InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?

Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS? Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Laatste ontwikkelingen

Vanaf begin 2014 gaan we regelmatig voor u de laatste ontwikkelingen bijhouden. Er wordt veel gezegd en geschreven over deze kwestie. Veel informatie hoort bij de propagandaoorlog die gevoerd wordt tussen het Westen (Israël) en Iran. Niemand weet precies of en zo ja wat er gaat gebeuren (er gebeurt overigens al wel veel op het gebied van economische sancties). Er kan een militaire aanval plaatsvinden vanuit de lucht maar het is evengoed mogelijk dat acties worden ondernomen door commandotroepen. Ook kunnen onderzeeërs ingezet worden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om iets te doen met computervirussen (wat mogelijk al gebeurd is - Stuxnetvirus). Hierbij hoeven niet alleen kerncentrales te worden aangevallen maar kunnen ook andere vitale onderdelen van de Iraanse samenleving platgelegd worden zodat chaos in Iran gecreëerd wordt. Mogelijk kan het Westen profiteren van de Iraanse oppositie door een soortgelijke opstand zoals in andere Arabische landen is gebeurd.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

Iraanse troepen in Syrië

Tijdens de burgeroorlog in Syrië heeft Iran troepen gestationeerd in dat land. Israël ziet die troepen en haar wapens als een bedreiging voor de Joodse staat omdat Iran steeds dreigt om Israël te vernietigen. Voorheen voerde Iran via proxy's zoals Hezbollah oorlog tegen Israël. Hezbollah werd en wordt nog steeds door Iran bewapend met o.a. raketten. Maar sinds de burgeroorlog in Syrië probeert Iran ook rechtstreeks de confrontatie aan te gaan met Israël. Dit leidt ertoe dat Israël preventieve aanvallen uitvoert op Iraanse militaire bases in Syrië. Op 10 mei 2018 voerde Israël, na Iraanse raketaanvallen op de Golan Hoogvlakte, een grote operatie uit in Syrië en vernietigde daar bijna de gehele Iraanse militaire infrastructuur.

Israël en Syrië

Mei 2018

18 mei 2018
At least 11 killed in mystery blasts at Syrian air base (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246194)
Minstens 11 doden bij aanval op militaire luchtmachtbasis in Syrië. Er wordt gezegd dat de aanval gericht was tegen een Iraans Bavar 373 langeafstandsraketsysteem, een state-of-the-art model dat werd onthuld in 2016 en dat Iraniërs vergelijken met het Russische S-300-systeem. Of Israël achter de aanval zit is niet duidelijk. Volgens de Libanese tv zou het om een "technisch mankement" gaan. Jerusalem Post maakt melding van nog een ander explosie.

EU to prevent companies from adhering to Iran sanctions (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246172)
De Europese Unie (EU) zal vrijdag een proces starten om een wet uit 1996 opnieuw toe te passen die bedrijven in de EU verbiedt om zich te houden aan Amerikaanse sancties tegen Iran, zei Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker. De wet van 1996, die Europese bedrijven beschermt tegen Amerikaanse straffen, is nooit gebruikt. De huidige sancties werden hersteld nadat de Amerikaanse president Donald Trump eerder deze maand afstand deed van de "Iran deal" van 2015. De EU die de overeenkomst heeft ondertekend, heeft zich niet teruggetrokken uit de overeenkomst en werkt aan de handhaving van de overeenkomst. Op zondag zei de Franse minister van Buitenlandse Zaken, Jean-Yves Le Drian, dat zijn land van mening is dat de deal Teheran kan beletten kernwapens te verwerven. Federica Mogherini, hoofd van het buitenlands beleid van de EU, zal volgende week met de ministers van Buitenlandse Zaken van Iran, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland bijeenkomen om de verschillende opties te bespreken.

17 mei 2018
EU leaders agree to unite to keep Iran deal alive (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246108)
De leiders van de Europese Unie hebben woensdag overeenstemming bereikt over een "verenigde EU-aanpak" om de nucleaire overeenkomst met Iran in leven te houden nadat de Amerikaanse president Donald Trump zich ervan terugtrok, meldde AFP. De 28 EU-leiders steunden ook een plan voor het omgaan met handelstarieven die Trump oplegt aan Europese metalen, zeggende dat de "EU niet zal onderhandelen met een pistool", vertelde een Europese bron aan het persbureau nadat de leiders elkaar in Sofia hadden ontmoet. "De EU zal blijven vechten voor een op regels gebaseerd internationaal systeem, ondanks recente beslissingen over klimaatverandering, tarieven en Iran", zei de bron nadat de leiders elkaar hadden ontmoet.

16 mei 2018
Iranian official: 'U.S. embassy relocation speeds up Israel's annihilation' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246042)
Ali Akbar Velayati, een topambtenaar voor buitenlandse politiek van de Iraanse opperste leider Ayatollah Ali Khamanei, bedreigde Israël gisteren. Velayati verklaarde dat de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem de "vernietiging van het zionistische regime" versnelt, volgens een rapport in de Teheran Times. "Verhuizing van de Amerikaanse ambassade naar één van de meest heilige religieuze plaatsen van de moslims zal het proces van de instorting van het zionistische regime versnellen," zei hij in een post op Instagram. Velayati zei verder dat de verhuizing in de VS was bedoeld om de "illegale" status van het zionistische regime te erkennen, maar het openbaarde meer het "wrede" beeld van de zionisten.

15 mei 2018
EU houdt lijntjes met Iran kort: Iraanse minister ontvangen in Brussel (https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html)
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Zarif is vandaag in Brussel ontvangen door EU-buitenlandchef Mogherini. Volgens Zarif was het een “constructief” gesprek. Niet duidelijk is wat er precies is besproken, maar het ging in ieder geval over het handhaven van de Iran deal. De EU wil alles doen om het akkoord te redden, ondanks dat de VS uit de deal is gestapt. Morgens avond komen de EU leiders in Sofia bijeen en zal gekeken worden naar mogelijke vervolgstappen. De kans is groot dat EU belangen in Iran worden geschaad door nieuwe sancties die de VS aan Iran hebben opgelegd. De Europese commissaris voor Klimaat en Energie, Canete, gaat na de top in Sofia naar Teheran om over samenwerking op het gebied van energie te praten.

'Iran's been hit hard' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/246010)
Voormalig plaatsvervangend stafchef en hoofd van de Nationale Veiligheidsraad, Maj. Gen. (Res.) Uzi Dayan sprak in een interview met Arutz Sheva over Israëls acties tegen Iran in Syrië en het nucleaire programma dat werd blootgelegd door de Israëlische Mossad. Met betrekking tot de atomaire archiefblootstelling van Iran, zegt Dayan: "Iran is een zware slag toegebracht omdat het de situatie heeft geëscaleerd." De hele wereld weet dat ze leugenaars zijn en altijd al geweest zijn, iedereen begrijpt dat ze proberen kernwapens te maken, waarom bouwen ze anders ballistische raketten? "Als Iran nucleaire wapens heeft, zullen alle problemen van het Midden-Oosten en Europa blijven bestaan en sommige zullen zelfs verslechteren, en bovenal zal er nog een ander megaprobleem zijn. Niemand zal zich bezighouden met degenen die terreur en revolutie uitvoeren, en wie heeft een nucleaire paraplu achter dit alles. Wat we moeten doen is doorgaan met het definiëren van de duidelijke lijnen in Syrië, zodat het geen Iraanse buitenpost wordt.”

14 mei 2018
Iran gives Europe 60 days to provide 'guarantees' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245910)
De Iraanse onderminister van Buitenlandse Zaken eiste gisteren dat Europese landen binnen 60 dagen "garanties" verstrekken om de belangen van Iran te vrijwaren nadat de Verenigde Staten zich terugtrokken uit de nucleaire deal van 2015. "De Europeanen hebben tussen de 45 en 60 dagen de tijd om de nodige garanties te geven om de Iraanse belangen te beschermen en de schade te vergoeden die is veroorzaakt door de terugtrekking van de VS", aldus Abbas Araghchi, volgens het AFP. Een woordvoerder van de commissie buitenlandse zaken van het Iraanse parlement zei ondertussen dat Araghchi de commissie heeft verteld dat als Iran dergelijke garanties niet ontvangt, de Europese leiders "de nodige beslissingen moeten nemen".

11 mei 2010
Updates:
  • 14.15 uur: Israël neemt verantwoordelijkheid voor eerdere aanvallen op Hama en Aleppo waarbij 25 doden vielen waaronder veel Iraniërs. De aanval was bedoeld om raketten en luchtverdedigingssystemen uit te schakelen. Volgens de New York Times werden bij die aanval 200 raketten vernietigd.
  • 12.42 uur: Bewoners Golan Hoogvlakte gaan weer door met hun normale leven.
  • 12.34 uur: Minister Lieberman hoopt dat de Iraanse president Rouhani serieus is in zijn uitspraak dat Iran geen escalatie wil.
  • 12.28 uur: Een Iraanse geestelijke zegt dat Tel Aviv verwoest zal worden als vergelding voor het Israëlische optreden van gisteren.
  • 12.14 uur: Dinsdag komen de Britse, Franse en Duitse ministers van buitenlandse zaken bijeen om over Iran te praten.
  • 10.15 uur: Rusland zegt geen S-300 aan Syrië te leveren.

White House wants Iran inspections to continue (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245803)
Ondanks dat de VS zich heeft teruggetrokken uit de Iran deal wil het Witte Huis dat de inspecties van het nucleaire programma van Iran doorgaan. "We verwachten dat Iran door zal gaan met de implementatie van het Aanvullend Protocol en zal samenwerken met de IAEA of het JCPOA," vertelde een hoge ambtenaar aan AFP. Iran heeft eerder gedreigd om niet mee te werken met de inspecties als de VS het akkoord niet nakomt. Het is afwachten of Iran dit dreigement uitvoert. De Iraanse president zei eerder deze week dat de deal kan worden voortgezet ook al treedt de VS uit het akkoord.

UN forces say Israel border quiet following clashes with Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245821)
Volgens de VN troepen in Libanon is het na de dag van gisteren rustig aan de grens tussen Israël en Syrië. Er wordt echter nog steeds gevreesd dat Hezbollah vanuit Libanon aanvallen gaat uitvoeren op Israël omdat de IDF gisteren ook wapentransporten van Hezbollah vanuit Syrië naar Libanon heeft gebombardeerd. Desondanks hebben de VN troepen hun aantal patrouilles van 450 per dag niet verhoogd.

Liberman to Syria: Throw Iranians out (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245824)
Minister van defensie Avigdor Lieberman roept Syrië op om de Iraanse troepen uit het land te zetten. Hij waarschuwt dat Iraanse aanwezigheid alleen maar “vernietiging brengt”. Lieberman, die vandaag de Golan Hoogvlakte bezoekt, zegt: "Verdrijf de Iraniërs en dan zal het misschien mogelijk zijn dat het leven hier weer normaal wordt." Hij zegt dat het nog te vroeg is om te juichen dat Iran in de toekomst geen aanvallen meer uitvoert op Israël. "Ik stel voor dat we niet te enthousiast worden. Er is niets ergers dan arrogantie, we kunnen niet arrogant zijn."

These are the sites that were attacked in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245805)
In bovenstaande link zijn luchtfoto's te zien van de plekken die door de Israëlische luchtmacht gisteren zijn gebombardeerd.

10 mei 2018
Updates:
  • 20.44 uur: Syrië is boos op Iran omdat dat land de Syrische regering niet van tevoren op de hoogte stelde van de Iraanse aanval op Israël. Ook Rusland is niet blij en zal Iran niet verder meer helpen bij een hernieuwde confrontatie met Israël.
  • 20.25 uur: Volgens een luchtmachtofficier zal de IAF door blijven gaan met bombarderen mocht dat nodig zijn. IDF maakt zich zorgen dat Iran de S-300 luchtafweer gaat inzetten.
  • 18.34 uur: Netanjahoe zegt dat Israël actie ondernam omdat Iran een rode lijn overschreed; Iran vuurde 20 raketten af waarvan er 4 door de Iron Dome werden onderschept, de rest belandde in Syrië.
  • 18.00 uur: Groot-Brittannië waarschuwt voor een "escalatie" tussen Israël en Iran.
  • 15.36 uur: Bahrein steunt Israëls recht op zelfverdediging.
  • 15.04 uur: Syrië zegt dat een "nieuwe fase" in de oorlog tegen Israël begint.
  • 14.39 uur: De VS houden Iran verantwoordelijk voor aanvallen op Israël.
  • 13.35 uur: Russische minister van buitenlandse zaken roept Israël en Iran op om een "dialoog" te beginnen.
  • 13.00 uur: Israëlisch veiligheidskabinet vanavond bijeen.
  • 12.59 uur: Syrië spreekt over 3 doden (Syrische monitorgroep sprak eerder over minstens 23 doden)
  • 12.44 uur: Duitsland beschuldigt Iran van "provocaties" en zegt dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen.
  • 12.09 uur: Rusland meldt dat de IAF 60 raketten heeft afgeschoten tijdens de operatie.
  • 11.24 uur: Rusland meldt dat Israël 28 gevechtsvliegtuigen (F-15 en F-16) heeft ingezet tijdens de operatie.
  • 11.19 uur: Bij de Israëlische aanval zijn minstens 23 doden gevallen volgens de Syrische monitorgroep.
  • 09.20 uur: Israëlische veiligheidskabinet ingelicht over de operatie van de IDF.
  • 08.22 uur: Islamitische Jihad prijst Iraanse aanval op Israël.
  • 07.09 uur: Israël zegt dat Soleimani van Iran de aanval op de Golan-bases uitvoerde.
  • 07.08 uur: Israël zegt Rusland van te voren ingelicht te hebben over de Israëlische aanval op Syrië.

IDF attacks Iranian targets in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245717)
Vannacht heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. De meeste raketten zijn door het Israëlische leger onderschept. Enkele raketten die wel neerkwamen hebben weinig schade veroorzaakt. Er zijn geen gewonden gevallen. Uren daarna schoot Israël tientallen raketten af op Iraanse doelen in Syrië. Syrië meldt dat een aantal raketten is onderschept. Andere raketten troffen wel doel. Zij kamen neer op wapenopslagplaatsen en militaire radars. Vlak voor de Iraanse aanval zou Israël Syrische militaire bases op de Syrische Golan hebben getroffen met raketten. Ook een militaire post van Hezbollah zou zijn geraakt.

IDF attacks dozens of Iranian targets in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245725)
De IDF heeft (tot nu toe: kwart over 7 's ochtends) de volgende doelen in Syrië aangevallen:
  • Iraanse inlichtingen sites beheerd door de Qods Force.
  • Logistiek hoofdkantoor van de Qods Force.
  • Een militaire compound en logistiek complex van de Qods Force in Kiswah.
  • Een Iraans militair kamp ten noorden van Damascus.
  • Wapensopslaglocaties die toebehoren aan de Qods Force op Damascus International Airport.
  • Inlichtingenystemen en -installaties geassocieerd met de Qods Force.
  • Observatie, militaire posten en wapens in de bufferzone.
  • De Iraanse lanceerraket waarbij raketten op Israël werden afgevuurd is vernietigd.
  • De Israëlische luchtmacht viel Syrische luchtverdedigingsbatterijen aan, die vuurden ondanks een Israëlische waarschuwing om dit niet te doen. Als reactie hierop heeft de IDF een aantal interceptiesystemen (SA5 SA2 SA22 SA17) van het Syrische leger aangevallen.

IDF Spokesman: 'Attack last night a great success' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245733)
De IDF-woordvoerder, brigadegeneraal Ronen Manelis, noemde de aanval van de IDF op Syrië gisteravond een "groot succes" tijdens een interview met Army Radio op donderdagochtend. "We hebben aanzienlijk de doelen van de Iraanse Qods Force en de Revolutionaire Garde in heel Syrië ernstig beschadigd," voegde Manelis eraan toe. "In de komende uren zullen ze heel goed begrijpen hoeveel we ze hebben geschaad." "De luchtaanval is een van de grootste die de laatste jaren door de luchtmacht is uitgevoerd," legt Manelis uit. "Wat we vanavond hebben gedaan, is slechts het topje van de ijsberg van het vermogen van de IDF, en het lijkt mij dat de Iraniërs dit begrijpen." Ondanks de spanning probeerde Manelis de burgers van Israël te kalmeren: "In dit stadium is het niet de bedoeling om nog een reserve-oproep uit te voeren. De instructie aan de inwoners van het noorden is om de dagelijkse routine te handhaven." Manelis wees een beschuldigende vinger rechtstreeks naar Iran. "Ze proberen het te verbergen - maar de raketten die gisteravond in de Golan-hoogvlakte zijn neergeschoten, werden uitgevoerd door een Iraanse strijdkracht onder het bevel van Qasem Soleimani."

Defense Minister: Nearly all Iranian infrastructure destroyed (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245735)
Volgens minister van defensie Lieberman heeft de Israëlische luchtmacht bijna de gehele Iraanse militaire infrastructuur in Syrië vernietigd. Tijdens de Herzliya-conferentie zei hij: "We zullen Iran niet toestaan om van Syrië een frontale basis te maken voor activiteiten tegen Israël, dit is ons duidelijke beleid en we volgen het." "Als we [raketten] regen hebben, zullen ze overstromen", beloofde hij. "De Iraniërs probeerden Israëlisch grondgebied aan te vallen, maar geen enkele raket trof Israël, sommigen vielen in Syrië en sommigen werden neergeschoten door de Iron Dome. We hebben bijna alle Iraanse infrastructuur in Syrië getroffen." "Ten eerste moet het duidelijk zijn: in tegenstelling tot de Iraniërs proberen we niet uit te breiden en we proberen geen nieuwe grens te creëren. Degene die voortdurend probeert uit te breiden en nieuwe voorwaarden voor zichzelf creëert, is Iran, en niet alleen als het gaat om Israël - we zien ze werken in Jemen, in Libanon en in Afrika. We doen ons best om de veiligheid van de burgers van Israël te waarborgen, we hebben geen enkel belang bij het veroveren van Syrië of tussenkomen in wat daar gebeurt." We zijn niet geïnteresseerd in escalatie, maar we moeten ons voorbereiden op elke mogelijkheid. We staan nu voor een nieuwe realiteit, één waarin Iran probeert Israël aan te vallen, om ons grondgebied te schaden en het zal niet gebeuren."

'The Iranians failed miserably' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245743)
Het hoofd van het Institute for National Security Studies, Maj. Gen. (res.) Amos Yadlin, sprak vanochtend op zijn persoonlijke Twitter-account over de Iraanse aanval in Noord-Israël en de daaropvolgende Israëlische reactie. "De twee strategische Iraanse dreigingen tegen Israël zijn militaire nucleaire [vermogens] op de lange termijn en de dreiging van precisie raketten uit Syrië en Libanon op de middellange termijn," legde Yadlin uit. Hij zei dat "het incident vannacht uit een ander veld komt - de Iraanse reactie op Israëlische aanvallen, zoals ze zagen in februari en april. Nadat pogingen om raketten naar Israël te lanceren vorige nachten werden verijdeld, slaagden de Iraniërs er in een militaire operatie te lanceren tegen Israël." "In hun poging om vergelding, afschrikking en preventie van escalatie te combineren, faalden ze jammerlijk," zei Yadlin. "Vannacht is bewezen dat Israël een indrukwekkende inlichtingen en militaire superioriteit heeft, evenals een raketverdedigingssysteem die behoort tot de beste ter wereld, en het is ook gereed om een pijnlijke reactie te geven op een breed scala van Iraanse doelen in Syrië." Yadlin, die ooit het hoofd van de militaire inlichtingendienst was geweest, benadrukte echter dat "de aanval vannacht, zo succesvol als deze was en zo veel als de Iraanse dreiging in de nabije toekomst tegenwerkte, het probleem van de precisie-raketuitdaging niet oplost." "De resultaten in de confrontatie met Iran mogen ons niet misleiden, we staan voor een dubbele uitdaging ten opzichte van de versterkende voet aan de grond in Syrië en zijn nucleaire programma. Amerikaanse steun en een groen licht van een sympathieke president ten spijt, de strijd zal tegen Israël gevoerd worden," voegde hij eraan toe.

9 mei 2018
Trump warns: 'Iran faces severe consequences if nuclear program restarts' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245702)
De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde dat Iran met ernstige gevolgen te kampen zou krijgen als de Islamitische Republiek haar nucleaire programma herstart één dag nadat de VS zich terugtrokken uit de nucleaire deal met Iran van 2015. "Iran zal het ontdekken," Trump zei: “ik denk niet dat ze dat zouden moeten doen. Ik zou Iran willen aanraden om zijn nucleaire programma niet te starten. Ik zou ze heel sterk adviseren. Als ze dat doen, zullen er zeer ernstige gevolgen zijn."

Netanyahu to Putin: 'We'll take every measure to protect ourselves'
Premier Netanjahoe heeft een Russische delegatie uitgenodigd naar Israël te komen om te kijken naar het materiaal dat de Mossad uit Iran heeft gehaald inzake het nucleaire programma van dat land. Verder heeft de premier met president Poetin gesproken over de situatie in Syrië en uitgelegd dat Israël elke maatregel neemt om zichzelf te beschermen. Netanjahoe wilde niet zeggen of hij met Poetin heeft gesproken over de levering van S-300 raketten aan Syrië.

'8 Iranians killed during strike in Syria' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245673)
Het dodental bij een aanval aan de rand van Damascus is gestegen tot 15 niet-Syrische pro-regime soldaten, waaronder acht Iraniërs, zegt een in Groot-Brittannië gevestigde oorlogsmonitor. De aanval betrof een wapendepot van de Iraanse elite Revolutionaire Garde in het gebied van Kisweh ten zuiden van de hoofdstad, zei het anti-Assad Syrische observatorium voor mensenrechten monitoring groep. De groep beweerde dat Israël achter de aanval staat. Israël heeft echter niet bevestigd dat dit het geval is.

IDF orders Golan Heights back to normal routine (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245658)
Vandaag heeft de IDF besloten dat de bewoners van de Golan weer gewoon hun dagelijkse leven kunnen oppakken. Gisteren werd nog gemeld dat schuilkelders in gereedheid moesten worden gebracht vanwege ongewone activiteit van Iraanse troepen op de Syrische Golan.

