdagingen in het Midden-Oosten te bespreken.
  • 1ste update: Iran ontkent dat er Iraanse bases zijn aangevallen. Er zouden geen doden zijn, ondanks dat eerder door de Iraanse staat gerunde media outlets melden dat er sprake was van 18 doden.
  • 2de update: HaAretz schrijft dat de Syrische oppositie meldt dat 200 raketten bij de aanval zijn vernietigd en dat er 11 doden zijn gevallen.

Mossad bewijst dat Iran een programma had om kernwapens te ontwikkelen
Premier Benjamin Netanjahoe onthulde op 30 april 2018 geheime informatie van Iraanse geheime nucleaire bestanden. In zijn toespraak zei Netanjahoe dat "Iran veel gelogen heeft" toen Iraanse leiders ontkenden dat de Islamitische Republiek een programma had om kernwapens te ontwikkelen. "Na de ondertekening van de nucleaire deal in 2015 intensiveerde Iran zijn inspanningen om zijn geheime nucleaire bestanden te verbergen." "In 2017 heeft Iran zijn kernwapenbestanden verplaatst naar een zeer geheime locatie in Teheran", voegde hij eraan toe, en zei dat de atoomarchieven in het Shorabad-district van Teheran liggen. "Van de buitenkant is dit een onschuldig ogende compound," zei hij. "Maar aan de binnenkant bevat het het geheime atomaire archief van Iran opgesloten in enorme kluizen." "Een paar weken geleden, in een grote prestatie van de inlichtingendienst, verkreeg Israël een halve ton van het materiaal" onthulde hij. "55.000 pagina's, nog eens 55.000 bestanden op 183 cd's." Hij zei dat de bestanden belastende documenten, grafieken, blauwdrukken, foto's, video's en meer bevatten. "We hebben dit materiaal gedeeld met de Verenigde Staten en de Verenigde Staten kunnen instaan voor de authenticiteit ervan, we zullen het ook met andere landen delen en we zullen het delen met het Internationaal Atoom Energie Agentschap." "We weten al jaren dat Iran een geheim kernwapenprogramma heeft met de naam Project Amad", vervolgde hij. “We kunnen nu bewijzen dat Project Amad een uitgebreid programma was voor het ontwerpen, bouwen en testen van kernwapens. We kunnen ook bewijzen dat Iran in het geheim Project Amad-materiaal opslaat om te gebruiken in een tijd van zijn keuze om kernwapens te ontwikkelen." Netanjahoe onthulde dat het doel van Project Amad was om vijf kernkoppen te ontwerpen, produceren en testen, elk met een explosieve opbrengst van 10 kiloton TNT, voor integratie met ballistische raketten. "Dat is net als 5 Hiroshima-bommen die op ballistische raketten moeten worden geplaatst." Hij onthulde verder dat Project Amad alle vijf elementen van een kernwapenprogramma heeft, kernwapens ontwerpt, nucleaire kernen ontwikkelt, nucleaire implosiesystemen bouwt, nucleaire testen voorbereidt, en kernwapens met raketten integreert. Volgens Netanjahoe zette Iran in 2003 Amad onder internationale druk uit. "Maar het heeft zijn nucleaire ambities niet geschrapt." "Iran bedacht een plan om twee dingen te doen, eerst om de nucleaire knowhow van Project Amad te behouden, en ten tweede om zijn kernwapengerelateerde vermogens verder te ontwikkelen." Veel van hetzelfde personeel bleef werken aan het nucleaire programma van Iran, zelfs na het opruimen van Project Amad. Netanjahoe beschuldigt Iran ervan te blijven liegen tegen de International Atomic Energy Agency over zijn nucleaire activiteiten en militaire toepassingen. "De Iran [nucleaire] deal is gebaseerd op leugens en is gebaseerd op Iraanse leugens en Iraanse misleiding," zegt hij. Netanjahoe verklaart dat "de nucleaire deal Iran een duidelijk pad geeft naar een atomair arsenaal." Hij gelooft dat Trump zich zal terugtrekken uit de deal. "Ik ben er zeker van dat hij het goede zal doen, de juiste dingen voor de Verenigde Staten, de juiste dingen voor Israël en het juiste voor de vrede van de wereld." De vraag is hoe Israël aan de gestolen nucleaire documenten van Iran kwam. Netanjahoe merkte op dat Israël ongeveer 110.000 bestanden (55.000 pagina's en 55.000 digitale bestanden op CD-ROM's) had verworven, goed voor een halve ton archiefmateriaal. Volgens de New York Times, op basis van een bron binnen de Mossad, is de operatie in januari 2017 door de Mossad uitgevoerd en wordt het beschouwd als één van de grootste prestaties ooit van de inlichtingendienst. De Mossad ontdekte de locatie van het geheime archief van het Iraanse nucleaire programma in Teheran in februari 2016, vertelde de bron aan de Times, die Netanjahoe onthulde in het district Shorabad. In januari 2017 infiltreerden Mossad-agenten in een nachtelijke operatie het archief, verwijderden het halve ton materiaal en smokkelden de bestanden diezelfde nacht naar Israël. Er zijn geen details over de technische uitvoering van de geheime operatie verstrekt. Iraanse functionarissen waren aanvankelijk niet op de hoogte van het feit dat de documenten waren verwijderd, pas maanden later hoorde ze van de infiltratie, meldde Yediot Ahronot vanochtend. Later heeft het hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, president Donald Trump op de hoogte gebracht. Terwijl Israël sinds januari 2017 in het bezit was van de documenten, onthielden Israëlische functionarissen de inhoud tot nu toe niet aan het publiek, grotendeels vanwege het lange vertaalproces van de 110.000 documenten en de uitgebreide inspanningen om hun authenticiteit te verifiëren. Na het toespraak van premier Netanjahoe op maandag bevestigde staatssecretaris Mike Pompeo de authenticiteit van de door Israël geleverde materialen als bewijs van het nucleaire wapenprogramma van Iran.

Satellietbeelden over in een aanbouw zijnde nucleaire faciliteit in Fordow
Critici van premier Netanjahoe zeggen dat hij geen nieuwe bewijs naar voren bracht inzake het kernwapenprogramma van Iran. Maar een Israëlische satelliet komt op 3 mei 2018 met beelden waaruit blijkt dat gebouwd wordt aan de nucleaire faciliteit in Fordow. Fordow was een geheime ondergrondse uraniumverrijkingsfaciliteit tot 2009, toen Iran zijn bestaan onthulde. Het bevatte maximaal 3000 centrifuges. De faciliteit staat onder toezicht van de VN volgens de nucleaire deal van Iran. Onder de nucleaire deal van 2015 werd twee derde van de centrifuges, die worden gebruikt om uranium te verrijken voor gebruik in kernwapens, verwijderd uit de Fordow-faciliteit, samen met al het nucleair materiaal. Alle nucleair gerelateerde werkzaamheden zijn ten minste 15 jaar bij Fordow verboden. Foto's die op 19 april door de Israëlische satelliet Eros B zijn gemaakt, laten echter zien dat "buitengewone activiteiten" plaatsvinden bij Fordow. Een groot aantal auto's en bussen werden buiten de faciliteit gezien en nieuwe gebouwen werden in aanbouw gezien. Bovendien werd de toegangspoort naar de tunnels van de verrijkingslocatie opengelaten voor een ongewoon lange periode. Volgens ImageSat kan Iran de Fordow-faciliteit positioneren als een 'onderhandelingsfiche' in het geval dat de Amerikaanse president Donald Trump besluit zich terug te trekken uit de nucleaire overeenkomst van 2015, en zich mogelijk voorbereidt om de faciliteit te reactiveren op of na 12 mei, de deadline voor het besluit van de president. De beelden werden een dag genomen voordat premier Netanyahu onthulde dat Israëlische inlichtingendiensten meer dan 100.000 documenten en bestanden hadden verzameld die verband hielden met het nucleaire programma van Iran uit een geheim archief in Teheran.

Trump: VS stapt uit atoomakkoord met Iran, stelt sancties opnieuw in
De Verenigde Staten trekken zich op 8 mei 2018 terug uit de atoomdeal met Iran. Dat heeft president Trump bekendgemaakt in het Witte Huis. De Amerikanen stellen hun sancties tegen Iran opnieuw in. De deal uit 2015 maakte het Iran volgens Trump mogelijk door te gaan met het verrijken van plutonium en dus het ontwikkelen van een kernwapen. "Deze rampzalige overeenkomst gaf het land miljarden dollars. We hebben bewijs dat Irans belofte om op te houden met het maken van een kernwapen een leugen was, zoals Israël afgelopen week liet zien." Trump noemde Iran de belangrijkste staatssponsor van terreur.

Explosies in Damascus
Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Volgens sommige berichten werden de explosies gehoord in de buurt van bases die toebehoren aan Iraanse milities ten zuiden van de stad. De Syrische televisie meldde na de explosies dat de luchtverdedigingssystemen van het land waren gebruikt tegen raketten die werden afgevuurd in de buitenwijken van Damascus.

IDF valt Iraanse militaire infrastructuur in Syrië aan
In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. De meeste raketten zijn door het Israëlische leger onderschept. Enkele raketten die wel neerkwamen hebben weinig schade veroorzaakt. Er zijn geen gewonden gevallen. Uren daarna schoot Israël tientallen raketten af op Iraanse doelen in Syrië. Syrië meldt dat een aantal raketten is onderschept. Andere raketten troffen wel doel. Zij kamen neer op wapenopslagplaatsen en militaire radars. Vlak voor de Iraanse aanval zou Israël Syrische militaire bases op de Syrische Golan hebben getroffen met raketten. Ook een militaire post van Hezbollah zou zijn geraakt. De IDF heeft de volgende doelen in Syrië aangevallen:
  • Iraanse inlichtingen sites beheerd door de Qods Force.
  • Logistiek hoofdkantoor van de Qods Force.
  • Een militaire compound en logistiek complex van de Qods Force in Kiswah.
  • Een Iraans militair kamp ten noorden van Damascus.
  • Wapensopslaglocaties die toebehoren aan de Qods Force op Damascus International Airport.
  • Inlichtingenystemen en -installaties geassocieerd met de Qods Force.
  • Observatie, militaire posten en wapens in de bufferzone.
  • De Iraanse lanceerraket waarbij raketten op Israël werden afgevuurd is vernietigd.
  • De Israëlische luchtmacht viel Syrische luchtverdedigingsbatterijen aan, die vuurden ondanks een Israëlische waarschuwing om dit niet te doen. Als reactie hierop heeft de IDF een aantal interceptiesystemen (SA5 SA2 SA22 SA17) van het Syrische leger aangevallen.
De IDF-woordvoerder, brigadegeneraal Ronen Manelis, noemde de aanval van de IDF op Syrië gisteravond een "groot succes" tijdens een interview met Army Radio op donderdagochtend. "We hebben aanzienlijk de doelen van de Iraanse Qods Force en de Revolutionaire Garde in heel Syrië ernstig beschadigd," voegde Manelis eraan toe. "In de komende uren zullen ze heel goed begrijpen hoeveel we ze hebben geschaad." "De luchtaanval is een van de grootste die de laatste jaren door de luchtmacht is uitgevoerd," legt Manelis uit. "Wat we vanavond hebben gedaan, is slechts het topje van de ijsberg van het vermogen van de IDF, en het lijkt mij dat de Iraniërs dit begrijpen." Ondanks de spanning probeerde Manelis de burgers van Israël te kalmeren: "In dit stadium is het niet de bedoeling om nog een reserve-oproep uit te voeren. De instructie aan de inwoners van het noorden is om de dagelijkse routine te handhaven." Manelis wees een beschuldigende vinger rechtstreeks naar Iran. "Ze proberen het te verbergen - maar de raketten die gisteravond in de Golan-hoogvlakte zijn neergeschoten, werden uitgevoerd door een Iraanse strijdkracht onder het bevel van Qasem Soleimani." Volgens minister van defensie Lieberman heeft de Israëlische luchtmacht bijna de gehele Iraanse militaire infrastructuur in Syrië vernietigd. Tijdens de Herzliya-conferentie zei hij: "We zullen Iran niet toestaan om van Syrië een frontale basis te maken voor activiteiten tegen Israël, dit is ons duidelijke beleid en we volgen het." "Als we [raketten] regen hebben, zullen ze overstromen", beloofde hij. "De Iraniërs probeerden Israëlisch grondgebied aan te vallen, maar geen enkele raket trof Israël, sommigen vielen in Syrië en sommigen werden neergeschoten door de Iron Dome. We hebben bijna alle Iraanse infrastructuur in Syrië getroffen." "Ten eerste moet het duidelijk zijn: in tegenstelling tot de Iraniërs proberen we niet uit te breiden en we proberen geen nieuwe grens te creëren. Degene die voortdurend probeert uit te breiden en nieuwe voorwaarden voor zichzelf creëert, is Iran, en niet alleen als het gaat om Israël - we zien ze werken in Jemen, in Libanon en in Afrika. We doen ons best om de veiligheid van de burgers van Israël te waarborgen, we hebben geen enkel belang bij het veroveren van Syrië of tussenkomen in wat daar gebeurt." We zijn niet geïnteresseerd in escalatie, maar we moeten ons voorbereiden op elke mogelijkheid. We staan nu voor een nieuwe realiteit, één waarin Iran probeert Israël aan te vallen, om ons grondgebied te schaden en het zal niet gebeuren."

