nieuws uitgelicht

Israël/VS - Iran: militaire confrontaties en sancties

Israël/VS - Iran: militaire confrontaties en sancties Met het uitbrengen van het IAEA rapport in november 2011 is de spanning rondom Iran en haar nucleaire programma aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Atoom Energie Agentschap heeft duidelijk bewijzen gevonden dat Iran bezig is met het maken van een nucleaire bom. De internationale gemeenschap heeft in september 2015 een deal is gesloten met Iran. Israël en de Amerikaanse president Trump noemen het een zeer slechte deal en vrezen dat Iran alsnog aan kernwapens kan komen. Om die reden heeft president Trump op 8 mei 2018 medegedeeld dat de VS zich terugtrekt uit de Iran deal. Ook is een doorn in het oog dat Iran de bevroren tegoeden die het weer in handen heeft gebruikt voor de financiering van het internationaal terrorisme. Daarnaast is Iran sinds de burgeroorlog in Syrië actief in dat land en is bezig met de opbouw van een militaire infrastructuur gericht tegen Israël. Op 10 mei 2018 kwam het tot een treffen tussen Iran en Israël in Syrië waarbij Iran een gevoelige klap kreeg.

De vijandige relatie tussen Israël en Iran

De vijandige relatie tussen Israël en Iran is niet van vandaag op morgen ontstaan. Aanvankelijk had Israël goede relaties met Iran toen de Sjah aan de macht was. Maar met de komst van Ayatollah Khomeini en het begin van de Iraanse Revolutie is daar drastisch verandering in gekomen. Iran is een aartsvijand van Israël geworden.

Nucleaire faciliteiten in Iran

Ligging nucleaire faciliteiten Iran

Legenda
A. Natanz
B. Qom
C. Arak
D. Bushehr
E. Teheran
F. Parchin
G. Isfahan

  • Natanz – een uranium verrijking faciliteit
  • Qom (Fordo) – een uranium verrijking faciliteit
  • Bushehr – een civiele nucleaire krachtcentrale
  • Arak – een zwaar water productie fabriek
  • Teheran – een experimenteel nucleaire reactor
  • Parchin – een militaire basis voor nucleaire onderzoek en ontwikkeling
  • Isfahan – een uranium conversie faciliteit
  • Verschillende uranium mijnen in centraal en zuidelijk Iran

November 2020

27 november 2020
Rapport: architect van het nucleaire programma van Iran gedood in de buurt van Teheran
Volgens onofficiële bronnen is een Iraanse nucleaire wetenschapper gedood in de buurt van Teheran. De wetenschapper is geïdentificeerd als Mohsen Fakhrizadeh, bekend als "de vader van de Iraanse bom" en het Amad-project. Volgens het onbevestigde rapport werd de wetenschapper benaderd door anonieme aanvallers die hem door het hoofd schoten. Hij werd vervolgens met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar alle pogingen om zijn leven te redden bleken nutteloos. In het afgelopen decennium zijn vier Iraanse nucleaire wetenschappers gedood met speculaties dat Israël mogelijk bij de incidenten betrokken was. Woordvoerder van de Atomic Energy Organization, Behrouz Kamalvandi, ontkent dat er een moord heeft plaatsgevonden. Iraanse staatsmedia moeten nog bevestigen. "Al onze nucleaire wetenschappers zijn gezond. Geen van hen is gewond geraakt en geen van hen is een ongeluk overkomen", aldus de woordvoerder.

26 november 2020
Rapport: 19 pro-Iraanse strijders gedood bij een Israëlische luchtaanval in Syrië
Luchtaanvallen die waarschijnlijk door Israël werden uitgevoerd, hebben ten minste 19 pro-Iraanse militiestrijders gedood in het door oorlog verscheurde Oost-Syrië, zei een oorlogsmonitor donderdag. De vroege ochtendaanvallen troffen posities van door Iran gesteunde milities buiten de stad Albu Kamal in de provincie Deir Ezzor, waarbij voornamelijk Pakistaanse strijders omkwamen, zei het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten. Syrische staatsmedia maakten geen melding van de aanval en Israël erkent zelden individuele aanvallen, maar het Observatorium heeft de Joodse staat ervan beschuldigd sinds zaterdag minstens twee andere luchtaanvallen te hebben gepleegd op pro-Iraanse troepen in Syrië.

25 november 2020
8 pro-Iraanse strijders omgekomen bij luchtaanvallen in Syrië
Minstens acht mensen zijn 's nachts gedood bij luchtaanvallen in Syrië, meldde een Syrische monitorgroep woensdagochtend. Volgens een rapport van het in Londen gevestigde Syrian Observatory for Human Rights zijn dinsdagavond acht mensen, allemaal buitenlandse strijders, gedood bij bombardementen die toegeschreven worden aan de Israëlische luchtmacht. De doden waren leden van milities en terroristische groeperingen die loyaal waren aan Iran, aldus het rapport, waaronder de terroristische organisatie Hezbollah. Alle acht causaliteiten zouden vreemdelingen zijn. De luchtaanvallen vonden net voor middernacht plaats en waren gericht op pro-Iraanse troepen in het zuidelijke Quneitra-gebied en in Jabal Mana ', ten zuidoosten van de hoofdstad Damascus. Een van de getroffen doelen was een militair centrum in Ruhaina, aan de Syrische kant van de Golanhoogvlakte, beheerd door een pro-Iraanse groep die bekend staat als het Syrische verzet voor de bevrijding van de Golan. Andere doelen waren onder meer een raketdepot in Jabal Mana ', dat tijdens de aanvallen werd vernietigd, evenals voertuigen die door het Syrische verzet werden gebruikt voor de bevrijding van de Golan in Ruhania nabij de grens met Israël. Vorige week vielen IDF-straaljagers militaire doelen in Syrië aan van de Iraanse Quds Force en het Syrische leger. De aanval werd uitgevoerd als reactie op de plaatsing van explosieven bij het grenshek met Syrië op Israëlisch grondgebied, door een Syrische ploeg die opereerde onder Iraanse leiding.

Zal Trump Iran aanvallen? De IDF bereidt zich voor
Het politieke echelon heeft de IDF opgedragen zich voor te bereiden op een scenario van Amerikaanse actie tegen Iran vóór het vertrek van president Donald Trump uit het Witte Huis in januari. Hoge Israëlische functionarissen die bij de zaak betrokken waren, vertelden Walla's politieke correspondent Barak Ravid dat de richtlijn van het politieke echelon aan het leger niet kwam vanwege informatie of een schatting dat de regering-Trump zou optreden tegen Iran, maar meer vanwege de gevoelige periode in de weken voorafgaand aan tot de regeringswisseling van 20 januari in Washington. Minister van Defensie Benny Gantz heeft de afgelopen twee weken twee keer gesproken met de waarnemend Amerikaanse minister van Defensie Christopher Miller. Deze besprekingen hadden betrekking op de Iraanse kwestie, de situatie in Syrië en het memorandum van overeenstemming tussen Israël en de Verenigde Staten over veiligheid. Volgens het Walla-rapport wordt verwacht dat Israël, als de regering-Trump optreedt tegen Iran, vooraf wordt gewaarschuwd voor de actie. Vanwege de grote onzekerheid heeft het leger echter de opdracht gekregen ervoor te zorgen dat de verdedigingssystemen van Israël klaar zijn voor elk scenario dat zich kan voordoen bij een Amerikaanse aanval op Iran. Israël vreest dat in het geval van een Amerikaanse aanval, de Iraniërs wraak zullen nemen door Israël aan te vallen via de pro-Iraanse milities in Syrië of de terroristische organisatie Hezbollah in Libanon.

24 november 2020
Iran ziet buitenlandse bedrijven terugkeren als de VS de sancties onder Biden opheft
Iran verwacht dat buitenlandse bedrijven terugkeren naar het land als Amerikaanse sancties worden opgeheven onder leiding van de verkozen president Joe Biden en sommige bedrijven al de eerste contacten hebben gelegd, zei de Iraanse regeringswoordvoerder Ali Rabiei dinsdag. Grote buitenlandse bedrijven verlieten Iran nadat de Amerikaanse president Donald Trump twee jaar geleden de nucleaire deal van Iran met wereldmachten in 2015 had opgegeven en de economische sancties had hersteld. Washington heeft sindsdien tientallen buitenlandse bedrijven op de zwarte lijst gezet die worden beschuldigd van samenwerking met Iran. "Onlangs zijn de contacten over het openen van kantoren en de aanwezigheid van buitenlandse bedrijven in Iran toegenomen", vertelde Rabiei op een persconferentie die live werd gestreamd op een overheidswebsite.

23 november 2020
Iran tegen Israël: de 'hit and run'-aanvallen in Syrië zijn voorbij
Iran heeft zondag gezworen elke Israëlische poging om zijn rol in Syrië te schaden te verslaan, en zei dat het tijdperk van "hit and run" -aanvallen door Israël voorbij was, meldt Reuters. Woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken Saeed Khateebzadeh vertelde op een virtuele wekelijkse persconferentie: "Het zionistische regime (Israël) is zich er terdege van bewust dat het tijdperk van hit and run voorbij is en daarom zijn ze erg voorzichtig." "De aanwezigheid van Iran in Syrië is adviserend en als iemand deze adviserende aanwezigheid verstoort, zal onze reactie natuurlijk verpletterend zijn", voegde Khatibzadeh eraan toe.

22 november 2020
Iraanse Revolutionaire Garde lanceert nieuw zwaar oorlogsschip
De Iraanse Revolutionaire Garde zei dat het een zwaar oorlogsschip had gelanceerd met de mogelijkheid om helikopters, drones en raketwerpers te vervoeren, meldde AP. Volgens het rapport onthulden beelden van het schip dat het door vrachtwagens gelanceerde grond-grondraketten en luchtafweerraketten vervoerde. Het schip heeft naar verluidt geen landingsbaan, maar wel een lanceerplatform voor een helikopter. Adm. Ali Reza Tangsiri, commandant van de marine van de Revolutionaire Garde, stelde voor om een poging te wagen tot patrouilleren in diep water voorbij de Perzische Golf. "Aanwezigheid en opdrachten in de Indische Oceaan is ons recht", zei Tangsiri.

Netanyahu: We moeten niet terugkeren naar de oorspronkelijke nucleaire deal met Iran
De Israëlische premier Binyamin Netanyahu drong er zondag bij de Verenigde Staten op aan om niet opnieuw deel te nemen aan het gezamenlijke allesomvattende actieplan met Iran. In een Facebook-bericht dat zondagmiddag werd gepubliceerd, schreef Netanyahu dat de oorspronkelijke nucleaire deal met Iran, ondertekend in 2015 tijdens de regering-Obama, niet mag worden hersteld, wat wijst op de vrees dat voormalig vicepresident Joe Biden volgend jaar weer bij de deal zou kunnen komen. "We moeten niet terugkeren naar de vorige nucleaire overeenkomst", schreef Netanyahu. "We moeten het niet-aflatende beleid handhaven om ervoor te zorgen dat Iran geen kernwapens ontwikkelt '', vervolgde de premier, verwijzend naar de verschuiving van de regering-Trump van het beleid van president Obama ten opzichte van Iran. "Dankzij ons sterke standpunt tegen het nucleaire programma van Iran en vanwege ons verzet tegen de nucleaire deal met Iran, hebben veel Arabische landen hun standpunt ten opzichte van Israël fundamenteel gewijzigd. Op die manier zijn we erin geslaagd om in slechts zes weken drie vredesovereenkomsten te sluiten, en als G'd het wil, zullen meer landen meedoen!"

20 november 2020
Pompeo: Alle opties liggen op tafel om Iran te stoppen
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo zei dat alle opties nog op tafel liggen om te voorkomen dat Iran kernwapens verkrijgt, aldus een rapport van de Jerusalem Post. In een gesprek met de Post voor zijn vertrek uit Israël, zei Pompeo dat hoewel de regering-Trump zwaar heeft vertrouwd op sancties om de nucleaire ambities van Iran in te perken, alle opties op tafel blijven liggen. “De administratie is daar al vier jaar duidelijk over. Er is geen reden die vandaag of morgen zou veranderen. " Pompeo zei dat het Amerikaanse sanctieregime tegen Teheran tot dusver "behoorlijk succesvol" was geweest, zelfs toen hij erkende dat ze de uraniumverrijkingsactiviteiten van Iran niet volledig hadden kunnen blokkeren. De staatssecretaris zei ook dat de recente acties van de regering ter ondersteuning van de Israëlische controle over Jeruzalem en Judea en Samaria waarschijnlijk zullen worden voortgezet. "Er is alle reden om te verwachten dat de reisrichting van het Amerikaanse beleid met betrekking tot Israël zal doorgaan", zei Pompeo, terwijl hij weigerde te reageren op specifieke vragen over de mogelijke toepassing van Israëlische soevereiniteit over delen van Judea en Samaria. Met betrekking tot de toekomst van de Abraham-akkoorden en de vooruitzichten voor aanvullende Arabisch-Israëlische verdragen in de nabije toekomst, zei Pompeo dat de regering blijft werken aan het bereiken van meer normaliseringsovereenkomsten, maar weigerde te speculeren of andere overeenkomsten op korte termijn zouden kunnen worden aangekondigd.