Obama: Iran nuclear deal was working (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245636)
De voormalige Amerikaanse president Barack Obama verweet het besluit van zijn opvolger om zich terug te trekken uit één van zijn belangrijkste resultaten van het buitenlands beleid. Op zijn Facebook pagina noemt Obama zes punten van kritiek:
  1. De deal was geen eenzijdige Amerikaanse afspraak met Iran maar een deal waarbij vele partijen betrokken waren;
  2. De deal heeft het nucleaire programma van Iran teruggedraaid;
  3. De deal is niet gebaseerd op vertrouwen, maar op strenge inspecties;
  4. Iran houdt zich aan de deal;
  5. De deal loopt niet af; Iran zal nooit kernwapens kunnen maken;
  6. De deal had niet als doel om alle problemen met Iran, zoals steun aan terrorisme, op te lossen.

Kerry: Trump decision puts Israel at risk (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245649)
Voormalig minister van BuZa John Kerry van de VS bekritiseerde dinsdag het besluit van president Donald Trump om af te zien van de nucleaire deal van 2015 en waarschuwde dat de beslissing Israël in gevaar brengt. "De aankondiging van vandaag verzwakt onze veiligheid, verbreekt het woord van Amerika, isoleert ons van onze Europese bondgenoten, plaatst Israël op grotere schaal, versterkt de hardliners van Iran en vermindert onze wereldwijde invloed om Teheran's wangedrag aan te pakken, terwijl het de mogelijkheid van toekomstige overheden om internationale afspraken te maken, schaadt," zei Kerry in een verklaring. "Er is geen retoriek nodig, de feiten spreken voor zich: in plaats van voort te bouwen op ongekende non-proliferatie verificatiemaatregelen, riskeert deze beslissing ze weg te gooien en de wereld terug te slepen naar de rand waar we een paar jaar geleden voor stonden," voegde hij eraan toe. "De omvang van de schade zal afhangen van wat Europa kan doen om het nucleaire akkoord bijeen te houden, en het zal afhangen van de reactie van Iran. Amerika zou nooit die inzet aan een ander land moeten uitbesteden. Dit is niet in het belang van Amerika. We moeten allemaal hopen dat de wereld de nucleaire overeenkomst kan handhaven," concludeerde Kerry.

Bye bye Ayatollahs (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245643)
De beslissing van president Trump over de Iran deal geeft een verpletterende slag tegen de buitenlandse politiek van voormalig president Obama. Luister naar de radio van Arutz Sheva. Ga naar bovenstaande link.

The frustration of the leaders of the nuclear deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245640)
Luister naar Philip Gordon, die meehielp om te onderhandelen over de nucleaire deal met Iran voor de regering-Obama. Hij is zeer gefrustreerd over het besluit van president Donald Trump om zich terug te trekken. Ga naar bovenstaande link.

8 mei 2018
Updates:
  • 22.51 uur Libanese media melden dat er geen slachtoffers zijn bij de aanval.
  • 22.44 uur Volgens rapporten is er een groot aantal Israëlische straaljagers, helikopters, die over Golan Hoogvlakte vliegen.
  • 22.18 uur Syrische media zeggen dat IDF de Iraanse raketvoorraad dinsdagavond in Syrië heeft aangevallen.
  • 22.16 uur De Iraanse basis aangevallen door Israël in Syrië was al eerder gebombardeerd.
  • 21.58 uur Syrische tv meldt dat Israël Syrië gebombardeerd heeft.
  • 21.46 uur Explosies te horen buiten Damascus.

Explosions heard in Damascus (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245638)
Explosies werden vanavond gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Volgens sommige berichten werden de explosies gehoord in de buurt van bases die toebehoren aan Iraanse milities ten zuiden van de stad. De Syrische televisie meldde na de explosies dat de luchtverdedigingssystemen van het land waren gebruikt tegen raketten die werden afgevuurd in de buitenwijken van Damascus.

Israel orders Golan shelters open over Iran 'activity' in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245629)
Het Israëlische leger zegt vanavond dat het de autoriteiten in de Golan-hoogvlakte heeft gevraagd raketschuilplaatsen te openen en voor te bereiden op "onregelmatige activiteiten door Iraanse troepen in Syrië", over de demarcatie lijn. "Na de identificatie van de onregelmatige activiteiten van Iraanse troepen in Syrië, heeft de IDF besloten de instructies voor civiele bescherming in de Golan-hoogvlakte te wijzigen en geeft ze lokale autoriteiten opdracht om schuilplaatsen te ontgrendelen en klaar te maken in het gebied," zegt het leger in een verklaring. De aankondiging kwam kort voordat de Amerikaanse president Donald Trump zijn besluit bekendmaakte om zich terug te trekken uit de nucleaire deal met Iran.

Trump: VS stapt uit atoomakkoord met Iran, stelt sancties opnieuw in (https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html)
De Verenigde Staten trekken zich terug uit de atoomdeal met Iran. Dat heeft president Trump bekendgemaakt in het Witte Huis. De Amerikanen stellen hun sancties tegen Iran opnieuw in. De deal uit 2015 maakte het Iran volgens Trump mogelijk door te gaan met het verrijken van plutonium en dus het ontwikkelen van een kernwapen. "Deze rampzalige overeenkomst gaf het land miljarden dollars. We hebben bewijs dat Irans belofte om op te houden met het maken van een kernwapen een leugen was, zoals Israël afgelopen week liet zien." Trump noemde Iran de belangrijkste staatssponsor van terreur.

'Trump vertelt Macron dat VS uit Iran-deal stapt' (https://nos.nl/artikel/2230953-trump-vertelt-macron-dat-vs-uit-iran-deal-stapt.html)
President Trump maakt vanavond bekend dat de VS uit de Iran-deal stapt. Dat heeft hij volgens The New York Times vanmiddag telefonisch laten weten aan de Franse president Macron. Volgens de bron van de krant worden alle sancties die tot 2015 golden weer van kracht en komen er ook nieuwe strafmaatregelen. Reden voor Trump om het akkoord op te blazen zou zijn dat Iran geen nieuwe concessies wil doen. Zo wil Iran geen garanties geven voor het beperken van de productie van kernenergie na 2030. Macron deed in het gesprek namens Europa nog eens een beroep op Trump om niet af te haken. Maar woordvoerders van Macron en van het Witte Huis zeggen dat Trump hier niets over gezegd heeft. Een woordvoerder van Macron zegt dat de Franse president en Trump hebben gesproken over vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten.

Rouhani: Iran deal could survive without U.S. (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245584)
De Iraanse president Hassan Rouhani stelde maandag voor dat de nucleaire deal van 2015 op zijn plaats zou kunnen blijven, zelfs als de Amerikaanse president Trump zich terugtrekt. Als andere deelnemers aan de deal Iran de garanties bieden die het zoekt, zal Iran zijn nucleaire ontwikkeling niet doen herleven, zei Rouhani, aldus USA Today. Hij bevestigde ook zijn overtuiging dat de Verenigde Staten "historisch wroeging" zouden lijden door de deal op te blazen. "Als we kunnen krijgen wat we willen van een deal zonder Amerika, zal Iran zich blijven inzetten voor de deal", zei Rouhani, en voegde eraan toe: "Wat Iran wil, is dat onze belangen worden gewaarborgd door niet-Amerikaanse ondertekenaars. ... Het wegwerken van de ondeugende aanwezigheid van Amerika zal prima zijn voor Iran."

Iran: Trump's decision may create 'problems' for us (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245596)
De aanstaande beslissing van president Donald Trump met betrekking tot de toekomst van de Amerikaanse sancties voor Iran kan "problemen" opleveren voor de islamitische republiek, heeft de Iraanse president vandaag toegegeven, slechts enkele uren voordat Trump zijn plannen voor een belangrijk onderdeel van de nucleaire deal van 2015 van Iran zal aankondigen. Van Trump wordt algemeen verwacht dat het een einde maakt aan de sanctievergoedingen die Iran geniet, nadat Europese bondgenoten de oproep van de president om te onderhandelen over bredere beperkingen van het nucleaire wapenprogramma van Iran weigerden. Tijdens een energietentoonstelling in Teheran gaf de Iraanse president Hassan Rouhani toe dat een dergelijke stap "problemen" voor Iran zou kunnen veroorzaken wanneer de sancties in de komende paar maanden worden hersteld, maar beloofde dat zijn land zou volharden. "Het is mogelijk dat we twee of drie maanden problemen zullen ondervinden, maar we zullen dit overleven," zei Rouhani, meldde de Associated Press. Eerder stelde Rouhani voor dat de nucleaire deal zou kunnen overleven, zelfs als de VS de sancties opheffen.

Israel is determined to stop Iran - in any way (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245588)
Ga naar bovenstaande link voor een audio opname van Arutz Sheva over een mogelijke oorlog tussen Israël en Iran.

7 mei 2018
Trump inclined to scrap Iran deal, say officials (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245577)
Europese functionarissen vertelden maandag aan The New York Times dat de Amerikaanse president Donald Trump geneigd lijkt om de nucleaire deal van 2015 met Iran te schrappen en sancties op te leggen aan Iran die waren opgeschort toen de deal werd bereikt. Het rapport kwam nadat Trump had beloofd zijn beslissing over de deal van 2015 op dinsdagmiddag bekend te maken. De ambtenaren gaven toe dat ze er niet in waren geslaagd de regering van Trump ervan te overtuigen dat het ontmantelen van het akkoord een enorme diplomatieke fout zou zijn.

Liberman: No place for hysteria and panic (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245552)
Minister van Defensie Avogdor Liberman verklaarde dat het Israëlische defensie establishment zich voorbereidt op een Iraanse vergelding in de vorm van een spervuur van raketten afgevuurd op Israël. "We hebben geen interesse in escalatie, maar zijn tegelijkertijd klaar voor elk scenario," zei Liberman aan het begin van de wekelijkse ontmoeting van Yisrael Beiteinu op maandag. "Er is geen plaats voor hysterie en paniek," benadrukte Liberman. "Ja, er is een complexe situatie met veel uitdagingen en bedreigingen, maar we zullen weten hoe we moeten omgaan met alle bedreigingen en hoe we alle uitdagingen moeten aanpakken." Liberman richtte zich ook op het amendement om het kabinet toe te staan de oorlog te verklaren. "Nasrallah en de Revolutionaire Garde hebben geen juridisch adviseur en een Hooggerechtshof nodig, we moeten de mogelijkheid behouden om onmiddellijk in real time te reageren."

Iran's revenge: Israel prepares for infiltration (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245571)
De IDF bereidt zich voor op een Iraanse aanval op de noordgrens van Israël en versterkende posities en steden in het noorden, meldde News 2. De beoordeling van het defensie establishment is dat de Iraanse vergelding zal bestaan uit het lanceren van raketten naar Israël vanuit Syrië. De IDF onderneemt een reeks lucht- en grondoperaties tegen de mogelijkheid dat de Iraanse reactie gepaard zal gaan met een poging om Israëlisch grondgebied zowel op de grond als in de lucht te infiltreren. Het thuisfrontcommando instrueerde burgers om hun dagelijkse routines te blijven handhaven, omdat wordt verwacht dat de infiltratiepogingen gericht zijn op militaire bases en installaties.

'We may have to eliminate Assad' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245548)
Israëlische energieminister Yuval Steinitz zegt dat Israël mogelijk president Assad gaat elimineren mocht hij Iran blijven toestaan om in Syrië een militair apparaat op te bouwen dat gebruikt wordt om aanvallen op Israël uit te voeren. "Als de Syrische president Bashar Assad doorgaat met het toestaan dat de Iraniërs opereren vanuit Syrië, zal Israël hem uitschakelen en zijn regime omverwerpen," zei Steinitz. Als Assad Iran toestaat om Syrië in een voorwaarts werkende basis tegen ons te veranderen, "zei Steinitz, "zou hij moeten weten dat dit zijn einde is." "Assad kan toestaan dat ze Israël vanuit Syrië kunnen aanvallen, of niet, hij kan toestaan dat ze raketten, luchtafweerstelsels en drones in Syrië binnenbrengen, en als hij dat doet, moet hij weten dat er een prijskaartje is," zegt Steinitz.

Top Republican lawmaker warns Trump against leaving Iran deal (https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5253116,00.html)
Voorzitter van het House Armed Services Committee Republikein Thornberry, die zich vanaf het begin strikt verzette tegen een nucleaire deal, zegt dat de terugtrekking van de VS het vertrek van inspecteurs zal betekenen, terwijl Europa de sancties niet zal verlengen, waardoor Washington zijn invloed op Teheran verkleint. Thornberry zegt dat Trump met Europese bondgenoten zou moeten samenwerken om deze tekortkomingen in het akkoord aan te pakken. Hij vreest dat als de VS zich uit de deal terugtrekt er een scheiding komt tussen de VS en Europa. "De Europeanen zullen niet opnieuw sancties opleggen, dus wat voor baat hebben de VS en Iran hierbij?" vraagt hij zich af.

Macron: Trump leaving nuclear deal could lead to war (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245530)
De Franse president Macron denkt dat als de VS zich terugtrekt uit de Iran deal dit kan leiden tot een oorlog. "We zouden de doos van Pandora openen. Er zou oorlog kunnen zijn, "zei Macron tegen het Duitse weekblad Der Spiegel. Tegelijkertijd voegde hij eraan toe: "Ik denk niet dat Donald Trump oorlog wil." Macron probeert met Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland een oplossing te vinden voor de bezwaren die president Trump heeft tegen de Iran deal. Trump heeft de deadline op 12 mei gezet. Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland blijven zich inzetten voor het akkoord, maar in een poging om Washington erin te houden, willen ze gesprekken openen over het programma voor ballistische raketten van Iran, zijn nucleaire activiteiten na 2025 - wanneer essentiële bepalingen van de deal verlopen - en zijn rol in het Midden-Oosten Oosterse crises zoals Syrië en Jemen.

6 mei 2018
Report: Iran planning reprisal strikes on Israel (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245516)
Volgens Israëlische veiligheidsfunctionarissen is Iran bezig met het plannen van mogelijk raketaanvallen op Israëlische doelen als “wraak” voor de Israëlische aanval op luchtmachtbasis T4 in Syrië. De aanvallen zullen al op korte termijn plaatsvinden.

Iraanse president Rohani waarschuwt Trump (https://nos.nl/artikel/2230692-iraanse-president-rohani-waarschuwt-trump.html)
De Iraanse president Rohani heeft gezegd dat de VS een historische fout begaat als die zich uit de nucleaire overeenkomst van de wereldmachten met Iran terugtrekt. Rouhani zei dat Iran in dat geval plannen heeft klaarliggen. Rohani zei dat Iran niet bereid is tot aanvullende onderhandelingen over de deal. We zullen alle wapens en raketten maken die we nodig hebben, dreigde hij. Premier Netanjahoe waarschuwde vandaag dat een confrontatie met Iran beter nu dan later kan plaatsvinden. Hij zegt dat Iran Israël wil aanvallen met geavanceerde wapens vanuit Syrië.

'Determined to block Iran's aggression' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245493)
Premier Netanjahoe zal woensdag een ontmoeting hebben met president Poetin in Rusland. Netanjahoe zei tijdens de kabinetszitting van zondag: “Bijeenkomsten met de Russische president zijn altijd belangrijk voor de veiligheid van Israël en de coördinatie tussen de IDF en het Russische leger. Israël handhaaft volledige vrijheid van handelen om zichzelf te verdedigen. Al onze bijeenkomsten zijn belangrijk, maar de bijeenkomst van deze week is vooral belangrijk in het licht van de toenemende inspanningen van Iran om een militaire aanwezigheid in Syrië tegen Israël te vestigen. In de afgelopen maanden heeft de Iraanse Revolutionaire Garde-organisatie geavanceerde wapens naar Syrië overgebracht om ons zowel op het slagveld als op het thuisfront aan te vallen, inclusief gewapende UAV's, grond-grond raketten en Iraanse luchtafweerbatterijen. We zijn vastbesloten om de agressie van Iran tegen ons te blokkeren, zelfs als dit een strijd betekent. Beter nu dan later. Landen die niet voorbereid waren om tijdig actie te ondernemen om moorddadige agressie tegen hen tegen te gaan, betaalden nadien veel zwaardere prijzen. We willen geen escalatie, maar we zijn voorbereid op elk scenario.”

Israel in the dark on Trump's plans for Iran nuke deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245509)
Israël blijft nog in het duister over Trumps beslissing m.b.t. tot de Iran deal. Trump neemt die beslissing pas op 12 mei maar hij brengt Israël al niet vast op de hoogte. Ook andere Arabische landen die tegen de Iran deal zijn blijven in het duister.

4 mei 2018
US official: Trump will sanction Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245440)
Een hooggeplaatste ambtenaar van de VS zei vandaag tegen Arutz Sheva dat de Amerikaanse president Donald Trump al besloten heeft zich terug te trekken uit de 2015 "Iran deal" en de sancties tegen Iran te vervangen. "Trump zal geen compromis sluiten over dit onderwerp," vertelde de ambtenaar aan Arutz Sheva. "Hij wil laten zien dat hij aan zijn woord vasthoudt. De deal in Iran is naar zijn mening gewoon slecht en tot nu toe heeft hij de Europese pogingen om een compromisvoorstel te doen, afgewezen." "De president zal vastbesloten zijn, maar hij zal een opening laten voor een compromis dat voor hem aanvaardbaar is. Hij zal de terugkeer van sancties aankondigen, althans door de VS, maar hij zal waarschijnlijk ook zeggen dat hij bereid is om een compromis te bespreken dat de nucleaire plannen van Iran op de juiste manier beperken en de andere bedreigingen van de Iraanse regering aanpakken."

3 mei 2018
Proof of construction at Iran's Fordow nuclear facility (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245403)
Critici van premier Netanjahoe zeggen dat hij geen nieuwe bewijs naar voren bracht inzake het kernwapenprogramma van Iran. Maar een Israëlische satelliet komt met beelden waaruit blijkt dat gebouwd wordt aan de nucleaire faciliteit in Fordow. Fordow was een geheime ondergrondse uraniumverrijkingsfaciliteit tot 2009, toen Iran zijn bestaan onthulde. Het bevatte maximaal 3000 centrifuges. De faciliteit staat onder toezicht van de VN volgens de nucleaire deal van Iran. Onder de nucleaire deal van 2015 werd twee derde van de centrifuges, die worden gebruikt om uranium te verrijken voor gebruik in kernwapens, verwijderd uit de Fordow-faciliteit, samen met al het nucleair materiaal. Alle nucleair gerelateerde werkzaamheden zijn ten minste 15 jaar bij Fordow verboden. Foto's die op 19 april door de Israëlische satelliet Eros B zijn gemaakt, laten echter zien dat "buitengewone activiteiten" plaatsvinden bij Fordow. Een groot aantal auto's en bussen werden buiten de faciliteit gezien en nieuwe gebouwen werden in aanbouw gezien. Bovendien werd de toegangspoort naar de tunnels van de verrijkingslocatie opengelaten voor een ongewoon lange periode. Volgens ImageSat kan Iran de Fordow-faciliteit positioneren als een 'onderhandelingsfiche' in het geval dat de Amerikaanse president Donald Trump besluit zich terug te trekken uit de nucleaire overeenkomst van 2015, en zich mogelijk voorbereidt om de faciliteit te reactiveren op of na 12 mei, de deadline voor het besluit van de president. De beelden werden een dag genomen voordat premier Netanyahu onthulde dat Israëlische inlichtingendiensten meer dan 100.000 documenten en bestanden hadden verzameld die verband hielden met het nucleaire programma van Iran uit een geheim archief in Teheran.

'A bad agreement based on Iranian deception' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245349)
Premier Benjamin Netanjahoe heeft gisteren een ontmoeting gehad met de Japanse premier Shinzo Abe op het kantoor van de premier in Jeruzalem. Tijdens hun bijeenkomst presenteerde Netanjahoe Abe met de materialen van het recentelijk blootgestelde Iraanse nucleaire archief. "Iran heeft al zijn plannen behouden", zei Netanjahoe. "Iemand die geen kernwapens wil, maakt geen plannen [voor dergelijke wapens] en houdt ze zeker niet bij. Dit is een slechte overeenkomst die gebaseerd was op de leugens en misleiding van Iran."

Lapid wants Trump to stay in nuclear deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245395)
Yesh Atid-voorzitter Yair Lapid van de grootste oppositiepartij zei vandaag dat hij hoopte dat president Trump de Iraanse nucleaire deal niet zal schrappen. Volgens Lapid zou het beter zijn voor Israël als de nucleaire deal van 2015 werd ondermijnd door internationale consensus in plaats van een eenhandige zet door de Verenigde Staten. "Netanjahoe probeert unilateraal de overeenkomst te annuleren, ik zeg dat we nog zes maanden nodig hebben", zei Lapid tijdens een interview met de Leger Radio. "Ik ben tegen de nucleaire deal, maar ik ben geen voorstander van een eenzijdige opzegging." "We zouden dit moeten betrekken en coördineren met de Europeanen als we willen dat er sancties worden opgelegd aan het programma voor ballistische raketten, over het bevorderen van terrorisme en het strenger maken van de inspecties," vervolgde Lapid. Hij heeft ook kritiek op premier Netanjahoe over het publieke kenbaar maken van de operatie van de Mossad. Dat zou binnen gesloten forums met westerse leiders besproken moeten worden.

2 mei 2018
Iran says it will respond to Israeli strike in Syria (https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5248271,00.html)
Naar aanleiding van een rapport dat Israël verantwoordelijk is voor de aanval op de Iraanse basis in Hama (Syrië) waarbij tientallen Iraniërs zijn gedood, zegt Iran dat het 'op de juiste tijd en plaats' zal vergelden. Lieberman reageert: 'Israël kan de dreiging van Iran niet negeren.' De opmerkingen van Alaeddin Boroujerdi, de voorzitter van het nationale veiligheidscomité van het Iraanse parlement, waren de eerste sinds de aanslag zondagavond op buitenposten in het noorden van Syrië, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze door Israël zijn uitgevoerd.

