InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De aanslagen van 11 september 2001: oorzaken en gevolgen

De aanslagen van 11 september 2001: oorzaken en gevolgen

Op 11 september 2001 vlogen twee vliegtuigen in de Twin Towers van New York. In het Pentagon in Washington vloog een ander vliegtuig met moslims fundamentalisten. Een vierde aanval werd gepareerd door de inzittenden van het vliegtuig. Zij overmeesterden de kapers, maar moesten dat wel met hun leven bekopen. Dit vliegtuig kwam in een weiland in Pennsylvania terecht. Maar wat was nu de bedoeling van die aanslagen en was waren de gevolgen?

Terreuraanslagen op Amerika

Op 11 september 2001 werd de wereld opgeschrokken door iets dat bijna niemand voor mogelijk had gehouden. Er werden zeer goed voorbereide aanslagen gedaan op de VS. Het World Trade Center was een doelwit, het Pentagon waar de regering zit een tweede doel. In de Twin Towers kwamen de meeste mensen om. De twee toren van 400 meter hoog, vlogen in brand nadat zich twee vliegtuigen in de gebouwen hadden geboord. Door de brand kwamen al veel mensen om, anderen wierpen zich op een gegeven moment zelf naar beneden omdat ze wel wisten dat er voor hen toch geen redding zou komen. Op een gegeven moment stortten de torens helemaal in. Op dat moment waren er nog veel mensen in de hoge gebouwen die niet weg hadden kunnen komen. Onder hen ook veel hulpverleners die probeerden zoveel mogelijk personen te redden. In totaal kwamen ruim 3000 mensen om het leven bij alle vier de aanslagen. Ook de inzittenden van de vliegtuigen kwamen vanzelfsprekend om het leven. Sommigen van hen konden nog een bericht achterlaten via de telefoon, maar veel van de nabestaanden hebben nooit van hun geliefden afscheid kunnen nemen.

De aanslagen van 2011: economisch en militair werden de Verenigde Staten getroffen

De aanslagen op 11 september betekenden een enorme klap voor de Verenigde Staten. De grootmacht had nooit gedacht dat zoiets in eigen land zou kunnen gebeuren. Bovendien werd het economische en het militaire hart van een continent getroffen, dat dacht nooit op zon manier getroffen te zouden worden. Voor het eerst in decennia namelijk werd het land zelf aangevallen. Het land dat zichzelf als een enorme hypermacht beschouwde werd opeens kwetsbaarder dan kwetsbaar. Amerikanen konden dan ook niet geloven dat hen dit was aangedaan. Het Amerikaanse trauma was daardoor geboren.

Amerikanen begrepen helemaal niet waarom hun land werd aangevallen op 11 september

Daar komt nog bij dat heel veel Amerikanen helemaal geen reden konden bedenken waarom hun land werd aangevallen. Dat de reden waarschijnlijk ook anders is geweest dan in eersten instantie werd gedacht, weten nog steeds veel mensen niet. Eerst werd namelijk vooral gedacht aan de Amerikaanse buitenlandse politiek waaronder de steun aan Arabische dictators, het Amerikaanse imperialisme en de Palestijnse kwestie zouden de reden zijn waarom er zoveel haat zou zijn tegen Amerika. Ook werd gesteld dat de Islamitische militanten de moderne westerse levensstijl zou willen vernietigen. Er werd echter bijna niet gesproken over het feit dat Al Qaida vooral een islamitisch rijk wilde stichten in het Midden-Oosten. Alleen het westen en vooral Amerika stond daarbij in de weg, omdat zij de corrupte dictators in het zadel hielden. Het westen moest dus uit die landen verdwijnen en ook Al Qaida wist wel dat dit niet vrijwillig zou gaan gebeuren. Door de VS op eigen grondgebied genadeloze klappen toe te brengen, hoopten de militanten dat de VS wel uit die landen zou verdwijnen.

VS: gevoel van ongeloof over dat de trots en onaantastbaarheid was aangetast

In 2011, tien jaar na de aanslagen in 2001 is de trots en het gevoel van onaantastbaarheid van de VS nog steeds aangetast. Ook heerst er sinds die aanslagen angst. De aanslagen werden vervolgens de oorzaak waarom de VS oorlogen ging voeren in:
  • Afghanistan
  • Irak

Tien jaar na de aanslagen: de VS zit eigenlijk aan de grond

De aanslagen en de manier waarop de VS daar vervolgens op gereageerd heeft met die oorlogen heeft het land aan de rand van een bankroet gebracht. Het gaat economisch erg slecht, omdat alleen al die oorlogen enorm veel geld opsoupeerden en de staatsschuld omhoog joegen. De Amerikanen zien zich dan ook geconfronteerd met enorme bezuinigingen en een steeds slechter wordende economie. Door de situatie zijn de politieke tegenstellingen het land ook groter dan ooit in 2011.

The War on Terror leidde tot nog meer anti-Amerikaanse sentimenten

George Bush, de president die het land leidde toen de aanslagen plaatsvonden verklaarde nadien The War on Terror af. Hij zag de aanslagen als een directe oorlogsverklaring en liet er een eigen oorlogsverklaring op volgen. Daarnaast veranderde het land compleet. Zo werden het vliegverkeer en internationale transacties onderworpen aan strenge maatregelen ten kosten van de privacy van de burgers van het land. Ook werden openbare vrijheden heel erg ingeperkt. In feite hebben de aanslagen daarmee toch meer bewerkstelligd dan de Amerikanen eigenlijk wilden. Al Qaida heeft er voor gezorgd dat het publieke leven volledig veranderde, maar ook dat het land ontwricht raakte. En dat was nu juist de opzet. Bovendien heeft de aanwezigheid van de VS in Afghanistan en Irak (dat overigens ook nog eens geen massavernietigingswapens bleek te bezitten) tot gevolg gehad dat de Amerikanen nog veel meer werden gezien als bezetters. En het gaf voer aan Islamieten die toch al niet zoveel moesten hebben van de VS.
Gerelateerde artikelen
Belangrijkste aanslagen van Al-Qaedanieuws uitgelichtBelangrijkste aanslagen van Al-QaedaOp 1 mei 2011 werd bekend gemaakt door Obama, dat Osama Bin Laden, de grote Meesterbrein achter de aanslagen van 11 sept…
The Sphere: voor en na de aanslagen van 11 september 2001The Sphere is een grote bronzen sculptuur in de vorm van een bal op een voetstuk van zwart graniet gemaakt in 1971 door…
Fahrenheit 9/11: George W. Bush, 11 september en terreurFahrenheit 9/11: George W. Bush, 11 september en terreur"Fahrenheit 9/11" is zonder twijfel één van de bekendste producten van regisseur Michael Moore. De regisseur van onder m…
Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteHeffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteU krijgt een aanslag met een te betalen of te ontvangen bedrag, en hierbij wordt heffingsrente berekend. Maar waar wordt…
One World Trade Center - New York CityOne World Trade Center - New York CityHet One World Trace Center is het nieuwe centrale gebouw van het World Trade Center. Na de aanslagen van 11 september 20…
Bronnen en referenties
  • CNN
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant
  • BBC

Reageer op het artikel "De aanslagen van 11 september 2001: oorzaken en gevolgen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 11-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!