19 november 2020
IDF: Irans Quds Force Unit 840 verantwoordelijk voor poging tot IED-aanval op de grens tussen Israël en Syrië
De Israel Defense Forces gaven donderdag een eenheid in de elite Quids Force van Iran de schuld van het planten van explosieven op Israëlisch grondgebied langs de grens met Syrië. De IDF zei dat eenheid 840 van de Quds Force verantwoordelijk was voor het planten van drie antipersoonsmijnen die dinsdag werden ontdekt en ontwapend door militaire ingenieurs.

18 november 2020
10 doden, waaronder 5 Iraniërs, bij Israëlische luchtaanvallen op Syrië
Minstens 10 mensen werden gedood en meer gewond bij Israëlische luchtaanvallen in Syrië 's nachts, meldde een monitorgroep woensdagochtend. Israëlische militaire vliegtuigen troffen dinsdagavond en woensdagochtend vroeg Syrische luchtverdedigingsbatterijen en een legerbasis die werd gebruikt door de Quds-strijdmacht van Iran in Syrië. Volgens een rapport van het in Londen gevestigde Syrian Observatory for Human Rights heeft het Israëlische vliegtuig een luchtverdedigingscentrum van het Syrische leger gebombardeerd, evenals een regionaal hoofdkwartier voor de Quds Force in Syrië en bevoorradingsdepots en wapenopslagplaatsen die worden gebruikt door pro-Iraanse troepen. De doelen werden getroffen in Damascus en ten zuiden van de hoofdstad, ook in Sayyidah Zaynab en Kiswah. In totaal werden 10 dodelijke slachtoffers gemeld, allemaal strijders, zei de SOHR. Tot de slachtoffers behoorden drie Syrische luchtverdedigingspersoneel, vijf Iraniërs en twee pro-Iraanse strijders wier identiteit nog moet worden bevestigd. Ze zijn waarschijnlijk ofwel Libanese of Iraakse staatsburgers, aldus het SOHR-rapport. De Syrische staatsmedia SANA bevestigde dat drie soldaten waren gedood en dat een vierde gewond was geraakt. Het SOHR-rapport voegde eraan toe dat het aantal doden naar verwachting zal toenemen, gezien het grote aantal gewonden. De luchtaanvallen hebben naar verluidt geleid tot "aanzienlijke materiële verliezen" voor de Quds-strijdmacht in Syrië. De IDF-woordvoerder zei dat de aanval werd uitgevoerd als reactie op de plaatsing van explosieven bij het grenshek met Syrië op Israëlisch grondgebied, door een Syrische ploeg die onder Iraanse leiding opereerde.

Israël bereidt een lijst voor met eisen voor opname in een nieuwe Iraanse nucleaire overeenkomst
Terwijl in de Verenigde Staten de Biden-campagne zich druk aan het voorbereiden is op de verwachte machtsoverdracht in januari, bereiden hoge regeringsfunctionarissen zich in Israël eveneens voor op de 'dag erna', hoewel ze erop staan ​​dat ze dezelfde voorbereidingen zouden treffen, ongeacht de identiteit van de nieuwe president. Volgens een rapport in Yisrael Hayom dat woensdag is gepubliceerd, heeft Israël zich neergelegd bij het feit dat de Verenigde Staten, andere wereldmachten en Iran hun onderhandelingen in de nabije toekomst zullen hervatten, met als doel een herziene nucleaire overeenkomst tot stand te brengen. Als zodanig bereidt Israël een lijst voor van zijn belangrijkste eisen die in een dergelijke overeenkomst moeten worden opgenomen, en hoewel er geen officieel woord is over wat die eisen zullen zijn, is de algemene schets van hun verwachte onderwerping aan de Verenigde Staten relatief eenvoudig te voorspellen. Het gevoel is dat Israël deze keer, na geleerd te hebben van eerdere bittere ervaringen, ervoor zal willen zorgen dat de overeenkomst zo min mogelijk mazen bevat. Tot de bepalingen behoren waarschijnlijk: een aanzienlijke verlenging van de looptijd van de overeenkomst; een totale stopzetting van het raketprogramma van Iran; en een mechanisme waardoor Iran geen materialen kan verkrijgen die essentieel zijn voor het kernsplijtingsproces. Israël zal waarschijnlijk ook eisen dat de overeenkomst een toezegging van Iran omvat om zijn agressie en steun en financiering van terroristische organisaties en daden te stoppen. Al deze aspecten kwamen onvoldoende aan bod in de overeenkomst die in 2015 door de regering-Obama werd ondertekend. Hoge Israëlische functionarissen benadrukken dat hun voorbereidingen voor de hernieuwing van de besprekingen tussen Iran en de andere wereldmachten lang geleden zijn begonnen, zoals zowel president Trump als voormalig vicepresident Joe Biden hebben tijdens de aanloop naar de verkiezingen aangegeven dat het hun bedoeling was om de onderhandelingen met Iran te heropenen met als doel een herziene overeenkomst te sluiten.

VS legt nieuwe aan Iran gerelateerde sancties op, richt zich op de aan Khamenei gelieerde stichting
De Verenigde Staten hebben woensdag Iran-gerelateerde sancties opgelegd aan tientallen individuen en entiteiten, volgens de website van het Amerikaanse ministerie van Financiën, in de laatste actie van Washington om de druk op Teheran te vergroten. Volgens de website van de afdeling waren de sancties gericht tegen de Mostazafan Foundation van de Islamitische Revolutie, een stichting die wordt gecontroleerd door de hoogste leider ayatollah Ali Khamenei, de Iraanse minister van inlichtingen en tientallen andere entiteiten en individuen.

17 november 2020
Trump vroeg vorige week om opties om Iran aan te vallen
President Donald Trump, met nog twee maanden in functie, vroeg vorige week om opties voor het aanvallen van de belangrijkste nucleaire site van Iran, maar besloot uiteindelijk om de dramatische stap niet te nemen, zei een Amerikaanse functionaris maandag. Trump deed het verzoek donderdag tijdens een Oval Office-bijeenkomst met zijn belangrijkste nationale veiligheidsmedewerkers, waaronder vice-president Mike Pence, staatssecretaris Mike Pompeo, de nieuwe waarnemend minister van Defensie Christopher Miller en generaal Mark Milley, voorzitter van de Joint Chiefs of Staff, zei de ambtenaar.

Pompeo: Er is nog werk aan de winkel om druk op Iran te handhaven
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo zei maandag dat de Amerikaanse regering nog werk te doen heeft om Iran onder druk te houden. In een toespraak tot het Franse dagblad Le Figaro en geciteerd door Reuters, zei Pompeo ook dat de Amerikaanse regering en Europa de afgelopen maanden gezamenlijk moeten werken aan acties onder leiding van Turkije in het Midden-Oosten. Over de kwestie van de overgang van de ene regering naar de andere na de presidentsverkiezingen, sprak de minister zijn vertrouwen uit in de toewijding van de regering-Trump aan de grondwettelijke vaststelling van de verkiezingen. "Het overgangsproces zal werken en onze interne en externe verplichtingen nakomen", benadrukte hij. De regering-Trump heeft Iran regelmatig sancties opgelegd sinds 2018, toen het zich terugtrok uit de nucleaire deal met Iran van 2015, en heeft de sancties de afgelopen weken opgevoerd, nadat zijn pogingen om een ​​VN-wapenembargo tegen Iran uit te breiden niet waren gelukt. De verkozen president Joe Biden heeft beloofd om het besluit van Trump terug te draaien en opnieuw deel te nemen aan de deal van 2015 als Iran het weer nakomt, hoewel functionarissen hebben geschat dat sancties tegen Iran in de regering van Biden zouden blijven bestaan. Pompeo's opmerkingen van maandag komen voorafgaand aan zijn geplande bezoek aan Israël deze week.

De Amerikaanse actie tegen Iran zou een 'verpletterende' reactie krijgen, zegt de Iraanse regering
Elke Amerikaanse aanval op Iran zou een "verpletterende" reactie krijgen, zei een Iraanse regering dinsdag over berichten dat de Amerikaanse president Donald Trump vorige week om opties vroeg om de belangrijkste nucleaire site van Iran aan te vallen, maar besloot dat niet te doen. "Elke actie tegen de Iraanse natie zou zeker een verpletterende reactie krijgen", zei woordvoerder Ali Rabiei in opmerkingen die op een officiële overheidswebsite werden gestreamd.

Iraniërs moeten zich niet 'op hun gemak voelen', zegt de Israëlische minister
Een Israëlische minister zei dinsdag dat Iraniërs zich niet 'op hun gemak' moeten voelen nadat eerder was gemeld dat de Amerikaanse president Donald Trump, met nog twee maanden in functie, vorige week om opties vroeg om de belangrijkste nucleaire site van Iran aan te vallen. "Als ik de Iraniërs was, zou ik me niet op mijn gemak voelen" na het rapport, zei minister van Energie Yuval Steinitz, eraan toevoegend dat hij niet op de hoogte was van de beraadslagingen van het Oval Office afgelopen donderdag. "Het is heel belangrijk dat de Iraniërs weten dat als ze inderdaad plotseling naar hoge niveaus van verrijking rennen, in de richting van nucleaire wapens, ze de militaire macht van de Verenigde Staten kunnen tegenkomen.

15 november 2020
Kunnen de VS terugkeren naar Iran Deal? Iran weet het niet zo zeker
Iran heeft een intern debat gevoerd over de beste manier om verkozen president Joe Biden te benaderen. Enerzijds wil het regime dat de VS sancties stopzet. Dit zou een terugkeer kunnen betekenen naar het gezamenlijk alomvattend actieplan, de Iran-deal van 2015. Teheran denkt echter ook dat het vandaag in een sterkere positie verkeert en dat er weinig reden is om zich sowieso aan de deal te houden, omdat het denkt dat het de VS grotendeels heeft verslagen. De Iraanse media hebben vandaag een artikel opgenomen over de deal met Iran. Volgens het artikel van Fars News heeft Iran ten minste 60 verschillende sancties opgelegd gekregen door de regering-Trump. De Islamitische Republiek zegt dat veel van deze sancties elkaar overlappen, en merkt op dat men achter de centrale bank aan ging vanwege links naar het nucleaire programma en naar links naar “het ondersteunen van terrorisme”. Deze “nieuwe sancties” van instellingen hebben het Iran moeilijk gemaakt. De oliesector is ook het doelwit geweest. Dit betekent dat als de regering-Biden terugkeert naar de deal van 2015 maar de andere sancties niet opheft, het slechts een “symbolische” terugkeer is, zegt Iran. “We kunnen niet eens olie verkopen”, merkt het artikel op. Het artikel verwijst naar belangrijke Biden-adviseurs zoals Antony Blinken. Iran gelooft niet dat alle sancties snel zullen worden opgeheven. Dat betekent dat de VS obstakels zullen tegenkomen die terugkeren naar de periode van 2015 en de VN-resolutie waarin de deal met Iran is vastgelegd. “Gezien de kwestie van de andere sancties, is het voor Biden bijna onmogelijk om terug te keren naar de Iran-deal – en we moeten hier niet op vertrouwen.” Kortom, Iran vertrouwt de VS niet en denkt niet dat alles wat de afgelopen jaren is gedaan, gemakkelijk kan worden teruggedraaid. Dit betekent dat Iran plannen heeft voor een toekomst in 2021, waar het nog steeds onder vuur zal liggen van sancties. Sommigen in Iran stelden voor om dichter bij China te komen, terwijl anderen hopen dat wapenverkoop het land kan versterken. Hoe dan ook, wat duidelijk is, is dat Iran voorzichtig te werk gaat en de implicaties van nog een jaar van ontbering overweegt.