EU houdt lijntjes met Iran kort: Iraanse minister ontvangen in Brussel
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Zarif is op 15 mei 2018 in Brussel ontvangen door EU-buitenlandchef Mogherini. Volgens Zarif was het een “constructief” gesprek. Niet duidelijk is wat er precies is besproken, maar het ging in ieder geval over het handhaven van de Iran deal. De EU wil alles doen om het akkoord te redden, ondanks dat de VS uit de deal is gestapt. Morgens avond komen de EU leiders in Sofia bijeen en zal gekeken worden naar mogelijke vervolgstappen. De kans is groot dat EU belangen in Iran worden geschaad door nieuwe sancties die de VS aan Iran hebben opgelegd. De Europese commissaris voor Klimaat en Energie, Canete, gaat na de top in Sofia naar Teheran om over samenwerking op het gebied van energie te praten.

EU gaat door met Iran deal
De leiders van de Europese Unie hebben op 17 mei 2018 overeenstemming bereikt over een "verenigde EU-aanpak" om de nucleaire overeenkomst met Iran in leven te houden nadat de Amerikaanse president Donald Trump zich ervan terugtrok, meldde AFP. De 28 EU-leiders steunden ook een plan voor het omgaan met handelstarieven die Trump oplegt aan Europese metalen, zeggende dat de "EU niet zal onderhandelen met een pistool", vertelde een Europese bron aan het persbureau nadat de leiders elkaar in Sofia hadden ontmoet. "De EU zal blijven vechten voor een op regels gebaseerd internationaal systeem, ondanks recente beslissingen over klimaatverandering, tarieven en Iran", zei de bron nadat de leiders elkaar hadden ontmoet.

Pompeo komt met Amerikaanse eisen aan Iran, dreigt met zware sancties
De VS gaan de zwaarste sancties in de geschiedenis tegen Iran uitvoeren als het land zijn nucleaire en bewapeningsbeleid niet wijzigt. De VS stellen twaalf eisen aan Iran waaraan het moet voldoen. Zo moet Iran stoppen met het verrijken van uranium en moet het volledige inspecties toestaan. Ook moet Iran ophouden met het steunen van sjiitische Houthi-rebellen in Jemen, al zijn militaire activiteiten in Syrië beëindigen en stoppen met het bedreigen van Israël. Ten slotte moet Iran alle Amerikaanse burgers in Iran vrijlaten die vermist zijn of "onder valse aanklachten vastzitten". Iran verwerpt de eisen en zegt dat de VS haar wil niet meer kan opleggen. Israël is blij met de maatregelen en hoopt dat andere landen het Amerikaanse voorbeeld zullen volgen. De VS zal Europese bedrijven straffen die zaken blijven doen met Iran.

Explosies gehoord op Syrissche luchtmachtbasis
In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een raketaanval. De SANA-media outlet in Syrië meldde dat explosies die buiten Homs werden gehoord het resultaat waren van "raketagressie", maar beweerden dat het raketafweersysteem van het Assad-regime de raketten had neergehaald voordat ze hun doelen bereikten. "Een van onze militaire luchthavens in de centrale regio werd blootgesteld aan een vijandige raketaanval, en onze luchtverdedigingssystemen confronteerden de aanval en beletten dat deze zijn doel zou bereiken," meldde SANA donderdagavond. De pro-Hezbollah Al Mayadeen beweerde dat vier raketten waren afgevuurd in de aanval. Videofragmenten van een door Rusland gemaakte S-200 lucht-raketlancering vanuit een Syrische positie werd later vrijgegeven aan sociale medianetwerken, die ogenschijnlijk Syrische luchtverdedigingseenheden hebben laten schieten op Israëlische straaljagers. Sommige Libanese media beweerden dat Israëlische straaljagers het Libanese luchtruim op weg naar Syrië hadden overgestoken. Israël levert geen commentaar.

Overeenstemming tussen Israël en Rusland inzake Syrië
Channel 2 News meldt op 28 mei 2018 dat er dramatische afspraken zijn gemaakt tussen Israël en Rusland waarin het Assad-leger zou terugkeren naar het zuiden van Syrië. Aan de grens met Israël zal Rusland zich ervan verzekeren dat er geen Iraanse of Hezbollah-aanwezigheid in dit gebied zal zijn en dat Israël vrijheid zal behouden actie tegen de Iraanse consolidatie in Syrië. Hoge politieke figuren zeggen in dit kader dat er overeenstemming is bereikt volgens de volgende schets:
  1. Het Assad-leger keert terug naar Zuid-Syrië, aan de grens met Israël;
  2. Rusland zal zich ervan verzekeren dat er in dit gebied geen Iraanse of Hezbollah-aanwezigheid zal zijn;
  3. Op zijn beurt zal Israël de terugkeer van Assad naar Zuid-Syrië accepteren, op voorwaarde dat de Russen hun engagement afdwingen om Iran en Hezbollah van de Israëlische grens te verwijderen;
  4. Daarnaast zal Rusland publiekelijk alle buitenlandse elementen oproepen om heel Syrië te verlaten, verwijzend naar Iran, Hezbollah, maar ook naar de Verenigde Staten en Turkije. Dit is belangrijk omdat Israël gelooft dat de Iraniërs Syrië niet zo gemakkelijk zullen opgeven;
  5. Israël behoudt de vrijheid van handelen tegen de Iraanse consolidatie in heel Syrië.
De test zal natuurlijk op de grond zijn, maar het lijkt erop dat zowel de Verenigde Staten als Rusland nu openlijk staan ​​tegenover Israël en zijn beleid accepteren, en dit wordt als een belangrijke prestatie gezien.

Iran en Hezbollah bereiden zich voor op terugtrekking uit Zuid-Syrië
Door Iran gesteunde troepen, waaronder Hezbollah, bereiden zich vanaf 31 mei 2018 voor op terugtrekking uit Zuid-Syrië tegen de achtergrond van regionale en internationale onderhandelingen die momenteel gaande zijn tussen de Verenigde Staten, Rusland en Jordanië over de toekomst van het door oorlog verscheurde land, meldde het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten vandaag. Specifiek, meldde de in Londen gevestigde organisatie, zijn Iran en Hezbollah van plan om troepen terug te trekken uit de Dara- en Kuneitra-gebieden nabij de noordgrens van Israël. Het rapport komt nadat de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov maandag aankondigde dat het Syrische leger de enige strijdmacht aan de zuidgrens van het land zou moeten zijn. "Alle krachten die niet Syrisch zijn, moeten zich terugtrekken en er moet een situatie zijn waarin alleen de strijdkrachten van het Syrische leger aan de Syrische kant van de grens met Israël zullen zijn gestationeerd," zei Lavrov. Eerder vandaag meldde de Syrische oppositiekrant Zaman al-Wassul dat een bevelhebber van het Syrische leger de afgelopen dagen had besloten om het gebruik van vliegtuighangars te voorkomen, die tot nu toe werden gebruikt voor het opslaan van munitie door Iraanse milities. Volgens het rapport "volgde de beslissing de recente Israëlische aanvallen".

Moskou stemt in met Israëlische aanvallen diep in Syrië
Volgens een rapport (1 juni 2018) op een vooraanstaande Arabische website heeft Moskou zijn instemming betuigd met Israëlische militaire aanvallen diep in Syrië. Al-Sharq al-Awsat meldde vrijdag dat Moskou en Jeruzalem donderdag gesproken hebben over Syrië en zijn overeengekomen de Iraanse aanwezigheid in het zuiden van het land te 'beperken'. De Israëlische minister van defensie Avigdor Liberman ontmoette in Moskou zijn Russische tegenhanger, Sergei Shoigu, terwijl de Israëlische premier Benujamin Netanjahoe en president Vladimir Poetin via de telefoon over Syrië spraken. De twee partijen kwamen overeen om Iran te "beperken", zijn troepen weg te houden van het zuiden, en de IDF toe te staan "bedreigende bases in de diepe Syrische gebieden" te richten, volgens de invloedrijke Londense website.

Volgens Israël trekken Iran en Hezbollah zich niet terug uit het zuiden van Syrië
Jeruzalem en Damascus verwerpen op 3 juni 2018 berichten dat er een deal is bereikt waarbij buitenlandse troepen, waaronder Iran en Hezbollah, zich uit het zuiden van Syrië aan de grens met Israël zouden terugtrekken. Op 4 juni 2018 meldt Iran hetzelfde.

Netanyahu doet Iran een aanbod
Premier Netanjahoe doet op 10 juni in een video boodschap een “ongekend aanbod” om de watercrisis van Iran te helpen oplossen door een Farsi-website te creëren met gedetailleerde plannen over Israëlische waterbehoudtechnologieën en -strategieën. "Het Iraanse volk is het slachtoffer van een wreed en tiranniek regime dat hen vitaal water ontzegt", verklaarde Netanjahoe. "Israël staat bij de bevolking van Iran en daarom wil ik talloze Iraanse levens redden."

Israël arresteert voormalige minister op verdenking van spionage voor Iran
Voormalig minister van Energie Gonen Segev is op 18 juni gearresteerd op verdenking van spionage voor Iran. Segev, die eerder is veroordeeld voor drugssmokkel, valsemunterij en elektronische handelsfraude, heeft de afgelopen jaren in Nigeria gewoond. Uit onderzoek door de Shin Bet en de politie bleek dat Segev werd gerekruteerd en handelde als een agent namens de Iraanse inlichtingendienst, en dat er in 2012 een verband werd gelegd tussen Segev en elementen van de Iraanse ambassade in Nigeria. Later kwam hij twee keer naar bijeenkomsten met zijn operators in Iran. Uit het onderzoek bleek dat Segev zijn Iraanse operatoren over de hele wereld ontmoette in hotels en appartementen waarvan wordt aangenomen dat ze worden gebruikt voor geheime Iraanse activiteiten. Segev ontving ook een geheim communicatiesysteem om de berichten tussen hem en zijn operators te versleutelen. Het onderzoek onthulde ook dat Segev zijn operatoren informatie gaf met betrekking tot de energiemarkt, beveiligingssites in Israël, gebouwen en functionarissen in Israëlische politieke en veiligheidsinstanties, en meer. Om de taken te vervullen die hij van zijn Iraanse operatoren ontving, handhaafde Segev banden met Israëlische burgers met betrekking tot de veiligheid van Israël en de buitenlandse betrekkingen. Segev werkte om een aantal van de Israëlische burgers te verbinden met de Iraanse intelligentie, terwijl ze probeerde hen voor de gek te houden en de Iraanse factoren als onschuldige bedrijfsagenten te presenteren.