WH: Iran nuke deal based on 'false pretenses' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245288)
Het Witte Huis verklaarde dat de nucleaire deal van Iran in 2015 onder valse voorwendselen werd gesloten. Witte Huis perssecretaris Sarah Huckabee Sanders zei: "De deal is gemaakt op een volledig valse voorwendsel. Iran loog voluit." "Wij denken dat de grootste fout die werd gemaakt onder de Obama-administratie was door ooit de deal te sluiten," zei Huckabee Sanders. Ze merkte op, na de toespraak van premier Benjamin Netanjahoe waarin hij een archief van materialen met betrekking tot het Iraanse nucleaire programma blootlegde: "Vandaag weten we dat de mogelijkheden van Iran veel geavanceerder zijn dan ze in het verleden hebben verklaard." "We zijn bang dat, als de nucleaire overeenkomst blijft bestaan, Iran over zeven jaar op een zeer geavanceerd punt in het nucleaire productieproces zal zijn en wapens kan produceren en dat proberen we te voorkomen," concludeerde Huckabee Sanders.

1 mei 2018
Report: Israel preparing for war with Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245277)
Israël lijkt zich voor te bereiden op een oorlog met de Islamitische Republiek Iran, zeiden Amerikaanse functionarissen tegen NBC News. "Op de lijst van mogelijk meest waarschijnlijke vijandigheid over de hele wereld staat de strijd tussen Israël en Iran in Syrië momenteel bovenaan de lijst", vertelde een van de topambtenaren aan NBC News. Volgens de functionarissen waren de nieuwste explosies op Syrische militaire bases het laatste teken dat Israël en Iran dichter bij een totale oorlog komen. Ongeveer 200 raketten werden vernietigd en tientallen Iraanse soldaten werden naar verluidt gedood in de explosies die de Syrische militaire voorzieningen in en rond Hama en Aleppo zondagavond deden schudden. Iran heeft ontkend dat één van zijn troepen tijdens de explosies is gedood. Volgens de Amerikaanse functionarissen vielen Israëlische F-15 straaljagers de basis nabij Hama aan nadat Iran wapens aan de basis had geleverd, waar de 47e Brigade van Iran is gestationeerd. De wapens omvatten grond-luchtraketten. Israëlische leiders hebben hun zorgen geuit over de groeiende Iraanse militaire aanwezigheid in Syrië. In de afgelopen week hebben Israëlische militaire leiders een ontmoeting gehad met hun Amerikaanse tegenhangers om de Iraanse militaire opbouw in Syrië te bespreken.

How Israel obtained Iran's nuclear secrets (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245251)
De vraag is hoe Israël aan de gestolen nucleaire documenten van Iran kwam. Netanjahoe merkte op dat Israël ongeveer 110.000 bestanden (55.000 pagina's en 55.000 digitale bestanden op CD-ROM's) had verworven, goed voor een halve ton archiefmateriaal. Volgens de New York Times, op basis van een bron binnen de Mossad, is de operatie in januari 2017 door de Mossad uitgevoerd en wordt het beschouwd als één van de grootste prestaties ooit van de inlichtingendienst. De Mossad ontdekte de locatie van het geheime archief van het Iraanse nucleaire programma in Teheran in februari 2016, vertelde de bron aan de Times, die Netanjahoe onthulde in het district Shorabad. In januari 2017 infiltreerden Mossad-agenten in een nachtelijke operatie het archief, verwijderden het halve ton materiaal en smokkelden de bestanden diezelfde nacht naar Israël. Er zijn geen details over de technische uitvoering van de geheime operatie verstrekt. Iraanse functionarissen waren aanvankelijk niet op de hoogte van het feit dat de documenten waren verwijderd, pas maanden later hoorde ze van de infiltratie, meldde Yediot Ahronot vanochtend. Later heeft het hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, president Donald Trump op de hoogte gebracht. Terwijl Israël sinds januari 2017 in het bezit was van de documenten, onthielden Israëlische functionarissen de inhoud tot nu toe niet aan het publiek, grotendeels vanwege het lange vertaalproces van de 110.000 documenten en de uitgebreide inspanningen om hun authenticiteit te verifiëren. Na het toespraak van premier Netanyahu op maandag bevestigde staatssecretaris Mike Pompeo de authenticiteit van de door Israël geleverde materialen als bewijs van het nucleaire wapenprogramma van Iran.

A huge and unprecedented trove of Iranian intelligence (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245267)
Een hoge inlichtingenfunctionaris ontmoette vandaag politieke en militaire correspondenten en onthulde een beetje informatie over de gedurfde operatie om het nucleaire archief van Iran te verkrijgen, dat meer dan 100.000 documenten blootlegde die het nucleaire programma van Teheran beschrijven. Volgens de bron verborg Iran het archief en plaatste het onder een zeer strikte bewaker. Slechts enkelen in Iran wisten van het archief. "We hebben niet het hele archief genomen", zei de hoge inlichtingenofficier. "We ontvingen een enorme hoeveelheid materiaal dat nooit Israël bereikte, in het Perzisch, een zeer complex en uitdagend materiaal", zei hij. Volgens hem bevestigde "het materiaal opnieuw wat we in het verleden wisten. Alleen om het te verduidelijken - toen het IAEA hun rapport maakte, was het gebaseerd op duizend documenten en we hebben meer dan 100.000 documenten, inclusief nieuw en belangrijk materiaal dat met zekerheid aantoont dat Iran nucleaire wapens wil ontwikkelen." De functionaris legde uit dat de Iraanse archieven Israël een duidelijk beeld geven en is een bewijs van het bestaan van een Iraans kernwapenprogramma, naast follow-upprogramma's die zijn gelieerd aan het politieke echelon van Iran, en programma's die de implementatie en voortdurende ontwikkeling van wapens laten zien. Hij is niet geraakt door de mogelijkheid dat Iran de geloofwaardigheid van de documenten die Netanjahoe afgelopen nacht openbaarde, zal ontkennen. "De reikwijdte en diversiteit van de informatie zal Iran niet toestaan om te zeggen dat het materiaal vervalst is." "Met elke Iraanse verklaring dat ze niet van plan zijn om kernwapens te produceren, hebben we 100 bewijzen dat ze liegen," zei de senior inlichtingenbron.

White House: Iran must never have nuclear weapons (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245241)
Het Witte Huis reageerde maandagavond op de presentatie door premier Benjamin Netanjahoe over de nucleaire activiteiten van Iran. "De Verenigde Staten zijn op de hoogte van de informatie die zojuist door Israël is vrijgegeven en blijven deze aandachtig bestuderen. Deze informatie biedt nieuwe en overtuigende details over de inspanningen van Iran om raketafleverbare kernwapens te ontwikkelen ", zei het in een verklaring. "Deze feiten zijn consistent met wat de Verenigde Staten al lang weten: Iran heeft een robuust, clandestien kernwapenprogramma dat het heeft geprobeerd en zich niet kan verbergen voor de wereld en zijn eigen mensen. Het Iraanse regime heeft aangetoond dat het destructieve wapens zal gebruiken tegen zijn buren en anderen. Iran mag nooit kernwapens hebben ", voegde het Witte Huis eraan toe.

Pat Buchanan: Netanyahu trying to lead US into war with Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245258)
De conservatieve minister en de voormalige directeur van het Witte Huis, Pat Buchanan, verwierp het bewijs dat Netanjahoe maandag had verspreid, en waarschuwde dat Israël probeerde de VS te manoeuvreren in een oorlog met Teheran. "Bibi huilt al decennia lang als een wolf, de Amerikaanse inlichtingendiensten hebben in 2007 en opnieuw in 2011 met groot vertrouwen gezegd ... dat ze geen bewijs hadden van een nucleair wapenprogramma in Iran, en daarna hadden we de deal" zei Buchanan." Als Iran een kernwapenprogramma heeft en eraan werkt in het geheim, zou dat een verachtelijke mislukking zijn van de Amerikaanse inlichtingendiensten." Hij zegt verder: "Bibi Netanjahoe, met alle respect, wil dat de Verenigde Staten namens Israël een oorlog tegen Iran voeren, ik wil niet dat mijn land in een nieuwe oorlog terechtkomt." Europese leiders, waaronder Federica Mogherini, hoofd van de buitenlandse zaken van de Europese Unie, bagatelliseerden het belang van het bewijsmateriaal en voerden aan dat het niet aantoonde dat Iran niet had voldaan aan de voorwaarden van de nucleaire deal. "Wat ik heb gezien aan de hand van de eerste rapporten, is dat premier Netanjahoe de naleving door Iran van het JCPOA-engagement (Joint Comprehensive Plan of Action), dat wil zeggen post-2015 nucleaire toezeggingen, niet heeft betwist," zei ze, bewerend dat een overeenkomst nodig was vanwege een gebrek aan vertrouwen tussen de partijen.

France: Iran nuclear revelations make deal even more necessary (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245261)
De Franse regering reageerde dinsdag op de toespraak van premier Benjamin Netanjahoe op maandagavond met betrekking tot het nucleaire wapenprogramma van Iran, waarin hij zegt dat de onthullingen van Netanjahoe het belang benadrukken van het handhaven van het gezamenlijke alomvattende actieplan 2015, beter bekend als de nucleaire deal met Iran. Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zijn aandacht gevestigd op de voortdurende steun voor de Iraanse deal en voerde aan dat de informatie die Netanjahoe maandagavond had verstrekt, het belang van het handhaven van de overeenkomst "versterkte". "Op het eerste gezicht bevestigen zij [de details] dat een deel van het Iraanse nucleaire programma, zoals Frankrijk en zijn partners tijdens de eerste onthullingen in de zomer van 2002 hebben verklaard, niet civiel was", zei een woordvoerder van het ministerie, aldus AFP. "De relevantie van de deal wordt versterkt door de details die door Israël worden gepresenteerd: alle activiteiten die verband houden met de ontwikkeling van een kernwapen zijn permanent verboden door de deal," voegde de woordvoerder eraan toe.

Britain: We were never naive about Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245240)
Groot-Brittannië is nooit naïef geweest over het nucleaire programma van Iran, en inspecties door de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) zijn van vitaal belang om ervoor te zorgen dat het wordt gebruikt voor vreedzame middelen, zei een woordvoerder van de regering op maandag volgens Reuters. "We zijn nooit naïef geweest over Iran en zijn nucleaire intenties. Dat is de reden waarom het inspectieregime van de IAEA is overeengekomen als onderdeel van de nucleaire deal met Iran één van de meest uitgebreide en robuuste is in de geschiedenis van internationale nucleaire akkoorden ", aldus de woordvoerder. "Het blijft een zeer belangrijke manier om onafhankelijk te controleren of Iran zich aan de deal houdt en dat het nucleaire programma van Iran uitsluitend vreedzaam is", voegde hij eraan toe.

Putin: Iran deal must be strictly observed (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245246)
De Russische president Vladimir Poetin heeft maandag in een gesprek met premier Benjamin Netanjahoe het belang van de voortdurende naleving van de Iraanse nucleaire deal van 2015 benadrukt. "Vladimir Poetin herhaalde het standpunt van Rusland dat het JCPOA, dat van het allergrootste belang is in termen van internationale stabiliteit en veiligheid, strikt moet worden nageleefd door alle ondertekenaars", aldus het Kremlin volgens het Russische persbureau TASS. Poetin en Netanjahoe bespraken ook de algemene situatie in het Midden-Oosten, inclusief de ontwikkelingen in Syrië, en kwamen overeen persoonlijke contacten te blijven onderhouden. Het gesprek werd geïnitieerd door Israël, voegde het Kremlin eraan toe. Netanjahoe sprak met Poetin, evenals met andere wereldleiders, na zijn presentatie over het Iraanse nucleaire programma.

Fox and Friends 5/1/18: Live Netanyahu Addresses Iran (https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=ejFTKtKzW08)
Premier Netanjahoe spreekt vandaag met Fox over Iran. Ga naar bovenstaande link.

April 2018

30 april 2018
Watch: Netanyahu 'Iran lied big time' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245227)
Premier Benjamin Netanjahoe onthulde maandagavond geheime informatie van Iraanse geheime nucleaire bestanden. In zijn toespraak zei Netanjahoe dat "Iran veel gelogen heeft" toen Iraanse leiders ontkenden dat de Islamitische Republiek een programma had om kernwapens te ontwikkelen. "Na de ondertekening van de nucleaire deal in 2015 intensiveerde Iran zijn inspanningen om zijn geheime nucleaire bestanden te verbergen." "In 2017 heeft Iran zijn kernwapenbestanden verplaatst naar een zeer geheime locatie in Teheran", voegde hij eraan toe, en zei dat de atoomarchieven in het Shorabad-district van Teheran liggen. "Van de buitenkant is dit een onschuldig ogende compound," zei hij. "Maar aan de binnenkant bevat het het geheime atomaire archief van Iran opgesloten in enorme kluizen." "Een paar weken geleden, in een grote prestatie van de inlichtingendienst, verkreeg Israël een halve ton van het materiaal" onthulde hij. "55.000 pagina's, nog eens 55.000 bestanden op 183 cd's." Hij zei dat de bestanden belastende documenten, grafieken, blauwdrukken, foto's, video's en meer bevatten. "We hebben dit materiaal gedeeld met de Verenigde Staten en de Verenigde Staten kunnen instaan voor de authenticiteit ervan, we zullen het ook met andere landen delen en we zullen het delen met het Internationaal Atoom Energie Agentschap."

"We weten al jaren dat Iran een geheim kernwapenprogramma heeft met de naam Project Amad", vervolgde hij. “We kunnen nu bewijzen dat Project Amad een uitgebreid programma was voor het ontwerpen, bouwen en testen van kernwapens. We kunnen ook bewijzen dat Iran in het geheim Project Amad-materiaal opslaat om te gebruiken in een tijd van zijn keuze om kernwapens te ontwikkelen." Netanjahoe onthulde dat het doel van Project Amad was om vijf kernkoppen te ontwerpen, produceren en testen, elk met een explosieve opbrengst van 10 kiloton TNT, voor integratie met ballistische raketten. "Dat is net als 5 Hiroshima-bommen die op ballistische raketten moeten worden geplaatst." Hij onthulde verder dat Project Amad alle vijf elementen van een kernwapenprogramma heeft, kernwapens ontwerpt, nucleaire kernen ontwikkelt, nucleaire implosiesystemen bouwt, nucleaire testen voorbereidt, en kernwapens met raketten integreert. Volgens Netanjahoe zette Iran in 2003 Amad onder internationale druk uit. "Maar het heeft zijn nucleaire ambities niet geschrapt." "Iran bedacht een plan om twee dingen te doen, eerst om de nucleaire knowhow van Project Amad te behouden, en ten tweede om zijn kernwapengerelateerde vermogens verder te ontwikkelen." Veel van hetzelfde personeel bleef werken aan het nucleaire programma van Iran, zelfs na het opruimen van Project Amad. Netanjahoe beschuldigt Iran ervan te blijven liegen tegen de International Atomic Energy Agency over zijn nucleaire activiteiten en militaire toepassingen. "De Iran [nucleaire] deal is gebaseerd op leugens en is gebaseerd op Iraanse leugens en Iraanse misleiding," zegt hij. Netanjahoe verklaart dat "de nucleaire deal Iran een duidelijk pad geeft naar een atomair arsenaal." Hij gelooft dat Trump zich zal terugtrekken uit de deal. "Ik ben er zeker van dat hij het goede zal doen, de juiste dingen voor de Verenigde Staten, de juiste dingen voor Israël en het juiste voor de vrede van de wereld."

'Iran understands its lies have been exposed' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245229)
Zowel Knessetleden van de coalitiepartijen als de oppositie hebben bewondering voor de prestatie van de Mossad om het geheime Iraanse kernwapenprogramma bloot te leggen. Ze zijn ook vol lof over Netanjahoe's moed en vastberadenheid. Het is duidelijk dat Iran een bedreiging vorm voor de wereldvrede en in het bijzonder voor Israël, zo luidt de algehele stemming onder de parlementsleden.

Missiles fired toward Iranian base in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245175)
Explosies werden gisteravond gehoord in de regio Hama in Syrië. De staatsmedia meldden dat de explosies plaatsvonden op de basis van de 47e Brigade van het Syrische leger in het zuidelijke deel van de stad, waarvan wordt verondersteld dat het door de Iraanse revolutionaire garde wordt gebruikt. Een ander rapport in het Libanese Al-Mayadeen-netwerk meldt dat raketten werden afgeschoten in het Al-Malkiya-gebied, ten noorden van de luchthaven in Aleppo. Een Syrische militaire bron bevestigde dat een aantal raketten was afgevuurd op militaire doelen in Aleppo en Hama, maar gaf geen verdere details. Het is onduidelijk wat de explosies veroorzaakte. De Arabisch-talige dienst van Sky News meldde dat meer dan 40 mensen werden gedood tijdens de explosies en dat 60 mensen gewond raakten. Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Syrian Observatory for Human Rights legde het dodental op 26, van wie de meesten "buitenlanders" waren, een verwijzing naar Iraniërs gestationeerd in Syrië. Uit Iran wordt bevestigd dat tot nu toe 18 Iraniërs zijn gedood bij de aanval. In Arabische media wordt de beschuldigende vinger richting Israël, de VS en Groot-Brittannië uitgestoken voor de aanval. De aanval komt enkele uren nadat premier Netanjahoe telefonisch contact had met president Trump om over Iraanse bedreigingen en uitdagingen in het Midden-Oosten te bespreken.
  • 1ste update: Iran ontkent dat er Iraanse bases zijn aangevallen. Er zouden geen doden zijn, ondanks dat eerder door de Iraanse staat gerunde media outlets melden dat er sprake was van 18 doden.
  • 2de update: HaAretz schrijft dat de Syrische oppositie meldt dat 200 raketten bij de aanval zijn vernietigd en dat er 11 doden zijn gevallen.

Trump and Netanyahu discuss Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245176)
President Donald Trump sprak met premier Benjamin Netanjahoe over zorgen met betrekking tot Iran, omdat de VS overweegt zich terug te trekken uit de nucleaire deal met Iran. Het gesprek vond plaats op zaterdag, volgens The Hill. De twee leiders bespraken "bedreigingen en uitdagingen voor het Midden-Oosten, met name de problemen die de destabiliserende activiteiten van het Iraanse regime met zich meebrengen", zei het Witte Huis.

Bolton: Trump hasn't decided whether to leave Iran deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245183)
De Amerikaanse National Security Advisor John Bolton zei op zondag dat president Trump nog steeds niet heeft besloten of hij de nucleaire deal met Iran vóór zijn deadline van 12 mei zal verlaten. "Hij overweegt zeker het kader, de vier pilaren die [de Franse president Emmanuel Macron] vorige week uiteen heeft gezet in hun vergaderingen", vertelde Bolton aan Fox News. "En dat is volgens mij iets dat interessant is voor de president en het nastreven waard is, maar in termen van de nucleaire deal is daar nog geen besluit over genomen," voegde hij eraan toe. Bolton zei dat er nog enige hoop bestaat voor Europese partners die Trump ervan willen overtuigen de overeenkomst te wijzigen in plaats van er gewoonweg vanaf te lopen. "Hij heeft zeker zeer negatieve dingen gezegd over de deal, wat impliceerde dat deze andere stappen niet echt die bezorgdheid zouden aanpakken, maar het is mogelijk in de discussies met onze Europese bondgenoten dat we daar een mogelijkheid zullen zien," zei Bolton.

Report: 200 missiles destroyed in Syria (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245215)
Meer dan 200 raketten werden vernietigd in de explosies die zich gisteravond in Syrië voltrokken, vertelde een bron van een pro-Assad-alliantie aan de New York Times. Volgens de bron zijn 16 mensen gedood bij de explosies, waaronder 11 Iraanse burgers.

29 april 2018
U.S. urges sanctions on Iran's missile program (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245115)
De Verenigde Staten dringen er bij hun Europese bondgenoten en anderen op aan Iran sancties op te leggen om zijn raketprogramma te beteugelen, zei een senior adviseur van staatssecretaris Mike Pompeo op zaterdag. "We dringen er bij de landen overal ter wereld op aan om personen en entiteiten die geassocieerd zijn met raketprogramma's van Iran te bestraffen, en het is ook een groot deel van de discussies met Europeanen geweest," zie de adviseur, Brian Hook. Hook, die onderhandelt over veranderingen in de Iraanse nucleaire deal met Europese bondgenoten, zei dat het raketprogramma van Iran een belangrijk onderwerp zal zijn in gesprekken op zondag tussen Pompeo en leiders uit Saoedi-Arabië en Israël.

Mike Pompeo: Iran supports terrorist groups (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245144)
De nieuwe hoofddiplomaat van Washington haalde vandaag uit naar Iran toen hij Saoedische leiders ontmoette en op weg was naar Israël om de oppositie tegen Teheran en bondgenoten van de VS in te lichten over het dreigement van de Amerikaanse president Donald Trump om met de nucleaire deal met Iran te stoppen. Na de ontmoetingen in Riyadh beschuldigde hij Iran ervan het Midden-Oosten te destabiliseren, onder meer door zijn steun aan de Syrische president Bashar al-Assad en aan de sjiitische rebellen in Jemen. "(Iran) ondersteunt proxy-milities en terroristische groeperingen. Het is een wapenhandelaar voor de Huthi-rebellen in Jemen en Iran voert cyber-hacking campagnes en het ondersteunt het moorddadige regime van Assad," zei Pompeo op een gezamenlijke persconferentie met de Saoedische minister van Buitenlandse Zaken Adel al-Jubeir. "In tegenstelling tot de vorige regering zullen we de enorme reikwijdte van het Iraanse terrorisme niet verwaarlozen."

Pompeo: Trump 'likely' to leave Iran deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245104)
De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Mike Pompeo zei vrijdag dat president Donald Trump nog geen definitieve beslissing over de zaak heeft genomen, maar dat het "onwaarschijnlijk" is om in de nucleaire deal met Iran te blijven tenzij er substantiële oplossing komt. "Zonder een substantiële oplossing, zonder de tekortkomingen, de gebreken van de deal te overwinnen, is het onwaarschijnlijk dat hij in deze deal zal blijven na deze maand," voegde Pompeo eraan toe.