13 november 2020
Zijn Israël en de VS van plan Iran aan te vallen?
In 2008, na de verkiezingen die Barack Obama aan de macht brachten, waren er in Israël enkele functionarissen die ervan overtuigd waren dat president George W. Bush zijn ambt niet zou verlaten terwijl de nucleaire faciliteiten van Iran nog overeind stonden. Ze hadden het mis. De nucleaire faciliteiten van Iran staan ​​niet alleen nog overeind; ze zijn gegroeid in kwaliteit en kwantiteit. Dit is belangrijk om in gedachten te houden temidden van speculaties – nogmaals tijdens een periode van presidentiële zwakke eend – dat Donald Trump in zijn laatste paar weken in functie Amerikaanse militaire actie tegen Iran zal bevelen of Israël groen licht zal geven en enige hulp zal geven aan doe het alleen. De speculatie heeft een aantal katalysatoren. De eerste was het ontslag van Mark Esper als minister van Defensie afgelopen week en de vervanging van hem en andere topfunctionarissen van het Pentagon door Trump-idealogen. Sommige media in de VS hebben de mogelijkheid geopperd dat Trump Esper uit de weg wilde halen, zodat hij gemakkelijker controversiële militaire acties kon uitvoeren. Bovendien vindt er ongetwijfeld al veel coördinatie plaats over Iran. Elliott Abrams, de belangrijkste gezant van de regering voor Iran, was deze week in Israël voor gesprekken met premier Benjamin Netanyahu; Staatssecretaris Mike Pompeo zal hier volgende week drie dagen zijn om die gesprekken voort te zetten; en op donderdagavond, IDF stafchef luitenant-generaal. Aviv Kochavi hield een videogesprek met zijn Amerikaanse tegenhanger, de voorzitter van de Joint Chiefs General Mark Milley. En dan was er het interview dat HR McMaster, de voormalige nationale veiligheidsadviseur van Trump, woensdag aan Fox News gaf, waarin hij de mogelijkheid aan de orde stelde dat Israël – bang voor het Iran-beleid van de verkozen president Joe Biden – Iran zou aanvallen in de schemering van de ambtsperiode van Trump. Voor ervaren kijkers tussen Israël en Iran voelt dit als een herhaling van wat er in 2008 en in 2012 gebeurde, toen ook toen Israël op de rand van een aanval leek te staan. Terwijl de ministers later bevestigden dat Netanyahu in feite in 2012 een aanval had willen lanceren, slaagde hij er uiteindelijk niet in om steun te verzamelen in het kabinet en de IDF en had hij geen andere keus dan terug te geven. Dit is allemaal belangrijk om in gedachten te houden temidden van de huidige speculatie. Hoewel alles mogelijk is – vooral met Trump – lijkt er op dit moment geen onmiddellijke urgentie te zijn om aan te vallen. Er zijn ook geen tekenen van activiteit in de IDF die zouden duiden op een mogelijke oorlog, zoals het versterken van troepen in het noorden of het voorbereiden van het thuisfront op de raketaanval die waarschijnlijk zal volgen. Aan de andere kant moeten we in de planning niet noodzakelijkerwijs bewegingen verwachten die een aanval zouden verraden. In 2007, voorafgaand aan Israëls bombardement op de kernreactor van Syrië, wist bijna niemand er binnen de IDF van, laat staan ​​in het hele land. Als het gaat om het gevoel van urgentie, terwijl het rapport van het Internationaal Atoomenergie Agentschap deze week over de groeiende uraniumvoorraad van Iran zorgwekkend is, is Iran nog steeds niet op het punt dat het een bom aan het bouwen is, aangezien het uranium nog niet verrijkt tot militaire niveaus. .Als dat zou gebeuren, zou de klok zeker beginnen te tikken in de richting van een mogelijk bombardement, maar zonder een dergelijke verrijking – of een ander stukje geheime informatie waarvan het publiek niet op de hoogte is – lijkt er op dit moment geen directe reden te zijn om aan te vallen. Houd in gedachten dat een Israëlische aanval op Iran buitengewoon gecompliceerd is en in de IDF altijd als een laatste redmiddel is gezien. De dreiging is nog niet op het punt dat een militaire aanval zou rechtvaardigen. En dan is er nog politiek. Netanyahu heeft genoeg moeite om op weg te gaan naar een nieuwe verkiezingscampagne die een goede kans heeft ergens in de komende twee weken van start te gaan. Zijn beheer van de coronaviruscrisis heeft hem verzwakt en zijn populariteitsclassificaties dalen. Een oorlog met duizenden raketten die overal in Israël regenen, zal waarschijnlijk niet helpen. Ondanks al het bovenstaande is het belangrijk om in gedachten te houden dat bijna alles mogelijk is als we te maken hebben met deze twee leiders – Trump en Netanyahu – die onvoorspelbaar zijn en bereid zijn veel te doen om relevant en in functie te blijven.

12 november 2020
De Russische Lavrov verwacht dat Biden's beleid ten aanzien van Iran, het klimaat zal lijken op dat van Obama
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov zei donderdag dat hij dacht dat het buitenlands beleid van de VS onder Joe Biden vergelijkbaar zou zijn met dat van president Barack Obama, vooral wat betreft Iran en klimaatverandering. Het Kremlin zei maandag dat het zou wachten op de officiële resultaten van de Amerikaanse presidentsverkiezingen alvorens commentaar te leveren op de uitkomst, en dat het nota had genomen van de aankondiging van de zittende Donald Trump van juridische uitdagingen in verband met de stemming.

Check Point onthult nieuwe Iraanse cybercriminaliteit, waarbij de gegevens van bedrijven worden vrijgegeven
Zeven Israëlische bedrijven en een Italiaans bedrijf werden het slachtoffer van Iraanse hackers die een nieuwe methode ontwikkelden om systemen te hacken en de inhoud ervan vast te houden voor losgeld. Het misdrijf kreeg zijn naam omdat slachtoffers betalen voor een "sleutel" om hun gegevens terug te krijgen. "Ze hebben eigenlijk een soort 'gentlemen's opinion' dat als je hackers in een misdaadfamilie betaalt, ze je niet meer zullen aanraken", vertelde het hoofd van Cyber ​​Intelligence bij Check Point Lotem Finkelstein aan The Jerusalem Post. "Sommige criminelen hebben zelfs ondersteunende telefoonlijnen voor slachtoffers die ermee instemmen te betalen, maar de sleutel niet kunnen krijgen om weer aan het werk te gaan en weer toegang te krijgen tot hun gegevens." Omdat cybercriminaliteit zo winstgevend is, bouwen old-school 'misdaadfamilies' ook hun hackcapaciteiten op, zei Check Point. Deze misdaadfamilies richten zich vaak op ziekenhuizen, zei Finkelstein. Onder druk van de tijd en uit angst voor openbare vernedering, betalen ziekenhuizen meestal de betaling en annuleren bijvoorbeeld niet alle operaties deze week omdat de medische dossiers van patiënten worden opgesloten. "Schaamte is een groot deel van dit bedrijf", zei Finklestein. "Sommige zeer grote bedrijven, firma's waarvan je hebt gehoord, worden het slachtoffer van dergelijke dingen." Dankzij een samenwerking met WhiteStream, een Israëlisch forensisch bedrijf op het gebied van cybercriminaliteit, had Check Point kunnen vaststellen dat vier Israëlische bedrijven betaalden en drie niet en werden gestraft door hun gegevens op het darknet te laten plaatsen. Het darknet is een deel van het internet waar gebruikers onzichtbaar zijn dankzij de browsers die ze gebruiken. Een gewone online gebruiker is "bekend" bij de entiteiten waarmee hij te maken heeft via zijn Internet Protocol (IP) -adres. Daarom krijgen mensen die internet gebruiken voor illegale activiteiten bezoek van de politie. Het is alsof ze hun identiteitsbewijs op de plaats delict hebben achtergelaten. Het darknet houdt uw real-world info in het donker. Hoewel het vaak wordt gebruikt voor misdaad, gebruiken sommige gebruikers het gewoon om de privacy te waarborgen. "Laten we zeggen dat ik een bedrijf heb gehackt dat een nieuw soort motor ontwikkelt of schulden heeft, en ik neem deze mappen en zet ze op het darknet", zei Finklestein. “Er zijn banken en autobedrijven die een bedrijf inhuren met zo'n zoekkracht. Bijvoorbeeld Recorded Future. Vervolgens vertellen ze het bedrijf ‘breng me informatie over motoren terug, breng me informatie over schulden terug.’ Het is niet iets dat je wilt rondzweven. '' De hackers zijn in Iran omdat ze vroegen om het losgeld op zo'n manier via Bitcoin te betalen dat het uiteindelijk zou landen bij Excoino, een Iraans bedrijf dat vereist dat degenen die zijn diensten gebruiken om echte ID's te verstrekken als bewijs van wie ze zijn vóór iemand. Bitcoins worden aan hen gegeven. "Iran neemt cryptocurrency serieus," zei Finklestein, "en ze hebben ook cyberpolitie." Bitcoin werkt als volgt: om er één eenheid van te krijgen, moet je een hoeveelheid elektriciteit investeren met een bepaald aantal rekenuren. Als u dat doet, krijgt u uiteindelijk een eenheid van de cryptocurrency. Het heet blockchain omdat er blokken in de productieketen zitten. Mexico kan bijvoorbeeld niet beslissen om 10% van zijn nationale elektriciteitsnet te besteden aan "mijnen van bitcoins". Het systeem staat het niet toe omdat het een ingebouwde bescherming tegen inflatie heeft. De waarde is ook gekoppeld aan de tijd waarin je besluit om te minen, om ervoor te zorgen dat degenen die het eerst hebben gedolven niet te maken krijgen met een waardevermindering wanneer er meer eenheden worden gemaakt naarmate de trend vaker voorkomt. Als een miljard mensen goud of olie slaan, verliest die hulpbron waarde. Bitcoin niet. Cryptocurrency betekent dat zijn geld verborgen is voor staten en belastingautoriteiten. Daarom wilden de hackers er maximaal negen eenheden van, dat is ongeveer $ 140.000.
De Iraanse hackers, nadat ze Israëlische bedrijven hadden kunnen neerhalen, lijken nu ook achter andere bedrijven aan te gaan, zei Finkelstein. "Alle bedrijven moeten investeren om bescherming te krijgen voor hun activa", waarschuwde hij. "Cybercriminaliteit wordt zo groot dat het zijn eigen beroemdheden heeft."

Voormalig Trump-adviseur: Israël kan optreden tegen Iran vóór de regering van Biden
Voormalig National Security Advisor Gen. HR McMaster voor de Trump-regering zei donderdag in een interview met Fox News dat de verkozen president Joe Biden na zijn aantreden op 20 januari niet opnieuw zou moeten deelnemen aan de nucleaire deal met Iran. McMaster zei tegen Fox-gastheer Bret Baier dat de toenmalige staatssecretaris John Kerry had het bij het verkeerde eind en hield geen rekening met de "vijandige ideologie" van het Iraanse regime, naast zijn betrokkenheid bij regionale proxy-oorlogen en agressie tegen de Verenigde Staten. "Deze grote uitbetalingen voor Iran toen de deal werd ondertekend, evenals de verlichting van sancties ... wat deden ze met dat geld?" Vroeg McMaster. "Ze gebruikten dat geld om sektarisch geweld in de hele regio te intensiveren in een poging een volmachtleger aan de grens van Israël te plaatsen", merkte hij op, waarmee hij het standpunt tegenover premier Benjamin Netanyahu weerspiegelde. "Het zou een grote vergissing zijn om de klok terug te draaien naar 2016 en de nucleaire deal nieuw leven in te blazen", voegde McMaster eraan toe. "De nucleaire deal met Iran was een politieke ramp die zich voordeed als een diplomatieke triomf." Over de kwestie van een presidentiële overgang zei McMaster dat het essentieel is dat deze soepel verloopt met het oog op de nationale veiligheid, met het argument dat de VS de wereld de stabiliteit van democratische instellingen moet signaleren en geen blijk moet geven van 'zwakte en verdeeldheid'. "Onze vijanden, tegenstanders, rivalen denken dat het een tijd is om tegen ons op te treden. Dus ik denk dat het erg belangrijk voor ons is om blijk te geven van een hoge mate van bekwaamheid en een zekere mate van stabiliteit, en te erkennen dat onze democratie werkt en onze instellingen sterk zijn. Elke overgangsperiode is een gevaarlijke tijd,” merkte McMaster op. "Onze vijanden, tegenstanders, rivalen denken dat het een tijd is om tegen ons op te treden. Dus ik denk dat het erg belangrijk voor ons is om een ​​hoge mate van bekwaamheid en een zekere mate van stabiliteit te tonen, en te erkennen dat onze democratie werkt en onze instellingen sterk zijn. En ik denk dat als we zwakte en verdeeldheid tonen, er veel kwaadaardige actoren zijn die daar gebruik van willen maken,' concludeerde hij. McMaster sprak ook over Israël en zijn strategie met betrekking tot Iran, en suggereerde dat Israël in een of andere vorm tegen Iran zou kunnen optreden, inclusief een militaire aanval, na het einde van Trumps ambtstermijn als president. Hij merkte op dat dit in overeenstemming zou zijn met de Begin-doctrine. Hij beweerde dat we een terugkeer naar de periode van het midden van de jaren 2000 kunnen zien met betrekking tot het Iraanse nucleaire vermogen tot uitbraak.