Israël bombardeert langs de grens tussen Syrië en Irak
Een Amerikaanse functionaris vertelde CNN op 19 juni dat een luchtaanval op zondag dichtbij de grens tussen Irak en Syrië door Israël is uitgevoerd en niet door de VS of de internationale coalitie die de Islamitische Staat (ISIS) bevecht. Syrische staatstelevisie beschuldigde de door de VS geleide coalitie ter bestrijding van de terroristische groepering, maar een woordvoerder van de coalitie zei dat er geen coalitieaanvallen in het gebied plaatsvonden. De IDF weigerde commentaar te geven op de aanval, volgens het normale beleid. Ambtenaren in de Verenigde Staten hebben gezegd dat veel pro-regime milities die ook in lijn zijn met Iran opereren in het grensgebied tussen Syrië en Irak. Het gebied ligt op enige afstand van Israël en Israëlische straaljagers zouden grote logistieke hindernissen hebben overwonnen om dat gebied te raken.

Israël bombardeert twee doelen nabij vliegveld Damascus
De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven. De online-krant Al-Masdar News (AMN) van het pro-Syrische regime citeerde berichten dat raketten gericht waren tegen een Iraans vrachtvliegtuig dat op de luchthaven werd gelost. Volgens de rapporten onderschepten de luchtverdedigingssystemen van het regime een Israëlische drone in het Syrische luchtruim in het zuidwesten. Het hoofd van de in Groot-Brittannië gevestigde waarnemersgroep Syrische Observatorium voor de Mensenrechten, Rami Abdulrahman, vertelde AFP dat "Israëlische raketten wapenopslagplaatsen voor Hezbollah bij de luchthaven hebben getroffen", eraan toevoegend dat de Syrische luchtverdedigingssystemen de vermeende Israëlische aanvallen niet konden voorkomen. Israël doet geen melding van de aanval.

Israël blaast cashflow Iran op
Premier Netanyahu zegt op 28 juni dat Israël de cashflow naar Iran heeft gestopt, belooft dat iemand die Israël in een conflict sleept 'er spijt van zal hebben'. "We hebben de cashflow van Iran opgeblazen, degenen die het meeste contant geld aan Iran hebben gegeven, zijn gestopt en de Iraanse mensen voelen het in hun zakken." De IDF en de luchtmacht zullen met geweld blijven optreden tegen Iraanse doelen in het gebied. "Wie ons in een conflict sleurt, zal er spijt van krijgen, ook hier speelt de luchtmacht een cruciale rol."

Iran heropent kerncentrale
Iran heeft een kerncentrale die negen jaar niet actief was, op 29 juni heropend omdat deze zich voorbereidt op het vergroten van de uraniumverrijkingscapaciteit als een nucleaire deal met wereldmachten uit elkaar valt na de Amerikaanse terugtrekking, meldt Reuters. Het Iraanse Agentschap voor Atoomenergie (AEOI) maakte de aankondiging over de heropening van de fabriek op woensdag bekend, aldus het persbureau. De AEOI zei woensdag dat in reactie op Khamenei's bestelling en Trump's afstand van de deal, een fabriek voor de productie van UF6, de grondstof voor centrifuge-machines die uranium verrijken, opnieuw is gelanceerd en er een vat yellow cake is afgeleverd. Uraniumerts, bekend als yellow cake, wordt vóór verrijking omgezet in een gas dat uraniumhexafluoride (UF6) wordt genoemd. De UF6-fabriek, die sinds 2009 inactief was vanwege een tekort aan yellow cake, maakt deel uit van de Isfahan-installatie voor uraniumconversie, zei de AEOI op haar website.

Rapport: Israël valt Iraanse wapenopslagplaatsen in Syrië aan
Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen. Het Syrische Centrum voor het toezicht op de mensenrechten meldde dat de explosies werden gehoord in het noorden van Daraa, in een gebied dat wordt gecontroleerd door de troepen van de Syrische president Bashar Al-Assad. Het leger van Assad heeft onlangs met Russische luchtsteun gewerkt om de stad Dara te veroveren, die wordt beschouwd als het symbool van de rebellenbeweging.

Rechtszaak tegen Israëlische ex-minister wegens spionage voor Iran wordt geopend
Het proces tegen voormalig minister Gonen Segev wegens spionage voor Iran is op 5 juli achter gesloten deuren geopend. Segev zal naar verwachting aanvankelijk niet schuldig pleiten, hoewel de aanklager gelooft dat er uiteindelijk een pleidooiovereenkomst kan zijn. Kanaal 10 meldde eerder dat Segev de spionagepogingen heeft toegegeven, maar legde uit dat hij probeerde Israël te helpen en terug te keren als een "held" onder het mom van spionage voor Iran.

Verslag: Israël treft Iraanse troepen in Syrië
Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks luchtaanvallen op 7 juli, beweren de Arabische media. Volgens een rapport van het door de staat gecontroleerde SANA-persbureau van Syrië werd de T-4-luchtmachtbasis in Syrië aangevallen door jagers die vanuit het zuiden naderden. Het SANA-rapport beweerde dat Syrische luchtafweersystemen in het Homs-gebied waren geactiveerd als reactie op de aanval en dat het verdedigingsnetwerk met succes de daad van "agressie" had gedwarsboomd. Een Syrische militaire functionaris werd geciteerd door Al-Masdar toen hij zei dat Israëlische straaljagers verantwoordelijk waren voor de aanval. De bron voegde eraan toe dat, ondanks het zware oppervlakkige vuur van het luchtafweernetwerk van Syrië, waaronder een groot aantal S-200 raketbatterijen, minstens één Israëlische straalvliegtuig een hit op de T-4-vliegbasis wist te scoren. Er is geen officiële bevestiging van Israëlische militaire functionarissen over het rapport.

Patriot raket afgeschoten op UAV komend vanuit Syrië
In de buurt van Safed is op 13 juli een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël. Het onbemande vliegtuig (UAV) dat werd neergeschoten nadat het op woensdag het Israëlische luchtruim vanuit Syrië binnenviel, werd vervaardigd in Iran, meldde News 2 donderdagavond. Volgens het rapport bleek de UAV een Ababil-drone te zijn, een door Iran vervaardigd model dat is gespecialiseerd in verkennings-, fotografie- en aanvalsmissies. De drone vloog 10 kilometer door Israël voordat het werd neergeschoten door een Israëlische Patriot raket.

Verslag: 22 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis
Ten minste 22 strijders werden op 15 juli gedood in een luchtaanval toegeschreven aan Israël, meldde een mensenrechtenmonitorengroep maandag. Op zondag werden er explosies gemeld buiten de noordelijke Syrische stad Aleppo. Volgens SANA, de Syrische door de staat gerunde media-outlet, werd de vliegbasis Al-Nirab aangevallen door Israëlische troepen. Onder de doden waren negen Iraniërs. Het SOHR-rapport beweerde dat Iraanse troepen op het moment van de aanval gestationeerd waren in Al-Nirab. Het Israëlische leger heeft niet bevestigd of het verantwoordelijk was voor de aanvallen op Al-Nirab.

Iran klaagt de Verenigde Staten aan
Iran heeft 18 juli een rechtszaak aangespannen tegen de Verenigde Staten bij het Internationaal Gerechtshof, n.a.v. het besluit van Washington in mei om sancties op te leggen na het terugtrekken van de nucleaire deal van 2015. Dit zou volgens Iran in strijd zijn met een verdrag uit 1955 tussen de twee landen, meldde Reuters. Een functionaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat de aanvraag ongegrond was en dat de Verenigde Staten het in de rechtbank zouden bestrijden. "Hoewel we geen uitspraken kunnen doen over de details, is de aanvraag van Iran ongegrond en willen we de Verenigde Staten krachtig verdedigen voor het ICJ," zei een functionaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken, die op voorwaarde van anonimiteit sprak, aan Reuters. "Iran is toegewijd aan de rechtsstaat in het gezicht van de Amerikaanse minachting voor diplomatie en wettelijke verplichtingen", zei de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif in een tweet op maandag, verwijzend naar het proces van Teheran bij het ICJ. In een rechtszaak die in 2016 door Iran was aangespannen op basis van hetzelfde verdrag uit 1955, voerde Washington aan dat het ICJ geen jurisdictie had. De rechtbank heeft in die zaak geplande hoorzittingen gepland in oktober. De volgende stap in Irans nieuwe rechtszaak is een hoorzitting waarbij de Verenigde Staten waarschijnlijk zullen betwisten of ze een voorlopige uitspraak verdienen. De rechtbank heeft nog geen datum vastgesteld, merkte Reuters op, maar hoorzittingen over verzoeken om voorlopige uitspraken worden meestal binnen enkele weken gehoord, met een besluit dat binnen enkele maanden valt. Hoewel het ICJ het hoogste rechtscollege van de Verenigde Naties is en zijn beslissingen bindend zijn, heeft het niet de macht om het af te dwingen, en landen, waaronder de Verenigde Staten, hebben ze soms genegeerd.

Hoe de Mossad het Iraanse complot verijdelde om een bijeenkomst in Parijs te bombarderen
Op 19 juli werd bekend dat het Israëlische inlichtingenagentschap Mossad vorige maand een Iraanse terroristische aanslag in Parijs heeft verijdeld. De terroristen cel, onder leiding van een Iraanse diplomaat in Wenen, was van plan een conferentie van Iraanse dissidenten aan te vallen die in Parijs werd gehouden. Duizenden mensen woonden de conferentie bij, waaronder de adviseur van de Amerikaanse president Donald Trump, Rudy Giuliani. Volgens het nieuwsverslag hebben Mossad-agenten, samen met hun tegenhangers uit België, Frankrijk en Duitsland, een jacht uitgevoerd in verschillende landen. De geheime activiteit omvatte toezicht, citaten en afluisteren, en op het einde werden de terroristen gearresteerd terwijl ze explosieven droegen. De terreurcel werd gevangengenomen kort voor het bezoek van de Iraanse president Hassan Rouhani aan Europa.

Verslag: Israëlische straaljagers treffen Syrië
Arabische mediakanalen beweerden 21 juli dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd. Libanese media beweerden dat Israëlische vliegtuigen werden gespot boven het Libanese luchtruim, terwijl Syrische bronnen beweerden dat op zondagavond doelen waren geraakt buiten de stad Masyaf, gelegen in de Hama-provincie in het noordwesten van Syrië. Niet-bevestigde rapporten beweerden dat de getroffen doelwitten ook centra voor wapenontwikkeling waren die door het Assad-regime werden beheerd. Het Israëlische leger heeft niet op de claims gereageerd. De officiële media-afdeling van Syrië, SANA, bevestigde de berichten over de aanval.

Iraanse strijdkrachten trekken zich 85 kilometer van de grens met Golan Hoogvlakte terug
Volgens een hoge Russische functionaris op 1 augustus hebben de Iraanse troepen in het zuiden van Syrië zich zo'n 85 kilometer teruggetrokken van de grens met de Golan-hoogvlakte met Israël.

Trump vaardigt nieuwe sancties uit tegen Iran
De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld. De order markeert de eerste ronde van sancties tegen Iran na de terugtrekking van Trump uit de 2015 nucleaire overeenkomst in mei. De sancties zijn gericht tegen de toegang van Iran tot Amerikaanse dollars en de staal- en auto-industrie, verbieden handel met Iran in goud en andere edele metalen en omvatten andere sancties die zijn opgeheven onder de overeenkomst van 2015. De tweede ronde van sancties wordt van kracht op 4 november, 180 dagen nadat de VS zich uit de overeenkomst terugtrokken. Die sancties zullen gericht zijn op de Iraanse olie- en scheepvaartindustrie. Een hoge ambtenaar zei dat de sancties "het besluit van de president ondersteunen om een ​​aanzienlijke financiële druk op te leggen", zo meldde de Washington Times. "Deze regering is van plan onze sancties volledig ten uitvoer te leggen ... om haar destabiliserende activiteit te stoppen," voegde de ambtenaar eraan toe. Een andere functionaris zei dat de sancties een "exponentieel effect op de toch al fragiele economie van Iran" zouden hebben.

