InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Veiligste landen ter wereld in 2016

Veiligste landen ter wereld in 2016

Veiligste landen ter wereld in 2016 De meest veilige landen in de wereld 2016. Wat zijn nu eigenlijk de veiligste landen om in te wonen? In Nederland is het vraagstuk van veiligheid nog altijd een erg relevant onderwerp in de politiek. Waar de ene politieke partij wijst op het gevoel van onveiligheid in de samenleving, stelt de andere partij dat Nederland juist een ontzettend veilig land is. Op de Global peace index komen we als 20e van de meest veilige landen binnen. Hier ook de veiligste landen 2016.

De veiligste landen van de wereld

Is Nederland een veilig land ten opzichte van de rest van de wereld?

Niet alleen in de politiek, maar ook op straat is het een veelgehoord gespreksonderwerp. 'Ik voel me niet meer veilig op straat' of onze 'buurt wordt alsmaar onveiliger' zijn geen op zichzelf staande uitspraken. In de politiek heb je partijen die de boel vaak proberen te sussen, zoals vorig jaar Marleen Barth van de PVDA in de Volkskrant van 4 December (naar eigen zeggen verkeerd geciteerd): 'Nederland is het veiligste land in de Wereld'. Aan de andere kant van spectrum staan natuurlijk Geert Wilders en de zijnen die het vuurtje juist graag op willen stoken en kunnen profiteren van de huidige angst in de samenleving. Maar is deze angst terecht? Is Nederland een onveilig land of juist een veilig land? En hoe is dit in vergelijking tot de veiligste landen ter wereld?

Elk jaar wordt door een aantal instanties onderzoek verricht naar de veiligheid in landen wereldwijd en wordt vastgesteld wat de veiligste landen en zijn en wat de onveiligste landen zijn van de wereld.. Hierbij wordt niet zozeer alleen gekeken naar oorlogen of gewapend conflict, zoals natuurlijk in bepaalde brandhaarden veel sprake van is, maar ook, wat meer van toepassing is op landen zoals Nederland, zaken als gewelddadige misdaden, moorden, percentage gevangenen, kans op terroristische aanslagen en ook de samenleving's perceptie van criminaliteit. Oftewel, alle factoren die bijdragen aan het zijn van een veilig land. De Global Peace Index, verreweg de belangrijkste indicator van de veiligheid van landen in de wereld is gebaseerd op maar liefst 23 Factoren. Het onderzoek wordt verricht in de vorm van een samenwerking tussen de Economist Intelligence Unit, het Instituut van Veligiheid en Vrede en een aantal deskundigen op het gebied van internationale veiligheid.

De veiligste landen in Europa

Europa blijft de meest veilige regio ter wereld. Dit bekent echter niet dat er geen gevaar te vinden is. Wat de laatste tijd natuurlijk gigantisch meespeelt is de terroristische dreiging. Vanwege de aanslagen in Parijs, heeft Frankrijk dan ook flink in moeten leveren op veiligheid. De aanslagen in Brussel vonden plaats na publicatie van dit rapport, maar dit zal zeker impact op België hebben. Toch is het land dat het meest er op achteruit is gegaan, niet gezakt vanwege terrorisme door groeperingen als de IS (Islamitische Staat). Nee in Griekenland is door economische en politieke onzekerheid, het aantal geweldsdelicten en politieke terreur toegenomen. Nederland staat op de 15e plek in Europa.

De Veiligste landen in de Wereld

Ten opzichte van de rest van de Wereld blijft Nederland er op vooruitgang. In 2012 stonden we nog op plek 27, nu staan we op 20. Relatief is Nederland dus vrij veilig. Maar toch is de score vrij laag als je de andere landen in de top 30 ogenschouw neemt. We moeten landen als Hongarije, Uruguay en Polen die tegen ons aan zitten. Als je het Nederlandse welvaart peil vergelijkt met deze landen zou je toch kunnen concluderen dat er minder rede is voor onveiligheid. Andere welvarende landen doen het dus een stuk beter dan wij. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die een rol spelen, maar toch mogen we ons zelf best even achter de oren krabben.

De volgende top 20 heeft de GPI gebaseerd op informatie van de UN Office of Crime and Drugs, Uppsala Conflict Data Program, International Peace Research institute en het International Institute of research studies.