11 november 2020
VN-agentschap: Iran blijft uranium opslaan en verrijken
Iran blijft zijn voorraad laagverrijkt uranium vergroten tot ver boven de limieten die zijn vastgelegd in een baanbrekende nucleaire deal met wereldmachten en het verrijken tot een grotere zuiverheid dan toegestaan, zei de atoomwaakhond van de VN woensdag. Het Internationaal Atoomenergieagentschap meldde in een vertrouwelijk document dat werd verspreid onder de lidstaten en gezien door The Associated Press dat Iran op 2 november een voorraad had van 2.442,9 kg (5385,7 pond) laagverrijkt uranium, een stijging van 2.105,4 kg (4.641,6 pond) gerapporteerd op 25 augustus. De nucleaire deal die in 2015 werd ondertekend met de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, China en Rusland, bekend als het Joint Comprehensive Plan of Action, of JCPOA, staat Iran alleen toe een voorraad van 202,8 kilogram aan te houden. De IAEA meldde dat Iran ook doorgaat met het verrijken van uranium tot een zuiverheid van maximaal 4,5%, hoger dan de 3,67% die volgens de deal is toegestaan.

10 november 2020
De VS hervatten de onderhandelingen met Iran, zegt topgezant
Elliot Abrams, de speciale vertegenwoordiger van de Verenigde Staten voor Iran, had onlangs een ontmoeting met hoge Israëlische functionarissen in Jeruzalem, waaronder de Israëlische premier Binyamin Netanyahu, minister van Defensie Benny Gantz en minister van Buitenlandse Zaken Gabi Ashkenazi. Tijdens de bijeenkomsten maakte Abrams duidelijk dat, ongeacht welke regering volgend jaar de controle over het Witte Huis zal hebben, de VS zullen werken om Iran weer aan de onderhandelingstafel te krijgen. "Het maakt eigenlijk niet uit wie op 20 januari president is, in die zin dat er sowieso een onderhandeling met Iran zal plaatsvinden", zei Abrams maandag op een persconferentie in Tel Aviv. “Dat was de bedoeling van de regering-Trump. Dus dat is geen bron van onenigheid." “Maar de vraag is hoe kom je aan een nieuwe deal. Iran heeft zich niet gehouden aan de huidige deal. Het Midden-Oosten is de afgelopen vijf jaar veranderd en Iran moet dat internaliseren." “Het regime bevindt zich in een situatie waarin het echt nodig is dat deze sancties worden opgeheven. En als we veranderingen in hun gedrag eisen, denk ik niet dat ze een andere optie hebben." "Nu de economie meer onder druk komt te staan, begrijpt het regime dat dit een aanzienlijke politieke impact kan hebben in het land." “In elke situatie als deze bouw je druk op en bouw je [meer] druk op. En dan gebruik je het. Dat was het plan van Biden; dat is het plan van Trump om onderhandelingen met Iran aan te gaan, om de druk uit te oefenen. Ik denk dat als de druk wordt gehandhaafd en gebruikt, we een goed resultaat zullen zien."

De Amerikaanse gezant zegt dat het moeilijk zal zijn om opnieuw deel te nemen aan de nucleaire deal met Iran
De Amerikaanse gezant voor Iran zegt dat de regering-Trump haar drukcampagne zal voortzetten tot de inauguratie en verwacht dat het moeilijk zal zijn voor een toekomstige president Joe Biden om de VS weer bij de nucleaire overeenkomst van 2015 te betrekken. Elliott Abrams sprak maandag met lokale journalisten tijdens een bezoek aan Israël, dat fel gekant was tegen de nucleaire overeenkomst. "Het maakt niet echt uit wie op 20 januari president is, in die zin dat er sowieso een onderhandeling met Iran zal plaatsvinden", zei Abrams, in navolging van het standpunt van de Trump-regering dat de verkiezingsresultaten van de VS pas definitief zijn als ze officieel bekend zijn.

Aankoopnetwerk voor sancties van de Amerikaanse schatkist levert aan Iraanse militaire firma
Vandaag (dinsdag) heeft het Office of Foreign Assets Control (OFAC) van het Amerikaanse ministerie van Financiën een netwerk aangewezen van zes bedrijven en vier personen die de aanschaf van gevoelige goederen, waaronder elektronische componenten van Amerikaanse oorsprong, hebben vergemakkelijkt voor Iran Communication Industries (ICI) , een Iraanse militaire firma die in 2008 door de Verenigde Staten en in 2010 door de Europese Unie is aangewezen omdat het eigendom is van of onder zeggenschap staat van het Iraanse Ministerie van Defensie en Logistiek van de Strijdkrachten (MODAFL), de algemeen directeur en coördinator van het Iraanse programma voor ballistische raketten. ICI, een dochteronderneming van Iran Electronics Industries, die onder MODAFL valt, produceert verschillende producten, waaronder militaire communicatiesystemen, luchtvaartelektronica, informatietechnologie, elektronische oorlogsvoering en raketwerpers. "Het Iraanse regime maakt gebruik van een wereldwijd netwerk van bedrijven om zijn destabiliserende militaire vermogens te bevorderen", zei secretaris Steven T. Mnuchin. "De Verenigde Staten zullen actie blijven ondernemen tegen degenen die de militarisering en proliferatie-inspanningen van het regime helpen ondersteunen." Treasury's actie wordt ondernomen op grond van Executive Order (E.O.) 13382, een autoriteit gericht op het bevriezen van de tegoeden van proliferatoren van massavernietigingswapens (WMD) en hun aanhangers. Gelijktijdig met de aanwijzing van Treasury, dient het U.S. Attorney's Office for the District of Columbia een aanklacht in tegen twee entiteiten en één persoon die vandaag ook zijn aangewezen. OFAC legt uit dat als gevolg van de actie van vandaag alle eigendommen en belangen in eigendom van deze doelen die zich in de Verenigde Staten bevinden of in het bezit zijn van of de controle hebben over Amerikaanse personen, moeten worden geblokkeerd en gerapporteerd aan OFAC. OFAC benadrukte dat hun regelgeving in het algemeen alle transacties verbiedt door Amerikaanse personen of binnen de Verenigde Staten (inclusief transacties door de Verenigde Staten) waarbij eigendommen of belangen in eigendommen van geblokkeerde of aangewezen personen betrokken zijn. Bovendien merken ze op: "mensen die bepaalde transacties aangaan met de personen en entiteiten die vandaag zijn aangewezen, kunnen zelf worden blootgesteld aan sancties of onderworpen aan handhavingsmaatregelen. Bovendien, tenzij er een uitzondering van toepassing is, kan elke buitenlandse financiële instelling die willens en wetens een belangrijke transactie faciliteert want elk van de vandaag aangewezen personen of entiteiten zou onderworpen kunnen zijn aan Amerikaanse sancties."

9 november 2020
Rapport: Trump plant een reeks sancties tegen Iran voordat Biden aantreedt
De regering-Trump, in coördinatie met Israël en verschillende Golfstaten, dringt aan op een plan om een ​​lange reeks nieuwe sancties tegen Iran op te leggen in de resterende 10 weken tot de inauguratie van Joe Biden op 20 januari, vertelden twee Israëlische bronnen over de inspanning. Volgens het rapport arriveerde de gezant van de Trump-regering voor Iran, Elliott Abrams, zondag in Israël en ontmoette hij premier Binyamin Netanyahu en de nationale veiligheidsadviseur Meir Ben-Shabbat om het sanctieplan te bespreken. Abrams zal op maandag een ontmoeting hebben met minister van Defensie Benny Gantz en minister van Buitenlandse Zaken Gabi Ashkenazi om hen te informeren over het plan. Abrams reageerde niet op een verzoek om commentaar. De Israëlische bronnen vertelden Ravid dat de regering-Trump gelooft dat een dergelijke "vloed" van sancties de druk op de Iraniërs zal vergroten en het voor de regering-Biden moeilijker zal maken om de nucleaire deal van 2015 nieuw leven in te blazen. In de afgelopen weken heeft de regering-Trump - met de aanmoediging en hulp van een deel van de Israëlische diplomatieke en veiligheidsorganisatie - een "doelbank" van Iraanse entiteiten voorbereid die volgens Axios zal worden bestraft. Abrams zei enkele dagen geleden in een gesloten briefing dat de regering-Trump elke week tot 20 januari een nieuwe reeks sancties tegen Iran wil aankondigen, vertelde een bron die op de hoogte was van de briefing aan Ravid. De Israëlische bronnen zeiden dat de geplande sancties geen verband houden met het Iraanse nucleaire programma - dergelijke sancties zullen eerder worden geannuleerd door een Biden-regering en de deur openen voor het herleven van de nucleaire deal van 2015. In plaats daarvan is het doel om Iran sancties op te leggen die verband houden met zijn programma voor ballistische raketten, Iraanse hulp aan terreurorganisaties en Iraanse mensenrechtenschendingen. "Het doel is om Iran zoveel mogelijk sancties op te leggen tot 20 januari", zei een Israëlische bron over het plan. Abrams zal van Israël naar Abu Dhabi en Riyadh reizen om het sanctieplan te bespreken. De Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië zijn de twee belangrijkste bondgenoten van de regering-Trump en de Israëlische regering tegen Iran, en beiden zijn zeer bezorgd over het toekomstige Iran-beleid van de regering-Biden. Staatssecretaris Mike Pompeo arriveert op 18 november in Israël, vertelden Israëlische en Amerikaanse functionarissen aan Ravid. zal waarschijnlijk ook andere landen in de regio bezoeken. Zijn reis zal zich ook richten op de laatste wanhopige poging van de Trump-regering om de druk op Iran op te voeren. De regering-Trump heeft Iran regelmatig sancties opgelegd sinds 2018, toen het zich terugtrok uit de Nucleaire deal met Iran, maar heeft de sancties de afgelopen weken opgevoerd, toen zijn pogingen om een ​​VN-wapenembargo tegen Iran uit te breiden niet slaagden. Iran lijkt te zijn aangemoedigd door de overwinning van Joe Biden bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De eerste vice-president van het land, Eshaq Jahangiri, zei zaterdag dat hij hoopte op een verandering in het 'destructieve Amerikaanse beleid' nadat Biden het Amerikaanse presidentschap had veroverd. Biden heeft beloofd om het besluit van Trump terug te draaien en opnieuw deel te nemen aan de deal van 2015 als Iran het besluit weer nakomt.