EU: 'Blijf zaken doen met Iran'
De Europese Unie meldt op 7 augustus aan bedrijven dat ze zich niks aan moeten trekken van het handelsverbod van de Verenigde Staten: ze moeten gewoon zaken doen met Iran, ondanks dreigende Amerikaanse boetes. De EU beargumenteert dat haar landen niet hetzelfde hoeven te doen als Amerikaanse bedrijven en overheden en beroept zich op een 'blokkadestatuut', waarin staat dat Amerikaanse sancties niet geldig zijn op EU-grondgebied. "Enkele honderden bedrijven handelen in Iran of zijn dat van plan. Nederland handelt jaarlijks voor een een miljard euro met Iran", zegt Bart Jan Koopman, directeur van ondernemersvereniging Fenedex. "Er zijn ruim veertig landen waar Nederland meer mee handelt. Maar: de potentie van Iran is groot. Er ligt van alles en nog wat aan kansen." Bedrijven zitten nu in een spagaat. "Als ze zaken doen met Amerika of indirect met Amerika te maken hebben zullen ze waarschijnlijk eieren voor hun geld kiezen. De Amerikaanse dreiging is dan groter dan de steun die de EU nu biedt." Koopman benadrukt dat de problemen eraan zaten te komen. "De dreiging uit Amerika was er vanaf het moment dat Trump aantrad en is sinds de Amerikaanse terugtrekking uit de deal reëel."

Iran test ballistische raketten
Voor het eerst in meer dan een jaar heeft Iran op 12 augustus een ballistische raket getest, volgens drie Amerikaanse functionarissen met kennis van de lancering, vertelde Fox News vrijdag. De test van een Iraanse Fateh-110 short-range ballistische raket viel samen met een grootschalige marineoefening door de Iraanse Revolutionaire Garde troepen eind vorige week met meer dan 50 kleine kanonneerboten in de Straat van Hormuz om "zwerm" tactieken te oefenen die op een dag mogelijk zouden kunnen zijn om de vitale waterweg af te sluiten, waardoor jaarlijks 30 procent van de olie in de wereld passeert. Terwijl het Amerikaanse leger publiekelijk de marine-activiteit erkende, is de raketproef van een Iraanse Revolutionaire Garde basis in Bandar-e-Jask in het zuidoosten van Iran niet eerder gemeld. De lancering werd gedetecteerd door een Amerikaanse spionagesatelliet. De functionarissen vertelden Fox News dat de anti-schip Fateh-110 Mod 3 ruim 100 mijl op een vluchtweg over de Straat van Hormuz naar een testgebied in de Iraanse woestijn vloog.

Iran brengt verrijkt uranium terug uit Rusland
Iran kondigde 12 augustus aan dat het een tweede batch van het 20% -verrijkte uranium terug zal brengen dat het in 2015 naar Rusland heeft gestuurd als onderdeel van zijn verbintenissen in het kader van de nucleaire deal getekend met wereldmachten. Het uranium dat terugkomt, moet worden gebruikt in de Tehran Research Reactor, volgens een rapport in het semiofficiële persbureau Fars. "Toen we de nucleaire deal inkten, stopten we met de productie van 20% brandstof en deponeerden we de overtollige brandstof in Rusland in bijna 10 batches. We ontvingen de eerste batch bijna zeven maanden geleden en de tweede batch staat op het punt terug naar Iran te worden overgebracht. Elk van deze partijen kan bijna een jaar worden gebruikt en daarom hebben we ten minste 7 tot 8 jaar 20% brandstof voor Tehran Reactor ", zei een woordvoerder van de Organisatie voor Atoomenergie van Iran (AEOI), Behrouz Kamalvandi. "Als de brandstof aan ons wordt verkocht, hoeven we die niet alleen te produceren," ging hij verder. "Als de nucleaire deal in leven blijft, zouden de andere partijen ons de brandstof moeten verkopen en als de nucleaire deal sterft, dan zouden we ons onbelemmerd voelen om de 20% brandstof zelf te produceren," zei Kamalvandi. Hij zei verder dat Iran op basis van de nucleaire deal het recht heeft om de productie van 20% brandstof te hervatten 15 jaar na de datum waarop de deal werd goedgekeurd.

Iran onthult nieuwe korteafstandsraket
Iran heeft 13 augustus zijn nieuwste korteafstands-ballistische raket onthuld, meldde het door de staat gerunde IRIB. Volgens IRIB heeft de raket "zijn tests succesvol doorstaan" en is in staat om zowel land- als zeedoelen te raken. "We zullen geen moeite sparen om de rakettencapaciteit van het land te vergroten en we zullen onze raketmacht zeker elke dag vergroten", vertelde de Iraanse minister van Defensie Amir Hatami aan Tasnim. Hij voegde eraan toe dat de nieuwe raket "100% in eigen land gemaakt ... behendig, dodelijk, tactisch (en) precisie-geleid." "Hoe groter de druk en psychologische oorlogvoering tegen de grote natie Iran, des te groter onze wil om onze defensiemacht op alle gebieden te vergroten," zei hij. Het is niet duidelijk wat het bereik van de raket is.

Iraniërs aangeklaagd in de VS voor het bespioneren van Joodse faciliteiten
Twee Iraanse mannen werden op 21 augustus gearresteerd omdat ze voor Teheran zouden hebben gespioneerd in de Verenigde Staten, meldde Reuters. Het ministerie van Justitie zei dat de twee verdacht worden van het houden van toezicht op een Joodse faciliteit en het verzamelen van informatie over donateurs van de Iraanse oppositiegroep Mujahideen-e Khalq. De twee zijn genoemd als Ahmadreza Mohammadi-Doostdar, 38, een dubbele Amerikaans-Iraanse burger, en Majid Ghorbani, 59, een Iraanse staatsburger en ingezetene van Californië. Ze werden beschuldigd van de aanklacht door namens Iran te handelen door toezicht uit te oefenen, zei het ministerie van Justitie in een verklaring van Reuters.

Iran zegt dat het 'tientallen spionnen' in staatsorganen heeft gearresteerd
Veiligheidstroepen in Iran hebben op 29 augustus tientallen spionnen gearresteerd die in staatsorganen werken, zei minister van Inlichtingen Mahmoud Alavi dinsdag in een tijd van toenemende spanningen tussen Iran en het Westen na de heropname van Amerikaanse sancties tegen Teheran. Alavi zei niet wanneer de arrestaties plaatsvonden of voor welke landen de spionnen zouden werken, maar gaf aan dat veel van de gedetineerden een dubbele nationaliteit hadden. "Ik heb mensen herhaaldelijk gevraagd ons op de hoogte te stellen als ze een dubbele nationaliteit hebben. De anti-spionage-eenheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft met succes tientallen spionnen geïdentificeerd en gearresteerd in verschillende overheidsinstanties, "zei Alavi dinsdagmiddag door het semi-officiële persbureau ISNA.

Iran verplaatst ballistische raketten naar Irak
Iran verplaatste lange afstand ballistische raketten naar Irak, meldde Reuters eind augustus. De nieuwssite citeerde drie Iraanse functionarissen, twee Iraakse inlichtingenbronnen en twee westerse inlichtingenbronnen, die allemaal de overdracht van raketten met korte afstand naar Irak in de loop van enkele maanden bevestigden. Sommige functionarissen voegden eraan toe dat Iran zijn bondgenoten ook helpt bij het produceren van hun eigen raketten. In een interview met Reuters zei een van de Iraanse functionarissen dat "het logisch was om een ​​back-upplan te hebben als Iran werd aangevallen." "Het aantal raketten is niet hoog, slechts een paar dozijn, maar het kan indien nodig worden verhoogd." Zowel de Iraanse functionarissen als het Irakese leger en de regering hebben commentaar geweigerd, evenals de VS en Israël. De raketten van de Fateh-110, Zolfaqar en Zelzal-typen hebben een bereik van 200-700 km en kunnen zowel Saoedi-Arabië als Israël bedreigen. Volgens een van de westerse bronnen is de overdracht bedoeld als een "waarschuwing" voor de VS en Israël. "Het lijkt erop dat Iran Irak in zijn voorwaartse raketbasis heeft veranderd," zei de bron. De bronnen merkten ook op dat Irakezen al zijn opgeleid om op te treden als exploitanten voor de raketten.

Israël signaleert dat het Iraanse militaire bezittingen in Irak zou kunnen aanvallen
De Israëlische minister van defensie waarschuwde op 3 september dat hij verdachte Iraanse militaire goederen in Irak zou kunnen aanvallen, zoals het heeft gedaan door tientallen luchtaanvallen uit te voeren in het door burgeroorlog verscheurde Syrië. "We houden zeker alles in de gaten wat er in Syrië gebeurt en met betrekking tot Iraanse dreigingen beperken we ons niet alleen tot Syrisch grondgebied, dit moet ook duidelijk zijn", zei Avigdor Lieberman tijdens een conferentie in Jeruzalem.

Rapport: Iran smokkelt wapens naar Hezbollah op commerciële vluchten
Westerse inlichtingenfunctionarissen zeiden op 4 september dat Iran wapens naar Hezbollah had gesmokkeld op Fars Air Qeshm commerciële vluchten, zoals gemeld door Fox News. De verdenking van Irans acties ontstond te midden van twee ongewone vluchten van Teheran naar Beiroet. Een van de vluchten stopte voor een korte tussenstop op de internationale luchthaven in Damascus en vervolgde toen met een nogal 'onkarakteristieke vliegroute' naar de internationale luchthaven van Beiroet.

Iran stimuleert nepnieuws in Israël
Het cyberbeveiligingsbedrijf Clear Sky onthulde 6 september dat Iran drie websites heeft gemaakt om 'nepnieuws' in Israël te verspreiden. Twee van de websites die in de campagne worden gebruikt, tonen de inhoud in het Arabisch, terwijl de derde, die door Clear Sky werd genoemd als Tel Aviv Times, inhoud in het Hebreeuws weergeeft. Volgens Clear Sky fungeert de Hebreeuwse site als nieuwssite, terwijl de Arabische sites het imago van Iran promoten. De sites maken deel uit van een wereldwijde desinformatie-infrastructuur die de afgelopen jaren door Iran is opgezet en omvat meer dan 100 nieuwssites en actieve media in 24 landen en in 29 talen. Honderden sociale media-profielen zijn gemaakt om de aandacht te vestigen op deze sites, aldus Clear Sky. Het phishing-systeem werkt door diefstal van artikelen van legitieme nieuwssites over de hele wereld, inclusief Israël, het wijzigen van de inhoud van sommige informatie in kritieke gebieden en het toevoegen van valse en verzonnen informatie aan anderszins feitelijke nieuwsverhalen. De infrastructuur voor Israël wordt ondersteund door 14 valse profielen op Facebook en 11 valse profielen op Twitter, die allemaal nog steeds actief zijn, waaronder Facebook-pagina's met tienduizenden volgers. De meeste accounts zijn afkomstig uit Israël, volgens de website van SimilarWebb. Ohad Zeidenberg, een cyberonderzoeker bij ClearSky: "Het Iraanse phishing- en propagandasysteem is al meer dan zes jaar actief in tientallen landen en in de vroege stadia promootte het Iraanse belangen voornamelijk in het Midden-Oosten in landen zoals Turkije , Egypte en Afghanistan' Het eerste doel was om 'de ideeën van de islamitische revolutie te verspreiden.' In 2014 hebben de Iraniërs de doelstellingen van het netwerk uitgebreid en speciaal aangewezen nieuwssites ingesteld voor elk land en elke entiteit die geïnteresseerd zijn in Iran. van het opzetten van de infrastructuur is om de publieke opinie in de doellanden te beïnvloeden."