27 april 2018
Mattis: Israel-Iran confrontation increasingly likely (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245063)
De Amerikaanse minister van Defensie James Mattis waarschuwde donderdag dat een militaire confrontatie tussen Israël en Iran in Syrië waarschijnlijk toeneemt. Mattis, die tijdens een hoorzitting in het Congres sprak, werd gevraagd of Israël en Iran op weg waren naar een militaire confrontatie en antwoordde volgens The National: "Ik kan zien hoe het zou kunnen beginnen, maar ik weet niet zeker wanneer of waar." "Ik denk dat het zeer waarschijnlijk in Syrië is omdat Iran zijn proxywerk daar blijft doen via Hezbollah," zei Mattis, die Iran ervan beschuldigde niet alleen zijn aanwezigheid in Syrië uit te breiden en te versterken, maar ook "geavanceerde wapens voor Hezbollah via Syrië te brengen". “Israël”, zei hij, "zal niet wachten om die raketten in de lucht te zien en we hopen dat Iran zich terugtrekt."

26 april 2018
Liberman: 'If Tel Aviv attacked - we will strike Tehran' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/245011)
Minister van Defensie Lieberman benadrukt dat Israël een Iraanse aanval op Israël niet zal tolereren, aangevend dat Israël niet zal aarzelen om Teheran in een dergelijk geval te treffen. In een interview met het in Londen gevestigde Saudische blad Elaph heeft Lieberman gezegd dat, hoewel Israël niet geïnteresseerd is in oorlog met wie dan ook, het een Iraanse aanwezigheid in Syrië "voor geen enkele prijs" zal tolereren. "Dit zijn de laatste dagen van het Iraanse regime," waarschuwde Lieberman, benadrukkend dat "als Iran Tel Aviv aanvalt, Israël Teheran zal treffen en elke Iraanse militaire site zal vernietigen die Israël in Syrië bedreigt, ongeacht de prijs." De waarschuwing komt nadat de secretaris van de Supreme National Security Council van Iran, Ali Shamkhani, dinsdag heeft gezworen dat Teheran Israël zou straffen als reactie op de recente luchtaanval op de T-4-vliegbasis in Homs, Syrië, waarbij verschillende Iraanse soldaten en officieren werden gedood.

U.S. official: We don't seek to renegotiate Iran deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244995)
De Verenigde Staten proberen de nucleaire deal in Iran niet te heropenen of opnieuw te onderhandelen, maar hopen hierin te blijven om de tekortkomingen te verhelpen met een aanvullende overeenkomst, zegt de Amerikaanse non-proliferatie gezant Christopher Ford volgens het persbureau Reuters. "We zijn niet van plan om opnieuw te onderhandelen over de JCPOA (nucleaire deal) of deze te heropenen of de voorwaarden ervan te wijzigen." "We zijn op zoek naar een aanvullende overeenkomst die op een of andere manier een reeks extra regels zou bevatten - beperkingen, voorwaarden, parameters, of hoe je het ook wilt noemen - die helpen deze uitdagingen effectiever te beantwoorden," voegde hij eraan toe.

Rouhani lashes out at 'tower builder' Trump (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244997)
De Iraanse president Hassan Rouhani heeft woensdag uitgehaald naar de Amerikaanse president Donald Trump, omdat hij alle wijzigingen of toevoegingen aan de nucleaire deal tussen zijn land en westerse mogendheden uit 2015 uitsluit, aldus The Associated Press. De Franse president Emmanuel Macron stelde dinsdag tijdens een bezoek aan Washington voor dat er een manier zou kunnen zijn om een ​​"nieuwe overeenkomst" aan te gaan die tegemoet zou komen aan Trumps zorgen over de zogenaamde "sunset clauses" van de Iraanse deal, evenals het programma voor ballistische raketten van Iran en Irans betrokkenheid bij conflicten in het Midden-Oosten. Rouhani bleek op die pogingen woensdag koud water te gooien en zei volgens AP: "Ik heb meerdere keren met Macron telefonisch gesproken, en een keer lang persoonlijk. Ik heb hem expliciet gezegd dat we niets aan de deal zullen toevoegen of er iets van zullen verwijderen, zelfs één zin. De nucleaire deal is de nucleaire deal." "Zolang onze belangen worden gewaarborgd, blijven we in de deal, of de VS nu bestaan ​​of niet," zei Rouhani, eraan toevoegend dat "als onze voordelen niet worden gegarandeerd, we niet in de deal zullen blijven, ongeacht de omstandigheden.” Hij haalde uit naar Trump en zei: "Je hebt geen idee over politiek, geen idee over de wet of internationale verdragen. Je bent gewoon een zakenman, een handelaar. Je bent een torenbouwer. Hoe gaat hij zijn oordeel vellen over internationale kwesties?" Rouhani verwierp dinsdag de dreigementen van Trump dat de Iraniërs "grotere problemen zullen krijgen dan ooit tevoren" als ze hun nucleaire programma opnieuw opstarten. "Meneer Trump denkt dat het gewoon gebakken lucht is als we zeggen dat als de nucleaire deal uit elkaar valt, we opnieuw (ons nucleair programma) beginnen met een nieuwe snelheid die hen schokkend zal zijn. Zijn dreigementen zijn loos," zei de Iraanse president.

25 april 2018
Iranian official: Punishing 'Zionists' is inevitable (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244940)
De secretaris van de Supreme National Security Council van Iran, Ali Shamkhani, zwoer dinsdag dat Teheran Israël zal straffen als reactie op de recente luchtaanval op de T-4-vliegbasis in Homs, Syrië, waarbij verschillende Iraanse soldaten en officieren werden gedood. "De Islamitische Republiek betaalde een hoge prijs om regionale veiligheid te vestigen en om radicaal islamitisch terrorisme te bestrijden, en daarom kan het niet werkeloos zitten tegenover de alarmerende escalatie die de veiligheid ondermijnt die wordt uitgedrukt in de stappen van de Verenigde Staten, de zionistische entiteit en enkele van hun bondgenoten, "vertelde Shamkhani aan verslaggevers voordat ze naar Rusland vertrokken. Shamkhani merkte op dat de aanwezigheid van de Iraanse adviseurs in Syrië begon op verzoek van de legitieme Syrische regering en dat het doel was terreur te bestrijden en voegde eraan toe dat de adviseurs uiteindelijk een belangrijke rol speelden in de nederlaag die de extremisten in de regio zijn toegebracht. "Het straffen van de zionistische entiteit is onvermijdelijk, maar de vraag wanneer, waar en hoe te reageren op de agressor (Israël) zal worden bepaald door de Islamitische Republiek Iran," verklaarde hij.

Zarif: If U.S. leaves nuclear deal, we will too (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244930)
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, zei dinsdag dat als de Verenigde Staten zich terugtrekken uit de nucleaire deal van 2015, zijn land dat waarschijnlijk ook zal doen. In een interview met The Associated Press beweerde Zarif ook dat een VS-terugtrekking uit de nucleaire deal zijn gesprekken met Noord-Korea zou ondermijnen door te bewijzen dat Amerika afstand doet van zijn beloften. De Iraanse minister zei dat als de VS zich terugtrekt uit de overeenkomst, zijn land niet langer gebonden zal zijn aan internationale verplichtingen die als onderdeel van de overeenkomst worden opgelegd, waardoor Iran wordt bevrijd om de verrijking te hervatten die ver buiten de strikte limieten van de deal ligt. Hij voegde eraan toe dat elke stap van president Donald Trump om opnieuw sancties op te leggen die zijn opgeheven onder de deal, zou neerkomen op "het feitelijk doden van de deal".

Macron: Iran will not get nuclear weapons (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244977)
De Franse president Emmanuel Macron zwoer tijdens een gezamenlijke vergadering van het Amerikaanse Congres dat het Iran nooit zou lukken kernwapens te ontwikkelen. "Ons doel is duidelijk," vertelde Macron de verzamelde congresleden en senatoren. "Iran zal nooit nucleaire wapens bezitten. Niet nu. Niet over vijf jaar. Niet binnen 10 jaar. Nooit." De Franse president zei dat Frankrijk een "allesomvattende" deal zou blijven volgen die alle zorgen over het nucleaire programma van Iran en zijn agressieve gedrag aanpakt, ongeacht of de Trump-regering besluit om zich terug te trekken uit de 2015 nucleaire overeenkomst, het gezamenlijke algemene actieplan ( JCPOA). "Deze overeenkomst (de JCPOA) is mogelijk niet gericht op alle zorgen - en zeer belangrijke zorgen - dit klopt," zei Macron. "Maar we moeten het niet opgeven zonder iets substantieel, en meer substantieel, in de plaats daarvan. Dat is mijn standpunt." "Frankrijk zal het JCPOA niet verlaten - omdat we het hebben ondertekend", voegde hij eraan toe. "Wat ik wil doen en wat we samen met uw president hebben besloten, is dat we kunnen werken aan een uitgebreidere deal om al deze zorgen weg te nemen."

24 april 2018
Iran: Nuclear deal is 'all or nothing' - no plan B (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244845)
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif zei dat zijn land geen wijzigingen zal accepteren in het gezamenlijke alomvattende actieplan 2015, beter bekend als de nucleaire deal, en waarschuwt president Donald Trump dat de overeenkomst "alles of niets" is. President Trump heeft Europese bondgenoten opgeroepen om te helpen de deal te 'repareren', onderhandeld tijdens het presidentschap van president Barack Obama, en dreigde sancties op Teheran in te stellen als de wijzigingen niet vóór 12 mei zijn aangebracht. Critici van de nucleaire deal met Iran, waaronder de Israëlische premier Benjamin Netanjahoe, hebben aangedrongen op striktere limieten voor het nucleaire programma van Iran, betere handhavingsmechanismen en maatregelen om het programma voor ballistische raketten van Iran te stoppen. Maar aanhangers van de deal, waaronder de Franse president Emmanuel Macron en de Duitse bondskanselier Angela Merkel, hebben er bij de regering-Trump op aangedrongen de sancties voor Iran niet te beëindigen.

Trump: No one knows what I will do on May 12 (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244926)
De Amerikaanse president Donald Trump en de Franse president Emmanuel Macron hebben een gezamenlijke persconferentie gehouden na hun ontmoeting in het Witte Huis op dinsdag. Over de Iran deal zei president Trump: "Niemand weet wat ik ga doen op de 12e." "We zullen zien, als ik doe wat sommige mensen verwachten, ongeacht of het mogelijk zal zijn om een nieuwe deal te maken met een solide basis, want dit is een deal met vervallen funderingen. Het is een slechte deal. Het is een slechte structuur. Het valt naar beneden. Het had nooit gemaakt moeten zijn." Trump waarschuwde Iran dat als het de VS zou bedreigen, het "een prijs zou betalen zoals weinig landen ooit hebben betaald."

23 april 2018
Netanyahu responds to Iran: 'The IDF is ready for every possibility and scenario' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244809)
Premier Benjamin Netanjahoe reageerde gisteravond op de woorden van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken die Israël beschuldigde van het overtreden van internationale wetgeving. In een toast op leden van de Generale Staf van de IDF, noemde Netanjahoe de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Zarif "de minister van Buitenlandse Zaken van een land dat gewapende drones tegen Israël en raketten tegen Saoedi-Arabië stuurt." "Ik hoorde ook zijn gematigde woorden, en er is een enorme kloof tussen de woorden en de acties van de Revolutionaire Garde, die oprukken als een leger tegen Israël met het verklaarde doel om de staat Israël te vernietigen," zei Netanjahoe. De premier benadrukte: "Ik ben niet onder de indruk van deze woorden, ik vertrouw op dit forum en de Israel Defense Forces om klaar te staan voor elke mogelijkheid en elk scenario." De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif gaf een interview met CBS Sunday, waarin hij Israël beschuldigde van het overtreden van internationale wetgeving. "Ik geloof niet dat we op weg zijn naar een regionale oorlog, maar ik geloof dat Israël helaas zijn schendingen van het internationale recht heeft voortgezet, in de hoop het straffeloos te kunnen doen vanwege de steun van de VS en om rookgordijnen te zoeken om zich er achter te verschuilen. En ik geloof niet dat de rookgordijnen meer werken," zei Zarif.

Netanyahu: Fix Iran nuclear deal or cancel it (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244869)
Premier Benjamin Netanjahoe sprak vandaag op het Begin Heritage Centre voor tientallen buitenlandse ambassadeurs tijdens een speciale gebeurtenis ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de staat Israël. Netanjahoe sprak over de Iraanse dreiging en zei dat het Israëlische beleid hetzelfde bleef als dat van oud-premier Menachem Begin, die de vernietiging beval van de kernreactor Osirak in Irak om te voorkomen dat Saddam Hoessein nucleaire wapens zou verwerven. "Het beleid van Israël is sinds de start niet veranderd, Israël zal geen regimes toestaan die onze vernietiging zoeken om kernwapens te verwerven," zei Netanjahoe. "Daarom verzetten we ons zo resoluut tegen de Iraanse deal, omdat het Iran een duidelijk pad geeft naar een nucleair arsenaal en het in de loop van een paar jaar onbeperkte verrijking van uranium mogelijk maakt, het belangrijkste ingrediënt dat nodig is om nucleaire bommen te produceren. Daarom moet deze deal ofwel volledig gefixeerd worden of volledig verdwijnen.”

20 april 2018
Iran warns of 'unpleasant' response if U.S. leaves nuclear deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244715)
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif waarschuwde de Verenigde Staten donderdag voor "onaangename" gevolgen als het de nucleaire deal van 2015 verlaat, meldde Reuters. "Iran heeft verschillende opties als de Verenigde Staten de nucleaire deal verlaten. De reactie van Teheran op de terugtrekking van de deal door Amerika zal onaangenaam zijn", zei Zarif bij zijn aankomst in New York.

In Iran-Israel spar, Netanyahu says Iran will pay a heavy price (http://www.jpost.com/Israel-News/In-Iran-Israel-spar-Netanyahu-says-Iran-will-pay-a-heavy-price-551317)
Iedereen die probeert ons schade te berokkenen, zal een hoge prijs betalen, zei premier Benjamin Netanjahoe vrijdagochtend tijdens een speciale kabinetsvergadering die plaatsvond op de plaats waar 70 jaar geleden de oprichting van de staat Israël werd uitgeroepen. "We horen de dreigementen van Iran en de IDF- en veiligheidstroepen zijn voorbereid op elke mogelijke Iraanse zet, we zullen vechten tegen iedereen die ons kwaad wil doen, we zullen niet terugdeinzen voor acties tegen degenen die onze veiligheid bedreigen. Ze zullen een hoge prijs betalen." Iran reageerde onmiddellijk op de opmerkingen van Netanjahoe, via de tweede bevelhebber van de Iraanse revolutionaire garde, Hossein Salami: "Vertrouw je luchtmachtbasis niet, ze bevinden zich binnen het bereik van ons vuur. Onze vingers zijn op de trekker en de raketten zijn klaar om gelanceerd te worden. Op het moment dat de vijand besluit om tegen ons te handelen, zullen we ze lanceren." "We hebben manieren geleerd om onze vijanden te overwinnen, en we kunnen de vitale belangen van vijanden schaden waar en wanneer we maar willen," voegt Salami eraan toe.

18 april 2018
Report: Israel targeted Iranian system in Syria strike (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244584)
Het Israëlische leger vernietigde vorige week een geavanceerd Iraans luchtverdedigingssysteem op een Syrische basis in Homs, vertelden inlichtingenfunctionarissen aan The Wall Street Journal op dinsdag. Volgens het rapport vond de aanval plaats met stilzwijgende Amerikaanse steun. Na overleg met president Donald Trump, gaf premier Benjamin Netanjahoe opdracht tot een aanval op de nieuw gearriveerde luchtafweerbatterij om te voorkomen dat Iraanse troepen het zouden gebruiken tegen Israëlische gevechtsvliegtuigen die steeds meer operaties in Syrië uitvoeren, zeiden de niet nader genoemde bronnen. Israëlische functionarissen vertelden de Trump-regering van tevoren over de geplande aanval, zodat de VS op de hoogte was van de plannen om direct een Iraanse basis te bombarderen, aldus twee mensen die over de plannen werden geïnformeerd.

Israeli F-15s won't participate in US exercise due to tensions in north (https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5233380,00.html)
De F-15-gevechtsvliegtuigen van de Israëlische luchtmacht zullen niet deelnemen aan de Red Flag-oefening, die volgende maand in Alaska zal plaatsvinden, vanwege de hoge spanningen aan de noordgrens in het licht van de dreiging van Iraans vergelding voor een aanval op de T4-luchtmachtbasis in Syrië, die is toegeschreven aan Israël. Andere vliegtuigen doen wel mee aan de Amerikaanse oefening. De IDF handhaaft een hoge mate van waakzaamheid in het noorden, zowel in de lucht als op de grond, tegen elke vergelding van Iran, inclusief publieke en geheime waarschuwingen die Israël de afgelopen dagen aan Teheran heeft gestuurd. IDF-bases aan de noordgrens verhoogden hun dreigingsniveau dienovereenkomstig, uit angst voor raketvuur door tanks, infiltraties van terroristen of het gebruik van explosieven. Een ander belangrijk mogelijk scenario waarmee de IDF rekening houdt, is een spervuur van raketten afgevuurd door de Iraniërs uit Syrië op weg naar een grote Israëlische stad.

Iranian general: 'Date set' for destruction of Israel (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244550)
Een Iraanse generaal verklaarde dat er een datum is vastgesteld voor de vernietiging van Israël. Brigadegeneraal Kioumars Heydari, de bevelhebber van de Iraanse grondtroepen, zei in een toespraak dat het Iraanse leger "veel sterker is dan in het verleden" en dat Israël de Islamitische Republiek niet langer kan bedreigen. Hij benadrukte dat, in tegenstelling tot Saoedi-Arabië en andere landen in de regio, die wapens uit het Westen importeren, zijn land zelf wapens produceert. Het militaire budget van Iran voor 2017 bedroeg $ 15,9 miljard, een toename van bijna 65% ten opzichte van 2014. Het budget van de Revolutionaire Garde toonde de grootste toename, die steeg van ongeveer $ 4,5 miljard in 2016 tot ongeveer $ 7 miljard vorig jaar.

17 april 2018
Top pilot: Israel 'capable' of striking Iran if orders given (http://www.jpost.com/Israel-News/Top-pilot-Israel-capable-of-striking-Iran-if-orders-given-550097)
Israël is volledig in staat om Iran te treffen, zegt een voormalige piloot van de Israëlische luchtmacht - die deelnam aan de militaire aanval op de kernreactor van Irak in 1981 - tegen The Jerusalem Post. "Als het besluit door het politieke echelon wordt genomen, zijn de piloten en vliegtuigen van de luchtmacht in staat om het te doen", Briggs. (ret.) Amir Nachumi zei. "De aanval op de Syrische reactor [in Deir al-Zor in 2007] is daar slechts één bewijs van." Volgens Nachumi waren de operaties in Irak en Syrië langeafstandsmissies uitgevoerd door F-15's en F-16's die "in staat waren om ze uit te voeren zonder in de lucht bij te tanken". De afstand tussen Israël en Iran "maakt het gecompliceerder" dan de aanvallen op Irak en Syrië, zegt hij, en erkent de obstakels die zouden kunnen ontstaan bij het aanvallen van de Islamitische Republiek. "Maar ik ben er zeker van dat de luchtmacht van vandaag - die veel verder is ontwikkeld en gevorderd met technologie die we in 1981 niet hadden - in staat is om het te doen." Het is de verwachting dat de Israëlische luchtmacht de F-35 gaat inzetten tegen Iran.

Israel planning for direct retaliatory attack from Iran (http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073)
Israël bereidt zich voor op een grensoverschrijdende aanval van de Revolutionaire Garde, in reactie op een aanval die de Joodse staat zou hebben gepleegd tegen een door Iran bestuurde luchtmachtbasis in Syrië waarbij zeven IRGC-soldaten werden gedood. Israël gelooft dat de aanval zal komen in de vorm van precisiegeleide raketten of gewapende drones vanuit een basis in Syrië, rechtstreeks door de IRGC - niet door proxy's zoals eerder gedaan - onder het bevel van Quds Force commandant Maj.-Gen. Qassem Soleimani. "Israël zal hard reageren op elke Iraanse actie vanuit Syrië", vertelde een hoge IDF-bron aan Sky News in het Arabisch, eraan toevoegend dat Iran van plan is om Israël vanuit Syrië aan te vallen. De bron verklaarde dat de burgerluchtvaartmaatschappijen Simorgh Air en Pouya Cargo Air door de IRGC worden gebruikt als een front voor militaire vluchten die militairen en wapens binnenbrengen om de militaire aanwezigheid van Iran te versterken. Volgens de foto's heeft de IRGC verschillende bases in Syrië opgezet, waaronder een militaire basis in de provincie Deir al-Zor in Oost-Syrië, waar Ilyushin-vliegtuigen het transporteren van wapens van Iran naar Syrië kunnen zien. De luchtfoto's van de inlichtingendiensten toonden vijf luchtbases met een IRGC-aanwezigheid: T4, Aleppo, Deir al-Zor, Damascus International Airport en een ander vliegveld ten zuiden van de hoofdstad.

Report: Iran preparing for direct confrontation with Israel (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244536)
Teheran bereidt zich voor op een langdurige campagne van directe confrontatie met Israël, met plannen om de groeiende aanwezigheid van het Iraanse leger in Syrië te gebruiken om aanvallen op doelen binnen de Joodse staat te lanceren. Het radicaal-islamitische regime in Teheran is al tientallen jaren bezig met een de facto oorlog met Israël via proxies - met behulp van terreurgroepen in de Gazastrook en Libanon om Israëlische civiele en militaire doelen aan te vallen. Vandaag onthulden Israëlische veiligheidsfunctionarissen echter dat Iran zich nu voorbereidt op een directe aanval op Israël, met behulp van zijn groeiende militaire troeven aan de noordgrens van Israël om doelen te treffen binnen de Joodse staat. Volgens een rapport van Channel 10 waarin Israëls veiligheidsorganisatie wordt genoemd, hebben de Iraanse strijdkrachten in Syrië, geleid door de Quds Force van de Revolutionaire Garde onder leiding van majoor generaal Qasem Soleimani, hun betrokkenheid in Syrië de afgelopen jaren verstevigd, zoals Teheran heeft gedaan om het Assad-regime te beschermen tegen opstandige rebellengroepen en radicale soennitische terreurgroepen, waaronder ISIS. De uitgebreide Iraanse aanwezigheid in Syrië heeft de deur geopend voor Teheran om een steeds agressievere houding aan te nemen jegens Israël in een poging directe aanvallen op Israëlische doelen door het Iraanse leger zelf uit te voeren, in plaats van door proxygroepen - iets dat de Revolutionaire Garde in de verleden vermeed.