Iran met een vredesboodschap?
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif heeft zondag een vredesboodschap afgegeven aan de buurlanden van Iran, waarin hij aandringt op dialoog na de Amerikaanse verkiezingen. "Een oprechte boodschap aan onze buren: Trump is over 70 dagen weg, maar we blijven hier voor altijd", tweette hij. “Op buitenstaanders wedden om zekerheid te bieden is nooit een goede gok. We strekken onze hand uit naar onze buren voor dialoog om verschillen op te lossen. Alleen samen kunnen we bouwen aan een betere toekomst voor iedereen ”, voegde de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken eraan toe. Iran heeft lange tijd op gespannen voet gestaan ​​met zijn buren in de Perzische Golf, met name Saudi-Arabië, dat zijn belangrijkste regionale rivaal is. De twee landen steunen tegengestelde partijen in de oorlogen in Jemen en Syrië, waar het Iraanse regime president Bashar Al-Assad ondersteunt, terwijl de Saoedi's de rebellen steunen die hem proberen te verdrijven. Saudi-Arabië heeft Iran herhaaldelijk opgeroepen zijn "inmenging" in de zaken van de buurlanden van het koninkrijk te stoppen. Iran heeft teruggeschoten en Saoedi-Arabië ervan beschuldigd te hebben geprobeerd "de hele regio in de confrontatie te slepen". Iran lijkt te zijn aangemoedigd door de overwinning van Joe Biden bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De eerste vice-president van het land, Eshaq Jahangiri, zei zaterdag dat hij hoopte op een verandering in het 'destructieve Amerikaanse beleid' nadat Biden het Amerikaanse presidentschap had veroverd. Hij voegde eraan toe dat het tijdperk van Donald Trump en zijn "avontuurlijke en oorlogvoerende" regering voorbij was. "Ik hoop dat we een verandering zullen zien in het destructieve beleid van de Verenigde Staten ... eindelijk ... het tijdperk van Trump en zijn avontuurlijke en strijdlustige team is voorbij", tweette Eshaq Jahangiri. De betrekkingen tussen Iran en de Verenigde Staten zijn verslechterd sinds 2018, toen Trump de nucleaire deal met zes mogendheden verliet en opnieuw sancties oplegde aan de Islamitische Republiek. Als reactie hierop heeft Iran zijn naleving van de deal van 2015 geleidelijk teruggeschroefd. Biden heeft echter beloofd zich opnieuw bij het akkoord aan te sluiten als Iran het weer nakomt.

Iran zegt dat het de Iran Deal-besprekingen met de regering-Biden niet zal heropenen
In een lang gesprek met de media besprak de woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken Saeed Khatibzadeh of Iran opnieuw zou onderhandelen over het gezamenlijke alomvattende actieplan of de Iran-deal van 2015. Iran veroordeelde de VS wegens het schenden van de deal en VN-resolutie 2231 die het verankert, en zei dat Amerika daarvoor verantwoording moet afleggen, ongeacht of er een nieuwe regering aan de macht komt. De VS hebben de Iran-deal in 2018 verlaten en Iran heeft enkele van zijn verplichtingen met betrekking tot de opslag van verrijkt nucleair materiaal geschonden. Het JCPOA kan niet worden heropend, zegt het ministerie. Gevraagd naar de verkozen Amerikaanse president Joe Biden en zijn verklaringen op het campagnespoor, zegt Iran dat het geen aandacht schenkt aan debattencampagnes en denktanks, maar eerder aan wat er was gebeurd en aan de protocollen van de Iran Deal en VN-resolutie 2231. Iets anders dan de heropening van de Iran-deal is niet iets dat Teheran in overweging zal nemen. "Deze woorden zijn ook een teken van simplistisch denken dat als iemand denkt, hij kan praten over [de deal] en kan openen wat is ondertekend, begrepen en verzegeld." "Iran heeft herhaaldelijk verklaard dat [de deal] tot het verleden behoort en door niemand kan worden heropend", zei Khatibzadeh. "De Verenigde Staten hebben UNSCR 2231 geschonden en Iran zware verliezen toegebracht, [dat] de Verenigde Staten verantwoordelijk houdt voor zijn terugtrekking, en Iran kan eisen dat de Verenigde Staten ter verantwoording worden geroepen voor de schending van het internationaal recht tegen het Iraanse volk." Iran zegt dat de VS internationale normen heeft vernietigd en dat de maximale drukcampagne van de Trump-regering is mislukt. Het zegt dat de regering tientallen internationale verdragen heeft geschonden of ervan wegliep en zeer openhartig was, "voorbeelden stellend voor de geschiedenis van de internationale betrekkingen van deze vreemde Amerikaanse regering die jarenlang in de academische wereld zal worden geanalyseerd".

VS plant sancties tegen Iraniërs voor geweld tegen demonstranten
De Verenigde Staten zullen naar verwachting al volgende week sancties opleggen aan Iraniërs die betrokken zijn bij een gewelddadig optreden tegen anti-regeringsdemonstraties in Iran een jaar geleden, zeiden drie bronnen die bekend zijn met de zaak maandag. De bronnen, die op voorwaarde van anonimiteit spraken, zeiden dat de aankondiging van de sancties was getimed op het eenjarige jubileum van wat misschien wel de bloedigste onderdrukking van demonstranten in Iran was sinds de Islamitische Revolutie in 1979.

8 november 2020
Voormalig ambassadeur Kurtzer: VS en Israël zullen het oneens zijn over Iran
De voormalige Amerikaanse ambassadeur in Israël Dan Kurtzer sprak met Ishay Shnerb van Galei Tzahal (IDF Radio) over wat de overwinning van voormalig vicepresident Joe Biden zal betekenen voor de toekomstige relatie tussen de VS en Israël. "Hij is al heel lang een voorstander van Israël en van de veiligheid en het welzijn van Israël. Hij heeft een zeer lange relatie met de premier en met de meeste hoge ambtenaren. Hij houdt echt van Israël. En ik denk dat we het zullen zien. een regering die probeert voort te bouwen op een sterke relatie en deze nog dieper en beter te maken," zei Kurtzer. Kurtzer zei dat de regering-Biden niet alle kwesties met elkaar in verband zou brengen, vooral de kwestie van Iran. "Natuurlijk zijn er altijd enkele kwesties waarover we het niet eens zullen zijn. Ik denk dat het nucleaire programma van Iran er een van kan zijn. Maar ik verwacht dat de verkozen president Biden zal proberen om hier heel serieus over te praten met de premier in plaats van iets eenzijdig doen. Ik denk dat we een zeer diepgaande strategische dialoog zullen aangaan over enkele van de kwesties waarover we het niet eens zijn." 'Ze zouden zeker een manier willen vinden om het Iraanse [nucleaire] programma te stoppen, dat [de nucleaire] deal met Iran feitelijk tot stand heeft gebracht. Gedurende de drie jaar dat het van kracht was, werd het Iraanse programma voortijdig stopgezet. Het werd opnieuw opgestart nadat de regering-Trump zich terugtrok uit de deal. Dus ik vermoed dat de regering-Biden een manier zal willen vinden om weer naar binnen te gaan. Ik denk dat ze er met Israël over zullen praten voordat ze iets doen, maar er zal een zeer grote interesse in het hervatten van een dergelijke regeling die het Iraanse programma stopt en de verrijking van uranium stopt. Hij zei dat de vertraging van premier Netanyahu bij het feliciteren van Biden met zijn verkiezing niet onopgemerkt was gebleven. "Het heeft hier al vragen opgeworpen waarom er is een stilte geweest buiten de regering van Israël. Ik denk niet dat het de relatie zal schaden, maar het heeft geleid tot dit vraagteken waarom andere landen felicitaties sturen - en zelfs sommige politici in Israël sturen felicitaties. Dus ik denk dat hoe langer de stilte van de regering blijft, hoe meer vragen er zullen rijzen. "Wat betreft de verkiezingen zelf, Kurtzer verwierp Republikeinse juridische uitdagingen met betrekking tot de verkiezingsuitslag in verschillende swing-states." Als een zaak bij het Hooggerechtshof komt, het Hooggerechtshof zal beslissen op basis van juridische kwesties, niet op basis van politieke kwesties. En er zijn geen juridische kwesties die in strijd lijken te zijn. Er is bijvoorbeeld een paar maanden geleden een klacht ingediend door de Republikeinen in Pennsylvania, en die hebben nu voor de derde keer dezelfde klacht ingediend bij het Hooggerechtshof. Maar er zijn geen aanwijzingen voor problemen, dus dit lijkt gewoon een uitsteltechniek zonder enige verdienste."

De Iraanse Rouhani zegt dat de volgende Amerikaanse regering de fouten van Trump moet goedmaken
De volgende Amerikaanse regering zou van de gelegenheid gebruik moeten maken om de fouten van president Donald Trump te compenseren, zo citeerden de Iraanse staatsmedia president Hassan Rouhani zondag nadat democraat Joe Biden het Amerikaanse presidentschap had veroverd. "Het schadelijke beleid van Trump is tegengewerkt ... door het Amerikaanse volk. De volgende Amerikaanse regering moet van de gelegenheid gebruik maken om fouten uit het verleden goed te maken ... Iran is voorstander van constructieve interactie met de wereld", zei Rouhani.

6 november 2020
Khamenei bespot de VS na de verkiezingen
De hoogste leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft de spot gedreven met de nasleep van de verkiezingsdag in de Verenigde Staten en zei dat de stemming de realiteit van de Amerikaanse democratie heeft blootgelegd, meldt AFP. "Wat een spektakel!" Khamenei tweette woensdag laat en voegde eraan toe: "Men zegt dat dit de meest frauduleuze verkiezing in de geschiedenis van de VS is. Wie zegt dat? De president die momenteel in functie is." "Zijn rivaal zegt dat Trump van plan is de verkiezingen te manipuleren! Dit is hoe #USElections & de Amerikaanse democratie zijn,'' beweerde Khamenei. Zijn opmerkingen volgden op recente beschuldigingen van de Amerikaanse inlichtingendienst dat Iran zich probeert te mengen in de verkiezingen van 2020. Directeur van de nationale inlichtingendienst John Ratcliffe zei vorige maand op een persconferentie dat Iran "Spoof e-mails bedoeld om kiezers te intimideren, onrust aan te wakkeren en president te schaden." De Iraanse Guardian Council of Constitution heeft onlangs beschuldigingen afgewezen dat het land zich "bemoeit" met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Eerder deze week zei het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken dat het zich zal concentreren op de "acties" van de nieuwe Amerikaanse regering in plaats van wie de verkiezingen wint. Khamenei is berucht om zijn retoriek tegen de Verenigde Staten, hoewel hij ook heeft gezegd dat er geen oorlog zou komen met de Verenigde Staten.

Facebook stopt de Iraanse anti-Netanyahu-activiteiten
De socialemediagigant Facebook heeft 12 accounts verwijderd die beschuldigd werden van het overtreden van de regelgeving tegen buitenlandse politieke inmenging. Bovendien heeft Instagram, dat eigendom is van Facebook, 307 accounts verwijderd vanwege buitenlandse politieke inmenging. De accounts, waarin fictieve identiteiten werden gebruikt, werden blijkbaar door Iraanse agenten gebruikt om materiaal te verspreiden dat gericht was tegen de Israëlische premier Binyamin Netanyahu.

5 november 2020
Iran onthult een nieuw lanceersysteem voor ballistische raketten
Iran's Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) heeft woensdag een inheems lanceersysteem voor ballistische raketten onthuld, meldde het persbureau Xinhua, daarbij verwijzend naar Iraanse media. Het geautomatiseerde systeem, dat wordt gebruikt voor het lanceren van meerdere ballistische langeafstandsraketten, wordt vervaardigd door de lucht- en ruimtevaartmacht van de IRGC. Hossein Salami, de commandant van de IRGC, zei tijdens de onthullingsceremonie dat "onze raketkracht de terugtrekking van vijanden garandeert". De afschrikkende en defensieve vermogens van Iran helpen het land "zijn politieke wil te tonen", aldus Salami. Iran heeft de afgelopen jaren verschillende ballistische raketten en militaire uitrusting voor de ruimtevaart geproduceerd, wat de woede van het Westen heeft gewekt. Eerder dit jaar kondigde Iran aan dat het met succes een satelliet heeft gelanceerd, maar deze niet in een baan om de aarde heeft gebracht. In 2019 probeerde Iran een satelliet de ruimte in te lanceren, maar ook bij dit incident mislukte het toen de satelliet niet in een baan om de aarde kwam. Enkele maanden geleden onthulden de Revolutionaire Garde van Iran een ballistische korteafstandsraket waarvan zij zeiden dat deze kan worden aangedreven door een "nieuwe generatie" motoren die zijn ontworpen om satellieten in een baan om de aarde te brengen. De ballistische raketproeven en satellietlanceringen van Iran baren het Westen en in het bijzonder de VS zorgen, die zeggen dat de ballistische raketproeven van Iran een schending zijn van resolutie 2231 van de VN-Veiligheidsraad. De resolutie, die het nucleaire akkoord van 2015 tussen Iran en wereldmachten vastlegde, zegt dat Iran "wordt opgeroepen" om tot acht jaar af te zien van werkzaamheden aan ballistische raketten die zijn ontworpen om kernwapens af te leveren. Iran ontkent dat zijn ballistische rakettests deze resolutie schenden. President Hassan Rouhani heeft in het verleden benadrukt dat Iran raketten voor zijn verdediging zal blijven produceren en beschouwt dit niet als een schending van internationale overeenkomsten.