VS, India in "zeer gedetailleerde" gesprekken over het stoppen van de invoer van olie uit Iran
De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september. De Amerikaanse president Donald Trump beval dit jaar de herinvoering van economische beperkingen op Iran nadat hij zijn land had teruggetrokken van een nucleaire deal van 2015 tussen Teheran en zes wereldmachten. De Verenigde Staten proberen sindsdien landen te overreden om Iran economisch te isoleren.

Verslag: 113 Iraniërs gedood in Syrië bij Israëlische luchtaanvallen in de afgelopen periode
Het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten zei op 17 september dat 113 Iraniërs werden gedood in de afgelopen twee maanden bij Israëlische luchtaanvallen in Syrië. Volgens het Observatorium werden Iraanse officieren en ten minste 28 pro-regime Syrische strijders gedood bij de explosies van de wapendepots en magazijnen die sinds april werden aangevallen en die door Syrië aan Israël werden toegeschreven.

PM onthult voor VN Algemene Vergadering een nieuwe Iraanse atoomfaciliteit
Premier Benjamin Netanyahu onthulde op 27 september voor de Algemene Vergadering van de VN "een andere geheime atomaire faciliteit" in Iran. "Wat ik ga zeggen is nog niet eerder publiekelijk getoond ... Vandaag onthul ik de locatie van een tweede faciliteit, het geheime atomaire pakhuis van Iran," zei hij na een korte inleiding waarin hij zijn land onder zijn leiding prees voor het verzet tegen de 2015 nucleaire deal met Iran. De nieuwe locatie die Netanyahu heeft geïdentificeerd, bevindt zich op korte afstand van Shourabad, waar de Mossad een hoop documenten en bewijsmateriaal heeft gestolen waaruit blijkt dat Iran ondanks de nucleaire deal zijn nucleair materiaal had gearchiveerd.

VN-rechtbank beveelt VS om enkele Iraanse sancties op te heffen
Het hoogste gerechtshof van de Verenigde Naties heeft op 3 oktober de Verenigde Staten opgedragen Iran sancties op te heffen die van invloed zijn op de invoer van humanitaire goederen en producten en diensten die verband houden met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Rechters bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) overhandigden Teheran, die had betoogd dat de sancties, die sinds mei door de regering van de Amerikaanse president Donald Trump zijn opgelegd, de voorwaarden overtreden van een Treaty of Amity tussen de twee landen in 1955. Iran verwelkomde het besluit en noemde de sancties "illegaal en wreed".

Getroffen door de sancties van Trump, daalt de Iraanse olie-export verder
De export van ruwe olie uit Iran is in de eerste week van oktober verder gedaald, volgens tankergegevens en een bron van de industrie, waarbij de Amerikaanse sancties een grote slag troffen en andere OPEC-olieproducenten worden uitgedaagd om het tekort te dekken. Geen van de Iraanse ruwe olie die in de eerste week van oktober werd geëxporteerd, gaat volgens de gegevens van Refinitiv op weg naar Europa. De tankschepen varen naar India, China en het Midden-Oosten.

Iran zegt dat het bereik van zijn land-tot-zee raketten is toegenomen tot 700 km
Het bereik van de Iraanse land-tot-zee ballistische raketten is verhoogd tot 700 km (435 mijl), zei een hoge militaire functionaris op 16 oktober toen de spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten over nieuwe sancties opliepen. "We zijn erin geslaagd land-tot-zee ballistisch te maken, raketten die elk schip vanaf 700 kilometer kunnen raken", zei Amirali Hajizadeh, hoofd van de luchtruimdivisie van de revolutionaire garde, volgens het persbureau Fars.

US Treasury legt nieuwe sancties op aan Iran
Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten, meldde AFP. Bij de aankondiging van de sancties zei de Schatkist dat een netwerk van meer dan 20 bedrijven bekend als de Bonyad Taavon Basij de Basij Resistance Force financierde, een onderdeel van de Iraanse Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC). Het beschuldigde ook de hardlinemilities van het sturen van kindsoldaten naar Syrië ter ondersteuning van het regime van president Bashar Al-Assad. "De internationale gemeenschap moet begrijpen dat zakelijke verwikkelingen met het Bonyad Taavon Basij-netwerk en IRGC-frontbedrijven echte humanitaire gevolgen hebben", zei minister Steven Mnuchin van de Schatkist. "Dit helpt de gewelddadige ambities van het Iraanse regime in het Midden-Oosten te voeden," voegde hij eraan toe. De Basij, een paramilitaire eenheid die kort na de revolutie van 1979 werd gevormd, is volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën een van de belangrijkste handhavers van de binnenlandse veiligheid van het Iraanse regime met vestigingen in elke provincie en stad. "Naast zijn betrokkenheid bij gewelddadige hardhandig optreden en ernstige mensenrechtenschendingen in Iran rekruteert en leidt de Basij strijders op ... waaronder Iraanse kinderen, die vervolgens naar Syrië gaan om het brutale regime van Assad te ondersteunen," zei de verklaring van de Schatkist. Het voegde eraan toe dat de milities, naast de Iraniërs, Afghaanse immigranten naar Iran hebben gerekruteerd door middel van dwang, van wie sommigen als gevolg daarvan naar Europa waren gevlucht, evenals Pakistaanse onderdanen. De Bonyad Taavon Basij zou de Basij militie sociale welzijnsdiensten leveren, inclusief huisvesting en financiële ondersteuning, en beheert economische activiteiten door kleine bedrijven te financieren. "Bonyad Taavon Basij heeft zijn bereik in de Iraanse economie uitgebreid door verschillende beleggingsfirma's op te zetten via de financiële en investeringskantoren van Mehr Eqtesad Bank", aldus de verklaring van de Schatkist. Een van de andere bedrijven die in de sancties van dinsdag werden genoemd, was Iran Tractor Manufacturing Company (ITMC), de grootste tractorfabrikant in het Midden-Oosten en Noord-Afrika die dateert van vóór de Iraanse revolutie, die miljoenen dollars winst genereert voor de beleggingsondernemingen die de Basij vertegenwoordigen. Ook werd de Iran Zinc Mines Development Company als doelwit aangewezen, beschreven als de "meest vooraanstaande, miljarden zink- en loodmijnbouw- en verwerkingsholding van het land." In reactie op de sancties drong de Israëlische ambassadeur bij de VN, Danny Danon, de wereld aan om dit voorbeeld te volgen.

Duitse banken melden een scherpe daling van de uitvoer van Iran te midden van nieuwe Amerikaanse sancties
De Duitse export naar Iran is geslonken sinds de Verenigde Staten zich terugtrokken uit de internationale nucleaire deal met Teheran, gaven gegevens op 19 oktober weer, ondanks de pogingen van Berlijn om bedrijven te beschermen tegen hernieuwde Amerikaanse sancties tegen Teheran. Gegevens van de Association of German Banks (BdB) toonden aan dat de export in de eerste acht maanden van het jaar met 4 procent daalde naar 1,8 miljard euro, terwijl de dreiging van langarmige Amerikaanse sancties de exportfinancieringsactiviteiten van banken grotendeels had bevroren.

Frankrijk zegt dat het geplande EU-mechanisme bedoeld is om de handel met Iran in stand te houden
Het Franse Ministerie van Buitenlandse Zaken zei op 19 oktober een zogenaamd Special Purpose Vehicle (SPV) dat de Europese Unie overweegt te creëren om de handel met Iran breder te kunnen gebruiken om het blok te helpen het extraterritoriale bereik van de Amerikaanse wetgeving te vermijden. Federica Mogherini, hoofd van het buitenlands beleid van de EU, zei in september dat het nieuwe mechanisme tegen november operationeel zal zijn, om de handel in gang te houden, hoewel nieuwe Amerikaanse sancties tegen Teheran vanaf 4 november van kracht worden. Het idee is om de sancties te omzeilen. Tot nu toe leek de SPV zich uitsluitend op Iran te richten. Maar in een antwoord aan Reuters zei het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken dat het de bedoeling was dat de SPV verder ging dan Iran en een breder scala van EU-handel dekt.

Mossad directeur waarschuwt voor de expansionistische ambities van Iran
Mossad hoofd Yossi Cohen waarschuwde 23 oktober voor een Iraanse expansionistische ambitie in het Midden-Oosten. Een van de belangrijkste doelstellingen van Israël, zei hij op een budgetconferentie van het ministerie van Financiën, is om Iran uit de (rest van het) Midden-Oosten te verdrijven. Dankzij Hezbollah heeft het een sterke aanwezigheid bij de Libanese grens, sterke aanwezigheid aan de Syrische grens, en het vestigt zich steeds meer binnen Irak, zowel politiek als militair. "Binnen Irak zelf kunnen we de Iraniërs precies zien functioneren zoals ze zijn in andere delen van het Midden-Oosten door zich tot de sjiieten te wenden." Cohen legde uit dat de Iraanse overname van Irak zou kunnen leiden tot Teherans visie van een "sjiitische halve maan" uit Iran via Irak, Syrië en Libanon. "Het creëren van een sjiitische territoriale omgang is mogelijk voor hen," zei hij. Het hoofd van de Mossad waarschuwde dat "als we Iran niet uit het Midden-Oosten stoten, met de hulp van alle andere landen in de wereld, we een situatie van ongecontroleerde expansie van Iraanse troepen in het Midden-Oosten zullen bereiken." Naast het verkrijgen van voet aan de grond in andere landen in de regio, heeft Iran "aanzienlijke langetermijn-artilleriecapaciteiten die grote delen van het Midden-Oosten kunnen bestrijken", waarschuwde Cohen. Hij zei dat andere landen in de regio de opvattingen van Israël over de Islamitische Republiek delen, met "sommigen definiëren zelfs Iran als hun centrale existentiële bedreiging, iets waar de wereld zich bewust van moet zijn en dienovereenkomstig moet handelen." De directeur van Mossad riep andere naties op het voorbeeld van de VS te volgen bij het veranderen van hun beleid ten aanzien van het expansionistische Iraanse regime. "President Trump en het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken hebben een geheel nieuwe doctrine voor Iran geschreven, waarin zij alles in aanmerking nemen wat moet worden gedaan om Iran weer op de juiste plaats in het Midden-Oosten te krijgen," zei hij.

Verslag: Israël valt Iraans wapenkonvooi aan
De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten. Vorige maand waarschuwde de Israëlische premier Binyamin Netanyahu voor Iran en de militaire opbouw van Hezbollah bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. "In Libanon stuurt Iran Hezbollah om geheime sites te bouwen om onnauwkeurige projectielen om te zetten in precisiegeleide raketten. Raketten die diep in Israel kunnen aanvallen binnen een nauwkeurigheid van tien meter," zei Netanyahu. "Hezbollah gebruikt opzettelijk de onschuldige mensen van Beiroet als menselijke schilden Ze hebben drie van deze raketconversiesites langs de internationale luchthaven van Beiroet geplaatst." De premier waarschuwde dat Israël alle mogelijke acties zou ondernemen om zichzelf te beschermen tegen de pogingen van Iran om Hezbollah te bewapenen.

