InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Waarom Israël niet populair is - een Joodse visie
mijn kijk op

Waarom Israël niet populair is - een Joodse visie

Waarom Israël niet populair is - een Joodse visie Hoe komt het dat één land ter wereld dagelijks haar bestaansrecht moet rechtvaardigen? Hoe komt het dat Israël zo enorm veel VN resoluties aan haar broek krijgt? Waarom berichten kranten op de voorpagina over Israëlische geweld, terwijl gewelddadiger optredens in andere landen nauwelijks de kranten halen? Waarom wordt er altijd gesproken over Palestijnse armoede terwijl er miljarden andere mensen het vele malen slechter hebben? Kortom, waarom is Israël onpopulair bij de meeste mensen?

Israël maakt de tongen los. Waarom?

Regelmatig krijg ik reacties van bezoekers op mijn artikelen over Israël. Van die reacties is ongeveer 80% negatief terwijl 20% neutraal of positief is.

De grote vraag is waarom. Waarom lokt Israël zoveel reacties uit en zijn die voornamelijk negatief? Om daar een antwoord op te vinden moeten we vooral kijken naar hoe niet-Joden tegen Joden aankijken. De kritiek op Israël is namelijk gewoon een voortzetting van de kritiek die Joden al eeuwenlang te verduren kregen.

Toen Israël nog niet bestond en géén land in Palestina in bezit had genomen stonden de Joden ook al midden in de negatieve belangstelling. Het was zelfs zo erg dat dit kleine verspreide volk als een bedreiging voor de hele mensheid werd gezien. Haman wilde eeuwen geleden alle Joden in Perzië uitroeien en Adolf Hitler poogde eeuwen later hetzelfde te doen. Eigenlijk erg vreemd omdat de Joden veel hebben bijgedragen aan de verschillende culturen in de wereld: wetenschap, kunst, monotheïsme, etc. De kennis werd dankbaar door de niet-Joden geaccepteerd en velen claimden het zelfs als hun eigendom. Toch bleven de Joden onpopulair.

Vandaag de dag is het niet veel anders. Israël geeft stukken land weg aan de Palestijnen zodat ze zichzelf kunnen besturen en de Palestijnen reageren met extra raketaanvallen. Wanneer er een aardbeving is in Iran zendt Israël hulpteams om mensen te redden uit de puinhopen. Iran reageert daarop met uitspraken om de hele Joodse Staat te vernietigen.

Probleem is niet de Israëlische 'bezetting'

Dat Israël niet populair is heeft niets te maken met de Israëlische 'bezetting' van Palestina. De VN heeft in 1947 immers bepaald dat er twee staten konden worden opgericht: een Palestijnse en Joodse. Deze twee staten hadden prima met elkaar kunnen samenwerken en een voorbeeld hebben kunnen zijn voor andere landen in het Midden-Oosten. De Palestijnen hadden optimaal van Israël kunnen profiteren, veel meer dan van hun Arabische broeders zoals nu het geval is. Israël is een economische supermacht geworden in het Midden-Oosten. De Palestijnen hadden daarop kunnen meeliften, zoals de Nederlanders meeliften op de grote Duitse economie. Er hadden idealiter zowel Palestijnen in Israël als Joden in Palestina hebben kunnen wonen. Dat eerste is feitelijk ook gebeurd (er wonen 1,5 miljoen Arabieren in Israël die staatsburger zijn en die onder geen beding willen wonen onder Palestijns dictatoriaal bewind). Het tweede heeft nimmer plaatsgevonden. Zelfs in de gebieden die nu onder Palestijns bestuur vallen, zoals Gaza, mogen geen Joden meer wonen. Ook willen de Palestijnen dat Joden uit de West Bank en Oost-Jeruzalem vertrekken. Maar zelfs als dat zou gebeuren dan is het probleem nog niet opgelost. De Palestijnen eisen ook een terugkeer van alle vluchtelingen naar Israël. Daarvoor zouden Joden dan plaats moeten maken. Dus feitelijk willen de Palestijnen heel Palestina hebben zonder Joden.

Maar zou dan het conflict over zijn? Welnee, want waar moeten de miljoenen Joodse vluchtelingen naartoe? Europa, de VS en Rusland zullen niet staan te springen om miljoenen westerse Joden en hun nakomelingen opnieuw op te vangen. De Arabische landen zitten evenmin te wachten op de terugkeer van miljoenen Arabische Joden en hun nakomelingen die destijds uit die landen waren gevlucht. Daar komt bij dat het antisemitisme in de rest van de wereld nog lang niet voorbij is. Joden worden nog van tig zaken beschuldigd: ze controleren de media, hebben de touwtjes in handen in Hollywood en op Wall Street, ze bepalen het buitenlandse beleid van de VS, verspreiden de ziekte AIDS, etc.

Conclusie: tegen Israël ageren is slechts een nieuwe vorm van antisemitisme

Antisemieten hebben al eeuwenlang de volgende tactiek gebruikt: Joden tegen elkaar uitspelen. Ze zeiden dan bijvoorbeeld: We hebben niets tegen de kapitalistische Joden maar we moeten niets hebben van de communistische Joden. Of: We hebben niets tegen de Franse Joden maar wel tegen de Duitse Joden die Duitsland in bezit nemen. Of: "Jezus was een goede Jood maar de Farizeeërs deugden niet."

Bij Israël zien we hetzelfde beeld. Antisemieten zeggen: We hebben niets tegen de Joden, we hebben alleen een bloedhekel aan de Joodse leiders van Israël die de Palestijnen vernederen. Of : We hebben niets tegen de Israëliërs die wonnen binnen de Groene Lijn (grens van 1967), we hebben alleen een bloedhekel aan die gewelddadige Joodse kolonisten. Of : We hebben niets tegen Joden, alleen de Zionisten deugen niet.

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. De tegenwoordige Jood heet Israël en wordt behandeld als een Jood zoals niet-Joden dat al eeuwenlang gewend zijn.
Gerelateerde artikelen
Het proces tegen Adolf EichmannHet proces tegen Adolf EichmannIn mei 1960 pakten leden van de Mossad, de Israëlische geheime dienst, Adolf Eichmann op in Argentinië. Eichmann was na…
Populairste Turkse meisjesnamen in NederlandPopulairste Turkse meisjesnamen in NederlandWil je weten wat de meest voorkomende Turkse meisjesnamen zijn in Nederland? Wil jij weten wat deze namen betekenen? Lee…
De vlucht van nazi-misdadigers na de Tweede WereldoorlogDe vlucht van nazi-misdadigers na de Tweede WereldoorlogNa de Tweede Wereldoorlog namen tienduizenden oorlogsmisdadigers de wijk naar Egypte, Syrië, de Verenigde Staten, Canada…
Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsmijn kijk opHoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsJeruzalem staat vooral sinds 1967, toen Israël het oostelijke stadsdeel heroverde, in de schijnwerpers. Joden en moslims…

Reageer op het artikel "Waarom Israël niet populair is - een Joodse visie"

Reactie

Jan Ben Jan, 30-12-2011 22:12 #1
Sterk stukje, 100% waarheid. Ooit gedacht hier een boek over te schrijven? Shalom aleichem

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!