mijn kijk op

Geweld is altijd zinloos

Geweld is altijd zinloos Geweld werkt altijd averechts. Eigenlijk weten we dat wel maar toch voeren landen regelmatig oorlog. Zelfs Nederland is meegesleept in nutteloze oorlogen. In Irak zijn door de aanwezigheid van het Amerikaanse leger, het Britse leger en het Nederlandse leger 1,3 miljoen mensen vermoord sinds het begin van de oorlog tegen Saddam Hoessein. Zo veel mensen had Saddam zelf nooit kunnen vermoorden.

Inhoud:

Geweld werkt averechts

Voor alle onenigheden, conflicten en wrijvingen tussen individuen geldt dat geweld averechts werkt. Wie iemand geweld aandoet toont zijn zwakte; de persoon is niet in staat zichzelf te beheersen. Hij wordt geleefd door zijn gevoelens en uit dat door zich op destructieve wijze op de ander te richten. Hierdoor krijgt degene die aangevallen wordt sympathie van de omgeving en plaatst de agressor zich in een isolement.

Maak de Tegenstander sterker

Wanneer een groep mensen bijvoorbeeld wil dat er minder politie op straat komt en ze bekogelen de politie daarom met stenen om hun doel kracht bij te zetten, dan zul je zien dat er juist meer poltie op straat komt. Geweld leidt nooit tot het gewenste resultaat. Geweld leidt alleen tot het sterker maken van de tegenstander en meer geweld. Zelfs een overvaller die geweld gebruikt krijgt maakt zijn slachtoffer soms zo sterk dat de overvaller het onderspit moet delven. In menig nationaal wetboek staat dat degene die aangevallen wordt zich mag beroepen op noodweer; dat wil zeggen dat er van juridische vervolging wordt afgezien als iemand geweld heeft gebruikt om zichzelf te verdedigen. Het principe dat de aangevallene sympathie krijgt wordt, vindt zijn neerslag in wettelijke procedures en regels.

Irak als Voorbeeld

De Irak-oorlog is een mooi voorbeeld van hoe averechts oorlog werkt. Saddam Hoessein mag misschien geen goed leider zijn geweest maar de handelswijze van het westen is nog slechter. Het land is sinds de westerse invasie een complete puinhoop. Er zijn een half miljoen vrouwen en kinderen vermoord, vele burgerslachtoffers dus. Saddam Hoessein was niet bij machte om mensen massaal te vernietigen. In een zoektocht naar verzonnen massadestructiewapens heeft Bush meer gedaan dan een land, cultuur en volk vernietigen; hij heeft de oorlogszuchtige kant van het kapitalistische systeem bloot gelegd.

Het ´vrije´ Westen

Wanneer iemand strijdt tegen een vijand dan maak je de vijand sterker. Strijden of vechten heeft dus weinig zin. Wanneer je iemand of een groep mensen met agressie benaderd dan ontstaat van nature de neiging zich te verdedigen. Deze verdediging maakt de ander sterker dan voorheen. Mensen kunnen zich voorbereiden en bewapenen op een aanval. Op die manier vergroot geweld altijd. Het afschuwelijke geweld in Irak is in gang gezet door het zogenaamde vrije westen dat zijn wil oplegt aan mensen die niet vrijwillig meewerken aan het uitbreiden van de economisch-militaire expansiedrift. Eigenlijk is een term als het ´vrije westen´ propaganda omdat het de schijn opwekt dat het westen een beschaving gebaseerd op vrijheid heeft. Wie de geschiedenis kent zal inzien dat de westerse waarden van handelsvrijheid en materiële rijkdom een uiting van beschaving is die door terreur en onderdrukking is gevormd.