De Israëlische Mossad verijdelt het Iraanse moordplan in Denemarken
Israëlische inlichtingendiensten hebben Denemarken geholpen bij het verijdelen van een recente moordaanslag door Iraanse agenten, meldden Israëlische media op 31 oktober. Op dinsdag kondigde Denemarken aan dat het zijn ambassadeur in Iran had teruggeroepen, nadat het Teheran beschuldigde van samenzwering om drie Iraanse onderdanen die in Denemarken woonden te vermoorden, berichtte AFP. "Ik heb besloten om de ambassadeur van Denemarken in Teheran terug te roepen voor consultaties ... Denemarken kan op geen enkele manier accepteren dat mensen met banden met de Iraanse inlichtingendienst aanslagen plegen tegen mensen in Denemarken", zei de Deense minister van Buitenlandse Zaken Anderssensen als verslaggevers. "Het is de Iraanse regering, het is de Iraanse staat die achter" de plot, Samuelsen toegevoegd. Een dag later meldden de Israëlische media dat het Israëlische Mossad-agentschap een sleutelrol had gespeeld bij het verijdelen van de Iraanse moordaanslag, zei een hoge Israëlische functionaris. De functionaris beweerde dat de Mossad de Deense veiligheidsdiensten informatie verstrekte die leidde tot de arrestatie van een lid van de vermoedelijke Iraanse terreurcel die in Scandinavië opereert. Voorafgaand aan de aankondiging van Samuelsen op dinsdag, zei het hoofd van de Deense inlichtingendienst PET, Finn Borch Andersen, dat zijn agentschap geloofde dat de Iraanse inlichtingendienst "een aanslag in Denemarken aan het plannen was" tegen drie Iraniërs waarvan vermoed werd dat ze behoorden tot de Arabische Strijdbeweging voor de Bevrijding van Ahvaz. Een Noor van Iraanse afkomst werd gearresteerd op 21 oktober voor het naar verluidt plannen van de aanval en spionage voor Iran, volgens het rapport. De verdachte werd vastgehouden in de zuidwestelijke Zweedse stad Göteborg. De Zweedse autoriteiten hebben de verdachte later uitgeleverd aan Denemarken. De Iraanse regering ontkende de beweringen van Denemarken en beschuldigde Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk van "verschillende leden van de terroristische groep" te huisvesten, die Iran verantwoordelijk acht voor een aanslag in de voornamelijk etnische Arabische stad Ahvaz in het zuidwesten van Iran. De aanval, gericht tegen een Iraanse legerparade, doodde 24 mensen.

VS laat 8 landen uit Iran sancties
Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.

Iran beschuldigt Israël van mislukte cyberaanval
Iran beschuldigde Israël op 5 november van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen. "Een regime waarvan het record in het gebruik van cyberwapens duidelijk blijkt uit zaken als Stuxnet heeft deze keer geprobeerd de Iraanse communicatie-infrastructuur te beschadigen," zei informatieminister Mohammad Javad Azari Jahromi op zijn Twitter-account. Hij verwees naar het Stuxnet-virus, dat in 2010 werd ontdekt en waarvan wordt aangenomen dat het is ontwikkeld door Israël en de Verenigde Staten, die nucleaire faciliteiten in Iran hebben beschadigd. "Dankzij waakzaamheid van de technische teams keerden ze met lege handen terug en zullen we deze vijandige actie volgen via internationale fora", zei Jahromi. Zijn plaatsvervanger, Hamid Fattahi, zei dat technische teams meerdere pogingen hadden ondermijnd om hun systemen vroeg in de maand te infiltreren en "sterk afgeweerd" waren.

IAEA: Iran leeft atoomakkoord nog na
Iran houdt zich nog altijd aan de afspraken over het gebruik van nucleair materiaal. Dat zegt het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) op 12 november. Experts kregen toegang tot alle locaties in Iran waar zij onderzoek moesten doen. Het IAEA-rapport maakt niet duidelijk of Iran zijn beleid heeft gewijzigd nu de VS weer sancties heeft opgelegd. Het onderzoek werd afgerond voordat die sancties van kracht werden.

Hoofd IAEA: Iran implementeert nucleaire deal
Iran implementeert zijn kant van zijn nucleaire deal met grote mogendheden, bevestigt de VN-atoomwaakhond op 23 november, aldus Reuters. "Iran implementeert zijn nucleaire verplichtingen in het kader van het gezamenlijke alomvattende actieplan", zei directeur-generaal Yukiya Amano van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) op een driemaandelijkse vergadering van de raad van bestuur van zijn 35 nationale bestuursorgaan. De JCPOA is de officiële naam van de nucleaire deal die in 2015 werd ondertekend tussen Iran en zes wereldmachten. "Het is van essentieel belang dat Iran deze toezeggingen volledig blijft nakomen," voegde hij eraan toe, en bevestigde vorige week de bevindingen van een vertrouwelijk rapport aan de IAEA-lidstaten.

EU en Iran bevestigen steun voor nucleaire deal
De Europese Unie en Iran bevestigden op 27 november hun steun voor de nucleaire deal die in 2015 werd ondertekend, en zeiden dat ze ernaar streven om het in leven te houden, ondanks het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om af te zien van het pact, berichtte The Associated Press. Voorafgaand aan de besprekingen tussen de EU en Iran over civiele nucleaire samenwerking in Brussel, zei Arias Canete, EU-commissaris voor Energie, dat de overeenkomst "cruciaal is voor de veiligheid van Europa, de regio en de hele wereld". Hij zei dat de overeenkomst die de nucleaire ambities van Iran inperkt werkt, en dat "we geen geloofwaardig vreedzaam alternatief zien", aldus AP. De Iraanse vice-president Ali Akbar Salehi zei: "Ik hoop dat we van de voordelen van deze deal kunnen genieten en niet onvervuld laten." Salehi waarschuwde dat als de deal zou mislukken, het "zeer onheilspellend zou zijn, de situatie onvoorspelbaar zou zijn."

Rapport: Iran boekt vooruitgang in UAV-ontwikkeling
Inlichtingenbronnen in het Westen hebben verbeteringen en technologische vooruitgang geïdentificeerd in Irans reeks onbemande luchtvoertuigen (UAV's), meldde Kan 11 Nieuws op 29 november. Volgens het rapport hebben veiligheidsagentschappen in de wereld recentelijk het gebruik van hetzelfde Iraanse vliegtuig door de Houthi-rebellen in Jemen geïdentificeerd. Jemen is blijkbaar veranderd in een experimenteergebied voor de Iraniërs, en deze ontwikkeling is verontrustend voor verschillende landen in de regio, waaronder Israël en Saoedi-Arabië, volgens Kan 11. Een hoge diplomaat zei dat de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië van plan zijn samen te werken om de vooruitgang te bekijken die is geboekt in de Iraanse UAV's. Saoedi-Arabië heeft een aantal aanvallen door de Houthi-rebellen geleden, waaronder het afvuren van raketten in de Saoedische hoofdstad Riyadh. Ook Israël volgt de ontwikkelingen, aldus het rapport, met dien verstande dat wat in Jemen opereert "operationele ervaring" opdoet, ook op andere gebieden, dichter bij de Israëlische grens, kan worden gebruikt.

Iraanse luchtvaartmaatschappij transporteert nu wapens rechtstreeks naar Beiroet
In een zeer onregelmatige beweging vloog een 747 vol met Iraanse wapens die bestemd waren voor Hezbollah direct van Teheran naar de luchthaven Rafic Hariri in Beiroet op 29 november. Volgens rapporten is een 747 geregistreerd als EP-FAB vanochtend om 08:02 uur vanuit Teheran naar Beiroet vertrokken op vlucht QFZ9964 en om 10:19 uur geland in Libanon. Het vliegtuig werd geëxploiteerd door Fars Air Qeshm, een luchtvaartbedrijf dat eigendom was van de Iraanse revolutionaire garde om wapens naar Hezbollah te vervoeren. Volgens de website Intelli Times heeft het vliegtuig apparatuur vervoerd om het raketarsenaal van Hezbollah om te zetten in precisieraketten die in staat zijn om gevoelige locaties in Israël te raken. De Iraanse luchtvaartmaatschappij Fars Air Qeshm is al lang beschuldigd van het vliegen met wapens voor de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) en de elite Quds-troepenmacht geleid door de Iraanse Gen. Qassem Soleiman. Vorig jaar legde de regering van Trump sancties op aan de IRGC en de Quds-macht. De luchtvaartmaatschappij had zijn activiteiten in 2013 gestaakt, onder vermelding van slecht management, maar hervat onder nieuw management in maart 2017. Er zouden twee Boeing 747's in de vloot staan. Onder de leden van het bestuur van het bedrijf bevinden zich drie IRGC-vertegenwoordigers, genoemd in het rapport als Ali Naghi Gol Parsta, Hamid Reza Pahlvani en Gholamreza Qhasemi. Hoewel Iran aanzienlijke inspanningen heeft geleverd om geavanceerde raketten naar Hezbollah over te brengen, vliegt het gewoonlijk van de Islamitische Republiek naar Syrische luchtmachtbases, waardoor de vliegbaan zeer onregelmatig is. Westerse inlichtingendiensten hebben de afgelopen maanden al twee vergelijkbare vluchten gevolgd. In september meldde Fox News dat een Boeing 747 die vertrok uit een luchtmachtbasis in Teheran, stopte voor een korte tussenstop op de internationale luchthaven in Damascus, Syrië, en vervolgens doorging met een nogal "onkarakteristieke vluchtroute" naar de internationale luchthaven van Beiroet waar het kort na 16:00 uur landde lokale tijd. Volgens vluchtgegevens verkregen door Fox News, liep de route over Noord-Libanon en volgde geen enkele veelgebruikte vliegbaan. Een regionale inlichtingenbron die anoniem wilde blijven, zei tegen het nieuwsnetwerk: "De Iraniërs proberen nieuwe wegen en routes te vinden om wapens van Iran naar zijn bondgenoten in het Midden-Oosten te smokkelen, en het Westen te testen en te tarten om ze op te sporen.” Westerse inlichtingenbronnen zeiden dat het vliegtuig onderdelen vervoerde voor het vervaardigen van precieze wapens in Iraanse fabrieken in Libanon. De V.S. en Israël, evenals andere westerse inlichtingendiensten, hebben bewijsmateriaal verstrekt dat Iran wapenfabrieken heeft geëxploiteerd in Libanon, Syrië en Jemen. De door Iran gesteunde Libanese Hezbollah heeft fabrieken gebouwd in het hart van Beiroet om raketten om te zetten in zeer nauwkeurige precisiewapens die in staat zijn om gevoelige Israëlische sites te raken. Toen Hezbollah besliste om zijn 150.000 raketarsenaal te converteren naar raketten met uiterste nauwkeurigheid, koos hij ervoor om zijn sites over te brengen naar het hart van Beiroet om Israëlische luchtaanvallen te ontmoedigen. Israël heeft herhaaldelijk herhaald dat het Hezbollah niet toestaat uiterst nauwkeurige raketten te verkrijgen die gevoelige Israëlische locaties zouden bedreigen en zijn bedreigingen ten opzichte van Libanon escaleren. Hezbollah bezit momenteel meer dan 150.000.000 raketten, meer dan de meeste NAVO-landen. Hoge defensie functionarissen hebben herhaaldelijk gezegd dat Hezbollah nu Israëls grootste bedreiging is en voorspellen dat honderden Israëli's zullen sterven in de volgende oorlog tussen de twee partijen.

VS zegt dat Iran een ballistische raket heeft afgevuurd
De Trump-regering beschuldigde begin december Iran van het testen van een middellange afstand ballistische raket in strijd met een resolutie van de VN-Veiligheidsraad, meldt Fox News. Minister Mike Pompeo zei in een verklaring dat Iran de raket had afgevuurd, in staat om meerdere kernkoppen te dragen, en dat de test in strijd was met Resolutie 2231 van de VN-Veiligheidsraad - waarin Iran wordt opgeroepen zich te onthouden van "elke activiteit in verband met ballistische raketten die ontworpen zijn om kernwapens te leveren, inclusief lanceringen waarbij gebruik wordt gemaakt van ballistische rakettechnologie." Iran zei dat het raketprogramma defensief is en niet in strijd is met de VN-resoluties, zei het staatsagentschap IRNA, na een bewering van de VS dat Teheran een nieuwe raketproef had uitgevoerd. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo veroordeelde zaterdag wat hij beschreef als het testen door Iran van een middellange afstands ballistische raket die meerdere kernkoppen kon dragen als een schending van de internationale overeenkomst van 2015 over het Iraanse nucleaire programma. "Het raketprogramma van Iran is defensief van aard ... Er is geen resolutie van de Veiligheidsraad die het raketprogramma en raketproeven door Iran verbiedt," citeerde IRNA de woordvoerder van het Buitenlandse Ministerie Bahram Qasemi als reactie op de opmerkingen van Pompeo.