Global Peace Index rapport 2016 - de veiligste landen

Het afgelegen IJsland staat nu al jaren op een rij op nummer 1.
  1. IJsland
  2. Denemarken
  3. Oostenrijk
  4. Nieuw-Zeeland
  5. Zwitserland
  6. Finland
  7. Canada
  8. Japan
  9. Australië
  10. Tsjechië
  11. Portugal
  12. Ierland
  13. Zweden
  14. België
  15. Slovenie
  16. Duitsland
  17. Noorwegen
  18. Bhutan
  19. Polen
  20. Nederland

Lees verder

© 2011 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van AAA-rating tot C-rating: kredietratings van bankenVan AAA-rating tot C-rating: kredietratings van bankenVoor banken en landen zijn zogenaamde "credit ratings" of kredietbeoordelingen een erg belangrijk gegeven. Wanneer een b…
Sparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen bij de Rabobank in 2016 en 2017? De Rabobank was altijd de meest veilige bank in ons land om bij te sparen. Super…
Natuurrampen op aarde, waar zijn we veilig?Natuurrampen op aarde, waar zijn we veilig?De kans is klein dat wij te maken krijgen met een natuurramp. Een paar seconden zijn er voor nodig om jouw veilige werel…
Is vliegen veilig?Bij iedereen die het vliegtuig neemt spookt het wel door zijn hoofd. Wat als we neerstorten, of als de motoren uitvallen…
Top 10 Grootste steden van Nederland 2016Top 10 Grootste steden van Nederland 2016Wat zijn de grootste steden van Nederland nu in 2016? En wat is de grootste stad van Nederland? Hier een lijst van de gr…
Bronnen en referenties
  • http://economicsandpeace.org/wp-content/uploads/2015/06/Global-Peace-Index-Report-2015_0.pdf

Reageer op het artikel "Veiligste landen ter wereld in 2016"

Reacties

Paul, 02-07-2013 15:58 #4
In de inleiding staat dat ook de "perceptie van criminaliteit" in de samenleving meetelt. Nederland is de facto vrijwel zeker veel veiliger dan de 25ste plaats rechtvaardigt, maar Nederlanders DENKEN dat het hier erg onveilig is, met name door wat ze in de krant, het nieuws en op het internet lezen… De criminaliteit in harde cijfers daalt namelijk al jaren…

R. R. van Zeijlen, 14-01-2013 21:56 #3
Een schandelijke plaats voor Nederland, 25e plaats, als ik de lotto win ga ik naar IJsland verhuizen, criminelen worden door de staat beschermd en slachtoffers gestraft.

Jaye, 26-12-2012 11:12 #2
Meent u dit nou serieus?! Australië op 18?! Er is speciaal voor Australië een tv programma gemaakt omdat er zoveel criminaliteit is, dat komt omdat de Engelsen vroeger al hun gevangenen naar Australië brachten. Dus bij deze: deze lijst is een hoop shit.

Bye

Rob, 03-10-2012 11:09 #1
Een interessant artikel, maar ik vraag mij af wat de gehanteerde definitie is van een "veilig land" en welke factoren tot de bepaling van de ranglijst hebben geleid.
Ik zal dit onderbouwen met een aantal voorbeelden.
Op nr. 1 staat Ijsland, ongetwijfeld een vriendelijke bevolking en weinig criminaliteit, maar vele artikelen (zie Google) spreken over "Een prachtig maar geologisch gevaarlijk stukje Europa". Het gevaar van gevaarlijke vulkaanuitbarstingen ligt hier dagelijks op de loer, zoals wij in 2010 en 2011 hebben gemerkt. Dankzij de gunstige wind is toentertijd de stad Reijkjavik de dans ontsprongen, anders was het leed niet te overzien geweest. Is IJsland het veiligste land ter wereld? Ik betwijfel het!
Hetzelfde geldt voor Nieuw Zeeland en nog veel meer voor Japan.
Japan staat erg hoog op de lijst en hoe zit het dan met alle zware aardbevingen zoals: Kanto-aardbeving = 140.000 doden, KOBE, met 6500 doden en miljarden euro's schade, zeebeving en tsunami in Sendai op 11 maart 2011 met meer dan 20.000 doden en radioactieve besmetting in grote delen van japan door lekkende kerncentrale.
Daarnaast ook nog eens de invloed van de Yakuza (Japanse mafia) op de samenleving. De Yakuza (circa 100.000 bekende leden) houdt zich bezig met „traditionele“ Mafia-praktijken zoals drugshandel, prostitutie, mensenhandel, illegale gokspelen, pachinko, of afpersing. De moderne Yakuza heeft zijn invloedskring vergroot tot aan economische en politieke corruptie.
Ook de ernstige milieuvervuiling, vooral in de grote steden van Japan, kan men niet veilig noemen. Wel volk loopt ook alweer massaal met mondkapjes door de stad?

Kortom, de term veiligste landen dient misschien vervangen te worden door een andere term
Vriendelijke groet,
Rob

Infoteur: Euromark
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Lijsten over Nederland
Reacties: 4
Schrijf mee!