3 november 2020
Iran: we zullen ons concentreren op de 'acties' van de Amerikaanse regering
Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei maandag dat het zich zal concentreren op de "acties" van de nieuwe Amerikaanse regering in plaats van op wie de verkiezingen wint. "Ons standpunt is duidelijk: we kijken niet naar (wat er gebeurt) morgen, we zullen kijken naar de aanpak van de nieuwe Amerikaanse regering, van welke partij dan ook", zei woordvoerder van het ministerie Saeed Khatibzadeh tegen verslaggevers, volgens AFP. "Meer dan het resultaat van de verkiezingen zullen we aandacht besteden aan de acties" van degene die president is, voegde hij eraan toe. De Amerikaanse president Donald Trump trok zich in 2018 terug uit de nucleaire deal met Teheran en de wereldmachten en heeft sindsdien opnieuw verlammende sancties opgelegd aan Iran. Trumps uitdager, Joe Biden, heeft gezegd dat hij de nucleaire deal van 2015, die werd ondertekend toen hij vice-president was onder Barack Obama, wil gebruiken als "startpunt voor vervolgonderhandelingen" met Teheran. Iraanse functionarissen hebben herhaaldelijk gezegd dat ze geen voorkeur geven aan geen specifieke kandidaat in de race, terwijl ze ook oproepen tot een terugkeer naar het nucleaire akkoord, opheffing van sancties en compensatie voor veroorzaakte schade. "Wat duidelijk is, is dat beide partijen zich hebben gerealiseerd hoe ernstig hun beleid ten aanzien van Iran is mislukt", voegde Khatibzadeh eraan toe, verwijzend naar de Republikeinse en Democratische partijen, en benadrukkend dat het "kader voor besprekingen" de nucleaire deal is. De woordvoerder herhaalde ook Irans afwijzing van recente beschuldigingen van de Amerikaanse inlichtingendienst dat Iran zich probeert te mengen in de verkiezingen van 2020. Teheran "heeft herhaaldelijk verklaard dat het geen enkel belang heeft bij inmenging in de Amerikaanse verkiezingen, noch denkt dat inmenging in iemands voordeel zou zijn", zei Khatibzadeh, terwijl hij de beschuldigingen van de VS "ongegrond" noemde. "De Amerikaanse verkiezingen zijn veranderd in een show, en net als in een show proberen ze meer attracties te creëren", voegde hij eraan toe. De Iraanse Guardian Council of Constitution heeft onlangs ook de beschuldigingen verworpen dat het land zich "bemoeit" met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. "Iran heeft herhaaldelijk aangekondigd zich niet te mengen in de interne aangelegenheden van andere landen. Bovendien ziet het geen noodzaak voor een dergelijke inmenging", zei Abbas Ali Kadkhodaei, de woordvoerder van het hoogste wetgevende orgaan van Iran. Directeur van de nationale inlichtingendienst John Ratcliffe zei vorige maand op een persconferentie dat Iran "nepmails heeft gestuurd om kiezers te intimideren, onrust te zaaien en president" Donald Trump te schaden. In augustus noemde William Evanina, directeur van het National Counterintelligence and Security Center, Iran als een van de vele landen die zullen proberen zich te mengen in de presidentsverkiezingen van 2020.

De leider van Iran geeft Israël de schuld van aanvallen in Europa
De Iraanse Opperste Leider Ayatollah Khamenei sloeg dinsdag de VS en Israël af en zei dat het zionisme een "belangrijkste vijand van de islam" is, en dat andere "arrogante machten" vijanden van de islam zijn. In een kennelijke poging om Israël de schuld te geven van de recente terroristische aanslagen in Europa, zei hij: “De laatste uiting van hun vijandschap was het incident in Parijs. Het gaat niet alleen om een ​​karikaturist die een fout begaat. Arrogante machten en zionisme ondersteunen dit. Dat is waarom ze dergelijke daden verdedigen." Khamenei zei dat er "beledigingen aan de profeet" waren, zonder te specificeren wat ze waren. In navolging van de opruiing van Turkije tegen Frankrijk en de vijandige sfeer die leidde tot verschillende recente terroristische aanslagen, zei hij: “De islamitische natie is vervuld van woede en bezwaren. Van het oosten tot het westen van de islamitische wereld hebben veel moslimambtenaren en mensen de islamitische identiteit en het nobele personage van de profeet verdedigd, wat de vitaliteit van de moslimgemeenschappen laat zien.'' Dit leek te betekenen dat hoewel hij Israël de schuld gaf van aanvallen in Europa, hij die aanvallen ook leek te steunen in de naam van "woede".

Iran-ambtenaar voor studenten: Verbrand dit jaar thuis Israëlische vlaggen vanwege COVID
De traditionele studentendag van Iran, die de verjaardag markeert van de Iraanse inbeslagname van de Amerikaanse ambassade in 1979, zal niet voor het eerst in 40 jaar worden gehouden vanwege bezorgdheid over het coronavirus, meldde het in Londen gevestigde Iran International maandag. Iran, dat onlangs opnieuw een grote toename van het aantal gevallen van coronavirus heeft gezien, heeft ook te maken gehad met de financiële gevolgen van de steeds groter wordende lijst van Amerikaanse sancties tegen het land. Een ambtenaar van de studentenafdeling van de Basij-militieorganisatie wordt echter creatief met zijn methoden om tegen het Amerikaanse regime te protesteren. Tijdens een gesprek met een lokaal televisienieuwsstation kondigde Mojtaba Bastan, waarnemend hoofd van de Student Basij Organization, een nieuwe campagne aan met de titel 'Iedereen samen [zegt] naar beneden met de VS'. Bastan zei dat op dinsdagochtend om 9.00 uur ouders en studenten moeten samenkomen om thuis vlaggen van de VS, Israël en Frankrijk te 'vertrappen en in brand te steken', waar ze veilig met vuur kunnen spelen zonder zich zorgen te hoeven maken over het oplopen van een dodelijk virus. Daarnaast is er een speciale website gemaakt waar studenten zijn aangemoedigd om minutenlange video's te uploaden en hun namen toe te voegen aan de verklaring 'VS moeten de regio [Midden-Oosten] verlaten'. Op de website staan ​​ook wedstrijden 'Why Down with the USA?' En 'Message to American Soldiers', waarvoor studenten tekeningen, essays, spraakopnames en videoclips kunnen invoeren. De Basij is een van de vijf armen van de IRGC, bestaande uit vrijwilligers voor een paramilitaire eenheid die zich grofweg vertaalt als 'mobilisatie', vergelijkbaar met de 'populaire mobilisatie'-eenheden in Irak of PMU die Iran steunt. In februari dreigde de groep de graven van Esther en Mordechai, een Joodse site, te vernietigen uit wraak voor de door de Trump-regering voorgestelde "Deal of the Century". Drie maanden later werden de graven in brand gestoken.

2 november 2020
Iran begint de jaarlijkse luchtmachtoefening met drones, straaljagers
De Iraanse luchtmacht begon maandag met een jaarlijkse oefening, meldde de staatstelevisie, met een verouderende vloot van Amerikaanse en Russische straaljagers die deelnamen naast lokaal gemaakte drones en andere vliegtuigen. Tijdens de oefening zullen troepen van acht luchtmachtbases gedurende twee dagen deelnemen aan oefeningen die onder meer het afvuren van raketten en het bijtanken in de lucht omvatten. Dit is de tweede oefening die Iran heeft gehouden sinds een decennium lang VN-wapenembargo tegen Iran dat het verbood buitenlandse wapens te kopen, zoals tanks en straaljagers die eerder in oktober waren afgelopen. Iran is naar verluidt geïnteresseerd in de aankoop van nieuwe vliegtuigen, aangezien het nog steeds met Amerikaanse F-14 Tomcats vliegt naast F-4's en F-5's die dateren van vóór de Islamitische Revolutie van 1979.

1 november 2020
Iran media: Biden brengt misschien geen hoop, Trump zal geen oorlog brengen
Het Iraanse Tasnim News heeft een lijst opgesteld met zes redenen waarom mensen niet mogen geloven dat een verandering in de Amerikaanse regering noodzakelijkerwijs tot positieve resultaten voor Iran zal leiden. Geloof de "valse signalen" niet, zeiden de regeringsgezinde media in Teheran. Het eerste argument is dat als Trump wint, er oorlog en ellende zal ontstaan. Een stem voor Biden is dus een einde aan "maximale druk" op Iran, terwijl Trump oorlog zal brengen. Niet zo snel, zeggen de Iraanse analisten. "De Amerikanen hebben de afgelopen decennia verschillende keren de militaire optie tegen Iran overwogen, maar hebben het nooit in hun voordeel zien werken." Het artikel wijst erop dat "zelfs tijdens het Trump-tijdperk, wanneer de president als koppig en onvoorspelbaar wordt beschouwd, zelfs met het neerhalen van de Amerikaanse drone [in juni 2019] en de raketten die zijn afgevuurd op de Ain al-Assad-basis [januari 2020], de Amerikaanse regering geen militaire actie tegen Iran durfde te ondernemen." Het artikel stelt dat sommigen in Iran Biden hebben geprezen zonder een volledige analyse van de afgelopen jaren te doen. "Wees realistisch .. De reden is duidelijk. Vanwege slechte prestaties en gebrek aan goede economische, politieke, sociale en culturele prestaties en records, proberen sommigen de ruimte veilig te stellen en een valse schaduw van oorlog over het land te brengen om van deze plek een politieke boterham te verdienen." Het artikel lijkt te verwijzen naar Iraanse "angstaanjagende mensen" die gedijen op oorlogszorgen. "Er is sprake van intensivering van de maximale druk als Trump opnieuw wint, terwijl zijn voorstanders openlijk twijfels hebben geuit over de effectiviteit", merkt de auteur op. Het stuk stelt dat de VS nu geen opties meer heeft, het heeft al zijn sancties gebruikt. “De regering van Trump heeft weinig andere keus dan Iran meer sancties op te leggen. Deskundigen erkennen niet alleen de uitputting van Amerikaanse sancties, maar hebben ook gewaarschuwd dat het Amerikaanse sanctietool versleten is en dat uitputting van deze economische macht de effectiviteit van sancties zal verminderen of ze na verloop van tijd zal vernietigen." Ten tweede beweert het Iraanse artikel dat Biden zijn eigen methoden heeft bedacht om Iran onder druk te zetten. "In een deel van zijn memo betwist Biden het beleid van Trump ten opzichte van Iran en schrijft hij dat 'Trumps belofte om te voorkomen dat Teheran agressie gaat plegen in de regio ... met lege handen stond'. Dit toont aan dat Biden gelooft dat de huidige Amerikaanse druk op Iran een holle slogan is en dat echte druk op Iran in praktijk moet worden gebracht. Met andere woorden, hij is voorstander van slimmere druk op Iran." Tasnim wijst op Antony Blinken, adviseur buitenlands beleid van Biden, als een voorbeeld van iemand die een rol zal spelen in een regering van Biden en ook een strategie wil hebben om Iran onder druk te zetten. "Daarom is de kern van de realiteit en de verstoring van Biden's echte strategie ten opzichte van Iran tot nadenken stemmend." Het artikel zegt ook dat Iran niet strategisch naïef mag zijn. De Iran Deal zal niet zo gemakkelijk terugkeren. "Democraten bekritiseren Trump natuurlijk vanuit elke hoek tijdens de verkiezingen voordat ze aan de macht komen, maar dat betekent niet dat ze gemakkelijk de hefbomen en kansen die Trump voor de Verenigde Staten heeft gecreëerd, zullen inhalen. Mensen die dicht bij Biden staan, hebben dit punt vaak gemaakt. Integendeel, veel van de kritiek van de Democraten op Trump over Iran kan na zijn aantreden hun officiële beleid worden." Dat betekent dat Biden meer isolatie van Iran zou kunnen stimuleren. "Jake Sullivan, Joe Biden's huidige assistent en voormalig nationale veiligheidsadviseur van de regering-Obama, is een van de mensen die het buitenlands beleid van Biden uitlegt", merkt het artikel op. Het citeert hem als zijnde: "Joe Biden zal onderhandelen over een overeenkomst met Iran die de veiligheid van de Verenigde Staten, Israël en onze andere regionale partners effectief zal bevorderen, waarbij Iran verantwoordelijk wordt gehouden." Het artikel merkt op dat er geen vermindering van de sancties zal zijn. . “Onze minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif, vindt de noodzaak voor de Verenigde Staten om terug te keren naar de nucleaire deal om de schade aan Iran te vergoeden ... De verklaringen van de ambtenaren van ons land zijn in dit opzicht belangrijk; Omdat elk groen licht gemakkelijk kan terugkeren en zonder compensatie voor eerdere schade en noodzakelijke straffen, is het groene licht in feite druk op hen uit te oefenen om de vorige acties niet te herhalen en de Iran Deal als platform te gebruiken." Kortom, een terugkeer van de VS naar de deal is niet eens in het voordeel van Iran, Iran wil herstelbetalingen. Ten vierde mag Iran niet al te veel bereidheid tonen om te onderhandelen met een toekomstige regering-Biden. "Het resultaat van het verzenden van een dergelijk bericht zal niet het tellen van nationale belangen en het opheffen van sancties zijn, maar de vastberadenheid van de andere partij om zich niet aan de onderdrukkende en mislukte strategie te houden en zich niet terug te trekken ... Al met al, met een dergelijk proces, zijn de onderhandelingsenthousiastelingen in wezen raakvlakken met de campagne voor maximale druk. " In wezen is het argument dat als Iran instemt om opnieuw te onderhandelen, het dat moet doen vanuit een sterke positie. Ten vijfde mag Iran geen signaal van wanhoop afgeven. “Zoveel Amerikanen praten over het falen van het beleid van maximale druk, weerspiegelen sommige mensen het tegenovergestelde in het land. De Amerikanen erkennen dat hun sancties zijn opgeheven en dat hun beleid niet heeft geleid tot een economische en politieke ineenstorting in Iran." Dit betekent dat Iran denkt dat het de Trump-regering heeft verslagen en dat er geen reden is om te hopen op een nieuwe Amerikaanse regering. Ze geloven dat Trump grotendeels heeft gefaald en dat dit goed is voor Iran. Ten slotte zegt het artikel dat het tijd is voor Iran om nauwer samen te werken met China. “China heeft veel landen en zelfs rivalen van Iran, zoals Saoedi-Arabië en Europese landen, ertoe aangezet om meer samen te werken met Peking. De vooruitzichten voor de economische macht van China en de huidige strategische verschillen van China met de Verenigde Staten kunnen natuurlijk reden genoeg zijn om speciale aandacht te besteden aan het Oosten." Het artikel merkt verder op: “Sommigen hebben een tactische kijk op de op het oosten gerichte strategie, met het argument dat problemen moeten worden opgelost met de Verenigde Staten of Europa, in welk geval het Oosten niet nodig is. Maar zo'n bewering is niet waar. Ten eerste zijn de Verenigde Staten niet de oplossing voor de problemen van het land, maar integendeel, het zijn de bron en de wortel van veel problemen. Ten tweede moet de kwestie van toenemende samenwerking met het Oosten een proces zijn dat onafhankelijk is van samenwerking met het Westen. Ongeacht de positie van Iran met het Westen, is samenwerking met het Oosten van strategisch belang. " Het artikel, dat zaterdag de kop van Tasnim kopte, laat duidelijk zien dat Iran zijn weddenschappen indekt. Het is niet all-in voor Biden en hij denkt dat een overwinning van Trump sommigen in Iran ten goede zou kunnen komen. Dit betekent het breken van de rol van degenen in Iran die de deal steunden en in plaats daarvan geloven dat Iran de VS kan overtreffen en China kan binnenhalen om de VS in het Midden-Oosten te helpen confronteren.