Verzonnen Aanleiding voor Oorlog

Een oorlog voeren heeft dus weinig zin. Wanneer een leger vecht tegen een ander leger dan zal de vijand steun krijgen van vrienden en zich wapenen tegen de agressor. Het voeren van oorlogen bindt de krachten van de vijand, waardoor de vijand meer macht heeft. Het is een natuurlijk psychologisch principe dat wanneer iemand aangevallen wordt, deze persoon steun krijgt van medestanders om zich te verdedigen. Een aanval werkt altijd psychologisch in het nadeel van de agressor. Daarom steekt een aanvaller er erg veel tijd in zijn vijand zwart te maken. In het geval van Saddam Hoessein gebeurde dat met de verzonnen massavernietigingswapens. Het militair-industriële complex ging zover dat dat ze hun pionnen in het Witte Huis in stelling brachten. Minister van Defensie Colin Powell heeft een presentatie gehouden met allerlei ´bewijzen´ voor massavernietigingswapens. Deze bewijzen werden later stuk voor stuk weerlegd en Colin Powell stapte op. Toch was het vijandsbeeld geschapen en had Powell zijn nuttig werk voor oorlogsvoorbereiding gedaan zodat Bush het werk kon afmaken door de Irak-oorlog te ontketenen. De leugens waar de oorlog op zijn gebaseerd werden aan de kant geschoven en ervoor in de plaats kwam de redenering dat je wel ontzettend dom moest zijn als je niet inzag dat dictator Hoessein een naarling was en weg moest.

Kapitalistische Spelregels

Menig intelligent persoon vindt dat ´het toch goed is dat Saddam Hoessein weg is´ maar dat de oorlog enorm uit de hand liep wat aangeeft dat het vijandsbeeld met succes is gecreëerd. Saddam Hoessein was een leider van een land wat niet leefde volgens de kapitalistsiche spelregels. Enkele jaren daarvoor hebben Amerikaanse bedrijven veel wapens geleverd aan Irak maar Saddam was gestopt met het kopen van Amerikaans legermaterieel. Als de Verenigde Staten het echt zo vreselijk vinden dat mensen slachtoffer worden van een systeem dan kunnen ze misschien ook gaan proberen om het probleem van de jaarlijkse 12.000 doden door vuurwapengeweld in eigen land te beteugelen. Daar zijn echter nog geen plannen voor. De drugsoorlog in Mexico die tienduizenden doden per jaar telt heeft als inzet: de Amerikaanse drugsmarkt. Er zijn genoeg problemen die Amerika zelf veroorzaakt. De aandacht richten op Verweggistan is een geliefd middel om binnenlandse problemen te omzeilen.

Geweld is altijd Zinloos

Zinloos geweld is een pleonasme. Geweld is namelijk altijd zinloos. Zoals Gandhi zei: ´Ik ben tegen geweld want als het goed lijkt te doen, is het goede slechts tijdelijk maar het slechte dat het brengt is permanent.´ 1,3 miljoen doden in 8 jaar Irak-geweld zou de mensheid moeten leren dat geweld nooit goed is. Overheden hebben geweld geïnstitutionaliseerd en het alleenrecht op geweld verworven. Wapenfabrikanten moeten volgens kapitalistische principes groeien om overeind te blijven. Dat betekent dat de markt moet meegroeien... Er moeten dus meer oorlogen komen om het enorme conglomeraat aan wapen -en munitiebedrijven dat de legers voedt met geavanceerde moordwerktuigen overeind te houden. Anders stort de wereldeconomie in elkaar. Deze wrange werkelijkheid hangt als een betonblok aan het idee van beschaving wat sommige westerlingen plegen hoog te houden.
Gerelateerde artikelen
Geweld zonder redenen, maar mét oorzakenIn dit artikel worden eventuele oorzaken van zinloos geweld besproken aan de hand van de vier categorieën van biologisch…
Wat is de oorzaak van zinloos geweld?Wat is de oorzaak van zinloos geweld?We kunnen ons allemaal wel een voorbeeld bedenken van zinloos geweld. Maar waar komt de term 'Zinloos geweld' vandaan? E…
Saddam HoesseinSaddam HoesseinOp 30 december 2006 is Saddam Hoessein Abdu al-Majid al-Tikriti in Bagdad opgehangen. Wie was deze man?

De Sluipende Genocide in PapuaEr speelt zich een proces af van sluipende genocide op de westelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea. Op het voormalig…
Indonesië, een vreedzaam land?Indonesië staat bekend als gematigd, vreedzaam moslimland. Het wordt regelmatig in de kranten aangehaald als het grootst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • http://www.quotationspage.com/quotes/Mahatma_Gandhi/
  • http://usliberals.about.com/od/homelandsecurit1/a/IraqNumbers.htm

Reageer op het artikel "Geweld is altijd zinloos"

Reactie

Chris_r (infoteur), 29-11-2010 18:33 #1
Geweld is zeker zinloos, helemaal mee eens. Zoek eens een oplossing die dicht bij jezelf licht en neem zelf vertantwoording voor je gedachten en acties. Er overkomt je iets maar hoe je daarop reageert bepaalt altijd de uitkomst!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 14-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!