InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Argumenten voor en tegen de Europese Unie
mijn kijk op

Argumenten voor en tegen de Europese Unie

Argumenten voor en tegen de Europese Unie De Europese Unie is bij ons allen bekend. Veel mensen zijn blij met de vrede die door de stichting van de Europese Unie is gekomen, maar veel trekken nu ook zo hun twijfels erover of wij echt profiteren van de deelneming aan de EU. Wat zijn nou de voors en tegens?

Positief argument 1

Het grootste voordeel wat de Europese Unie met zich meebrengt is natuurlijk de vrede. Na de tweede wereldoorlog de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht, later de EU, vanaf toen is er vrede geweest in de deelnemende landen.

Positief argument 2

Een groot voordeel wat de EU met zich meebrengt is ook de weggevallen landsgrenzen, daardoor is er een vrijere handel mogelijk. De verbetering valt ook te zien aan het BNP van Nederland, die is namelijk 6 tot 8 % gestegen sinds 1970. Vooral in Nederland is dit een groot voordeel, Nederland is namelijk erg afhankelijk van de export. Ongeveer de helft van het BNP komt voort uit de export naar andere landen.

Positief argument 3

De vrije grenzen hebben ook andere voordelen: je kunt in Europa overal vrij reizen, wonen, werken en studeren. Het aannemen van een baan in het buitenland is dus veel makkelijker geworden, net zoals bijvoorbeeld een huisje kopen of studeren in het buitenland.

Positief argument 4

Samen staan we sterker, dat geldt ook voor de EU. Alle landen kunnen samen veel sterker staan met het oplossen van wereldomvattende problemen, zoals het versterkte broeikaseffect, dat nu erg actueel is.

Negatief argument 1

In Nederland moeten wij elk jaar een bijdrage leveren aan de begroting van de EU. Dit zou ook weer gecompenseerd moeten worden door bijvoorbeeld de subsidies die wij ontvangen in Nederland, alleen is dit momenteel niet het geval. Sinds begin jaren 90 moet Nederland meer betalen dan het terugkrijgt. Dat is waarom veel mensen twijfels hebben over het deelnemen aan de EU. Vanaf 2007 betalen wij namelijk ongeveer 150 euro per hoofd van de bevolking aan de EU, en veel Nederlanders vinden dat we dit beter zelf kunnen besteden.

Negatief argument 2

Minder bewegingsvrijheid in een land op terreinen waarop de EU gezamenlijke afspraken heeft gemaakt.

Negatief argument 3

Wanneer grote problemen van een land uit komen, is de Europese Unie verplicht dit land te steunen. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de grote schaatsschuld in het land Griekenland. Het maakt niet uit of dit land zo'n schuld helemaal aan zichzelf heeft te danken. In de regels van de Europese Unie staat vastgesteld dat zo'n land geholpen moet worden.
Gerelateerde artikelen
Europese economieEuropese economieDe economische samenwerking binnen de Europese Unie is in 1957 gestart met de ondertekening van het verdrag van Rome. Si…
Instellingen van de Europese UnieDe Europese Unie heeft zeven instellingen, waarvan vier politieke instellingen en drie niet-politieke instellingen. In d…
De taal van EuropaECB. EMU. Devaluatie. Schengen. Als het over Europa zaken gaat, worden veel woorden gebruikt die niet iedereen kent. Een…
Recht binnen de Europese UnieRecht binnen de Europese UnieRecht binnen de Europese Unie In dit artikel zal er een beschrijving worden gegeven van het recht dat wordt gehanteerd b…
President van Europa - Balkenende?Er zijn plannen gemaakt voor een Europese president. Volgens peilingen en bronnen binnen Brussel schijnt onze premier Ja…

Reageer op het artikel "Argumenten voor en tegen de Europese Unie"

Reacties

Fabian Farouki, 29-05-2016 01:33 #3
Ik denk dat de vrede meer te danken is aan de Navo dan de EU. En dat laat meteen zien dat samenwerken effectief kan zijn, maar dat je geen grootmacht hoeft te zijn.
Dat het economisch voordeel van de EU ook bij de burger komt is in tegenspraak met de cijfers.
In Europa is meer werkloosheid dan ooit te voren. In sommige landen valt het mee maar is het nooit beter dan voorheen.
Europa heeft ook niks meer met demokratie te maken. Refentedae over Europese eenwording worden niet gehouden of vallen negatief uit. Samenwerking is prima maar onderdeel worden van een nieuwe grootmacht is nooit de wens van het volk geweest maar die van banken en grote bedrijven. Niemand heeft hier naar gevraagd.

Marcel, 24-09-2015 01:41 #2
Wie concludeert dat de Europese Unie ervoor gezorgd heeft dat we vrede hebben tussen de lidstaten? Noorwegen en Zwitserland maken geen deel uit van de EU, ik schat de kans dat we daar oorlog mee krijgen net zo groot in als met de lidstaten. Sterker nog: persoonlijk denk ik dat verplicht samen in 1 hok zitten de kans op oorlog alleen maar doet toenemen. De EU eigent zich met dit "EU-anders oorlog"-argument een nogal aanmatigende rol toe.

Marko987, 10-04-2015 22:47 #1
Er zijn nog wel grotere nadelen.
1 Ik vind de euro munt een veel groter nadeel. dan de nadelen hierboven. De gezamenlijke munt waardoor we nu gezamenlijk in de financiële put zitten. De munt die landen zou moeten verenigen die totaal niet economisch verenigbaar zijn en dus ook alleen maar economisch van elkaar af drijven.
2 Dat er voor democratie geen ruimte is. Bedrijven maken de dienst uit in schimmige achterkamertjes samen met overbetaalde ambtenaren en advocaten.
3 Er valt helemaal niet te bewijzen dat er nu vrede is doordat we een EU hebben.
4. Er is gigantische fraude. De rekenkamer van de EU heeft nog nooit een sluitende begroting gehad sinds haar oprichting.Er verdwijnen miljarden belastinggeld.

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 3
Mijn kijk op…
Schrijf mee!