InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Maffia: maffiatermen in verband met de organisatie

Maffia: maffiatermen in verband met de organisatie

Maffia: maffiatermen in verband met de organisatie Maffia is een woord dat vaak wordt gebruikt voor de georganiseerde misdaad in het algemeen en de Italiaanse misdaadorganisaties in het bijzonder. Maffia is een term die niet mag uitgesproken worden door haar leden en mede daardoor hangt rond het begrip een waas van mysterie. De leden van de maffia gebruiken bijzondere termen, die soms lijken op een codetaal. De meest gebruikelijke maffiatermen vinden hun oorsprong in de Italiaans-Amerikaanse maffia. Het typische "slang" of maffiataaltje bevat dan ook tal van Italiaanse en Engelse termen. Wat is bijvoorbeeld een "button" en wanneer ben je een man van eer (man of honour)?

Maffiatermen en taal

Sinds het begin der tijden zijn er mensen geweest die zich bezighielden met onfrisse - zeg maar illegale - praktijken. En die mensen maakten daarbij onderling vaak gebuik van termen die door de goegemeente niet of nauwelijks begrepen werden. Deze geheime taal of codetaal is ook aanwezig bij de meest bekende criminele organisatie: de maffia. De maffia maakt gebruik van een kleurrijk taaltje waarbij subtiliteit en humor samengaan met eenvoud en geheimzinnigheid. Maffiatermen zijn sinds de populariteit van enkele meesterlijke films zoals The Godfather (1972) en Goodfellas (1990) relatief bekend geraakt bij het grote publiek.

Organisatie maffia: specifieke termen

Our thing

Letterlijk: ons ding, onze zaak. Maffialeden worden niet geacht om het woord "maffia" in de mond te nemen. In plaats daarvan spreken ze van ons ding. Wanneer het woord maffia toch ter sprake komt volgt vaak het antwoord dat er "niet zoiets als maffia bestaat".

Cosa nostra

Cosa Nostra is het Italiaans voor "ons ding" en is de term waarmee de leden van de Siciliaanse maffia hun organisatie als geheel benoemden. Ook nu nog wordt deze term regelmatig - doch in mindere mate - gebruikt als variant op de term "Our thing".

This thing of ours

Letterlijk: "Dat ding van ons". Een variant op de twee bovenvermelde termen die doorgaans gebezigd wordt op een iets informelere wijze, en tegelijk een ietwat enigmatischer, minder eenduidige betekenis heeft.

The family

Een bepaalde maffiaorganisatie opereert in een bepaald gebied of jurisdictie. De groep die op die bepaalde plaats opereert is een maffiafamilie, die je kan beschouwen als een ware familie, waar alle "familieleden" voor mekaar opkomen als ging het om bloedverwanten. Bij de meeste maffiaorganisaties staat de maffiafamilie boven de eigen "natuurlijke familie". Een maffialid moet dus beseffen dat - als het erop aankomt - de maffia de voorrang krijgt boven zijn eigen vrouw en kinderen.

Maffialeden: termen

Man of honour

Wie het inwijdingsritueel bij de maffia heeft doorstaan, is een officieel lid geworden en wordt vanaf dan een man van eer genoemd. Die titel van "man van eer" is letterlijk en figuurlijk een eervolle benaming die respect en ontzag afdwingt.

Made guy

Een andere term voor een tot maffialid "gemaakte" man. Gemaakt worden (being made) komt neer op het officieel en definitief tot de maffia toetreden.

Our friend

Dit is een term waarmee maffialeden aan mekaar voorgesteld worden. Dit gebeurt steeds door een derde maffialid die het heeft over "onze vriend". Nooit zullen twee maffialeden zich aan mekaar voorstellen en kenbaar maken als officieel maffialid; altijd gebeurt dit door een derde maffioso.

A friend of ours

Een variant van de voorafgaande term.

Soldier

De laagste trap in de hiërarchie wordt ingenomen door maffialeden die ook wel soldaat genoemd worden. Een maffialid wordt dus beschouwd als een soldaat, en dit in tegenstelling tot "civilians" of burgers, die niet of nauwelijks mogen betrokken worden bij maffiazaken.

Button

Een variant van de voorafgaande term die te maken heeft met de metaforische betekenis van "op de knop duwen", d.w.z. een maffialid de opdracht geven om een werkje op te knappen, zoals bijvoorbeeld het plegen van een moord. Een button is als personificatie van de knop de uitvoerder van het vuile werkje.

Capo

De Capo of Captain is het hoofd van een groep (crew) gewone maffialeden of zogenaamde soldaten. De Capo is verantwoordelijk voor zijn crewleden en moet verantwoording afleggen aan de grote baas. De Captain kan met zijn crew in verband met bepaalde zaken een relatief onafhankelijke koers varen, maar is voor belangrijke zaken altijd aangewezen op de goedkeuring ("the nod" of knik) van de grote baas.

Boss

Boven aan de top staat de maffiabaas, die de macht uitoefent over de hele organisatie en aan wie alle Capo's verantwoording moeten afleggen. De Boss wordt ook wel "Capo di tutti Capi" genoemd, oftewel de baas der bazen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De maffia, politici en anti-maffiaDe georganiseerde misdaad in Italie wordt ook wel de maffia genoemd. Welgeteld zijn er in Italië 4 grote maffia bendes.…
De 'ndrangheta; robuust en meedogenloosOver de Italiaanse maffia heeft lange tijd onduidelijkheid bestaan. Intussen is bekend dat de Italiaanse maffia te verde…
Italië Palermo, hoofdstad van SiciliëDe stad Palermo is de hoofdstad van de Italiaanse provincie Sicilië, het eiland aan de voet van Italië. Palermo ligt in…

Reageer op het artikel "Maffia: maffiatermen in verband met de organisatie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Maffia
Schrijf mee!