InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Prostitutie in Spanje is op zichzelf niet strafbaar

Prostitutie in Spanje is op zichzelf niet strafbaar

Prostitutie in Spanje is op zichzelf niet strafbaar Sedert de eeuwwisseling is de straatprostitutie in Spanje sterk toegenomen. Open grenzen en de crisis hebben de situatie verslechterd. De vraag is hoe de Spaanse regering deze problematiek kan aanpakken en wat de gevolgen zijn. Vooral op rotondes en langs de straat zien we de prostituees zitten, schaars gekleed in zomer en winter. De politie gedoogt deze vorm van prostitutie en zoekt vooral naar de personen en organisaties die achter de handel zitten. Langs de snelwegen zien we ook vaak prostitutie vooral in de omgeving van de grote steden.

Wat is in Spanje toegestaan en wat niet

In Spanje is het uitoefenen van Het oudste beroep ter wereld niet strafbaar. Er is als het ware een soort vacuum, waarbij de Spaanse regering de verantwoordelijkheid legt bij het bestuur van de gemeente. Een prostitué die op een plastic stoeltje langs de weg zit onder haar parasolletje zal door de politie niet worden aangehouden omdat ze haar werkzaamheden verricht maar alleen als ze geen verblijfsvergunning heeft is ze strafbaar en krijgt ze hiervoor een boete. Haar beroep is niet erkend en zij kan dan ook geen aanspraak maken op sociale voorzieningen en bouwt vanzelfsprekend ook geen pensioen op.

Internationale organisaties

Wel is degene voor wie ze werkt strafbaar, maar deze zorgt meestal wel dat hij uit handen van de politie blijft. Vaak zitten hier ook grote organisaties achter en deze hebben zich sedert de eeuwwisseling uitgebreid.

Prostituees langs de snelweg

In Europa bezet Spanje de vierde en Duitsland de zesde plaats op de ranglijst van prostitutie langs de snelwegen. Vooral op de parkeerplaatsen rond Madrid werken veel prostituees, maar ook aan de snelweg tussen Barcelona en Frankrijk zijn vele prostituees werkzaam.

Straatprostitutie in aantal

Volgens Anela, een stichting voor prostitutie wordt gesteld dat Spanje in 2016 zo'n 360.000 prostituees heeft en dat er gemiddeld zo'n 50 miljoen euro per dag wordt uitgegeven aan de prostitutie. Omdat er geen goede registratie is worden bovenstaande beweringen wel als een topje van de ijsberg beschouwd en het is heel goed mogelijk dat de aantallen nog veel groter zijn. Dit zijn enorme bedragen in een circuit wat zich volledig in de marge van de maatschappij afspeelt. In Spanje wordt de prostitutie aanvaard. Men gaat er algemeen vanuit dat een derde van de Spaanse mannen wel eens een prostitué heeft bezocht.Sedert het uitbreken van de crisis in 2008 is ook het aantal Spaanse vrouwen wat in de prostitutie beland groter geworden. Gezien de langdurige werkloosheid van veel vrouwen is het aantal vrouwen wat op deze manier uit de schulden wil komen ook in 2017 nog aanzienlijk.

Strafbaar

Zowel in Duitsland alsook in Nederland zijn in 2014 verschillende Roemenen opgepakt voor mensenhandel. De dames werden in Roemenië geronseld en hun werd een goede baan in het buitenland beloofd. Vervolgens werden zij in de prostitutie te werk gesteld. o.a. in Spanje. In Barcelona werd aan La Rambla begin november 2012 een actie gehouden waarbij 24 vrouwen werden aangehouden. Deze werden gecontroleerd op hun papieren. Zij werden niet beboet voor prostitutie. Enige tijd later werden 9 Nigerianen aangehouden die 50 meisjes uitbuitten in het nachtelijk Barcelona. Deze waren wel strafbaar.

Costa Blanca

Vanaf 2009 zien we ook aan de Costa Blanca een toename van deze dames, zelfs in een kleine gemeente zie je op bijna iedere rotonde en aan de meeste doorgaande wegen wel een of meerdere dames zitten. Zij zijn over het algemeen afkomstig uit de Oostbloklanden en in mindere mate ook uit Zuid Amerika. Ook uit Marokko komen dames wat op deze manier verdienen. Deze dames zitten hier vanaf 's morgens tot in de nacht. Vooral op de kleine rotondes vindt menige aanrijding plaats omdat er plotseling van baan wordt gewisseld en geremd zonder acht te slaan op het overige verkeer. De politie kijkt oogluikend toe want datgene wat je als toerist ziet kan de politie ook zien. Slechts zelden zie je dat de dames verdwijnen.

Maatregelen

In dit grote land worden geheel verschillende maatregelen genomen. Zo stond in sept.2012 vermeld in El Pais dat iedereen die zich buiten een voertuig op de snelweg bevindt, verplicht is op een fluoriserend hesje te dragen. Derhalve werd aan de schaars geklede prostituees aan de snelweg bij LLeida een dergelijk veiligheidshesje gratis ter beschikking gesteld.

Alicante

Er zijn echter ook andere geluiden. Het gemeentebestuur van Alicante heeft een verordening goedgekeurd die een eind moet maken aan de straatprostitutie. Wie betrapt wordt krijgt een boete van 750 euro en niet alleen de prostitué maar ook de klant krijgt deze boete en die kan oplopen tot 1500 euro wanneer men zich bevindt binnen een straal van 200 meter van een school.

Sevilla

Ook Sevilla wil een eind maken aan straatprostitutie en sedert september 2012 worden hier ook boetes uitgereikt. Deze boetes worden niet aan de prostitué maar aan de klant opgelegd. In Madrid hebben bewoners van specifieke buurten waar veel prostituees werkzaam zijn regelmatig geprotesteerd zonder veel resultaat. Er zijn speciale districten waar prostitutie algemeen aanvaard is. Straatprostitutie in Madrid wordt wel bestraft.
Gerelateerde artikelen
Speelschema Primera Division 2013-2014Speelschema Primera Division 2013-2014De eerste wedstrijden in de Primera Division worden op 17 augustus 2013 gespeeld en de laatste wedstrijden vinden plaats…
Speelschema Primera Division 2012-2013Speelschema Primera Division 2012-2013Speelschema Primera Division 2012-2013. De Primera Division is het hoogste niveau voor voetbal in Spanje. Het seizoen za…
Primera Division 2014-2015 programmaAtlético Madrid werd in het seizoen 2013-2014 voor het eerst sinds 1995/1996 kampioen van Spanje. De Primera Division be…
Speelschema Primera Division 2011-2012Speelschema Primera Division 2011-2012. De Primera Division is het hoogste niveau waarop gevoetbald kan worden in Spanje…
UEFA Super Cup 2016: Sevilla - Real MadridUEFA Super Cup 2016: Sevilla - Real MadridOp 9 augustus 2016 wordt de UEFA Super Cup gespeeld tussen de winnaar van de Europa League (Sevilla) en de winnaar van d…
Bronnen en referenties
  • http://albir.homespot.nl/index.php?op=viewpage&page=9&mod_op=main&from=10
  • http://spanje.blog.nl/noticias/2008/09/02/spanjaarden-spenderen-dagelijks-50-miljoen-aan-prostitutie
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2010/07/23/prostitutie-is-de-laatste-strohalm-11923252-a715716

Reageer op het artikel "Prostitutie in Spanje is op zichzelf niet strafbaar"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!