Deputy Hezbollah leader: Iran will respond to Israeli attack (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244525)
Plaatsvervangend Hezbollah-leider Naim Qassem waarschuwde maandag dat Iran zal reageren op een luchtaanval op een militaire basis in Syrië, die werd toegeschreven aan Israël en waarbij zeven Iraanse militairen werden gedood. "De eliminatie van de Iraniërs door Israël op de luchtbasis zal worden beantwoord met een reactie," vertelde Qassem aan Al-Mayadeen TV. "Door het bombarderen van de T4-luchthaven wilde Israël een vergelijking maken die laat zien dat het de regels van het conflict beheerst, maar we accepteren dit niet. We verwachten een Iraans antwoord tegen Israël, maar we weten niet wat het is in detail”, beweerde hij. "Israël is niet klaar voor een totale oorlog en daarom voert het campagne tussen de oorlogen, maar de as van het verzet zal haar bewegingen in Syrië niet beperken”, voegde Qassem eraan toe.

EU fails to agree on new Iran sanctions (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244521)
De Europese Unie heeft maandag geen overeenstemming bereikt over nieuwe sancties tegen Iran, meldde Reuters. Sprekend in de marge van de discussies van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken in Luxemburg, zeiden sommige diplomaten dat de uitkomst inhield dat de EU de deadline van 12 mei van de Amerikaanse president Donald Trump niet zou kunnen halen om het nucleaire akkoord van 2015 te "repareren". Trump, die de nucleaire deal van 2015 als 'de slechtste deal ooit onderhandeld' heeft betiteld, besloot in januari om een vrijstelling van nucleaire sancties toe te kennen die aan Iran waren opgelegd. Hij maakte echter duidelijk dat het de laatste keer was dat hij de verklaring van afstand zou verlengen en had de Europese ondertekenaars een deadline van 12 mei gegeven om "de vreselijke fouten" van de deal te verhelpen.

16 april 2018
Senior IDF Official: 'Airstrike was our first direct attack on Iran' (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244482)
Een senior IDF official heeft voor het eerst bevestigd dat Israël achter de aanval zal op op de T4-luchtmachtbasis in Syrië vorige week maandag waarbij 7 Iraanse soldaten van de Revolutionaire Garde zijn omgekomen. Hij zegt dat het de eerste directe confrontatie was met Iran. In het verleden heeft Israël wel proxies van Iran aangevallen, zoals Hezbollah. De aanval van Israël kwam in reactie op een Iraanse drone die onlangs het Israëlische luchtruim binnendrong en afkomstig was van de T4-luchtmachtbasis. Het was de eerste directe Iraanse aanval op Israël. "Dit is de eerste keer dat we Iran iets tegen Israël zien doen - niet bij volmacht", vertelde de senior Israëlische veiligheidsfunctionaris de Times. "Dit opende een nieuwe periode." Israël reageerde op de inval in haar luchtruim door de Iraanse drone met een reeks luchtaanvallen door F-16I-straaljagers op de T4-faciliteit. Eén F-16I werd beschadigd door een Syrische grond-luchtraket, waardoor de piloot en de navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken. Beiden werden teruggevonden op Israëlisch grondgebied.

15 april 2018
Netanyahu warns over Iran after Syria strikes (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244431)
Premier Netanjahoe waarschuwde vandaag voor de aanwezigheid van Iran in Syrië nadat westerse aanvallen hadden plaatsgevonden als reactie op het gebruik van chemische wapens en een recente aan Israël toegeschreven aanval. Netanjahoe riep de westerse mogendheden ook op dezelfde benadering te volgen om te voorkomen dat terroristische staten kernwapens verwerven, verwijzend naar Israëls belangrijkste vijand Iran. De premier zei dat hij op zaterdagavond sprak met de Britse premier Theresa May na de gezamenlijke aanvallen door de Verenigde Staten, Frankrijk en Groot-Brittannië in het naburige Syrië. Netanjahoe had eerder zijn "totale steun" voor de aanvallen gegeven.

13 april 2018
European officials: Progress made towards agreement on Iran (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244370)
Europese functionarissen boeken vooruitgang ten aanzien van de Amerikaanse zorgen over de nucleaire deal van Iran in 2015, aldus een Europese diplomaat op donderdag, aldus Reuters. Een tweede diplomaat zei echter dat het onduidelijk is of de Amerikaanse president Donald Trump hun werk zal omarmen. Trump, die de nucleaire deal van 2015 als 'de slechtste deal ooit onderhandeld' heeft afgekraakd, besloot in januari om een vrijstelling van nucleaire sancties tegen Iran toe te staan. Hij maakte echter duidelijk dat het de laatste keer was dat hij de verklaring van afstand zou verlengen en de Europese ondertekenaars een deadline van 12 mei had gegeven om "de vreselijke fouten" van de deal te verhelpen. Trump ziet drie tekortkomingen in de deal: een mislukking om Irans programma voor ballistische raketten aan te pakken; de voorwaarden waaronder internationale inspecteurs verdachte Iraanse nucleaire sites kunnen bezoeken; en "sunset" -clausules waaronder limieten op het Iraanse nucleaire programma na 10 jaar vervallen. Trump wil dat alle drie versterkt worden, alleen dan zullen de Verenigde Staten in de deal willen blijven.

10 april 2018
Iran blames Israel for Syria air strike (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244195)
Iran beschuldigde Israël gisteren van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood, meldde AFP. De Islamitische Republiek veroordeelde "sterk de agressie en de luchtaanval door het zionistische regime" tegen de T4-luchtmachtbasis in Homs, zei het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Het ministerie riep op "alle vrije staten ... om niet onverschillig te zijn voor deze flagrante zionistische agressie", eraan toevoegend dat de luchtaanval de situatie in het door oorlog verscheurde land verder compliceerde. Het Iraanse persagentschap Fars zei eerder dat "vier Iraanse militaire adviseurs" maandagochtend vroeg werden gedood bij een aanval op het militaire vliegveld.

9 april 2018
Iran: US will 'regret it' if they violate the deal (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162)
De Iraanse leider Hassan Rouhani waarschuwde de Verenigde Staten vandaag om de 2015 "Iran deal" niet te annuleren. "We zullen niet de eersten zijn om de deal te verbreken, maar ze moeten weten dat als ze het breken, ze er spijt van zullen hebben," vertelde Rouhani de deelnemers op een conferentie ter ere van Teheran's National Nuclear Technology Day. "We zijn veel meer klaar dan ze denken, en ze zullen zien dat als ze deze deal schenden, ze binnen een week - in minder dan een week - de resultaten zullen zien." Rouhani verwierp ook het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om Iran te straffen vanaf 12 mei.

5 april 2018
Mossad chief: 100% certain Iran seeks nuclear bomb – INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
Mossad-chef Yossi Cohen zei dat Iran kernwapens blijft ontwikkelen en waarschuwde de internationale gemeenschap om de overeenkomst met Iran te wijzigen of te annuleren. Tijdens een vergadering zei Cohen dat de deal met Iran "een vreselijke fout was die het land in staat stelt om volledig cruciale elementen van zijn nucleaire plan te behouden, en dat het de verschillende beperkingen binnen een paar jaar zal verwijderen." "Iran zal erin slagen genoeg uranium te verrijken om een arsenaal aan kernwapens te bouwen," waarschuwde Cohen. Hij verwierp het besluit om sancties op te heffen, en benadrukte dat Iran zijn langetermijnprogramma voor ballistische raketten heeft voortgezet. "Als hoofd van de Mossad ben ik er 100% zeker van dat Iran zijn visie en plan van een nucleair bewapend leger nooit voor één seconde heeft verlaten. Het niet veranderen of annuleren van de deal zal een existentiële dreiging voor Israël creëren", benadrukte hij.

Maart 2018

30 maart 2018
Report: Israeli stealth fighters fly over Iran – JP (https://goo.gl/76s7sP)
Twee IAF F-35 Adir straaljagers zijn afgelopen maand het Iraanse luchtruim onopgemerkt binnengevlogen, aldus de krant Al-Jarida uit Koeweit. Volgens de krant vlogen de vliegtuigen door het Syrische en Iraakse luchtruim zonder door de Russische radar te zijn opgemerkt. Het rapport meldt dat de twee straaljagers, één van de meest geavanceerde ter wereld, op grote hoogte cirkelden boven Perzische Golf-locaties waarvan vermoed wordt dat ze verband houden met het Iraanse nucleaire programma. De karnt meldt niet dat Israël de actie in overleg met de VS heeft gedaan dat onlangs in Israël een militaire oefening hield.

25 maart 2018
Former defense minister Mofaz: Bolton tried to convince me to attack Iran – JP (https://goo.gl/CMbkgJ)
De voormalige Israëlische minister van Defensie Shaul Mofaz zei zondag dat de nieuw aangestelde nationale veiligheidsadviseur John Bolton van de Amerikaanse president Donald Trump had geprobeerd hem ervan te overtuigen Iran aan te vallen. Mofaz sprak op een conferentie georganiseerd door Yediot Aharonot en zei: "Ik ken John Bolton sinds zijn dagen als Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties - hij probeerde me ervan te overtuigen dat Israël moet aanvallen in Iran. "Ik denk niet dat het een verstandige zet is, niet voor de Amerikanen vandaag of voor iemand anders totdat de dreiging echt wordt," voegde hij eraan toe. "De Iraanse dreiging is van groot belang voor de veiligheid van Israël. Iran ligt al aan de grenzen van Israël - in Syrië en Libanon," waarschuwde Mofaz. "Het is onmogelijk om een toekomst aan de kinderen van Israël te beloven als Iran een nucleair wapen verkrijgt." Bolton staat bekend als een fanatiek tegenstander van de nucleaire deal met Iran en wordt beschouwd als een sterke vriend van Israël. Hij heeft ook verklaard dat de tweestatenoplossing "dood" is.

11 maart 2018
'If Europe won't fix Iran deal, US will nix agreement' – INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
De Trump-regering heeft gezworen zich terug te trekken uit de Iraanse nucleaire deal als Europese bondgenoten weigeren akkoord te gaan met belangrijke wijzigingen in de overeenkomst, volgens een rapport op zondagavond door Channel 10-verslaggever Barak Ravid. Volgens het rapport vertelde de Amerikaanse president Donald Trump vorige week aan premier Benjamin Netanjahoe tijdens hun ontmoeting dat de veranderingen die de Europeanen hadden voorgesteld aan de overeenkomst van 2015 "cosmetisch" van aard waren en niet inhoudelijk, en daarom onaanvaardbaar waren. Trump heeft aangegeven dat hij zich zal terugtrekken uit de Iraanse nucleaire deal als er geen substantiële wijzigingen in de overeenkomst worden aangebracht. Volgens Ravid zei president Trump tegen Netanjahoe dat als hij niet in staat is om Europese steun te krijgen voor belangrijke wijzigingen in het gezamenlijk uitgebreid actieplan 2015, hij niet zou aarzelen om de deal te stoppen. De deal wordt bekritiseerd omdat het programma van ballistische wapens van Iran niet wordt aangepakt en omdat het 'sunset-clausules' bevat waaronder veel van de beperkingen op het nucleaire programma van Iran zouden vervallen en omdat het er niet in slaagde een adequaat inspectieregime te creëren om de naleving door Iran van de overeenkomst te beoordelen.

8 maart 2018
Pentagon: Iran has deployed the S-300 system – INN (https://goo.gl/WQyZ15)
Iran heeft het Russisch gemaakte S-300 luchtafweerraketsysteem getest en ingezet, waarvoor de Amerikaanse en Israëlische militaire functionarissen al lang bang zijn, omdat het de Islamitische Republiek een "generational improvement in capabilities" biedt, zo meldt het Defence Intelligence Agency van het Pentagon. Rusland leverde de S-300, ook bekend als het SA-20c SAM-systeem, in 2016 en verschafte Iran daarmee het meest geavanceerde luchtverdedigingssysteem. De inzet van de S-300 onderstreept de waarde van de aankoop door Israël van de F-35-jet van Lockheed Martin Corporation.

Former Syrian general: Iran testing chemical weapons in Syria – INN (https://goo.gl/RuScPa)
Een voormalig generaal van het Syrische leger die deze week overliep, zegt dat Iran in Syrië testen uitvoert met korte tot middellange afstandsraketten met chemische kernkoppen. Zaher Al-Sakat, die nu een agentschap voor controle op chemische wapens in Brussel heeft, vertelde Kan dat "Iran nog steeds een centrale leverancier van chemische wapens voor het Syrische regime is, naast de onafhankelijke ontwikkeling van chemische wapens op Syrisch grondgebied." Hij verklaarde verder dat "Een groot deel van de voorraden chemische wapens zijn verborgen voor internationale inspecteurs en overgedragen aan Hezbollah." "In drie verschillende centra in Syrië ontwikkelen Iraanse wetenschappers, technici en militair personeel raketten met chemische kernkoppen van 5 tot 35 kilometer om te worden gebruikt voor militaire operaties op Syrisch grondgebied - maar ook voor operaties over de grens."

Februari 2018

28 februari 2018
Satellites reveal Iranian missile base in Syria – INN (https://goo.gl/LoQWiR)
Satellietbeelden hebben onthuld wat experts zeggen dat een nieuwe Iraanse raketbasis is in Syrië, het teken van de inspanningen van Teheran om zijn militaire aanwezigheid aan de noordgrens van Israël te versterken. In 2017 heeft de Quds Force van Iran, een vleugel van de Revolutionaire Garde, een soortgelijke faciliteit gebouwd ten zuiden van Damascus. In december bombardeerden Israel Air Force-jagers de Iraanse basis tijdens een chirurgische aanval. Op woensdag meldde Fox News dat satellietbeelden van de Earth Remove Observation Satellite van ImageSat International het bewijs leverden van een nieuwe Iraanse militaire faciliteit in Jabal ash Sharqi, acht mijl ten noordwesten van de Syrische hoofdstad. Twee hangars zijn zichtbaar in de afbeeldingen en worden waarschijnlijk gebruikt om korte- en middellangeafstandsraketten op te slaan. Premier Benjamin Netanjahoe heeft herhaaldelijk verklaard dat Israël geen Iraanse voet aan de noordgrens zal tolereren.

25 februari 2018
Israeli F-16 crash caused by human error, IAF says – INN (https://goo.gl/zHKK2B)
De Israëlische F-16 die onlangs door de Syrische luchtverdediging werd neergeschoten is verloren gegaan door een menselijke fout. Eerder was al bekend geworden dat het om een “operationele fout” ging. Maar nu blijkt deze te zijn veroorzaakt door een menselijke fout. Een senior IAF-officier vertelde verslaggevers dat het cockpitpersoneel niet reageerde op het richten en lanceren van de luchtafweerraketten, waardoor ze kwetsbaar werden.

20 februari 2018
Iranian official: If Israel attacks, 'we will level Tel Aviv' – INN (https://goo.gl/qEtcWo)
Een hoge Iraanse functionaris dreigt 'Tel Aviv te vernietigen' als Israël militaire actie tegen Iran zou nemen. Mohsen Rezayee, secretaris van de "Expediency Council" van Iran, werd geciteerd door het Iraanse persagentschap Fars, die reageerde op de woorden van premier Netanjahoe op de Veiligheidsconferentie van München afgelopen zondag.

18 februari 2018
Netanyahu to Iran: 'Not only Iran's proxies, we'll also attack the country itself' – INN (https://goo.gl/ojX8yZ)
Tijdens een veiligheidsconferentie in München heeft premier Netanjahoe vandaag gezegd dat Israël niet alleen de proxies van Iran zal aanvallen maar ook Iran zelf zal aanpakken als dat land Israël blijft uitdagen. Hij zei dat er veel overeenkomsten zijn tussen Nazi-Duitsland en Iran. Iran vormt niet alleen een bedreiging voor Israël maar voor de hele wereld. De premier heeft op de veiligheidsconferentie een overblijfsel getoond van een drone die vermoedelijk boven Israël is neergeschoten. Volgens de premier gaat het om een Iraanse drone. "Herkent u dit?", vroeg Netanjahoe aan de Iraanse minister Zariv in de zaal. De drone is een bewijs voor de Iraanse agressie jegens Israël, zei Netanjahoe. "Daag ons niet uit", voegde hij er nog aan toe in de richting van Zariv.

16 februari 2018
IAF: F-16 shoot down was 'operational failure' – INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
Onderzoek naar verlies van F-16I tijdens operatie over Syrië afgelopen zaterdag suggereert dat piloot de ouder wordende S-200 raket zou hebben kunnen ontwijken. Tijdens de operatie vuurde het luchtverdedigingsnetwerk van Syrië tientallen raketten af op het Israëlische vliegtuig. De meeste afgevuurde raketten waren oudere Sovjet-gebouwde S-200 "Dubna" -raketten (door de NAVO aangeduid als de SA-5 Gammon). Eén van de S-200-raketten explodeerde in de nabijheid van een van de F-16I's, waardoor het vliegtuig werd beschadigd en de piloot en navigator gedwongen werden de schietstoel te gebruiken nadat ze naar het Israëlische luchtruim waren teruggekeerd. Beide bemanningsleden raakten gewond tijdens de uitwerpprocedure. Vandaag onthult de IAF dat het verlies van de F-16I waarschijnlijk een mislukte operatie was, waarbij opgemerkt werd dat de raket die de jager neerschoot over het algemeen als achterhaald wordt beschouwd, in het bijzonder tegen moderne jagers als de F-16I. De S-200 is ontwikkeld aan het eind van de jaren vijftig en is al meer dan een halve eeuw in gebruik, terwijl de F-16I pas sinds 2004 in bedrijf is. Hoewel er nog geen officieel rapport is ingediend, zeggen IAF-functionarissen dat het lijkt alsof de piloot geen ontwijkende manoeuvres kon uitvoeren zoals vereist na de lancering van de S-200-raket, waardoor de verouderde lucht-tot-grond raket, gewoonlijk geen bedreiging vormt voor de F-16I.

12 februari 2018
IAF probe finds: Second F-16 was able to evade Syrian missiles – YN (https://goo.gl/eWJjwv)
Eerste onderzoek naar het neerhalen van een Israëlische straaljager door Syrische luchtdoelraketten wijst uit dat het leidende vliegtuig in formatie dook en op tijd de raketten kon ontwijken. Er waren acht Israëlische gevechtsvliegtuigen betrokken bij de aanval op Syrië. Ze vlogen in twee formaties om de infiltratie van een Iraanse drone in het Israëlische luchtruim op zaterdag te vergelden. Ze vielen onder andere het controle- en commandocentrum van de drone aan evenals andere Iraanse en Syrische doelwitten in Syrië. Het ging om 12 doelen waarvan 4 Iraanse doelen. Na het bombarderen van hun doelen kwamen de Israëlische straaljagers onder vuur te liggen van de Syrische luchtverdediging, met meer dan 20 SA-5 en SA-17 luchtafweerraketten op hen afgevuurd. Eén raket ontplofte vlak bij één van de vliegtuigen, waardoor de piloot en de navigator binnen enkele seconden beslisten om zichzelf te redden, ondanks het feit dat ze dit niet hadden gemeld in het communicatiesysteem. Mogelijk had het vliegtuig een andere koers kunnen nemen zodat het niet was vernietigd. Maar die conclusie is nog niet officieel getrokken.

Preparing for war in the north, Israel boosts air defenses – JP (https://goo.gl/R2NfAW)
Israël bereidt zich voor op oorlog in het noorden. Hoe zit het met Israëls luchtverdedigingssysteem? Hoewel het leger ieder commentaar weigert zeggen ooggetuigen dat de IDF raketbatterijen op vrachtauto's naar het noorden vervoert. Israëls luchtverdediging omvat momenteel de Iron Dome, ontworpen om korteafstandsraketten af te schieten; het Arrow-systeem, dat ballistische raketten onderschept buiten de atmosfeer van de aarde; en het David's Sling-raketafweersysteem, dat is ontworpen om tactische ballistische raketten te onderscheppen, middellange- en langeafstandsraketten en kruisraketten afgevuurd vanaf een bereik van tussen de 40 km en 300 km. De IDF heeft ook Patriot raketten die gebruikt worden om drones te onderscheppen. De drone die zaterdag werd neergeschoten door een Apache helikopter was het meest geavanceerde onbemande toestel van Iran waarvan de Iraniërs dachten dat de IDF deze niet op de radar zou zien.

11 februari 2018
IDF: War with Iran a matter of time – INN (https://goo.gl/jFuQxu)
Volgens het Israëlische leger is oorlog met Iran slechts een kwestie van tijd. Senior bronnen zeggen dat het een volledige oorlog gaat worden en dat die onvermijdelijk is. Iran is namelijk vastbesloten om zichzelf in Syrië te vestigen met troepen. Israël zal dat niet toestaan. Israël is niet uit op een escalatie maar zal niet aarzelen om toe te slaan. Zaterdag 10 februari 2018 vond een eerste directe confrontatie plaats tussen Israël en Iran. Een Iraanse drone vloog het Israëlische luchtruim binnen. Daarop bombardeerde de Israëlische luchtmacht Iraanse en Syrische doelen in Syrië.

Netanyahu's warning following Iranian drone intrusion – INN (https://goo.gl/M9KwbM)
Premier Netanjahoe maakt duidelijk dat Israël geen poging tolereert om soevereiniteit te ondermijnen. “We hebben bewezen dat we ons kunnen verenigen om onze vijanden af te weren.” "Gisteren hebben we zware klappen uitgedeeld aan de strijdkrachten van Iran en Syrië en hebben we iedereen duidelijk gemaakt dat onze rules of engagement op geen enkele manier zijn veranderd," zegt Netanjahoe.