Militaire en andere confrontaties tussen Israël/VS en Iran in de periode 2014-2020

Hoewel het anno 2020 nog steeds niet tot een echt groot conflict is gekomen tussen Iran en Israël/VS, hebben zich toch een aantal kleinere militaire confrontaties voorgedaan. Vooral na het opzeggen van de Iran-deal door president Trump in 2018 zijn de spanningen in de regio opgelopen.

De militaire confrontaties tussen Israël en Iran spelen zich voornamelijk af in Syrië en Irak waar Iran bezig is met de opbouw van een militaire macht. Israël beschouwt dat als een bedreiging en voelt zich genoodzaakt aanvallen uit te voeren op Iraanse bases in die landen. Aanvankelijk wilde Israël niets zeggen over deze aanvallen, maar later gaf de Israëlische regering toe dat Israël aanvallen uitvoerde. Iran heeft op zijn beurt verschillende keren Israël met raketten bestookt, zowel vanuit Syrië als vanuit Gaza.

Naast militaire confrontaties tussen beide landen vinden er ook over en weer cyberaanvallen plaats. Daarnaast is de Israëlische Mossad actief in Iran, Syrië en Irak om Iran te dwarsbomen. Op zijn beurt is de Iraanse geheime dienst actief in Israël. De Israëlische Shin Beth heeft al verschillende malen geheime Iraanse cellen ontmaskerd.

Vanaf 2019 vinden er ook militaire confrontaties af tussen de VS en Iran. Iran heeft verschillende malen olieschepen aangevallen. Ook schieten Iraanse milities raketten of op Amerikaanse bases in Irak. In 2019 schoot Iran een Amerikaanse drone neer. De VS liet die aanval toen onbeantwoord. Later werd wel een Iraanse drone neergeschoten door de VS. Eind 2019 schoot het Amerikaanse leger raketten af op bases van Iraanse milities in Irak. Begin 2020 schoot het Amerikaanse leger generaal Soleimani dood omdat deze plannen had om op grote schaal Amerikaanse doelen aan te vallen.

Evenals Israël voeren de VS cyberaanvallen uit op Iran en is de CIA actief in de regio om Iran te dwarsbomen.

Chronologisch overzicht van militaire activiteiten tussen Israël/VS en Iran

Een korte beschrijving van de militaire activiteiten die plaatsvonden in de periode 2014-2020.

datumgebeurtenis
24 augustus 2014Iran beweert een Israëlische drone te hebben neergehaald.
begin december 2017Volgens Arabische media heeft de Israëlische luchtmacht een militaire basis in Syrië aangevallen. Op de militaire basis zouden binnenkort Iraanse militairen arriveren.
10 februari 2018Een Israëlisch F-16 gevechtsvliegtuig is in het noorden van Israël neergehaald door Syrische luchtafweer. Dat gebeurde toen de F-16 aanvallen op doelen in Syrië uitvoerde.
9 april 2018Iran beschuldigde Israël van 'flagrante' agressie in Syrië nadat een luchtaanval een regime-basis in Homs had getroffen, waarbij vier Iraanse 'militaire adviseurs' werden gedood.
29 april 2018Israëlische luchtmacht vernietigt 200 raketten op Iraanse bases in Syrië.
8 mei 2018Explosies werden 's avonds 8 mei 2018 gehoord in de Syrische hoofdstad Damascus. Vermoedelijk het volg van een Israëlische aanval.
10 mei 2018In de nacht van 10 mei 2018 heeft Iran (de Qud Force) Israël aangevallen met een barrage van 20 raketten op de Golan. Israël slaat terug en vernietigt de Iraanse militaire infrastructuur in Syrië.
24 mei 2018In de avond van 24 mei 2018 werden explosies gehoord buiten een Syrische luchtmachtbasis bij de stad Homs, in wat de Syrische staatsmedia beschreven als een Israëlische raketaanval. Israël levert geen commentaar.
19 juni 2018Volgens VS heeft Israël een aanval uitgevoerd langs de Syrische en Iraakse grens.
25 juni 2018De Syrische staatstelevisie zei op 25 juni dat twee Israëlische raketten nabij de internationale luchthaven van Damascus zijn ingeslagen, zonder verdere details te geven.
3 juli 2018Mediakanalen verbonden aan de Syrische oppositie meldden op 3 juli dat Israël door de Iraanse milities bij de weg Dara-Damascus gebruikte pakhuizen met wapens had aangevallen.
7 juli 2018Een Syrische luchtmachtbasis die door de Iraanse revolutionaire garde werd gebruikt, was het doelwit van een reeks Israëlische luchtaanvallen op 7 juli 2018, beweren de Arabische media.
13 juli 2018In de buurt van Safed is door Israël een Patriot raket afgevuurd op een drone die vanuit Syrië kwam. De drone is waarschijnlijk geraakt. Het onbemande toestel vloog boven de gedemilitariseerde zone tussen Syrië en Israël.
15 juli 201822 doden bij Israëlische aanvallen op Syrische basis.
21 juli 2018Arabische mediakanalen beweerden dat Israëlische straaljagers doelen in de Syrische Hama-provincie hebben gebombardeerd.
29 oktober 2018De Israëlische luchtmacht viel een Iraanse wapenkonvooi aan die was bedoeld voor de terroristische organisatie Hezbollah, meldde Kan-nieuws op 29 oktober. De verzending bevatte naar verluidt precisie-raketten.
5 november 2018Iran beschuldigde Israël van het lanceren van een mislukte cyberaanval tegen zijn communicatiesystemen.
20 januari 2019Israël onderschept Iraanse raket op Golan Hoogvlakte.
20 juni 2019Iran schiet Amerikaanse drone neer.
23 juni 2019VS voert cyberaanval uit op Iran
18 juli 2019VS schiet Iraanse drone neer
24 juli 2019Israël rolt Iraanse spionagenetwerk op.
25 augustus 2019Israël maakt bekend dat het Iraanse drone-aanvallen heeft verijdeld.
25 augustus 2019Israël heeft Iraanse doelen in Syrië bestookt. Volgens Israël zijn daarbij meerdere militaire installaties bij Damascus getroffen, maar Syrië zegt dat de meeste raketten zijn onderschept.
9 september 2019Al-Arabiya meldde een grote explosie in een wapendepot in de provincie Anbar in het westen van Irak. Andere Arabische media meldden dat het depot toebehoort aan de door Iran gesteunde Iraakse milities en was aangevallen door een onbemand vliegtuig vermoedelijk uit Israël.
11 september 2019Israël beschuldigt Iran van het afschieten van een raket op Israël vanuit Gaza toen Netanyahu op verkiezingstournee was en moest schuilen.
16 september 2019Mediakanalen in Syrië en Irak hebben gemeld dat sjiitische milities die zijn aangesloten bij Iran werden aangevallen in de Syrische stad Al Bukamal, gelegen nabij de grens met Irak. Israël wordt als dader gezien.
19 september 2019Dodelijke slachtoffers door mogelijke drone-aanvallen op door Iran gesteunde milities aan de grens tussen Irak en Syrië.
8 november 2019Iran schiet een drone neer.
11 december 2019Iran meldt een cyberaanval te hebben verijdeld.
15 december 2019Iran meldt opnieuw een cyberaanval te hebben verijdeld.
22 december 2019Syrië meldt Israëlische raketten te hebben onderschept. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat er drie explosies plaatsvonden in de buitenwijken van Damascus nadat de raketten waren gericht op 'Syrisch regime en Iraanse posities'.
23 december 2019Volgens Deir EzZor 24, een lokale nieuwsbron, hebben niet-geïdentificeerde vliegtuigen doelwitten van Iraanse milities nabij Al-Mayadin ten oosten van Deir Ezzor in Oost-Syrië getroffen. Er zijn vijf doden gevallen.
29 december 2019Amerikaanse topfunctionarissen verklaarden dat een reeks luchtaanvallen tegen door Iran gesteunde troepen in Syrië en Irak op 29 december "succesvol" waren en gaven aan dat de VS zich voorbereidden op toekomstige aanvallen op Iraanse activa in het Midden-Oosten.
3 januari 2020Qassem Soleimani, hoofd van de Quds Force van het IRGC, geëlimineerd in Amerikaanse drone-aanval op de internationale luchthaven van Bagdad in Irak. Er komt ook een Iraakse militieleider om.
8 januari 2020
  • Iran lanceert ballistische raketten tegen Amerikaanse troepen in Irak. Volgens Iran zijn er bij de aanval 80 Amerikanen omgekomen. De VS spreekt over nul slachtoffers. De soldaten waren tijdig in de schuilkelders gevlucht. Op 17 januari 2020 werd echter bekend dat er toch elf Amerikaanse slachtoffers waren. De soldaten hadden een hersenschudding opgelopen als gevolg van de Iraanse aanval.
  • Raketinslagen in Groene Zone Bagdad. In de wijk staan veel ambassades en overheidsgebouwen. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
9 januari 2020Raket valt in de buurt van de Iraakse basis die Amerikaanse troepen huisvest, zeggen politiebronnen.
10 januari 2020Rapport: Israël viel wapentruck aan op de grens tussen Irak en Syrië. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens meldde dat de aanval gericht was op wapens en voertuigen van de pro-Iraanse milities in het Al Bukamal gebied. Er zijn minstens 8 doden gevallen.
14 januari 2020Israëlische raketten afgeschoten op luchtmachtbasis in Syrië; Iraanse wapendepots en -structuren zijn vernietigd (3 doden)
27 januari 2020Drie raketten raken de Amerikaanse ambassade in Bagdad. Er viel één gewonde.
6 februari 2020Israëlische raketten afgeschoten op Syrische regeringstroepen en Iraanse milities; een deel van de raketten zou zijn onderschept door Syrische luchtafweer.
13 februari 2020Israël voerde een luchtaanval uit in Damascus. Het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens zei dat de aan Israël toegeschreven aanval gericht was op een wapenmagazijn en wapenverzending in het gebied rond de luchthaven Damascus. Er zijn minstens 7 doden gevallen.
16 februari 2020Aanval bij ambassade VS in Irak door Iraanse milities; geen slachtoffers.
13 maart 2020De VS heeft in Irak doelen van een pro-Iraanse strijdgroep bestookt. Vijf wapenopslagplaatsen zijn aangevallen, zegt het Pentagon. Dat was een reactie op de raketaanvallen woensdag op een Iraakse basis, waarbij twee Amerikanen en een Brit omkwamen. De VS houdt de strijdgroep, gelieerd aan Hezbollah, daarvoor verantwoordelijk.
27 april 20207 gedood bij een Israëlische aanval in Syrië die gericht was tegen Iran, Hezbollah
1 mei 2020Twee Israëlische aanvallen in het zuiden en noorden van Syrië. Aantal slachtoffers onbekend.
5 mei 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 14 doden.
31 mei 2020Iraanse militiesites in het noorden van Syrië getroffen door vermoedelijk een Israëlische aanval; 5 doden
7 juni 2020Een vermoedelijke Israëlische aanval op pro-Iran strijders in Syrië leidde tot 12 doden.
24 juni 2020Rapport: Zeven strijders gedood bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië
28 juni 2020Rapport: 6 pro-Iraanse strijders gedood bij vermeende IDF-aanval in Syrië
21 juli 2020Rapport: Zeven doden bij 'Israëlische luchtaanval' in Syrië
1-31 juli 2020Een serie branden en explosies in Iran waarvan men vermoedt dat Israël en/of de VS er achter zitten
1 september 2020Rapport: Elf doden bij 'Israëlische luchtaanval' in Syrië
3 september 2020Syrië: 16 pro-Iraanse strijders gedood bij luchtaanvallen die aan Israël worden toegeschreven
11 september 2020Syrië meldt een Israëlische luchtaanval nabij de noordelijke stad Aleppo
14 september 2020Rapport: 10 doden bij vermeende Israëlische luchtaanvallen in Syrië
18 november 202010 doden, waaronder 5 Iraniërs, bij Israëlische luchtaanvallen op Syrië

