InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Verdwijnt Brugge van de Lijst van Werelderfgoed?

Verdwijnt Brugge van de Lijst van Werelderfgoed?

Verdwijnt Brugge van de Lijst van Werelderfgoed? Omdat twee UNESCO-inspecteurs vinden dat Brugge zijn patrimonium niet beheert zoals het hoort kan de stad van de lijst van Werelderfgoed worden gehaald. Hoe komt een stad op die lijst terecht en waaraan moet ze voldoen om daarop te mogen blijven?

De hoofdrolspelers

Drie organisaties hebben bijgedragen tot de commissievoor het behoud van het Werelderfgoed:
  • De UNESCO: afkorting van United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, een organisatie van de Verenigde Naties die in 1945 werd opgericht en die als opdracht heeft bijdragen te leveren tot vredesopbouw, armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling en interculturele dialoog door onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie.
  • De IUCN: afkorting van International Union for the Conservation of Nature, een internationaal samenwerkingsverband, in 1948 opgericht, die zich bezighoudt met natuurbescherming en onder andere verantwoordelijk is voor de oprichting van het Wereld Natuur Fonds.
  • De ICOMOS: afkorting van International Council on Monuments and Sites, een internationale ngo (niet-gouvernementele organisatie), opgericht in 1965, die het behoud van culturele monumenten nastreeft.

Geschiedenis

Oorzaak van de oprichting van de commissie voor het Werelderfgoed was de bouw van de Aswandam in Egypte in 1959. Omdat er daardoor een groot stuwmeer ontstond (het Nassermeer) die de tempels van Aboe Simbel (13de eeuw v.C.) bedreigde werd besloten de historische rotstempels af te breken en 200 meter verder 65 meter hoger weer op te bouwen. De kostprijs van 65 miljoen euro werd door 50 landen bijeengebracht.

Het succes van deze actie zette de internationale gemeenschap ertoe aan om zich voor nog andere projecten in te zetten en leidde uiteindelijk tot een voorstel van UNESO en ICOMOS om een overeenkomst uit te werken om het werelderfgoed van de mensheid te beschermen. De Verenigde Staten vonden dat het Werelderfgoed zich niet enkel moest beperken tot het beschermen van monumenten maar er ook het natuurbehoud moest bij betrekken. Ook de IUCN riep daartoe op zodat uiteindelijk in 1972 de overeenkomst met betrekking tot bescherming van het werelderfgoed op een VN-conferentie in Stockholm werd gesloten.

Principes

Er wordt een lijst opgesteld waarop monumenten, gebouwencomplexen en landschappen van over de hele wereld terechtkomen die beschouwd worden als onvervangbaar en uniek en daarom tot internationale eigendom worden uitgeroepen.

Elk land dat de overeenkomst ondertekent kan voordrachten doen. Inmiddels hebben 186 landen dit gedaan. Ze stelden een voorlopige lijst op met een inventarisatie van de monumenten en landschappen die ze de volgende jaren wensten te nomineren. Het dossier bevatte een gedetailleerde beschrijving van het unieke van het monument en de plannen hoe het land het unieke karakter zou beschermen. Als de commissie de nominaties goedkeurt is het land zelf verantwoordelijk voor de bescherming en het behoud ervan. Er worden geen gelden uitgekeerd om dat te bewerkstelligen. Dat gebeurt evenwel wel als een monument of landschap op de Lijst van Bedreigd Werelderfgoed terechtkomt en een internationaal ingrijpen noodzakelijk is om het behoud te verzekeren. Dit is bijvoorbeeld het geval met de Galapagoseilanden in Ecuador waar een kleine dertig van de 830 aanvaarde locaties op speciale bescherming kan rekenen.

De goedkeuring van elk project wordt beslist door een commissie die één keer per jaar vergadert en waarin 21 landen vertegenwoordigd zijn. Elk lid kan voor vier jaar zetelen, waarna zijn plaats door een ander land wordt ingenomen, zodat er een constante vernieuwing plaatsvindt en elk land aan de beurt komt. Nederland bijvoorbeeld was lid tussen 2003 en 2007.

Beperking van de lijst

Omdat het aantal nominaties de pan uitswingt gingen er stemmen op om het aantal te beperken. Daarom werd beslist voorrang te geven aan nominaties van landen die ondervertegenwoordigd zijn en aan nominaties uit ondervertegenwoordigde categorieën. Vanaf 2006 betekent dat dat elk land maximaal twee nieuwe monumenten mag voorstellen, waarvan minstens één tot het natuurlijk erfgoed moet behoren.

Een extra lijst

Vanaf 2001 werd ook een Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid ingesteld. Daarop vind je onderwerpen als muziek, kunstvormen, nationale tradities en gebruiken, kennis van een volk zoals bijvoorbeeld Kunqu, een oude Chinese operavorm of de draaiende Turkse derwisjen of het Cambodjaanse schimmenspel. In die zin werd in 2009 de tango uitgeroepen tot werelderfgoed. Argentinië en Uruguay leverde dat geen geld op maar daardoor konden ze wel een beroep doen op speciale fondsen voor het waarborgen van culturele tradities.

Verdwijnt Brugge van de lijst?

Als het unieke karakter van het monument of landschap verdwijnt, kan de commissie beslissen om het van de werelderfgoedlijst te schrappen. Omdat Brugge in 2000 op de lijst was terechtgekomen vanwege zijn historische binnenstad mag daaraan niet getornd worden. De actiegroep SOS Brugge vond dat er te weinig aandacht besteed werd aan het historisch karakter van bepaalde gebouwen zodat er twee inspecteurs van de VN-organisatie op af werden gestuurd. Een waarschuwing aan het stadsbestuur was er het gevolg van. Maar of dit het statuut van Brugge als werelderfgoed in gevaar brengt valt nog te bezien.
Gerelateerde artikelen
IUCN: International Union of Conservation and NatureDe IUCN (International Union for Conservation of Nature) is een organisatie gericht op het bieden van oplossingen bij ur…
De Werelderfgoedlijst van UNESCO (status 2019)De Werelderfgoedlijst van UNESCO (status 2019)Wereldwijd bekeken zijn er veel erfgoederen. Sommige landen zouden graag zijn of haar erfgoederen op de Werelderfgoedlij…
Immaterieel werelderfgoed - Friese taal en cultuurImmaterieel werelderfgoed - Friese taal en cultuurImmaterieel erfgoed zijn gebruiken en traditionele feesten die onderdeel uitmaken van het leven van bepaalde groepen men…
Amsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstAmsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstDe Amsterdamse grachtengordel komt definitief op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit zal een positieve invloed kunnen…
Zwitserland: werelderfgoed; LavauxLavaux is een schitterend wijngebied, met een sprookjesachtig uitzicht op de Alpen. De wijngaarden zijn in adembenemende…

Reageer op het artikel "Verdwijnt Brugge van de Lijst van Werelderfgoed?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 30-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!