InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Indonesië, een vreedzaam land?

Indonesië, een vreedzaam land?

Indonesië staat bekend als gematigd, vreedzaam moslimland. Het wordt regelmatig in de kranten aangehaald als het grootste Islamitische land ter wereld omdat hier meer moslims bij elkaar wonen dan waar ook. Wat niet in de krant staat is dat er 17 regio´s in Indonesië zijn die niets liever willen dan direct onafhankelijk worden. De republiek Indonesië heeft veel ellende gebracht voor de bevolking. Het onderwijssyteem is verslechterd en erg duur, gezondheidszorg is duur en er ligt overal afval op straat omdat dit niet naar behoren wordt opgehaald. Indonesië is een van de meest corrupte landen ter wereld.

Inhoud:

Indonesië is helemaal niet vreedzaam

Op deze kwalificatie valt erg veel af te dingen; Indonesië is naar Islamitische maatstaven nauwelijks een moslimland te noemen. De Ramadan vieren betekent in Indonesië dat alcohol uit een koffiebekertje wordt gedronken zodat anderen niet zien dat je alcohol drinkt. Deze vorm van de schijn hoog houden is eigenlijk één van de belangrijkste cultuurgoederen van Indonesië. Men doet voor de buitenwereld alsof men moslim is maar in feite hangt iedereen in Indonesië natuurreligies aan en gelooft men volop in spoken en geesten. De Islam is een geïmporteerde godsdienst. Daar hebben de Indonesiërs ervaring mee. In vroegere tijden werden het Hindoeïsme en het Boeddhisme geïmporteerd. Dit land heeft zoveel verschillende volkeren en leefwijzen dat er een soort overkoepelend instituut nodig is om samen te leven, een bindend element dat de losse eilandculturen samenvoegt. Voor een Indonesiër maakt het feitelijk niet zoveel uit of dit bindend element Islam, Boeddhisme of zelfs communisme heet. Het overkoepelend orgaan is slechts een instrument van de overheid om het regeren te vergemakkelijken.

Papua

De Papua´s leven in Indonesië. Het is een totaal ander ras; het zijn namelijk Melanesiërs. De Papua´s zijn nooit moslim, maar juist christelijk of ze belijden hun natuurreligie. Tegenwoordig bestaan er ook atheïstische Papua´s. Papua is een provincie van Indonesië en het ligt op het eiland Nieuw-Guinea. Het voormalig Australische Nieuw-Guinea is sinds 1975 onafhankelijk. Het was de bedoeling voor de voormalig Nederlandse kolonie om onafhankelijkheid te krijgen. Door een frauduleus referendum in 1969 van de Verenigde Naties en een slappe Nederlandse politiek is dit deel in handen van Indonesië gekomen. De bevolking in Papua is demografisch gezien niet gegroeid ten opzichte van hun buren uit Papua Nieuw Guinea. Dat komt doordat er sinds 1969 een sluipende genocide plaats vindt in Papua, tot op de dag van vandaag. In de provincie Papua zijn 30.000 tot 50.000 militairen gelegerd die afgelegen dorpen platbranden, de grootste kopermijn ter wereld beschermen en de vrijheidsstrijders van Papua martelen. Daar zijn legio bewijzen van.

Transmigratie

Ondertussen voert de Indonesische regering het beleid van Transmigratie waardoor veel Javanen worden gestuurd naar Papua en overal moskeeën worden neergezet. In totaal zijn er nu 1 miljoen mensen door de overheid getransmigreerd. Dit betekent een enorme aanslag op de Papuacultuur. De Islamitische expansie naar Papua valt moeilijk als vreedzaam te betitelen. Elke keer als je in de krant leest of op tv hoort dat Indonesië een vreedzaam, Islamitisch land is, hoor je een grove leugen. De leugen regeert. Zowel vele politici, journalisten als bedrijven maken zich hier schuldig aan.

Atjeh en Timor

Naast de voortdurende mishandeling van Papua´s kent Indonesië een rijke geschiedenis aan interne conflicten, oorlogen en opstanden. Iedereen heeft wel gehoord van de Atjeh-oorlog die weer helemaal in het nieuws kwam ten tijde van de Tsunami. Het Indonesische leger liet tijdens deze ramp buitenlandse hulpverleners niet toe. De regering was bang dat mensen gaan praten met vrijheidsstrijders. Een ander voorbeeld is Timor waar ook vele conflicten zijn geweest. Uiteindelijk heeft men Timor gesplitst in Oost en West-Timor, een vrij kunstmatige scheiding. Verdeel en heers, moeten de machthebbers gedacht hebben. In Indonesië leven van oudsher veel Chinezen. Deze Chinezen zijn vaak veel succesvoller in het zakenleven dan Indonesiërs wat dan weer kwaad bloed zet. Er is de laatste jaren sprake van een enorme toename van het geweld tegen Chinezen in Indonesië.

Hoofddoek

De hoofddoek wordt in Indonesië door meisjes gedragen maar ze gaan daar veel vrijer mee om dan in de Islamitische landen van het Midden-Oosten. Men heeft zelfs een eigen variant op de hoofddoek ontwikkeld die veel minder warm is want in de tropen kan een hoofddoekje knap benauwd zijn. Het dragen van hoofddoeken is gewoon voor kinderen en jonge vrouwen terwijl veelal oudere vrouwen ervan af zien. Het Indonesische hoofddoekje is luchtig en laat veel haren vrij wat in de Islamcultuur verboden is. Verder heeft de Indonesiër veel ruimere denkbeelden dan de moslims uit de Aziatische woestijnen. Er wordt vrijwel nergens een probleem van homoseksualiteit gemaakt. Homo´s kunnen in Indonesië openlijk voor hun geaardheid uitkomen. Dit soort dingen geven niet aan dat de Indonesische variant van de Islam gematigd is maar het is een teken dat de Indonesiër diep in zijn hart helemaal geen Islamiet wil of kan zijn.

Schijndemocratie

Soms komt er op televisie een betoging van Islamieten die ergens voor of tegen zijn. Iedere mainstream media-journalist spreekt van een steeds groter groeiende groep fundamentalistische moslims in Indonesië. Wat de journalisten niet weten of niet vermelden is dat in Indonesië dit soort demonstraties georkestreerd worden. Een handjevol betogers en een cameraploeg worden speciaal ingehuurd om de buitenwereld ervan te overtuigen dat er toch een Moslimprobleem is in Indonesië. De reden hiervoor kan zijn dat men militaire steun van de V.S. verlangt om het ´probleem´ in te dammen. In Indonesië is het inhuren van betogers door de regering heel gewoon. Dat doet men om de schijn hoog te houden dat men in een democratie leeft. Als er een echte demonstratie is dan wordt deze of genegeerd door de media, of botweg door politiegeweld neergeslagen. Er is geen werkelijke vrijheid in deze Islamitische schijndemocratie. In feite wordt Indonesië geregeerd door de generaals en is het een militaire dictatuur. De democratische politici zijn slechts een soort toneelspelers die de militaire belangen verdoezelen met mooie woorden. Daar is Indonesië niet uniek in. Dezelfde constatering geldt ook voor oorlogszuchtige landen als de V.S. of Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Diverse interviews met bewoners van Indonesië

Reageer op het artikel "Indonesië, een vreedzaam land?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Politiek Papua
Schrijf mee!