Report: Six killed in IAF strikes on Syria – INN (https://goo.gl/iYNCw1)
Bij de Israëlische aanvallen op Syrië zijn gisteren 6 doden gevallen. Israel Air Force jachtvliegtuigen vielen verschillende militaire doelwitten aan die werden uitgevoerd door het Assad-regime en zijn bondgenoten in en rond het Damascus-gebied op zaterdag, inclusief een commando- en controlecentrum dat werd gebruikt om een onbemand vliegtuig te besturen dat het Israëlische luchtruim schond. Het door Iran gebouwde dronevliegtuig werd neergeschoten door Israëlische troepen nadat het het Israëlische luchtruim binnendrong. IAF-vliegtuigen reageerden door het commandocentrum aan te vallen dat de drone had bestuurd, evenals Syrische lucht-tot-lucht raketbatterijen die het vuur op het Israëlische vliegtuig opende. Een IAF F-16I "Sufa" gevechtsvliegtuig werd tijdens het incident neergeschoten. Beide piloten konden uit het vliegtuig verlaten voordat het neerstortte en werd teruggevonden door Israëlische reddingsteams.

10 februari 2018
Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is vanochtend in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde. De 2 piloten konden het toestel op tijd verlaten maar zijn wel gewond geraakt. De Israëlische aanvallen volgden op de onderschepping van een drone die vanuit Syrië naar Israël was gekomen. Het leger houdt Iran daarvoor verantwoordelijk: de Iraniërs steunen het regime van de Syrische president Assad. Syrische staatsmedia melden op basis van legerbronnen dat de luchtafweer op Syrisch grondgebied "meer dan één Israëlisch vliegtuig" heeft geraakt. Volgens Syrische staatsmedia heeft het leger van Israël enkele uren na het neerhalen van de F-16 nieuwe aanvallen uitgevoerd in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus. Of daarbij slachtoffers zijn gevallen of er schade is aangericht is niet duidelijk. Het leger van Israël heeft de nieuwe aanvallen nog niet bevestigd.

President Poetin heeft de situatie in Syrië besproken met premier Netanjahoe, na luchtaanvallen van Israël op Syrië en en het neerhalen door Syrië van een Israëlische F-16. Poetin hield volgens het persbureau Interfax Israël voor er alles aan te doen om escalatie in de regio te vermijden. Netanjahoe zei Poetin dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen en dat het wil voorkomen dat Iran een voet aan de grond krijgt in Syrië. De VS heeft steun uitgesproken voor het Israëlische recht op zelfverdediging. De regering zegt dat van de expansie van Iran een groot gevaar uitgaat.

December 2017

2 december 2017
Report: Israel attacked military base in Syria - INN (https://goo.gl/nnfHbA)
Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Er werden vanuit Libanon raketten afgevuurd op de basis ten zuiden van Damascus. Het Syrische leger zou twee raketten hebben onderschept. Er zou ook luchtverdediging zijn ingezet tegen Israëlische vliegtuigen. Maar er zijn geen berichten dat de vliegtuigen zouden zijn geraakt. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.

Augustus 2017

15 augustus 2017
Iran will quit nuclear deal if sanctions imposed, Rouhani warns – INN (https://goo.gl/7uqTPy)
De Iraanse president Hassan Rouhani zegt dat Iran “binnen enkele uren” het nucleaire verdrag zal opzeggen als de VS nieuwe sancties oplegt. Vorige maand besloot de VS tot de uitvoering van nieuwe sancties i.v.m. Iraans ballistische raketprogramma. Volgens Iran is het opzeggen van het nucleaire verdrag een gepaste reactie op de nieuwe sancties.

Mei 2017

26 mei 2017
Senate approves new sanctions on Iran – INN (https://goo.gl/aAPsqO)
De Amerikaanse Senaat heeft met 18 stemmen voor en 3 stemmen tegen nieuwe sancties aangenomen tegen Iran i.v.m. Iraanse testen van ballistische raketten. Senator Bob Corker zegt dat de nieuwe sancties geen gevaar vormen voor de Iran deal. De regering Trump had al eerder sancties opgelegd aan 25 individuen en bedrijven die betrokken zijn bij het ballistische programma van Iran. Iran ontkent dat de testen van ballistische raketten ingaan tegen VN resolutie 2231.

25 mei 2017
Iran completes third underground ballistic missile factory – INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
Iran heeft haar derde ondergrondse ballistische rakettenfabriek opgeleverd en gaat door met haar rakettenprogramma. Dit meldt het Iraanse persbureau Fars. De Arabische soennietische landen en Israël zien de ballistische raketten als een bedreiging voor de wereldvrede. Onlangs heeft de VS nieuwe sancties genomen tegen Iran in verband met het lanceren van raketten.

Maart 2017

26 maart 2017
Iran sanctions 15 US firms, citing Israel ties and 'human rights' – JP (https://goo.gl/KM1L10)
Iran heeft sancties opgelegd aan 15 Amerikaanse bedrijven die de 'mensenrechten' schenden en die samenwerken met Israël tegen de Palestijnen. De Iraanse stap komt twee dagen nadat de VS aan 30 bedrijven en individuen sancties heeft opgelegd die gevoelige technologie aan Iran leveren voor het rakettenprogramma of het overtreden van exportcontrole naar Iran, Noord-Korea en Syrië. Afgelopen donderdag is in de VS ook een wetsvoorstel ingediend voor strengere sancties tegen Iran in verband met het testen van ballistische raketten en het steunen van terreur in de wereld door Iran.

21 maart 2017
Mossad chief: Iran is main threat to Israel with or without nuclear deal – JP (https://goo.gl/EzEfT7)
Yossi Cohen, hoofd van de Mossad, zegt dat Iran de belangrijkste bedreiging blijft voor Israël met of zonder deal. Zolang het huidige regime aan de macht blijft vormt Iran een bedreiging voor Israël. Cohen adviseert Israël om vrede te sluiten met gematigde Arabische landen in het Midden-Oosten.

10 maart 2017
Iran claims it tested ballistic missile – INN (https://goo.gl/jxVBYx)
De Revolutionaire Garde van het Iraanse leger zegt dat het vorige week vanuit zee een ballistische raket heeft getest. Het doelwit op 250 kilometer afstand werd getroffen door de raket. Het gaat om de Hormuz 2. De VS hebben al sancties ingesteld tegen eerder afgeschoten ballistische raketten. Of de VS nu met nieuwe sancties zal komen is afwachten. Premier Netanjahoe en president Trump hebben de kwestie Iran onlangs nog per telefoon besproken. Ook tijdens de ontmoeting in Washington in februari kwam de kwestie aan de orde.

7 maart 2017
Trump and Netanyahu discuss Iranian threat – INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
President Trump en premier Netanjahoe hebben gisteren telefonisch contact gehad over de Iraanse dreiging. Ze hebben afgesproken gezamenlijk de Iraanse dreiging aan te pakken nadat Iran afgelopen weekend opnieuw twee ballistische raketten heeft getest. De raketten hebben een bereik van 250 kilometer.

Februari 2017

6 februari 2017
Iranian official threatens Tel Aviv – INN (https://goo.gl/oINidg)
Mojtaba Zonour, een voormalig functionaris van de Iraanse Revolutionaire Garde en momenteel lid van Iran's National Security and Foreign Policy Commission, heeft gisteren gedreigd om Tel Aviv aan te vallen mochten de VS een “fout” maken. Volgens hem kost het een Iraanse raket slechts 7 minuten om Tel Aviv te treffen. Ook een militaire basis van de VS in Bahrein zal worden aangevallen.

5 februari 2017
'Iran is the biggest state sponsor of terror' – INN (https://goo.gl/pkfb5Q)
De nieuwe Amerikaanse minister van defensie James Mattis noemt Iran “de grootste staatssponsor van terreur.” Dat zei hij gisteren, een dag nadat de VS nieuwe sancties tegen 25 individuen en bedrijven hebben aangekondigd tegen Iran i.v.m. de ballistische rakettest. James Mattis zei dat het niet goed is om Iran te negeren. De VS gaat echter niet haar troepenmacht in het Midden-Oosten uitbreiden. Iran ziet overigens de test niet als een schending van de VN resolutie.

Pence warns Iran: Don't test us – INN (https://goo.gl/LjlzsE)
De Amerikaanse vicepresident Pence waarschuwt Iran om de VS niet uit te dagen. Hij adviseert het Iraanse regime om alle vijandige acties richting de VS en haar bondgenoten te staken. In gesprek met ABC News’ George Stephanopoulos zegt Pence vandaag dat militaire opties van de VS op tafel liggen mocht Iran doorgaan met provocaties.

3 februari 2017
Trump: Iran is playing with fire – INN (https://goo.gl/qjwUcF)
President Trump meldt via een tweet dat Iran met vuur speelt: “Iran is playing with fire - they don't appreciate how "kind" [sic] President Obama was to them. Not me!” Trump lijkt de situatie met Iran serieus te gaan aanpakken. Eerder deze week waarschuwde de VS Iran al formeel.

2 februari 2017
Iran tests cruise missile with nuclear capability – INN (https://goo.gl/XrLmLd)
De Duitse Krant 'Die Welt' meldt dat Iran een kruisraket heeft getest met een bereik van 2000 tot 3000 kilometer. De raket kan nucleaire wapens met zich meedragen. Het gaat om de “Sumar” kruisraket. Kruisraketten zijn moeilijker te traceren dan ballistische raketten omdat ze onder de radar kunnen vliegen. Het is Iran niet verboden om kruisraketten te testen volgens de VN resolutie.

Trump on Iran missile test: Should have stopped while ahead – INN (https://goo.gl/y37pZ2)
President Donald Trump bericht in een tweet dat de VS Iran hebben formeel gewaarschuwd inzake de ballistische raket die Iran zondag testte. Trump twitterde dat de Iraanse test laat zien hoe slecht de Iran deal is.

Iran mocks Trump in response to White House threat – JP (https://goo.gl/yE06hk)
Iran trekt zich niets aan van de waarschuwing van de VS inzake het testen van ballistische raketten (zie bericht hierboven). Het zegt gewoon door te zullen gaan met de testen. Iran noemt president Trump een extremist die door niemand serieus wordt genomen. De Amerikaanse regering overweegt nieuwe sancties tegen Iran. Republikeinen komen met een nieuw wetsvoorstel 'The Iran Nonnuclear Sanctions Act of 2017'. Deze moet sancties tegen Iran uitvoeren i.v.m. Iraans steun aan terrorisme, het schenden van mensenrechten en ballistische raketactiviteiten.
Update: De VS komen morgen met sancties tegen bepaalde Iraanse entiteiten n.a.v. de rakettest. De sancties zullen zo uitgevoerd gaan worden dat de Iran-deal daar niet door getroffen wordt. (https://goo.gl/bdc5g4)

1 februari 2017
Report: Iran conducted secret missile test in December – INN (https://goo.gl/hrJOpC)
Iran heeft niet alleen afgelopen weekend een rakettest gedaan maar ook op 6 december 2016. Het ging toen om de Shahab-3. Dit meldden twee militaire functionarissen uit de VS gisteren aan de Amerikaanse nieuwszender Fox. De Shahab 3 heeft een bereik van 800 mijlen, iets minder dan een gewone ballistische raket.

Januari 2017

31 januari 2017
Vooraanstaande senator wil Amerikaanse reactie op rakettest Iran – NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
De Republikeinse senator Bob Corker, die voorzitter is van het comité voor buitenlandse relaties van de Senaat, wil dat de VS maatregelen neemt tegen Iran nadat dit land in het weekend een test uitvoerde met een ballistische raket. De test mislukte overigens. De raket vloog ongeveer 1000 kilometer en ontplofte vervolgens buiten de dampkring. Volgens de VN-Veiligheidsraad mag Iran tot 2023 geen ballistische raketten testen. Deze raketten kunnen namelijk ook kernkoppen bevatten. President Trump weet van de test af maar er zijn nog geen details over binnen. De VS onderzoekt of Iran de resolutie van de VN heeft geschonden. De Veiligheidsraad gaat vandaag op verzoek van de VS over het incident vergaderen in een spoedzitting.

Februari 2016

17 februari 2016
Revealed: America's cyber strike plan on Iran – INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
De New York Times heeft bekend gemaakt dat de VS een hele grote cyberaanval zouden gaan uitvoeren op Iran indien diplomatie zou falen. Het plan heet Nitro Zeus en had als doel het defensiesysteem, communicatiesysteem en grote delen van de elektriciteit uit te schakelen. Hij plan zou tientallen miljoenen dollars hebben gekost en duizenden militair en inlichtingenpersoneel zouden eraan meewerken. De VS wilden dit plan uitvoeren uit vrees dat Israël zelf het initiatief zou nemen om Iran aan te vallen. Ook zouden de VS een cyberaanval hebben willen uitvoeren op de nucleaire centrale Fordo. Het plan is te zien in een documentaire Zero Days dat vandaag op het Berlin Film Festival wordt getoond.

Januari 2016

17 januari 2016
Netanyahu: We will warn of any Iranian violations of deal – INN (http://goo.gl/WBb2iN)
Terwijl gisteren de economische sancties tegen Iran zijn opgeheven waarschuwt premier Netanjahoe dat Iran nog steeds zoekt naar nucleaire wapens. “Iran blijft het Midden Oosten destabiliseren en verspreidt terreur over de hele wereld,” zegt de premier in een verklaring. Netanjahoe zegt dat Israël de uitvoering van de deal zal controleren en waarschuwt voor het niet nakomen daarvan. De IAEA meldde gisteren dat Iran haar verplichtingen is nagekomen. Eerder kwam de VN waakhond nog met het bericht dat Iran haar voorraad laag verrijkt uranium uitbreidt en dat gestopt werd met de ontmanteling van centrifuges in Natanz en Fordow.

7 januari 2016
New Mossad chief: Iran is still a significant threat – INN (http://goo.gl/IGyKQU)
Het nieuwe hoofd van de Mossad, Yossi Cohen, zegt dat Iran nog steeds een belangrijke dreiging is voor Israël ondanks de Iran deal die is gesloten. Cohen zegt zelfs dat de dreiging nog groter is geworden. Iran roept nog steeds op om Israël te vernietigen, versterkt haar militaire capaciteit en haar grip op de regio, en steunt terroristen.

5 januari 2016
Iran toont ondergrondse basis met nieuwe Emad-raket – Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
Iran heeft vandaag beelden vrijgegeven van de Emad raket die alle andere raketten die Iran de laatste jaren geproduceerd heeft overbodig zouden maken. De Emad raket is veel nauwkeuriger. Israël en de VS maken zich zorgen want de Emad raket heeft een bereik van 1700 km en dus kunnen Israël en Amerikaanse bases in de regio getroffen worden. De Emad raket staat opgesteld in een ondergrondse basis. De onthulling van de raketbasis komt enige dagen nadat Iran een Emad-raket heeft getest. De raket kan kernwapens vervoeren. Een VN-resolutie uit 2010 heeft bepaald dat Iran haar rakettenprogramma aan banden moest leggen. Met de bouw van de Emad raket gebeurt dat dus niet.

December 2015

31 december 2015
US preparing sanctions on Iran over ballistic missile program – YN (http://goo.gl/8cH4xx)
De VS bereiden sancties voor tegen het ballistische raketprogramma van Iran. Er zullen 12 bedrijven en individuen in Iran, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten op de sanctielijst komen te staan. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij het raketprogramma. Volgens de Iran deal hebben de 6 wereldmachten de mogelijkheid om nieuwe sancties op te leggen indien Iran zich niet houdt aan de deal. Iran ziet nieuwe sancties echter als een schending van het akkoord.

9 december 2015
American official confirms Iranian ballistic missile test – INN (http://goo.gl/cLuY3G)
Een Amerikaanse functionaris bevestigt dat Iran vorige maand (op 21 november 2015) een test heeft uitgevoerd met een ballistische raket. Het was de tweede test sinds het sluiten van een nucleaire deal in juli. Met de testen is de VN resolutie geschonden. Eerder zei de Amerikaanse ambassadeur bij de VN dat als de testen worden bevestigd de VS de Veiligheidsraad bijeen zullen roepen om maatregelen te nemen.

November 2015

11 november 2015
Iran stops dismantling centrifuges, despite nuclear deal – INN (http://goo.gl/1R4VKm)
Onder druk van de hardliners is Iran gestopt met het ontmantelen van centrifuges in Natanz en Fordow. Volgens de deal met het Westen zou Iran de centrifuges ontmantelen. Het gaat om 10.000 centrifuges in Natanz en Fordow. De hardliners willen echter dat president Rouhani de deal met het Westen opzegt.

Oktober 2015

23 oktober 2015
Israel reportedly breached Iranian air defenses while preparing potential strike – JP (http://goo.gl/odhd2z)
Volgens de Wall Street Journal heeft de Israëlische luchtmacht in 2012 het Iraanse luchtruim geschonden ter voorbereiding voor een mogelijke aanval op Iran. De VS hebben dit ontdekt door de nationale veiligheidsraad van Israël, de Israëlische luchtmacht en premier Netanjahoe te bespioneren. De piloten zouden op maanloze nachten vliegen en commando's zouden de nucleaire installaties saboteren. Overigens bespioneerde Israël de VS inzake de nucleaire besprekingen met Iran.

September 2015

11 september 2015
Democrats Bury Republican Bid to Block Iran Deal – INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
De Senaat heeft de Iran deal aangenomen. De Republikeinen die de Iran deal wilden blokkeren kregen 58 stemmen. Dat is twee stemmen te kort. De Democraten behaalden 42 stemmen en dat was voldoende om de Iran deal door te laten gaan. President Obama noemt het een “overwinning voor de diplomatie.”

10 september 2015
US Senate to Vote on Iran Deal Thursday – INN (http://goo.gl/mKF0Do)
De Amerikaanse Senaat stemt vandaag over de Iran deal. Het ziet er naar uit dat de Democraten zullen winnen. Zij kunnen dan de resolutie tegen de Iran deal blokkeren. Een meerderheid in het door de Republikeinen gecontroleerde Congres is tegen de deal. Maar er zijn 60 stemmen nodig om het in de Senaat te laten aannemen en die stemmen zijn er niet.

2 september 2015
White House wins support for passage of Iran deal through Congress – JP (http://goo.gl/TFSwT0)
Het ziet er naar uit dat het Witte Huis meer dan een derde van de stemmen van de senatoren krijgt om de Iran deal door het Congres te laten accepteren. Met een derde van de stemmen kan een presidentiële veto in stand worden gehouden.

Augustus 2015

28 augustus 2015
IAEA Says Iran May Have Built 'Extension' to Parchin – INN (http://goo.gl/2YmgxZ)
Volgens de IAEA heeft Iran waarschijnlijk een uitbreiding gebouwd bij de Parchin militaire nucleaire installatie. Dit is geconstateerd aan de hand van satellietfoto's. Het gaat om een kleine uitbreiding aan een bestaand gebouw. Amerikaanse experts hadden dit eerder ook al gemeld. Iran ontkent de bouw. Wat in het gebouw zit moet de IAEA nog onderzoeken.
update: Het State Department zegt dat de uitbreiding geen nucleaire installatie betreft maar een conventionele militaire plek. Dit zou volgens de Iran deal mogen. Ga naar: http://goo.gl/H2vaqR

27 augustus 2015
Former CIA Chief: Give Israel Bunker-Buster Bombs – INN (http://goo.gl/IlpZsw)
Twee voormalige medewerkers van de regering Obama (David Petraeus voormalig hoofd van de CIA en Dennis Ross) zeggen dat de VS aan Israël bunker buster bommen moet geven om zich te weren tegen een mogelijke dreiging van Iran. Er moet een geloofwaardige dreiging tegen Iran komen om te voorkomen dat dit land atoomwapens gaat ontwikkelen. Israël heeft de bunker buster bommen nodig zodra de deal met Iran afloopt binnen vijftien jaar.

25 augustus 2015
Cash-Strapped IAEA to Stop Monitoring Iran Next Month? – INN (http://goo.gl/L6JX2K)
De IAEA zegt geen geld meer te hebben om de nucleaire installaties in Iran te inspecteren. Het atoomagentschap vraagt haar leden extra geld te doneren. Er is 9,2 miljoen euro per jaar nodig voor de inspectie.

23 augustus 2015
Israel’s leaders ‘furious’ over Barak tapes describing aborted plans to hit Iran – TOI (http://goo.gl/p3RysL)
Israëlische leiders zijn niet blij met de uitlatingen van voormalig minister van defensie Ehud Barak die aangaf dat Israël in 2010, 2011 en 2012 Iran wilde gaan aanvallen maar dat dat toen werd tegengehouden. In 2010 hield opperbevelhebber Gabi Ashkenazi het plan tegen omdat het leger er niet goed op voorbereid zou zijn (Ashkenazi ontkent dit). In 2011 waren ministers Moshe Ya’alon en Yuval Steinitz tegen het plan. En in 2012 was er een gezamenlijke militaire oefening gepland door de VS en Israël. Israël wilde toen niet de Amerikanen voor de voeten lopen. Ehud Barak is zelf echter ook boos dat de tapes zijn uitgezonden.

20 augustus 2015
AP Exclusive: UN to let Iran inspect alleged nuke work site – AP (http://goo.gl/3XZgcZ)
De VN (IAEA) staat toe dat Iraanse inspecteurs zelf de nucleaire installatie van Parchin inspecteren in plaats van internationale inspecteurs van de IAEA. In Parchin is Iran vermoedelijk bezig met het maken van nucleaire wapens. Deze onthulling toont aan dat de Iran deal wel heel slecht is.

18 augustus 2015
340 US rabbis call on Congress to endorse Iran nuclear deal – JP (http://goo.gl/trpKKV)
340 Amerikaanse rabbijnen (mainstream Judaism) roepen het Congres op de nucleaire deal met Iran te steunen. De rabbijnen nemen hierbij een ander standpunt in dan belangrijke andere Joodse organisaties zoals de Anti-Defamation League, American Jewish Committee en AIPAC die tegen de deal zijn.