Ontwikkelingen in 2017

Iran voert rakettesten uit
Iran heeft niet alleen eind januari een rakettest gedaan maar ook op 6 december 2016. Het ging toen om de Shahab-3. Dit meldden twee militaire functionarissen uit de VS gisteren aan de Amerikaanse nieuwszender Fox. De Shahab 3 heeft een bereik van 800 mijlen, iets minder dan een gewone ballistische raket. De Duitse Krant 'Die Welt' meldt dat Iran een kruisraket heeft getest met een bereik van 2000 tot 3000 kilometer. De raket kan nucleaire wapens met zich meedragen. Het gaat om de “Sumar” kruisraket. Kruisraketten zijn moeilijker te traceren dan ballistische raketten omdat ze onder de radar kunnen vliegen. Het is Iran niet verboden om kruisraketten te testen volgens de VN resolutie.

President Donald Trump zegt dat Iraanse rakettest laat zien hoe slecht de Iran deal is
President Donald Trump bericht in een tweet in maart dat de VS Iran hebben formeel gewaarschuwd inzake de ballistische raket die Iran testte. Trump twitterde dat de Iraanse test laat zien hoe slecht de Iran deal is.

Iraanse functionaris bedreigt Tel Aviv
Mojtaba Zonour, een voormalig functionaris van de Iraanse Revolutionaire Garde en momenteel lid van Iran's National Security and Foreign Policy Commission, heeft begin maart gedreigd om Tel Aviv aan te vallen mochten de VS een “fout” maken. Volgens hem kost het een Iraanse raket slechts 7 minuten om Tel Aviv te treffen. Ook een militaire basis van de VS in Bahrein zal worden aangevallen.

President Trump en premier Netanjahoe voeren overleg over Iran
President Trump en premier Netanjahoe hebben gisteren 6 maart 2018 contact gehad over de Iraanse dreiging. Ze hebben afgesproken gezamenlijk de Iraanse dreiging aan te pakken nadat Iran afgelopen weekend opnieuw twee ballistische raketten heeft getest. De raketten hebben een bereik van 250 kilometer.

Iran test opnieuw ballistische raket
De Revolutionaire Garde van het Iraanse leger zegt dat het begin maart vanuit zee een ballistische raket heeft getest. Het doelwit op 250 kilometer afstand werd getroffen door de raket. Het gaat om de Hormuz 2. De VS hebben al sancties ingesteld tegen eerder afgeschoten ballistische raketten. Of de VS nu met nieuwe sancties zal komen is afwachten. Premier Netanjahoe en president Trump hebben de kwestie Iran onlangs nog per telefoon besproken. Ook tijdens de ontmoeting in Washington in februari kwam de kwestie aan de orde.

Iran komt met derde ondergrondse ballistische rakettenfabriek
Iran heeft op 25 mei 2017 haar derde ondergrondse ballistische rakettenfabriek opgeleverd en gaat door met haar rakettenprogramma. Dit meldt het Iraanse persbureau Fars. De Arabische soennietische landen en Israël zien de ballistische raketten als een bedreiging voor de wereldvrede. Onlangs heeft de VS nieuwe sancties genomen tegen Iran in verband met het lanceren van raketten.

Amerikaanse Senaat komt met sancties tegen Iran
De Amerikaanse Senaat heeft op 26 mei 2017 met 18 stemmen voor en 3 stemmen tegen nieuwe sancties aangenomen tegen Iran i.v.m. Iraanse testen van ballistische raketten. Senator Bob Corker zegt dat de nieuwe sancties geen gevaar vormen voor de Iran deal. De regering Trump had al eerder sancties opgelegd aan 25 individuen en bedrijven die betrokken zijn bij het ballistische programma van Iran. Iran ontkent dat de testen van ballistische raketten ingaan tegen VN resolutie 2231.

Arabische media melden Israëlische aanval op Syrië
Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht begin december 2017 een militaire basis in Syrië aangevallen. Er werden vanuit Libanon raketten afgevuurd op de basis ten zuiden van Damascus. Het Syrische leger zou twee raketten hebben onderschept. Er zou ook luchtverdediging zijn ingezet tegen Israëlische vliegtuigen. Maar er zijn geen berichten dat de vliegtuigen zouden zijn geraakt. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.

Ontwikkelingen in 2016

Iran toont ondergrondse basis met nieuwe Emad-raket
Iran heeft op 5 januari 2016 beelden vrijgegeven van de Emad raket die alle andere raketten die Iran de laatste jaren geproduceerd heeft overbodig zouden maken. De Emad raket is veel nauwkeuriger. Israël en de VS maken zich zorgen want de Emad raket heeft een bereik van 1700 km en dus kunnen Israël en Amerikaanse bases in de regio getroffen worden. De Emad raket staat opgesteld in een ondergrondse basis. De onthulling van de raketbasis komt enige dagen nadat Iran een Emad-raket heeft getest. De raket kan kernwapens vervoeren. Een VN-resolutie uit 2010 heeft bepaald dat Iran haar rakettenprogramma aan banden moest leggen. Met de bouw van de Emad raket gebeurt dat dus niet.

Iran vormt nog steeds een bedreiging zegt de Mossad
Het nieuwe hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, zegt op 7 januari 2016 dat Iran nog steeds een belangrijke dreiging is voor Israël ondanks de Iran deal die is gesloten. Cohen zegt zelfs dat de dreiging nog groter is geworden. Iran roept nog steeds op om Israël te vernietigen, versterkt haar militaire capaciteit en haar grip op de regio, en steunt terroristen.

Netanjahoe waarschuwt voor Iran
Terwijl op 16 januari 2016 de economische sancties tegen Iran zijn opgeheven waarschuwt premier Netanjahoe dat Iran nog steeds zoekt naar nucleaire wapens. “Iran blijft het Midden Oosten destabiliseren en verspreidt terreur over de hele wereld,” zegt de premier in een verklaring. Netanjahoe zegt dat Israël de uitvoering van de deal zal controleren en waarschuwt voor het niet nakomen daarvan. De IAEA meldde gisteren dat Iran haar verplichtingen is nagekomen. Eerder kwam de VN waakhond nog met het bericht dat Iran haar voorraad laag verrijkt uranium uitbreidt en dat gestopt werd met de ontmanteling van centrifuges in Natanz en Fordow.

VS waren van plan een hele grote cyberaanval op Iran uit te voeren als diplomatie zou falen
De New York Times heeft op 17 februari 2016 bekend gemaakt dat de VS een hele grote cyberaanval zouden gaan uitvoeren op Iran indien diplomatie zou falen. Het plan heet Nitro Zeus en had als doel het defensiesysteem, communicatiesysteem en grote delen van de elektriciteit uit te schakelen. Hij plan zou tientallen miljoenen dollars hebben gekost en duizenden militair en inlichtingenpersoneel zouden eraan meewerken. De VS wilden dit plan uitvoeren uit vrees dat Israël zelf het initiatief zou nemen om Iran aan te vallen. Ook zouden de VS een cyberaanval hebben willen uitvoeren op de nucleaire centrale Fordo. Het plan is te zien in een documentaire Zero Days dat vandaag op het Berlin Film Festival wordt getoond.

Ontwikkelingen in 2015

De VS houden Israël buiten de onderhandelingen met Iran
De regering Obama erkent op 19 februari 2015 dat het opzettelijk voor Israël gevoelige details van de nucleaire onderhandelingen met Iran achterhoudt. In het verleden hebben Israëlische functionarissen informatie gelekt met als doel de besprekingen te doen mislukken. De regering Obama vreest dat Israël dat opnieuw gaat doen. Israël wordt beschuldigd van het plukken van stukken informatie en deze buiten de context te gebruiken om zo de onderhandelingspositie van de VS te verzwakken.

Iran heeft Obama's eis om minstens 10 jaar lang te stoppen met nucleaire activiteiten verworpen
Iran heeft op 3 maart 2015 Obama's eis om minstens 10 jaar lang te stoppen met nucleaire activiteiten verworpen. Iran zegt wel door te willen praten met de zes wereldmachten. De VS en haar Europese bondgenoten vrezen dat Iran een atoombom gaat ontwikkelen. Iran zegt alleen vreedzame doelen na te leven en wil een opheffing van de sancties. Deze week wordt op hoog niveau in Zwitserland verder onderhandeld. In juni zou een definitief akkoord moeten worden ondertekend.

Premier Netanjahoe waarschuwt Obama dat het raamwerk overeenkomst met Iran de toekomst van Israël in gevaar brengt
In een telefoongesprek met Obama op 3 april 2015 heeft premier Netanjahoe gezegd dat het raamwerk overeenkomst met Iran de toekomst van Israël in gevaar brengt indien het wordt uitgevoerd. Netanjahoe herinnerde Obama eraan dat Iran onlangs heeft gezegd dat over de vernietiging van Israël niet valt de onderhandelen. Ook zei hij tegen Obama dat Iran de laatste tijd bezig is haar proxies te bewapenen om aanvallen tegen Israël uit te voeren. Netanjahoe had liever gezien dat een betere deal was gesloten, Nu is het makkelijker voor Iran om alsnog een atoombom te maken. Israëlische diplomaten noemen de overeenkomst een historische vergissing.

Iran wil opheffen van alle sancties bij het eindakkoord
Iraans president Rouhani zegt op 9 april 2015 dat Iran alleen het eindakkoord zal tekenen als alle sancties op dezelfde dag worden opgeheven. De deadline is 30 juni 2015. Iran wil een win-win situatie. De VS hebben eerder aangegeven dat de sancties geleidelijk worden opgeheven omdat ze er zeker van willen zijn dat Iran geen atoombom gaat ontwikkelen. President Obama heeft gisteren overigens toegegeven dat Iran na een periode van 10 jaar alsnog een atoombom kan ontwikkelen onder de huidige deal. Premier Netanjahoe zegt dat dat al kan na het ingaan van de deal.

IDF bereidt aanval op Iran voor
De IDF zet op 30 juni 2015 een speciaal team op dat voorbereidingen moet treffen voor een aanval op Iran. Het team moet kijken welke mogelijkheden er voor een aanval op Iran zijn nadat een deal met Iran is gesloten. De deadline voor zo'n deal loopt vandaag af en wordt mogelijk verlengd. Israël gelooft niet dat Iran haar nucleaire programma zal stop zetten. De Israëlische luchtmacht heeft onlangs een oefening gehouden met de luchtmacht van Griekenland. Er werden simulatie oefeningen gehouden van aanvallen en dogfights. Het Griekse leger had een antiraketdefensie systeem ingezet dat lijkt op de S-300 raketten die Rusland aan Iran heeft geleverd en die een gevaar op kunnen leveren voor Israëlische raketten en vliegtuigen.

Het Amerikaanse Congres wil geen Iran deal
Het Amerikaanse Congres zegt op 2 juli 2015 dat het niet wil dat president Obama een deal sluit met Iran over haar nucleaire programma. Leidende senatoren willen een 'pauze' in de onderhandelingen en zijn het niet eens met een uitspraak van een regeringsfunctionaris dat nucleaire inspecties niet nodig zijn. Het Congres heeft 30 of 60 dagen de tijd, mocht op 9 juli een deal zijn bereikt, om sancties te blokkeren via een stemming. Maar experts zeggen dat de huidige sancties al niet zwaar genoeg zijn. De Iraanse economie groeide met 3% in 2014.