Chronologisch overzicht van Amerikaanse sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal

Naast militaire confrontaties voeren de VS ook de druk op door sancties op te leggen tegen Iran. De VS heeft zich op 8 mei 2018 eenzijdig uit de Iran deal getrokken. De andere wereldmachten handhaven de deal met Iran nog steeds anno 2020.

datumgebeurtenis
8 mei 2018Sancties tegen Iran vanaf 2018 na terugtrekking VS uit Iran-deal
6 augustus 2018De Amerikaanse president Donald Trump heeft een uitvoerend bevel ondertekend waarmee de Amerikaanse sancties tegen Iran op 6 augustus officieel worden hersteld.
6 september 2018De Verenigde Staten en India zijn bezig met "zeer gedetailleerde gesprekken" over het verzoek van Washington om de Iraanse olie-import uit Iran volledig te stoppen, zei een hoge functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op 6 september.
17 oktober 2018Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op 17 oktober sancties opgelegd aan een Iraanse paramilitaire groep, samen met een netwerk van bedrijven die financiering verstrekten
2 november 2018Bloomberg meldt op 2 november dat de VS acht landen hebben toegestaan om afstand te doen van de sancties tegen Iran die op zondag van kracht worden. De landen omvatten Japan, India en Zuid-Korea.
15 april 2019De Verenigde Staten hebben op 15 april Irans elite Islamic Revolutionary Guard Corps officieel aangewezen als een buitenlandse terroristische organisatie.
22 april 2019Volgens een rapport van de Washington Post op 22 april heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten aan te kondigen dat alle landen die Iraanse olie importeren onder de sancties van de VS zullen vallen.
7 juni 2019Nieuwe Amerikaanse sancties zijn gericht tegen de Iraanse petrochemische industrie.
24 juni 2019Trump zegt dat nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran gericht zullen zijn tegen de hoogste leider
1 augustus 2019De Verenigde Staten hebben op 1 augustus financiële sancties opgelegd aan de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Zarif.
3 september 2019De Verenigde Staten hebben op 3 september de drie Iraanse ruimteagentschappen sancties opgelegd, zei het ministerie van Financiën, terwijl Washington de druk op het nucleaire programma van Teheran verhoogt.
1 november 2019De VS heeft op 1 november nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Deze keer wordt de bouwsector geraakt. Bedrijven in de VS mogen niet meer alles aan Iraanse bouwbedrijven leveren.
4 november 2019De Verenigde Staten hebben op 4 november sancties opgelegd aan negen mensen die banden hebben met de hoogste leider van Iran, Ayatollah Ali Khamenei, waaronder zijn stafchef, een van zijn zonen en het hoofd van de rechterlijke macht van Iran,
11 december 2019De regering-Trump heeft op op 11 december Iran getroffen met nieuwe sancties tegen verschillende transportbedrijven, terwijl het zijn campagne voor maximale druk tegen de Islamitische Republiek voortzet vanwege zijn nucleaire en ballistische rakettenprogramma's. De sancties zijn gericht tegen de nationale rederij van Iran en een in China gevestigd bedrijf dat betrokken is geweest bij het leveren van raketonderdelen aan Iran.
19 december 2019De Verenigde Staten hebben op 19 december sancties opgelegd aan twee Iraanse rechters die het beschuldigen van Iraanse burgers en dubbele onderdanen te hebben gestraft voor het uitoefenen van hun vrijheid van meningsuiting en vergadering
8 januari 2020President Trump heeft nieuwe zware sancties aangekondigd tegen Iran n.a.v. de Iraanse raketaanval op Amerikaanse bases in Irak waar geen doden zijn gevallen.
10 januari 2020De sancties, die op 8 januari werden aangekondigd, zijn gericht op acht Iraanse overheidsfunctionarissen die volgens de VS bijdragen aan de instabiliteit in de regio en die betrokken zijn bij de vergeldingsaanval op de Amerikanen. Ook komen er sancties tegen de Iraanse textielindustrie, bouw, maakindustrie en de mijnbouwsector. Bovendien zal de staalsector worden bestraft.
18 januari 2020Amerikaanse sanctie tegen Iraanse commandant wegens massamoord in Mahshahr
30 januari 2020De Verenigde Staten hebben nieuwe sancties aangekondigd voor de Atomic Energy Organisation of Iran en de chief officer, Ali Akbar Salehi.
27 februari 2020VS verleent afstand van sancties om humanitaire hulp aan Iran via Zwitsers kanaal te verlichten
8 juni 2020Amerikaanse sancties opgelegd aan Iraans scheepvaartnetwerk wegens proliferatie worden van kracht.
31 juli 2020Mike Pompeo zegt dat de VS het aantal sancties tegen metalen in Iran heeft uitgebreid.
21 september 2020Amerikaanse functionarissen kondigen Iran snapback sancties aan
24 september 2020VS kondigen meer sancties tegen Iran aan, zegt de topgezant
26 oktober 2020VS vaardigt nieuwe Iran-gerelateerde sancties uit tegen de oliesector van de staat
29 oktober 2020De VS legt aan Iran gerelateerde sancties op aan individuen, entiteiten

Lees verder

© 2011 - 2020 Jehoeda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
recensieBoekrecensie: Two minutes over Bagdad - Amos Perlmutter e.aTwo minutes over Bagdad (1982/2003) gaat over het Israëlische bombardement op de kerncentrale Osirak nabij Bagdad in Ira…
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Israëlisch-Arabisch conflict: UitputtingsoorlogIsraëlisch-Arabisch conflict: UitputtingsoorlogNa de Zesdaagse Oorlog bleven de vijandigheden van de Arabieren tegen Israël doorgaan. Langs het Suezkanaal werden bloed…

Nieuwjaarsvieringen over de hele wereldNieuwjaarsvieringen over de hele wereldMeer dan de helft van de wereldbevolking viert het nieuwe jaar op een andere datum dan ons. Door het jaar heen worden er…
De culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie en de Rode Gardisten in ChinaDe culturele revolutie van 1966 in China door de Rode Gardisten was bedoeld om een nieuw China op te bouwen. Maar wat wa…
Bronnen en referenties
  • Ynetnews (http://goo.gl/kWxmXH)
  • Ynetnews (http://goo.gl/JpIi18)
  • Ynetnews (http://goo.gl/4jKJox)
  • HaAretz (http://goo.gl/5im8nb)
  • Israel National News (http://goo.gl/UrQM5C)
  • Ynetnews (http://goo.gl/nlPp9P)
  • Jerusalem Post (http://goo.gl/sF8UWT)
  • YN (http://goo.gl/jvvZB5)
  • JP (http://goo.gl/uhSTbk)
  • INN (http://goo.gl/hm07yH)
  • INN (http://goo.gl/IrhNWy)
  • INN (http://goo.gl/u7OdoI)
  • JP (http://goo.gl/xNW3wE)
  • JP (http://goo.gl/oljMDe)
  • YN (http://goo.gl/fgNbPq)
  • INN (http://goo.gl/v4lrUy)
  • INN (http://goo.gl/sMXXI7)
  • INN (http://goo.gl/VaZlcX)
  • NOS (http://goo.gl/VfTRb0)
  • INN (http://goo.gl/uRKjsJ)
  • INN (http://goo.gl/1q3SzG)
  • INN (http://goo.gl/C0Jv0y)
  • INN (http://goo.gl/1R4VKm)
  • INN (http://goo.gl/cLuY3G)
  • YN (http://goo.gl/8cH4xx)
  • Volkskrant (http://goo.gl/w8UdoX)
  • INN (http://goo.gl/IGyKQU)
  • INN (http://goo.gl/Z9Liz6)
  • NOS (https://goo.gl/GxXzyv)
  • INN (https://goo.gl/XrLmLd)
  • INN (https://goo.gl/oINidg)
  • INN (https://goo.gl/KPv0ZD)
  • INN (https://goo.gl/jxVBYx)
  • INN (https://goo.gl/FCI2Q3)
  • INN (https://goo.gl/aAPsqO)
  • INN (https://goo.gl/nnfHbA)
  • INN (https://goo.gl/LoQWiR)
  • INN (https://goo.gl/iYNCw1)
  • INN (https://goo.gl/jFuQxu)
  • INN (https://goo.gl/Xxcr7Q)
  • INN (https://goo.gl/RuScPa)
  • INN (https://goo.gl/WQyZ15)
  • INN (https://goo.gl/Gdnu4Y)
  • INN (http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244053)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/244162
  • http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Israel-planning-for-direct-attack-from-Iran-in-Syria-550073
  • https://nos.nl/artikel/2230985-trump-vs-stapt-uit-atoomakkoord-met-iran-stelt-sancties-opnieuw-in.html
  • https://nos.nl/artikel/2231925-eu-houdt-lijntjes-met-iran-kort-iraanse-minister-ontvangen-in-brussel.html
  • https://nos.nl/artikel/2232908-pompeo-komt-met-amerikaanse-eisen-aan-iran-dreigt-met-zware-sancties.html
  • https://www.jpost.com/Middle-East/Report-Iranian-forces-Hezbollah-prepare-to-leave-southern-Syria-558858

Reageer op het artikel "Israël/VS - Iran: militaire confrontaties en sancties"

Infoteur: Jehoeda
Laatste update: 27-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!