InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Hosni Mubarak (voormalig president Egypte)

Hosni Mubarak (voormalig president Egypte)

Mohammed Hosni Said Mubarak (ook wel Moebarak), geboren op 4 mei 1928 in Kafr el Meselha, is een voormalige Egyptische president. Op 14 oktober 1981 werd Mubarak president. Op 2 februari 2011 maakte Mubarak bekend dat hij zich niet meer herkiesbaar stelt. Mubarak is sinds 11 februari geen president meer van Egypte.

Hosni Mubarak

Mohammed Hosni Said Mubarak, kortweg Mubarak, werd geboren op 4 mei 1928 in Kafr el Meselha. Hij was 30 jaar lang president van Egypte.

Geschiedenis

Vroege jaren
Mubarak heeft een officiersopleiding gevolgd aan de militaire academie. Daarna volgde hij een opleiding tot gevechtspiloot aan de luchtmachtacademie van Bilbeis. In 1964 werd Mubarak hoofd van de Egyptische militaire vertegenwoordiging bij de Sovjet-Unie. Later is hij "omhoog geklommen" tot onderminister van defensie.

Familie
Mubarak is getrouwd met Suzanne Mubarak (geboren: februari 28, 1941). Hij heeft twee zoons. Dit zijn Alaa Mubarak en Gamal Mubarak (geboren: 27 december 1963).

Politiek

Mubarak werd op 15 april 1975 benoemd to vicepresident onder president Sadat. Mubarak werd een belangrijk adviseur van president Sadat. Na de moord op president Sadat op 6 oktober 1981 werd Mubarak de nieuwe president hij werd herkozen in 1987, 1993, 1999 en 2005. Mubarak bleek een alleenheerser, hij had geen vicepresident aangenoemd, dit moest wel volgens de wet. De benoeming van een vicepresident kwam pas op 29 januari 2011. Op 2 februari gaf Mubarak aan dat hij zich niet meer herkiesbaar zou stellen. Dit deed hij na lange aanhoudende protesten in Egypte. Maar dit was voor velen nog niet genoeg, hij moest direct aftreden als president. Dit gebeurde uiteindelijk ook. Sinds 11 februari is hij geen president meer van Egypte.

Arrestatie

Mubarak is enige tijd nadat hij trad als president van Egypte gearresteerd. Ook zijn beide zoons; Alaa en Gamal zijn gearresteerd. De arrestatie vond plaats op verdenking corruptie, machtsmisbruik en repressie tegen tegenstanders van het Mubarak-regime. De rol van beide zoons wordt ook bekeken omdat zij, en dan vooral Gamal, veel invloed hebben gehad op het bestuur van hun vader. Ook wordt er gekeken of Mubarak opdrachten heeft gegeven voor het aanvallen van het volk. Er schijnen bij de protesten zo'n 800 doden te zijn gevallen.

Gezondheid

Op dindsdag 12 april werd Mubarak opgenomen in het ziekenhuis. Dit was de dag dat Mubarak moest verschijnen om verhoord te worden over onder andere de corruptie. Het verhoor is in het ziekenhuis wel doorgegaan. De zonen van Mubarak en Mubarak zelf worden na de arrestatie 15 dagen vastgehouden om het onderzoek te doen. Het is niet helemaal duidelijk waarom Mubarak is opgenomen in het ziekenhuis. Maar het meest waarschijnlijke is dat hij een lichte hartaanval heeft gehad. Het gaat al langer slecht met de gezondheid van de ex-president van Egypte.
© 2011 - 2019 Schrijver254, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een hotelkamer in het buitenlandWat kost een hotelkamer in het buitenlandDe prijzen die u moet betalen voor een hotelovernachting, kunnen sterk uiteen lopen. Uit onderzoek van hotels.com blijkt…
Volksopstand in Egypte verdrijft regime president MubarakVolksopstand in Egypte verdrijft regime president MubarakGeïnspireerd door de verdrijving van het Tunesische bewind in januari 2011, gingen ontevreden Egyptenaren die maand mass…
Nawal Al-SaadawiNawal al-Saadawi is een Egyptische feministe, activiste, arts en schrijfster. Ze verzet zich tegen de onderdrukking van…
Vrouwelijke internetactivisten in de Arabische wereldDe Arabische Lente zorgde voor veranderingen in deze regio. Opvallend is de rol van internetactivisten in deze protesten…
Bronnen en referenties
  • Aljazeera
  • Telegraaf

Reageer op het artikel "Hosni Mubarak (voormalig president Egypte)"

Infoteur: Schrijver254
Gepubliceerd: 13-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!