12 augustus 2015
Dozens of Retired American Generals Welcome Iran Deal – INN (http://goo.gl/aEkh4c)
Tientallen gepensioneerde Amerikaanse generaals hebben in een open brief hun steun uitgesproken voor de Iran deal. Zij dringen er bij het Congres op aan de deal te accepteren. Volgens de generaals is de deal het effectiefste middel om te voorkomen dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen. Volgens de generaals kan Iran binnen een jaar een nucleaire bom hebben indien de VS de deal verwerpt. Al eerder gaven 29 leidinggevende wetenschappers en 100 voormalige ambassadeurs aan dat ze de deal steunen.

5 augustus 2015
Obama: If Congress strikes down Iran deal, rockets will rain on Tel Aviv – YN (http://goo.gl/WGRt1O)
Volgens president Obama zal het raketten regenen op Tel Aviv mocht het Congres de Iran deal afwijzen. De VS zal dan gedwongen worden om militaire stappen tegen Iran te ondernemen wat zal leiden tot raketaanvallen van Hezbollah op Israël. Iran zal volgens de president het terrorisme in dat geval nog meer steunen.

3 augustus 2015
Congress Motion to Kill Iran Deal Almost Veto-Proof – INN (http://goo.gl/UvVODK)
Er zijn al 213 leden van het Huis van Afgevaardigden die tegen de Iran deal zullen gaan stemmen. Er is een grote kans dat twee derde van de leden (290) tegen zullen stemmen. Daarmee is het voor president Obama onmogelijk om nog zijn veto uit te brengen. Binnen twee weken wordt gestemd.

Juli 2015

30 juli 2015
'Congress Can Keep Iran from Becoming a Nuclear Threshold State' – INN (http://goo.gl/bCBN4D)
Premier Netanjahoe heeft goede hoop dat het Amerikaanse Congres de Iran deal tegenhoudt. Daarmee kan voorkomen worden dat Iran over 10 jaar een atoommacht is. Hoe meer het akkoord bestudeerd wordt des te duidelijker wordt hoe slecht het is, zegt Netanjahoe. Iran kan onbeperkt centrifuges produceren, een onbeperkte hoeveelheid uranium verrijken, en splijtbaar materiaal in nucleair materiaal omzetten. De tijdspanne van de deal is kort (10-15 jaar). Iran kan de deal makkelijk verbreken. De inspectie is bijzonder slecht. Netanjahoe vindt dat de stemming over de deal los zou moeten staan van partijpolitiek.

24 juli 2015
'No Inspections': Iran to Test its Own Covert Nuclear Sites – INN (http://goo.gl/1q3SzG)
Volgens Israëlische diplomaten vindt er geen internationale inspectie plaats in Parchin. Dat staat te lezen in de geheime details van de Iran deal. Iran doet zelf inspectie in Parchin. De IAEA heeft verschillenden malen gewaarschuwd dat Iran op deze plek nucleaire wapentesten uitvoert. Iran geeft de IAEA geen toegang tot de Parchin installatie. Volgens Israël zit de deal vol gaten en hebben de Amerikanen en de andere wereldmachten vele rode lijnen overschreden.

21 juli 2015
Former Shin Bet chief: Iran deal is best option for Israel – JP (http://goo.gl/lM4A3A)
Voormalig hoofd van de Shin Beth, Ami Ayalon, zegt in een interview met de Daily Beast dat de Iran deal de beste optie is voor Israël. De deal zorgt ervoor dat Iran niet snel aan atoomwapens kan komen. Toen de onderhandelingen begonnen was Iran slechts 2 maanden van een atoombom weg. Nu is dat 12 maanden. Ayalon vindt dat Israëliërs zich te veel laten leiden door angst. Hij verwijt president Obama echter niet duidelijk te zijn wat er gaat gebeuren als Iran zich niet aan de deal houdt.

20 juli 2015
UN Security Council Endorses Iran Deal – INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
De VN Veiligheidsraad steunt de Iran deal met 15 tegen 0 stemmen. De sancties tegen Iran zullen pas opgeheven worden als Iran ook akkoord gaat met de deal. De internationale gemeenschap prijst de deal. De VS zal er alles aan doen om de veiligheid van haar bondgenoten in het MO te verzekeren en voert wel sancties uit tegen Iran wat betreft mensenrechten en de strijd van Iran tegen Israël en de VS.

17 juli 2015
Will US Buy Israeli Iran Deal Compliance with Arms? – INN (http://goo.gl/4MsVWT)
Het ziet er naar uit dat de VS een genereus wapenaanbod gaat doen aan Israël om de gevolgen van de Iran deal te verzachten. Ashton Carter, Amerikaans minister van defensie, komt volgende week naar Israël om er over te praten. Carter onderhoudt goede banden met de Israëlische minister van defensie Moshe Ya'alon. Dit in tegenstelling tot president Obama en premier Netanjahoe.

16 juli 2015
'Iran Was on the Verge of Giving Up Nuke Program' – INN (http://goo.gl/3qwl04)
Volgens een Israëlische functionaris stond Iran op het punt haar nucleaire programma op te geven als de druk van het Westen nog even door was blijven gaan. De economie van Iran is door de sancties zo hard getroffen dat het land bijna ten onder dreigde te gaan door een woedende bevolking. Om dit te voorkomen zouden de Iraanse leiders haar nucleaire programma hebben opgegeven.

15 juli 2015
Obama: Netanyahu cannot stop Iran deal – YN (http://goo.gl/SPTB1U)
In een exclusief interview met de New York Times zegt president Obama dat premier Netanjahoe er niet in zal slagen om het debat van het Congres te beïnvloeden. President Obama is ervan overtuigd dat het Congres de deal zal goedkeuren. Obama vindt het belangrijker dat gezorgd wordt hoe Hezbollah geen geavanceerde wapens in handen krijgt en hoe de Iron Dome verbeterd kan worden om meer Israëlische levens te redden. Ook de strijd tegen IS ziet de president als belangrijk. Minister van buitenlandse zaken John Kerry zegt dat Israël “veiliger” is geworden door de Iran deal.

14 juli 2015
Iran, West Reach Historic Nuclear Deal – INN (http://goo.gl/VaZlcX)
Vanmorgen wordt een historisch akkoord gesloten tussen Iran en de zes wereldmachten. Dit hebben diplomaten gezegd. Er worden beperkingen opgelegd aan Iraans nucleaire programma en de sancties worden verlicht. Israël heeft gisteren al aangegeven zichzelf te zullen verdedigen ongeacht de deal.

Netanyahu noemt atoomakkoord historische vergissing – NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
Premier Netanjahoe noemt het atoomakkoord een historische vergissing. Hij zei dit tijdens een persconferentie waarbij ook minister Bert Koenders aanwezig was die momenteel op bezoek is in Israël. Iran kan volgens de premier met het opheffen van de sancties doorgaan met terreur in de regio en in de wereld. De weg ligt open voor het produceren van nucleaire wapens. Bert Koenders is juist wel blij met het akkoord.

After Iran Deal Drama, Obama Speaks with Netanyahu – INN (http://goo.gl/iSZliI)
Premier Netanjahoe en president Obama hebben met elkaar contact gehad en gesproken over de Iran deal. Netanjahoe zegt dat Iran binnen 10-15 jaar atoomwapens kan maken zodra de beperkingen van de deal aflopen of misschien zelfs al eerder. Daarnaast zei hij dat Iran nu honderden miljarden dollars krijgt om terreur te sponsoren. Dit is een gevaar voor Israël en de wereld.

13 juli 2015
Netanyahu Warns: Deal Or No Deal, We Won't Let Iran Go Nuclear – INN (http://goo.gl/5dm52d)
Nu er steeds meer geluiden te horen zijn dat er een akkoord komt tussen Iran en de 6 wereldmachten, maakt premier Netanjahoe duidelijk dat Israël er alles aan zal doen om te voorkomen dat Iran een nucleaire macht wordt ongeacht of er een deal wordt gesloten of niet. Dit lijkt erop te duiden dat een Israëlische aanval op Iran steeds dichterbij komt.

9 juli 2015
Obama: Chances of Iran deal less than 50-50 – YN (http://goo.gl/LVz54b)
President Obama, die voor Senaat Democraten sprak, is niet echt optimistisch over een deal met Iran. Hij schat de kans erop minder dan 50%. Hij is zeker niet van plan om een slechte deal te sluiten.

7 juli 2015
Onderhandelingen atoomprogramma Iran verlengd – NOS (http://goo.gl/EVvceM)
Er wordt vandaag nog geen akkoord gesloten tussen Iran en de zes wereldmachten. Er wordt nog een paar dagen langer onderhandeld. Het is al de tweede keer dat de deadline niet gehaald wordt.

5 juli 2015
Kerry: atoomoverleg Iran kan nog alle kanten op – NOS (http://goo.gl/A73Xf3)
Volgens de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken John Kerry kunnen de gesprekken met Iran nog alle kanten op ondanks dat vooruitgang is geboekt. Belangrijkste verschillen van mening zijn de beperkingen waaraan het nucleaire onderzoek in Iran wordt onderworpen en de mate waarin de internationale gemeenschap mag inspecteren. Er is wel een principe akkoord gesloten over de afbouw van de sancties tegen Iran.

2 juli 2015
Congress Demands Obama Step Back From Iran Nuclear Deal – INN (http://goo.gl/sMXXI7)
Het Amerikaanse Congres wil niet dat president Obama een deal sluit met Iran over haar nucleaire programma. Leidende senatoren willen een 'pauze' in de onderhandelingen en zijn het niet eens met een uitspraak van een regeringsfunctionaris dat nucleaire inspecties niet nodig zijn. Het Congres heeft 30 of 60 dagen de tijd, mocht op 9 juli een deal zijn bereikt, om sancties te blokkeren via een stemming. Maar experts zeggen dat de huidige sancties al niet zwaar genoeg zijn. De Iraanse economie groeide met 3% in 2014.

Juni 2015

30 juni 2015
IDF Appoints Special Team to Plan Strike on Iran – INN (http://goo.gl/v4lrUy)
De IDF zet een speciaal team op dat voorbereidingen moet treffen voor een aanval op Iran. Het team moet kijken welke mogelijkheden er voor een aanval op Iran zijn nadat een deal met Iran is gesloten. De deadline voor zo'n deal loopt vandaag af en wordt mogelijk verlengd. Israël gelooft niet dat Iran haar nucleaire programma zal stop zetten. De Israëlische luchtmacht heeft onlangs een oefening gehouden met de luchtmacht van Griekenland. Er werden simulatie oefeningen gehouden van aanvallen en dogfights. Het Griekse leger had een anti raket defensie systeem ingezet dat lijkt op de S-300 raketten die Rusland aan Iran heeft geleverd en die een gevaar op kunnen leveren voor Israëlische raketten en vliegtuigen.

April 2015

12 april 2015
Zionist Union: Israel should seek green light to strike Iran if nuclear deal violated – JP (http://goo.gl/dMbZL5)
De Zionistische Unie komt met een “alternatief actieplan” over hoe Israël moet reageren op de deal tussen de zes wereldmachten en Iran. Volgens de partij moet Israël met de VS tot een overeenstemming komen waarin staat dat, indien Iran zich niet aan het akkoord houdt, Israël militaire stappen kan ondernemen om zichzelf te beschermen. De partij noemt een aantal parameters van het akkoord “problematisch” en “werkelijke bedreigingen voor de lange termijn.”

9 april 2015
Rouhani: Iran will sign final nuclear deal only if sanctions lifted – YN (http://goo.gl/fgNbPq)
Iraans president Rouhani zegt dat Iran alleen het eindakkoord zal tekenen als alle sancties op dezelfde dag worden opgeheven. De deadline is 30 juni 2015. Iran wil een win-win situatie. De VS hebben eerder aangegeven dat de sancties geleidelijk worden opgeheven omdat ze er zeker van willen zijn dat Iran geen atoombom gaat ontwikkelen. President Obama heeft gisteren overigens toegegeven dat Iran na een periode van 10 jaar alsnog een atoombom kan ontwikkelen onder de huidige deal. Premier Netanjahoe zegt dat dat al kan na het ingaan van de deal.

7 april 2015
US, Iran 'Irritating Each Other' with Conflicting Comments – INN (http://goo.gl/ZmWEHs)
Nog geen week nadat een overkomst is bereikt tussen de zes wereldmachten en Iran zijn er al irritaties over tegengestelde versies van de overeenkomst. De Engelstalige en Perzische versies verschillen van elkaar. Zo wil Iran een onmiddellijke opheffing van de sancties terwijl de VS een geleidelijke opheffing wil.

3 april 2015
Netanyahu to Obama: Iran deal puts Israel's future at risk – JP (http://goo.gl/oljMDe)
In een telefoongesprek met Obama heeft premier Netanjahoe gezegd dat het raamwerk overeenkomst met Iran de toekomst van Israël in gevaar brengt indien het wordt uitgevoerd. Netanjahoe herinnerde Obama eraan dat Iran onlangs heeft gezegd dat over de vernietiging van Israël niet valt de onderhandelen. Ook zei hij tegen Obama dat Iran de laatste tijd bezig is haar proxies te bewapenen om aanvallen tegen Israël uit te voeren. Netanjahoe had liever gezien dat een betere deal was gesloten, Nu is het makkelijker voor Iran om alsnog een atoombom te maken. Israëlische diplomaten noemen de overeenkomst een historische vergissing.

2 april 2015
All Night Iran Talks Wrap Up With No End in Sight – INN (http://goo.gl/yHdj1q)
Nog steeds zijn de zes wereldmachten en Iran er niet in geslaagd om tot een akkoord te komen. Later vandaag zullen de partijen weer verder gaan praten. Inmiddels zijn ze al twee dagen de deadline van 31 maart 2015 gepasseerd. De zes wereldmachten beschuldigen Iran van de impasse. Dit land weigert flexibel te zijn of een ander voorstel te doen om tot een overeenkomst te komen. Iran wil echter van de “overdreven eisen” van het westen af.
update: Er is een raamwerk overeenkomst bereikt. Twee derde van de Iraanse centrifuges zal naar verluid tot stilstand worden gebracht. Er zal geen splijtbaar materiaal bij Fordo zijn. De Arak fabriek zal opnieuw worden ontworpen.

Maart 2015

29 maart 2015
Netanyahu Says Looming Iran Nuclear Deal 'Worse Than Feared' – INN (http://goo.gl/YBHrYm)
Premier Netanjahoe zegt dat het aanstaande nucleaire akkoord nog slechter is dan hij vreesde. Mocht er een akkoord komen dan gaat het naar het Congres, maar het is niet zeker of het Congres het akkoord kan blokkeren. Obama wil in ieder geval een interim-akkoord ondanks vele bezwaren en het feit dat de IAEA toegeeft dat Iran liegt over haar nucleaire programma.
Update: Er zou volgens journalisten een provisorisch akkoord zijn bereikt waarbij Iran afstand doet van meer dan twee derde van haar centrifuges. Het grootste deel van zijn voorraden van nucleair materiaal wordt naar het buitenland gebracht. Iran ontkent deze berichten. Iraanse diplomaten zeggen dat de meeste centrifuges in Iran blijven en dat geen enkele nucleaire reactor wordt gesloten.

3 maart 2015
Iran says it rejects Obama's demand for 10-year nuclear work halt – JP (http://goo.gl/xNW3wE)
Iran heeft Obama's eis om minstens 10 jaar lang te stoppen met nucleaire activiteiten verworpen. Iran zegt wel door te willen praten met de zes wereldmachten. De VS en haar Europese bondgenoten vrezen dat Iran een atoombom gaat ontwikkelen. Iran zegt alleen vreedzame doelen na te leven en wil een opheffing van de sancties. Deze week wordt op hoog niveau in Zwitserland verder onderhandeld. In juni zou een definitief akkoord moeten worden ondertekend.

1 maart 2015
Former Israeli security commanders: Netanyahu speech will bring Iran closer to the bomb – JP (http://goo.gl/vUiB09)
Een groep van 180 oudgedienden van Israëls veiligheidsapparaat roept premier Netanjahoe op af te zien van de speech voor het Congres. Ze vinden dat hij hiermee de kloof tussen de VS en Israël vergroot. Dat ziet Iran ook en dat maakt volgens hen de kans groter dat Iran juist een atoombom gaat ontwikkelen. Israël heeft de VS hard nodig. De Likoed reageert boos op de oproep. De partij zegt dat het om dezelfde mensen gaat die het Oslo Akkoord steunden en vrede beloofden die er niet kwam.

Februari 2015

24 februari 2015
PM: Congress 'The Final Brake' Stopping Iran Nuclear Weapon – INN (http://goo.gl/XqZgdr)
Premier Netanjahoe zegt dat zijn toespraak voor het Congres de “laatste rem” is om een “slechte deal” over Irans nucleaire programma te stoppen. Volgens zijn laatste informatie zullen de wereldmachten een deal sluiten met Iran waarbij deze laatste de mogelijkheid behoud om kernwapens te produceren (een “drempel status”). “Dit is een slecht akkoord dat onze toekomst in gevaar brengt.” Netanjahoe vindt dat het zijn taak als premier is om dit akkoord te voorkomen.

23 februari 2015
Report: Leaked intelligence document shows Mossad didn't think Iran sought nuclear weapon – JP (http://goo.gl/5KAmZa)
Volgens gelekte inlichtingenrapporten die Al Jazeera en de Britse Guardian in handen hebben blijkt dat de Mossad van mening verschilde met premier Netanjahoe over het verkrijgen van kernwapens door Iran. Volgens de Mossad is Iran lang nog niet zo ver. Overigens is dit geen spectaculair nieuws omdat oud hoofd van de Mossad, Meir Dagan, al langer van mening verschilde met Netanjahoe. Hij zei in 2011 dat Iran in 2015 pas kernwapens zou bezitten.

19 februari 2015
US Admits Shutting Out Israel from Iran Talks – INN (http://goo.gl/u7OdoI)
De regering Obama erkent dat het opzettelijk voor Israël gevoelige details van de nucleaire onderhandelingen met Iran achterhoudt. In het verleden hebben Israëlische functionarissen informatie gelekt met als doel de besprekingen te doen mislukken. De regering Obama vreest dat Israël dat opnieuw gaat doen. Israël wordt beschuldigd van het plukken van stukken informatie en deze buiten de context te gebruiken om zo de onderhandelingspositie van de VS te verzwakken.

Januari 2015

22 januari 2015
Report: PM, Mossad at Odds on Iran Sanctions – INN (http://goo.gl/eXD6vo)
De Mossad is het niet eens met strengere sancties tegen Iran, zo meldt Bloomberg news. De geheime dienst gaat hiermee in tegen het standpunt van premier Netanjahoe. Mossad functionarissen hebben VS senatoren geadviseerd om niet meer sancties tegen Iran op te leggen omdat die averechts zouden werken. Er ligt een nieuw wetsvoorstel klaar van de democratische senator Robert Menendez en de Republikeinse Senator Mark Kirk om nieuwe sancties tegen Iran op te leggen als in maart geen akkoord wordt bereikt. Premier Netanjahoe steunt dit wetsvoorstel openlijk. President Obama heeft gedreigd om over het wetsvoorstel zijn veto uit te spreken.
Update: De Mossad ontkent het bericht van Bloomberg news.

November 2014

24 november 2014
Confirmed: Iran Talks to Be Extended by 7 Months – INN (http://goo.gl/IrhNWy)
Wat gisteren al door Iran bekend werd gemaakt is vandaag bevestigd: de gesprekken over Irans nucleaire programma worden met 7 maanden verlengd. Op 1 maart 2015 moet een deal zijn gesloten en op 1 juli 2015 een definitief akkoord. Israël heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Iran probeert tijd te kopen om door te kunnen gaan met het bouwen van nucleaire kernkoppen. Het Westen zegt echter dat een akkoord dichtbij is. Iran wil overigens bij een eindakkoord opheffing van alle sancties, terwijl de VS slechts geleidelijke opheffing wil.

23 november 2014
Iranian: Agreement with P5+1 by Monday 'Impossible' – INN (http://goo.gl/X31FVr)
De deadline van morgen voor een akkoord tussen Iran en de 6 wereldmachten zal niet gehaald worden, zo meldt Iran. Er zal gepraat worden over verlenging van de deadline met mogelijk 6 tot 9 maanden. De westerse media berichtten eerder dat een uitgebreid akkoord op tafel ligt.

9 november 2014
Iran Nuclear Threat 'Five Times' Greater Than Previously Thought – INN (http://goo.gl/hm07yH)
Volgen de Sunday Times heeft Iran vijf keer zoveel geavanceerde centrifuges, die in staat zijn nucleaire wapens te maken, dan voorheen werd gedacht. Dit vertelt een voormalig plaatsvervangend hoofd van de IAEA, Olli Heinonen. Het gaat om 5000 geavanceerde IR-2m centrifuges. Ze staan op andere locaties dan Natanz en Fordow. Een akkoord tussen de wereldmachten en Iran moet leiden tot toegang van alle nucleaire fabrieken door IAEA, anders heeft zo'n akkoord volgens Heinonen geen enkele waarde. Het alarmerend nieuws komt twee dagen na een IAEA rapport waarin staat dat Iran faalt sleutelvragen te beantwoorden over haar nucleaire programma. Het is de bedoeling dat op 24 november 2014 een deal wordt gesloten tussen Iran en de wereldmachten.

6 november 2014
Obama sent letter to Iran's Khamenei; Israel kept in the dark – HaAretz (http://goo.gl/gjQZbE)
President Obama heeft vorige maand een geheime brief gestuurd door ayatollah Khamenei waarin staat dat de VS en Iran er belang bij hebben om IS in Irak en Syrië te verslaan. De samenwerking tussen de VS en Iran hangt af van een deal over Irans nucleaire programma. De VS hebben niemand over de brief geïnformeerd, ook Israël niet. Het bericht staat in de Washington Post. De regering Obama wil er niet op reageren. Het zegt dat haar beleid t.a.v. Iran niet is gewijzigd.

Oktober 2014

6 oktober 2014
Report: Two dead after explosion in Iranian nuclear facility - JP (http://goo.gl/uhSTbk)
Volgens de Iranian Students News Agency heeft een ontploffing plaatsgevonden in een Iraanse nucleaire faciliteit. Het zou om de nucleaire faciliteit van Parchin gaan. Er zouden twee doden bij de ontploffing zijn gevallen. De BBC meldt ook dat een pro-oppositie groep melding maakt van de ontploffing. Deze was op grote afstand te zien. Parchin is de nucleaire faciliteit waarvan Israël vermoedt dat Iran hier kernwapens probeert te maken.