Historisch akkoord tussen Iran en het Westen
Op 14 juli 2015 wordt een historisch akkoord gesloten tussen Iran en de zes wereldmachten. Dit hebben diplomaten gezegd. Er worden beperkingen opgelegd aan Iraans nucleaire programma en de sancties worden verlicht. Israël heeft gisteren al aangegeven zichzelf te zullen verdedigen ongeacht de deal.

Netanjahoe noemt atoomakkoord historische vergissing
Premier Netanjahoe noemt het atoomakkoord een historische vergissing. Hij zei dit tijdens een persconferentie waarbij ook minister Bert Koenders aanwezig was die momenteel op bezoek is in Israël. Iran kan volgens de premier met het opheffen van de sancties doorgaan met terreur in de regio en in de wereld. De weg ligt open voor het produceren van nucleaire wapens. Bert Koenders is juist wel blij met het akkoord.

De VN Veiligheidsraad steunt de Iran deal met 15 tegen 0 stemmen
De VN Veiligheidsraad steunt op 20 juli 2015 de Iran deal met 15 tegen 0 stemmen. De sancties tegen Iran zullen pas opgeheven worden als Iran ook akkoord gaat met de deal. De internationale gemeenschap prijst de deal. De VS zal er alles aan doen om de veiligheid van haar bondgenoten in het MO te verzekeren en voert wel sancties uit tegen Iran wat betreft mensenrechten en de strijd van Iran tegen Israël en de VS.

Israël zegt dat er geen internationale inspectie plaatsvindt in Parchin
Volgens Israëlische diplomaten vindt er geen internationale inspectie plaats in Parchin. Dat staat te lezen in de geheime details van de Iran deal. Iran doet zelf inspectie in Parchin. De IAEA heeft verschillenden malen gewaarschuwd dat Iran op deze plek nucleaire wapentesten uitvoert. Iran geeft de IAEA geen toegang tot de Parchin installatie. Volgens Israël zit de deal vol gaten en hebben de Amerikanen en de andere wereldmachten vele rode lijnen overschreden.

Senaat neemt Iran deal aan
De Senaat heeft op 11 september 2015 de Iran deal aangenomen. De Republikeinen die de Iran deal wilden blokkeren kregen 58 stemmen. Dat is twee stemmen te kort. De Democraten behaalden 42 stemmen en dat was voldoende om de Iran deal door te laten gaan. President Obama noemt het een “overwinning voor de diplomatie.”

Iran stopt met ontmantelen van centrifuges in Natanz en Fordow (11 november 2015)
Onder druk van de hardliners is Iran gestopt met het ontmantelen van centrifuges in Natanz en Fordow. Volgens de deal met het Westen zou Iran de centrifuges ontmantelen. Het gaat om 10.000 centrifuges in Natanz en Fordow. De hardliners willen echter dat president Rouhani de deal met het Westen opzegt.

Iran voert test uit met een ballistische raket
Een Amerikaanse functionaris bevestigt dat Iran op 21 november 2015 een test heeft uitgevoerd met een ballistische raket. Het was de tweede test sinds het sluiten van een nucleaire deal in juli. Met de testen is de VN resolutie geschonden. Eerder zei de Amerikaanse ambassadeur bij de VN dat als de testen worden bevestigd de VS de Veiligheidsraad bijeen zullen roepen om maatregelen te nemen.

De VS bereiden sancties voor tegen het ballistische raketprogramma van Iran
De VS bereiden sancties op 31 december 2015 voor tegen het ballistische raketprogramma van Iran. Er zullen 12 bedrijven en individuen in Iran, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten op de sanctielijst komen te staan. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij het raketprogramma. Volgens de Iran deal hebben de 6 wereldmachten de mogelijkheid om nieuwe sancties op te leggen indien Iran zich niet houdt aan de deal. Iran ziet nieuwe sancties echter als een schending van het akkoord.

Ontwikkelingen in 2014

Iran gaat zeven stappen uitvoeren inzake het nucleaire onderzoek
Op 10 februari 2014 zijn Iran en de VN de volgende stappen naar het nucleaire onderzoek overeengekomen. Het gaat om zeven stappen binnen drie maanden. Eén van de maatregelen betreft het onderzoek naar de militaire dimensies van Iraans nucleaire programma. De zeven stappen zullen door Iran op 15 mei uitgevoerd gaan worden. Op 18 februari zullen Iran en de zes wereldmachten weer rondom de tafel gaan zitten.

Iran gaat een deel van het 20% verrijkt uranium verlagen
Op 3 maart 2014 werd bekend dat Iran, volgens de VN, een deel van het 20% verrijkt uranium verlaagd. De andere helft van het uranium wordt omgezet in een vorm die relatief moeilijk te herleiden is naar 20 procent. Uranium verrijkt tot 20 procent is slechts een technische stap verwijderd van de 90-procent-niveau nodig voor nucleaire wapens.

Israël vertrouwd de VS niet meer wat betreft Iran
Tijdens een toespraak op 18 maart 2014 zei minister van defensie Ya'alon dat Israël niet op de VS kan vertrouwen wat betreft Iran. Zijn uitspraak komt op het moment dat het Westen en Iran weer om de tafel zitten om te praten over het nucleaire programma van Iran. Israël bekritiseert de besprekingen omdat Irans militaire nucleaire vermogen grotendeels in tact is gebleven. Tegelijkertijd staat militaire dreiging tegen Iran, wat premier Netanjahoe bepleit, niet meer op de kaart. Ya'alon bekritiseerde het Westen de confrontatie met Iran uit de weg te gaan. De VS is macht aan het verliezen ook in andere delen van de wereld. Met zwakheid wordt niets bereikt in deze wereld, zo zei Ya'alon.

Premier Netanjahoe geeft de IDF de opdracht zich voor te bereiden op een aanval op Iran in 2014
Premier Netanjahoe en minister van defensie Ya'alon hebben op 19 maart 2014 de IDF opdracht gegeven zich voor te bereiden op een mogelijke aanval op Iran in de loop van 2014. Er is 10 miljard shekels (2,9 miljard dollars) voor uitgetrokken. Deze opdracht is gegeven ondanks dat het Westen nu besprekingen voert met Iran. Netanjahoe en Ya'alon maken de laatste tijd al vaker opmerkingen in de media waaruit op te maken valt dat Israël eenzijdig Iran gaat aanvallen.

Nucleair overleg begint in New York
Nucleaire experts uit Iran en de zes wereldmachten beginnen op 5 mei 2014 een week lang besprekingen om een permanent akkoord te bereiken inzake het nucleaire programma van Iran. Op 13 mei wordt in Wenen op ministerieel niveau gesproken. Deze week zullen nucleaire inspecteurs Iran bezoeken. Het gaat om een uranium mijn en een uranium proces faciliteit in Ardakan en Yazd. Iran zegt dat alle zeven maatregelen die in februari overeengekomen zijn vervuld. Afgelopen november is Iran gestopt met de verrijking van uranium tot 20 procent. Dit in ruil voor verlichting van de sancties. Teheran heeft ook afgesproken om de helft van de bestaande 20 procent verrijkt uranium voorraden te verdunnen tot het 5 procent niveau en de rest om te zetten in oxide, dat zeer moeilijk te gebruiken is voor het maken van bommen.

Iran dreigt opnieuw uranium te verrijken tot 20%
Als op 20 juli geen deal is bereikt tussen Iran en de zes wereldmachten dan dreigt Iran opnieuw uranium tot 20% te verrijken, zo wordt bekend op 13 mei 2014. Er zijn verschillen van mening over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben.

Iran zegt een Israëlische drone boven Iran te hebben neergeschoten
Iran beweert op 24 augustus 2014 een Israëlische drone te hebben neergehaald. Deze vloog in de richting van de nucleaire reactor van Natanz. De drone kon niet door de radar worden opgemerkt. De Revolutionaire Garde heeft het onbemande toestel met een grond-luchtdoelraket neergehaald. Israël heeft geen commentaar gegeven. Mocht het verhaal kloppen dan zou het gaan om een Heron of Heron TP die lange afstanden kunnen afleggen. In 2011 en 2012 zouden Amerikaanse drones zijn neergehaald. Iran heeft de technologie gebruikt voor haar eigen defensie industrie.

Iran wil in ruil voor steun in de strijd tegen IS meer flexibiliteit inzake haar nucleaire programma
Iran wil in ruil voor steun in de strijd tegen IS meer flexibiliteit inzake haar nucleaire programma. Het verzoek op 21 september 2014 maakt duidelijk hoe moeilijk het is voor het Westen om besprekingen over het nucleaire programma van Iran gescheiden te houden van andere regionale kwesties in het Midden-Oosten: Irans invloed in Syrië en haar strijd tegen IS. Iran zendt tegenstrijdige signalen uit. Ayatollah Khamenei heeft eerder gezegd niet te willen samenwerken met de VS in de strijd tegen IS. Maar op de achtergrond zegt Iran bereid te zijn de VS te helpen zij het niet op het strijdtoneel. John Kerry zei vrijdag dat Iran een rol te spelen heeft in de strijd tegen IS. Het Westen wil echter de besprekingen over het nucleaire programma gescheiden houden. Er is nog onenigheid tussen het Westen en Iran over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben. Iran wil alle 19.000 centrifuges houden terwijl het slechts een klein aantal operationeel heeft. De VS wil slechts een paar duizend centrifuges toestaan zodat Iran geen atoombom kan produceren. Andere onderwerpen van gesprek zijn de duur van de deal, een tijdschema voor het beëindigen van de sancties, en het lot van een onderzoeksreactor die aanzienlijke hoeveelheden plutonium voor een atoombom zou kunnen opleveren.

Twee doden bij explosie in een nucleaire faciliteit van Iran
Volgens de Iranian Students News Agency heeft op 6 oktober 2014 een ontploffing plaatsgevonden in een Iraanse nucleaire faciliteit. Het zou om de nucleaire faciliteit van Parchin gaan. Er zouden twee doden bij de ontploffing zijn gevallen. De BBC meldt ook dat een pro-oppositie groep melding maakt van de ontploffing. Deze was op grote afstand te zien. Parchin is de nucleaire faciliteit waarvan Israël vermoedt dat Iran hier kernwapens probeert te maken.

"Nucleaire dreiging van Iran vijf keer groter dan eerder werd gedacht"
Volgens een bericht in de Sunday Times op 9 november 2014 heeft Iran vijf keer zoveel geavanceerde centrifuges, die in staat zijn nucleaire wapens te maken, dan voorheen werd gedacht. Dit vertelt een voormalig plaatsvervangend hoofd van de IAEA, Olli Heinonen. Het gaat om 5000 geavanceerde IR-2m centrifuges. Ze staan op andere locaties dan Natanz en Fordow. Een akkoord tussen de wereldmachten en Iran moet leiden tot toegang van alle nucleaire fabrieken door IAEA, anders heeft zo'n akkoord volgens Heinonen geen enkele waarde. Het alarmerend nieuws komt twee dagen na een IAEA rapport waarin staat dat Iran faalt sleutelvragen te beantwoorden over haar nucleaire programma. Het is de bedoeling dat op 24 november 2014 een deal wordt gesloten tussen Iran en de wereldmachten.

Gesprekken tussen Iran en de wereldmachten worden met 7 maanden verlengd
Op 24 november 2014 werd bekend dat de gesprekken over Irans nucleaire programma met 7 maanden worden verlengd. Op 1 maart 2015 moet een deal zijn gesloten en op 1 juli 2015 een definitief akkoord. Israël heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Iran probeert tijd te kopen om door te kunnen gaan met het bouwen van nucleaire kernkoppen. Het Westen zegt echter dat een akkoord dichtbij is. Iran wil overigens bij een eindakkoord opheffing van alle sancties, terwijl de VS slechts geleidelijke opheffing wil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Schrijf mee!