September 2014

21 september 2014
Iran offers to help in fight against IS in return for flexibility on nuclear program (YN (http://goo.gl/jvvZB5))
Iran wil in ruil voor steun in de strijd tegen IS meer flexibiliteit inzake haar nucleaire programma. Het verzoek maakt duidelijk hoe moeilijk het is voor het Westen om besprekingen over het nucleaire programma van Iran gescheiden te houden van andere regionale kwesties in het Midden-Oosten: Irans invloed in Syrië en haar strijd tegen IS. Iran zendt tegenstrijdige signalen uit. Ayatollah Khamenei heeft eerder gezegd niet te willen samenwerken met de VS in de strijd tegen IS. Maar op de achtergrond zegt Iran bereid te zijn de VS te helpen zij het niet op het strijdtoneel. John Kerry zei vrijdag dat Iran een rol te spelen heeft in de strijd tegen IS. Het Westen wil echter de besprekingen over het nucleaire programma gescheiden houden. Er is nog onenigheid tussen het Westen en Iran over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben. Iran wil alle 19.000 centrifuges houden terwijl het slechts een klein aantal operationeel heeft. De VS wil slechts een paar duizend centrifuges toestaan zodat Iran geen atoombom kan produceren. Andere onderwerpen van gesprek zijn de duur van de deal, een tijdschema voor het beëindigen van de sancties, en het lot van een onderzoeksreactor die aanzienlijke hoeveelheden plutonium voor een atoombom zou kunnen opleveren.

3 september 2014
'Iran is Closer to Nuclear Capabilities Than Ever' (INN (http://goo.gl/ZDcOK5))
Minister Steinitz gaat volgende week met een Israëlische delegatie naar de VS om dat land te overtuigen een sterker standpunt in te nemen tegenover Iran en haar nucleaire programma. In november is de deadline voor een akkoord tussen de 6 wereldmachten en Iran. Als dat een slecht akkoord is is dat voor Israël onacceptabel. Volgens Steinitz is Iran dichterbij dan ooit om een nucleaire macht te worden. Iran heeft 50 miljard dollar geïnvesteerd in haar nucleaire programma en heeft voor 150 miljard dollar schade vanwege de sancties. Tot slot benadrukt Steinitz dat president Rouhani niet gematigd is zoals het Westen beweert.

Augustus 2014

24 augustus 2014
Iran claims Revolutionary Guards shoot down Israeli spy drone (Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT))
Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald. Deze vloog in de richting van de nucleaire reactor van Natanz. De drone kon niet door de radar worden opgemerkt. De Revolutionaire Garde heeft het onbemande toestel met een grond-luchtdoelraket neergehaald. Israël heeft geen commentaar gegeven. Mocht het verhaal kloppen dan zou het gaan om een Heron of Heron TP die lange afstanden kunnen afleggen. In 2011 en 2012 zouden Amerikaanse drones zijn neergehaald. Iran heeft de technologie gebruikt voor haar eigen defensie industrie.

Juni 2014

13 juni 2014
Iran would resume enrichment if nuclear talks fail (Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P))
Als op 20 juli geen deal is bereikt tussen Iran en de zes wereldmachten dan dreigt Iran opnieuw uranium tot 20% te verrijken. Er zijn verschillen van mening over het aantal centrifuges dat Iran mag hebben.

Mei 2014

16 mei 2014
Netanyahu to Hagel: Israel not surprised by new report on Iranian missile work (Jerusalem Post (http://goo.gl/FJgrQ1))
Premier Netanjahoe zei vandaag tegen Chuck Hagel dat Israël niet verbaasd is over het UN rapport dat Iran haar ballistische raketten programma aan het uitbreiden is. Het rapport toont aan dat Iran probeert om de internationale gemeenschap te bedriegen.

8 mei 2014
Ex-atomic agency chief: Netanyahu using scare tactics on Iran nuclear program (Ynetnews (http://goo.gl/nFFfe0))
Brig.-Gen.Uzi Eilam is er zeker van dat Iran nog een decennium weg is van een atoombom en is er helemaal niet van overtuigd dat Iran inderdaad zo'n bom wil. Eilam heeft tien jaar aan het hoofd gestaan van het Israël Atoom Energie Commissie. Hij vindt dat Netanjahoe het Israëlische publiek onnodig bang maakt. Om de nucleaire installaties van Iran te kunnen treffen is een volledige oorlog nodig en volstaat een eenmalige aanval niet. Een oorlog tegen Iran zal de Iraniërs achter hun leiders doen scharen en zal Iran juist aanzetten door te gaan met het project. Voor Eilam is het onduidelijk waarom Netanjahoe steeds op het Iraanse gevaar wijst.

5 mei 2014
Iran Nuclear Talks Begin in New York (Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C))
Nucleaire experts uit Iran en de zes wereldmachten beginnen vandaag een week lang besprekingen om een permanent akkoord te bereiken inzake het nucleaire programma van Iran. Op 13 mei wordt in Wenen op ministerieel niveau gesproken. Deze week zullen nucleaire inspecteurs Iran bezoeken. Het gaat om een uranium mijn en een uranium proces faciliteit in Ardakan en Yazd. Iran zegt dat alle zeven maatregelen die in februari overeengekomen zijn vervuld. Afgelopen november is Iran gestopt met de verrijking van uranium tot 20 procent. Dit in ruil voor verlichting van de sancties. Teheran heeft ook afgesproken om de helft van de bestaande 20 procent verrijkt uranium voorraden te verdunnen tot het 5 procent niveau en de rest om te zetten in oxide, dat zeer moeilijk te gebruiken is voor het maken van bommen.

Maart 2014

19 maart 2014
Netanyahu orders IDF to prepare for possible strike on Iran during 2014 (HaAretz (http://goo.gl/5im8nb))
Premier Netanjahoe en minister van defensie Ya'alon hebben de IDF opdracht gegeven zich voor te bereiden op een mogelijke aanval op Iran in de loop van 2014. Er is 10 miljard shekels (2,9 miljard dollars) voor uitgetrokken. Deze opdracht is gegeven ondanks dat het Westen nu besprekingen voert met Iran. Netanjahoe en Ya'alon maken de laatste tijd al vaker opmerkingen in de media waaruit op te maken valt dat Israël eenzijdig Iran gaat aanvallen.

18 maart 2014
Ya'alon: Israel can't rely on US on Iran (Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox))
Tijdens een toespraak vandaag zei minister van defensie Ya'alon dat Israël niet op de VS kan vertrouwen wat betreft Iran. Zijn uitspraak komt op het moment dat het Westen en Iran weer om de tafel zitten om te praten over het nucleaire programma van Iran. Israël bekritiseert de besprekingen omdat Irans militaire nucleaire vermogen grotendeels in tact is gebleven. Tegelijkertijd staat militaire dreiging tegen Iran, wat premier Netanjahoe bepleit, niet meer op de kaart. Ya'alon bekritiseerde het Westen de confrontatie met Iran uit de weg te gaan. De VS is macht aan het verliezen ook in andere delen van de wereld. Met zwakheid wordt niets bereikt in deze wereld, zo zei Ya'alon.

3 maart 2014
UN: Iran cuts higher-enriched uranium stock (Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18))
Volgens de VN heeft Iran een deel van het 20% verrijkt uranium verlaagd. De andere helft van het uranium wordt omgezet in een vorm die relatief moeilijk te herleiden is naar 20 procent. Uranium verrijkt tot 20 procent is slechts een technische stap verwijderd van de 90-procent-niveau nodig voor nucleaire wapens.

Februari 2014

13 februari 2014
Former CIA Director: Only the IDF Can Stop Iran (Israel National News (http://goo.gl/VtwVod))
Volgens voormalig CIA directeur James Woolsey kan alleen de IDF Iran stoppen. Kijk naar de volgende video waarin ook gepraat wordt over het Israëlisch-Palestijns conflict. Ga naar bovenstaande link.

10 februari 2014
Iran, UN agency agree on next steps of nuclear probe (Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH))
Iran en de VN zijn de volgende stappen naar het nucleaire onderzoek overeengekomen. Het gaat om zeven stappen binnen drie maanden. Eén van de maatregelen betreft het onderzoek naar de militaire dimensies van Iraans nucleaire programma. De zeven stappen zullen door Iran op 15 mei uitgevoerd gaan worden. Op 18 februari zullen Iran en de zes wereldmachten weer rondom de tafel gaan zitten.

Januari 2014

19 januari 2014
Dep. Defense Min. Hints at Israeli Strike on Iran (Israel National News (http://goo.gl/99cms7))
Plaatsvervangend minister van defensie Danon heeft op de Amerikaanse Politico website een artikel geschreven waarin gehint wordt op een Israëlische aanval op Iran. Hij verwijst naar twee eerdere situaties in 1981 (Irak) en 2007 (Syrië) waarbij Israël zonder toestemming van de VS een aanval uitvoerde. De besprekingen met de Palestijnen en de Iraniërs zullen de komende maanden in een cruciale fase belanden waarbij verschil van mening zal ontstaan met de VS. Ook is nog niet duidelijk of de VS met nog meer sancties tegen Iran zal komen. President Obama wil dit niet. Het artikel op de Politico website is bedoeld om Amerikaanse parlementariërs op de hoogte te brengen zodat niet achteraf gezegd kan worden dat Israël niet gewaarschuwd heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Bronnen en referenties
  • Diverse bronnen zie artikel

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israël-Iran: een militaire aanval Israël/VS?"

Reacties

Ad van Velsen, 11-11-2013 02:13 #3
Vreemd en naief die Edje, alle aanwijzingen en feitelijke oorlogen, terreur aanvallen en dreigende taal ten spijt blijven ontelbare mensen geloven en beweren dat de Iraanse leiders de eeuwige vrede prediken. M.i. is er sinds mensenheugenis niets veranderd in de ware bedoelingen van de aanhangers van de Islam. Het lezen van de Heilige boeken van Islam, Joden en Christendom toont het verschil tussen de diverse kibbelende kampen al aan. Het verleden bewijst de noodzaak voor de Staat Israel om allert te zijn en beter te voorkomen dan genezen. Iran is een land wat zichzelf zeer comfortabel met haar natuurlijke rijkdommen van energie kan voorzien. Het is daarom zeer vreemd dat juist zij de risico's van aanvallen en nadelen van de sancties aangaan en hun volk, vaderland en economie en dat van omliggende landen in gevaar brengen alsmede alle kosten en moeite doen om nucleaire energie te produceren. Rare lui die denken dat dit zo goed gaat! Reactie infoteur, 23-11-2013
Shalom,

Bij veel mensen is helaas de haat tegen Israël zo groot dat hen de dreiging van Iran niets kan schelen.

Groet,

Etsel

Paul, 14-07-2013 20:04 #2
Ik vind dat westerse leiders naar Netanyahu moeten luisteren en zijn waarschuwingen serieus nemen. De Israëlische premier houdt de wereld beslist niet voor de gek. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Winston Churchill al meermalen gewaarschuwd voor de dreiging van nazi-Duitsland. Niemand heeft naar zijn waarschuwingen geluisterd. Toen de oorlog uitbrak, was het reeds te laat. De wereld van vóór 1939 nam de dreigementen van Adolf Hitler niet serieus, toen hij meermalen zei dat hij het Joodse volk zou vernietigen. Men nam Hitlers boek 'Mein Kampf' ook niet serieus, omdat in dit vreselijke boek verschrikkelijke plannen staan wat betreft de vernietiging van de Joden en het Bolsjewisme (Russisch communisme) en de verovering van Rusland.

Westerse leiders begaan dezelfde fout als die van Neville Chamberlain (de voorganger van Winston Churchill) wat "concessiepolitiek" betreft. De Brit Chamberlain en zijn Franse collega waren bereid TsjechoSlowakije op te offeren in ruil voor vrede, in hoop dat de expansiehonger van nazi-Duitsland gestild zou worden. Toen Chamberlain terugkeerd van München, riep hij:"No more war!" (nooit meer oorlog). De wereld juichte. Zelfs werd Hitler begroet als "redder van de wereldvrede", hoe misplaatst is de betiteling! Nu denken westerse politici dat de nieuwe Iraanse president Rohani gematigd is. Men vergeet echter dat Rohani een van de opdrachtgevers was van de bomaanslag op een Joods centrum in Buenos Aires in 1994. Hoezo 'gematigd'? Willen de westerse leiders ook bereid zijn Israël op te offeren in ruil voor de wereldvrede, in hoop dat het nucleaire beleid van Iran gestopt zou worden!? Indien het waar is, dan hebben de westerse leiders hun eigen doodvonnis getekend en ons en de gehele Europese bevolking bewust of onbewust blootgelegd aan de nieuwe wereldbrand. Tragisch dat de westerse politici de dure lessen van de geschiedenis niet hebben geleerd, zoals de Duitse filosoof Hegel zei:"De geschiedenis leert ons dat de mens niets van de geschiedenis heeft geleerd." Eerlijk gezegd walg ik enorm van de hooghartigheid van onze politici die de realiteit niet onder eigen ogen willen zien. Voor Obama en andere westerse leiders heb ik ook totaal géén respect! Voor Netanyahu heb ik wel veel respect, omdat hij de waarheid vertel dat niemand graag wil horen. Ik roep westerse politici op echt te moeten ophouden met hun egocentrische en hypocriete houding. Het is oneerlijk van hen, als zij Israël alleen maar willen bekritiseren en tegelijk hun kop in het zand steken als het om een Iraanse nucleaire dreiging gaat. Wat hun "concessiepolitiek" betreft, zal dat hen duur te staan komen. Concessiepolitiek is en blijft een zeer gevaarlijke diplomatieke spelletje die wellicht dodelijk is dan de nucleaire dreiging! Indien Obama voor een geloofwaardige militaire dreiging kiest, dan verdient hij mijn lof! Zo niet, dan zal de geschiedenis in de toekomst een heel ander oordeel geven dat Obama een grootste dwaas is. Reactie infoteur, 15-07-2013
Israël moet vooral haar eigen koers varen. Naast het waarschuwen van de internationale gemeenschap zal het zelf een beperkte aanval op Iran moet uitvoeren en dan kijken wat Iran gaat doen. Blijft Iran doorgaan met haar nucleaire programma dan later weer een militaire actie uitvoeren. Het hoeft niet allemaal in één keer tegelijk. Een hele grote militaire aanval lijkt me ook te riskant. Dan kunnen er sneller fouten gemaakt worden. Een ander voordeel van een beperkte aanval is dat Iran minder snel een tegenaanval gaat uitvoeren vooral omdat onzes inziens de kans klein is dat Hezbollah, die actief is in Syrië, ingeschakeld kan worden voor een grote tegenaanval tegen Israël. Raketaanvallen vanuit Iran op Israël lijken ook niet waarschijnlijk omdat Iran dan een aanval van de VS vreest.

Groet,

Etsel

Edje, 05-10-2012 13:39 #1
Iedereen die het nieuws uit het Midden-Oosten min of meer volgt weet hoe Israël bezig is om de hele Westerse wereld zo ver te krijgen om Iran aan te vallen. Natuurlijk ligt het zwaartepunt op de medewerking van de VS maar als de bondgenoten van de VS zich koest houden en geen bezwaar maken tegen een aanval op Iran is dat mooi meegenomen "wie zwijgt stemt toe".

Benjamin (Bibi) Netanyahu, de PM van Israël, heeft het er maar druk mee om de senaat in de VS en Barack Obama te overtuigen wat voor vreselijk gevaar Iran voor Israël zal zijn als het de beschikking heeft over kernwapens. Als de "beschaafde" wereld niet onmiddellijk ingrijpt en Iran niet zoals Afghanistan, Irak en Libië het stenen tijdperk in bombardeert is Israël zijn bestaan niet zeker.

Echter, dit theatrale, pathetische, oei oei wij zijn zo zielig toneelspel is namelijk niet nieuw, de trukendoos van Israël om anderen de kastanjes voor hun uit het vuur te laten halen lijkt wel heel erg beperkt en infantiel. Dit gehuilebalk is niets nieuws en Israël wil al decennia lang de wereld laten geloven dat Iran kernwapens nastreeft, ondanks dat daar nooit enig bewijs voor is gevonden noch voor het feit dat Iran een wapenprogramma heeft voor agressief of offensief gebruik.

Laten we wat feiten in een tijdslijn plaatsen, dan zien we dat de ongegronde beschuldiging dat Iran kernwapens wil bezitten al lang geleden boven is komen drijven en dat het vooral Israël en de VS zijn die dat vuurtje en verdachtmakingen iedere keer weer oprakelen.

Eerste waarschuwingen al in 1979-1984

Aan het eind van de jaren 1970 ontving de VS inlichtingen dat de Sjah een clandestien nucleair wapen ontwikkelingsprogramma had opgezet.

In 1979 werd de Sjah afgezet tijdens de Iraanse revolutie en werd Iran een Islamitische republiek. Na het omverwerpen van de Sjah stopte de VS met het leveren van hoog verrijkt uranium aan Iran. De revolutionaire regering onder leiding van Ayatollah Khomeini veroordeelde nucleaire wapens en energie en alle projecten werden tijdelijk stopgezet.

In 1984, kort nadat West Duitse ingenieurs de onafgebouwde nucleaire reactor in Bushehr hadden bezocht citeerde Jane's Defence Weekly West Duitse inlichtingenbronnen dat de productie van een bom door Iran "een eindstadium had bereikt". VS senator Alan Cranston beweerde dat Iran 7 jaar verwijderd was van het maken van een kernwapen.

In 1992 voorspelt Israëlisch parlementslid Benjamin Netanyahu dat Iran "3 tot 5 jaar" verwijderd was van het hebben van een kernwapen.

Ook in 1992 voorspeld minister van Buitenlandse Zaken van Israël, Shimon Peres, de French TV dat Iran in 1999 een nucleaire oorlogskop heeft.

In 1995 citeerde The New York Times ambtenaren uit de VS en Israël dat Iran tegen 2000 een kernwapen zou hebben.

In 1998 vertelde Donald Rumsfeld het Congres dat Iran tegen 2003 een intercontinentale ballistische raket zou hebben die de VS kon treffen.

Tot ongeveer 2010 was er een hoop gekissebis tussen groepen, landen, ambtenaren en inlichtingendiensten of Iran al dan niet kernwapens had of stiekem bezig was met een kernwapenprogramma. De realisten, zowel in de VS als Israël hielden vol dat Iran géén kernwapens had, noch de intentie had kernwapens te verkrijgen en dat er niets op wees of bewijzen waren dat Iran een geheim kernwapenprogramma had.

De oorlogshaviken van hun kant bleven bij hoog en laag volhouden dat Iran wel degelijk aan het verkrijgen van kernwapens werkte en kwamen met "bewijzen" die een behoorlijk hoog Osama bin Laden gehalte hadden. Het resultaat was dat er onder niet aflatende druk van Israël alvast sancties werden opgelegd tegen Iran vanwege een niet bewezen beschuldiging. Echter, dat was niet voldoende voor Israël.

Afgelopen maand stapte Benjamin Netanyahu, jawel dezelfde Netanyahu die 20 jaar geleden in 1992 voorspelde dan Iran binnen "3 tot 5 jaar" een kernwapen zou hebben, het podium op met onder zijn ene arm een wit bord met daarop een cartoonbom en in zijn andere hand een rode viltstift waarmee hij theatraal een dikke lijn trok ergens boven in de cartoonbom en de wereld verklaarde dat Iran zó dicht bij het hebben van een kernwapen zat en Israël dus zó dicht bij vernietiging dat de wereld (VS) wel moest ingrijpen en Iran onmiddellijk aanvallen.

Tja, of Netanyahu lijd aan een vorm van geheugenverlies of is van mening dat de wereld aan geheugenverlies lijd, immers om na 20 jaar met hetzelfde hoewel aangedikte sprookje te komen en dan denken nu wel serieus genomen te worden roept toch wel enige vragen op over de verstandelijke vermogens van de persoon in kwestie, hoe gek wil je wezen of doen om je zin te krijgen.

Eén ding is echter wel duidelijk, het schiet niet op met die kernwapens van Iran, na 20 jaar beschuldigingen van het werken aan kernwapens zou je toch mogen verwachten dat ze eindelijk zo'n ding, of meerdere kernwapens hadden. In dit tempo moeten we nog 50 jaar wachten voordat Iran eindelijk een kernwapen heeft maar misschien is de reden wel dat Iran zich, als ondertekenaar, aan het non-proliferatieverdrag (NPT) houd en geen behoefte heeft aan kernwapens.

Wat ook de reden is, Israël heeft dat probleem niet en ondanks dat het moord en brand schreeuwt over het legale gebruik van kernenergie door Iran, is en blijft Israël een illegale kernmacht en is geen ondertekenaar van het non-proliferatieverdrag noch laat het inspecties van zijn kernprogramma toe, in tegenstelling tot Iran dat wel binnen aanvaardbare grenzen zijn medewerking verleend aan inspecties, maar ja, in tegenstelling tot Israël heeft Iran weinig te verbergen.

Bronnen oa:

Imminent Iran nuclear threat? A timeline of warnings since 1979.

1992 Breaking News – Netanyahu Says Iran Close to Nuclear Weapon Reactie infoteur, 05-10-2012
Van uw bericht is kennis genomen. Los van het feit dat er veel onjuistheden in staan stellen we u de volgende vragen ter overweging.

*Heeft Israël destijds ten onrechte de nucleaire reactoren in Irak (1981) en Syrië (2007) gebombardeerd? Zo ja, waarom?
*Voert Iran niet al jaren een oorlog tegen Israël via Hezbollah, Hamas en de Islamitische Jihad?
*Indien Iran haar nucleaire programma voor vreedzame doeleinden zegt te gebruiken waarom moeten de leiders dan dagelijks roepen dat Israël vernietigd moet worden? Denkt u dat Netanjahoe hen instrueert om dat te roepen om zo een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen?
*Waarom zijn andere Arabische landen zo bang dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?

Er zijn nog wel wat meer vragen te bedenken. Maar dit lijkt voorlopig voldoende om over na te denken.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 3
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!